Ryg en joint og læs din Quran...?

Fatawa-relateret forum - midl. lukket

Redaktør: Islam Mods

Ryg en joint og læs din Quran...?

Indlægby Perle » lør jan 31, 2009 19:28

Ali og Ahmed har været venner i nogen år. De er begge henholdsvis 23-24 år. Ali bor alene i en 1 værelses, og Ahmed bor med sin familie. Når de mødes ryger de som regel en joint og snakker om livet og ugens begivenheder. En dag er de ude og gå en tur, og Ali nævner at han læser i al-Quran.

Ahmed: "Ahvad gør du?! Hvordan kan du læse i al-Quran mens du er skæv?"
Ali: "Nej mand. Selvom du ryger så skal du stadig læse i din Quran og bede de 5."
Ahmed: "Jamen, hvad gør du så når du læser de vers der omhandler forbudet mod hash, alkohol, zina osv.? Springer du dem bare over?"
Ali: "Lad nu være mand. Du læser bare. Det godt nok..."

As Salaam Alaykum

Kan man tillade sig at læse i al-Quran mens man er skæv? Og bede? Bliver det accepteret? Er man ikke beskidt i kroppen og skal vente i 40 dage før man er ren igen?
Audhu billahi min ash-shaytan ir-rajeem

Får du en fuglelort i hovedet, så tænkt positivt, og vær glad for at koen ikke kan flyve. :)
Brugeravatar
Perle
Sølv Bruger

Geografisk sted: Perle-istan
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 20 perler
Fået : 33 perler

Re: Ryg en joint og læs din Quran...?

Indlægby Idris » lør jan 31, 2009 20:57

Indlæg slettet

Halal/Haram forummet er til at at viderebringe materiale fra anerkendte lærde - ikke fra vores lommer.
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Givet : 1 perle
Fået : 14 perler

Indlægby AssalamuAleikum » lør jan 31, 2009 21:07

Idris skrev:Indlæg slettet

Halal/Haram forummet er til at at viderebringe materiale fra anerkendte lærde - ikke fra vores lommer.

Pardon bror.

Den lå i fri debat før.

Salam
May Allah Subhanahu wa Ta'ala forgive us for our sins, and grant us admittance into Jannatul Firdaws!
Brugeravatar
AssalamuAleikum

Geografisk sted: Madina

Givet : 0 perle
Fået : 1 perle

Indlægby Idris » lør jan 31, 2009 21:07

Intet problem :)

Søster Perle, ønsker du dit spørgsmål indsendt til en lærd?
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Indlægby Perle » lør jan 31, 2009 21:09

Idris skrev:Intet problem :)

Søster Perle, ønsker du dit spørgsmål indsendt til en lærd?

Ja tak bror. :) Vil gerne have et konkret svar.

Får du en fuglelort i hovedet, så tænkt positivt, og vær glad for at koen ikke kan flyve. :)
Brugeravatar
Perle
Sølv Bruger

Indlægby Idris » lør jan 31, 2009 21:11

Fint, så gør jeg det når det bliver muligt.
Du vil modtage en pb, når vi har modtaget svaret :)

Salam,
Idris.
Idris
Islam Admin

Indlægby Idris » lør jan 31, 2009 21:13

Jeg er nød til at omformulere dit spørgsmål, dækker det her:
"Er det tilladt at bede og læse Koran imens man er påvirket (af rusmidler)? Skal man vente 40 dage før man må bede og læse Koranen?"
Idris
Islam Admin

Indlægby Perle » lør jan 31, 2009 21:16

Idris skrev:Jeg er nød til at omformulere dit spørgsmål, dækker det her:
"Er det tilladt at bede og læse Koran imens man er påvirket (af rusmidler)? Skal man vente 40 dage før man må bede og læse Koranen?"

Ja, det dækker det meget godt. :) BarakAllahu fik bror.

Brugeravatar
Perle
Sølv Bruger

Indlægby Idris » lør jan 31, 2009 21:31

Fint, så gør jeg det når det bliver muligt.
Du vil modtage en pb, når vi har modtaget svaret.

Salam,
Idris.
Idris
Islam Admin

Indlægby Idris » ons feb 11, 2009 14:04

Så er spørgsmålet blevet indsendt til Egyptens Fatwa Hus.
Idris
Islam Admin

Indlægby Idris » ons feb 11, 2009 14:46

Svar modtaget.
http://www.dar-alifta.org/fatwaanswer.aspx?ID=855922

لا تجوز الصلاة في حالة السكر وغياب العقل، وعليه أن ينتظر للإفاقة ولا ينتظر أربعين يوما
Det er ikke tilladt at bede i en tilstand af beruselse og sløring af hjernen, og han skal vente til han er ude af denne tilstand (før han beder igen), ikke 40 dage.

PS: Der spørges om hvornår man skal begynde at bede igen - ikke hvornår ens bønner bliver accepterede igen.
Idris
Islam Admin

Indlægby Muhyi al din » tors feb 12, 2009 01:09

Idris skrev:Svar modtaget.
http://www.dar-alifta.org/fatwaanswer.aspx?ID=855922

لا تجوز الصلاة في حالة السكر وغياب العقل، وعليه أن ينتظر للإفاقة ولا ينتظر أربعين يوما
Det er ikke tilladt at bede i en tilstand af beruselse og sløring af hjernen, og han skal vente til han er ude af denne tilstand (før han beder igen), ikke 40 dage.

PS: Der spørges om hvornår man skal begynde at bede igen - ikke hvornår ens bønner bliver accepterede igen.

As-salam 'alaykum wa rahmatullah,

Hvad mener du med det sidste, som du skriver?
Jeg ved godt, at en gyldig bøn ikke er det samme som accept af bøn. Men kan vi sige noget om det udefra ovenstående?
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby Idris » tors feb 12, 2009 01:56

Wa 'alaykom as-salam wa rahmat Allah wa barakatuhu.

Ja, det kan man. Jeg spurgte nemlig:
"Skal man vente 40 dage før man må læse Koranen igen?"
Og svaret på dette var:
"han skal vente til han er ude af denne tilstand (før han beder igen), ikke 40 dage"

Altså tales der om udførelsen af bønnen, og ikke om accepten af den.

Hvad angår accepten, så kan jeg evt. sende et nyt spørgsmål?
Idris
Islam Admin

Indlægby Muhyi al din » tors feb 12, 2009 02:01

Idris skrev:Wa 'alaykom as-salam wa rahmat Allah wa barakatuhu.

Ja, det kan man. Jeg spurgte nemlig:
"Skal man vente 40 dage før man må læse Koranen igen?"
Og svaret på dette var:
"han skal vente til han er ude af denne tilstand (før han beder igen), ikke 40 dage"

Altså tales der om udførelsen af bønnen, og ikke om accepten af den.

Hvad angår accepten, så kan jeg evt. sende et nyt spørgsmål?

Jeg har altid troet, at accept var noget mellem 'slaven' og Allah.

Og hvis det er obligatorisk for en at bede, så kan muligheden for accept ikke udelukkes.

Men du må gerne sende et nyt spørgsmål.

Baaraka Allahu feek.
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Idris » tors feb 12, 2009 02:17

Der er ikke nogen der siger, at accept ikke er noget imellem slaven og Allah (tt). Det er bare sådan, at lige dette specifikke spørgsmål snakker om obligationen til at bede - du skal bede igen, lige så snart du ikke er beruset mere. Der snakkes ikke om accept. Vi kan ikke udlede noget om accept udfra den fatwa. Der skal en ny en til :)
Idris
Islam Admin

Indlægby Muhyi al din » tors feb 12, 2009 02:25

Idris skrev:Der er ikke nogen der siger, at accept ikke er noget imellem slaven og Allah (tt). Det er bare sådan, at lige dette specifikke spørgsmål snakker om obligationen til at bede - du skal bede igen, lige så snart du ikke er beruset mere. Der snakkes ikke om accept. Vi kan ikke udlede noget om accept udfra den fatwa. Der skal en ny en til :)

Nu er jeg forvirret. Accept er jo ikke noget, man plejer at nævne specifikt medmindre, at der er en specifik grund.

Så mit spørgsmål var, er der nogen til at tro i det her tilfælde, at det gyldigheden af det obligatoriske vs. accept ikke er som altid (under normale vilkår)?

Hvorom alting er, så er der vist brug for nu, at du sender spørgsmålet videre.

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Idris » tors feb 12, 2009 02:45

Jeg skal nok sende det ind. De her indlæg vil blive slettet, når vi har modtaget svaret, så tråden bliver let og ligetil.

Men:
Det er fordi at der er nogle handlinger, som har indflydelse på accepten af dine bønner, men det betyder ikke at obligationen til at bede frafalder.
http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 3&CATE=107
Her snakkes der om at spise mad, der ikke er halal. Det med at bønnerne ikke bliver accepterede men skal bedes alligevel forklares også.

Så det er derfra, jeg udleder, at der ikke snakkes om accept.

Anyway: Jeg sender den ind imorgen. Jeg er træt nu :D Godnat.
Idris
Islam Admin

Indlægby Muhyi al din » tors feb 12, 2009 08:52

Idris skrev:Jeg skal nok sende det ind. De her indlæg vil blive slettet, når vi har modtaget svaret, så tråden bliver let og ligetil.

Men:
Det er fordi at der er nogle handlinger, som har indflydelse på accepten af dine bønner, men det betyder ikke at obligationen til at bede frafalder.
http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 3&CATE=107
Her snakkes der om at spise mad, der ikke er halal. Det med at bønnerne ikke bliver accepterede men skal bedes alligevel forklares også.

Så det er derfra, jeg udleder, at der ikke snakkes om accept.

Anyway: Jeg sender den ind imorgen. Jeg er træt nu :D Godnat.

Der er bare den lille krølle, synes jeg, at ovenstående eksempel tager udgangspunkt i, at vedkommende forsat spiser ikke-halal mad.

Men ok, nu forstår jeg bedre. Tak for forklaringen

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Lignende emner

Tilbage til Halal/Haram