muslim kvinde kan stå uden tørklade ved ik-muslim kvinder?

Fatawa-relateret forum - midl. lukket

Redaktør: Islam Mods

muslim kvinde kan stå uden tørklade ved ik-muslim kvinder?

Indlægby asrisaadet » man apr 20, 2009 22:22

salamon alaikom søster og bro.

Er det tilledt at stå uden tørklade ved siden af en non muslim kvinder? Jeg håber i kan svare mig hurtgit så muligt..

Tusind tak forvejn
Senest rettet af asrisaadet man apr 20, 2009 22:29, rettet i alt 1 gang.
asrisaadet

Geografisk sted: Aalborg
Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: muslim kvinde kan stå uden tørklade ved ik-muslim kvinder?

Indlægby 3Abdahu » man apr 20, 2009 22:31

Wa 3alaykum as-salaam,

Det er ikke tilladt at vise håret foran ikke-muslimske kvinder.

"The Awra of a woman in front of non-Muslim women is, strictly speaking, the same that is in front of non-Mahram men, i.e. the whole body besides the hands, face and the feet."

http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 9&CATE=128
(scroll ned til "f) Awra in front of non-Muslim women")

WalLahu wa Rasulihi A3lam
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Køn: Hunkøn

Givet : 73 perler
Fået : 35 perler

Indlægby asrisaadet » man apr 20, 2009 22:44

Al_Taliba skrev:Wa 3alaykum as-salaam,

Det er ikke tilladt at vise håret foran ikke-muslimske kvinder.

"The Awra of a woman in front of non-Muslim women is, strictly speaking, the same that is in front of non-Mahram men, i.e. the whole body besides the hands, face and the feet."

(scroll ned til "f) Awra in front of non-Muslim women")

WalLahu wa Rasulihi A3lam

tak bror men jeg er ikke god til englisk kan du ikke oversætte

wassalam
asrisaadet

Indlægby 040710 » tirs apr 21, 2009 00:04

SLettet af Idris.

Udvis venligst respekt for reglerne fremover.
The person I like most is the one who points out my defects
- Sayyidina Umar ibn al-Khattab Rady Allahu Anhu

www.Riyaz-ul-jannah.blogspot.com
Brugeravatar
040710

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Indlægby Idris » tors apr 23, 2009 21:59

Bror Asrisaadet, det indsatte svar er fra Hanafi-skolen. Der står, at en muslimsk kvinde skal dække det samme foran en ikke-muslimsk kvinde som foran en fremmed mand.

Der er meget mere. Jeg vil inshallah indsætte og oversætte hele afsnittet.
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Givet : 1 perle
Fået : 14 perler

Indlægby asrisaadet » tors apr 23, 2009 22:36

Idris skrev:Bror Asrisaadet, det indsatte svar er fra Hanafi-skolen. Der står, at en muslimsk kvinde skal dække det samme foran en ikke-muslimsk kvinde som foran en fremmed mand.

Hmm. Jeg har spurgt to lærer som underviser religion i gymnasium og de sagde at det er tilladt, men kvinden kan dække sig foran dem for hendes egen skyld.

en ting mere jeg er ikke en mænd :)
asrisaadet

Indlægby Az-zayla'i » tors apr 23, 2009 22:43

asrisaadet skrev:
Idris skrev:Bror Asrisaadet, det indsatte svar er fra Hanafi-skolen. Der står, at en muslimsk kvinde skal dække det samme foran en ikke-muslimsk kvinde som foran en fremmed mand.

Hmm. Jeg har spurgt to lærer som underviser religion i gymnasium og de sagde at det er tilladt, men kvinden kan dække sig foran dem for hendes egen skyld.

