Redaktør: Fri Debat Mods
Sunshine skrev:Salaamu aleykum
Jeg vil gerne spørge dig om følgende ting som jeg har indset at hizb ikke tror på og som er bevist sunni aqida. gør du iman på følgende punkter:
1) der er straf i graven, enig eller uenig?
2) mennesket skaber ikke sine handlinger, enig eller uenig?
3) Allahs ord, Koranen, er uskabt, enig eller uenig?
jeg håber du kan svare på disse ting.
Wasalam
koulij skrev:salamm alykum
jeg har et spørgsmål
betragter hizbutahrir folk sahihayn for 100% sande?
Qirat skrev:Concerned
Jeg tillader mig at omformulere søster Sunshines spørgsmål en smule:
1) laver du iman på straf i graven, enig eller uenig?
2) Allah Subhana wa ta'ala skaber alle vores handlinger, enig eller uenig?
4) følger du/hizb de klassiske sunni-aqida værker som "Aqida at-Tahawiyya" og "Fiqh al Akbar", enig eller uenig?
Naadje skrev:Assalamu 3alaikum akhi concerned,
InshaAllah er du i en tilstand af godt helbred. Jeg vil lige starte med at sige, at jeg kan se, at der er mange emner du har deltaget i, så er det helt i orden du gemmer mit til du har bedre tid, hvis det skulle være.
Jeg har faktisk et spørgsmål, som jeg har tænkt tit over og som jeg ikke helt forstår, men har holdt det for mig selv:
Hvordan og hvem afgør ifølge Hizb ut Tahir hvilke 3ulama der er korrupte? Alle de statsansatte eller hvordan skal det forstås? Og hvad er argumentet for denne afgørelse, altså hvornår falder de ind i denne kategori ifølge HT?
concerned skrev:Qirat skrev:Concerned
4) følger du/hizb de klassiske sunni-aqida værker som "Aqida at-Tahawiyya" og "Fiqh al Akbar", enig eller uenig?
1) Uenig, jeg har Tasdeeq, dvs. jeg tror på den. Hvis det er korrekt at den er mutawatir i mening, så er det en anden sag, men det skal undersøges. Det er ikke nok, at det bliver sagt herinde, at man skal iman på den. Jeg er ikke en blind efterfølger, uanset hvad man måtte tro.
2) Uenig, en handling er ikke en skabelse, men derimod blot brugen af det Allah (Subhana wa ta'ala) har skabt, dvs. vores krop og forstand med dertilhørende funktioner.
3) Hverken enig eller uenig; jeg vil ikke svare på det. Det er en filosofisk diskussion om Hans (Subhana wa ta'ala) Attributter.
4) Hvad mener du med følger? Fiqh al-Akbar er vist Abu Hanifahs store bog om jura, og Aqidah at-Tahawiyya er Imam al-Tahawis opklaring af den. Det er vel tilladt at være uenig, hvis man følger en anden tolkning eller forklaring af detaljerne i at-Tahawis Aqidah-punkter, bare man ikke går udenfor de grundlæggende seks punkter.

Qirat skrev:concerned skrev:Qirat skrev:Concerned
1) Uenig, jeg har Tasdeeq, dvs. jeg tror på den. Hvis det er korrekt at den er mutawatir i mening, så er det en anden sag, men det skal undersøges. Det er ikke nok, at det bliver sagt herinde, at man skal iman på den. Jeg er ikke en blind efterfølger, uanset hvad man måtte tro.
2) Uenig, en handling er ikke en skabelse, men derimod blot brugen af det Allah (Subhana wa ta'ala) har skabt, dvs. vores krop og forstand med dertilhørende funktioner.
3) Hverken enig eller uenig; jeg vil ikke svare på det. Det er en filosofisk diskussion om Hans (Subhana wa ta'ala) Attributter.
4) Hvad mener du med følger? Fiqh al-Akbar er vist Abu Hanifahs store bog om jura, og Aqidah at-Tahawiyya er Imam al-Tahawis opklaring af den. Det er vel tilladt at være uenig, hvis man følger en anden tolkning eller forklaring af detaljerne i at-Tahawis Aqidah-punkter, bare man ikke går udenfor de grundlæggende seks punkter.
Tak for opklaringen. Dvs at du slet ikke er sunni muslim. Regnede heller ikke med at du var sunni.
Ingen siger at du bliver kafir af at nægte Ahl al Sunnah wal Jama'ahs aqida, medmindre du går imod de grundlæggende punkter som gøre dig kafir. At afvige fra sunni-aqida betyder at man er vildledt og det er ikke en lille ting. Til Dommedaen vil der være 73 grupper af muslimer og KUN en vil komme i Paradiset. Så ved du hvad det vil sige at have en vildledt aqida.
