Mundskyl

Fatawa-relateret forum - midl. lukket

Redaktør: Islam Mods

Mundskyl

Indlægby Muhyi al din » man feb 23, 2009 20:44

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim,

Is it permissible to use mouthwash that contains chlorhexidine and alcohol to rinse one's mouth.?

Er det tilladt at anvende mundskyl, som indehoder chlorhexidine og alkohol, for at rense ens mund?
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Givet : 0 perle
Fået : 24 perler

Re: Mundskyl

Indlægby Idris » tirs mar 03, 2009 19:19

Spørgsmålet er nu indsendt til Egyptens Fatwa Hus.

Jeg beklager meget, at det ikke gik så hurtigt.
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Givet : 1 perle
Fået : 14 perler

Indlægby Muhyi al din » tirs mar 03, 2009 21:19

Idris skrev:Spørgsmålet er nu indsendt til Egyptens Fatwa Hus.

Jeg beklager meget, at det ikke gik så hurtigt.

Baaraka Allahu fiik

Jeg har ikke travlt!
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Idris » tirs mar 03, 2009 21:35

Jeg har ikke travlt!

Tak tak, det anede mig :D Men derfor vil jeg gerne yde en god og hurtig service alligevel.

Du vil modtage besked over pb, når svaret er modtaget. Der går lidt tid med svarene fra Dar al-Ifta for tiden.
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Indlægby Muuslimah » ons mar 04, 2009 16:47

S.a
Hvad hvis en mundskyl indeholder en form for alkohol. Vil produktet så være haram? Sb12 mundskyld indeholder nemlig en alkohol som jeg desværre ikke kan huske navnet på :S ? kan heller ikke finde det på nettet :S
Brugeravatar
Muuslimah

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 4 perler
Fået : 2 perler

Indlægby Perle » ons mar 04, 2009 16:53

Wa Salaam Alaykum

Bror Idris, jeg har fundet et link på sunnipath. Prøv at kast et blik på det: http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... te=1&t=rss

Der står:
Synthetic alcohol is pure (tahir) and permitted to use as other than an intoxicant--such as in toothpaste, mouthwash, perfume, shampoo, and the like. All uses of it as an intoxicant are impermissible, even in small quantities.
Audhu billahi min ash-shaytan ir-rajeem

Får du en fuglelort i hovedet, så tænkt positivt, og vær glad for at koen ikke kan flyve. :)
Brugeravatar
Perle
Sølv Bruger

Geografisk sted: Perle-istan

Givet : 20 perler
Fået : 33 perler

Indlægby Idris » ons mar 04, 2009 17:32

Wa Alaykom Salam!

Der er en forskel mellem Shafi'i og Hanafi-skolerne i denne mas'alah, derfor afventer jeg Dar al-Ifta's svar. Afhængigt af dette vil jeg inshaAllah senere oversætte nogle relevante fatawa fra begge skoler.

Salam,
Idris.
Idris
Islam Admin

Indlægby Idris » lør mar 07, 2009 20:27

Svar fra Egyptens Fatwa Hus:
Er det tilladt at anvende mundskyl, som indehoder chlorhexidine og alkohol, for at rense ens mund?

Yes, it is permissible.

Ja, det er tilladt.
Idris
Islam Admin

Indlægby Muuslimah » lør mar 14, 2009 08:32

selam Aleykum
Baaraka Allahu fiik, bror Idris
Brugeravatar
Muuslimah

Givet : 4 perler
Fået : 2 perler

Indlægby Muhyi al din » lør mar 14, 2009 16:41

As-salamu 'alaykum wa rahmatullah,

Baaraka Allahu feek bror Idris

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Tilbage til Halal/Haram