Læse Namaz uden wudu?

Fatawa-relateret forum - midl. lukket

Redaktør: Islam Mods

Læse Namaz uden wudu?

Indlægby MWA » tirs jan 13, 2009 15:43

Er det tilladt at læse namaz uden wudu? Eksempel hvis man sidder i toget, og man har ikke wudu, og tiden til namaz er snart færdig, er det så tilladt at læse namaz uden wudu? Et andet eksempel hvis man er i storecentre/strøget må gerne læse namaz der uden wudu? Jeg vil helst høre svar fra sunni/hanafi
Billede
Brugeravatar
MWA
Sølv Bruger

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: Læse Namaz uden wudu?

Indlægby Idris » tirs jan 13, 2009 18:43

Shaykh Faraz Rabbani (hanafi) svarer til et relateret spørgsmål:

Spørgsmålet lød således:
En gruppe af mine muslimske venner samles og spiller basket i parken. Omkring Maghrib-tiden beder de allesammen på banen. Jeg sluttede mig ikke til dem, fordi jeg ikke havde wudu. Er deres bønner accepterede eller er det Haram at bede på den måde uden fuld wudu (ansigt, arme, fødder osv.)?

Svaret lød således:
Der er intet galt i at bede offentligt, hvis det gøres rigtigt. Snarere skal man leve op til påbuddet om bøn, og at sørge for at leve op til påbuddet på den rigtige måde. Dette indkluderer at lave Wudu ordentligt, selv hvis det kun er med en flaske vand over noget græs, eller ved at på gå badeværelset i tide til at udføre wudhu.

Allah den Ophøjede har påbudt os at være i en tilstand af wudu i bønnen:
I, som tror! Når I stiller jer op til bøn, skal I vaske ansigt og hænder op til albuen og gnide hoved og fødder op til anklen! (5:6)

Dette gør rituel renhed til et krav for bønnen.

http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... te=0&t=rss
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Givet : 1 perle
Fået : 14 perler

Indlægby MissTurkii » tirs jan 13, 2009 18:52

Yani man skal alligevel have wudu , selvom man er ude. det er ikke gyldigt at bede uden wudu i disse siturationer.?
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Muhyi al din » tirs jan 13, 2009 18:58

MissTurkii skrev:Yani man skal alligevel have wudu , selvom man er ude. det er ikke gyldigt at bede uden wudu i disse siturationer.?

Ifølge det bror Idris har fundet og været så venlig at indsætte, så er det ikke gyldgt at bede uden wudu.

Hvad betyder Namaz i øvrigt?
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby MissTurkii » tirs jan 13, 2009 18:59

Namaz = salah :)
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Engel » tirs jan 13, 2009 19:01

Namaz betyder Salah, og er på tyrkisk. (Bønnen) På kurdisk hedder det, Níme. Med et fladt i. ;)

Engel
Brugeravatar
Engel

Køn: Hunkøn

Indlægby MWA » tirs jan 13, 2009 19:02

Jeg prøver igen

Jeg er på vej hjem fra skolen. Jeg sidder i toget. Jeg skal læse namaz, hvis jeg venter til jeg kommer hjem så er tiden gået, og jeg har ikke wudu. Kan jeg læse namaz i toget uden wudu? Jeg får jo synd for ikke at læse namaz?
Billede
Brugeravatar
MWA
Sølv Bruger

Indlægby MissTurkii » tirs jan 13, 2009 19:02

Er det haram , hvis man nu er udenfor og ikke kan bede pga. man ingen wudu har og tiden er løben. For det sker ofte ved mig ved formiddag's bønnen , så er jeg i skole og har ikke mulighed for at bede. Så gør jeg det når jeg kommer hjem som "Kaza" (ved ikke hvordan man siger på dansk)

Og det kan også ske ved når jeg f.eks er i byen og tiden er løben til den anden bøn tid.
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Muhyi al din » tirs jan 13, 2009 19:06

قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby MWA » tirs jan 13, 2009 19:08

Idris
Kan du ikke sende mit spørgsmål til en sunni/hanafi mufti?

Jeg er på vej hjem fra skolen. Jeg sidder i toget. Jeg skal læse namaz, hvis jeg venter til jeg kommer hjem så er tiden gået, og jeg har ikke wudu. Kan jeg læse namaz i toget uden wudu? Jeg får jo synd for ikke at læse namaz?
Senest rettet af MWA tirs jan 13, 2009 19:09, rettet i alt 1 gang.
Billede
Brugeravatar
MWA
Sølv Bruger

Indlægby MissTurkii » tirs jan 13, 2009 19:09

Muhyi al din :

Tusind Tak :)
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby MWA » tirs jan 13, 2009 19:11

Muhyi al din skrev:I kan evt. læse denne tråd.
viewtopic.php?f=99&t=511820&p=172599#p172599

Kan ikke bruge tråden til noget. jeg søger et svar fra en hanafi lærd
Billede
Brugeravatar
MWA
Sølv Bruger

Indlægby Qirat » tirs jan 13, 2009 19:24

Du kunne evt. medbrige en sten og lave tayammum, hvis wudu er helt umuligt. :)
http://trueoneummah.wordpress.com/

Imam Bukhari ra on the Rafidhi Shia'a

Imam Bukhari ra declared:
"I don't see any difference between praying Salah behind a Jahmi or a (Shia) Rafidhi and a Christian or a Jew. They (Jahmis/Rafidhis) are not to be greeted, nor are they to be visited, nor are they to be married, nor is their testimony to be accepted, nor are their sacrifices to be eaten."
(Khalq Af'aalul-'Ibaad, p.14)

Det viser hvor slemme Rafidhi shia egentlig er. Mange sunnier kender ikke til deres sande 'aqida. Først der vil man forstå hvorfor Imam Bukhari ra og mange andre store ulama havde den holdning om dem. Må Allah Subhana wa ta'ala beskytte den muslimske ummah fra deres fitna, Amin.
Brugeravatar
Qirat

Geografisk sted: København

Indlægby MWA » tirs jan 13, 2009 19:28

Qirat skrev:Du kunne evt. medbrige en sten og lave tayammum, hvis wudu er helt umuligt. :)

tayammum?
Billede
Brugeravatar
MWA
Sølv Bruger

Indlægby Somali_Muslimah » tirs jan 13, 2009 19:57

MWA skrev:Idris

Kan du ikke lave wudu inden du går fra skolen?
Alhamdulillah for ALT
Brugeravatar
Somali_Muslimah
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: E sted på Allahs Jord

Indlægby Idris » tirs jan 13, 2009 20:13

Bror MWA, først og fremmest vil jeg sige at jeg håber du er tilfreds med vores Halal/Haram service. Vi er til jeres tjeneste inshaAllah.

Dernæst vil jeg sige, at jeg allerede har indsat en fatwa, der siger at bønnen ikke er gyldig uden wudu.

Jeg forstår udfra dit spørgsmål følgende:
"Hvis det er umuligt for mig at lave wudu inden bønnens tid går ud, skal jeg så bede bønnen uden wudu eller bede den Qada?"

Til dette spørgsmål har jeg lokaliseret et svar fra Shafi'i-skolen, som jeg vedlægger i næste indlæg. Som udgangspunkt er det tilladt at følge Shafi'i-skolens position, når man ikke har mulighed for at følge sin egen madhhab's. Jeg vil dog inshaAllah fortsætte med at søge efter Hanafi-skolens position, og hvis jeg ikke kan finde den, så indsender jeg spørgsmålet til en hanafi mufti.

I mellemtiden synes jeg, at du bør undersøge alle dine muligheder for at komme til at lave wudu - kan du evt. lave det på skolen, før du tager toget? Medbringe en flaske vand eller lignende?
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Indlægby Idris » tirs jan 13, 2009 20:19

Relateret svar fra Shaykh Hamza Karamali (Shafi'i):

Spørgsmålet:
Hvis der ikke er nok tid til at lave Ghusl, laver man så bare Tayamum og beder? (Eksempelvis hvis ens mensturation ender når der kun er 5-10 minutter tilbage af tiden til at bede).

Svar:
At man ikke har nok tid til at rense sig selv er ikke en grund der giver tilladelse til at lave tayammum istedet for Wudu eller Ghusl. Hvis en kvinde finder ud af at hendes mensturation ender kort efter bøntiden ender, så en komplet ghusl vil få hende til at gå glip af bønnen, så skal hun stadig lave ghusl og så bede Qada for den missede bøn, når tiden er ovre. Hvis hun laver Ghusl så hurtigt som muligt, og hun ikke gør noget andet for unødvendigt at udsætte bønnen, så vil hun ikke være syndig for at bede bønnen uden for dens tid.

Og Allah den Ophøjede ved bedst.

Not having enough time to purify oneself is not a reason that permits one to perform dry ablution (tayammum) instead of ablution (wudu) or the purificatory bath (ghusl). [1] If a woman finds that her menses end shortly before the end of the prayer time, such that peforming a complete purificatory bath will cause her to miss the prayer, she should still perform the bath and then make up the prayer that she missed after the prayer time exits. If she bathes as quickly as possible, and if she does not do anything else to unnecessarily delay the performance of the prayer, she will not be sinful for praying the prayer outside of its time.

And Allah Most High knows best.

Hamza.

http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 3&CATE=389
Idris
Islam Admin

Indlægby MWA » tirs jan 13, 2009 21:10

Somali_Muslimah skrev:
MWA skrev:Idris

Kan du ikke lave wudu inden du går fra skolen?

Wudu kan gå i stykker på vejen
Billede
Brugeravatar
MWA
Sølv Bruger

Indlægby MWA » tirs jan 13, 2009 21:12

Idris skrev:Bror MWA, først og fremmest vil jeg sige at jeg håber du er tilfreds med vores Halal/Haram service. Vi er til jeres tjeneste inshaAllah.

Dernæst vil jeg sige, at jeg allerede har indsat en fatwa, der siger at bønnen ikke er gyldig uden wudu.

Jeg forstår udfra dit spørgsmål følgende:
"Hvis det er umuligt for mig at lave wudu inden bønnens tid går ud, skal jeg så bede bønnen uden wudu eller bede den Qada?"

Til dette spørgsmål har jeg lokaliseret et svar fra Shafi'i-skolen, som jeg vedlægger i næste indlæg. Som udgangspunkt er det tilladt at følge Shafi'i-skolens position, når man ikke har mulighed for at følge sin egen madhhab's. Jeg vil dog inshaAllah fortsætte med at søge efter Hanafi-skolens position, og hvis jeg ikke kan finde den, så indsender jeg spørgsmålet til en hanafi mufti.

I mellemtiden synes jeg, at du bør undersøge alle dine muligheder for at komme til at lave wudu - kan du evt. lave det på skolen, før du tager toget? Medbringe en flaske vand eller lignende?

JasakAllah. Wudu kan gå i stykker på vejen til toget. Jeg vil bare vide om man skal lave Qada eller læse namaz uden vudu.
Hvad er Tayamum `?
Billede
Brugeravatar
MWA
Sølv Bruger

Indlægby Anatolia » tirs jan 13, 2009 22:26

MWA skrev:Hvad er Tayamum `?

Angående tayammum, tjek: http://www.namazzamani.net/english/tayammum.htm
www.alifmim.wordpress.com
www.islamcokguzel.wordpress.com
"The limits of my language are the limits of my mind. All I know is what I have words for."
- Ludvig Wittgenstein.
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Århus

Fået : 1 perle

Indlægby Nasraw » tirs jan 13, 2009 23:12

MWA skrev:Hvad er Tayamum `?

Assalamu 'alaykum wa rahmatullahi wa barakatuh

Tayamum betyder den tørre renselse.
"Indeed, this Qur'an guides to that which is most upright, and brings good news to the believers who do good deeds: for them there is a great reward". [17:9]
Brugeravatar
Nasraw
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: København

Indlægby Idris » tirs jan 13, 2009 23:26

As-Salam Alaykom!

Bror MWA, jeg vil inshaAllah indsende dit spørgsmål i aften.
Idris
Islam Admin

Indlægby Muhyi al din » tirs jan 13, 2009 23:29

Idris skrev:As-Salam Alaykom!

Bror MWA, jeg vil inshaAllah indsende dit spørgsmål i aften.

As-salamu 'alaykum wa rahmatullah,

Bror Idris, det kunne i den sammenhæng også være på plads at få at vide, om det overhovedet er tilladt at bede i en bus eller tog siddende. Det er der sat spørgsmål tegn ved i et andet tråd, så måske kunne vi få en afklaring på det også.

Eller foretrækker du, at jeg laver et nyt tråd om det?

Baaraka Allahu fiik

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Idris » tirs jan 13, 2009 23:31

Wa Alaykom Salam!

Bror Muhyi al-Din, jeg vil inshaAllah læse den tråd igennem og oversætte de indsatte artikler :) Tak for påmindelsen, jeg værdsætter virkelig jeres frivillige arbejde for at få denne sektion til at fungere.
Idris
Islam Admin

Indlægby Muhyi al din » tirs jan 13, 2009 23:33

Idris skrev:Wa Alaykom Salam!

Bror Muhyi al-Din, jeg vil inshaAllah læse den tråd igennem og oversætte de indsatte artikler :) Tak for påmindelsen, jeg værdsætter virkelig jeres frivillige arbejde for at få denne sektion til at fungere.

Det er os, som takker bror. :p

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby MWA » tirs jan 13, 2009 23:35

Idris skrev:Wa Alaykom Salam!

Det er os der siger JassakAllah
Billede
Brugeravatar
MWA
Sølv Bruger

Indlægby Idris » man jan 26, 2009 17:43

Salamun 3alaykom.

Svar fra Hanafi skolen:

If it is impossible for me to perform my wudu before the time for a specific prayer ends, should i then pray the prayer without wudu or pray the qada later?

Hvis det er umuligt for mig at lave min wudu før tiden for en specifik bøn slutter, skal jeg så bede bønnen uden wudu eller bede den qada (kaza) senere?

Svar:
In the name of Allah, Most Compassionate, Most Merciful,

Do not perform the Salat without Wudhu, rather make Qadha later.

And Allah knows best

Ibrahim ibn Muhammad

Answer checked and approved by:
Mufti Muhammad ibn Adam al-Kawthari
www.daruliftaa.com

Bed ikke bønnen uden Wudu, lav istedet Qada senere.

Og Allah ved bedst.

(Fatwa godkendt af Mufti Muhammad Adam Kawthari)
Idris
Islam Admin

Indlægby AssalamuAleikum » lør jan 31, 2009 05:07

Slettet af Idris.

Dette er Halal/Haram-forummet, ikke kurdiske lingvisters teselskab :D
May Allah Subhanahu wa Ta'ala forgive us for our sins, and grant us admittance into Jannatul Firdaws!
Brugeravatar
AssalamuAleikum

Geografisk sted: Madina

Fået : 1 perle

Lignende emner

Hvem må se mig uden tørklæde?
Forum: Islam
Forfatter: Katrine93
Svar: 9