Redaktør: Fri Debat Mods
Cabra skrev:Det må være hårdt at være muslim i Danmark.
Dr. Who skrev:Cabra skrev:Det må være hårdt at være muslim i Danmark.
Eller: Det må være hårdt at være basit i Danmark.
Cabra skrev:Nah. Det danske samfund er et herligt sted.

Vores budskab til muslimerne, forældre såvel som unge, er at holde fast i de islamiske værdier, der i modsætning til de vestlige, evner at skabe harmoniske familieforhold og solide familiemønstre og frembringer ansvarlige forældre og hengivne unge, der tager sig kærligt af deres forældre og udviser respekt for dem.
Seniorforsker fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd følgende om de høje skilsmisserater i Danmark: "Man bryder sig ikke om at høre, at vores moderne livsstil har en pris. Og at prisen bliver betalt af børnene."
Desuden er det naturligt, også i ikke-muslimske familier, at forældre vejleder og sætter rammer for deres børn, for det er netop forældrenes opgave og en naturlig del af opdragelsen. Den såkaldte ”sociale kontrol” eksisterer således i alle samfund i større eller mindre omfang. Spørgsmålet er blot: Hvilke værdier skal familierne værne om? Her bør man spørge: Hvorfor vælger politikerne at fokusere på de muslimske familier og ikke på familier, der er katolikker, Jehovas Vidner eller hinduister, skønt de også afviser seksuelle forhold før ægteskabet? Og hvorfor falder politikernes fokus ustandseligt på muslimerne og deres værdier og ikke på alle andre, der lever efter et sæt værdier, der ikke er dikteret af de vestlige samfundsnormer?
Vores budskab til muslimerne, forældre såvel som unge, er at holde fast i de islamiske værdier, der i modsætning til de vestlige, evner at skabe harmoniske familieforhold og solide familiemønstre og frembringer ansvarlige forældre og hengivne unge, der tager sig kærligt af deres forældre og udviser respekt for dem.
Cabra skrev:Jeg indrømmer gerne, at de har nogle pointer HBT. Det har de også haft på de konferencer, hvor jeg er mødt op for at lytte til dem. For mig, er pointen her, at der i det danske samfund findes kræfter som i virkeligheden er anti-demokratiske, selvom de hævder det modsatte. Med andre ord: De er hyklere. For hvordan folk opdrager deres børn, så længe den gældende lovgivning overholdes, det er ikke et anliggende for staten.
Jeg forstår godt hvad du mener. Det er ærgerligt, det er ikke hensigtsmæssigt på den måde.Problemet er at deres gode pointer drukner i deres sort/hvide verden, hvor man nærmest føler de har en gående konkurrence med Dansk Folkeparti om, hvem der kan bruge mest "os" og "dem" retorik.
Overståene er jo et eksempel på en forsimpling der burde høre en anden verden til.
Jeg kan godt forstå, at ovenstående støder. Især fordi det er ikke kun i Vesten vi ser konsekvenser af det moderne og hektiske liv, og især hvis man tilhører den del af danskerne som faktisk mener, at selvfølgelig skal muslimer have lov at opdrage deres børn efter deres værdier. Derudover er vestlig kultur bredt: Sydpå har de helt andre familieidealer end man har herhjemme osv.
Altså jeg mener det startede med, at muslimer endnu engang kom i søgelyset og blev kritiseret. Også kritiserede HT igen. De vel lige gode om det?
Jeg mener, at islamiske værdier skaber harmoniske familieforhold og solide familiemønstre, som HT siger. Det er ikke noget, jeg siger hjernedødt bare fordi jeg er muslim, det er noget jeg har reflekteret meget over og sammenlignet med forhold og tendenser i vores samfund og andre steder, og islamiske familiemønstre er fascinerende. Pointen er, at de har fat i noget, når de giver igen, men deres måde at sige ting på er gal og ikke hensigtsmæssig. Man kunne f.eks. sagtens sige offentligt, at man ikke kan blæse samtidig med, at man har mel i munden uden at det skal gøres så fjendtligt og uden at det skal ramme alle i vesten på den måde. PÅ DEN ANDEN SIDE - så startede de faktisk ikke, de gav vel bare igen? (dermed ikke sagt, at jeg mener de gjorde det på en hensigtsmæssig måde, for det mener jeg ikke). Altså jeg mener det startede med, at muslimer endnu engang kom i søgelyset og blev kritiseret. Også kritiserede HT igen. De vel lige gode om det?
Cabra skrev:De fremlægger det på en måde, hvor det lyder som om det danske samfund er det rene anarki, hvad angår forholdet mellem forældre og deres børn. Der er altså mange forældre i det danske samfund, som er deres opgave ansvarlig og derfor får opdraget børn som bidrager positivt til samfundet. Hvordan skulle man ellers forklare den velstand og den måde tingene generelt fungerer godt på - her i danske samfund.
Altså jeg mener det startede med, at muslimer endnu engang kom i søgelyset og blev kritiseret. Også kritiserede HT igen. De vel lige gode om det?
Jeg forventer meget af HBT i denne sammenhæng. Og det gør jeg fordi de kører meget at medierne og den offentlige debat ofte har bragt et unuanceret billede af Islam og muslimer(er enig)Og så forventer jeg selvfølgelig at de kan leve op til deres eget kodeks. Det kan man så ikke efterleve kan jeg konstatere.
HT kunne have gjort det bedre, for der ingen tvivl om, at deres kritik er helt berettiget!Bilingual skrev:Naadje:
Det kunne jeg godt tænke mig at se dokumenteret, hvis din påstand var at islamiske værdier skaber ubrydelige familieforhold ville jeg være mere enig.
Islam har efter min mening ingen andel i selve familiemønstrene , der er kulturelt og indkomstmæssigt baseret foruden at det er by/bonde forskelle, du finder samme tendenser hos assyrer, armenere og serbere.
Velfærdssamfundet har medført at forpligtigelserne ikke mere er tvungne og det medfører at familiebåndene i nogle tilfælde bliver svagere, men i de tilfælde er der vel også en grund til det, ville du bryde dig om at være kulturelt tvunget til at besøge dine forældre hvis de har opdraget dig uretfærdigt og voldeligt igennem din barndom?
Det er slet ikke så sort/hvis som du fremlægger det, mine forældre ville feks grine højlydt hvis jeg foreslog de kunne bo hos mig fordi de er ved at blive gamle, de er aktive ældre der på trods af pensionsalderen, arbejder, dyrker deres fritidsinteresser/venner og rejser rundt i verden.
Iøvrigt er tendensen også at det ændrer sig hos muslimer i DK, de får færre børn og kvinderne får langsomt mere selvstændighed.
Skal jeg dokumentere min egen mening??
Jeg vil gerne understrege meget kraftigt, at når jeg taler om islamiske familiemønstre, så er det ud fra hvad Islam foreskriver. Og IKKE hvordan arabernes eller tyrkernes kultur er. Jeg skrev også i mit indlæg til Cabra, at det er ikke kun Vesten, der har udfordringer med skilsmisser etc.
Du snakker om en meget lille del af det samlede store billede. Jeg taler fx om hvordan Islam foreskriver pligter i en familie. Jeg har aldrig set noget sundere eller noget der er mere i overensstemmelse med menneskets natur end hvad Islam dikterer af roller og fordelinger. Og nej, det er ikke nødvendigvis den kultur du ser, jeg snakker om.
Hvad har det med færre børn og gøre? Og at kvinder får mere selvstændighed?
Bilingual skrev:Skal jeg dokumentere min egen mening??
Du siger selv, du har lavet en sammenligning, hvad bygger den på?Jeg vil gerne understrege meget kraftigt, at når jeg taler om islamiske familiemønstre, så er det ud fra hvad Islam foreskriver. Og IKKE hvordan arabernes eller tyrkernes kultur er. Jeg skrev også i mit indlæg til Cabra, at det er ikke kun Vesten, der har udfordringer med skilsmisser etc.
Men der findes ikke vel "ren islam", det er altsammen blandet sammen med kulturer i mindre eller højere grad, hvad jeg siger er at samme fokus på familien går igen i mange ikke-muslimske mellemøstlige kulturer, bortset fra regler om tørklæde/alkohol kan jeg ikke umiddelbart se den store forskel.Du snakker om en meget lille del af det samlede store billede. Jeg taler fx om hvordan Islam foreskriver pligter i en familie. Jeg har aldrig set noget sundere eller noget der er mere i overensstemmelse med menneskets natur end hvad Islam dikterer af roller og fordelinger. Og nej, det er ikke nødvendigvis den kultur du ser, jeg snakker om.
Hvis det skaber disse sunde familier, hvordan kan det så være så mange af anden etnisk oprindelse er overrepræsenteret i kriminalstatistikkerne?
http://www.rff.dk/files/RFF-site/Publik ... 0%2023.pdfHvad har det med færre børn og gøre? Og at kvinder får mere selvstændighed?
Færre børn skaber mere økonomisk og mentalt overskud og mere selvstændighed giver mere motivation til kritisk tankegang og udfordring af dogmer,
For hver gang en muslim opdrager sine børn til at holde sig fra fester og alkohol, så har han gjort samfundet en stor tjeneste.
Du er da lidt umulig at diskutere men, når du gerne vil diskutere alt muligt andet på samme tid. Opret en ny tråd til alt det du har på hjertet. For at gøre det kort, så har jeg ikke fået tildelt et arbejdskontor af et forskningsinstitut og en sum penge og forsket i emnet siden du vil have dokumentation. Det er min personlige mening, og jeg vil gerne uddybe men i en anden tråd. Det har intet med emnet og gøre.
I øvrigt er du ikke kun lidt umulig, men meget. Jeg står og siger til dig at det er islamiske familieværdier der fascinerer mig, også stiller du mig til regnskab for kriminelle? Jeg ved ikke helt hvad jeg skal stille op med dig.
undersøgelse der viser, at hver tiende dansker har brudt kontakten med en mor, far, søster eller bror,
Cabra skrev:undersøgelse der viser, at hver tiende dansker har brudt kontakten med en mor, far, søster eller bror,
Jeg må hellere give et eksempel. Det er ting som overstående de bruger til at pensle et billede op, at det danske samfund skulle være anarki i forhold til familiemønstre. Og så det at familien ikke udgør en nødvendig funktion som førhen, hvilket i øvrigt ikke betyder at man fravælger det. Det er en ufattelig billig analyse.
Cabra skrev:Det ændrer ikke noget på at det er sort/hvid Basit.
En skilsmisse er heller ikke entydigt negativt. Nogen gange har det større konsekvenser for barnet at forældrene bliver sammen end hvis de gik hver deres vej.
Det er ikke nok at en familie ser godt ud på papiret. Det skal også fungere i praksis.
De har jo intet ønske om, at være nuanceret
For dem handler det kun om deres ideologiske afsæt, nemlig at de er modstandere af demokratiet.
De fremlægger det på en måde, hvor det lyder som om det danske samfund er det rene anarki, hvad angår forholdet mellem forældre og deres børn.
der i det danske samfund findes kræfter som i virkeligheden er anti-demokratiske, selvom de hævder det modsatte. Med andre ord: De er hyklere
Det danske samfund er et herligt sted.
Cabra skrev:Undersøgelserne er gode nok. Måden de her bliver brugt på, derimod..
"Det er ikke nok alene at have fokus på, at hvis folk bare finder et arbejde, så kommer de også til at dele vores værdier. Vi skal holdningsbearbejde […] Den der dem og os-retorik har haft en negativ indvirkning. Den har skubbet folk derover, hvor de kigger indad mod deres egne værdier."
Det danske samfund er et herligt sted.
der i det danske samfund findes kræfter som i virkeligheden er anti-demokratiske, selvom de hævder det modsatte. Med andre ord: De er hyklere
Cabra skrev:Undersøgelserne er gode nok.
Når man som muslim så kritiserer den kulturkamp man har tænkt sig at indlede mod muslimske værdier - fra politisk hold, fra ministeriel side - så er man sort/hvid - ja total.
| Efterretningstjeneste ville videofilme muslimske bydele Forum: Fri Debat Forfatter: Abu Saif Svar: 2 |
Den Danske oversættelse af Kuranen (god nok?) Forum: Islam Forfatter: Levvame Svar: 3 |
Danske muslimer samles i union Forum: Politik og samfund Forfatter: Basima Svar: 0 |
Danske terrorister.. Forum: Politik og samfund Forfatter: Adeeem Svar: 2 |
Kan der ske udvikling i de muslimske lande Forum: Islam Forfatter: Erik_Willumsgaard Svar: 26 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst