Solarie og farve ojenbryn

Fatawa-relateret forum - midl. lukket

Redaktør: Islam Mods

Solarie og farve ojenbryn

Indlægby Umm Hamzah » lør mar 07, 2009 16:43

Assalaam aleikum

- Er det tilladt for en kvinde at tage sol i et solarie, hvis hun ikke overdriver og husker at bruge solcreme?

- Er det tilladt for en kvinde at farve sine ojenbryn, saa de passer bedre til hendes haarfarve? Her mener jeg ikke afblegning eller for at faa dem til at se tyndere ud :)

Haaber I kan hjaelpe inshAllah
Brugeravatar
Umm Hamzah
Fidusmager

Geografisk sted: NY
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 2 perler

Re: Solarie og farve ojenbryn

Indlægby Umm Hamzah » søn mar 08, 2009 23:39

River den lige frem, saa jeg er sikker paa den ikke bliver glemt i maengden :p
Brugeravatar
Umm Hamzah
Fidusmager

Indlægby Idris » søn mar 08, 2009 23:40

Salam Alaykom!

Rolig, rolig, jeg har set den :D Intet undgår mit falkeblik.

Det er bare, at vi lige pt. har en del spørgsmål indsendt, og jeg foretrækker at få dem besvaret før jeg sender nye, så vi ikke overbelaster de lærdes kontorer.
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Givet : 1 perle
FÃ¥et : 14 perler

Indlægby Idris » søn mar 29, 2009 20:27

Salam Alaykom!

Søster, kun et emne pr. tråd tak :) Det er fordi de fleste fatwa-service kun tillader et spørgsmål ad gangen.

Spørgsmålet med at farve øjenbryn er nu sendt til Egyptens Fatwa Hus.

Tak for jeres tålmodighed, må Allah belønne jer.
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Indlægby Idris » tirs mar 31, 2009 23:37

Svaret fra Egyptens Fatwa Hus:

It is permissible for a woman to dye her eyebrows to adorn herself for her husband.

Det er tilladt for en kvinde at farve hendes øjenbryn for at pynte sig for hendes mand.
Idris
Islam Admin

Indlægby Mokhtara » ons apr 01, 2009 10:41

Idris skrev:Svaret fra Egyptens Fatwa Hus:

It is permissible for a woman to dye her eyebrows to adorn herself for her husband.

Det er tilladt for en kvinde at farve hendes øjenbryn for at pynte sig for hendes mand.

Hvad??? Jamen resten af befolkningen kan da også se hendes øjenbryn :S
لا تخشى الا الله ولا تتوكل الا على الله
Brugeravatar
Mokhtara
Bucii

Geografisk sted: Samsø
Tro: Salafi

FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Servant0fAllah » ons apr 01, 2009 15:40

MÃ¥ske forstod de det som at farve dem med blyant eller lign. og ikke som permanent farvning :? wa Allahu a'lam.
O Allah, write my name in the list of those pilgrims of Thy Sacred House whose pilgrimage receive Thy approval, whose efforts are appreciated, whose sins are forgiven, whose wrongdoings are overlooked.
Brugeravatar
Servant0fAllah
Student 2009
Student 2009

Geografisk sted: Cph'.
Tro: Sunni/Mâlikî

Indlægby Umm Hamzah » ons apr 01, 2009 16:28

Assalaam aleikum

Maa Allah belonne dig, bror. Det er permanent farvning, jeg mente. Maaske skulle jeg have skrevet det :oops:
Brugeravatar
Umm Hamzah
Fidusmager

Indlægby Idris » ons apr 01, 2009 20:32

Salam Alaykom!

Rolig nu søstre, svaret står der jo :D At farve øjenbryn er den slags pynt, som en kvinde må anvende som pynt overfor hendes mand.
Idris
Islam Admin

Indlægby nattergalen » ons apr 01, 2009 20:38

Idris skrev:Salam Alaykom!

Rolig nu søstre, svaret står der jo :D At farve øjenbryn er den slags pynt, som en kvinde må anvende som pynt overfor hendes mand.

Dermed kan andre mænd som ikke er hendes mahram også se, at hun har farvet øjenbryn. Kan det passe?
Brugeravatar
nattergalen
Aktiv Bruger

FÃ¥et : 4 perler

Indlægby Idris » ons apr 01, 2009 20:48

Dermed kan andre mænd som ikke er hendes mahram også se, at hun har farvet øjenbryn. Kan det passe?

Nej.

Jeg forstår svaret sådan her: At farve øjenbryn er den slags pynt, som kvinden må anvende overfor sin mand, og ikke andre (ellers var der ingen grund til at specificere det).
Idris
Islam Admin

Indlægby Amineh » ons apr 01, 2009 21:12

så må hun bare dække det med sit tørklæde, når hun skal ud blandt andre.
Amineh

Tro: Salafi

Indlægby Servant0fAllah » ons apr 01, 2009 21:37

"Jeg forstår svaret sådan her: At farve øjenbryn er den slags pynt, som kvinden må anvende overfor sin mand, og ikke andre (ellers var der ingen grund til at specificere det)."

Jamen akhi permanent farvning som Umm hanifah spørger ad til, er ikke noget man bare lige kan fjerne når man skal til at gå ud.. Medmindre kvinden går med tørklædet under øjenbrynene.
O Allah, write my name in the list of those pilgrims of Thy Sacred House whose pilgrimage receive Thy approval, whose efforts are appreciated, whose sins are forgiven, whose wrongdoings are overlooked.
Brugeravatar
Servant0fAllah
Student 2009
Student 2009

Indlægby Idris » ons apr 01, 2009 21:48

Jamen akhi permanent farvning som Umm hanifah spørger ad til, er ikke noget man bare lige kan fjerne når man skal til at gå ud.. Medmindre kvinden går med tørklædet under øjenbrynene.

Jeg må indrømme, at jeg er lidt uforstående overfor det her. Vi har fået at vide, at den slags pynt kun er tilladt overfor sin mand. Hvad man så skal gøre som alternativ (farve det midlertidigt og ikke permanent, dække sine øjenbryn når man går ud osv.) må vel være op til en selv.
Idris
Islam Admin

Indlægby Servant0fAllah » ons apr 01, 2009 23:29

Jamen så har jeg ret i at de må have forstået det som at farve dem op med blyant ell lign. :D .
Ellers giver det ikke mening at de skal sige godt for det, men alligevel ikke .. :?

"Hvad man så skal gøre som alternativ (farve det midlertidigt og ikke permanent, dække sine øjenbryn når man går ud osv.) må vel være op til en selv."

Kheyr inshaAllah det må vel være det..
Brugeravatar
Servant0fAllah
Student 2009
Student 2009

Indlægby Idris » tors apr 02, 2009 19:05

Irrelevant polemik, søster. Reglen er ifølge denne fatwa, at en kvinde må farve sine øjenbryn, så længe det er hendes mand der ser det. Længere er den ikke.

Tråden låses.
Idris
Islam Admin

Lignende emner

Tilbage til Halal/Haram