Redaktør: Fri Debat Mods
koulij skrev:...hizbutahrir spreder mere fitnah end gavn...
koulij skrev:wa alaykum asalam bror
om man gør nok for at opnå det eller ej er et individuelt spørgsmål, nogen mener de gør nok mens de i virkeligheden gør det værre, andre mener det gør det mindre når det er dem der gør mest.
men en ting er sikkert vi er enig om khilafa vi er enig om den hadith i musnad imam ahmad og at den vil komme. men vi er uenig om måden at gøre det på.
jeg synes hizbutahrir spreder mere fitnah end gavn. de kommer mere med beskyldninger end løsninger. måden de prøver at opnår khilafa på er forkert.
så måske var det bedre at indsætte en artikel eller et indlæg om hvordan man opnår khilafa, altså en plan uden at går op i detaljer i stedet for at skrive om khilafa er fard eller ej.
Miss_Sweetie skrev:salaam aleikum
Mener du ikke den 30august hvor der er den årlige konference?
Hvad har du selv af tanker og ideer til etableringen af khilafah?
Hvor præcist er det at du er uenig, hvis du har lyst til at uddybe insha Allah
Mht fitnah, så er det ret svært for mig at se hvad præcist du tænker på her, måske kunne du uddybe dette en anelse? Min erfaring er det modsatte. Vi kunne evt også tage den over PB.
koulij skrev:salam alaykum bror muslimfromDKHvad har du selv af tanker og ideer til etableringen af khilafah?
en go opdragelse af vores børn så den generation ikke går tabt som vores. jeg tror ikke khilafa kan komme ligepludsligt, jeg tror heller ikke det er det først man skal går efter man skal bekæmpe alle de manakir man ser/findes så bliver det meget nemmer at etablere et khilafa.Hvor præcist er det at du er uenig, hvis du har lyst til at uddybe insha Allah
det jeg er uenig med dig om hizbutahrir er, at hizb gå efter khilafa før alt andet, altså moto er jo ''khilafa er løsning'' og det er det jeg er uenig i khilafa kommer efter det vi siger på arabisk ''islah al ummah''. ummah er ligesom en store maskine hvis du ikke reparere den så kan du ikke får den til at virke. når folk begynder at går mere op i deres relegion og begynder at afholde sig fra manakir så vil khilafa nok komme. hizbutahrir ta et kæmpe jop til kamp for khilafa men glemmer mange andre ting. hvornår har i (hizbutahrir) holdt et arrangement hvor de prøvet at fortælle hvor vigtigt det er at be ens bønner tl tid, og hvor vigtigt salah aljumu3a er, og hvordan man skal behandle sin nabo eller sin muslimsk bror, og afholde os fra løgn og batalelse......osv. hvornår har hizbutahrir holdt noget hvor de ikke nævnt khilafa som et udgangspunkt?Mht fitnah, så er det ret svært for mig at se hvad præcist du tænker på her, måske kunne du uddybe dette en anelse? Min erfaring er det modsatte. Vi kunne evt også tage den over PB.
fitnah når de kalder ulama3 hykler. altså de ulama3 som kender til umor al deen er hykler, altså hvis jeg har bruge for en fatwa skal jeg kontakte hizbtahrir, måske vil Rashid der fornylig har lavet tawbah giv mig et fatwa!!
)Mht manakir og bekæmpelse af dem, så ser jeg det omvendt, den islah al ummah du snakker om den kan reelt først ske EFTER at du har en stat. Statens opgave er bl.a at sørge for at folk ikke begår munkar, gennem flere forskellige tiltag: Uddannelsessystemet, straffesystemet, bevarelse af de islamiske værdier på samfundsplan osv.
Hvis du kigger på samfundet i Madinah under profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) tid, så var det langfra majoriteten der var gudsfrygtige muslimer, faktisk var der store dele af samfundet der var jøder og kristne
Ali Ibn Abi Talib (ra) said, “The people will not be straightened except by an Imam (Khalifah), whether he is good or bad”
Abdullah Ibn Umar (ra) said, “The people in the Ummah will not suffer even if they were oppressors and sinful and if the rulers were guided and guiding. But the people in the Ummah will suffer and perish even if they were guided and were guiding and if the rulers were oppressors and sinful”.
Umar Bin al-Khattab (ra) said, “There is no Islam without a community, and there is no community without a leadership, and there is no authority without hearing and obeying”.
Umar b. al-Khattab (ra) said: “There is no Islam without Jamaa’ah and there is not Jamaa’ah without Imaarah (Islamic leadership). And there is no Imaarah (Islamic leadership) without obedience.”
