nura skrev::Salam:
Hvis man misser en bøn eller to i løbet af dagen, pga af skole eller arbejde osv. Hvornår må man så senest bede dem?
Jeg plejer at gøre det hurtigst muligt, men hvis ikke man har mulighed til først meget sent på aften, hvor til går tidsfristen så? Skal man nå at be den/dem inden kl 00.00 eller inden Fajr den næste dag?
Wa alaykum as-salam wa rahmatullah,
Det er ikke tilladt at misse de obligatoriske bønner
På nær i to tilfælde:
1) man ubevidst har sovet over sig
eller hvis
2) man ubevidst har glemt det
I ovenstående to tilfælde skal man selvfølgelig bede de bønner, man har mistet, dog er der ikke nogen tidsfrist og det er ikke syndigt.
I alle andre tilfælde er det ikke tilladt, hvis det alligevel sker, så skal de bedes så snart muligheden er der. Dvs. der er ikke nogen tidsfrist, men snarest muligt
Ps. sådan har jeg i hvert fald lært det. Så nu må vi se, om andre er enige

. Ups. Jeg kan i øvrigt se, at det i kategorien halal/haram, så mon ikke bror Idris, vil kommentere nærmere på det.
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ
Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"