At sige MashaAllah til en ikke-muslim

Fatawa-relateret forum - midl. lukket

Redaktør: Islam Mods

At sige MashaAllah til en ikke-muslim

Indlægby Idris » man jan 12, 2009 18:53

As-Salam Alaykom!

Er det tilladt at sige "Mashallah" til en god gerning, hvis denne gode gerning er udført af en ikke-muslim?
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Givet : 1 perle
Fået : 14 perler

Re: At sige MashaAllah til en ikke-muslim

Indlægby Idris » man jan 12, 2009 18:54

Spørgsmålet er nu indsendt til Egyptens fatwa hus
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Indlægby Muhyi al din » man jan 12, 2009 19:26

Idris skrev:As-Salam Alaykom!

Er det tilladt at sige MashaAllah til en ikke-muslim?

Wa alaykum as-salam wa rahmatulah,

Hvis du tillader bror. Jeg ved ikke om det har betydning eller ej. Men spørgsmål skulle måske mere have lydt sådan her.

Er det tilladt at sige Masha'Allah om en ikke-muslim?

Altså om vedkommendes udtalelser, handlinger, præstationer mv. og altså ikke til personen direkte.

F.eks. hvis jeg ser en fodboldspiller (ikke muslim) lave et flot mål, må jeg så gerne udtrykke mig ved at sige masha'Allah.
Eller hvis en ikke-muslim udtaler sig og forsvare muslimer, og gøre det godt, må jeg så udtrykke mig ved at sige masha'Allah. Altså om det udtalte/handlingen og ikke om personen.

Giver det mening?
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Givet : 0 perle
Fået : 24 perler

Indlægby Idris » man jan 12, 2009 19:40

Barakallahu feek, kære bror.

Det spørgsmål, jeg indsendte, lød således:
Is it permissible to say "Mashallah" to a righteous act if the very act is performed by a non-muslim?

Håber det er tilfredstillende, ellers må vi vente på svaret og se, om det giver svar på vores spørgsmål. Ellers skal jeg nok prøve at finde et tilfredstillende svar :)

Jeg redigerer lige mit første indlæg. Jeg skrev indlæget før jeg indsendte spørgsmålet, det er derfor der er en lille uoverenstemmelse imellem dem :)
Idris
Islam Admin

Indlægby Muhyi al din » man jan 12, 2009 19:43

Perfekt! :p

Baaraka Allahu fiik sidi Idris
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Givet : 0 perle
Fået : 24 perler

Indlægby Idris » tors jan 15, 2009 17:31

Svar fra Egyptens Fatwa Hus.

Det indsendte spørgsmål:
Is it permissible to say "Mashallah" to a righteous act if the very act is performed by a non-muslim?

Er det tilladt at sige "Mashallah" til en god gerning, hvis denne gode gerning er udført af en ikke-muslim?

Svaret:
Yes, this is permissible according to the hadith reported by al-Daylami from Anas (may Allah be pleased with him: "Whoever admires something-whether for himself or others, he should say: This is Allah's will, there is no power but in Allah [Ar. Masha'Allah La Qwata il bi Allah]".

Ja, det er tilladt, ifølge en hadith berettet af al-Daylami fra Anas (Må Allah være tilfreds med ham): "Hvem end der beundrer noget - for ham selv eller andre - bør sige: "Dette er Allah's vilje, der er ingen styrke undtagen hos Allah" (MashaAllah la quwata illa billah).
Idris
Islam Admin

Lignende emner

Tilbage til Halal/Haram