Ali ibn Abi Talib (ra) said, "With respect to their morals, people resemble their rulers more than they resemble their fathers”
al-Majlisi, Biharal-Anwar, Vol,17, p.129.
Umar bin al-Khattab (ra) said: “By Allah, what Allah protects and prevents by the Imam (Islamic ruler) is greater than what he protects and prevents by the Quran”
Narrated by Imam Al-Khateeb, narration 14284, in hadith collection Kanz al ummal
Imam Ibn Taymiah States in his book AL Hasba Fi Islam, pg, 57.
“commanding the right and forbidding the wrong, remains ineffective unless the law (shariah) is operative in a society. The state is the best agency to enforce the directive of the Quran. It is obligatory on the rulers to enforce the law (shariah) which would result in commanding the right and forbidding the wrong.”
koulij skrev:wa alaykum asalam wa rahmatu Allah
Mht manakir og bekæmpelse af dem, så ser jeg det omvendt, den islah al ummah du snakker om den kan reelt først ske EFTER at du har en stat. Statens opgave er bl.a at sørge for at folk ikke begår munkar, gennem flere forskellige tiltag: Uddannelsessystemet, straffesystemet, bevarelse af de islamiske værdier på samfundsplan osv.
lad os først slå først at vi er uenig om at du mener khilafa først og islah alummah bagefter og jeg mener omvendt.
et svagt argumment kunne være at khilafa i sin tid kom efter at ummah var stærk i sin iman. og aldrig før.
statens opgaver er at sørge for at reglerne overholdes, altså det har ikke noget med islah alummah at gøre. for dens opgave er jo ligesom en ''kontrollere'' og ikke at give da3wah. ان الله لايغير ما بقوم حتى يغيرو ما بانفسهمHvis du kigger på samfundet i Madinah under profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) tid, så var det langfra majoriteten der var gudsfrygtige muslimer, faktisk var der store dele af samfundet der var jøder og kristne
langt fra de muslimer der var i medina var gudsfrygtig, få tal var munafiqeen. jøder og kristne taler vi ikke om fordi de tæller ikke som munkar. hvad andre araber gjort rundt om madena i de små stammer er udenfor medina's samfund.Ali Ibn Abi Talib (ra) said, “The people will not be straightened except by an Imam (Khalifah), whether he is good or bad”
enig. men skal dette forståes at khilafa skal komme som den første skridt mod den rigtig retning?Abdullah Ibn Umar (ra) said, “The people in the Ummah will not suffer even if they were oppressors and sinful and if the rulers were guided and guiding. But the people in the Ummah will suffer and perish even if they were guided and were guiding and if the rulers were oppressors and sinful”.
har jeg nogensinde sagt at islah alummah er vigtigt og lederen/khalifahen kan kan være korupte.
jeg siger at islah alummah er først, når vi har ordnet os selv så skal der nok komme en leder fra os.Umar Bin al-Khattab (ra) said, “There is no Islam without a community, and there is no community without a leadership, and there is no authority without hearing and obeying”.
ogUmar b. al-Khattab (ra) said: “There is no Islam without Jamaa’ah and there is not Jamaa’ah without Imaarah (Islamic leadership). And there is no Imaarah (Islamic leadership) without obedience.”
hvis ummahen ikke har hjertet på rette sted så er der sku ingen adlydelse.Ali ibn Abi Talib (ra) said, "With respect to their morals, people resemble their rulers more than they resemble their fathers”
al-Majlisi, Biharal-Anwar, Vol,17, p.129.
ta dig sammen bror, nu kommer du med en kilde fra shia bog som ikke tror på khilafa!! tjek dine kilder næste gang istedet for bare at sæt dem her.Umar bin al-Khattab (ra) said: “By Allah, what Allah protects and prevents by the Imam (Islamic ruler) is greater than what he protects and prevents by the Quran”
Narrated by Imam Al-Khateeb, narration 14284, in hadith collection Kanz al ummal
enig i at khilafa beskytter sine borgere. men betyder det at islah alummah kommer efter khilafa genopståelse?Imam Ibn Taymiah States in his book AL Hasba Fi Islam, pg, 57.
“commanding the right and forbidding the wrong, remains ineffective unless the law (shariah) is operative in a society. The state is the best agency to enforce the directive of the Quran. It is obligatory on the rulers to enforce the law (shariah) which would result in commanding the right and forbidding the wrong.”
stadigvæk betyder det ikke khilafa kommer før islah alummah. og ved du hvad de gælder sikkert resten af de ahadith du sæt ind i din sidste indlæg
gør mig den tjeneste, tjek ahadith før du sætter dem ind, for du har ikke givet indtryk på at du gør det.
wa alaykum asalam.
Mht om shia tror på khilafah: nej ikke termen khilafah, de kalder det for Imamah og hos dem er det en del af usul ud-deen, og en del af arkan i 'aqeedah... Dvs for at være shia SKAL du tro på imamah.. Khomeini skrev dog i sin wilayat ul faqih om hvad man skulle gøre mens man ventede på Imam Mahdi, denne wilayah ligner til forveksling det vi andre kalder khilafah (fundamentalt set, såsom kravene for at blive khalifah)... (At Iran ser ud idag som den gør, er en heeelt anden sag).
Det er ikke hensigtsmæssigt at sige: "det her gælder sikkert også for de andre tekster".. lad venligst være med at komme med antagelser på den måde, det forstyrrer diskussionens seriøsitet.
Og, hvad lægger du i ordet islah? Hvor omfattende skal den være? Skal ummah være på niveau med sahabah (radiAllahu anhum), førend vi kan tale om iværksættelse af khilafah? Hvad præcist er det, som denne islah skal ændre, dvs er det alle tanker mellem himmel og jord? Du peger på at ummah på daværende tidspunkt var på et bestemt niveau, hvor stor en procentdel af ummah skal være på det niveau? Og hvilket niveau er det vi snakker om? Mht dit spørgsmål om islah først kommer efter khilafah, komplet islah - JA!
koulij skrev:wa alaykum asalam akhi from DKMht om shia tror på khilafah: nej ikke termen khilafah, de kalder det for Imamah og hos dem er det en del af usul ud-deen, og en del af arkan i 'aqeedah... Dvs for at være shia SKAL du tro på imamah.. Khomeini skrev dog i sin wilayat ul faqih om hvad man skulle gøre mens man ventede på Imam Mahdi, denne wilayah ligner til forveksling det vi andre kalder khilafah (fundamentalt set, såsom kravene for at blive khalifah)... (At Iran ser ud idag som den gør, er en heeelt anden sag).
dette er ikke stedet for at diskutere shia, du kom med en beretning fra en shiabog og sæt den sammen med andre sunni beretninger, hvis du vil føre en debat om et bestemt emne så skal du lade være med at gør det. for ja det ser flot ud når beretninger føler meget men man mister interessen når man opdage sådan basale fejl. så enten holder du dig til sunni beretninger eller shia beretninger.
og forresten ifølge shia så er der kun en khalifa imam mahdi. og så vidt jeg ved så tror shia ikke på khilafa, hverken al-rashidiya, al-amawiya, al-3abasiya eller al3uthmaniya. det er det jeg mente med at de ikke tror på khilafa.
Det er ikke hensigtsmæssigt at sige: "det her gælder sikkert også for de andre tekster".. lad venligst være med at komme med antagelser på den måde, det forstyrrer diskussionens seriøsitet.
det var ihvertfald mening at du skal forstår det sådan. nå du smider beretninger som ikke viser en dyt om at gør en umah klare til en khilafa og påstår at det er så er det ikke seriøst. du kunne nøjes med tre sande beretninger og jeg kunne sagtens blive overbevist om det hvis det står noget om det. det der forstyre er når du laver en kæmpe liste af beretninger som du har misfortolket og sætter den herinde, vi er allesammen almindelig mennesker der passer arbejd og privatliv, hvis jeg skal går i dybten af hver eneste beretning så kræver det et livstid. så dræb ikke en diskussion på den måde.
Og, hvad lægger du i ordet islah? Hvor omfattende skal den være? Skal ummah være på niveau med sahabah (radiAllahu anhum), førend vi kan tale om iværksættelse af khilafah? Hvad præcist er det, som denne islah skal ændre, dvs er det alle tanker mellem himmel og jord? Du peger på at ummah på daværende tidspunkt var på et bestemt niveau, hvor stor en procentdel af ummah skal være på det niveau? Og hvilket niveau er det vi snakker om? Mht dit spørgsmål om islah først kommer efter khilafah, komplet islah - JA!
jeg vil give dig et eksempel .
et arabisk land som marokko, næsten alle arbejder med renter, næsten alle (hvis ikke alle) har brugt eller modtaget bestikkelse. der er en lille groupe der går op i deres tro (alle faraid, og sunna) men resten praktiser ikke det der er obligatorisk såsom zakaht eller bøn. når jeg siger islah så mener jeg ikke at du skal være på samme iman som en sahabi, dette er for langt væk, og jeg ved heller ikke hvor mange procent af en ummah skal have den iman men når de mange diskotikker, og bodegaer begynder at går konkurs i de muslimsk land er eller deres ejer laver tawbah så er det den rigtig retning. derfor mener jeg da3wah kommer før khilafa. khilafa er den sidst prik på islah. seriøst hvis du ikke kan svømme så kan du ikke hoppe i vandet.
derfor mener jeg da3wah kommer før khilafa. khilafa er den sidst prik på islah.
hvad lægger du i ordet islah?
Hvor omfattende skal den være?
Skal ummah være på niveau med sahabah (radiAllahu anhum), førend vi kan tale om iværksættelse af khilafah?
Du siger nej, men hvorfor? Vil gerne høre dit ræsonnement insha Allah
Hvad præcist er det, som denne islah skal ændre, dvs er det alle tanker mellem himmel og jord? Hvis ikke, hvilke tanker er det så? Og hvorfor?
koulij skrev:salam alaykum
jeg kan det her er en af de mange diskussioner der ikke føre til noget.
en ting er sikkert hvis du vil have khilafa så begynder man nedfra også op af, du kan ikke komme og tving en khalifa og sat ham i lederposten og forvente at han skal lave om på elendigheden. man starter med befolkning og prøve at retlede dem. når folk laver mindre manakir og er mere gudsfrygtig så skal de nok genskabe khilafa.
ellers hvad var din plan. jeg venter staigvæk på den.
må jeg spørge dig et spørgsmål som jeg vil have dit svar på, drop alt det jeg sagde jeg vil bare vide en ting.
hvad er den sikreste måde at skabe khilafa på ifølge dig????
koulij skrev:...måske var det bedre at indsætte en artikel eller et indlæg om hvordan man opnår khilafa, altså en plan uden at går op i detaljer i stedet for at skrive om khilafa er fard eller ej.
jeg forstår ikke det med at begynde nedefra... Du har et system som tvinger folk til at leve uislamisk (se den islamiske verden), og så vil du først få folk til at leve islamisk før du vil snakke om khilafah? Du må meget gerne uddybe det her.
Du svarede ikke på hvad det er der gør at folk betaler renter osv af afskyelige handlinger i den islamiske verden, er det et ønske fra befolkningens side, eller er der flere faktorer der spiller ind? Derudover så savner jeg stadigvæk en reel forbindelse mellem det du vil kalde til (som jeg ikke er helt sikker på at jeg ved hvad er) og det der vil frembringe en khilafah.
Et eksempel, selv hvis alle muslimerne i hele verden begynder at udføre bønnen, betale zakah og gro skæg, bruge miswaak, gå med noget bestemt tøj, så kollapser systemerne da ikke af den grund? Har meget svært ved at se hvordan dette skulle frembringe khilafah... Sig endelig til hvis jeg har misforstået dig.
koulij skrev:kære concerned
den video du linker til, fortæller den om en plan på hvordan man genskaber khilafa eller konsekvenser på mangel af khilafa?
concerned skrev:koulij skrev:kære concerned
den video du linker til, fortæller den om en plan på hvordan man genskaber khilafa eller konsekvenser på mangel af khilafa?
Både og...
Men jeg har allerede indsat noget om metoden for Khilafahs genetablering, du har bare ikke fået øje på det. Scroll lidt op ad siden her, så finder du det...
eller klik her: viewtopic.php?f=1&t=511226&p=165004#p164901

Muhyi al din skrev:A-salam alaykum wa rahmatullah bror Concerned,
Ifølge jer, hvad stadie er vi på i henhold til de tre perioder, som der bliver nævnt i ovenstående link?
Og er hele verden, dvs. alle landene på samme stadie?
concerned skrev:Muhyi al din skrev:A-salam alaykum wa rahmatullah bror Concerned,
Ifølge jer, hvad stadie er vi på i henhold til de tre perioder, som der bliver nævnt i ovenstående link?
Wa aleikum salam wa rahmatullah, min bror.
Tredje periode er ihvertfald ikke gældende endnu. Resten kan du spørge om til konferencen den 30., hvis du altså har tid til at kigge forbi... Shabab er nok mere præcise i deres besvarelse, end jeg kan være.

Første periode:
Denne periode begyndte, så snart Qur’anen begyndte at blive åbenbaret til Allahs Sendebud (SallAllahu aleihi waSallam), og så snart han fik (SallAllahu aleihi waSallam) ordren om at begynde at bære kaldet til Islam, og arbejde henimod etableringen af den islamiske stat, som bringer Islam til livets praktiske arena.
Allah (Subhanahu wa Ta’aala) siger:
قُمْ فَأَنذِرْ
”Rejs dig, så du kan advare (folk)!” [MOQ al-Muddaththir 74:2]
وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
Muhyi al din skrev:concerned skrev:Muhyi al din skrev:A-salam alaykum wa rahmatullah bror Concerned,
Wa aleikum salam wa rahmatullah, min bror.
