at knæle for mennesket

Fatawa-relateret forum - midl. lukket

Redaktør: Islam Mods

at knæle for mennesket

Indlægby Abu Saif » fre apr 10, 2009 23:37

salam alaykum
er det tilladt at knæle(*) for en respekteret mand, f.eks en shaykh med store viden, eller en waliy der kan udføre mirakler?

* når jeg skriver ''at knæle'' i spørgsmålet så mener jeg sujud og ikke ruku3.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi
Køn: Hankøn

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Re: at knæle for mennesket

Indlægby Muhyi al din » søn apr 12, 2009 01:41

قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Givet : 0 perle
Fået : 24 perler

Indlægby Idris » søn apr 12, 2009 11:35

Prostration to other than Allah with the intention of worship is disbelief; with the intention of respect, prohibited (haram).

At lave prostration (sajdah) til andre end Allah med intentionen om tilbedelse er Kufr, og med intentionen om respekt er det Haram.

Fra det link, bror Muhyi smed ind.
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Tro: Sunni/Shâfi'î

Givet : 1 perle
Fået : 14 perler

Indlægby Muhyi al din » søn apr 12, 2009 12:05

As-salamu 'alaykum wa rahmaullah,

Bror Idris,

Hvordan forstår du den her sætning (også fra ovenstående link):

"Kissing a parent's or teacher's foot with the intention of respect is neither even if it seems to resemble it outwardly. "
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Idris » søn apr 12, 2009 12:11

Wa Alaykom Salam!

Jeg forstår det sådan her:
At lave prostration (sajdah) til andre end Allah med intentionen om tilbedelse er Kufr, og med intentionen om respekt er det Haram. (Men) at kysse en forælder eller en lærers fødder er ingen af delene (hverken sajdah for tilbedelse eller sajdah for respekt), selvom det udadtil ligner det (en sajdah).

Altså at når man kysser en lærers fødder så ligner det at man udfører sajdah, men det er ikke sajdah.

Sådan forstår jeg det.

Men det er et andet emne.
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Indlægby Muhyi al din » søn apr 12, 2009 12:38

Bror, du må gerne slette det.

Men jeg ved ikke, hvorfor det ikke har noget med emnet at gøre.

Men som sagt bare slet det.

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Abu Saif » søn apr 12, 2009 12:44

det har faktisk noget med emnet, for jeg spurgt fordi jeg så en udføre det, og udfra det jeg har set så så det ud til at han lavet sujud. men når det citat kommer op, kan jeg forstille mig at det ikke var sujud med de to intentioner men for at kysse fødder.
tak

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby Idris » søn apr 12, 2009 13:05

Det har ikke noget med emnet at gøre, fordi jeg ikke kendte baggrunden for bror Koulij's spørgsmål.

At kysse fødder / Sajdah. To forskellige emner, der normalt ikke kan kobles sammen.
Idris
Islam Admin

Indlægby Muhyi al din » søn apr 12, 2009 13:11

Tak bror, det var lige netop den pointe, som jeg ikke havde opfanget.

Og derfor undlod at oversætte det indsatte link.

Baaraka Allahu feek

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Lignende emner

Tilbage til Halal/Haram