Det viser bare hvor lidt de ved om religionen. Generelt er det ik en god ide at spørg sådan nogle spørgsmål til folk der ik er lærde, og hvis de to lærer du spurgte ik er muslimer er det endnu værre; det ska man aldrig gøre.
Az-zayla'i

Indlægby Idris » fre apr 24, 2009 09:37

Søster asrisaadet, disse er ikke islamiske lærde (ar. 'ulema), men verdsligt uddannede personer, og man kan ikke forvente, at disse skulle have kendskab til komplicerede fiqh-emner. Spørg ikke dem, men spørg de lærde.

Jeg vil inshallah oversætte hele afsnittet i aften.
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Indlægby asrisaadet » fre apr 24, 2009 12:01

Az-zayla'i skrev:
asrisaadet skrev:

Det viser bare hvor lidt de ved om religionen. Generelt er det ik en god ide at spørg sådan nogle spørgsmål til folk der ik er lærde, og hvis de to lærer du spurgte ik er muslimer er det endnu værre; det ska man aldrig gøre.

De to lærer er muslimer og har uddanel religon i universitet, og de underviser fiqh i skolen..
asrisaadet

Indlægby Mai » fre apr 24, 2009 18:39

asrisaadet skrev:

De to lærer er muslimer og har uddanel religon i universitet, og de underviser fiqh i skolen..

As-salamu 3alaikom,

Jeg tror det er fordi der er uenighed om hvor vidt en kvinde skal dække sig overfor en ikke-muslim eller ej søster.
Brugeravatar
Mai
Sølv Bruger

Givet : 67 perler
Fået : 15 perler

Indlægby Idris » ons jul 08, 2009 14:39

Salam Alaykom!

Ifølge Hanafi-skolen er en muslimsk kvindes 'Awrah (steder på kroppen, der ikke må vises) det samme foran en ikke-muslimsk kvinde som for en fremmed mand. En ikke-muslimsk kvinde må altså ikke se en muslimsk kvinde uden tørklæde.
Kilde:

Det samme er den stærkeste holdning i Shafi'i-skolen og Maliki-skolen.
http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 16&CATE=88

Ifølge Hanbali-skolen er en muslimsk kvindes 'awrah foran ikke-muslimske kvinder dog den samme som foran muslimske kvinder: Alt mellem navlen og knæene er 'Awrah. Det er altså tilladt ifølge Hanbali-skolen at en ikke-muslimsk kvinde ser den muslimske kvinde uden tørklæde. Se overstående link.

Billah Tawfik.

Salam,
Idris.
Idris
Islam Admin

Indlægby Idris » fre jul 10, 2009 23:38

Salam Alaykom!

Jeg har modtaget henvendelse fra folk, der tvivler på gyldigheden af, hvad jeg har indsat. Standpunktet om, at en muslimsk kvinde ikke må vise sig til ikke-muslimske kvinder, er tilsyneladende nyt for mange. Derfor vil jeg undtagelsesvis tillade mig, at indsætte de lærdes beviser på deres holdning.

Reglen hos Hanafi samt flertallet Shafi'i- og Malikilærde om, at ikke-muslimske kvinder ikke må se en muslimsk kvinde uden tørklæde, er baseret på følgende vers i Den Hellige Koran:
وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
Sig til de troende kvinder, at de skal holde øjnene for sig selv og vogte over deres køn; de må ikke fremvise deres pryd, bortset fra det deraf, der er synligt, og de skal lægge deres hovedslør hen over deres halsudskæring. De må kun fremvise deres pryd for deres ægtemænd, deres fædre og deres svigerfædre, deres sønner og deres ægtemænds sønner, deres brødre og deres brødres og søstres sønner, deres kvinder, deres slavinder, mandlige tjenere uden kønsdrift og børn, der intet ved om kvinders private kropsdele. De må ikke stampe med fødderne, så man får nys om den pryd, som de holder skjult. Omvend jer alle til Gud, I troende! Måske vil det gå jer godt!
(Surat Al-Noor:31)