Naadje skrev:@concerned
Alhamdulillah
Ja det kan jeg, men hvis det er fordi du vil linke til arabiske tekster, så foretrækker jeg hellere engelske, eftersom arabiske lange tekster er meget tungt læsning for mig, som jeg ikke altid forstår helt.
Jeg kan til dels forstå og skrive arabisk, jeg er bare ikke så god verbalt endnu.
Naadje skrev:Akhi, videoen varer nogen og 40 minutter, så jeg er nødt til at vide om det giver svar på mit spørgsmål? Jeg vil helst have et præcist svar jeg kan forstå og som besvarer mit spørgsmål.
Naadje skrev:Jeg kan til dels forstå og skrive arabisk, jeg er bare ikke så god verbalt endnu.
MashaAllah. Skrive arabisk er ikke noget man skal sætte mig til, medmindre man kan læse volapyk - kunsten jeg mestrer :-P

concerned skrev:Qirat skrev:concerned skrev:Qirat skrev:Concerned
Tak for opklaringen. Dvs at du slet ikke er sunni muslim. Regnede heller ikke med at du var sunni.
Ingen siger at du bliver kafir af at nægte Ahl al Sunnah wal Jama'ahs aqida, medmindre du går imod de grundlæggende punkter som gøre dig kafir. At afvige fra sunni-aqida betyder at man er vildledt og det er ikke en lille ting. Til Dommedaen vil der være 73 grupper af muslimer og KUN en vil komme i Paradiset. Så ved du hvad det vil sige at have en vildledt aqida.
Kære ven Qirat, hverken dig eller Pathaan er kvalificerede til at kaste rundt med mærkater. Mærkaten ahl us-sunnah bruges af tiervis af forgreninger indenfor Islam. Både det saudiske styre, og dem der bekæmper det, kalder sig for ahl us-sunnah. Såkaldte "terrorister" (dog mere korrekt, al-Mujahideen, i Irak og Afghanistan og andetsteds) kalder sig også for ahl us-Sunnah. Vi er allesammen efterfølgere af Profetens salla lāhu 'alayhi wa sallam Sunnah, og det er hele humlen ved det. Hadithen om sekter eller grupper er en Hasan hadith, berettet af Tirmidhi, dvs. den er ikke engang Sahih (sand).
Qirat skrev:concerned skrev:Qirat skrev:concerned skrev:Qirat skrev:Concerned
Kære ven Qirat, hverken dig eller Pathaan er kvalificerede til at kaste rundt med mærkater. Mærkaten ahl us-sunnah bruges af tiervis af forgreninger indenfor Islam. Både det saudiske styre, og dem der bekæmper det, kalder sig for ahl us-sunnah. Såkaldte "terrorister" (dog mere korrekt, al-Mujahideen, i Irak og Afghanistan og andetsteds) kalder sig også for ahl us-Sunnah. Vi er allesammen efterfølgere af Profetens salla lāhu 'alayhi wa sallam Sunnah, og det er hele humlen ved det. Hadithen om sekter eller grupper er en Hasan hadith, berettet af Tirmidhi, dvs. den er ikke engang Sahih (sand).
Bare fordi man gemmer sig bag navnet Ahl al Sunnah betyder det ikke at man er en del af dem. Man er nødt til at undersøge deres aqida i lyset af Quran, Sunnah og anerkendte aqida værker.
Håber ikke at du bare ser bort fra den hadith. Jeg kunne forstå hvis det var en daif hadith, men det er det ikke.
Du siger at hadithen ikke er sahih, men dette passer ikke.
Ifølge usul er når en hasan hadith rangen af en sahih, hvis denne er berettet med to eller flere kæder. Denne hadith er berettet i mange samlinger, alle fire sunan og af musnad ahmad. Derfor er denne hadith sahih på denne måde. Derudover har mange ulama kaldt denne hadith sahih. Khatib al-Baghdadi har skrevet om dennes kæder i sit værk, al-farq bayn al-firaq, hvori han skriver:
There are many isnad (independent testimonies) for the tradition dealing with the division of the community. A number of following companions have handed it down as coming from the Prophet (peace be upon him): Anas ibn-Malik, Abu-Hurairah, Abu-l-Darda, Jabir, Abu-Sa'id al-Khidri, Ubai ibn-Ka'b, Abd-Allah ibn-Amr ibn-al-'As, abu-Imamah, Wathilah ibn-al-Aska' and others. It is adalso handed down that the pious Caliphs mentioned that the community would be divided after them, that one sect only would save itself, and the rest of them would be given to error in this world, and to destruction in the next."
