Ang. wudu og hijab

Fatawa-relateret forum - midl. lukket

Redaktør: Islam Mods

Ang. wudu og hijab

Indlægby Naadje » man jan 12, 2009 22:20

Assalamu 3alaykum,

Så kommer jeg - som sædvanlig - lige med lidt mere arbejde :)

Når man gør wudu, er det så et krav, at man skal stryge sine våde hænder henover håret, eller går det, at man gør det henover tørklædet, når man fx er ude? Hvad med fødderne, skal man smide både sokker og sko, eller kan det lade sig gøre at stryge over dem?

Har hørt lidt forskelligt, det kunne være rart at få det på det rene inshaAllah.
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 15 perler
Fået : 27 perler

Re: Ang. wudu og hijab

Indlægby Keraz » man jan 12, 2009 22:23

Wa Salaam Alaykum søster,

For at give dig et korrekt svar, er du først nød til at fortælle hvilken skoleretning du følger.

Wa Salaam
Ya Muqallib al-quloob thabbit qalbi'ala taa'atika
The strong man is not the good wrestler; the strong man is only the one who controls himself when he is angry

"Det smerter mig at sige det, men man spørger sig selv, om Israel anvender Gaza som et stort laboratorium for nye våben" -medicinprofessor Mads Gilbert.
Brugeravatar
Keraz

Geografisk sted: اسلاميك.دك
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby Naadje » man jan 12, 2009 22:27

Spørgsmålet er ikke kun et jeg skal bruge, men flere søstre, så meget gerne i henhold til de forskellige lovskoler (primært Hanafi og Maliki madhab).

Salams :)
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Keraz » man jan 12, 2009 22:37

Wa Salaam søster,

Her er et svar fra sunnipath.com vedr. det at lave masah over sko og sokker: http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?HD=1&ID=1465&CATE=3

Og et ang. salah med sko sko på:http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?HD=1&ID=1209&CATE=4
Ya Muqallib al-quloob thabbit qalbi'ala taa'atika
The strong man is not the good wrestler; the strong man is only the one who controls himself when he is angry

"Det smerter mig at sige det, men man spørger sig selv, om Israel anvender Gaza som et stort laboratorium for nye våben" -medicinprofessor Mads Gilbert.
Brugeravatar
Keraz

Geografisk sted: اسلاميك.دك
Køn: Hunkøn

Indlægby Idris » tirs jan 13, 2009 00:36

Wa Alaykom Salam!

Søster Naadje, jeg er sikker på at du kan finde en masse på sunnipath om det med fødderne. Prøv at søg efter "Wiping over the socks". Hvis du overhovedet intet kan finde eller intet får ud af Keraz's indlæg, så vend inshallah tilbage og jeg skal indsende et konkret spørgsmål inshaAllah.

Hvad angår det med tørklæde, så er spørgsmålet nu blevet indsendt til Egyptens Fatwa Hus.
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Givet : 1 perle
Fået : 14 perler

Indlægby Abu_Sakina » tirs jan 13, 2009 14:35

Assalaamu alaikum wa rahamtu Allah

I henhold til Shafi'i skolen er det gyldigt for en kvinde under wudu' at gøre fingrene våde og stikke dem ind under tørklædet, da minimums kravet er at noget af hovedbunden eller noget hår i hovedbundsområdet gøres vådt.

wa assalaam
Brugeravatar
Abu_Sakina

Geografisk sted: København

Fået : 1 perle

Indlægby MissTurkii » tirs jan 13, 2009 15:11

I henhold til Shafi'i skolen er det gyldigt for en kvinde under wudu' at gøre fingrene våde og stikke dem ind under tørklædet, da minimums kravet er at noget af hovedbunden eller noget hår i hovedbundsområdet gøres vådt.

wa assalaam

Aleykum selam

Jamen det er, en fjerde del af hovedbunden der skal gøres våd. Er det ikke sådan ved alle lovskoler?
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Muhyi al din » tirs jan 13, 2009 15:22

Wa alaykum as-salam wa rahmatullah

MissTurkii skrev:

wa assalaam

Aleykum selam

Jamen det er, en fjerde del af hovedbunden der skal gøres våd. Er det ikke sådan ved alle lovskoler?

Det Abu Sakina skriver er, hvad gælder i shafi'i-skolen.

Det samme gælder for hanafi-skolen:

Hijab

You do not even need to take your hijab off for wudu: just loosen your hijab and insert a wetted hand under it.
http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 479&CATE=3

Vedr. sokker i samme artikel som ovenfor:
Feet

If washing feet is an issue, get "goretex" waterproof hiking socks [http://www.the-outdoor.co.uk/ishop/853/shopscr135.html ; http://www.mtbbritain.co.uk/sealskinz_gloves_socks.html ; http://www.sealskinz.com/ ]

It is valid to wipe on such socks (though not on regular socks -- see attached answers). They are also very useful in the winter because they keep one's feet dry and comfortable. They are thinner and more comfortable for most people than leather footgear (khuffs)

Shafi'i og Hanafi'i skolen kræver, at ens sko er 'tykke' og dækker anklerne.

Hvis ovenstående er rigtig, og det er det insha'Allah. Så har jeg set rigtig mange, især i Cairo ikke fuldføre deres wudu ordentligt, da de blot 'tørre' deres strømper med en våd hånd uanset type strømper og sko :?
Senest rettet af Muhyi al din tirs jan 13, 2009 15:28, rettet i alt 1 gang.
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby MissTurkii » tirs jan 13, 2009 15:27

Jeg forstår ikke helt engelsk .
Men jeg har læst og lært , at man skal vaske en fjerde del i hovedbunden. . man deler hovedet i 4 stykker og vasker et af de stykker yani .

Men vil du gerne fortælle kort , hvad sunnipath siger.
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Muhyi al din » tirs jan 13, 2009 15:30

MissTurkii skrev:Jeg forstår ikke helt engelsk .
Men jeg har læst og lært , at man skal vaske en fjerde del i hovedbunden. . man deler hovedet i 4 stykker og vasker et af de stykker yani .

Men vil du gerne fortælle kort , hvad sunnipath siger.

Det må du undskylde. Det vidst jeg forresten godt.

Egen oversættelse:
"Du behøver ikke at tage din hijab af før wudu', du kan nøjes med at løsne det og indsætte en våd hånd under det"
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby MissTurkii » tirs jan 13, 2009 15:32

Det må du undskylde. Det vidst jeg forresten godt.

Egen oversættelse:
"Du behøver ikke at tage din hijab af før wudu, du kan nøjes med at løsne det og indsætte en våd hånd under det"

Yani vi er enig i , at man skal vaske en fjerdel af hovedbunden?
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Muhyi al din » tirs jan 13, 2009 15:47

MissTurkii skrev:Yani vi er enig i , at man skal vaske en fjerdel af hovedbunden?

Du skriver en fjerdel og hovedbunden. Det tror jeg ikke er et krav i sig selv. Som bror Abu Sakin forklarer, så er det nok, at noget hår i hovedbundsområdet gøres vådt. Wa Allahu a'lam.

Hvor meget vådt det skal gøres, er jeg kommet i tvivl om. Så vidt jeg husker, så er en dråbe nok i shafi skolen, men det er selvfølgelig sunnah/anbefalet at gøre mere end dette.

Jeg vil insha'allah undersøge det nærmere når jeg kommer hjem og har mere tid.

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Muhyi al din » tirs jan 13, 2009 18:53

Yani vi er enig i , at man skal vaske en fjerdel af hovedbunden?

Nu har jeg undersøgt det nærmere. Jeg har dog ingen kilder, og det jeg skriver nu er, hvad jeg har lært fra shafi'i skolen.

Det er nok, at noget af håret i hovedbundsområdet gøres vådt. Selv det mindste er nok til at opfylde dette. Det er dog vigtigt at huske, at man ikke skal nøjes med det mindste men stræber (som altid) for at gøre mere end det. Men der kan være situationer, hvor det er nødvendigt.

De mindste kan endda består i, at lade noget vand dryppe på tørklædet ovenfra, og lade det sive ned og ramme håret/hovedbunden. Wa Allahu a'lam.

Jeg kan se, at bror Idris har sendt et spørgsmål vedr. dette. Det bliver spændende at læse svaret.

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Naadje » tirs jan 13, 2009 20:47

Tusind tak til jer alle :) Tabarak Allah 3alaykum.

Søster Naadje, jeg er sikker på at du kan finde en masse på sunnipath om det med fødderne. Prøv at søg efter "Wiping over the socks". Hvis du overhovedet intet kan finde eller intet får ud af Keraz's indlæg, så vend inshallah tilbage og jeg skal indsende et konkret spørgsmål inshaAllah.

Du havde ret, og de andre brugere er mashaAllah kommet mig i forkøbet.

Så ifølge Hanafi og Shafi3i skal man altså gøre noget af håret vådt ved at indsætte en våd hånd under det. Glæder mig til at se svaret på, hvorvidt det er tilladt at stryge over hijab bare.
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Naadje » tirs jan 13, 2009 21:05

Nu citerer jeg lige mig selv,

Så ifølge Hanafi og Shafi3i skal man altså gøre noget af håret vådt ved at indsætte en våd hånd under det. Glæder mig til at se svaret på, hvorvidt det er tilladt at stryge over hijab bare.

Det var da noget mærkeligt skrevet :doubt: Synes I ikke? Jeg har fået svar, også glæder jeg mig alligevel til svaret på det samme. :roll:

Nu håber jeg ikke, at jeg har været til besvær for ingen ting, men konklusionen må vel være ifølge de to lovskoler, at noget af håret skal gøres vådt. Spørgsmålet er så bare hvor meget, og om det er i orden at gøre det over hijab også ifølge de andre lovskoler. Ikke sandt?
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Muhyi al din » tirs jan 13, 2009 21:07

Naadje skrev:Nu citerer jeg lige mig selv,

Det var da noget mærkeligt skrevet :doubt: Synes I ikke? Jeg har fået svar, også glæder jeg mig alligevel til svaret på det samme. :roll:

Nu håber jeg ikke, at jeg har været til besvær for ingen ting, men konklusionen må vel være ifølge de to lovskoler, at noget af håret skal gøres vådt. Spørgsmålet er så bare hvor meget, og om det er i orden at gøre det over hijab også ifølge de andre lovskoler. Ikke sandt?

hehe.....jeg må nok indrømme, at jeg følte mig lidt ignoreret :oops:

Men tænkte, at det var din ret, da jeg ikke har indsat kilde. Og det synes jeg, at man skal have krav på. Så det er fair nok. ;-)

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Naadje » tirs jan 13, 2009 21:14

Muhyi al din skrev:hehe.....jeg må nok indrømme, at jeg følte mig lidt ignoreret :oops:

Men tænkte, at det var din ret, da jeg ikke har indsat kilde. Og det synes jeg, at man skal have krav på. Så det er fair nok. ;-)

Jamen jeg tror, at jeg er gået hen og blevet sådan halv gak... Det fordi jeg inde i mit hoved tænkte, at nu har jeg fået svar, men ikke omkring hvorvidt man må gøre det over hijab, men det er jo et overflødigt spørgsmål, når jeg lige har fået svar på hvordan det skal gøres ifølge 2 lovskoler.

Forvirret kvindemenneske hende Naadje der....ihh altså

PS jov, du har faktisk refereret til Sunnipath :)
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Muhyi al din » tirs jan 13, 2009 21:25

Du bliver ved med at ignorere mig. For jeg skrev faktisk:

De mindste kan endda består i, at lade noget vand dryppe på tørklædet ovenfra, og lade det sive ned og ramme håret/hovedbunden. Wa Allahu a'lam.

Jeg kan se, at bror Idris har sendt et spørgsmål vedr. dette. Det bliver spændende at læse svaret.

Dette har du dog ikke fået kilder på, så vent heller til bror Idris får svar - insha'Allah.

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Naadje » tirs jan 13, 2009 21:30

Det var fordi, jeg tænkte på dette svar, som du skrev i henhold til hanafi/shafi3i:
You do not even need to take your hijab off for wudu: just loosen your hijab and insert a wetted hand under it.

Muhyi al din skrev:Dette har du dog ikke fået kilder på, så vent heller til bror Idris får svar - insha'Allah.

Du har ret. InshaAllah.
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Mads » ons jan 14, 2009 09:42

As-salamu 'alaykum

I Hanafi-skolen er det ikke tilladt at gøre masah [at stryge en våd hånd] over tørklædet, da det er påkrævet (wajib) at man gør masah over en fjerdedel af håret. Husk dog, at man, som Shaykh Faraz skriver, ikke behøver tage sit tørklæde af. Hvis man løsner det, så kan man insha'Allah sagtens føre en våd hånd over en fjerdedel af hovedet.
For kilder, så se: http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 479&CATE=3 og http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?id=1378.
The ocean of Muhammad, peace and blessings upon him, is an ocean of unlimited mahhaba (love). And it's okay if you get lost in this ocean. The important thing is that you don't get out again.
Brugeravatar
Mads

Indlægby Muhyi al din » ons jan 14, 2009 13:19

Mads skrev:As-salamu 'alaykum

I Hanafi-skolen er det ikke tilladt at gøre masah [at stryge en våd hånd] over tørklædet, da det er påkrævet (wajib) at man gør masah over en fjerdedel af håret. Husk dog, at man, som Shaykh Faraz skriver, ikke behøver tage sit tørklæde af. Hvis man løsner det, så kan man insha'Allah sagtens føre en våd hånd over en fjerdedel af hovedet.
For kilder, så se: http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 479&CATE=3 og http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?id=1378.

Wa alaykum as-salam wa rahmatullah,

Ja, ifølge ovenstående link, så er det obligatorisk i hanafi-lovskolen at føre en våd hånd over en fjerdel af hovedet.

Baaraka Allahu feek

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Idris » tors jan 15, 2009 17:33

Svar fra Egyptens Fatwa Hus.

Det indsendte spørgsmål lød således:
Does it suffice for a muslim woman that, while performing her wudhu outside, she wipes her wet hands over her headscarf? Or is it necessary that the water touches her hair?

Er det nok for en muslimsk kvinde at, når hun laver Wudu udenfor, stryge sine våde hænder over hendes tørklæde? Eller er det nødvendigt at vandet berører hendes hår?

Svaret:
A woman must wipe water over any small part of her locks and it is sufficient.

Nogen der kan oversætte svaret? Ved ikk hvad der menes med "locks".
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Indlægby Wahas » tors jan 15, 2009 17:57

Bror Idris,
jeg tror, at de mener "hår-lokker" - dvs. selve håret i modsætning til "hovedbunden".

Så jeg vil oversætte det til:
En kvinde skal stryge vand over enhver lille del af hendes hår-lokker, og det vil være tilstrækkeligt.
Brugeravatar
Wahas
Ol' Skool Student
Ol' Skool Student

Givet : 14 perler
Fået : 73 perler

Indlægby Muhyi al din » tors jan 15, 2009 18:23

_Abdulrahman skrev:Bror Idris,
jeg tror, at de mener "hår-lokker" - dvs. selve håret i modsætning til "hovedbunden".

Jeg er enig med bror Abdulrahman.

Lock = lok (hår) = hårlokker

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Idris » tors jan 15, 2009 18:29

Barak Allah fikom.
Idris
Islam Admin

Indlægby Naadje » tors jan 15, 2009 21:51

Shukran til jer :)
Naadje
VIP Bruger