Tilladt at tage i biografen?

Fatawa-relateret forum - midl. lukket

Redaktør: Islam Mods

Tilladt at tage i biografen?

Indlægby Zara » søn jan 04, 2009 17:37

Salam aleykum ;)

Er det tilladt at tage i biografen? Har hørt delte meninger om det nemlig :roll:

I'd appreciate it if I could get an answer (;
Zara
Aktiv Bruger

Givet : 0 perle
Fået : 1 perle

Re: Tilladt at tage i biografen?

Indlægby Naadje » søn jan 04, 2009 20:23

Er meget spændt på svaret :)
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 15 perler
Fået : 27 perler

Indlægby AllahuAkbar » søn jan 04, 2009 20:39

Salam alaikum wr wb.
- Uuh, det vil jeg også gerne se et svar på (:
Men hvis det viser sig at være haram at tage i biografen, burde det også være haram at se tv? (:

Det mener mig om en søster som sagde til mig "Søster ingen af os er perfekte, for at gøre det, skal vi gøre præcis som Al-Quran siger til os, hvad Sunnah siger, stoppe med at se tv....."
Da der sker haram ting i de fleste film (;
AllahuAkbar

Indlægby Idris » ons jan 07, 2009 01:01

Spørgsmålet er nu blevet sendt til Mufti Muhammad ibn Adam al-Kawthari (hanafi).
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Givet : 1 perle
Fået : 14 perler

Indlægby Idris » ons jan 07, 2009 21:12

Jeg har modtaget svar fra Mufti Muhammad ibn Adam.

Spørgsmålet, jeg stilte:
Would it be permissible for a muslim to go to the cinema?

Vil det være tilladt for en muslim at tage i biografen?

Svaret jeg modtog:
In the name of Allah, Most Compassionate, Most Merciful,

No, it would not be permissible to go and view films where one is exposed to seeing non-Mahram of the opposite gender and viewing the awra of others, and other intimate acts, in addition to bad language and violence.

And Allah knows best

Ibrahim ibn Muhammad

Answer checked and approved by:
Mufti Muhammad ibn Adam al-Kawthari
www.daruliftaa.com

I Allah den Nådige den Barmhjetiges navn.

Nej, det vil ikke være tilladt at tage ind og se film hvor man bliver udsat for synet af en ikke-mahram af det modsatte køn og se andres 'awrah, og andre intime handlinger, og dertil kommer dårligt sprog og vold.

Og Allah ved bedst.
..

Svaret godkendt af Mufti Muhammad ibn Adam al-Kawthari.
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Indlægby Zara » ons jan 07, 2009 21:13

JazakAllah khayran akhi, så fik jeg det på plads ;)
Zara
Aktiv Bruger

Fået : 1 perle

Indlægby Naadje » ons jan 07, 2009 21:23

Bror Idris, jeg skal lige forstå det..... dvs. hvis det er en (i teorien) okay film, så er det i orden? Fordi som jeg forstår det, så er det selve det, som der bliver vist på film, som er årsagen. Eller er det selve det, at man sidder blandede osv. i biografen. Synes ikke den er helt tydelig nemlig.
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Idris » ons jan 07, 2009 21:34

Søster Naadje, jeg tvivler på at der er særligt mange film tilbage i den kategori :) Spørgsmålet er måske også tilstrækkeligt, for det problem kan til dels imødekommes ved at tage nogle mahram med. Tror det er derfor, at shaykhen ikke har nævnt det, Allahu a'lam.

Hvis svaret alligevel skal uddybes yderligere, så må vi vente til næste uge, så jeg kan bede shaykhen om et opfølgende spørgsmål. Hvis du ønsker at jeg skal gøre det, så skal jeg nok?

Salam,
Idris.
Idris
Islam Admin

Indlægby Naadje » ons jan 07, 2009 21:42

Sandt nok.

Okay, så det skal forstås sådan, at årsagen til forbudet skyldes, at man er blandede med andre ikke-mahrams osv.? Så biografen som sådan er ikke forbudt. For jeg kunne umiddelbart ikke se, om det var det der var årsagen eller selve filmen.
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Idris » ons jan 07, 2009 21:47

En biograf er pr. definition et sted, hvor der vises film for et publikum, og er derfor ikke i sig selv haram. Det kunne sagtens - i teorien - udelukkende have været forsknings dokumentarfilm, islamiske film o.lign. Problemet med at sidde blandet kan med lidt godt planlægning godt imødekommes.

Som sagt kan jeg bede om en uddybning til dette, men jeg tror og mener selv, at vi har fået svar nok, wa jazaki Allah :)
Idris
Islam Admin

Indlægby Naadje » ons jan 07, 2009 21:53

Bror Idris du forvirrer mig :D

Dvs. der er intet galt i, at jeg tager i biografen med min bror eller med nogle veninder, hvis vi ikke sider ved siden af fremmede mænd? Ergo, det hele afhænger af den film man skal se, hvis man sørger for at det andet er i orden (at man ikke sidder ved siden af fremmede mænd etc.)?
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Idris » ons jan 07, 2009 22:10

Ja, hvis det intet haram indebærer, for et sted hvor der vises film er ikke haram i sig selv.

