Er polygyni stadig tilladt, når loven forbyder det?

Fatawa-relateret forum - midl. lukket

Redaktør: Islam Mods

Er polygyni stadig tilladt, når loven forbyder det?

Indlægby Muhyi al din » man apr 20, 2009 22:37

Bismillah a-Rahman a-Rahim

Is it permissible for a man to marry more than one woman if the law of the country clearly forbids it and sets a punishment for the one who violates this law? Is it allowed to escape from this ruling if necessary by not registering the marriage with the authority?

Er det tilladt for en mand at gifte sig med mere end en kvinde, hvis landets love tydeligt forbyder det og har sat en straf for den, som bryder denne lov? Er det i den forbindelse tilladt at undgå denne regel, hvis det er nødvendigt, ved ikke at lade sig registrere hos myndighederne?

Jeg håber ikke, at jeg har brudt reglen om, kun et spørgsmål per tråd. Men jeg har ikke evnet at formulere det anderledes. Hvis jeg har, så er du bror Idris velkommen til at omformulere det, så det passer efter forummets regler.
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Givet : 0 perle
Fået : 24 perler

Re: Er polygyni stadig tilladt, når loven forbyder det?

Indlægby Idris » tors apr 23, 2009 22:09

Salam Alaykom!

Jeg skal nok indsende det bror, det er et meget vigtigt og relevant emne, som fortjener at blive behandlet af vores respekterede fuqahaa.

Desværre er svartiden på de fatwa-services vi anvender for tiden meget langsom, så bær over med, at det går lidt langsomt for tiden. Tak.
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Givet : 1 perle
Fået : 14 perler

Indlægby Idris » ons jul 08, 2009 14:42

Spørgsmålet sendt til Egyptens Fatwa Hus.
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Indlægby Idris » ons aug 26, 2009 17:00

Svaret:
Formal registration of the marriage is not a condition for its validity. The marriage is valid if its conditions and integrals are fulfilled whether or not it is notarized. The purpose of notarization is to preserve marital rights.
Formel registrering af ægteskabet er ikke en betingelse for dets gyldighed. Ægteskabet er gyldigt hvis dets betingelser og integraler er opfyldt, uanset om det bliver bekræftet (af myndighederne) eller ej. Formålet med myndighedernes bekræftelse er at opretholde de ægteskabelige rettigheder.
Idris
Islam Admin

Lignende emner

Tilbage til Halal/Haram