Bemærk det der er markeret med rødt. "Deres kvinder". Ifølge de overnævnte fuqahaa betyder "deres kvinder" i dette vers "muslimske kvinder". Imam Suyuti (shafi'i) siger i sin tafsir:
{ أَوْ ءَآبَائِهِنَّ أَوْ ءَابَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَني إخْوَانِهِنَّ أوْ بَني أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَـٰنُهُنَّ } فيجوز لهم نظره إلا ما بين السرّة والركبة فيحرم نظره لغير الأزواج وخرج بنسائهن الكافرات فلا يجوز للمسلمات الكشف لهنّ
[deres fædre og deres svigerfædre, deres sønner og deres ægtemænds sønner, deres brødre og deres brødres og søstres sønner, deres kvinder, deres slavinder] Så det er således tilladt for dem at vise (deres skønhed) til de nævnte, undtagen hvad der er mellem navlen og knææet, for dette er forbudt for alle undtagen deres mænd. Ikke-muslimske kvinder er ikke medtaget i "deres kvinder", så det er ikke tilladt for muslimske kvinder at vise sig til dem.

Imam Ibn Kathir (shafi'i) siger i sin tafsir:
وَقَوْله ” أَوْ نِسَائِهِنَّ” يَعْنِي تَظْهَر بِزِينَتِهَا أَيْضًا لِلنِّسَاءِ الْمُسْلِمَات دُون نِسَاء أَهْل الذِّمَّة لِئَلَّا تَصِفهُنَّ لِرِجَالِهِنَّ وَذَلِكَ وَإِنْ كَانَ مَحْذُورًا فِي جَمِيع النِّسَاء إِلَّا أَنَّهُ فِي نِسَاء أَهْل الذِّمَّة أَشَدّ فَإِنَّهُنَّ لَا يَمْنَعهُنَّ مِنْ ذَلِكَ مَانِع فَأَمَّا الْمُسْلِمَة فَإِنَّهَا تَعْلَم أَنَّ ذَلِكَ حَرَام فَتَنْزَجِر عَنْهُ وَقَدْ قَالَ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ” لَا تُبَاشِر الْمَرْأَة الْمَرْأَة تَنْعَتهَا لِزَوْجِهَا كَأَنَّهُ يَنْظُر إِلَيْهَا ” أَخْرَجَاهُ فِي الصَّحِيحَيْنِ عَنْ اِبْن مَسْعُود
[Deres kvinder], det vil sige at hun også må vise sin skønhed til muslimske kvinder, dog ikke foran kvinderne fra Ahl al-Dhimmah, da de muligvis vil beskrive hende til deres mænd. Og selvom dette (at beskrive andre kvinder til sin mand, red.) er Haram for alle kvinder, så er reglen stærkere i tilfældet af Ahl al-Dhimmah's kvinder, da intet skulle forhindre hende i at gøre dette, imens muslimske kvinder ved at dette ikke er tilladt, og derfor vil afholde sig fra det. Profeten, Må Fred og velsignelser være med ham, sagde: "Ingen kvinde bør beskrive en anden kvinde til hendes mand, så det er som om han kigger på hende". Og dette er berettet i Sahihain (Bukhari og Muslim) fra Ibn Mas'ood (RA).

Imam Baghawi (shafi'i) beretter ligeledes i sin tafsir, at 'Umar ibn al-Khattab (Må Allah være tilfreds med ham) forbød jødiske og kristne kvinder at opholde sig i offentlige bade med muslimske kvinder. Se hans Ma'alem al-Tanzeel.

Reglen er altså ikke noget, al-fuqahaa har fundet på, men en regel, der er beskrevet i Koranen. Et mindretal af lærde fra Shafi'i-skolen samt de fleste lærde fra Hanbali-skolen deler, som nævnt i tidligere post, dog ikke denne fortolkning af verset.

Billahi Tawfik.
Idris
Islam Admin

Lignende emner

Tilbage til Halal/Haram