Redaktør: Islam Mods

MissTurkii skrev:Yani man skal alligevel have wudu , selvom man er ude. det er ikke gyldigt at bede uden wudu i disse siturationer.?

Muhyi al din skrev:I kan evt. læse denne tråd.
viewtopic.php?f=99&t=511820&p=172599#p172599

Qirat skrev:Du kunne evt. medbrige en sten og lave tayammum, hvis wudu er helt umuligt.

MWA skrev:Idris
Kan du ikke sende mit spørgsmål til en sunni/hanafi mufti?
Jeg er på vej hjem fra skolen. Jeg sidder i toget. Jeg skal læse namaz, hvis jeg venter til jeg kommer hjem så er tiden gået, og jeg har ikke wudu. Kan jeg læse namaz i toget uden wudu? Jeg får jo synd for ikke at læse namaz?

Not having enough time to purify oneself is not a reason that permits one to perform dry ablution (tayammum) instead of ablution (wudu) or the purificatory bath (ghusl). [1] If a woman finds that her menses end shortly before the end of the prayer time, such that peforming a complete purificatory bath will cause her to miss the prayer, she should still perform the bath and then make up the prayer that she missed after the prayer time exits. If she bathes as quickly as possible, and if she does not do anything else to unnecessarily delay the performance of the prayer, she will not be sinful for praying the prayer outside of its time.
And Allah Most High knows best.
Hamza.
Somali_Muslimah skrev:MWA skrev:Idris
Kan du ikke sende mit spørgsmål til en sunni/hanafi mufti?
Jeg er på vej hjem fra skolen. Jeg sidder i toget. Jeg skal læse namaz, hvis jeg venter til jeg kommer hjem så er tiden gået, og jeg har ikke wudu. Kan jeg læse namaz i toget uden wudu? Jeg får jo synd for ikke at læse namaz?
Kan du ikke lave wudu inden du går fra skolen?

Idris skrev:Bror MWA, først og fremmest vil jeg sige at jeg håber du er tilfreds med vores Halal/Haram service. Vi er til jeres tjeneste inshaAllah.
Dernæst vil jeg sige, at jeg allerede har indsat en fatwa, der siger at bønnen ikke er gyldig uden wudu.
Jeg forstår udfra dit spørgsmål følgende:
"Hvis det er umuligt for mig at lave wudu inden bønnens tid går ud, skal jeg så bede bønnen uden wudu eller bede den Qada?"
Til dette spørgsmål har jeg lokaliseret et svar fra Shafi'i-skolen, som jeg vedlægger i næste indlæg. Som udgangspunkt er det tilladt at følge Shafi'i-skolens position, når man ikke har mulighed for at følge sin egen madhhab's. Jeg vil dog inshaAllah fortsætte med at søge efter Hanafi-skolens position, og hvis jeg ikke kan finde den, så indsender jeg spørgsmålet til en hanafi mufti.
I mellemtiden synes jeg, at du bør undersøge alle dine muligheder for at komme til at lave wudu - kan du evt. lave det på skolen, før du tager toget? Medbringe en flaske vand eller lignende?

MWA skrev:Hvad er Tayamum `?

MWA skrev:Hvad er Tayamum `?

Idris skrev:As-Salam Alaykom!
Bror MWA, jeg vil inshaAllah indsende dit spørgsmål i aften.

Tak for påmindelsen, jeg værdsætter virkelig jeres frivillige arbejde for at få denne sektion til at fungere.Idris skrev:Wa Alaykom Salam!
Bror Muhyi al-Din, jeg vil inshaAllah læse den tråd igennem og oversætte de indsatte artiklerTak for påmindelsen, jeg værdsætter virkelig jeres frivillige arbejde for at få denne sektion til at fungere.

Idris skrev:Wa Alaykom Salam!
Bror Muhyi al-Din, jeg vil inshaAllah læse den tråd igennem og oversætte de indsatte artiklerTak for påmindelsen, jeg værdsætter virkelig jeres frivillige arbejde for at få denne sektion til at fungere.

If it is impossible for me to perform my wudu before the time for a specific prayer ends, should i then pray the prayer without wudu or pray the qada later?
In the name of Allah, Most Compassionate, Most Merciful,
Do not perform the Salat without Wudhu, rather make Qadha later.
And Allah knows best
Ibrahim ibn Muhammad
Answer checked and approved by:
Mufti Muhammad ibn Adam al-Kawthari
www.daruliftaa.com

| Hvem må se mig uden tørklæde? Forum: Islam Forfatter: Katrine93 Svar: 9 |
Salah/Namaz Forum: Fri Debat Forfatter: MissTurkii Svar: 2 |
''danskere propper alt i kurven uden at tænke på prisen'' Forum: Fri Debat Forfatter: Anonymous Svar: 1 |
Wudu - plaster Forum: Islam Forfatter: ZamZam Svar: 22 |
Kvinde uden Hijab og ægteskab? Forum: Halal/Haram Forfatter: Idris Svar: 10 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst