Redaktør: Islam Mods
According to the cautious majority opinion, it would be considered picture-making, and thus impermissible.
However, some scholars (including notable Hanafi jurists I studied with) consider wholesome cartoons for children to be an exception.
And Allah knows best.
Wassalam,
Faraz Rabbani
http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 7&CATE=142
Idris skrev:Må indrømme at jeg ikke kender så meget til lige den, kære bror/søster. Hvad skulle adskille den fra det overstående?
Idris skrev:Okay... Hvis det er forskellen, så forstår jeg svaret fra Shaykh Faraz (ha) til at sige, at det ikke er tilladt.

Er det fordi, at voksne ikke må se tegnefilm?
Eller er det fordi, at voksne/børn ikke må se tegnefilm, som ikke er sunde og/eller gavner dem?
Keraz skrev:Så det vil altså sige at det ikke er tilladt at se tegnefilm der har underholdning som formål og ikke undervisning/læring?

Men håber det er tilstrækkeligt, og vi vil få det svar vi ønsker, ellers vil jeg prøve igen på søndag.Idris skrev:Salam Alaykom!
Jeg så lige, at Egyptens Fatwa Hus modtog spørgsmål netop nu, så jeg skyndte mig at indsende et spørgsmål inden de lukkede. Formuleringen er derfor desværre lidt klodset, da det var skrevet lidt i hast:
هل يجوز للمسلم إنه يتفرج على "كرتونس" (رسوم متحركة)، مع إن المسلم المذكور ما يريد يتعلم منه، بل يريد أن يستمتع منه؟
Der er en masse ting, jeg ville ønske jeg kunne ændre ved spørgsmålets formulering lige nu.. Er faktisk lidt flovMen håber det er tilstrækkeligt, og vi vil få det svar vi ønsker, ellers vil jeg prøve igen på søndag.

Beklager meget...
Ikke kun dem der handler om Islam, og har læring som formål. Eksempelvis ser jeg tegnefilm der ikke er relateret til Islam, er det tilladt for mig at se tegnefilm af den art?Idris skrev:هل يجوز للمسلم إنه يتفرج على "كرتونس" (رسوم متحركة)، مع إن المسلم المذكور ما يريد يتعلم منه، بل يريد أن يستمتع منه؟

Det jeg spørger efter er tegnefilm generelt set. Ikke kun dem der handler om Islam, og har læring som formål. Eksempelvis ser jeg tegnefilm der ikke er relateret til Islam, er det tilladt for mig at se tegnefilm af den art?
Idris skrev:Bror Muhyi al din:
Søster Keraz's spørgsmål omhandlede heller ikke børn så vidt jeg kunne se.

| Tegnefilm Forum: Islam Forfatter: Anonymous Svar: 7 |
Tegnefilm Forum: Fri Debat Forfatter: ZamZam Svar: 51 |
Tegnefilm/bøger til børn Forum: Islam Forfatter: Cupcake Svar: 0 |
USA's historie på 3min, med tegnefilm.. Forum: Multimedie Forfatter: IslamicMinded Svar: 0 |
Kort og præcis tegnefilm Forum: Fri Debat Forfatter: Sinc3rity Svar: 12 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst