Hvilke former for samleje er tilladt?

Fatawa-relateret forum - midl. lukket

Redaktør: Islam Mods

Hvilke former for samleje er tilladt?

Indlægby MWA » søn feb 22, 2009 21:59

...
Senest rettet af MWA man feb 23, 2009 19:47, rettet i alt 1 gang.
Billede
Brugeravatar
MWA
Sølv Bruger

Tro: Sunni/HanafĂ®

Givet : 0 perle
FĂĄet : 0 perle

Re: Er det haram at have analsex med sin mand?

Indlægby Perle » søn feb 22, 2009 22:01

MWA skrev:Er alt andet slags sex tilladt, udover Analsex?

Basic bedroom-fiqh: http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 19&CATE=10
Audhu billahi min ash-shaytan ir-rajeem

Får du en fuglelort i hovedet, så tænkt positivt, og vær glad for at koen ikke kan flyve. :)
Brugeravatar
Perle
Sølv Bruger

Geografisk sted: Perle-istan
Køn: Hunkøn

Givet : 20 perler
FĂĄet : 33 perler

Re: Hvilke former for samleje er tilladt?

Indlægby Idris » man feb 23, 2009 18:25

Shaykh Faraz's svar:

Det er makrooh at gøre det imens man vender imod Qibla, og at gøre det foran et modnet (baligh) barn, og at tale fordi det er sunnah ikke at tale for meget under samleje.

Og det er passende at dække Koranen i soveværelset.

Det er bedre ikke at se på hinandens kønsdele, selvom nogle sahaba har ment at at dette er fint idet det øger lysten.

Ibn al-Hajj al-Maliki har nævnt i sin Madhkal:
- Begyndelsen af natten er bedre.
- Man skal ungå samleje med ens kone uden forspil, fordi det er blevet forbudt. Istedet skal man "lege" med hende og kysse og røre og lign. Så, når man ser at hun har klar og har lyst, først der bør han starte samlejet. Lovgiverens visdom heri er tydelig, for kvinden får nydelse som manden gør. Hvis han går til hende imens hun ikke er klar, så kan man tilfredstille sit behov, men hun gør måske ikke, og vil føle sig frustreret.
- Før penetration bør man sige: " Bismillah Allahumma Jannibna al-Shaytan, wa Jannibish-Shaytanuma Razaqtana", som det er blevet berettet i Sunnah'en.
- Man bør være opmærksom på at fuldføre kvindens rettigheder hvad samleje angår, og at beskytte hendes religion. Man bør først tilfredstille sig selv (..) efter hun har opnået det, for at høre under Profetens (fvmh) ord: "Allah er i assistance til hans tjener så længe han er i assistance til hans partner".
- Man bør ikke have samleje uden covers (dyne?).
- Det er bedst at lave ghusl efter samleje før man sover. Eller i det mindste lave wudu og vaske kønsdelene. Man skal ikke, som et minimum, undlade at vaske kønsdelene.

Anal sex er haram.

Gensidig stimulation med hĂĄnden er tilladt.

Sex-væske er najis, så oralsex er forhadt.

Under mensturation er samleje haram. Det samme er direkte hud-kontakt mellem konens navle og knæ. Alt andet er fortsat tilladt.

Og Allah ved bedst.
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Givet : 1 perle
FĂĄet : 14 perler

Indlægby EmSejan » søn mar 01, 2009 21:50

Idris skrev:Shaykh Faraz's svar:

Det er makrooh at gøre det imens man vender imod Qibla, og at gøre det foran et modnet (baligh) barn, og at tale fordi det er sunnah ikke at tale for meget under samleje.

hvad menes der lige der?

Wa salam :)
Alhamdulillah for alt!!
Brugeravatar
EmSejan

Tro: Salafi

Indlægby MissTurkii » søn mar 01, 2009 21:57

Selam

Hvorfor skal man dække sig, mens man har samleje?
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Idris » søn mar 01, 2009 22:02

Jeg har i mit forrige indlæg uddybet at jeg ikke mente at det var et påbud. Ordet "skal" i min sætning ikke tages bogstaveligt.

Jeg holder mig væk fra dit domæne bror. Undskyld.

Wa Salaam

Nej, jeg siger ikke at du skal holde dig væk. Hvis jeg ønskede at i ikke skulle skrive i Halal/Haram-forummet havde vi aldrig valgt at lade det være åbent, men istedet ordnet det så kun admins kan skrive i det. Jeres bidrag er uvurderlige, for uden dem skulle jeg selv sidde og kigge fatwa-databaserne på de forskellige sider igennem igen og igen, og det ville gøre så folk får svar meget langsomt herinde. Baraka Allah Fikum!

Jeg opfordrer blot til at man skal være varsom med sine formuleringer herinde i forummet, så brugerne ikke misforstår. Det er ikke alle vores brugere, der har lige meget viden og kan lige godt engelsk og arabisk, og det skal helst være forståeligt og brugbart for alle, inshaAllah.

hvad menes der lige der?

Der menes, at man ikke bør gøre det foran et barn, der er kønsmodent.

Selam

Hvorfor skal man dække sig, mens man har samleje?

Wasalam :)

Mange lærde mener, at det er bedre ikke at se sin ægtefælles kønsorganer, grundet en hadith fra Aisha (Må Allah være tilfreds med hende) i bla. Musnad Ahmad, hvor hun fortæller at hun aldrig så Profetens (Fred være med ham) kønsorganer, og han aldrig så hendes.
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Indlægby MissTurkii » søn mar 01, 2009 22:05

Wasalam

Mange lærde mener, at det er bedre ikke at se sin ægtefælles kønsorganer, grundet en hadith fra Aisha (Må Allah være tilfreds med hende) i Sahih Bukhari, hvor hun fortæller at hun aldrig så Profetens (Fred være med ham) kønsorganer, og han aldrig så hendes.

Selam

Okay men det vel sunnah?. Nu ska jeg ikk lyde fræk , men må man uden? - er bare nysgerrig hehe. Eller er det pligt at dække sig?
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Perle » søn mar 01, 2009 22:12

Bror Idris,

Jeg synes ikke jeg sagde noget der blev misforstĂĄet af andre, lige udover dig. :p

Hvad angår tildækkelsen. Så har jeg læst at man bør tildække sig med et klæde (dyne, tæppe o.lign.) fordi der altid er malaika tilstede. Og for at beskytte sig fra jinn og shayatins sharr.

Jeg kan ikke henvise til nogen kilde, idet jeg ikke længere er i besiddelse af den bog hvor i jeg læste det. Men hvis du kan må du gerne finde ud af det.
Audhu billahi min ash-shaytan ir-rajeem

Får du en fuglelort i hovedet, så tænkt positivt, og vær glad for at koen ikke kan flyve. :)
Brugeravatar
Perle
Sølv Bruger

Geografisk sted: Perle-istan

Givet : 20 perler
FĂĄet : 33 perler

Indlægby Idris » søn mar 01, 2009 22:21

Selam

Okay men det vel sunnah?. Nu ska jeg ikk lyde fræk , men må man uden? - er bare nysgerrig hehe. Eller er det pligt at dække sig?

Wasalam

Shaykh Faraz's (hanafi) svar:
It is permitted to look at one�s spouse�s private parts. However, it is superior adab not to. [Sayyida A�isha (Allah be pleased with him) reported that she never saw the private parts of the Messenger of Allah (Allah bless him and give him peace) and he never saw her�s. [Related by Ahmad, Ibn Maja, and others]

Some of the ulema said that it is improper to look without need at one�s spouses private parts, and to look excessively during sexual relations, but that it is not improper during sexual relations when it is not excessive.

Det er tilladt at se på sin ægtefælles kønsorganer. Men det er bedre adab at lade være. (Sayida A'isha, må Allah være tilfreds med hende, berettede at hun aldrig så den Hellige Profets fred være med ham kønsorganer, og at han aldrig så hendes).

Nogle af de lærde har sagt at det er upassende at se på sin ægtefælles kønsorganer, og at kigge overdrevet meget under samleje, men at det ikke er upassende under seksuelle relationer når det ikke er overdrevet.

http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 6&CATE=117

Bror Idris,

Jeg synes ikke jeg sagde noget der blev misforstĂĄet af andre, lige udover dig.

Jeg tror ikke at jeg misforstod det, men jeg er snarere bekymret for at andre ville misforstĂĄ det. Alhamdulillah hvis ingen har misforstĂĄet det.

Hvad angår tildækkelsen. Så har jeg læst at man skal tildække sig med et klæde (dyne, tæppe o.lign.) fordi der altid er malaika tilstede. Og for at beskytte sig fra jinn og shayatins sharr.

Jeg kan ikke henvise til nogen kilde, idet jeg ikke længere er i besiddelse af den bog hvor i jeg læste det. Men hvis du kan må du gerne finde ud af det.

Du kan eventuelt åbne en tråd om det i Islam-forummet hvis folk skal forsøge at finde det frem. Ellers opret en ny i Halal/Haram-forummet, og så vil det inshaAllah blive indsendt på et tidspunkt.

Men i denne tråd er der allerede indsat en reference fra Allamah Ibn al-Hajj, der siger at man ikke bør have samleje uden "covers". Billah tawfik.

Idris.
Idris
Islam Admin

Lignende emner

Tilbage til Halal/Haram