At bede for sent

Fatawa-relateret forum - midl. lukket

Redaktør: Islam Mods

At bede for sent

Indlægby Sema » man dec 29, 2008 13:05

:Salam:

Hvis man misser en bøn eller to i løbet af dagen, pga af skole eller arbejde osv. Hvornår må man så senest bede dem?

Jeg plejer at gøre det hurtigst muligt, men hvis ikke man har mulighed til først meget sent på aften, hvor til går tidsfristen så? Skal man nå at be den/dem inden kl 00.00 eller inden Fajr den næste dag?
Brugeravatar
Sema
Aktiv Bruger

Tro: Salafi

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: At bede for sent

Indlægby Lilje » man dec 29, 2008 13:09

Wa alaykum salam.
Du tænker på qada bønnen ikke?
Lilium
Brugeravatar
Lilje

Fået : 3 perler

Indlægby Muhyi al din » man dec 29, 2008 13:10

nura skrev::Salam:

Hvis man misser en bøn eller to i løbet af dagen, pga af skole eller arbejde osv. Hvornår må man så senest bede dem?

Jeg plejer at gøre det hurtigst muligt, men hvis ikke man har mulighed til først meget sent på aften, hvor til går tidsfristen så? Skal man nå at be den/dem inden kl 00.00 eller inden Fajr den næste dag?

Wa alaykum as-salam wa rahmatullah,

Det er ikke tilladt at misse de obligatoriske bønner

På nær i to tilfælde:

1) man ubevidst har sovet over sig

eller hvis

2) man ubevidst har glemt det

I ovenstående to tilfælde skal man selvfølgelig bede de bønner, man har mistet, dog er der ikke nogen tidsfrist og det er ikke syndigt.

I alle andre tilfælde er det ikke tilladt, hvis det alligevel sker, så skal de bedes så snart muligheden er der. Dvs. der er ikke nogen tidsfrist, men snarest muligt

Ps. sådan har jeg i hvert fald lært det. Så nu må vi se, om andre er enige :p. Ups. Jeg kan i øvrigt se, at det i kategorien halal/haram, så mon ikke bror Idris, vil kommentere nærmere på det.
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby Sema » man dec 29, 2008 13:17

Lilje skrev:Wa alaykum salam.
Du tænker på qada bønnen ikke?

joo? regner jeg med, synes ikke jeg har hørt det udtryk før :oops:
Brugeravatar
Sema
Aktiv Bruger

Fået : 0 perle

Indlægby Idris » man dec 29, 2008 17:42

Al Salam 'Alaykom. Jeg vil søge efter en fatwa, og eventuelt indsende et spørgsmål til en lærd.

Vil i gøre mig den tjeneste at formulere et præcist spørgsmål for eftertiden? Så kan jeg sikre mig, at netop jeres spørgsmål besvares bedst muligt, når jeg indsender det?

Jeg har nu indsendt søster Nura's spørgsmål til Egyptens Fatwa Hus.

Ellers vil jeg anbefale bror Hussain's links. Jeg kan desværre ikke oversætte dem, da jeg har fundet ud af at Sunnipath har copyright på deres artikler, så jeg er igang med at indhente en skriftlig tilladelse. Jeg håber på jeres tålmodighed.
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Givet : 1 perle
Fået : 14 perler

Indlægby Idris » tors jan 08, 2009 22:34

Svar modtaget fra Egyptens Fatwa Hus.

Mit spørgsmål:
If i due to school or work have missed one or two prayers, when is then the latest time i can pay the Qada according to Shafi'i law?

Hvis jeg grundet skole eller arbejder går glip af en eller to bønner, hvornår er så det seneste tidspunkt jeg kan bede mine Qada bønner, ifølge Shafi'i skolen?

Svaret jeg modtog:
According to the opinion of the Shafi'is, if one unintentionally missed or forgot a prayer or because of sleep, he can make up for it at anytime throughout his lifetime. However, one should hasten making up for missed prayers as soon as he remembers or gets up from sleep. If one intentionally neglects a prayer, he must immediately make up for it without delay.

Ifølge Shafi'i skolens holdning: Hvis man går glip af en bøn eller glemmer den pga. søvn, uden at det er ens intention at gå glip af bønnen, så kan han bede den hvilket som helst tidspunkt i hans liv. Men man bør skynde sig at bede sine Qada bønner så snart han husker det eller vågner fra sin søvn. Hvis man derimod med intention ikke beder en bøn, så skal man bede den med det samme.
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Givet : 1 perle
Fået : 14 perler

Lignende emner

At bede i et tog
Forum: Halal/Haram
Forfatter: Sema
Svar: 10
Ny bruger som vil lærer at bede :)