Kritisk debat om folketingsvalget anno 2011

Forum forbeholdt alle emner vedrørende HT. Dette forum vil kun være åbent i perioder.

Redaktør: Fri Debat Mods

Kritisk debat om folketingsvalget anno 2011

Indlægby basit » lør sep 10, 2011 12:52

Assalamu aleikum

At stemme til folketingsvalget er ifølge en del muslimer en alvorlig synd.

Man burde som minimum lytte til de islamiske argumenter imod demokratisk valgdeltagelse før man tager beslutningen om at deltage i valget.

Hizb ut-Tahrir holdte igår d. 9/9-2011 et debatmøde om valgdeltagelse.

Debatmødet kan nu ses på deres hjemmeside.

Jeg håber at man før man træffer beslutningen om at stemme, gør den minimum af ulejlighed at lytte til debatten, så man i det mindste kan træffe beslutningen efter man har hørt på den part af muslimer, som mener det er uislamisk at stemme.

Da jeg ikke må linke til deres hjemmeside, har jeg ikke indsat et link, men man burde finde debatmødet under "Seneste video" sektionen.

Må Allah den Ophøjede vejlede og retlede os alle.

Basit
basit

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Givet : 15 perler
FÃ¥et : 20 perler

Re: Kritisk debat om folketingsvalget anno 2011

Indlægby anonymouse26 » lør sep 10, 2011 20:11

basit skrev:Assalamu aleikum
Man burde som minimum lytte til de islamiske argumenter imod demokratisk valgdeltagelse før man tager beslutningen om at deltage i valget.

Wa 'alaykum salam,

Hvem har fortalt dig, at vi der stemmer, ikke har lyttet til islamiske argumenter fra islamiske lærde?

Bør du ikke skrive: "Lytte til Hizb's argumenter", fremfor at skrive "Islamiske", hvilket er noget misvisende? Selv blandt salafier er der uenighed omkring det at stemme, hvilket er hvad man kunne hive frem hvis det endelig var, at man ville snakke om uenighed.

Så hvad mener du med, at du håber, at vi vil lytte til et politisk parti, når vi lytter til lærde, som tillader at stemme ved valg? Hvad er der i vejen med at lytte til lærde, fremfor et politisk parti?

Du stiller det bare op meget firkantet - som om vi der stemmer gør noget forkert islamisk set, dvs. at vi har trodset lærde og Islam. Det liiiidt for simpelt sat op :)
anonymouse26
Aktiv Bruger

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 42 perler
FÃ¥et : 41 perler

Indlægby AbU » lør sep 10, 2011 20:30

Assalamu aleikum

At stemme til folketingsvalget er ifølge en del muslimer en islamisk pligt.

Man burde som minimum lytte til de islamiske argumenter for demokratisk valgdeltagelse før man tager beslutningen om at fravælge at deltage i valget.

Muslimer-i-Dialog holdte i dag d. 10/9 flere oplæg om valgdeltagelse.

Læs mere her: http://muslimeridialog.dk/islam-opfordr ... mokratiet/

Jeg håber at man før man træffer beslutningen om at stemme, gør den minimum af ulejlighed at lytte til oplægsholderne, så man i det mindste kan træffe beslutningen efter man har hørt på den part af muslimer, som mener det er islamisk pligt at stemme.

Da jeg gerne må linke til deres hjemmeside, har jeg indsat et link: http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id- ... ml?forside

Må Allah den Ophøjede vejlede og retlede os alle.

Abu
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 84 perler
FÃ¥et : 122 perler

Indlægby basit » lør sep 10, 2011 22:32

Al-maghrebia skrev:
basit skrev:Assalamu aleikum

Wa 'alaykum salam,

Hvem har fortalt dig, at vi der stemmer, ikke har lyttet til islamiske argumenter fra islamiske lærde?

Bør du ikke skrive: "Lytte til Hizb's argumenter", fremfor at skrive "Islamiske", hvilket er noget misvisende? Selv blandt salafier er der uenighed omkring det at stemme, hvilket er hvad man kunne hive frem hvis det endelig var, at man ville snakke om uenighed.

Så hvad mener du med, at du håber, at vi vil lytte til et politisk parti, når vi lytter til lærde, som tillader at stemme ved valg? Hvad er der i vejen med at lytte til lærde, fremfor et politisk parti?

Du stiller det bare op meget firkantet - som om vi der stemmer gør noget forkert islamisk set, dvs. at vi har trodset lærde og Islam. Det liiiidt for simpelt sat op :)

Assalamu aleikum kære søster

Der er intet misvisende i det jeg skriver. Der er netop ikke islamiske argumenter for at stemme ved et demokratisk valg.

Ligesom alkohol og zina ikke bliver tilladt af at ti-tyve ulama skriver under på det er legitimt, så bliver valgdeltagelse, hvor man giver mandat til politikere til at de kan gøre zina og alkohol tilladt, heller ikke legitimt, uanset hvor mange ulama der skriver under på sådan en melding.

Det afgørende er de islamiske beviser.

Og der er intet i Koranen og Sunnah der legitimerer at man kan lovgive og gøre halal til haram, eller give mandat til at andre kan gøre det på ens vegne.

Og hvis du ville blot ulejlige dig til at lytte til de islamiske argumenter imod valgdeltagelse, ved at lytte til debatten, så vil du spare dig for en stor synd, insha'Allah.

Hvis du har noget konkret kritik til de islamiske argumenter som blev fremlagt under debatmødet, så ville det være oplagt at fremstille det.

Mit råd er, til dig og andre er, at man i det mindste skal lytte til kritikken, så kan man afgøre om man skal stemme eller ej på bedre grundlag.

Må Allah den ophøjede vejlede os alle
Basit
basit

Indlægby anonymouse26 » lør sep 10, 2011 23:02

Wa 'alaykum salam wa rahmatAllah bror,

Jeg holdt en læsepause fra lektierne og lyttede til hele videoen, og intet af det der blev sagt, fik mig på andre tanker, tværtimod. Så at sige at jeg eller andre ikke har lyttet til kritikken er ikke korrekt, og at blive ved med at råde mig til det, er så meningsløst. Men selv hvis jeg ikke havde set Hizb's debatvideo og dermed sat mig ind i deres argumenter, så havde jeg stadig retten til at stemme, fordi det ikke er haram ifølge vores lærde.

Jeg vil gerne have, at du svarer mig ærligt på følgende spørgsmål: I forhold til vores mange Sunni muslimske lærde, hvor kompetent er du så til at udlede fra islamiske kilder?
At stå og fortælle mig at jeg skal lytte til et politisk parti, fremfor de sunni muslimske lærde burde jeg faktisk blive fornærmet over, fordi du ophøjer dig selv til en status på lige fod med vores lærde - men khayr inshaAllah din hensigt er ikke ond jo.

Hvis jeg har noget konkret kritik til det, der blev sagt til debatmødet? Hvis du med konkret mener islamiske argumenter imod det, så der indsat en del på IslamiC omkring at det er tilladt, og det nok. I modsætning til dig bror, så bilder jeg ikke mig selv ind, at jeg har en grad af islamisk viden, der gør mig lige så kompetent som de lærde. Jeg ved, at jeg aldrig når i nærheden af deres grad af viden, så hvem forsøger jeg at narre udover mig selv, hvis jeg stillede mig op og bekæmpede deres ord?

Beklager hvis det lyder hårdt, det ikke meningen.
anonymouse26
Aktiv Bruger

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 42 perler
FÃ¥et : 41 perler

Indlægby basit » lør sep 10, 2011 23:26

Al-maghrebia skrev:Wa 'alaykum salam wa rahmatAllah bror,

Jeg holdt en læsepause fra lektierne og lyttede til hele videoen, og intet af det der blev sagt, fik mig på andre tanker, tværtimod. Så at sige at jeg eller andre ikke har lyttet til kritikken er ikke korrekt, og at blive ved med at råde mig til det, er så meningsløst. Men selv hvis jeg ikke havde set Hizb's debatvideo og dermed sat mig ind i deres argumenter, så havde jeg stadig retten til at stemme, fordi det ikke er haram ifølge vores lærde.

Jeg vil gerne have, at du svarer mig ærligt på følgende spørgsmål: I forhold til vores mange Sunni muslimske lærde, hvor kompetent er du så til at udlede fra islamiske kilder?
At stå og fortælle mig at jeg skal lytte til et politisk parti, fremfor de sunni muslimske lærde burde jeg faktisk blive fornærmet over, fordi du ophøjer dig selv til en status på lige fod med vores lærde - men khayr inshaAllah din hensigt er ikke ond jo.

Hvis jeg har noget konkret kritik til det, der blev sagt til debatmødet? Hvis du med konkret mener islamiske argumenter imod det, så der indsat en del på IslamiC omkring at det er tilladt, og det nok. I modsætning til dig bror, så bilder jeg ikke mig selv ind, at jeg har en grad af islamisk viden, der gør mig lige så kompetent som de lærde. Jeg ved, at jeg aldrig når i nærheden af deres grad af viden, så hvem forsøger jeg at narre udover mig selv, hvis jeg stillede mig op og bekæmpede deres ord?

Beklager hvis det lyder hårdt, det ikke meningen.

Wa aleikum salam wa rahmatullahi wa barakatuh

Det er ikke så meningsløst at se debatten igen, selv hvis du havde set den i forvejen. Nogle gang skal man høre noget flere gange før man forstår :) Men det er blot en opmuntrende sidebemærkning, nothing personal.

Med al respekt til islamiske lærde, så ville jeg ikke følge dem, hvis de gjorde alkohol eller zina halal. Så meget basal viden har jeg dog ikke desto mindre. Og her tror jeg, du nok vil følge mit eksempel(ikke mig). Derfor er det afgørende, hvad det er for islamisk bevisførelse de fører, da det ikke er tilstrækkeligt for mig at afsenderen har Sharia lektor på sit CV.

Gad vide hvor mange af de sharia uddannede lektorer der i sin tid gav Mubarak og Gaddafi den ene mandat efter den anden - de fleste i af dem i oven i købet sunni lærde? Det er noget du burde blive fornærmet over.

Det kan være kære søster, at jeg ikke kan de samme detaljer som dem angående salah, wudu, men jeg mener dog at vide, at alkohol og zina er haram. Hvis jeg alene, lænede mig op af en-to-fem lærde, som sagde at alkohol var halal, og derfor drak, så ville jeg netop narre mig selv.

På samme vis, hvis jeg lænede mig op af ulama, som sagde at det er i orden at lovgive, når dette entydigt i Koranen alene tilkommer Allah, så ville jeg narre mig selv.

Så lad os mødes der, hvor vi begge to stopper med at narre os selv - og studerer de islamiske beviser der bliver fremført - og ikke alene læner os op af vedkommende der har sagt det har et CV med det ene professorat efter det andet.

I sidste ende, er hverken jeg - du - eller de sunni lærde du refererer til - hævet over Koranen eller Sunnah.

Og hvad såkaldte bevisførelse for valgdeltagelse angår, kære søster, så har jeg forsøgt at pointere i andre tråde at de ikke holder. Jævnfør tråden hvor man beskylder den noble Profet Yousuf(as) for at have deltaget i kufr.

Så hvad er bevisførelsen for at det er tilladt for at stemme, andet end at to-fem sunni lærde har skrevet under på det?

MvH
Basit
basit

Indlægby basit » lør sep 10, 2011 23:35

... slettet af bruger selv...
basit