Er Khilafah fard eller ej?

Forum forbeholdt alle emner vedrørende HT. Dette forum vil kun være åbent i perioder.

Redaktør: Fri Debat Mods

Er Khilafah fard eller ej?

Indlægby MuslimFromDK » ons aug 20, 2008 19:11

As salamu alaykum

Et godt link hvor en del udtalelser m.m. ang khilafah er samlet:

http://neocarvi.blogspot.com/2007/04/ob ... lafah.html
MuslimFromDK

Re: Er Khilafah fard eller ej?

Indlægby MuslimFromDK » tors aug 21, 2008 17:56

synes især at det her giver stof til eftertanke:

--.Imam al Amidi- Shafi Mazhab, Fi Gayat-ul-muram, pg 364 Said

“The opinion of the people of huq, amongst the muslims say, that establishing the imamah and appointing the imam and obeying him is fard upon muslims”

Imam Ibnu-Hazm d 452AH, in Fasal Min-al-Nihal vol 4, pg 87 Said

“It is agreed upon all al alsunnah , that establishing the imamah is fard upon the muslims, and it is an obligation upon them to be under one imam to establish the ahkam of Allah and to lead them by the ahkam of shariah”
Imam al Nasafi, Fi Hashyat-Shar al-aqaid al nasafia pg 187 Said

“Appointing the imam is fard- an obligation upon all muslims”

Imam al Bagdadi, d 463AH, Fi Kitab al Farku-Bayn al Firk, pg 210 Said,

“The imamah is fard wajib upon the ummah in order to appoint the imam, to implement the shariah and obeying him”

Imam Ibn Taymiah, Fi al Nazarat syasia al Islamiah, pg 175 Said

“Appointing the Khalifah and obeying him, is an obligation upon the muslim ummah”

Imam Nauwi, Fi Shar Muslim, vol 12 pg 205 Said

“The scholars are agreed upon, that it is an obligation upon the muslims to appoint a khalifah”

Imam Ibn Taimiyah al-Siyasah at-Shar'iyah, Said,

“Sixty years of an unjust imam (oppressive khalifah) is better than one night without a sultan (Islamic authority)”

Imam ash-Shawkaani in "Tafseer al-Qur'an al-Atheem", volume 2, page 215:

"It is known from Islam by necessity (bi-dharoorah - i.e.: like prayer and fasting) that Islam has forbidden division amongst Muslims and the segregation of their land".

Abdul hamid bin Yahya bin Saied al-A’miri (132H) in his book ‘Advice to the Khalifah’
“The Khilafah is the crown of all obligations and it is the jewel”...
MuslimFromDK

Indlægby Abu Saif » tors aug 21, 2008 18:56

salam alaykum
inshaAllah kommer khilafa snart.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi
Køn: Hankøn

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby MuslimFromDK » fre aug 22, 2008 03:02

Wa alaykum as salam bror koulij,

Insha Allah, det er bare et spørgsmål om tid!

Men som alt andet som vi ønsker os i livet, være sig materielle goder, en god ægtefælle, et godt familieliv, en god uddannelse osv, så er spørgsmålet om vi gør nok for at opnå det.

P.S. Grunden til at jeg siger at det bare er et spørgsmål om tid, er: ...ثم تكون خلافة على منهاج النبوة ثم سكت ... [Musnad Ahmad]
(... derefter vil der på ny være en khilafah ifølge profetens metode, hvorefter han salla lāhu 'alayhi wa sallam tav. [berettet af Imam Ahmad])
Senest rettet af MuslimFromDK lør aug 23, 2008 16:17, rettet i alt 1 gang.
MuslimFromDK

Indlægby Abu Saif » fre aug 22, 2008 12:03

wa alaykum asalam bror
om man gør nok for at opnå det eller ej er et individuelt spørgsmål, nogen mener de gør nok mens de i virkeligheden gør det værre, andre mener det gør det mindre når det er dem der gør mest.
men en ting er sikkert vi er enig om khilafa vi er enig om den hadith i musnad imam ahmad og at den vil komme. men vi er uenig om måden at gøre det på.
jeg synes hizbutahrir spreder mere fitnah end gavn. de kommer mere med beskyldninger end løsninger. måden de prøver at opnår khilafa på er forkert.
så måske var det bedre at indsætte en artikel eller et indlæg om hvordan man opnår khilafa, altså en plan uden at går op i detaljer i stedet for at skrive om khilafa er fard eller ej.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby concerned » fre aug 22, 2008 14:51

koulij skrev:...hizbutahrir spreder mere fitnah end gavn...

Salam aleikum

Jeg synes, at du skulle møde op den 30. aug, og fremlægge din holdning til hvorfor HT spreder fitnah. Fordi de bruger hele tiden ayaat og ahadeeth til deres holdninger, og rakker ikke ned på muslimerne, men de kritiserer og fordømmer regenterne og de 'ulema, som er i deres tjeneste. Og de kalder til det alle føler, nemlig et inderligt ønske om at leve under Islam, hvilket vil ske i den islamiske stat, al-Khilafah.

Prøv at tænke lidt over det. Når den ældre generation (dvs. jeres forældre) snakker om situationen i deres hjemlande, hvad gør de så? De kritiserer regenterne og systemet. Og det er lige præcis det, HT også gør, bare mere omfattende, og de fremlægger løsninger, som vil blive iværksat i Khilafah staten.

Her er linket om konferencen:

http://globalkhilafah.com/2008/
Senest rettet af concerned lør aug 23, 2008 09:17, rettet i alt 1 gang.
Siyasah (politik) i Islam er varetagelsen af folkets affærer på basis af de love og regler, som kommer fra åbenbaringen (Wahi). Denne definition udledes fra det arabiske sprog og de islamiske tekster. Ordet Saasa, hvorfra ordet Siyasah (politik) er udledt, betyder varetagelse eller dirigering. Og i bogværket al-Muheet, som blev skrevet af al-Fayrooz Abaadi, så forklares ordet Saasa således; "Jeg varetog affæren, dvs. jeg kom med påbud og forbud til den." Og det at påbyde det rette og forbyde det slette (al-Amr bil-Ma'roof wan-Nahyi 'an il-Munkar) er lige præcis det, Allahs (Subhanahu wa Ta'aala) Åbenbaring (dvs. Qur'anen og Sunnah) er fyldt med, dvs. påbud og forbud, som muslimer er forpligtede til at forholde sig til. Altså er Islam politisk, og denne udledte definition er derfor en torn i øjet på vores regenter og de statsansatte 'Ulema (retslærde), som på grund af uddannelsespensummet i de muslimske lande, ikke tør eller vil definere hvad Siyasah (politik) er.
Brugeravatar
concerned

Geografisk sted: københavn

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby Nadiya » fre aug 22, 2008 14:57

salaam aleikum

Mener du ikke den 30august hvor der er den årlige konference?
Nadiya

Indlægby MuslimFromDK » lør aug 23, 2008 09:11

koulij skrev:wa alaykum asalam bror
om man gør nok for at opnå det eller ej er et individuelt spørgsmål, nogen mener de gør nok mens de i virkeligheden gør det værre, andre mener det gør det mindre når det er dem der gør mest.
men en ting er sikkert vi er enig om khilafa vi er enig om den hadith i musnad imam ahmad og at den vil komme. men vi er uenig om måden at gøre det på.
jeg synes hizbutahrir spreder mere fitnah end gavn. de kommer mere med beskyldninger end løsninger. måden de prøver at opnår khilafa på er forkert.
så måske var det bedre at indsætte en artikel eller et indlæg om hvordan man opnår khilafa, altså en plan uden at går op i detaljer i stedet for at skrive om khilafa er fard eller ej.

As salamu alaykum bror Koulij,

Opstiller mine spørgsmål/kommentarer som punkter:

Du har fat i noget mht at det om man gør nok er et individuelt spørgsmål, men der er flere dimensioner i emnet, hvor meget man kan yde er korrekt nok individuelt, hvor meget vi BØR yde er ikke subjektivt eller individuelt, samt hvor meget der er påkrævet af os KOLLEKTIVT set, er heller ikke individuelt. Tillad mig at uddybe en anelse:

Folk er forskellige, med forskellige evner og nogle har visse ansvar som gør at de ikke har så meget tid som andre, andre har en vaklende økonomi, mens andre er født med en sølvske i munden osv. Det jeg prøver at påpege er, at vi alle lever under forskellige omstændigheder, så ud fra den vinkel vil det være individuelt hvor meget vi kan yde. Dertil skal det så tilføjes, at man ikke selv bestemmer hvor meget man skal yde, men der er påkrævet en anstrengelse hvor man bestræber sig til det yderste, og dette er ikke en individuel vurdering, dog er det en selv der bedst kan stille sig selv til regnskab på dette punkt (dermed ikke sagt at er det kun er en selv der kan stille sig selv til regnskab). Derudover, så kan vi se på hvilke kriterier Allah (Subhana wa ta'ala) har lagt førend Han (Subhana wa ta'ala) giver os sejren, dvs hvad kræver Allah (Subhana wa ta'ala) af os på et kollektivt plan? Og gør vi nok for at fortjene sejren? Kom endelig med feedback :)

Hvad har du selv af tanker og ideer til etableringen af khilafah?

Hvor præcist er det at du er uenig, hvis du har lyst til at uddybe insha Allah.

Mht fitnah, så er det ret svært for mig at se hvad præcist du tænker på her, måske kunne du uddybe dette en anelse? Min erfaring er det modsatte. Vi kunne evt også tage den over PB.

Mht indsættelse af artikler om hvordan vi skal etablere khilafah, så skal jeg nok vende tilbage insha Allah, indtil da, vil jeg meget gerne høre hvad folk har at sige om dette emne.
Senest rettet af MuslimFromDK lør aug 23, 2008 16:16, rettet i alt 2 gange.
MuslimFromDK

Indlægby concerned » lør aug 23, 2008 09:16

Miss_Sweetie skrev:salaam aleikum

Mener du ikke den 30august hvor der er den årlige konference?

aleikum salam, jo, jeg redigerer det nu.
Siyasah (politik) i Islam er varetagelsen af folkets affærer på basis af de love og regler, som kommer fra åbenbaringen (Wahi). Denne definition udledes fra det arabiske sprog og de islamiske tekster. Ordet Saasa, hvorfra ordet Siyasah (politik) er udledt, betyder varetagelse eller dirigering. Og i bogværket al-Muheet, som blev skrevet af al-Fayrooz Abaadi, så forklares ordet Saasa således; "Jeg varetog affæren, dvs. jeg kom med påbud og forbud til den." Og det at påbyde det rette og forbyde det slette (al-Amr bil-Ma'roof wan-Nahyi 'an il-Munkar) er lige præcis det, Allahs (Subhanahu wa Ta'aala) Åbenbaring (dvs. Qur'anen og Sunnah) er fyldt med, dvs. påbud og forbud, som muslimer er forpligtede til at forholde sig til. Altså er Islam politisk, og denne udledte definition er derfor en torn i øjet på vores regenter og de statsansatte 'Ulema (retslærde), som på grund af uddannelsespensummet i de muslimske lande, ikke tør eller vil definere hvad Siyasah (politik) er.
Brugeravatar
concerned

Indlægby Abu Saif » lør aug 23, 2008 09:52

salam alaykum bror muslimfromDK

en go opdragelse af vores børn så den generation ikke går tabt som vores. jeg tror ikke khilafa kan komme ligepludsligt, jeg tror heller ikke det er det først man skal går efter man skal bekæmpe alle de manakir man ser/findes så bliver det meget nemmer at etablere et khilafa.

Hvor præcist er det at du er uenig, hvis du har lyst til at uddybe insha Allah

det jeg er uenig med dig om hizbutahrir er, at hizb gå efter khilafa før alt andet, altså moto er jo ''khilafa er løsning'' og det er det jeg er uenig i khilafa kommer efter det vi siger på arabisk ''islah al ummah''. ummah er ligesom en store maskine hvis du ikke reparere den så kan du ikke får den til at virke. når folk begynder at går mere op i deres relegion og begynder at afholde sig fra manakir så vil khilafa nok komme. hizbutahrir ta et kæmpe jop til kamp for khilafa men glemmer mange andre ting. hvornår har i (hizbutahrir) holdt et arrangement hvor de prøvet at fortælle hvor vigtigt det er at be ens bønner tl tid, og hvor vigtigt salah aljumu3a er, og hvordan man skal behandle sin nabo eller sin muslimsk bror, og afholde os fra løgn og bagtalelse......osv. hvornår har hizbutahrir holdt noget hvor de ikke nævnt khilafa som et udgangspunkt?
Mht fitnah, så er det ret svært for mig at se hvad præcist du tænker på her, måske kunne du uddybe dette en anelse? Min erfaring er det modsatte. Vi kunne evt også tage den over PB.

fitnah når de kalder ulama3 hykler. altså de ulama3 som kender til umor al deen er hykler, altså hvis jeg har bruge for en fatwa skal jeg kontakte hizbtahrir, måske vil Rashid der fornylig har lavet tawbah giv mig et fatwa!!

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby MuslimFromDK » lør aug 23, 2008 10:40

koulij skrev:salam alaykum bror muslimfromDK

en go opdragelse af vores børn så den generation ikke går tabt som vores. jeg tror ikke khilafa kan komme ligepludsligt, jeg tror heller ikke det er det først man skal går efter man skal bekæmpe alle de manakir man ser/findes så bliver det meget nemmer at etablere et khilafa.

Hvor præcist er det at du er uenig, hvis du har lyst til at uddybe insha Allah

det jeg er uenig med dig om hizbutahrir er, at hizb gå efter khilafa før alt andet, altså moto er jo ''khilafa er løsning'' og det er det jeg er uenig i khilafa kommer efter det vi siger på arabisk ''islah al ummah''. ummah er ligesom en store maskine hvis du ikke reparere den så kan du ikke får den til at virke. når folk begynder at går mere op i deres relegion og begynder at afholde sig fra manakir så vil khilafa nok komme. hizbutahrir ta et kæmpe jop til kamp for khilafa men glemmer mange andre ting. hvornår har i (hizbutahrir) holdt et arrangement hvor de prøvet at fortælle hvor vigtigt det er at be ens bønner tl tid, og hvor vigtigt salah aljumu3a er, og hvordan man skal behandle sin nabo eller sin muslimsk bror, og afholde os fra løgn og batalelse......osv. hvornår har hizbutahrir holdt noget hvor de ikke nævnt khilafa som et udgangspunkt?

fitnah når de kalder ulama3 hykler. altså de ulama3 som kender til umor al deen er hykler, altså hvis jeg har bruge for en fatwa skal jeg kontakte hizbtahrir, måske vil Rashid der fornylig har lavet tawbah giv mig et fatwa!!

As salamu alaykum akhi Koulij

Jazaka Allahu Khayran for dit svar,

Mht opdragelse af vores børn, så er vi helt enige, de SKAL opdrages islamisk som led i at redde den næste generation insha Allah. Mht manakir og bekæmpelse af dem, så ser jeg det omvendt, den islah al ummah du snakker om den kan reelt først ske EFTER at du har en stat. Statens opgave er bl.a at sørge for at folk ikke begår munkar, gennem flere forskellige tiltag: Uddannelsessystemet, straffesystemet, bevarelse af de islamiske værdier på samfundsplan osv. Hvorimod vores individuelle samt gruppemæssige tiltag bl.a er at påminde hinanden om Allah (Subhana wa ta'ala) og de islamiske forpligtelser og forbud. Så at fjerne alle manakir (så mange som muligt) er en statslig opgave (med hjælp fra grupper mm). Hvis du kigger på samfundet i Madinah under profetens salla lāhu 'alayhi wa sallam tid, så var det langfra majoriteten der var gudsfrygtige muslimer, faktisk var der store dele af samfundet der var jøder og kristne, dvs ikke engang muslimer. Det de dog havde til fælles, var at de gjorde Profeten salla lāhu 'alayhi wa sallam til reference for at løse indbyrdes uenigheder (som Profeten salla lāhu 'alayhi wa sallam erklærede da han salla lāhu 'alayhi wa sallam ankom til Madinah, enhver uenighed refereres tilbage til Allah og Hans rasul).

fra linket jeg pastede tidligere, en del udtalelser som påpeger at det er staten der er det mest effektive middel i bekæmpelsen af manakir:

Ali Ibn Abi Talib (ra) said, “The people will not be straightened except by an Imam (Khalifah), whether he is good or bad”

Hadith collected by Bayhaqi, No, 14286, Kanz ul-ummal

Abdullah Ibn Umar (ra) said, “The people in the Ummah will not suffer even if they were oppressors and sinful and if the rulers were guided and guiding. But the people in the Ummah will suffer and perish even if they were guided and were guiding and if the rulers were oppressors and sinful”.

Abu Nu’aim narrated in Hulayat Awliyyah

Umar b. al-Khattab (ra) said: “There is no Islam without Jamaa’ah and there is not Jamaa’ah without Imaarah (Islamic leadership). And there is no Imaarah (Islamic leadership) without obedience.”

Reported by ad-Darimi in his Sunan (Hadith collection)

Umar Bin al-Khattab (ra) said, “There is no Islam without a community, and there is no community without a leadership, and there is no authority without hearing and obeying”.

Reported by Imam Askalani, in his ‘kitab al-Hisaba’

Ali ibn Abi Talib (ra) said, "With respect to their morals, people resemble their rulers more than they resemble their fathers”

al-Majlisi, Biharal-Anwar, Vol,17, p.129.

Umar bin al-Khattab (ra) said: “By Allah, what Allah protects and prevents by the Imam (Islamic ruler) is greater than what he protects and prevents by the Quran”

Narrated by Imam Al-Khateeb, narration 14284, in hadith collection Kanz al ummal

Imam Ibn Taymiah States in his book AL Hasba Fi Islam, pg, 57.

“commanding the right and forbidding the wrong, remains ineffective unless the law (shariah) is operative in a society. The state is the best agency to enforce the directive of the Quran. It is obligatory on the rulers to enforce the law (shariah) which would result in commanding the right and forbidding the wrong.”

Ibn Taymiah states in his book AL Hasba Fi AL Islam, pg, 37
“The purpose of an Islamic State is to command the right and to forbid the wrong.”

(Siyasah Shariyah) chapter ‘the obligation of adherence to the leadership, Ibn Taymiyah said,

“ It is obligatory to know that the office in charge of commanding over the people (ie: the Khilafah post) is one of the greatest obligations of the deen. In fact , there is no establishment of the deen without it (ie: the Khilafah post) this is the opinion of the salaf, such as al-Fadl Ibn Iyaad,

Imam Ahmed Ibn Hanbal and others”

Dette er også en af grundene (der er mange flere) til at HT fokuserer på etableringen af staten først, da den er en garant for implementeringen af islam på samfundsplan. Dette kan vi vende tilbage til senere insha Allah. (Vil ikke skrive en roman ligenu).

Mht de individuelle forpligtelser, såsom "at be ens bønner tl tid, og hvor vigtigt salah aljumu3a er, og hvordan man skal behandle sin nabo eller sin muslimsk bror, og afholde os fra løgn og batalelse"(citat fra dig), så skelner man mellem det politiske kald (med alt hvad det indebærer) og kaldet til de individuelle forpligtelser i islam. Da HT er et politisk parti, så er dets fokus de politiske forpligtelser. (sig til hvis det her er volapyk :) )

HT påpeger bare at der findes mange 'ulama' som er ansat til at varetage regimernes, regenternes, samt stormagternes interesser. Er du uenig heri?

Hvem har bedt dig om at tage fatawa fra Rashid? Og siden hvornår har Rashid (fra dit eksempel) udstedt en fatwa som HT har bedt folk om at følge? Tag dem fra kompetente folk, men undersøg bare hvad de fatawa bygger på insha Allah.

Sig endelig til hvis der er nogle ting jeg ikke har formuleret helt tydeligt insha Allah.
Senest rettet af MuslimFromDK lør aug 23, 2008 16:15, rettet i alt 2 gange.
MuslimFromDK

Indlægby concerned » lør aug 23, 2008 10:45

Salam aleikum

Islam er kommet med en omfattende løsning til alle livets aspekter, og har ikke efterladt et problem uden en løsning. De fleste ayaat i Qur’anen er kommet på en kortfattet måde, og Allahs Sendebud (SallAllahu aleihi waSallam) har uddybet dem, og fremlagt metoden for deres implementering.

Så enhver shariamæssig regel, som repræsenterer en idé, skal have en metode, der viser måden hvorpå den skal udføres. For at opnå Allahs (Subhanahu wa Ta’aala) Tilfredshed, så er det afgørende, at vi tager metoden fra Islam, fordi Allah (Subhanahu wa Ta’aala) siger:

وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا

”Tag imod alt det, Sendebudet er kommet med, og afhold jer fra alt det, han har forbudt jer.” [MOQ al-Hashr 59:7]

Når vi ønsker at implementere enhver shariamæssig regel, så er vi forpligtet til at referere til Allahs Sendebud (SallAllahu aleihi waSallam), for at anerkende metoden for dens udførsel. Dette er fordi, det er Allahs Sendebud (SallAllahu aleihi waSallam), som via sine handlinger viste os måden hvorpå de regler, Allah (Subhanahu wa Ta’aala) har nedfældet, skal udføres, og fordi Allah (Subhanahu wa Ta’aala) har forpligtet os til at referere til Sendebudet (SallAllahu aleihi waSallam) i denne sammenhæng.

Metoden for at oprette den islamiske stat, skal derfor findes gennem Allahs Sendebuds (SallAllahu aleihi waSallam) Sunnah, som inkluderer hans udtalelser (qawl), handlinger (a'maal) og stiltiende accept (sukoot).

Ved at gennemgå Sendebudets (SallAllahu aleihi waSallam) Sunnah, så opdager man, at han (SallAllahu aleihi waSallam) fulgte en bestemt sti, lige siden Allah (Subhanahu wa Ta’aala) sendte ham med Islams budskab, og indtil han oprettede den første islamiske stat, som derefter eksisterede i mere end tretten århundreder som verdens leder.

Her er en kort redegørelse for de skridt, Allahs Sendebud (SallAllahu aleihi waSallam) tog, så vi kan efterligne dem, mens vi beder Allah (Subhanahu wa Ta’aala) om at give os succes med at etablere den islamiske stat, som vil være grundlaget for vores nahda (oprejsning) og ’izza (mægtighed), og vores lyksalighed i dette liv og i akhira (det Hinsides).

Ved at gennemgå Sendebudets (SallAllahu aleihi waSallam) metode til at etablere staten, så opdager vi, at han (SallAllahu aleihi waSallam) gennemgik tre perioder:

Første periode:

Denne periode begyndte, så snart Qur’anen begyndte at blive åbenbaret til Allahs Sendebud (SallAllahu aleihi waSallam), og så snart han fik (SallAllahu aleihi waSallam) ordren om at begynde at bære kaldet til Islam, og arbejde henimod etableringen af den islamiske stat, som bringer Islam til livets praktiske arena.

Allah (Subhanahu wa Ta’aala) siger:

قُمْ فَأَنذِرْ

”Rejs dig, så du kan advare (folk)!” [MOQ al-Muddaththir 74:2]

Sendebudets da’wah var i denne periode karakteriseret med en individuel indfaldsvinkel. Det blev bemærket, at Allahs Sendebud (SallAllahu aleihi waSallam) især plejede at kontakte bekendte og venner, og folk generelt, som var tæt på ham. Det blev også bemærket, at han (SallAllahu aleihi waSallam) plejede at lægge vægt på den islamiske ’aqidah. Og Allahs Sendebud (SallAllahu aleihi waSallam) plejede at forklare, for enhver der erkendte ham, korruptionen ved de herskende kufr doktriner, og forklare, med det rationelle bevis og Qur’anen, det trivielle ved at tilbede idolerne. Han (SallAllahu aleihi waSallam) plejede også at bringe gode nyheder til de Troende om Paradiset, og advare dem om Helvedet. Dette fortsatte i tre år, hvor en gruppe på omkring 40 personer, erkendte Sendebudets (SallAllahu aleihi waSallam) da’wah. Det blev berettet, at de plejede at mødes i Al-Arqams hus, hvor Allahs Sendebud (SallAllahu aleihi waSallam) plejede at kultivere dem med Islam, og udvikle deres mentalitet og psyke, indtil han forvandlede dem til islamiske personligheder, der levede for Islam, og nægtede at leve under andet end Islams skygge.

Den individuelle da’wah, kultiveringen, forberedelsen, og formningen af dem der erkendte ham (SallAllahu aleihi waSallam), blev ved, indtil Allah (Subhanahu wa Ta’aala) befalede Sendebudet (SallAllahu aleihi waSallam) at udføre et sæt af nye handlinger, udover de handlinger han (SallAllahu aleihi waSallam) allerede havde påtaget sig ihærdigt. Altså begyndte overgangen til en ny periode.

Den anden periode:

Denne periode startede, da Allah (Subhanahu wa Ta’aala) befalede Sendebudet (SallAllahu aleihi waSallam) at addressere samfundet med sin da’wah, ikke på en individuel måde, men på en kollektiv måde, og fremvise sin gruppe for folket. Dette skete tre år efter han (SallAllahu aleihi waSallam) var blevet sendt med Islams budskab. Allah (Subhanahu wa Ta’aala) siger:

وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ

”Og advar dine nærmeste slægtninge, og sænk din ’vinge’ over dem, som følger dig blandt de Troende.” [MOQ al-Shu’ara 26:214-215]

Allah (Subhanahu wa Ta’aala) siger også:

وَقُلْ إِنِّي أَنَا النَّذِيرُ الْمُبِينُ

”Og sig: ”Jeg er den der advarer åbent, uden uklarhed.” [MOQ al-Hijr 15:89]

Og Han (Subhanahu wa Ta’aala) sagde:

فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ

”Så proklamér åbent, hvad du er blevet befalet, og vend dig bort fra idoltilbederne.” [MOQ al-Hijr 15:89]

Så snart disse ayaat blev nedsendt til Sendebudet (SallAllahu aleihi waSallam), indledte han perioden med vekselvirkning og hård konfrontation med samfundet. I en bog, der blev skrevet af ’Abdus Salam Haroun med titlen, "Tahzib Seerah Ibn Hisham" - ”En Raffinering af Ibn Hishams Sirah” (The Refinement of the Sirah of Ibnu Hisham) - så nævner forfatteren følgende på side 112: ”Da Allahs Sendebud (SallAllahu aleihi waSallam) indledte kaldet til Islam til sit folk, som han var blevet befalet af Allah (Subhanahu wa Ta’aala), så afviste de ham ikke; de reagerede heller ikke på hans initiativ, indtil han nævnte deres idoler og forklejnede dem. Da han gjorde det, fandt de det meget smertefuldt og ulykkeligt, så derfor bebrejdede de ham, og blev enige om at modsige og støde ham bort.”

I denne periode fortsatte den intellektuelle kamp, som var en kamp imellem Islams tanker og Kufrs tanker. Den politiske kamp fortsatte også; Sendebudet (SallAllahu aleihi waSallam) afslørede den korruption og de forbrydelser, som blev begået af lederne i Quraish. Allahs Sendebud (SallAllahu aleihi waSallam) plejede at kritisere tilbedelsen af idoler, som hverken kunne bringe godt eller ondt, mens han (SallAllahu aleihi waSallam) reciterede Allahs (Subhanahu wa Ta’aala) Tale:

إِنَّكُمْ وَمَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ

”I (vantro), og hvad I tilbeder foruden Allah, er ikke andet end Helvedets brændsel.” [MOQ al-Anbiya 21:98]

Quraish begyndte at skade Sendebudet (SallAllahu aleihi waSallam) og hans ledsagere, især dem der ikke havde nogen beskyttelse iblandt dem såsom Yassir familien, Bilal og andre. Torturen var intens og vedvarende, og muslimerne ofrede sig enormt, og mange blev martyrer for Islams sag. Quraish forblev stædige og holdt fast i deres kufr. Samfundet og Quraish blev forstenet og ubevægeligt, og Sendebudets (SallAllahu aleihi waSallam) ord blev ubemærket. Men da tingene blev værre for muslimerne, og trængslerne intensiveredes, så begyndte Sendebudet (SallAllahu aleihi waSallam) kigge sig om efter en mere gunstig jord for sin da’wah, og efter folk som ville beskytte hans da’wah, og medlemmerne af gruppen af muslimer, og støtte hans Deen. Dette blev kendt som søgen efter beskyttelse og nusrah. Sendebudet (SallAllahu aleihi waSallam) forsøgte at søge nusrah adskillige gange, men han (SallAllahu aleihi waSallam) fejlede i alle forsøg. Og han (SallAllahu aleihi waSallam) plejede at blive hilst på med den værste hilsen, og frastødt på den strengeste måde. Ingen stamme accepterede at støtte ham udover ’Amir bin Sa’sa’ stammen, som fremsatte, at de ville arve styret efter hans (SallAllahu aleihi waSallam) død. Sendebudet (SallAllahu aleihi waSallam) svarede ved at sige, at sagen ligger i Allahs (Subhanahu wa Ta’aala) hænder, som placerer det, hvor Han (Subhanahu wa Ta’aala) vil. Dette fortsatte et stykke tid, indtil Allah (Subhanahu wa Ta’aala) banede vejen for Sit Sendebud, via en gruppe fra stammerne al-Aws og al-Khazraj, som gav ham det første løfte ved al-’Aqabah, der blev kendt som kvindernes løfte (bay’ah). I denne bay’ah gav gruppen fra al-Aws og al-Khazraj - de var tolv personer - deres løfte til Sendebudet (SallAllahu aleihi waSallam), at de ikke ville sidestille nogen med Allah (Subhanahu wa Ta’aala), og at de ikke ville begå hor, eller stjæle og lignende. Derefter sendte Sendebudet (SallAllahu aleihi waSallam) Mus’ab bin Umair (ra) sammen med den gruppe til Yathrib (Madinah), der skulle kultivere dem med Islam, og kalde folk til den. Sa’d bin Mu’adh (ra) og As’ad bin Zurarah (ra) besvarede så hans kald positivt, og Islam spredte sig i Madinah. Derefter fandt det andet løfte ved al-’Aqabah sted, og det blev kendt som krigsløftet, idet gruppen fra al-Aws og al-Khazraj - der nu var 73 mænd og 2 kvinder - gav et løfte til Sendebudet (SallAllahu aleihi waSallam) at bekæmpe alle folk, og lovede at beskytte ham, hvis han ville emigrere til dem i Madinah.

Den tredje periode:

Denne periode startede med Sendebudets (SallAllahu aleihi waSallam) emigrering til Madinah, hvor han etablerede den islamiske stats hovedstad, som kæmpede kampe, og nedfældede fundamenterne for den mægtigste stat, som udspringer fra den mægtigste Deen i historien.

Det er denne sti, som Sendebudet (SallAllahu aleihi waSallam) fulgte, med sine tre tydelige perioder, fordi han begyndte at kalde til Islam, som blev åbenbaret til ham af Allah (Subhanahu wa Ta’aala), via englen Jibreel (aleihis Salam), indtil han fik succes, med hjælp fra Allah (Subhanahu wa Ta’aala), med at oprette den islamiske stat, som implementerede Islam i Madinah, og bar den via Jihad til resten af den arabiske halvø, og dernæst til resten af verden.

Derfor skal muslimerne arbejde henimod oprettelsen af den islamiske stat, for at genoprejse den islamiske ummah ifølge samme metode som Allahs Sendebud (SallAllahu aleihi waSallam) fulgte. Dette opnås gennem et studie af hans (SallAllahu aleihi waSallam) seerah, og via opfattelsen af de shariamæssige regler, som er opstillet i Qur’anen og Sunnah, på en bevidst og præcis måde, således at de kan tilegne sig den korrekte bevidsthed, som fører til det udbytterige arbejde, som vil opnå Allahs (Subhanahu wa Ta’aala) tilfredshed og medføre muslimernes oprejsning.
Brugeravatar
concerned

Indlægby Abu Saif » lør aug 23, 2008 11:22

wa alaykum asalam wa rahmatu Allah
Mht manakir og bekæmpelse af dem, så ser jeg det omvendt, den islah al ummah du snakker om den kan reelt først ske EFTER at du har en stat. Statens opgave er bl.a at sørge for at folk ikke begår munkar, gennem flere forskellige tiltag: Uddannelsessystemet, straffesystemet, bevarelse af de islamiske værdier på samfundsplan osv.

lad os først slå først at vi er uenig om at du mener khilafa først og islah alummah bagefter og jeg mener omvendt.
et svagt argumment kunne være at khilafa i sin tid kom efter at ummah var stærk i sin iman. og aldrig før.
statens opgaver er at sørge for at reglerne overholdes, altså det har ikke noget med islah alummah at gøre. for dens opgave er jo ligesom en ''kontrollere'' og ikke at give da3wah. ان الله لايغير ما بقوم حتى يغيرو ما بانفسهم

Hvis du kigger på samfundet i Madinah under profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) tid, så var det langfra majoriteten der var gudsfrygtige muslimer, faktisk var der store dele af samfundet der var jøder og kristne

langt fra de muslimer der var i medina var gudsfrygtig, få tal var munafiqeen. jøder og kristne taler vi ikke om fordi de tæller ikke som munkar. hvad andre araber gjort rundt om madena i de små stammer er udenfor medina's samfund.
Ali Ibn Abi Talib (ra) said, “The people will not be straightened except by an Imam (Khalifah), whether he is good or bad”

enig. men skal dette forståes at khilafa skal komme som den første skridt mod den rigtig retning?

Abdullah Ibn Umar (ra) said, “The people in the Ummah will not suffer even if they were oppressors and sinful and if the rulers were guided and guiding. But the people in the Ummah will suffer and perish even if they were guided and were guiding and if the rulers were oppressors and sinful”.

har jeg nogensinde sagt at islah alummah er vigtigt og lederen/khalifahen kan kan være korupte.
jeg siger at islah alummah er først, når vi har ordnet os selv så skal der nok komme en leder fra os.
Umar Bin al-Khattab (ra) said, “There is no Islam without a community, and there is no community without a leadership, and there is no authority without hearing and obeying”.

og
Umar b. al-Khattab (ra) said: “There is no Islam without Jamaa’ah and there is not Jamaa’ah without Imaarah (Islamic leadership). And there is no Imaarah (Islamic leadership) without obedience.”

hvis ummahen ikke har hjertet på rette sted så er der sku ingen adlydelse.
Ali ibn Abi Talib (ra) said, "With respect to their morals, people resemble their rulers more than they resemble their fathers”

ta dig sammen bror, nu kommer du med en kilde fra shia bog som ikke tror på khilafa!! tjek dine kilder næste gang istedet for bare at sæt dem her.

Umar bin al-Khattab (ra) said: “By Allah, what Allah protects and prevents by the Imam (Islamic ruler) is greater than what he protects and prevents by the Quran”

Narrated by Imam Al-Khateeb, narration 14284, in hadith collection Kanz al ummal

enig i at khilafa beskytter sine borgere. men betyder det at islah alummah kommer efter khilafa genopståelse?

“commanding the right and forbidding the wrong, remains ineffective unless the law (shariah) is operative in a society. The state is the best agency to enforce the directive of the Quran. It is obligatory on the rulers to enforce the law (shariah) which would result in commanding the right and forbidding the wrong.”

stadigvæk betyder det ikke khilafa kommer før islah alummah. og ved du hvad de gælder sikkert resten af de ahadith du sæt ind i din sidste indlæg

gør mig den tjeneste, tjek ahadith før du sætter dem ind, for du har ikke givet indtryk på at du gør det.
wa alaykum asalam.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby MuslimFromDK » lør aug 23, 2008 11:40

koulij skrev:wa alaykum asalam wa rahmatu Allah
Mht manakir og bekæmpelse af dem, så ser jeg det omvendt, den islah al ummah du snakker om den kan reelt først ske EFTER at du har en stat. Statens opgave er bl.a at sørge for at folk ikke begår munkar, gennem flere forskellige tiltag: Uddannelsessystemet, straffesystemet, bevarelse af de islamiske værdier på samfundsplan osv.

lad os først slå først at vi er uenig om at du mener khilafa først og islah alummah bagefter og jeg mener omvendt.
et svagt argumment kunne være at khilafa i sin tid kom efter at ummah var stærk i sin iman. og aldrig før.
statens opgaver er at sørge for at reglerne overholdes, altså det har ikke noget med islah alummah at gøre. for dens opgave er jo ligesom en ''kontrollere'' og ikke at give da3wah. ان الله لايغير ما بقوم حتى يغيرو ما بانفسهم

Hvis du kigger på samfundet i Madinah under profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) tid, så var det langfra majoriteten der var gudsfrygtige muslimer, faktisk var der store dele af samfundet der var jøder og kristne

langt fra de muslimer der var i medina var gudsfrygtig, få tal var munafiqeen. jøder og kristne taler vi ikke om fordi de tæller ikke som munkar. hvad andre araber gjort rundt om madena i de små stammer er udenfor medina's samfund.

enig. men skal dette forståes at khilafa skal komme som den første skridt mod den rigtig retning?

har jeg nogensinde sagt at islah alummah er vigtigt og lederen/khalifahen kan kan være korupte.
jeg siger at islah alummah er først, når vi har ordnet os selv så skal der nok komme en leder fra os.

og

hvis ummahen ikke har hjertet på rette sted så er der sku ingen adlydelse.

ta dig sammen bror, nu kommer du med en kilde fra shia bog som ikke tror på khilafa!! tjek dine kilder næste gang istedet for bare at sæt dem her.

enig i at khilafa beskytter sine borgere. men betyder det at islah alummah kommer efter khilafa genopståelse?

stadigvæk betyder det ikke khilafa kommer før islah alummah. og ved du hvad de gælder sikkert resten af de ahadith du sæt ind i din sidste indlæg

gør mig den tjeneste, tjek ahadith før du sætter dem ind, for du har ikke givet indtryk på at du gør det.
wa alaykum asalam.

As salamu alaykum akhi Koulij,

Mht om shia tror på khilafah: nej ikke termen khilafah, de kalder det for Imamah og hos dem er det en del af usul ud-deen, og en del af arkan i 'aqeedah... Dvs for at være shia SKAL du tro på imamah.. Khomeini skrev dog i sin wilayat ul faqih om hvad man skulle gøre mens man ventede på Imam Mahdi, denne wilayah ligner til forveksling det vi andre kalder khilafah (fundamentalt set, såsom kravene for at blive khalifah)... (At Iran ser ud idag som den gør, er en heeelt anden sag).

Det er ikke hensigtsmæssigt at sige: "det her gælder sikkert også for de andre tekster".. lad venligst være med at komme med antagelser på den måde, det forstyrrer diskussionens seriøsitet.

Sagens kerne som jeg ser det: hvad præcist er det folket skal ændre i sig selv førend Allah (Subhana wa ta'ala) ændrer deres situation? --> ان الله لايغير ما بقوم حتى يغيرو ما بانفسهم

Og, hvad lægger du i ordet islah? Hvor omfattende skal den være? Skal ummah være på niveau med sahabah (radiAllahu anhum), førend vi kan tale om iværksættelse af khilafah? Hvad præcist er det, som denne islah skal ændre, dvs er det alle tanker mellem himmel og jord? Du peger på at ummah på daværende tidspunkt var på et bestemt niveau, hvor stor en procentdel af ummah skal være på det niveau? Og hvilket niveau er det vi snakker om? Mht dit spørgsmål om islah først kommer efter khilafah, komplet islah - JA!
Senest rettet af MuslimFromDK lør aug 23, 2008 16:14, rettet i alt 1 gang.
MuslimFromDK

Indlægby Abu Saif » lør aug 23, 2008 14:17

wa alaykum asalam akhi from DK
Mht om shia tror på khilafah: nej ikke termen khilafah, de kalder det for Imamah og hos dem er det en del af usul ud-deen, og en del af arkan i 'aqeedah... Dvs for at være shia SKAL du tro på imamah.. Khomeini skrev dog i sin wilayat ul faqih om hvad man skulle gøre mens man ventede på Imam Mahdi, denne wilayah ligner til forveksling det vi andre kalder khilafah (fundamentalt set, såsom kravene for at blive khalifah)... (At Iran ser ud idag som den gør, er en heeelt anden sag).

dette er ikke stedet for at diskutere shia, du kom med en beretning fra en shiabog og sæt den sammen med andre sunni beretninger, hvis du vil føre en debat om et bestemt emne så skal du lade være med at gør det. for ja det ser flot ud når beretninger føler meget men man mister interessen når man opdage sådan basale fejl. så enten holder du dig til sunni beretninger eller shia beretninger.
og forresten ifølge shia så er der kun en khalifa imam mahdi. og så vidt jeg ved så tror shia ikke på khilafa, hverken al-rashidiya, al-amawiya, al-3abasiya eller al3uthmaniya. det er det jeg mente med at de ikke tror på khilafa.
Det er ikke hensigtsmæssigt at sige: "det her gælder sikkert også for de andre tekster".. lad venligst være med at komme med antagelser på den måde, det forstyrrer diskussionens seriøsitet.

det var ihvertfald mening at du skal forstår det sådan. nå du smider beretninger som ikke viser en dyt om at gør en umah klare til en khilafa og påstår at det er så er det ikke seriøst. du kunne nøjes med tre sande beretninger og jeg kunne sagtens blive overbevist om det hvis det står noget om det. det der forstyre er når du laver en kæmpe liste af beretninger som du har misfortolket og sætter den herinde, vi er allesammen almindelig mennesker der passer arbejd og privatliv, hvis jeg skal går i dybten af hver eneste beretning så kræver det et livstid. så dræb ikke en diskussion på den måde.

Og, hvad lægger du i ordet islah? Hvor omfattende skal den være? Skal ummah være på niveau med sahabah (radiAllahu anhum), førend vi kan tale om iværksættelse af khilafah? Hvad præcist er det, som denne islah skal ændre, dvs er det alle tanker mellem himmel og jord? Du peger på at ummah på daværende tidspunkt var på et bestemt niveau, hvor stor en procentdel af ummah skal være på det niveau? Og hvilket niveau er det vi snakker om? Mht dit spørgsmål om islah først kommer efter khilafah, komplet islah - JA!

jeg vil give dig et eksempel .
et arabisk land som marokko, næsten alle arbejder med renter, næsten alle (hvis ikke alle) har brugt eller modtaget bestikkelse. der er en lille groupe der går op i deres tro (alle faraid, og sunna) men resten praktiser ikke det der er obligatorisk såsom zakaht eller bøn. når jeg siger islah så mener jeg ikke at du skal være på samme iman som en sahabi, dette er for langt væk, og jeg ved heller ikke hvor mange procent af en ummah skal have den iman men når de mange diskotikker, og bodegaer begynder at går konkurs i de muslimsk land er eller deres ejer laver tawbah så er det den rigtig retning. derfor mener jeg da3wah kommer før khilafa. khilafa er den sidst prik på islah. seriøst hvis du ikke kan svømme så kan du ikke hoppe i vandet.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby MuslimFromDK » lør aug 23, 2008 15:15

koulij skrev:wa alaykum asalam akhi from DK

dette er ikke stedet for at diskutere shia, du kom med en beretning fra en shiabog og sæt den sammen med andre sunni beretninger, hvis du vil føre en debat om et bestemt emne så skal du lade være med at gør det. for ja det ser flot ud når beretninger føler meget men man mister interessen når man opdage sådan basale fejl. så enten holder du dig til sunni beretninger eller shia beretninger.
og forresten ifølge shia så er der kun en khalifa imam mahdi. og så vidt jeg ved så tror shia ikke på khilafa, hverken al-rashidiya, al-amawiya, al-3abasiya eller al3uthmaniya. det er det jeg mente med at de ikke tror på khilafa.

Wa alaykum as salam akhi Koulij,

Jeg har ikke åbnet diskussionen om shia, du sagde at de ikke tror på khilafah, så ville jeg bare fortælle dig at du tog fejl (i den kontekst). Mht den måde du mener de ikke tror på khilafah, så har det ingen relevans for emnet, da deres uenighed er mht hvem (ahl ul bait osv) der må besidde lederposten under khilafah (det de kalder Imamah), men rart at du gad at uddybe, så fik vi det på plads.

det var ihvertfald mening at du skal forstår det sådan. nå du smider beretninger som ikke viser en dyt om at gør en umah klare til en khilafa og påstår at det er så er det ikke seriøst. du kunne nøjes med tre sande beretninger og jeg kunne sagtens blive overbevist om det hvis det står noget om det. det der forstyre er når du laver en kæmpe liste af beretninger som du har misfortolket og sætter den herinde, vi er allesammen almindelig mennesker der passer arbejd og privatliv, hvis jeg skal går i dybten af hver eneste beretning så kræver det et livstid. så dræb ikke en diskussion på den måde.

Akhi, lad tvivlen komme din bror til gode i første omgang, og i anden omgang så spørg ind til det du mener ingen mening giver, så undgår vi at tale forbi hinanden (samt anklager om mistolkninger m.m.) insha Allah. De citater jeg har 'smidt' herind viser en meget vigtig ting, nemlig at det fuldt ud islamiske liv, samt den brede befolknings efterlevelse af islam er stærkt betinget af styret der styrer over dem. (Prøv at genlæse citaterne med de her briller, så vil du se at de i allerhøjeste grad giver mening insha Allah, ellers spørger du bare akhi).

jeg vil give dig et eksempel .
et arabisk land som marokko, næsten alle arbejder med renter, næsten alle (hvis ikke alle) har brugt eller modtaget bestikkelse. der er en lille groupe der går op i deres tro (alle faraid, og sunna) men resten praktiser ikke det der er obligatorisk såsom zakaht eller bøn. når jeg siger islah så mener jeg ikke at du skal være på samme iman som en sahabi, dette er for langt væk, og jeg ved heller ikke hvor mange procent af en ummah skal have den iman men når de mange diskotikker, og bodegaer begynder at går konkurs i de muslimsk land er eller deres ejer laver tawbah så er det den rigtig retning. derfor mener jeg da3wah kommer før khilafa. khilafa er den sidst prik på islah. seriøst hvis du ikke kan svømme så kan du ikke hoppe i vandet.

Den sidste bid her, er ret interessant. Hvorfor arbejder folk med renter? Hvad er det der gør at man kan have bodegaer og diskoteker? Den ene side er at der er efterspørgsel, men hvad med den anden side at det er legalt, og en nem måde at tjene penge på i et område hvor der ikke er ret mange muligheder? Og du nævner zakah og bøn, men hvordan skulle zakah og bøn (alene) føre til en omvæltning af styreformen? De citater jeg nævnte tidligere peger netop på det her, at sålænge styret er elendigt og tillader og/eller dirigerer folket til manakir såsom bestikkelse som du mente, så vil folket have sværere ved at holde sig på måtten. For at bygge videre på din metafor, styret lærer de svage sjæle at svømme.

Derudover, undrer det dig ikke at alle politiske partier i den islamiske verden skal gøre brug af løfter om islam osv for at komme til magten? Hvorfor skal man iklæde politiske dagsordener en islamisk klædedragt, hvis muslimerne er så ligeglade med islam?

Savner et uddybende svar til de her spørgsmål, som jeg stillede tidligere:

hvad lægger du i ordet islah?

Hvor omfattende skal den være?

Skal ummah være på niveau med sahabah (radiAllahu anhum), førend vi kan tale om iværksættelse af khilafah?
Du siger nej, men hvorfor? Vil gerne høre dit ræsonnement insha Allah.

Hvad præcist er det, som denne islah skal ændre, dvs er det alle tanker mellem himmel og jord? Hvis ikke, hvilke tanker er det så? Og hvorfor?

Og hvilket niveau er det så vi snakker om?
Senest rettet af MuslimFromDK lør aug 23, 2008 16:14, rettet i alt 1 gang.
MuslimFromDK

Indlægby MuslimFromDK » lør aug 23, 2008 15:34

derfor mener jeg da3wah kommer før khilafa. khilafa er den sidst prik på islah.

da3wah til hvad? og i hvilket omfang skal denne da3wah accepteres? Er det påkrævet at alle muslimer følger islam til punkt og prikke? Kan man udtrække visse koncepter forude for andre?

Jeg synes du skriver nogle gode ting akhi, vil bare gerne have dem uddybet da de er meget abstrakte.
MuslimFromDK

Indlægby Abu Saif » lør aug 23, 2008 16:18

salam alaykum
jeg kan det her er en af de mange diskussioner der ikke føre til noget.
en ting er sikkert hvis du vil have khilafa så begynder man nedfra også op af, du kan ikke komme og tving en khalifa og sat ham i lederposten og forvente at han skal lave om på elendigheden. man starter med befolkning og prøve at retlede dem. når folk laver mindre manakir og er mere gudsfrygtig så skal de nok genskabe khilafa.
ellers hvad var din plan. jeg venter staigvæk på den.
må jeg spørge dig et spørgsmål som jeg vil have dit svar på, drop alt det jeg sagde jeg vil bare vide en ting.
hvad er den sikreste måde at skabe khilafa på ifølge dig????

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Abu Saif » lør aug 23, 2008 16:30

hvad lægger du i ordet islah?

islah er når flere og flere muslimer er gudsfrygtig og ikke bare muslimer by name. og det gør man ved at give da3wah og informere.

Hvor omfattende skal den være?

fleretallet, jeg var i marokko i denne sommer, og jeg spurgt en ven/familiemelem om hvorfor jeg ikke kan se mænd med skæg og det ''islamisk'' klæde eller kvinder med tørklædet, jeg spurgt ham hvorfor kan man se flere af den slags i danmark men ikke i marokko, han sagde til mig fordi der er ikke nok til dem. altså de føler sig fremmede.

Skal ummah være på niveau med sahabah (radiAllahu anhum), førend vi kan tale om iværksættelse af khilafah?
Du siger nej, men hvorfor? Vil gerne høre dit ræsonnement insha Allah

nej

Hvad præcist er det, som denne islah skal ændre, dvs er det alle tanker mellem himmel og jord? Hvis ikke, hvilke tanker er det så? Og hvorfor?

den skal gå udpå at styrke folks iman.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby MuslimFromDK » lør aug 23, 2008 16:55

koulij skrev:salam alaykum
jeg kan det her er en af de mange diskussioner der ikke føre til noget.
en ting er sikkert hvis du vil have khilafa så begynder man nedfra også op af, du kan ikke komme og tving en khalifa og sat ham i lederposten og forvente at han skal lave om på elendigheden. man starter med befolkning og prøve at retlede dem. når folk laver mindre manakir og er mere gudsfrygtig så skal de nok genskabe khilafa.
ellers hvad var din plan. jeg venter staigvæk på den.
må jeg spørge dig et spørgsmål som jeg vil have dit svar på, drop alt det jeg sagde jeg vil bare vide en ting.
hvad er den sikreste måde at skabe khilafa på ifølge dig????

Wa alaykum as salam,

jeg forstår ikke det med at begynde nedefra... Du har et system som tvinger folk til at leve uislamisk (se den islamiske verden), og så vil du først få folk til at leve islamisk før du vil snakke om khilafah? Du må meget gerne uddybe det her.

Mht om du kan tvinge befolkningen til at leve under et nyt system, jamen.. hvad har vi gjort de sidste 80 år? Selvfølgelig skal der være et ønske hos folk om at leve under et bestemt system for at det kan køre optimalt, men den nuværende situation er et modbevis på at en befolkning ikke kan tvinges til at leve under et system de er uenige med. Du svarede ikke på hvad det er der gør at folk betaler renter osv af afskyelige handlinger i den islamiske verden, er det et ønske fra befolkningens side, eller er der flere faktorer der spiller ind? Derudover så savner jeg stadigvæk en reel forbindelse mellem det du vil kalde til (som jeg ikke er helt sikker på at jeg ved hvad er) og det der vil frembringe en khilafah.

Et eksempel, selv hvis alle muslimerne i hele verden begynder at udføre bønnen, betale zakah og gro skæg, bruge miswaak, gå med noget bestemt tøj, så kollapser systemerne da ikke af den grund? Har meget svært ved at se hvordan dette skulle frembringe khilafah... Sig endelig til hvis jeg har misforstået dig.
MuslimFromDK

Indlægby concerned » søn aug 24, 2008 14:33

koulij skrev:...måske var det bedre at indsætte en artikel eller et indlæg om hvordan man opnår khilafa, altså en plan uden at går op i detaljer i stedet for at skrive om khilafa er fard eller ej.

Her er en video om konsekvenserne af Khilafahs fravær:

Brugeravatar
concerned

Indlægby Abu Saif » søn aug 24, 2008 14:54

salam alaykum bror fra DK

jeg forstår ikke det med at begynde nedefra... Du har et system som tvinger folk til at leve uislamisk (se den islamiske verden), og så vil du først få folk til at leve islamisk før du vil snakke om khilafah? Du må meget gerne uddybe det her.

hvordan tvinger den at leve uislamisk? udover mangel på khilafa så tvinger de systemer ikke folk til at leve uislamisk, der er ikke nogen der tvinger folk til at handle med renter og begår hor, det hele er folkets valg, og det er det man skal ændre først.
Du svarede ikke på hvad det er der gør at folk betaler renter osv af afskyelige handlinger i den islamiske verden, er det et ønske fra befolkningens side, eller er der flere faktorer der spiller ind? Derudover så savner jeg stadigvæk en reel forbindelse mellem det du vil kalde til (som jeg ikke er helt sikker på at jeg ved hvad er) og det der vil frembringe en khilafah.

det har jeg svaret på, det der får folk til at lyve og stjæle og handle med renter begår hor og bestikkelse er fristelserne, og fristelserne opstår kun når man har svag iman. det er det man skal ændre første skal man gør folk opmærksom på allah's lov og styrke deres iman også komme khilafa næsten automatisk. hvorfor skal man vælge den svære vej og prøve at skabe khilafa når fleretallet ikke er klare til det, tror du det vil lykkes???

Et eksempel, selv hvis alle muslimerne i hele verden begynder at udføre bønnen, betale zakah og gro skæg, bruge miswaak, gå med noget bestemt tøj, så kollapser systemerne da ikke af den grund? Har meget svært ved at se hvordan dette skulle frembringe khilafah... Sig endelig til hvis jeg har misforstået dig.

det har jeg heller ikke sagt at den gør, men når man er kommet til det stadiehvor alle muslimer er gudsfrygtig så vil disse muslimer selv kræve khilafa, og på det tidspunkt bliver det meget nemmer for hvem skal gør modstand mod når de alle er enig om det??????

kære concerned
den video du linker til, fortæller den om en plan på hvordan man genskaber khilafa eller konsekvenser på mangel af khilafa?
for hvis det er konsekvenser, så kender jeg godt til det, og det var ikke det jeg spurgt om hvis du læser mit citat som du citere så spørge jeg om planen.
jeg gør dig lige opmærksom på at jeg ikke er imod khilafa, jeg er imod den måde hizb vil arbejd for khilafa.
altså jeg er enig med målet men måden er jeg uenig i. så hvis du vil skrive noget relevant til det så skal det ikke handle om målet, altså hvor vigtig khilafa er osv. men skriv noget om hvorfor det skal være hizbutahrir's måde.

bror muslimfromdk
jeg savner stadigvæk en plan, du har ikke fortalt mig hvordan hizbutahrir har tænkt sig at skabe khilafa. så længe den plan ikke ligger i denne tråd så vil jeg ikke diskutere yderligere.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby concerned » søn aug 24, 2008 20:11

koulij skrev:kære concerned
den video du linker til, fortæller den om en plan på hvordan man genskaber khilafa eller konsekvenser på mangel af khilafa?

Både og...

Men jeg har allerede indsat noget om metoden for Khilafahs genetablering, du har bare ikke fået øje på det. Scroll lidt op ad siden her, så finder du det...

eller klik her: viewtopic.php?f=1&t=511226&p=165004#p164901
Brugeravatar
concerned

Indlægby Muhyi al din » søn aug 24, 2008 21:25

concerned skrev:
koulij skrev:kære concerned

Både og...

Men jeg har allerede indsat noget om metoden for Khilafahs genetablering, du har bare ikke fået øje på det. Scroll lidt op ad siden her, så finder du det...

eller klik her: viewtopic.php?f=1&t=511226&p=165004#p164901

A-salam alaykum wa rahmatullah bror Concerned,

Ifølge jer, hvad stadie er vi på i henhold til de tre perioder, som der bliver nævnt i ovenstående link?

Og er hele verden, dvs. alle landene på samme stadie?
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby concerned » søn aug 24, 2008 21:30

Muhyi al din skrev:A-salam alaykum wa rahmatullah bror Concerned,

Ifølge jer, hvad stadie er vi på i henhold til de tre perioder, som der bliver nævnt i ovenstående link?

Wa aleikum salam wa rahmatullah, min bror.

Tredje periode er ihvertfald ikke gældende endnu. Resten kan du spørge om til konferencen den 30., hvis du altså har tid til at kigge forbi... Shabab er nok mere præcise i deres besvarelse, end jeg kan være.
Brugeravatar
concerned

Indlægby Muhyi al din » søn aug 24, 2008 21:34

concerned skrev:

Tredje periode er ihvertfald ikke gældende endnu. Resten kan du spørge om til konferencen den 30., hvis du altså har tid til at kigge forbi... Shabab er nok mere præcise i deres besvarelse, end jeg kan være.

Tak bror Concerned, men nej tak. Jeg springer over endnu engang ;)

Men bror Concerned, hvis du ikke kan svare helt præcist på dette spørgsmål, hvordan kan du så vide, om det som du formidler videre her på islamic.dk er gjort på et rigtigt grundlag. dvs. målt og vejet efter hensigt, formål og mål og ikke mindst den rigtige timing?
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby Abu Saif » man aug 25, 2008 10:08

salam alaykum bror concerned

Første periode:

Denne periode begyndte, så snart Qur’anen begyndte at blive åbenbaret til Allahs Sendebud (SallAllahu aleihi waSallam), og så snart han fik (SallAllahu aleihi waSallam) ordren om at begynde at bære kaldet til Islam, og arbejde henimod etableringen af den islamiske stat, som bringer Islam til livets praktiske arena.

قُمْ فَأَنذِرْ

profeten kaldt ikke til etablering af den islamisk stat, han kaldt til islam i den første periode, det giver ingen mening at kalde til etablering af en islamisk stat når der var kun en håndfulde muslimer!! og tjek tafseer på den aya du poster og du skal først kende til sabab anuzul, istedet for bare at påstår andet.
også i den ''anden periode''
وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ

her blev da3wa til islam officialt mens den har været hemmeligt!! jeg forstår ikke hvad dette har med etablering af en islamisk stat, og iøvrigt så var reglerne ikke engang kommet. altså tashri3 i islam var ikke kommet. så da3wahen var til islam og ikke til en islamisk stat.

og en sidste ting, måske er det mig der er langsomme men jeg kan ikke se en plan på hvordan hizbutahrir får muslimerne idag til at arbejd for en khilafa? det du skriver er hvad profeten gjort såsom at kalde til islam først også bagefter at etablere en islamisk stat, men det er ikke det jeg hører fra hizb. eller ta jeg fejl?

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby concerned » man aug 25, 2008 17:40

Muhyi al din skrev:
concerned skrev:

Tak bror Concerned, men nej tak. Jeg springer over endnu engang ;)

Det er helt op til dig. Det kunne måske være en god idé at komme forbi, så alle dine spørgsmål insha Allah kan blive besvaret, istedet for at diskutere eller kritisere HTs arbejde herinde...

Muhyi al din skrev:Men bror Concerned, hvis du ikke kan svare helt præcist på dette spørgsmål, hvordan kan du så vide, om det som du formidler videre her på islamic.dk er gjort på et rigtigt grundlag. dvs. målt og vejet efter hensigt, formål og mål og ikke mindst den rigtige timing?

Som en der forsøger at forholde til det, jeg ved om Islam, så formidler jeg blot det videre. Rigtigt grundlag? Hvis jeg forstår dig ret, så er grundlaget at kalde flere muslimer til at deltage i arbejdet, fordi det endelige resultat skal udmunde i, at Islam oprettes igen i en politisk entitet, al-khilafah. Der er mange der i forvejen arbejder for den, men forpligtelsen er ikke fuldført endnu. Derfor skal vi invitere så mange som muligt til at deltage i arbejdet. Hverken jeg eller HT gør det berømmelsens skyld, men derimod for at adlyde Allahs befaling, og opnå Hans tilfredshed og sejr. Det kan være svært at vurdere folks personlighed herinde på et forum, så jeg er nød til at forsøge mig frem, for at finde ud af hvor folk står henne, med hensyn til meninger og holdninger. Så længe hvad jeg siger, er korrekt ifølge den viden jeg har tilegnet mig, så frygter jeg ikke noget. Resultatet ligger hos Allah...
Brugeravatar
concerned

Indlægby concerned » man aug 25, 2008 17:57

koulij skrev:salam alaykum bror concerned

wa aleikum salam, min bror.

koulij skrev:
Første periode:

قُمْ فَأَنذِرْ

profeten kaldt ikke til etablering af den islamisk stat, han kaldt til islam i den første periode, det giver ingen mening at kalde til etablering af en islamisk stat når der var kun en håndfulde muslimer!! og tjek tafseer på den aya du poster og du skal først kende til sabab anuzul, istedet for bare at påstår andet.

Nej, han (SallAllahu aleihi waSallam) kaldte ikke til staten, med ordene, "hjælp mig med at oprette en stat", det ved jeg godt. I første periode kaldte han til Imaan/'Aqidah/Tawheed - laa ilaaha ill Allah, muhammadun rasoolullah. Det foregik individuelt, fra person til person. Det man kalder den hemmelige (sirr) periode.

koulij skrev:også i den ''anden periode''

her blev da3wa til islam officialt mens den har været hemmeligt!! jeg forstår ikke hvad dette har med etablering af en islamisk stat, og iøvrigt så var reglerne ikke engang kommet. altså tashri3 i islam var ikke kommet. så da3wahen var til islam og ikke til en islamisk stat.

I anden periode kaldte han sin klan eller stamme til at anerkende, at han (SallAllahu aleihi waSallam) var Allahs Profet. Husker du episoden, hvor han (SallAllahu aleihi waSallam) bad 'Ali (RadhiAllahu 'anhu wa karramAllahu wajhahu) om at tilberede noget mad og servere det for Quraish? Igen, nej, han (SallAllahu aleihi waSallam) brugte ikke ordet islamisk stat, men han (SallAllahu aleihi waSallam) søgte styrke og magt, for at give Islam en autoritet. Og det var det der skete i Madinah, hvor han oprettede en stat, som var islamisk. Derfor ordet "islamisk stat"...

koulij skrev:og en sidste ting, måske er det mig der er langsomme men jeg kan ikke se en plan på hvordan hizbutahrir får muslimerne idag til at arbejd for en khilafa? det du skriver er hvad profeten gjort såsom at kalde til islam først også bagefter at etablere en islamisk stat, men det er ikke det jeg hører fra hizb. eller ta jeg fejl?

Altså, HT kalder til hele Islam, og partiets mærkesag er Khilafah. Og alle medlemmer af HT er forholdende muslimer. Andet giver ikke mening. Har du overhovedet læst nogle af HTs bøger? Hvorfor tager du ikke selv kontakt til dem? Besøg www.khilafah.dk eller www.hizb-ut-tahrir.dk

PS: Alle der har spørgsmål om HT, bør kontakte dem på ovenstående hjemmesider. Det er ikke mit ansvar at besvare ALLE spørgsmål om HT.
Brugeravatar
concerned

Indlægby Abu Saif » man aug 25, 2008 18:40

salam alaykum
Nej, han (SallAllahu aleihi waSallam) kaldte ikke til staten, med ordene, "hjælp mig med at oprette en stat", det ved jeg godt. I første periode kaldte han til Imaan/'Aqidah/Tawheed - laa ilaaha ill Allah, muhammadun rasoolullah. Det foregik individuelt, fra person til person. Det man kalder den hemmelige (sirr) periode.

er du så ikke enig med at man skal først styrke iman også bagefte kalde til khilafa? i det mindst kan vi gør det på profetens måde, det er den sikre måde.

I anden periode kaldte han sin klan eller stamme til at anerkende, at han (SallAllahu aleihi waSallam) var Allahs Profet. Husker du episoden, hvor han (SallAllahu aleihi waSallam) bad 'Ali (RadhiAllahu 'anhu wa karramAllahu wajhahu) om at tilberede noget mad og servere det for Quraish? Igen, nej, han (SallAllahu aleihi waSallam) brugte ikke ordet islamisk stat, men han (SallAllahu aleihi waSallam) søgte styrke og magt, for at give Islam en autoritet. Og det var det der skete i Madinah, hvor han oprettede en stat, som var islamisk. Derfor ordet "islamisk stat"...

jo jeg kender beretningen med ali (ra) tilberedt maden, det står der i tafseer ibn kathir, men det var stadigvæk ikke nogen kalde til islamisk stat, læg mærk til at hvis etablering af islamisk stat var det vigtigste så vil profeten lære os (mig, dig og hizbutahrir) det ved at det første han salla lāhu 'alayhi wa sallam kalder til er etablering af islamisk stat. men hvorfor gjort profeten ikke det som det første punkt? jo, som du siger, søgt han styrke og magt, skal vi så ikke søge styrke og magt inden vi kalder til khilafa? og jeg mener både den spirituel styrke og den fysisk. i den den muslimsk verden har vi hverken den ene eller det andet.

Altså, HT kalder til hele Islam, og partiets mærkesag er Khilafah. Og alle medlemmer af HT er forholdende muslimer. Andet giver ikke mening. Har du overhovedet læst nogle af HTs bøger? Hvorfor tager du ikke selv kontakt til dem? Besøg www.khilafah.dk eller www.hizb-ut-tahrir.dk

hmm.... er du sikker at du skriver i den rigtig tråd? den handler om khilafa, og ifølge broder muslimfromdk så kommer khilafa før alt andet (og du giver altså indtryk af at du er enig med ham) at hizbutahrir kalder til islam kan jeg kun være glad for, jeg har aldrig påstået andet, ret mig hvis jeg lyver, mn uenigheden ligger som jeg skrev tidligere i at hizbutahrir/muslimfromdk at khilafa skal komme før styrken af iman.

PS: Alle der har spørgsmål om HT, bør kontakte dem på ovenstående hjemmesider. Det er ikke mit ansvar at besvare ALLE spørgsmål om HT

jeg har aldrig bedt dig om at svare på vegne af hizbutahrir, ej heller tavng nogen. muslimfromdk og dig tog sagen og gjort jer til ''repræsentanter'' for hizbutahrir der i begyndt at svare på spørgsmål som er hendvendt til hizbutahrir. det vil have været bedst hvis du skrev den PS i dit første indlæg.
undskyld hvis jeg gentage mig, jeg synes jeg har fået mixet svar, skal jeg kontakt hizbutahrir ang. plan på etablering af khilafa eller skal jeg vent på et svar fra en bruger herfra?

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Næste

Lignende emner

Tilbage til Hizb ut-Tahrir