Er det tilladt at forbande ?

Fatawa-relateret forum - midl. lukket

Redaktør: Islam Mods

Er det tilladt at forbande ?

Indlægby ~NoorMuhammed~ » fre jan 16, 2009 16:39

Salam aleikum wa rahmatulah wa barakatuh

Er det tilladt enden for de 4 madhabs hanafi, shafi3i,maliki og hanibali at forbande?

WasSalam
Vores Kære Profet(pbuh) sagde : "Hvis en ung person, viser en ældre Respekt, grundet dennes høje alder, vil Allah forberede ham folk, der respekterer ham i hans alderdom".
Brugeravatar
~NoorMuhammed~

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: Er det tilladt at forbande ?

Indlægby Idris » fre jan 16, 2009 18:52

Menes der at forbande en person?
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Givet : 1 perle
Fået : 14 perler

Indlægby Natthila » lør jan 17, 2009 18:01

Jeg har faktisk selv tænkt på det. Hvad islam siger hvis man forbander et andet menneske.Jeg har en tendens med at gør det, når jeg bliver vred eller sur på nogen,hvilket ikke er ofte Alhamdulillah.
Brugeravatar
Natthila

Geografisk sted: Egypt

Indlægby Muhyi al din » søn jan 18, 2009 01:27

قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby Natthila » søn jan 18, 2009 02:05

Sådan som jeg forstår,er det haram. Man kan forbande en ikke specifik person,eller hvad? Hvordan skal jeg forstå den?....

Men generelt er det ikke godt at forbande nogen...
Brugeravatar
Natthila

Geografisk sted: Egypt

Indlægby Muhyi al din » søn jan 18, 2009 14:42

Natthila skrev:Sådan som jeg forstår,er det haram. Man kan forbande en ikke specifik person,eller hvad? Hvordan skal jeg forstå den?....

Men generelt er det ikke godt at forbande nogen...

Som jeg forstår det:

Det er tilladt at forbande ikke-troende og syndige generelt (altså undet et fælles kategori), og det er tilladt at forbande enkelt personer, hvis det kan bevises , at de døde som ikke-troende.

Det er derfor ikke tilladt at forbande en bestemt person som er korrupt/fasiq

Og det er en stor synd (dermed haram) at forbande en, som er troende.

At forbande betyder eller har til intention at øge afstanden fra Allahs barmhjertighed. Derfor må det at forbande kun være gældende for de ikke-troende.

Wa Allah a'lam
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Idris » søn jan 18, 2009 15:12

Der er ikke tale om ikke-troende i betydningen muslimer som ikke er religiøse, men kuffar. Det vil jeg gerne lige præcisere.

Ibn Abidin skrev:“The reality of cursing (la`n) is to distance from Mercy, which cannot be for other than an unbeliever (kafir).
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Indlægby Muhyi al din » søn jan 18, 2009 15:19

Idris skrev:Der er ikke tale om ikke-troende i betydningen muslimer som ikke er religiøse, men kuffar. Det vil jeg gerne lige præcisere.

Ibn Abidin skrev:“The reality of cursing (la`n) is to distance from Mercy, which cannot be for other than an unbeliever (kafir).

Jeg er enig.

Det vil derfor være godt, hvis du vil tage dig tid til at præcisere det for os.

Jazaka Allahu khayran

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Idris » søn jan 18, 2009 15:30

Barak Allah fik :D Det skal jeg nok arbejde på.

Jeg har sendt et spørgsmål ind til Egyptens Fatwa Hus, med en ordlyd der ligner det her:
"Er det tilladt at forbande en muslim hos de 4 skoler, hvis denne muslim er en fasiq"?
Idris
Islam Admin

Indlægby Idris » søn jan 18, 2009 16:11

Svar fra Egyptens Fatwa Hus:

Spørgsmålet jeg indsendte:
هل يجوز لعن المسلم - مع إن المسلم المذكور فاسق واضح - عند المذاهب الأربعة؟

Er det tilladt at forbande en muslim hos de 4 skoler, hvis den nævnte muslim er en åbenlys synder?

Svaret:
لا يجوز لعن المسلم فليس المؤمن بلعان ولا فاحش ولا بذيء

Det er ikke tilladt at forbande en muslim, en troende bør ikke forbande eller optræde uanstændigt eller sjofelt.
Idris
Islam Admin

Indlægby Idris » søn jan 18, 2009 19:43

Shaykh Faraz Rabbani's svar, der blev indsat tidligere:

Det er tilladt at forbande vantro og syndere på det generalle plan, dog ikke på det specifikke plan (i.e. at forbande dem personligt, red.), undtagen de, hvor man ved sikkerhed ved, at de døde i et stadie af vantro.

Ibn Abidin siger i sin Radd al-Muhtar:

"Forbandelsens (la'n) realitet er at søge afstand fra barmhjertighed, hvilket ikke kan være for andet end en vantro (kafir)".

På grund af dette er det ikke tilladt at forbande et specifikt individ, undtagen det med sikkerhed er bevist at de døde i en tilstand af Kufr. Det forbliver forbudt at forbande et individ, selv hvis de åbenlyst er korrupte, såsom Yazid, ifølge den holdning som man tager udgangspunkt i. [1]

Hvad angår Iblis (Satan), og Abu Jahl og hans lige, som vi ved er i helvede, så er det tilladt at firbande dem.

Det er også tilladt at forbande ikke-specificerede individer, såsom syndere og løgnere, fordi det man forstår udfra dette er disse mennesker som en kategori, og det indkluderer nødvendigvis dem der skal dø i Kufr. I sådan nogle tilfælde vil formålet med forbandelsen være at vise at sådan nogle egenskaber er de vantros egenskaber, så man advarer mod dette og afholder folk fra dette. Man må ikke have til intention at forbande ethvert individ i sådan en gruppe, for hvis man forbander et specifikt individ, såsom en specifik synder, er det ikke tilladt. Så hvordan kan det være tilladt at forbande ethvert undertrykkende individ?

Og hvad angår at forbande en specifik troende, så er dette en stor synd, som det bliver nævnt af Ibn Hajar al-Haythami i hans bog om de store synder (al-kabair). [Haythami, al-Zawajir 'an iqtiraf al-Kabair, bind 2 side 93].
---

[1] Dette er min egen (i.e. Idris) note. Nogle tidlige lærde tillod faktisk at forbande Yazid ibn Mu'awiya, blandt dem Imam al-Taftazani, som er en stor lærd, der er kendt for at have skrevet en kommentar (sharh) til en af Sunnimuslimernes vigtigste aqida-værker, Aqidat al-nasafiya. Når Shaykh Faraz Rabbani her siger "ifølge den holdning man tager udgangspunkt i" (the relied upon opinion), skal det ikke forstås som en benægtelse af, at nogle var uenige med ham, men blot at den stærkeste position er, at dette ikke er tilladt. Imam Ghazali (i hans Ihyaa) og Ibn Hajar Haythami (i hans Sawa'iq) havde samme holdning.
Idris
Islam Admin

Indlægby MissTurkii » søn jan 18, 2009 20:18

Er at forbande , beddua?
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Tro: Sunni/Hanafî

Indlægby Idris » søn jan 18, 2009 20:51

Laanet på tyrkisk :)
Idris
Islam Admin

Indlægby MissTurkii » søn jan 18, 2009 20:53

Laanet på tyrkisk :)

Tak for svaret , nu jeg med :)
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Tro: Sunni/Hanafî

Indlægby ~NoorMuhammed~ » søn jan 18, 2009 21:39

Salam aleikum wa rahmtulah wa barakatuh

Tusind tak for hjælpen nu har jeg fået en tydelig svar, og jeg kan fortælle at det var lærerigt. Må Allah Subhana wa ta'ala inshaAlllah belønne jer stort !
Vores Kære Profet(pbuh) sagde : "Hvis en ung person, viser en ældre Respekt, grundet dennes høje alder, vil Allah forberede ham folk, der respekterer ham i hans alderdom".
Brugeravatar
~NoorMuhammed~

Lignende emner

Tilbage til Halal/Haram