Derudover har Imam Tirmidhi også sagt, "hadithun hasan sahih", når han skriver sådan betyder det at hadithen findes både med hasan og sahih sanad. Du kan læse følgende i Taysir Mustalahil al-Hadith, som er en kendt usul al-hadith bog:
The saying of at-Tirmidhi and others: "Hasan-sahih:"
This has been explained by Ibn Hajar and agreed to by as-Suyuti as follows:
1) If the hadith has two isnads or more, then it means that one isnad is sahih and the other is hasan.
2) If the hadith has only one isnad - then it means that it is sahih in the view of some scholars, hasan in the view of others.
Så derfor er denne hadith sahih. Men jeg kan hilse og sige, at ifølge usul al-hadith, så er der samme hukm for både hasan og sahih ahadith. Dette kan du også læse i ovennævnte usul al-hadith bog. Derfor er det ikke holdbar at sige, at hadithen er ikke engang sahih på nogen måder.
Problemet ved Hizb er netop at de ser meget let på aqida spørgsmålet. Måske derfor i bare kunne finde på at henvende jer til Khomeini og bede ham om at være jeres khalif.
concerned skrev:
Overordnet kan jeg sige, at en retslærd som giver fatwa om at USA må bruge luftrummet til angreb i nabolandet eller til at oprette baser i landet, begår forræderi imod Islam og muslimerne. Det måles op og ned af de islamiske love og regler. En retslærd, som modarbejder Islam og muslimerne, fordi han er ansat af regeringen, eks. i Egypten, skal kritiseres, og man skal ikke undskylde det, eller give ham nasiha privat. Skaden han påfører, ikke kun over folket, men også Islam på længere sigt, må ikke undskyldes. Jeg går udfra at du vil have eksempler. Det er det, der kræver en længere undersøgelse fra min side. Jeg plejer at diskutere idéerne, som bliver fremlagt af disse retslærde, og ikke nødvendigvis personen.

Derudover har Imam Tirmidhi også sagt, "hadithun hasan sahih", når han skriver sådan betyder det at hadithen findes både med hasan og sahih sanad. Du kan læse følgende i Taysir Mustalahil al-Hadith, som er en kendt usul al-hadith bog:
Naadje skrev:concerned skrev:
Overordnet kan jeg sige, at en retslærd som giver fatwa om at USA må bruge luftrummet til angreb i nabolandet eller til at oprette baser i landet, begår forræderi imod Islam og muslimerne. Det måles op og ned af de islamiske love og regler. En retslærd, som modarbejder Islam og muslimerne, fordi han er ansat af regeringen, eks. i Egypten, skal kritiseres, og man skal ikke undskylde det, eller give ham nasiha privat. Skaden han påfører, ikke kun over folket, men også Islam på længere sigt, må ikke undskyldes. Jeg går udfra at du vil have eksempler. Det er det, der kræver en længere undersøgelse fra min side. Jeg plejer at diskutere idéerne, som bliver fremlagt af disse retslærde, og ikke nødvendigvis personen.
Faktisk så har jeg gået og tænkt på spørgsmålet siden den debat vi havde omkring det at stemme og maslaha. På det tidspunkt, må jeg indrømme, at jeg ikke orkede mere debat. Det hele kom af at I diskuterede gyldig ikhtilaaf, hvor du så sagde, at de fleste anerkendte lærde var i lommen på regeringer.
Og det fik mig til at tænke følgende: Er alle lærde, der er uenige med HT så i lommen på regeringer ifølge HT? Hvis nej, hvordan vil du så forklare, at I ikke anerkender en gyldig ikhtilaaf som værende gyldig(fx med det at stemme)? Altså jeg mener...hvis min konklussion er forkert, hvorfor er diskussionen omkring gyldig ikhtilaaf så bandlyst, og stempler man så ikke samtidig en stor række lærde som "uvidende"? Forklarer HT ovenstående kollidering af modstridende holdninger med, at de lærde der mener modsat Jer simpelthen arbejder for en regering, når vi snakker de meget følsomme emner?
Naadje skrev:Det er derfor jeg spørger.
koulij skrev:salam alaykum
Qirat skrev:Derudover har Imam Tirmidhi også sagt, "hadithun hasan sahih", når han skriver sådan betyder det at hadithen findes både med hasan og sahih sanad. Du kan læse følgende i Taysir Mustalahil al-Hadith, som er en kendt usul al-hadith bog:
nej når Termedi siger ''hasan sahih'' om en hadith så betyder det ikke at hadithen findes i hasan sanad og sahih sanad.
jeg synes bare du skal vide det, så du ikke misleder brugerne herinde.
concerned skrev:koulij skrev:salam alaykum
Qirat skrev:Derudover har Imam Tirmidhi også sagt, "hadithun hasan sahih", når han skriver sådan betyder det at hadithen findes både med hasan og sahih sanad. Du kan læse følgende i Taysir Mustalahil al-Hadith, som er en kendt usul al-hadith bog:
nej når Termedi siger ''hasan sahih'' om en hadith så betyder det ikke at hadithen findes i hasan sanad og sahih sanad.
aleikum salam
Hvis det ikke betyder, at hadithen er hasan hos al-Tirmidhi, og sahih hos andre, hvad betyder det så?
Qirat skrev:As salaamu aleykum Concerned
Den 17/11/1952 e.Kr. søgte fem grundlæggere af partiet officielt tilladelse fra
jordansk indenrigsministerium med det formål at opnå en tilladelse til at oprette et politisk parti.
http://www.khilafah.dk//frontpage/biografi.pdf
Vil det sige at det er tilladt for muslimer, at søge om tilladelse til at oprette et politisk parti hos kufr regeringer ifølge Hizb?
koulij skrev:concerned skrev:koulij skrev:salam alaykum
aleikum salam
Hvis det ikke betyder, at hadithen er hasan hos al-Tirmidhi, og sahih hos andre, hvad betyder det så?
jeg er ikke helt sikker på hvad det betyder, jeg har en bog derhjemme jeg læser den imorgen efter jumu3a og vil nok skrive hvad det betyder. men som jeg husker det så er det noget med at den er sahih i matan og hasan i isnad eller omvendt, Termidi kvalificer en hasan sahih hadith lige under sahih og over hasan
1- hadith sahih
2-hadith hasan sahih
3-hadith hasan
.
.
.
Termidi giver også nogle mærkelig betegnelse for ahadith ligesom ''hadith hasan rhareeb'' denne betyder heller ikke at den er hasan hos nogen og rhareeb hos andre, det er bare en måde Termidi kvalificere ahadith på.
jeg imorgen aften før iftar skriver jeg hvad det betyder præcist, bare husk mig på det så jeg ikke glemmer det inshaAllah
concerned skrev:Qirat skrev:As salaamu aleykum Concerned
Den 17/11/1952 e.Kr. søgte fem grundlæggere af partiet officielt tilladelse fra
jordansk indenrigsministerium med det formål at opnå en tilladelse til at oprette et politisk parti.
http://www.khilafah.dk//frontpage/biografi.pdf
Vil det sige at det er tilladt for muslimer, at søge om tilladelse til at oprette et politisk parti hos kufr regeringer ifølge Hizb?
Aleikum salam, ukhti Qirat.
Står der ikke noget mere om det i biografien? Ellers kan jeg insha Allah finde noget mere til dig.
concerned skrev:Jeg mener ikke, at jeg sagde de fleste anerkendte lærde var i lommen på regeringer. Men jeg bliver mistænksom om en person, som eksempevis siger på live-tv: "Laa deena fis-siyasah, wa laa siyasata fid-deen." Det er jo noget sludder, at politik intet har med Islam (se definitonen i min signatur) at gøre. Sådan en lærd der siger det, er ikke interesseret i muslimernes reelle bedste. Men der er selvfølgelig andre lærde, som ikke umiddelbart viser tegn på den slags forkerte holdninger.
concerned skrev:Jeg har ikke set HT svinge om sig med mærkater som jahil, fasiq eller andet. Men de kritiserer de retslærde, som tydeligt modarbejder den del af Islam, som omtaler autoritet og Khilafahs tilbagevendelse. Det er ikke et spørgsmål om personens intention, for den kender vi ikke.

| Engelsk stil Forum: Sprog Forfatter: Muslimah Svar: 0 |
Engelsk stil Forum: Sprog Forfatter: Nirmin Svar: 2 |
Engelsk stil - flere ideer Forum: Sprog Forfatter: rs16 Svar: 1 |
Indvandrere opnår i stor stil praktikplads Forum: Politik og samfund Forfatter: HAFNIA Svar: 0 |
Hjælp til engelsk stil om børneopdragelse Forum: Sprog Forfatter: gorbah Svar: 1 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst