by Idris » søn apr 12, 2009 11:51
Søster MissTurkii, der er 2 holdninger til rejer i Hanafi-skolen, det er man nødt til at forholde sig til. Så vidt jeg har forstået det, mener flertallet af de tyrkiske Hanafi-lærde, at rejer ikke er tilladt, imens flertallet af de pakistanske og indiske lærde tillader det.
Så vidt jeg har forstået det - og ret mig endelig hvis jeg tager fejl - så skyldes det uenighed omkring, hvad der er fisk, og hvad der ikke er. Hanafi-skolen tillader nemlig ikke at spise dyr fra havet, der ikke er fisk. Nogle har så fulgt den sproglige definition (altså den arabiske) på fisk, hvor rejer går ind under. Imens andre har fulgt den zoologiske definition, hvor rejer ikke er en del af fiskefamilien.
Shaykh Mufti Muhammad Adam Kawthari's fatwa:
Tilladelsen til at spise rejer eller ej, afhænger ifølge Hanafi-lærdene omkring hvorvidt de bliver betragtet som en del af fiskefamilien eller ej.
Mange lærde udi det arabiske sprog, såsom Zabeedi og al-Fayroozabadi og andre har betragtet rejer som fisk. På den anden side har mange nulevende zoologer gjort det modsatte, da rejer ikke har en hvirvel.
Normalt er reglen ikke baseret på teknisk research, men på menigmands forståelse, og vi har lært at ifølge de lærde udi det arabiske sprog, er rejer betragtet som fisk.
Desuden er det tilladt ifølge de 3 andre Fiqh-retninger, hvilket gør reglen lidt blødere (makes a leniency in the ruling?).
Derfor er det tilladt at spise rejer, men at afholde sig fra det er altid anbefalet.http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?HD=7&ID=443&CATE=29
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.