var imam ali khalifa?

Islam-intersekteriske diskussioner samt andre religioner

Redaktør: Fri Debat Mods

var imam ali khalifa?

Indlægby iraq0wnz » man jan 16, 2012 16:29

salam un alaikum.

jeg vil lige præsentere mig selv. jeg er sunni muslim, er 16 år, og hedder ahmed.

mit spørgsmål er. havde imam ali, rettigheden til khalifa?. grunden til jeg spørger, er at mange shia muslimer som er mine venner, henvender mig til utallige beviser, fra alle mulige sunni bøger. der siger at omar ibn khattab er en hylker og at imam ali og ahlulbayt, er de rette. dog er disse bøger vores største og troværdige bøger.

jeg har gemmengået alle disse hadiths, og fandt ud af at disse hadith ren faktisk står i vores bøger.

jeg har både tjekket beretterkæden, og haditens sandhed, og alle disse hadith betragtes for (sahih).

beviser.

1)”O du Sendebud, forkynd hvad der er åbenbaret dig fra din Herre, og hvis du ikke gør det, så har du ikke forkyndt Hans budskab. Og Allah vil beskytte dig mod mennesker […]” (5:67)

2)“Det lader til at tiden er kommet hvor jeg vil blive kaldt væk. Og jeg vil besvare Hans kald. Jeg efterlader jer to dyrebare elementer og hvis i følger disse vil i aldrig komme på afveje efter mig. Disse er Guds bog, Koranen, og mine efterkommere, min husstand. Disse vil aldrig lade sig adskille.”

3)”Gud den Almægtige er sandelig min Herre, og jeg er leder over de troende og har mere ret over dem end de har over dem selv. Ali er sandelig leder over dem jeg er leder over, O Gud, elsk dem, som elsker ham og bekrig dem som bekriger ham. For hvem jeg er leder, er Ali leder. O Gud, elsk dem som elsker ham, og vær fjendtlig overfor dem som er fjendtlige overfor ham.”

4)”I dag har Jeg fuldkommet jeres religion for jer og fuldendt Min nåde over jer og valgt Islam til jeres religion.” (5:3)

5)”Søn af Abi Taleb, tillykke! I dag er du blevet vores leder og leder over alle troende mænd og kvinder.”

Ibn Abbas berettede:

”Allahs Sendebud stirrede på Ali, og sagde: Ali, du er herre i denne og næste verden, den du elsker, elsker jeg og den jeg elsker, vil Gud elske. Din fjende er min fjende, og min fjende er også Guds fjende. På pine ske den som hader dig efter min død."

6)”Allah (jwa) er min Herre, og har mere ret over mig, end jeg har over mig selv. Det bestrider jeg ikke, og jeg er herre af de troende, og har mere ret over dem, end de har over dem selv. Det benægter de heller ikke. Derfor, den jeg er leder af, og har mere ret over ham/hende, end han/hun har over sig selv, og som ikke benægter det, så er Ali leder af dem, og har mere ret over dem, end de har over dem selv, og det skal de heller ikke benægte”.

[i]Følgende historie er berettet af (nedenstående er kun et uddrag af de over hundrede personer som har berettet historien og anerkender den som sand):

Mohammed Ibn Idris al-Shafi’i (Imam al-Shafi’i, d. 204) per “al-Nihayah” af Ibn al-Athir

Ahmad Ibn Hanbal (Imam al-Hanbali, d. 241), i “Masnad” og “al-Manaqib”

Ibn Majah (d. 273), i “Sunan Ibn Majah”

al-Tirmidhi (d. 279), i “Sahih al-Tirmidhi”

al-Nisa’i (d. 303), i “al-Khasa’is”

Abu-Ya’la al-Mousilli (d. 307), i “al-Masnad”

al-Baghawi (d. 317), i “al-Sunan”

al-Doolabi (d. 320), i “al-Kuna wal Asmaa”

al-Tahawi (d. 321), i “Mushkil al-Athar”

al-Hakim (d. 405), i “al-Mustadrak”

Ibn al-Maghazili al-Shafi’i (d. 483), i “al-Manaqib”

Muhammad al-Ghazzali (d. 505), i “Sirrul `Alamayn”

Ibn Mindah al-Asbahani (d. 512),

al-Khatib al-Khawarizmi (d. 568), i “al-Manaqib” og “Maqtal al-Imam al-Sibt”

Abul Faraj Ibn al-Jawzi (d. 597), i “Manaqib”

al-Ganji al-Shafi’i (d. 658), i “Kifayat al-Talib”

Muhib al-Din al-Tabari (d. 694), i “al-Riyadh al-Nadhirah” og “Dhakha’ir al-’Aqabi”

al-Hamawainy (d. 722), i “Fara’id al-Samdtin”

al-Dhahabi (d. 748), i “al-Talkhis”

al-Khatib al-Tabrizi, i “Mishkat al-Masabih”

al-Haythami (d. 807), i “Majma’ al-Zawa’id”

al-Jazri (d. 830), i “Asna al-Matalib”

Abul Abbas al-Qastalani (d. 923), i “al-Mawahib al-Ladaniya”

al-Muttaqi al-Hindi (d. 975), i “Kanz al-Ummal”

Abdul Haqq al-Dihlawi, i “Sharh al-Mishkat”

al-Hurawi al-Qari (d. 1014), i “al-Muraqat fi Sharh al-Mishkat”

Taj al-Din al-Manawi (d. 1031), i “Kunooz al-Haqa’iq fi Hadith Khair al-Khala’iq” og “Faidh al-Qadir”

al-Shaikhani al-Qadiri, i “al-Siratul Sawi fi Manaqib Aal al-Nabi”

Ba Kathir al-Makki (d. 1047), i “Wasilatul Amal fi Manaqib al-Aal”

Abu-Abdullah al-Zarqani al-Maliki (d. 1122), i “Sharh al-Mawahib”

Ibn Hamzah al-Dimashqi al-Hanafi, i “al-Bayan wal Taarif”

Ibn Qutaybah (d. 276), i “Ma’arif” og “Imamah wal Siyasah”

al-Baladhuri (d. 279), i “Ansab al-ashraf”

Ibn Zawlaq al-Laithi al-Misri (d. 287), i hans

Ibn Jarir al-Tabari (d. 310), og i “Kitabul Wilayah”

al-Khatib al-Baghdadi (d. 463), i “Tarikh Baghdad”

Ibn Abd al-Bar (d. 463), i “al-Isti’ab”

al-Shahristani (d. 548), i “al-Milal wal Nihal”

Ibn ‘Asakir (d. 571), i “Tarikh Ibn ‘Asakir” og “Yaqoot al-Hamawi”

Ibn al-Athir (d. 630), i “Usd al-Ghabah”

Sibt Ibn al-Jawzi (d. 654), i “Tadhkirat Khawas al-Ummah”

Ibn Abi al-Hadid (d. 656), in “Sharh Nahjul Balagha”

Ibn Khalkan (d. 681), i “Tarikh Ibn Khalkan”

Abul Fida (d. 732), I hans “Tarikh”

al-Dhahabi (d. 748), i “Tadhkirat al-Huffadh”

al-Yafi’i (d. 768), i “Miraat al-Jinan”

Ibn al-Shaikh al-Balawi, i “Alef Baa”

Ibn Kathir (d. 774), i “al-Bidayah wal Nihayah”

Ibn Khaldoon (d. 808), i “al-Muqaddimah”

al-Nuwairi (d. ~833), i “Nihayat al-Irab fi Finoon al-Adab”

al-Maqrizi (d. 845), i “al-Khitat”

Ibn Hajar al-Asqalani (d. 852), i “al-Isabah” og “Tahdhib al-Tahdhib”

Ibn al-Sabbagh al-Maliki (d. 855), i “al-Fusool al-Muhimmah”

Mir Khand (d. 903), i “Habib al-Siyar”

Jalalulddin al-Suyuti (d. 910), i “Tarikh al-Khulafa”

Ibn Hajar al-Haythami, (d. 974), i “al-Sawa’iq al-Muhriqah”

al-Hafiz Ahmad Ibn Muhammad al-’Asimi, i “Zain al-Fata”

al-Qirmani al-Dimashqi (d. 1019), i “Akhbar al-Duwal”

Noor al-Din al-Halabi (d. 1044), i “al-Sirah al-Halabiyah”

Samt anerkendt som sand af (kun et lille udsnit af de lærde som mener beretningen er sand):

al-Hafiz Abu Isa al-Tirmidhi

Muhammad Ibn Abdillah al-Hakim (d. 405)i al-Mustadrak ala al-Sahihain, bind 3,side

108 110)

al-Hafiz Ahmad Ibn Muhammad al-Tahawi (d. 321) i(Mushkil al-Athar, bind 2, side 307-308)

al-Hafiz Ahmad Ibn Muhammad al-’Asimi i (Zain al-Fata)

al-Mahamili al-Baghdadi, i “Amali”
iraq0wnz

Tro: Salafi

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: var imam ali khalifa?

Indlægby Musliman » ons jan 18, 2012 01:17

Wa alaykum as-salam

iraq0wnz skrev:jeg har gemmengået alle disse hadiths, og fandt ud af at disse hadith ren faktisk står i vores bøger.

Siden hvornår blev sharh nahjul balagha af ibn abi al-Hadid en sunni-bog? Eller Imamah al-Siyasa af ibn Qutayba? Dette viser vel bare hvor grundigt du har undersøgt disse bøgers troværdighed.

iraq0wnz skrev:1)”O du Sendebud, forkynd hvad der er åbenbaret dig fra din Herre, og hvis du ikke gør det, så har du ikke forkyndt Hans budskab. Og Allah vil beskytte dig mod mennesker […]” (5:67)

Hvornår blev dette vers et bevis på at Ali (ra) havde retten til kalifatet før Abu Bakr (ra), Umar (ra) og Uthman (ra)?

Dette vers går endda mere imod shiismen end at de støtter deres imamah-koncept, for Profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam) må åbenbart ikke have fuldført sin mission, da sahaba ikke kunne se hvorfor Ali (ra) skulle være khalif før Abu Bakr (ra), og 90% af muslimerne i dag er vildledte.

Desuden blev dette vers ikke åbenbaret i forbindelse med ghadir Khumm som shiiterne påstår. Det blev åbenbaret i forbindelse med de vantro der forfulgte Profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam). Profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam) plejede at have vagter før dette vers blev åbenbaret, men efter dets åbenbaring ønskede han ikke at have vagter, da han (salla lāhu 'alayhi wa sallam) var under Allahs beskyttelse.

O Messenger, make known, all of, that which has been revealed to you from your Lord, and do not conceal any of it out of fear that you may suffer some harm; for if you do not, that is, if you do not make known all of what has been revealed to you, you will not have conveyed His Message (risālatahu, or read plural, risālātihi, ‘His Messages’) since to conceal some of it is to conceal it all. God will protect you from people, who may try to kill you. The Prophet (s) used to have guards up until [the time that] this [verse] was revealed, then he said, ‘Depart, for God protects me now’, as reported by al-Hākim. God does not guide the unbelieving folk. (tafsir al-Jalalayn, Imam Suyuti)

iraq0wnz skrev:2)“Det lader til at tiden er kommet hvor jeg vil blive kaldt væk. Og jeg vil besvare Hans kald. Jeg efterlader jer to dyrebare elementer og hvis i følger disse vil i aldrig komme på afveje efter mig. Disse er Guds bog, Koranen, og mine efterkommere, min husstand. Disse vil aldrig lade sig adskille.”

Denne beretning er svag. Imam Tirmidhi anså den ikke for at være sahih men gharib, selvom han inkluderede den i sin sunan (IKKE sahih).
Den autentiske version findes i sahihayn, og den siger ikke det samme.

“I am going to leave with you two heavy burdens. The first of them is the Book of Allah: in it is the true guidance and the light. Therefore, hold fast to it.” Then he (the Prophet) prompted and induced the Muslims to adhere to the Book of God. Then he said: “And my household. I remind you of Allah in matters relating to my household. I remind you of Allah in matters relating to my household. I remind you of Allah in matters relating to my household.

Lad os lige sætte den hadith i kontekst.
Beretningen blev ikke sagt af Profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam) i sin afskedskhutba I arafat-bjergene hvor tusindvis af muslimer var samlet, men I ghadir khumm, som var et hvilested under hjemrejsen fra hans (salla lāhu 'alayhi wa sallam) sidste pilgrimsfærd. Hvis den havde samme betydning som shiiterne tillægger den, så ville han da have sagt det i Mekka i en større forsamling, og ikke i ghadir Khumm, da det stort set kun var medinas folk der var til stede der. Til gengæld sagde Profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam) at vi skulle følge Qur’an og sunna i hans afskedskhutba på arafat-dagen.

Profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam) sagde først, ”The first of them is the Book of Allah: in it is the true guidance and the light. Therefore, hold fast to it.” Then he (the Prophet) prompted and induced the Muslims to adhere to the Book of God.”
Koranen er den sande vejledning og et lys, og at vi skal holde fast til den. Dette betyder at Koranen er den kilde vi baserer vores religion på.

Dernæst siger Profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam), ” And my household. I remind you of Allah in matters relating to my household. I remind you of Allah in matters relating to my household. I remind you of Allah in matters relating to my household”.
Han (salla lāhu 'alayhi wa sallam) minder ahl al-Madina om deres pligter hvad angår Profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) familie. Nemlig at de skal behandle dem godt, og ikke miste kærligheden og respekten for dem efter ham (salla lāhu 'alayhi wa sallam).

Så beretningen slår fast, at Koranen er en kilde som vi skal basere vores religion på - og at vi ikke skal behandle ahl al-bayt forkert efter hans (salla lāhu 'alayhi wa sallam) afsked med dette liv. Som du kan se, er de to (Koranen og ahl al-bayt) i hver deres kategori.

iraq0wnz skrev:3)”Gud den Almægtige er sandelig min Herre, og jeg er leder over de troende og har mere ret over dem end de har over dem selv. Ali er sandelig leder over dem jeg er leder over, O Gud, elsk dem, som elsker ham og bekrig dem som bekriger ham. For hvem jeg er leder, er Ali leder. O Gud, elsk dem som elsker ham, og vær fjendtlig overfor dem som er fjendtlige overfor ham.”

En forkert oversættelse - mawla har flere betydninger end "leder" og i dette tilfælde er det ven.

iraq0wnz skrev:4)”I dag har Jeg fuldkommet jeres religion for jer og fuldendt Min nåde over jer og valgt Islam til jeres religion.” (5:3)

Dette vers blev heller ikke åbenbaret i forbindelse med ghadir Khumm, men på arafat-dagen ifølge de sande sunni-beretninger, som bla. findes i sahih bukhari.

Once a Jew said to me, "O the chief of believers! There is a verse in your Holy Book Which is read by all of you (Muslims), and had it been revealed to us, we would have taken that day (on which it was revealed as a day of celebration." 'Umar bin Al-Khattab asked, "Which is that verse?" The Jew replied, "This day I have perfected your religion For you, completed My favor upon you, And have chosen for you Islam as your religion." (5:3) 'Umar replied,"No doubt, we know when and where this verse was revealed to the Prophet. It was Friday and the Prophet was standing at 'arafat (i.e. the Day of Hajj)" (Sahih Bukhari, vol. 1, book 2, nr. 43).

iraq0wnz skrev:5)”Søn af Abi Taleb, tillykke! I dag er du blevet vores leder og leder over alle troende mænd og kvinder.”

Hvorfor skriver du ikke hvem der sagde det? Det var Umar (ra) og Abu Bakr (ra) og de sagde det lige efter, at Profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam) sagde "Den jeg er mawla (ven) til, er Ali mawla (ven) til".

Denne beretning viser bare, at mawla IKKE blev forstået som leder, fordi beretningen siger "i dag er du...". Hvis den mente leder, hvad så med Profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam) der på det tidspunkt stadig var i live? INGEN kunne blive khalif i mens Profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam) var i live, fordi han (salla lāhu 'alayhi wa sallam) var leder.

En shia vil sikkert spørge var Ali (ra) da ikke deres ven før Profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam) sagde det? Men Profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam) sagde det fordi nogle var blevet sure på Ali (ra) efter en ekspedition i Yemen, som de lige vendte hjem fra før den sidste pilgrimsfærd. Da Profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam) fik at vide, at nogle hadede Ali (ra), sagde han "Den Jeg er mawla (ven) til, er Ali mawla (ven) til", for at vise sin støtte til Ali (ra).

Umar (ra) og Abu Bakr (ra) sagde "i dag er du blevet vores ven..." for også at vise at de støttede Ali (ra) og fulgte Profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) ord. Grunden til at de sagde "tillykke..." har intet med at Imam Alis (ra) lederskab nu var blevet etableret at gøre. De lykønskede ham, for tænk hvilken ære det må være at Profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam) siger sådan noget til/om en, for at vise at han (salla lāhu 'alayhi wa sallam) støtter en. Subhan Allah.

Desuden lyder det mærkeligt, at Ali (ra) eller nogen andre tilstedeværende sahaba ikke brugte denne beretning for at bevise Imam Alis (ra) ret til khalifa før Abu Bakr (ra), Umar (ra) og Uthman (ra).

Til gengæld sagde Imam Ali (ra):

Muhammed ibn al-Hanafiya, sayyiduna ‘Alis (radi Allahu ‘anhu) søn, beretter, at han spurgte sin far: “Hvem er det bedste menneske efter Allahs Sendebud (sallallahu ‘alayhi wa sallam)?”. ‘Ali sagde: “Abu Bakr”. Muhammed ibn al-Hanafiya spurgte: “Hvem efter ham?” Og ‘Ali svarede: “‘Umar”. [Sahih Bukhari, Volume 5, Book 57, Number 20].

sayyiduna ‘Ali (radi Allahu ‘anhu) holdt en prædiken og spurgte: “Hvem er bedst af dette folk (Ummah) efter dets Profet (sallallahu ‘alayhi wa sallam)? Jeg svarede: “Det er du, Oh De troendes behersker!” Han sagde: “Nej, de bedste i dette folk efter dets Profet er Abu Bakr og ‘Umar!” [Musnad Ahmad bin Hanbal, hadith no 793].

Her er noget du kan læse om ghadir khumm:
Sunni-syn på ghadir khumm:
http://www.schiiten.com/backup/AhlelBay ... khumm.html

En diskussion om ghadir khumm her på islamic.dk:
http://islamic.dk/forums/topic.html?f=1 ... la#p210089

Og hadith al-thaqalayn set ud fra sunni perspektiv:
http://www.schiiten.com/backup/AhlelBay ... alayn.html
Musliman
Islam Moderator

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 74 perler