Alene i et rum med det modsatte køn haram?

Fatawa-relateret forum - midl. lukket

Redaktør: Islam Mods

Alene i et rum med det modsatte køn haram?

Indlægby MissTurkii » tirs feb 24, 2009 17:01

Selamun Aleykum.

Jeg ved godt, at det er haram at være i et rum alene med det modsatte køn. Men er det også haram, hvis man er hos en mandlig læge eller snakker med sin lærer alene i et rum? Det sker jo.
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: Alene i et rum med det modsatte køn haram?

Indlægby Sema » tirs feb 24, 2009 17:09

* sorry så ik det var halal/haram
Brugeravatar
Sema
Aktiv Bruger

Tro: Salafi

Indlægby Zulkarneyn » tirs feb 24, 2009 20:33

SA

Ifølge sunnipath bør der være en i samme rum som dig når du er til en mandlig læge og vice versa. Altså er det forbudt at tage til en læge som er modsat køn hvis du ikke er sammen med en tredje.

owever, one cannot be alone with them in a closed room: there needs to be a third person (such as one�s spouse) present.

Men det med læreren ved jeg ikke, men kunne tænke mig at det gjaldt det samme.

Allah (CC) ved bedst
Don't be afraid of opposition. Remember a kite rises against, not with, the wind.
Brugeravatar
Zulkarneyn

Geografisk sted: Danmark
Køn: Hankøn

Givet : 14 perler
Fået : 8 perler

Indlægby MissTurkii » tirs feb 24, 2009 20:57

Ifølge sunnipath bør der være en i samme rum som dig når du er til en mandlig læge og vice versa. Altså er det forbudt at tage til en læge som er modsat køn hvis du ikke er sammen med en tredje.

Men det med læreren ved jeg ikke, men kunne tænke mig at det gjaldt det samme.

Hvad gør man så, når man er nød til det? Man ikke har muligheden for at tage en trejde med ind?
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Perle » tirs feb 24, 2009 21:03

Holder døren åben?
Audhu billahi min ash-shaytan ir-rajeem

Får du en fuglelort i hovedet, så tænkt positivt, og vær glad for at koen ikke kan flyve. :)
Brugeravatar
Perle
Sølv Bruger

Geografisk sted: Perle-istan
Køn: Hunkøn

Givet : 20 perler
Fået : 33 perler

Indlægby nattergalen » tirs feb 24, 2009 21:05

Jeg vil ikke have døren åben hvis min læge skal tjekke mig
Brugeravatar
nattergalen
Aktiv Bruger

Fået : 4 perler

Indlægby MissTurkii » tirs feb 24, 2009 21:06

Holder døren åben?

Hvad nu hvis man ska snakke om noget privat? Og hvis han skal tjekke mig? - Man kan da ikk åbne dørn.

Nå men , nok om snak uden kilder. Lad os vente og se hvad bror Idris finder frem. Og tak for dine kilder Zulkarneyn
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Idris » tirs feb 24, 2009 21:18

Salam Alaykom!

Før jeg gør noget, vil jeg gerne vide om det er realistisk at komme i en situation, hvor lægen ikke tillader at man tager en tredje person ind? Er det overhovedet muligt at finde sådan en situation?

Bror Zulkarneyn, indsæt venligst links til det, du poster, ellers bliver det slettet. "Sunnipath siger..." er ikke reference nok :)

Shaykh Faraz Rabbani's fatwa:
When one genuinely cannot see a doctor of the same sex, then one may see one of the opposite sex. However, one cannot be alone with them in a closed room: there needs to be a third person (such as one�s spouse) present.

"Når man virkelig ikke kan tage til en læge af det samme køn, så må man se en af det modsatte køn. Men man skal ikke være alene med dem i et lukket rum; der skal være en tredje person (såsom ens mand) tilstede".

Dvs. det er først tilladt for dig at tage til en mandlig læge når du virkelig ikke kan komme til en kvindelig.
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Tro: Sunni/Shâfi'î

Givet : 1 perle
Fået : 14 perler

Indlægby MissTurkii » tirs feb 24, 2009 21:26

Dvs. det er først tilladt for dig at tage til en mandlig læge når du virkelig ikke kan komme til en kvindelig.

Min læge er en kvinde. Men der var en dag, hvor hun ikke var der et stykke tid, og det var vigtigt for mig at komme til læge. Derfor skulle jeg ind hos en mandlig læge. Da jeg sad med ham og snakkede, tænkte jeg på, om det egentlig er haram, at jeg sidder med ham her alene? :hmmm:

Sku jeg bare hive sekretæren med ind og sidde og snakke om private sager , fordi der ska være en trejde person? Jeg plejer at tage min mor med, men hun skulle til et møde den dag. Så jeg blev NØD til det. - Yani, må man gerne, hvis man bliver NØD til det?

Og det med læreren. Man har jo nogengange klasselærer-elev samtaler alene. Må jeg ikke sidde i et rum alene med min lærer og snakke med ham? Det blir man jo også nød til, da det er private ting.
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Idris » tirs feb 24, 2009 21:32

Min læge er en kvinde. Men der var en dag, hvor hun ikke var der et stykke tid, og det var vigtigt for mig at komme til læge. Derfor skulle jeg ind hos en mandlig læge. Da jeg sad med ham og snakkede, tænkte jeg på, om det egentlig er haram, at jeg sidder med ham her alene?

Sku jeg bare hive sekretæren med ind og sidde og snakke om private sager , fordi der ska være en trejde person? Jeg plejer at tage min mor med, men hun skulle til et møde den dag. Så jeg blev NØD til det. - Yani, må man gerne, hvis man bliver NØD til det?

Men i disse tilfælde er det mit indtryk, at der ofte er andre muligheder. Fx. kunne man jo forsøge at finde en anden kvindelig læge. Først når man slet ikke kan tage til en læge med det samme køn, må man tage til en læge af det modsatte køn.

Hvis du slet ikke kunne tage til en kvindelig læge istedet, så kunne du eventuelt anmode om udskydelse. Hvis det ikke kunne vente, var din mor så den eneste du kunne tage med? Ikke din bror eller andet?

Som sagt er det mit indtryk, at den situation hvor man virkelig er nød til at tage til lægen, denne læge er mandlig og man ikke kan få nogen med sig, yderst sjælden. Men hvis den har relevans for dig, vil jeg gerne prøve at finde ud af det - InshaAllah.
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Indlægby MissTurkii » tirs feb 24, 2009 21:35

Men i disse tilfælde er det mit indtryk, at der ofte er andre muligheder.

Hvis du slet ikke kunne tage til en kvindelig læge istedet, så kunne du eventuelt anmode om udskydelse. Hvis det ikke kunne vente, var din mor så den eneste du kunne tage med? Ikke din bror eller andet?

Som sagt er det mit indtryk, at den situation hvor man virkelig er nød til at tage til lægen, denne læge er mandlig og man ikke kan få nogen med sig, yderst sjælden. Men hvis den har relevans for dig, vil jeg gerne prøve at finde ud af det - InshaAllah.

Det var private ting, så kunne ikk tage andre med. - var NØD til det. Hvis du ikke har så meget at lave, ville det være super, hvis du kunne finde svaret inshAllah :)
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Idris » tirs feb 24, 2009 21:37

I bomber mig, slap af :D Hehe.

Opret venligst nye spørgsmål i nye tråde.
Søster MissTurkii, jeg skal nok finde ud af det. Jeg ville bare være på den sikre side.
Idris
Islam Admin

Indlægby MissTurkii » tirs feb 24, 2009 21:38

Tak :)
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Idris » ons mar 04, 2009 01:05

Spørgsmålet er nu sendt til Mufti Muhammad ibn Adam al-Kawthari.
Idris
Islam Admin

Indlægby Idris » søn mar 08, 2009 17:13

Svar fra Egyptens Fatwa Hus:
Spørgsmålet:
هل يجوز للمسلمة أن تكون لوحدها مع المدرس أو الدكتور؟

Er det tilladt for en Muslimsk kvinde at være alene med hende lærer eller læge?

Svar:
إن كان المكان الموجودين فيه لا يحقق الخلوة بحيث يمكن للطارق دخوله في أي وقت ، وكان ذلك لحاجة العمل أو الدراسة أو نحوه جاز
Oversat efter bedste evne:
Hvis det sted, hvori de befinder sig, ikke opfylder Khalwah - ved at det er muligt for andre at komme ind til enhver tid - og hvis dette er nødvendigt for arbejde eller studier eller lignende, så er det tilladt.
Idris
Islam Admin

Indlægby MissTurkii » søn mar 08, 2009 17:32

Hvad betyder Khalwah?
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Muhyi al din » søn mar 08, 2009 20:12

MissTurkii skrev:Hvad betyder Khalwah?

Det skal nok her forstås, som at være i enerum (isoleret fra andre)
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby Muhyi al din » tirs mar 10, 2009 21:09

Her er et uddybende svar ifølge Hanafi fiqh:

http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 02&CATE=89
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Idris » tirs mar 10, 2009 21:33

Bror Muhyi al din, dit svar fra Shafi'i-skolen handler er fra den muslimske læges perspektiv, og ikke fra den muslimske patients. For at undgå forvirring så godt som muligt er det fjernet. Jeg vil inshallah oversætte artiklen Mufti Muhammad's fatwa. Må Allah belønne dig for dit bidrag amin.

Islamsupporter;
Halal/Haram-forummet er ikke et forum for diskussion, men et fatawa-relateret forum. Søster MissTurkii har allerede forklaret sin situation. Dine indlæg er derfor slettet, så vi holder antallet af indlæg pr. tråd i Halal/Haram-forummet på et minimum.

Dette er for, at brugere også i fremtiden skal kunne slå op og læse de indsendte svar.

Tak for din forståelse.

Salam,
Idris.
Idris
Islam Admin

Indlægby Muhyi al din » tirs mar 10, 2009 22:12

Jeg tænkte på, at den formulering kunne bruges

All of the above rulings also apply to a Muslim female who visits a male doctor whenever it is permissible for her to do so (in other words, she may only allow the doctor to look at or to touch what is needed in order to diagnose and treat the illness).

Shafi'i fiqh
http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 1&CATE=470
Senest rettet af Muhyi al din tirs mar 10, 2009 22:51, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Idris » tirs mar 10, 2009 22:42

Min fejl bror.
Idris
Islam Admin

Lignende emner

Tilbage til Halal/Haram