Danske politikere tilsigter at splitte muslimske familier

Forum forbeholdt alle emner vedrørende HT. Dette forum vil kun være åbent i perioder.

Redaktør: Fri Debat Mods

Indlægby basit » lør nov 12, 2011 03:39

For nylig blev undersøgelsen "Ung i 2011" offentliggjort. På foranledning af det nedlagte Integrationsministeriet kortlagde undersøgelsen den såkaldte "sociale kontrol" blandt indvandrerfamilier. Undersøgelsen, som tilsigter at målrette integrationsindsatsen i forhold til unge og forældre, konkluderer bl.a., at unge med indvandrerbaggrund er "underkastet massiv social kontrol", idet forældrene forbyder deres unge kæresteri og seksuelle forhold før ægteskabet.
Social- og integrationsminister Karen Hækkerup beskrev undersøgelsen som "deprimerende læsning" og sagde: "Det er til at græde over, at social kontrol for så mange mennesker åbenbart er en integreret del af deres hverdag." Ministeren fortsatte: "Det er ikke nok alene at have fokus på, at hvis folk bare finder et arbejde, så kommer de også til at dele vores værdier. Vi skal holdningsbearbejde […] Den der dem og os-retorik har haft en negativ indvirkning. Den har skubbet folk derover, hvor de kigger indad mod deres egne værdier."

På baggrund af undersøgelsen har der været forslag fra oppositionen om at opdrage indvandrerfamilier til danske normer og at engagere folkeskolerne og ungdomsuddannelserne til at gribe ind over for forældre, ifald de "dikterer den unge, hvordan han eller hun skal opføre sig, ud over hvad der er rimeligt."

På trods af de problemstillinger, som undersøgelsen pointerer, som bl.a. tvangsægteskaber, der både er uacceptable og i modstrid med Islams retningslinjer, så er politikernes indblanding i muslimske familiers anliggender langt fra en løsning. Politikernes tale om at gribe ind over for "social kontrol" i indvandrerfamilier og integrationsministerens erklæring om behovet for et ungdomsoprør blandt indvandrere afslører et ønske om at blande sig i disse familiers anliggender for at så splid mellem forældre og børn. Politikerne opildner de unge, herunder de muslimske, mod forældrenes autoritet for bl.a. at gøre kæresteri og uislamiske forhold muligt.

Trods adskillige statistikker og undersøgelser som bekræfter, at vestlige og danske familiemønstre præges af splittelse og opbrud, blandt mange andre problemer, så har politikerne frækheden til at blande sig i muslimske familieanliggender og at diktere forholdet mellem forældre og børn. For blot få måneder siden i et P1-program under titlen "Familiemønster i opbrud" sagde en seniorforsker fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd følgende om de høje skilsmisserater i Danmark: "Man bryder sig ikke om at høre, at vores moderne livsstil har en pris. Og at prisen bliver betalt af børnene."

Og i en kommentar til en undersøgelse der viser, at hver tiende dansker har brudt kontakten med en mor, far, søster eller bror, sagde en lektor i socialpsykologi ved Københavns Universitet: "Hele vores familiemønster er i opbrud […] Familien har ikke længere en nødvendig funktion for os, så vi skal selv kæmpe for at give den indhold. Derfor skal der ikke så meget til, før familien vælges fra."

Og i bogen "I Danmark er jeg født", som er udarbejdet af flere forskere fra Center for Ungdomsforskning, kan man læse følgende: "I det hele taget er familiemønstret i opbrud, og på flere områder begynder de etniske minoriteter at ligne majoritetsbefolkningen […] På nogle afgørende punkter adskiller mange etniske minoritetsunge sig dog fortsat fra flertallet af etnisk danske unge. Det gælder blandt andet i deres syn på familiens betydning […] Her gælder det, at de etniske minoritetsunge ofte føler en stor loyalitet og respekt for deres forældre."

I lyset af alt dette må vi spørge de danske politikere og navnlig integrationsministeren: Hvem er det, der trænger til holdningsbearbejdning? Familier der lever efter islamiske normer, eller familier der lever efter vestlige normer? Og hvilke værdier kan skabe et sundt familiemønster? De vestlige eller de islamiske?

Desuden er det naturligt, også i ikke-muslimske familier, at forældre vejleder og sætter rammer for deres børn, for det er netop forældrenes opgave og en naturlig del af opdragelsen. Den såkaldte ”sociale kontrol” eksisterer således i alle samfund i større eller mindre omfang. Spørgsmålet er blot: Hvilke værdier skal familierne værne om? Her bør man spørge: Hvorfor vælger politikerne at fokusere på de muslimske familier og ikke på familier, der er katolikker, Jehovas Vidner eller hinduister, skønt de også afviser seksuelle forhold før ægteskabet? Og hvorfor falder politikernes fokus ustandseligt på muslimerne og deres værdier og ikke på alle andre, der lever efter et sæt værdier, der ikke er dikteret af de vestlige samfundsnormer?

Integrationsministerens tale om ”dem og os”-retorik, som ifølge ministeren har drevet indvandrere til at kigge indad mod deres egne værdier, bekræfter endvidere, at den nye regerings integrationspolitik kun adskiller sig fra den foregående regerings kulturimperialistiske integrationspolitik på det retoriske plan. Regeringens mål er tydeligvis fortsat at distancere muslimerne fra de islamiske værdier.

Vores budskab til muslimerne, forældre såvel som unge, er at holde fast i de islamiske værdier, der i modsætning til de vestlige, evner at skabe harmoniske familieforhold og solide familiemønstre og frembringer ansvarlige forældre og hengivne unge, der tager sig kærligt af deres forældre og udviser respekt for dem. Talen om holdningsbearbejdning betyder netop, at vores islamiske holdninger ønskes omlagt, så vi følger en anden levemåde end Islams. Og som Allah siger:

وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّاراً حَسَداً مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ
”Mange af Skriftens folk ville af misundelse ønske, at de atter kunne gøre jer til kuffar efter jeres iman, da nu sandheden er blevet tydelig for dem.” [OQM. Al-Baqarah 2: 109]

Vi har hele tiden fastholdt, at integrationspolitikken ikke vil ændre sig reelt under den nye regering. Nu hvor folketingsvalget er overstået, har vi fået et forvarsel på den politik, der venter os muslimer; en politik der tilsigter at så splid og opildne de muslimske unge mod deres forældre.
basit

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Givet : 15 perler
Fået : 20 perler

Re: Danske politikere tilsigter at splitte muslimske familie

Indlægby Cabra » søn nov 13, 2011 00:05

Det må være hårdt at være muslim i Danmark.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 54 perler
Fået : 74 perler

Indlægby Dr. Who » søn nov 13, 2011 02:05

Cabra skrev:Det må være hårdt at være muslim i Danmark.

Eller: Det må være hårdt at være basit i Danmark.
- "I am by no means a nervous man, but it is stupidity rather than courage to refuse to recognize danger when it is close upon"

Brugere synes godt om dette indlæg : Bilingual
Brugeravatar
Dr. Who

Givet : 6 perler
Fået : 30 perler

Indlægby Cabra » søn nov 13, 2011 02:30

Godt ord.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby basit » søn nov 13, 2011 16:35

Dr. Who skrev:
Cabra skrev:Det må være hårdt at være muslim i Danmark.

Eller: Det må være hårdt at være basit i Danmark.

Eller: det må være hårdt at være borger i Danmark - bare for at forsætte i det vittige spor.
basit

Indlægby Cabra » søn nov 13, 2011 17:27

Nah. Det danske samfund er et herligt sted.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby basit » søn nov 13, 2011 18:38

Cabra skrev:Nah. Det danske samfund er et herligt sted.

Okai, du vinder, den vittighed slår alt :)
basit

Indlægby Cabra » søn nov 13, 2011 19:10

Denne er sjovere:
Vores budskab til muslimerne, forældre såvel som unge, er at holde fast i de islamiske værdier, der i modsætning til de vestlige, evner at skabe harmoniske familieforhold og solide familiemønstre og frembringer ansvarlige forældre og hengivne unge, der tager sig kærligt af deres forældre og udviser respekt for dem.

Hej sort/hvid verden.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby basit » søn nov 13, 2011 19:19

Den skal ses i lyset af denne:

Seniorforsker fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd følgende om de høje skilsmisserater i Danmark: "Man bryder sig ikke om at høre, at vores moderne livsstil har en pris. Og at prisen bliver betalt af børnene."
basit

Indlægby Cabra » søn nov 13, 2011 19:42

Det ændrer ikke noget på at det er sort/hvid Basit.

En skilsmisse er heller ikke entydigt negativt. Nogen gange har det større konsekvenser for barnet at forældrene bliver sammen end hvis de gik hver deres vej.

Det er ikke nok at en familie ser godt ud på papiret. Det skal også fungere i praksis.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Naadje » man nov 14, 2011 04:30

Nu er jeg uenig med HT i mange ting, men det betyder ikke, at jeg skal lukke øjnene for det de siger hver gang de udtaler sig og glemme at fokusere på indholdet af det de siger. Denne gang synes jeg HT rammer meget perfekt, når de siger: "Hvad med at kigge indad, før I koncentrerer jer om muslimernes opdragelsesnormer?". Fuldstændig enig.

Der hvor jeg ikke er enig med HT, er når de sætter lighedstegn mellem de nuværende regeringspartier og de tidligere. Der mener jeg de overser en hel del. De tilsigter at sprede de værdier, som de selv mener er de korrekte og frihedsbaseret. At de så er galt på den ifølge muslimske værdier, er noget man ikke skal glemme som muslim, det rigtigt nok. Og det skal man også advare om.

Overskriften "Danske politikere tilsigter at splitte muslimske familier" er også dårligt valgt, for allerede her er der mange læsere, der står af, for verden handler sgu ikke om, at alle ønsker alle ondt. Hvis HT havde brugt spalteplads på at argumentere yderligere så havde det været bedre end ting som "der er ikke forskel på den nuværende regering og den tidligere" og "de vil os bare ondt", ergo er vi tilbage igen til hvorfor man ikke skal stemme etc. Der lidt for meget man gerne vil i samme artikel. F.eks. synes jeg det er rigtig godt, når HT skriver:

Desuden er det naturligt, også i ikke-muslimske familier, at forældre vejleder og sætter rammer for deres børn, for det er netop forældrenes opgave og en naturlig del af opdragelsen. Den såkaldte ”sociale kontrol” eksisterer således i alle samfund i større eller mindre omfang. Spørgsmålet er blot: Hvilke værdier skal familierne værne om? Her bør man spørge: Hvorfor vælger politikerne at fokusere på de muslimske familier og ikke på familier, der er katolikker, Jehovas Vidner eller hinduister, skønt de også afviser seksuelle forhold før ægteskabet? Og hvorfor falder politikernes fokus ustandseligt på muslimerne og deres værdier og ikke på alle andre, der lever efter et sæt værdier, der ikke er dikteret af de vestlige samfundsnormer?

Det netop helt korrekt, at det blot handler om hvilke værdier familierne skal værne om. I sidste ende udøver alle forældre social kontrol! Hvis de fokuserede på argumenterne, fremfor hele tiden at skab det der fjendtlige forhold mellem muslimer og Vesten. Men ingen tvivl om, at HT har fat i noget her, og at deres kritik af det her ønske om at blande sig i muslimers opdragelse af deres børn er på sin plads.
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Fået : 27 perler

Indlægby Cabra » man nov 14, 2011 05:13

@Naadje

Jeg indrømmer gerne, at de har nogle pointer HBT. Det har de også haft på de konferencer, hvor jeg er mødt op for at lytte til dem. For mig, er pointen her, at der i det danske samfund findes kræfter som i virkeligheden er anti-demokratiske, selvom de hævder det modsatte. Med andre ord: De er hyklere. For hvordan folk opdrager deres børn, så længe den gældende lovgivning overholdes, det er ikke et anliggende for staten.

Problemet er at deres gode pointer drukner i deres sort/hvide verden, hvor man nærmest føler de har en gående konkurrence med Dansk Folkeparti om, hvem der kan bruge mest "os" og "dem" retorik.

De har jo intet ønske om, at være nuanceret(du er selv inde og berøre dette), når det kommer til, hvilken siddende regering man har. For dem handler det kun om deres ideologiske afsæt, nemlig at de er modstandere af demokratiet. Hvilket er helt legitimt, men det er i en grad, hvor de sætter alt over i et. Desværre.

Vores budskab til muslimerne, forældre såvel som unge, er at holde fast i de islamiske værdier, der i modsætning til de vestlige, evner at skabe harmoniske familieforhold og solide familiemønstre og frembringer ansvarlige forældre og hengivne unge, der tager sig kærligt af deres forældre og udviser respekt for dem.

Overståene er jo et eksempel på en forsimpling der burde høre en anden verden til.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Naadje » man nov 14, 2011 06:19

Cabra skrev:Jeg indrømmer gerne, at de har nogle pointer HBT. Det har de også haft på de konferencer, hvor jeg er mødt op for at lytte til dem. For mig, er pointen her, at der i det danske samfund findes kræfter som i virkeligheden er anti-demokratiske, selvom de hævder det modsatte. Med andre ord: De er hyklere. For hvordan folk opdrager deres børn, så længe den gældende lovgivning overholdes, det er ikke et anliggende for staten.

Enig

Problemet er at deres gode pointer drukner i deres sort/hvide verden, hvor man nærmest føler de har en gående konkurrence med Dansk Folkeparti om, hvem der kan bruge mest "os" og "dem" retorik.
Jeg forstår godt hvad du mener. Det er ærgerligt, det er ikke hensigtsmæssigt på den måde.

Overståene er jo et eksempel på en forsimpling der burde høre en anden verden til.

Jeg kan godt forstå, at ovenstående støder. Især fordi det er ikke kun i Vesten vi ser konsekvenser af det moderne og hektiske liv, og især hvis man tilhører den del af danskerne som faktisk mener, at selvfølgelig skal muslimer have lov at opdrage deres børn efter deres værdier. Derudover er vestlig kultur bredt: Sydpå har de helt andre familieidealer end man har herhjemme osv.

Jeg mener, at islamiske værdier skaber harmoniske familieforhold og solide familiemønstre, som HT siger. Det er ikke noget, jeg siger hjernedødt bare fordi jeg er muslim, det er noget jeg har reflekteret meget over og sammenlignet med forhold og tendenser i vores samfund og andre steder, og islamiske familiemønstre er fascinerende. Pointen er, at de har fat i noget, når de giver igen, men deres måde at sige ting på er gal og ikke hensigtsmæssig. Man kunne f.eks. sagtens sige offentligt, at man ikke kan blæse samtidig med, at man har mel i munden uden at det skal gøres så fjendtligt og uden at det skal ramme alle i vesten på den måde. PÅ DEN ANDEN SIDE - så startede de faktisk ikke, de gav vel bare igen? (dermed ikke sagt, at jeg mener de gjorde det på en hensigtsmæssig måde, for det mener jeg ikke). Altså jeg mener det startede med, at muslimer endnu engang kom i søgelyset og blev kritiseret. Også kritiserede HT igen. De vel lige gode om det?
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Cabra » man nov 14, 2011 07:44

Jeg kan godt forstå, at ovenstående støder. Især fordi det er ikke kun i Vesten vi ser konsekvenser af det moderne og hektiske liv, og især hvis man tilhører den del af danskerne som faktisk mener, at selvfølgelig skal muslimer have lov at opdrage deres børn efter deres værdier. Derudover er vestlig kultur bredt: Sydpå har de helt andre familieidealer end man har herhjemme osv.

Du er inde på noget af det jeg tænker på. Vesten er nemlig ikke bare Vesten. Jeg undrer mig over, at man tillader sig selv at forsimple tingene på dette niveau. Det er jo utvivlsomt intelligente folk med ordet i deres magt vi snakker om her. Jeg forventer simpelthen langt mere end disse barnagtige slutninger de gør sig skyldige i her.

De fremlægger det på en måde, hvor det lyder som om det danske samfund er det rene anarki, hvad angår forholdet mellem forældre og deres børn. Der er altså mange forældre i det danske samfund, som er deres opgave ansvarlig og derfor får opdraget børn som bidrager positivt til samfundet. Hvordan skulle man ellers forklare den velstand og den måde tingene generelt fungerer godt på - her i danske samfund.

Altså jeg mener det startede med, at muslimer endnu engang kom i søgelyset og blev kritiseret. Også kritiserede HT igen. De vel lige gode om det?

Jeg forventer meget af HBT i denne sammenhæng. Og det gør jeg fordi de kører meget at medierne og den offentlige debat ofte har bragt et unuanceret billede af Islam og muslimer(er enig)Og så forventer jeg selvfølgelig at de kan leve op til deres eget kodeks. Det kan man så ikke efterleve kan jeg konstatere.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Bilingual » man nov 14, 2011 16:11

Naadje:

Jeg mener, at islamiske værdier skaber harmoniske familieforhold og solide familiemønstre, som HT siger. Det er ikke noget, jeg siger hjernedødt bare fordi jeg er muslim, det er noget jeg har reflekteret meget over og sammenlignet med forhold og tendenser i vores samfund og andre steder, og islamiske familiemønstre er fascinerende. Pointen er, at de har fat i noget, når de giver igen, men deres måde at sige ting på er gal og ikke hensigtsmæssig. Man kunne f.eks. sagtens sige offentligt, at man ikke kan blæse samtidig med, at man har mel i munden uden at det skal gøres så fjendtligt og uden at det skal ramme alle i vesten på den måde. PÅ DEN ANDEN SIDE - så startede de faktisk ikke, de gav vel bare igen? (dermed ikke sagt, at jeg mener de gjorde det på en hensigtsmæssig måde, for det mener jeg ikke). Altså jeg mener det startede med, at muslimer endnu engang kom i søgelyset og blev kritiseret. Også kritiserede HT igen. De vel lige gode om det?

Det kunne jeg godt tænke mig at se dokumenteret, hvis din påstand var at islamiske værdier skaber ubrydelige familieforhold ville jeg være mere enig.

Islam har efter min mening ingen andel i selve familiemønstrene , der er kulturelt og indkomstmæssigt baseret foruden at det er by/bonde forskelle, du finder samme tendenser hos assyrer, armenere og serbere.

Disse familiemønstre er funderet til at fungere i relativt fattige lande og hvor kampen for opretholdelse er langt hårdere end i de vestlige lande.

Velfærdssamfundet har medført at forpligtigelserne ikke mere er tvungne og det medfører at familiebåndene i nogle tilfælde bliver svagere, men i de tilfælde er der vel også en grund til det, ville du bryde dig om at være kulturelt tvunget til at besøge dine forældre hvis de har opdraget dig uretfærdigt og voldeligt igennem din barndom?

Det er slet ikke så sort/hvis som du fremlægger det, mine forældre ville feks grine højlydt hvis jeg foreslog de kunne bo hos mig fordi de er ved at blive gamle, de er aktive ældre der på trods af pensionsalderen, arbejder, dyrker deres fritidsinteresser/venner og rejser rundt i verden.

Iøvrigt er tendensen også at det ændrer sig hos muslimer i DK, de får færre børn og kvinderne får langsomt mere selvstændighed.
Brugeravatar
Bilingual
Aktiv Bruger

Givet : 23 perler
Fået : 8 perler

Indlægby Naadje » man nov 14, 2011 17:47

Cabra skrev:De fremlægger det på en måde, hvor det lyder som om det danske samfund er det rene anarki, hvad angår forholdet mellem forældre og deres børn. Der er altså mange forældre i det danske samfund, som er deres opgave ansvarlig og derfor får opdraget børn som bidrager positivt til samfundet. Hvordan skulle man ellers forklare den velstand og den måde tingene generelt fungerer godt på - her i danske samfund.

Jeg forstår dig godt.

Altså jeg mener det startede med, at muslimer endnu engang kom i søgelyset og blev kritiseret. Også kritiserede HT igen. De vel lige gode om det?

Jeg forventer meget af HBT i denne sammenhæng. Og det gør jeg fordi de kører meget at medierne og den offentlige debat ofte har bragt et unuanceret billede af Islam og muslimer(er enig)Og så forventer jeg selvfølgelig at de kan leve op til deres eget kodeks. Det kan man så ikke efterleve kan jeg konstatere.

Jeg forstår dig udmærket, og jeg også helt enig i, at måden de siger tingene på eller "give igen" offentligt heller ikke er hensigtsmæssig eller nuanceret. Den er tilgengæld forståelig, når man tænker på hvad de gav igen på. Det lidt ligesom hvis vores nabo ringer på vores dør juleaften, og belærer os om, at nu er det juleaften og det er fanme for dårligt, at vi ikke også er igang med at fejre jul og samle familien. Så vil man være meget tilbøjelig til at sige: "Ved du hvad Odin, er det dig, der får besøg af din familie 1 gang om året til jul, der skal belære os om at samle familien til jul?". Man koncentrerer sig så meget om muslimers måde at leve må - på trods af, at vi har sååå mange udfordringer i samfundet, som burde veje tungere end hvordan jeg skal opdrage mine børn. Det der ikke nogen politiker eller pædagog skal skal vove og blande sig i. For hver gang en muslim opdrager sine børn til at holde sig fra fester og alkohol, så har han gjort samfundet en stor tjeneste. Danske unges druk er et seriøst problem. Det blot et eksempel ud af mange. Alle de kampagner som sundhedsstyrelsen kører omkring druk og uhensigtsmæssig adfærd unge danskere kører er et produkt af den kultur, som man nu forsøger at tvinge nærmest muslimer til.

Men jeg tror vi enige, Cabra :) HT kunne have gjort det bedre, for der ingen tvivl om, at deres kritik er helt berettiget!
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Naadje » man nov 14, 2011 18:11

Bilingual skrev:Naadje:

Det kunne jeg godt tænke mig at se dokumenteret, hvis din påstand var at islamiske værdier skaber ubrydelige familieforhold ville jeg være mere enig.

Hej Bilingual.

Skal jeg dokumentere min egen mening??

Islam har efter min mening ingen andel i selve familiemønstrene , der er kulturelt og indkomstmæssigt baseret foruden at det er by/bonde forskelle, du finder samme tendenser hos assyrer, armenere og serbere.

Jeg vil gerne understrege meget kraftigt, at når jeg taler om islamiske familiemønstre, så er det ud fra hvad Islam foreskriver. Og IKKE hvordan arabernes eller tyrkernes kultur er. Jeg skrev også i mit indlæg til Cabra, at det er ikke kun Vesten, der har udfordringer med skilsmisser etc.

Velfærdssamfundet har medført at forpligtigelserne ikke mere er tvungne og det medfører at familiebåndene i nogle tilfælde bliver svagere, men i de tilfælde er der vel også en grund til det, ville du bryde dig om at være kulturelt tvunget til at besøge dine forældre hvis de har opdraget dig uretfærdigt og voldeligt igennem din barndom?

Det er slet ikke så sort/hvis som du fremlægger det, mine forældre ville feks grine højlydt hvis jeg foreslog de kunne bo hos mig fordi de er ved at blive gamle, de er aktive ældre der på trods af pensionsalderen, arbejder, dyrker deres fritidsinteresser/venner og rejser rundt i verden.

Du snakker om en meget lille del af det samlede store billede. Jeg taler fx om hvordan Islam foreskriver pligter i en familie. Jeg har aldrig set noget sundere eller noget der er mere i overensstemmelse med menneskets natur end hvad Islam dikterer af roller og fordelinger. Og nej, det er ikke nødvendigvis den kultur du ser, jeg snakker om.

Iøvrigt er tendensen også at det ændrer sig hos muslimer i DK, de får færre børn og kvinderne får langsomt mere selvstændighed.

Hvad har det med færre børn og gøre? Og at kvinder får mere selvstændighed?
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Bilingual » man nov 14, 2011 19:30

Du siger selv, du har lavet en sammenligning, hvad bygger den på?

Jeg vil gerne understrege meget kraftigt, at når jeg taler om islamiske familiemønstre, så er det ud fra hvad Islam foreskriver. Og IKKE hvordan arabernes eller tyrkernes kultur er. Jeg skrev også i mit indlæg til Cabra, at det er ikke kun Vesten, der har udfordringer med skilsmisser etc.

Men der findes ikke vel "ren islam", det er altsammen blandet sammen med kulturer i mindre eller højere grad, hvad jeg siger er at samme fokus på familien går igen i mange ikke-muslimske mellemøstlige kulturer, bortset fra regler om tørklæde/alkohol kan jeg ikke umiddelbart se den store forskel.

Du snakker om en meget lille del af det samlede store billede. Jeg taler fx om hvordan Islam foreskriver pligter i en familie. Jeg har aldrig set noget sundere eller noget der er mere i overensstemmelse med menneskets natur end hvad Islam dikterer af roller og fordelinger. Og nej, det er ikke nødvendigvis den kultur du ser, jeg snakker om.

Hvis det skaber disse sunde familier, hvordan kan det så være så mange af anden etnisk oprindelse er overrepræsenteret i kriminalstatistikkerne?
http://www.rff.dk/files/RFF-site/Publik ... 0%2023.pdf

Færre børn skaber mere økonomisk og mentalt overskud og mere selvstændighed giver mere motivation til kritisk tankegang og udfordring af dogmer,
Brugeravatar
Bilingual
Aktiv Bruger

Indlægby Naadje » man nov 14, 2011 20:13

Bilingual skrev:

Du siger selv, du har lavet en sammenligning, hvad bygger den på?

Men der findes ikke vel "ren islam", det er altsammen blandet sammen med kulturer i mindre eller højere grad, hvad jeg siger er at samme fokus på familien går igen i mange ikke-muslimske mellemøstlige kulturer, bortset fra regler om tørklæde/alkohol kan jeg ikke umiddelbart se den store forskel.

Hvis det skaber disse sunde familier, hvordan kan det så være så mange af anden etnisk oprindelse er overrepræsenteret i kriminalstatistikkerne?
http://www.rff.dk/files/RFF-site/Publik ... 0%2023.pdf

Færre børn skaber mere økonomisk og mentalt overskud og mere selvstændighed giver mere motivation til kritisk tankegang og udfordring af dogmer,

Du er da lidt umulig at diskutere men, når du gerne vil diskutere alt muligt andet på samme tid. Opret en ny tråd til alt det du har på hjertet. For at gøre det kort, så har jeg ikke fået tildelt et arbejdskontor af et forskningsinstitut og en sum penge og forsket i emnet siden du vil have dokumentation. Det er min personlige mening, og jeg vil gerne uddybe men i en anden tråd. Det har intet med emnet og gøre.

I øvrigt er du ikke kun lidt umulig, men meget. Jeg står og siger til dig at det er islamiske familieværdier der fascinerer mig, også stiller du mig til regnskab for kriminelle? Jeg ved ikke helt hvad jeg skal stille op med dig.
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Cabra » man nov 14, 2011 21:11

For hver gang en muslim opdrager sine børn til at holde sig fra fester og alkohol, så har han gjort samfundet en stor tjeneste.

Jeg er ikke så meget for den der fuldstændig afholdelse ide. Nu er vi selvfølgelig uenige om, at det er okay at drikke alkohol eller ej.

Men ligesom så meget andet, så er jeg pragmatisk anlagt. Det at tage til en fest og drikke noget alkohol, er ikke isoleret set et problem for samfundet. Det bliver først et problem, når det tager overhånd. Og jeg er helt med på, at det er store problemer angående drukkulturen blandt unge danske drenge og piger. Men det virker som om at mange muslimer mener, at alene det at folk indtager alkohol, at der så er tale om et misbrug - selvom det måske er en som bare hygger sig med en øl til aftensmaden og går ud og fester engang i mellem. Det synes jeg har intet på sig. Der er mange ting i livet, som er usundt i for store mængder. Fuldstænding dogmatisk afvisning af det, ser jeg ikke som en løsning.

Er desuden enig med Bilingual, i at når du skriver, det Islam forskriver, så kan der være stor forskel på, hvad du ligger i Islam og hvad andre gør. Også i forhold til familiemønstre.

Jeg har over nettet snakket med en pige, hvis familie var medlemmer af HBT. Hun forklarede mig, at hun skulle være hjemme inden kl. 19 hver dag, hun måtte ikke være alene med drenge, selvom det handlede om uddannelse. Noget som et læsegruppemøde hjemme hos en dreng var uacceptabelt, uagtet der var piger til stede. Er det eksempelvis islamiske værdier?

Og jo, vi er enige i at HBT har fat i noget her. Endda noget fundamentalt. Fremgangsmåden har det bare med at drukne de valide pointer. Fordi de opfører sig, som dem de kritiserer.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Bilingual » man nov 14, 2011 21:19

Du er da lidt umulig at diskutere men, når du gerne vil diskutere alt muligt andet på samme tid. Opret en ny tråd til alt det du har på hjertet. For at gøre det kort, så har jeg ikke fået tildelt et arbejdskontor af et forskningsinstitut og en sum penge og forsket i emnet siden du vil have dokumentation. Det er min personlige mening, og jeg vil gerne uddybe men i en anden tråd. Det har intet med emnet og gøre.

I øvrigt er du ikke kun lidt umulig, men meget. Jeg står og siger til dig at det er islamiske familieværdier der fascinerer mig, også stiller du mig til regnskab for kriminelle? Jeg ved ikke helt hvad jeg skal stille op med dig.

Naadje du skrev følgende:

"Jeg mener, at islamiske værdier skaber harmoniske familieforhold og solide familiemønstre, som HT siger. Det er ikke noget, jeg siger hjernedødt bare fordi jeg er muslim, det er noget jeg har reflekteret meget over og sammenlignet med forhold og tendenser i vores samfund og andre steder, og islamiske familiemønstre er fascinerende."

Jeg anfægter det så og viser dig statistikker for kriminalitet blandt indvandrere fra Mellemøsten i Danmark, hvis disse harmoniske familieforhold er så stærke, hvorfor kan de så ikke holde de unge væk fra Kriminaliteten? - for mig at se er indebærer en stærk harmonisk familie ikke at den indeholder kriminelle elementer, det tyder tværtimod på familier i opløsning.

Jeg skriver ikke dette for at provokere dig, men jeg har bare svært ved at se en generel tendens til harmoniske familier blandt muslimer i Danmark, jeg tvivler ikke på at det forholder sig anderledes i Mellemøsten, men der er forholdene også fundamentalt anderledes og en stærk familie er en nødvendighed.
Brugeravatar
Bilingual
Aktiv Bruger

Indlægby Cabra » man nov 14, 2011 21:19

undersøgelse der viser, at hver tiende dansker har brudt kontakten med en mor, far, søster eller bror,

Jeg må hellere give et eksempel. Det er ting som overstående de bruger til at pensle et billede op, at det danske samfund skulle være anarki i forhold til familiemønstre. Og så det at familien ikke udgør en nødvendig funktion som førhen, hvilket i øvrigt ikke betyder at man fravælger det. Det er en ufattelig billig analyse.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby basit » man nov 14, 2011 22:27

Cabra skrev:
undersøgelse der viser, at hver tiende dansker har brudt kontakten med en mor, far, søster eller bror,

Jeg må hellere give et eksempel. Det er ting som overstående de bruger til at pensle et billede op, at det danske samfund skulle være anarki i forhold til familiemønstre. Og så det at familien ikke udgør en nødvendig funktion som førhen, hvilket i øvrigt ikke betyder at man fravælger det. Det er en ufattelig billig analyse.

Jeg tror faktisk sådanne undersøgelser er ret dyre.
basit

Indlægby Cabra » man nov 14, 2011 22:30

Undersøgelserne er gode nok. Måden de her bliver brugt på, derimod..
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby basit » man nov 14, 2011 22:57

Cabra skrev:Det ændrer ikke noget på at det er sort/hvid Basit.

En skilsmisse er heller ikke entydigt negativt. Nogen gange har det større konsekvenser for barnet at forældrene bliver sammen end hvis de gik hver deres vej.

Det er ikke nok at en familie ser godt ud på papiret. Det skal også fungere i praksis.

Nå er det det Cabra?

Er det ligeså sort/hvid som din beskrivelse af HuT? Prøv lige at se her:

De har jo intet ønske om, at være nuanceret

For dem handler det kun om deres ideologiske afsæt, nemlig at de er modstandere af demokratiet.

De fremlægger det på en måde, hvor det lyder som om det danske samfund er det rene anarki, hvad angår forholdet mellem forældre og deres børn.

Eller din beskrivelse af DF-segmentet, det er faktisk også generaliserende:
der i det danske samfund findes kræfter som i virkeligheden er anti-demokratiske, selvom de hævder det modsatte. Med andre ord: De er hyklere

Og din beskrivelse af det danske samfund er sort/hvidt:
Det danske samfund er et herligt sted.

Faktisk er det meste af det du skriver sort/hvidt. Du glemmer titusind nuancer hver gang du skriver. Det gør alle.

Jeg synes det er et intet sigende argument at kalde noget sort/hvidt, og dermed tro at man har ret i sit eget argument. Det er gratis at gøre det, og man kan gøre det overfor alt og alle, fordi intet levende væsen kan få alle nuancer med i alt det de har en holdning om - hvorfor det kan bruges til zero at kalde noget sort/hvidt.
Selv Bilingual er begyndt at kalde andres holdninger sort/hvidt...mens hans i den grad er sorte, kulsorte.

Og desuden så undgår man belejligt at diskutere substans.
basit

Indlægby basit » man nov 14, 2011 23:02

Cabra skrev:Undersøgelserne er gode nok. Måden de her bliver brugt på, derimod..

Så det du referer til er følgende:

Social- og integrationsminister Karen Hækkerup
"Det er ikke nok alene at have fokus på, at hvis folk bare finder et arbejde, så kommer de også til at dele vores værdier. Vi skal holdningsbearbejde […] Den der dem og os-retorik har haft en negativ indvirkning. Den har skubbet folk derover, hvor de kigger indad mod deres egne værdier."

Dvs. muslimer må ikke kigge indad egne værdier. Muslimer skal dele "jeres" værdier(hov hvem er i? er socialministeren i gang med en sort hvid snak? der findes ingen i - i er alle forskellige?), og så skal vi muslimer holdningbearbejdes?

Dette er DF politik, formuleret gennem en socialdemokratisk minister - virkelig imponerende.

Når man som muslim så kritiserer den kulturkamp man har tænkt sig at indlede mod muslimske værdier - fra politisk hold, fra ministeriel side - så er man sort/hvid - ja total.

MvH
Basit
basit

Indlægby Cabra » man nov 14, 2011 23:03

Hehe. Kan godt lide, at du bruger udtalelser, som er skrevet med et glimt i øjet. Prøv at tjekke konteksten.
Det danske samfund er et herligt sted.

Dette er ikke en beskrivelse af DF-segmentet
der i det danske samfund findes kræfter som i virkeligheden er anti-demokratiske, selvom de hævder det modsatte. Med andre ord: De er hyklere

De andre citater er også taget ud fra en kontekst. Hvis du vil diskutere, så skal du være mere saglig end dette.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby basit » man nov 14, 2011 23:04

Cabra skrev:Undersøgelserne er gode nok.

Sort hvid snak. Hvilke undersøgelser? Er alle undersøgelser gode? Har du defineret en god undersøgelse? Kan du generalisere sådan over alle undersøgelser...?

Hold lidt igen med den sort hvide retorik...
basit

Indlægby Cabra » man nov 14, 2011 23:05

Når man som muslim så kritiserer den kulturkamp man har tænkt sig at indlede mod muslimske værdier - fra politisk hold, fra ministeriel side - så er man sort/hvid - ja total.

Nej. Og har aldrig sagt overstående. Tværtimod. Det ved du også godt.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Cabra » man nov 14, 2011 23:06

Hehe, du insisterer på at forsætte den barnagtigt kampagne. Fred med det.
Cabra
Sølv Bruger

Næste

Lignende emner

Tilbage til Hizb ut-Tahrir