havet's dyr

Fatawa-relateret forum - midl. lukket

Redaktør: Islam Mods

havet's dyr

Indlægby Abu Saif » lør apr 11, 2009 00:36

salam alaykum
hvilke dyr fra havet som tilladt eller forbudt at spise?
kan jeg får et svar fra alle 4 retskoler.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi
Køn: Hankøn

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Re: havet's dyr

Indlægby Muhyi al din » lør apr 11, 2009 00:44

koulij skrev:salam alaykum
hvilke dyr fra havet som tilladt eller forbudt at spise?
kan jeg får et svar fra alle 4 retskoler.

Shafi'i

Alt i havet som ikke kan leve uden for vandet er tilladt at spise (på nær hvis de er giftige)
http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 3&CATE=347
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Givet : 0 perle
Fået : 24 perler

Indlægby MissTurkii » lør apr 11, 2009 00:51

Hvad med ifølge Hanafi?
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Tro: Sunni/Hanafî

Fået : 0 perle

Indlægby Muhyi al din » lør apr 11, 2009 01:00

Jeg har fundet det her (Hanafis må gerne rette mig):

Hanafi:

Alt fra havet er haram på nær fisk (fisk som dør uden grund og flyder på vand overfladen er også forbudt). Fisk, som ikke er selvdøde, kan endda spises uden at overholde slagtnings reglerne i Shari'a

http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 3&CATE=107
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby MissTurkii » lør apr 11, 2009 01:05

Jeg har hørt, at man ifølge Hanafi ikke må spise; rejer, muslinge ting, haj, blæksprutte, søhest og søstjerne. Kan det passe?
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Muhyi al din » lør apr 11, 2009 01:08

MissTurkii skrev:Jeg har hørt, at man ifølge Hanafi ikke må spise; rejer, muslinge ting, haj, blæksprutte, søhest og søstjerne. Kan det passe?

Ja åbenbart. For som jeg skriver, så er det kun fisk, som er tilladt ifølge Hanafi.

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby MissTurkii » lør apr 11, 2009 01:09

Okaay.
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Muhyi al din » lør apr 11, 2009 01:10

MissTurkii skrev:Okaay.

Haj er også fisk, så det er tilladt at spise haj.

viewtopic.php?f=99&t=511940

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Sufi » søn apr 12, 2009 01:33

Salam

Rejer må man godt spise ifølge hanafi-skolen...
Link fjernet.
Sufi

Indlægby MissTurkii » søn apr 12, 2009 10:45

Sufi - Nogen siger man må, andre siger man ikke må. Jeg har hørt, at sålænge man ikke synes det er klamt, så må man gerne spise det.

Har i nogle kilder på dansk?
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Idris » søn apr 12, 2009 11:51

Søster MissTurkii, der er 2 holdninger til rejer i Hanafi-skolen, det er man nødt til at forholde sig til. Så vidt jeg har forstået det, mener flertallet af de tyrkiske Hanafi-lærde, at rejer ikke er tilladt, imens flertallet af de pakistanske og indiske lærde tillader det.

Så vidt jeg har forstået det - og ret mig endelig hvis jeg tager fejl - så skyldes det uenighed omkring, hvad der er fisk, og hvad der ikke er. Hanafi-skolen tillader nemlig ikke at spise dyr fra havet, der ikke er fisk. Nogle har så fulgt den sproglige definition (altså den arabiske) på fisk, hvor rejer går ind under. Imens andre har fulgt den zoologiske definition, hvor rejer ikke er en del af fiskefamilien.

Shaykh Mufti Muhammad Adam Kawthari's fatwa:
Tilladelsen til at spise rejer eller ej, afhænger ifølge Hanafi-lærdene omkring hvorvidt de bliver betragtet som en del af fiskefamilien eller ej.

Mange lærde udi det arabiske sprog, såsom Zabeedi og al-Fayroozabadi og andre har betragtet rejer som fisk. På den anden side har mange nulevende zoologer gjort det modsatte, da rejer ikke har en hvirvel.

Normalt er reglen ikke baseret på teknisk research, men på menigmands forståelse, og vi har lært at ifølge de lærde udi det arabiske sprog, er rejer betragtet som fisk.

Desuden er det tilladt ifølge de 3 andre Fiqh-retninger, hvilket gør reglen lidt blødere (makes a leniency in the ruling?).

Derfor er det tilladt at spise rejer, men at afholde sig fra det er altid anbefalet.
http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?HD=7&ID=443&CATE=29
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Givet : 1 perle
Fået : 14 perler

Tilbage til Halal/Haram