Det er nok derfor, shaykhen vælger den indfaldsvinkel, som han gør - fordi det nævnte er problematikker, man kan komme udenom, hvorimod dette problem stort set er uundgåeligt.

Men khalas, jeg sender et uddybende spørgsmål næste uge inshaAllah. Så får vi det afgjort.
Idris
Islam Admin

Indlægby Naadje » ons jan 07, 2009 22:14

Okay, så det på plads. Undskyld mine kringlede spørgsmål, Jazak Allah Khayr.
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Naadje » ons jan 07, 2009 22:16

Du behøver ikke sende et spørgsmål yderligere, for jeg har fået svar på det nu jo :) Blev nok lidt forvirret af indfaldsvinklen, som du snakker om, men nu er det på plads.
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Idris » ons jan 07, 2009 22:17

Wa iyyaki.
Idris
Islam Admin

Indlægby Idris » tirs jan 20, 2009 20:13

As-Salam Alaykom!

Jeg har lige ringet til Mufti Muhammad ibn Adam, der godkendte den indsatte fatwa.

Jeg oplæste det indsendte spørgsmål og det modtagne svar, og spurgte så:
Betyder dette, at hvis - teoretisk set - en film er fuldstændig fri fra det nævnte?

Han gav mig et langt svar, som jeg ikke kan citere ordret uden frygt for at komme til at fejlcitere shaykh'en. Derfor vil jeg kort opliste, hvad han fortalte mig, så jeg inshaAllah minimerer risikoen for fejl:
- Når der i fatwa'en står nævnt at "det vil ikke være tilladt at tage ind og se film hvor man bliver udsat for synet af en ikke-mahram af det modsatte køn og se andres 'awrah", indkluderer det også (for en kvindes vedkommende) hår, og for begge køn de dele af hendes 'awrah som er dækket af stramtsiddende tøj. Dette er også at se på andres 'awrah, og dette bør overvejes.
- Man må heller ikke se en film, der indeholder musik.

Baseret på det overstående spurgte jeg shaykhen, om jeg havde ret i, at det i praksis vil være tæt på umuligt at finde en biograffilm, der ikke indeholder dette. Dette bekræftede han mig i.

Shaykhen svarede mig så, at hvis vi - teoretisk set - antager, at der gik en biograffilm der ikke indeholdt nogle af disse ting, så tager det os tilbage til diskussionen om Taswir (som vi er berørt i en anden tråd mht. tegninger og fotografier, red.). Han fortalte mig, at de fleste lærde dog mener, at film ikke går ind under det forbudte taswir. Så teoretisk set, vil der være en tilladelse i at se den slags film i biografen.

Må Allah (Subhana wa ta'ala) tilgive mig i tilfælde af fejl, og belønne jer for jeres tålmodighed.

Jeg vil inshaAllah indsætte shaykhens allerede skrevne fatwa om film generelt i aften eller imorgen og oversætte den til dansk.

Salam,
Idris.
Idris
Islam Admin

Indlægby Muhyi al din » tors jan 22, 2009 00:14

Hvordan skulle det her forstås?
Idris skrev:Jeg ved ikke, hvor relevant det er mht. tv-avisen. I mange tilfælde ved man jo, hvad man vil blive udsat for her.

Og ja, vi er heller ikke i en position hvor vi kan drage analogier over til andet. Vi fik dette svar i forbindelse med biografen, så lad os forholde os til det.

Det har du ret i. Men nu er analogien jo ikke helt hen i vejret i det her tilfælde mellem fjernsyn og biograf. Men fred være med det.
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby Idris » tors jan 22, 2009 17:08

Hvordan skulle det her forstås?

At man i mange tilfælde ved TV-avisen vil vide det, hvis nyhedsoplæseren er en kvinde, der viser sin 'awrah.

Det har du ret i. Men nu er analogien jo ikke helt hen i vejret i det her tilfælde mellem fjernsyn og biograf. Men fred være med det.

Jeg har ikke sagt at den er hen i vejret, blot at vi ikke skal gøre det.

Ellers synes jeg, at disse pointer kan fremsættes i tråden om TV. Her har vi også en anden fatwa ind over.

Barak Allah feek.

Off-topic vil blive slettet.
Idris
Islam Admin

Indlægby Idris » tirs feb 10, 2009 16:17

Har modtaget svar på vores opfølgende spørgsmål:

Last week, i asked about the permissibility of going to a cinema. I got the answer that it would not be lawful to watch movies including unlawful things, such as the exposure of awrah and so forth. Does this mean that if the movie did not include unlawful things, then it would be permissible?

I sidste uge spurgte jeg om det var tilladt at gå i biografen. Jeg fik det svar at det ikke vil være tilladt at se film der indeholder ulovlige ting, såsom visning af 'Awrah og så videre. Betyder dette at hvis filmen ikke indeholder noget forbudt, så vil det være tilladt?

Answer
In the name of Allah, Most Compassionate, Most Merciful,

In theory it would, but practically, it is virtually impossible to seen anything Halal at the cinema.

And Allah knows best

I teorien ja, men i praksis er det stort set umuligt at se noget Halal i biografen.

Fatwa godkendt af Mufti Muhammad ibn Adam al-Kawthari
Idris
Islam Admin

Indlægby MWA » man maj 11, 2009 18:40

JazakAllah
Billede
Brugeravatar
MWA