Tredje periode er ihvertfald ikke gældende endnu. Resten kan du spørge om til konferencen den 30., hvis du altså har tid til at kigge forbi... Shabab er nok mere præcise i deres besvarelse, end jeg kan være.
Tak bror Concerned, men nej tak. Jeg springer over endnu engang
Muhyi al din skrev:Men bror Concerned, hvis du ikke kan svare helt præcist på dette spørgsmål, hvordan kan du så vide, om det som du formidler videre her på islamic.dk er gjort på et rigtigt grundlag. dvs. målt og vejet efter hensigt, formål og mål og ikke mindst den rigtige timing?
koulij skrev:salam alaykum bror concerned
koulij skrev:Første periode:
Denne periode begyndte, så snart Qur’anen begyndte at blive åbenbaret til Allahs Sendebud (SallAllahu aleihi waSallam), og så snart han fik (SallAllahu aleihi waSallam) ordren om at begynde at bære kaldet til Islam, og arbejde henimod etableringen af den islamiske stat, som bringer Islam til livets praktiske arena.
Allah (Subhanahu wa Ta’aala) siger:
قُمْ فَأَنذِرْ
”Rejs dig, så du kan advare (folk)!” [MOQ al-Muddaththir 74:2]
profeten kaldt ikke til etablering af den islamisk stat, han kaldt til islam i den første periode, det giver ingen mening at kalde til etablering af en islamisk stat når der var kun en håndfulde muslimer!! og tjek tafseer på den aya du poster og du skal først kende til sabab anuzul, istedet for bare at påstår andet.
koulij skrev:også i den ''anden periode''وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
her blev da3wa til islam officialt mens den har været hemmeligt!! jeg forstår ikke hvad dette har med etablering af en islamisk stat, og iøvrigt så var reglerne ikke engang kommet. altså tashri3 i islam var ikke kommet. så da3wahen var til islam og ikke til en islamisk stat.
koulij skrev:og en sidste ting, måske er det mig der er langsomme men jeg kan ikke se en plan på hvordan hizbutahrir får muslimerne idag til at arbejd for en khilafa? det du skriver er hvad profeten gjort såsom at kalde til islam først også bagefter at etablere en islamisk stat, men det er ikke det jeg hører fra hizb. eller ta jeg fejl?
Nej, han (SallAllahu aleihi waSallam) kaldte ikke til staten, med ordene, "hjælp mig med at oprette en stat", det ved jeg godt. I første periode kaldte han til Imaan/'Aqidah/Tawheed - laa ilaaha ill Allah, muhammadun rasoolullah. Det foregik individuelt, fra person til person. Det man kalder den hemmelige (sirr) periode.
I anden periode kaldte han sin klan eller stamme til at anerkende, at han (SallAllahu aleihi waSallam) var Allahs Profet. Husker du episoden, hvor han (SallAllahu aleihi waSallam) bad 'Ali (RadhiAllahu 'anhu wa karramAllahu wajhahu) om at tilberede noget mad og servere det for Quraish? Igen, nej, han (SallAllahu aleihi waSallam) brugte ikke ordet islamisk stat, men han (SallAllahu aleihi waSallam) søgte styrke og magt, for at give Islam en autoritet. Og det var det der skete i Madinah, hvor han oprettede en stat, som var islamisk. Derfor ordet "islamisk stat"...
Altså, HT kalder til hele Islam, og partiets mærkesag er Khilafah. Og alle medlemmer af HT er forholdende muslimer. Andet giver ikke mening. Har du overhovedet læst nogle af HTs bøger? Hvorfor tager du ikke selv kontakt til dem? Besøg www.khilafah.dk eller www.hizb-ut-tahrir.dk
PS: Alle der har spørgsmål om HT, bør kontakte dem på ovenstående hjemmesider. Det er ikke mit ansvar at besvare ALLE spørgsmål om HT
| Hvorfor er det fard at følge en af de 4 retsskoler!? Forum: Islam Forfatter: MahdiDk Svar: 2 |
Trailer til Khilafah man Forum: Andet Forfatter: IslamicMinded Svar: 13 |
Ny underholdning: KHILAFAH-spillet Forum: Fri Debat Forfatter: Shaheedah Svar: 0 |
Fard at tag bad hver fredag? Forum: Islam Forfatter: Muslim_Girl Svar: 8 |
1000 beviser på at Imam Ali (as) havde retten til Khilafah! Forum: Islam Forfatter: Yahya Svar: 67 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst