Redaktør: Islam Mods

Abdul-Azeez skrev:Spørgsmålet er sendt til Dar al-Ifta al-Misriya (Egyptens Fatwa Hus).

Wiis0h skrev:Salam alekom ..
- Jeg har haft samme spørgsmål, til nogle herinde,
og I sagde, og der var en herfra der gav mig en kilde ind på Sunnipath,
hvor der stod det ikk var haram, da det ikk er "mig-ved-kassen" som sælger det, da det er selve forretningen der sælger det . - Om jeg er ved kassen eller ejj, så bliver det jo solgt? z; .
- jeg vender lige tilbage med det link jeg fik, så sætter jeg det herind .
Ws.

Er det haram at arbejde ved kassen, hvis man skal sælge ting som alkohol og svinekød? Og gør det forskel, hvis man ikke selv ejer butikken?

muslimer skrev:Alsalamu alaikum
Jeg har hørt fra en søster at det ikke er haram at arbejde et sted hvor der er svinekød, sålænge man ikke arbejder i sin egen butik. Kan det godt passe? I må gerne komme med beviser.
Eksempel er at arbejde i mcdonnalds hvor der ikke er alkohol, men der er ikke halal kød. Jeg ved ikke om køden i hamburgeren er svinekød eller oksekød.
Tak på forhånd
Fred

_Abdulrahman skrev:Men så vidt jeg kan se af de svar, der er kommet, så skal der tages højde for, hvor tiltrængt man er og om man kan finde andre jobs.

Muhyi al din skrev:_Abdulrahman skrev:Men så vidt jeg kan se af de svar, der er kommet, så skal der tages højde for, hvor tiltrængt man er og om man kan finde andre jobs.
Allahu a'lam, men ude fra det første link fra sunnipath (hanafi positionen), så kan jeg ikke se, at dette er et krav.

Idris skrev:Al-Salam 'Alaykom.
Det skal siges at jeg ikke har kunnet finde denne fatwa fra Mufti Ali Gomaa på Dar al-Ifta's hjemmeside under det angivne Fatwa nr.
Denne fatwa er dog blevet meget misforstået. Mufti Ali Gomaa siger selv, at den position han her giver tilladelse til at følge, er Hanafi positionen, og ikke hans egen Madhhabs position. Det, som der ikke bliver taget højde fra hos de folk, der ofte citerer denne fatwa, er at man ikke bare følger en anden madhhabs syn, fordi man har lyst - men af nødvendighed. Og at tjene 1000 kr. ekstra om måneden, når man i forvejen har det godt, er ikke nødvendighed.
Med andre ord, så betyder det at det er tilladt at følge Hanafi positionen ud af nødvendighed.
Jeg har slettet den indsatte fatwa, indtil vi får fat i den præcise ordlyd af fatwa'en fra Dar al-Ifta al-Misriyya. Jeg håber på forståelse.

muslimer skrev:jeg får SU alhamdu lillah og har det rigtig godt.. men vil gerne have et arbejde. Jeg bor i en by, hvor det er meget svært at få arbejde når man har tørklæde på.. men fx i mcdonnalds er det tilladt og de har nu bruge for medarbejder... men hvis det er usikker om det er haram eler halah, så vil jeg helst undgå det
Olcay skrev:muslimer skrev:jeg får SU alhamdu lillah og har det rigtig godt.. men vil gerne have et arbejde. Jeg bor i en by, hvor det er meget svært at få arbejde når man har tørklæde på.. men fx i mcdonnalds er det tilladt og de har nu bruge for medarbejder... men hvis det er usikker om det er haram eler halah, så vil jeg helst undgå det
Selam Aleykum Søster --
Er du usikker på om maden er Haram/Halal ?
Olcay skrev:Aleykum Selam ..
Forstod ikke helt søster .. Er hun usikker , eller ved hun godt at det mad der er der er haram?

..AllahuAkbar skrev:Jeg har fået af vide at det er haram. Må Allah (Subhana wa ta'ala) tilgive mig, hvis den viden jeg fik og som jeg gav videre, ikke passer.
Og ligeledes må i tilgive mig hvis jeg tager fejl. Jeg tager gerne mine ord i mig igen.
Jeg har ikke fået læst det på den side, det skulle jeg vist lige ha' gjort inden jeg overhovedet "åbnede min mund".
- Tilgiv mig.
| Er arbejde obligatorisk? Forum: Halal/Haram Forfatter: Idris Svar: 1 |
Mange indvandrere er nu i arbejde Forum: Politik og samfund Forfatter: Muslim-pigen Svar: 0 |
Er det ok at arbejde? Forum: Islam Forfatter: hadhiya Svar: 7 |
Må konen have et højt stillet arbejde? Forum: Fri Debat Forfatter: Sema Svar: 121 |
Sort arbejde Forum: Halal/Haram Forfatter: Muhyi al din Svar: 3 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst