Er det OK ifølge Islam, at sige; Allah yerhamo/a til ....

Fatawa-relateret forum - midl. lukket

Redaktør: Islam Mods

Er det OK ifølge Islam, at sige; Allah yerhamo/a til ....

Indlægby MuslimChild » fre feb 06, 2009 23:02

Wa Salam 'alekum wa Rahmata Allahu wa barakatu! :)

Jeg sad nu herinde, og læste de fleste af halal/haram indlæg .
Så slog det ding ding for mig .
- Sad og tænkte på, at hvis nu en ikke-muslim dør,
er det så iorden for os, som muslimer, at sige ; Allah yerhamo?
VEd ikk rigtig hvordan det oversættes på dansk, Må han hvile i fred eller andet?

Altså jeg tænkte nu mere på, at når jeg skal hjemad fra skole,
så går jeg gennem en kirkegård, hvor jeg så går forbi og siger; Allah yerhamen ,
hvor mine veninder derimod siger, nej ikk sig sådan, de er vantro, det er haram!? .

Hehe ja .. Håber i forstår mit spørgsmål, og at I kan svare :).

Ws. ;)

Profeten, sallallahu ’alayhi wa ’ala alihi wa sallam, sagde
: ”Lov mig følgende seks ting, og jeg lover jer paradis: Når I taler, sig sandheden. Når I giver et løfte, hold det. Når noget er betroet jer, gør ikke uretmæssig brug af det. Hold jer altid kyske uden at være indblandet i ulovligt samleje. Hold jeres øjne og hænder væk fra det som er forbudt.” [Kilde: Hanbal]
Brugeravatar
MuslimChild
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Palæstina
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 3 perler
Fået : 3 perler

Re: Er det OK ifølge Islam, at sige; Allah yerhamo/a til ....

Indlægby Wahas » fre feb 06, 2009 23:07

Wa aleikum alsalam wa rahmt Allah wa barakatuh

Jeg vil bare hjælpe til på denne del af forummet, så bror Idris ikke skal ende med at gøre det hele :D

As for after their death, it is impermissible (haram) to make dua for forgiveness and the like for a non-Muslim
http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 5&CATE=115

Svaret er: "Det er ikke tilladt at lave en bøn for, at en afdød ikke-muslim skal finde tilgivelse".
Brugeravatar
Wahas
Ol' Skool Student
Ol' Skool Student

Tro: Andet
Køn: Hankøn

Givet : 14 perler
Fået : 73 perler

Indlægby MuslimChild » lør feb 07, 2009 15:41

Tak for svaret :)

Ws.

Profeten, sallallahu ’alayhi wa ’ala alihi wa sallam, sagde
: ”Lov mig følgende seks ting, og jeg lover jer paradis: Når I taler, sig sandheden. Når I giver et løfte, hold det. Når noget er betroet jer, gør ikke uretmæssig brug af det. Hold jer altid kyske uden at være indblandet i ulovligt samleje. Hold jeres øjne og hænder væk fra det som er forbudt.” [Kilde: Hanbal]
Brugeravatar
MuslimChild
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Palæstina
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 3 perler
Fået : 3 perler

Indlægby Idris » tirs feb 10, 2009 16:05

Salam Alaykom!

Tak skal du have, bror Abdulrahman :D Værdsætter det.

En oversættelse af den indsatte fatwa:

Spørgsmål: Er det tilladt at lave du'a for afdøde ikke-muslimer?

Svar fra Shaykh Faraz Rabbani:
De islamiske lærde er enige omkring, at det ikke er tilladt at bede om tilgivelse til en ikke-muslim. Men hvis man derimod søger tilgivelse for dem ved at håbe at de bliver muslimer og dermed tilgivet, så er dette tilladt ifølge de lærde fra Hanafi skolen.

Imam Nawawi siger i sit værk "al-Adhkâr" at det er tilladt at bede til, at ikke-muslimer bliver retledt, godt helbred og velbefindende ('afiya) og lignende, på grund af den hadith som Anas (Må Allah være tilfreds med ham) har berettet: "Profeten, Må Allah velsigne ham og skænke ham fred, spurgte efter vand, og en jøde gav ham noget. Så Profeten (Fred være med ham) sagde til ham; "Må Allah gøre dig smuk", så manden fik ikke gråt hår indtil hans død". Men efter deres død, er det Haram at lave dua for at ikke-muslimer vil blive tilgivet og lignende, for Allah den Ophøjede siger: Det tilkommer ikke Profeten og dem, der tror, at bede om tilgivelse for dem, der sætter andre ved Guds side; ikke engang, hvis det er slægtninge - efter at det er blevet klart for dem, at de hører til i helvedesilden. (Koranen, 9:113). Der er hadith, der indikerer dette, og der er konsensus blandt de lærde om dette.
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Givet : 1 perle
Fået : 14 perler

Lignende emner

Tilbage til Halal/Haram