At bede i et tog

Fatawa-relateret forum - midl. lukket

Redaktør: Islam Mods

At bede i et tog

Indlægby Sema » man dec 29, 2008 13:19

Muhyi al din skrev:
nura skrev::Salam:

Hvis man misser en bøn eller to i løbet af dagen, pga af skole eller arbejde osv. Hvornår må man så senest bede dem?

Jeg plejer at gøre det hurtigst muligt, men hvis ikke man har mulighed til først meget sent på aften, hvor til går tidsfristen så? Skal man nå at be den/dem inden kl 00.00 eller inden Fajr den næste dag?

Wa alaykum as-salam wa rahmatullah,

Det er ikke tilladt at misse de obligatoriske bønner

På nær i to tilfælde:

1) man ubevidst har sovet over sig

eller hvis

2) man ubevidst har glemt det

I ovenstående to tilfælde skal man selvfølgelig bede de bønner, man har mistet, dog er der ikke nogen tidsfrist og det er ikke syndigt.

I alle andre tilfælde er det ikke tilladt, hvis det alligevel sker, så skal de bedes så snart muligheden er der. Dvs. der er ikke nogen tidsfrist, men snarest muligt

Ps. sådan har jeg i hvert fald lært det. Så nu må vi se, om andre er enige :p. Ups. Jeg kan i øvrigt se, at det i kategorien halal/haram, så mon ikke bror Idris, vil kommentere nærmere på det.

dvs udover disse 2 grunde må man ikke misse overhoved?? Hvad nu hvis man sidder i tog på vej hjem mellem duhr og asr? de ligger så tæt op af hinanden i øjeblikket, men det vel ikke en undskyldning
Brugeravatar
Sema
Aktiv Bruger

Tro: Salafi

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: At bede for sent

Indlægby Muhyi al din » man dec 29, 2008 13:22

nura skrev:dvs udover disse 2 grunde må man ikke misse overhoved?? Hvad nu hvis man sidder i tog på vej hjem mellem duhr og asr? de ligger så tæt op af hinanden i øjeblikket, men det vel ikke en undskyldning

Ja, sådan har jeg forstået det.

Hvad angår dit andet spørgsmål, så er der vist regler om, det er tilladt at bede i toget (eller før togrejsen), men det vil jeg lade bror Idris komme ind på. Så jeg ikke bidrager til yderligere anarki i disse halal/haram tråde :)
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby Sema » man dec 29, 2008 13:30

Muhyi al din skrev:
nura skrev:dvs udover disse 2 grunde må man ikke misse overhoved?? Hvad nu hvis man sidder i tog på vej hjem mellem duhr og asr? de ligger så tæt op af hinanden i øjeblikket, men det vel ikke en undskyldning

Ja, sådan har jeg forstået det.

Hvad angår dit andet spørgsmål, så er der vist regler om, det er tilladt at bede i toget (eller før togrejsen), men det vil jeg lade bror Idris komme ind på. Så jeg ikke bidrager til yderligere anarki i disse halal/haram tråde :)

oki tak, så venter jeg på bror Idris svarer :)

men kan du forestille dig, at be i et tog, dsb's røde tog?? danskerne vil løbe skrigende ud og tro man er terrorist :lol:
Brugeravatar
Sema
Aktiv Bruger

Indlægby Lilje » man dec 29, 2008 13:33

Jeg har set brødre be i toget før, men er dette også tilladt for kvinder?
Lilium
Brugeravatar
Lilje

Fået : 3 perler

Indlægby Sema » man dec 29, 2008 13:48

Lilje skrev:Jeg har set brødre be i toget før, men er dette også tilladt for kvinder?

Undskyld jeg spørg dumt, men var det et dsb tog? Altså dem som kører i kbh området, eller tog som kører over længere strækninger, fx kbh-århus?
Brugeravatar
Sema
Aktiv Bruger

Indlægby Lilje » man dec 29, 2008 13:50

HEhe, det var et regionalt tog:) altså ikke et S-tog
Lilium
Brugeravatar
Lilje

Fået : 3 perler

Indlægby Sema » man dec 29, 2008 13:53

Lilje skrev:HEhe, det var et regionalt tog:) altså ikke et S-tog

oki, ja der ville jeg også kunne be, men ikke s-tog, de så beskidte :roll: hehe
Brugeravatar
Sema
Aktiv Bruger

Indlægby Muhyi al din » man dec 29, 2008 14:07

nura skrev:oki tak, så venter jeg på bror Idris svarer :)

men kan du forestille dig, at be i et tog, dsb's røde tog?? danskerne vil løbe skrigende ud og tro man er terrorist :lol:

Ja, vi muslimer i vesten har mange udfordringer (andre udfordringer) end dem i Mellemøsten f.eks.

Jeg vil bare sige, at du ikke er alene, vi er mange som møder de her udfordringer dageligt, så vi er nok en del, som sætter pris på dine spørgsmål. Det vil insha'Allah afklarer mange ting for mange af os.
Baaraka Allahu fiiki

ja, det er nok en stor udfordring at bede i toget, men man kan også vende det om, og forestille at nogen danskere vil se det smukke og ydmyge i det. Og nogen vil måske endda blive inspireret og få medfølelse/respekt med/for dig.

Sålænge, at du ikke gør det som en magtdemonstration, så kan det i øvrigt ikke være dit problem, hvad andre tænker - jeg ved det godt, det er lettere sagt end gjort. Men det er derfor, at vi har brug for hinanden, så vi kan lære af hinandens erfaringer og hvordan vi hver især takler de her relevante daglige dags udfordringer.

Sålænge vi gør vores bedste og lidt til, så vil vi insha'Allah bevæge os i den rigtige retning.

Ps. jeg tror ideen med at bede i toget (hvis det altså er tilladt) er, at man kan bede siddende (og så bede evt. igen stående, når man kommer hjem)

Allah - den Barmhjertige - den Nådige
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Hussain » man dec 29, 2008 14:52

Asalaamu alaykum.

Det hele kommer an på hvor mange bønner man er bagud med at gøre qada. De fleste af os har ikke bedt siden vi blev kønsmodne og derfor er der folk der mangler at gøre flere års bønner qada. For sådan en person så er det ikke wajib at udføre qada bønnen inden næste bøn. Fx en person når ikke bede dhuhr og det er blevet asr tid, så er det IKKE wajib at gøre dhuhr qada først. Dog er vigtigt at gøre qada alle de bønner man mangler så snart man har tid.

MEN

En person som ikke har forsømt mere end fem bønner i træk, kaldes sahib al-tartib. For en sådan person gælder der imidlertid nogle særlige regler for udførsel af forsømte bønner. Overordnet set er det, at denne er pålagt at udføre de forsømte bønner inden påbegyndelsen af den næste pålagte bøn.

Angående bede siddende. Jeg kan ikke finde den tråd frem på sunnipath, men jeg mener jeg havde læst at det ikke ville være tilladt at sidde og bede i toget, da man i teorien bare kunne stå af og bede (hvis man ikke kan stå i toget og bede altså).
OG et andet interessant punkt, når Ulema skriver bede siddende så indebærer det at man placere sin pande på jorden, og ikke gestikulerer.
Her er dog nogle links :
http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 121&CATE=4
http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 097&CATE=4

Asalaamu alaykum.
Du lever i Duniya, men Duniya skal ikke leve i dig.

http://Riyaz-ul-jannah.blogspot.com
Brugeravatar
Hussain

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Fået : 4 perler

Indlægby Muhyi al din » man dec 29, 2008 14:58

Wa 'alaykum as-salam wa rahmatullah,

Tak for uddybningen. Beklager, hvis jeg har skrevet noget direkte forkert.

Jeg overlader hermed trygt emnet til vores kære bror Idris

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Zara » man dec 29, 2008 16:51

Salam aleykum -

Jah, subhaanAllah. Det er virkelig en udfordring for os muslimer her i Vesten. Især hvis man sidder i bussen eller toget, og ens bøn lige er ved at gå ud. Det kan også være en udfordring hvis man er ude, og ikke kan finde et rent sted, eller hvis man ikke har nået at lave wudu. Ej, hader sådanne situationer, får det rigtig dårligt med mig selv. Men walhamdulillaah, har med tiden lært, at finde steder offentligt, hvor jeg kan lave min salah. Hvis jeg er ude og shoppe/købe ind osv., plejer jeg som regel bare at finde et prøverum i én af butikkerne.
Man kan sagtens lave sin salah i skolen. På min skole f.eks., inden man tager ind på selve toilettet, er der et rum før hvor man eventuelt kan lave. Man kan bare lukke døren til selve toilettet, og døren til selve udgangen, og sørger lige for, at der er rent og needy, khalas.
Da jeg arbejdede i HM, var det faktisk rigtig svært, at lave salah. For man skulle altid være synlig for kunderne, så det ville være lidt svært, hvis min chef pludselig så, at jeg var pist væk. Prøverummene saved my day, og det gik fint, walhamdulillaah. Men hvis man ikke altid har mulighed for det, må man nævne det til sin chef. Yani, så må man spørge sig selv, hvad er vigtigst, mit arbejde eller min salah.
Senest rettet af Zara fre jan 09, 2009 16:13, rettet i alt 1 gang.
Zara
Aktiv Bruger

Fået : 1 perle

Lignende emner

Tilbage til Halal/Haram