salam un alaikum.
jeg vil lige præsentere mig selv. jeg er sunni muslim, er 16 år, og hedder ahmed.
mit spørgsmål er. havde imam ali, rettigheden til khalifa?. grunden til jeg spørger, er at mange shia muslimer som er mine venner, henvender mig til utallige beviser, fra alle mulige sunni bøger. der siger at omar ibn khattab er en hylker og at imam ali og ahlulbayt, er de rette. dog er disse bøger vores største og troværdige bøger.
jeg har gemmengået alle disse hadiths, og fandt ud af at disse hadith ren faktisk står i vores bøger.
jeg har både tjekket beretterkæden, og haditens sandhed, og alle disse hadith betragtes for (sahih).
beviser.
1)”O du Sendebud, forkynd hvad der er åbenbaret dig fra din Herre, og hvis du ikke gør det, så har du ikke forkyndt Hans budskab. Og Allah vil beskytte dig mod mennesker […]” (5:67)
2)“Det lader til at tiden er kommet hvor jeg vil blive kaldt væk. Og jeg vil besvare Hans kald. Jeg efterlader jer to dyrebare elementer og hvis i følger disse vil i aldrig komme på afveje efter mig. Disse er Guds bog, Koranen, og mine efterkommere, min husstand. Disse vil aldrig lade sig adskille.”
3)”Gud den Almægtige er sandelig min Herre, og jeg er leder over de troende og har mere ret over dem end de har over dem selv. Ali er sandelig leder over dem jeg er leder over, O Gud, elsk dem, som elsker ham og bekrig dem som bekriger ham. For hvem jeg er leder, er Ali leder. O Gud, elsk dem som elsker ham, og vær fjendtlig overfor dem som er fjendtlige overfor ham.”
4)”I dag har Jeg fuldkommet jeres religion for jer og fuldendt Min nåde over jer og valgt Islam til jeres religion.” (5:3)
5)”Søn af Abi Taleb, tillykke! I dag er du blevet vores leder og leder over alle troende mænd og kvinder.”
Ibn Abbas berettede:
”Allahs Sendebud stirrede på Ali, og sagde: Ali, du er herre i denne og næste verden, den du elsker, elsker jeg og den jeg elsker, vil Gud elske. Din fjende er min fjende, og min fjende er også Guds fjende. På pine ske den som hader dig efter min død."
6)”Allah (jwa) er min Herre, og har mere ret over mig, end jeg har over mig selv. Det bestrider jeg ikke, og jeg er herre af de troende, og har mere ret over dem, end de har over dem selv. Det benægter de heller ikke. Derfor, den jeg er leder af, og har mere ret over ham/hende, end han/hun har over sig selv, og som ikke benægter det, så er Ali leder af dem, og har mere ret over dem, end de har over dem selv, og det skal de heller ikke benægte”.
[i]Følgende historie er berettet af (nedenstående er kun et uddrag af de over hundrede personer som har berettet historien og anerkender den som sand):
Mohammed Ibn Idris al-Shafi’i (Imam al-Shafi’i, d. 204) per “al-Nihayah” af Ibn al-Athir
Ahmad Ibn Hanbal (Imam al-Hanbali, d. 241), i “Masnad” og “al-Manaqib”
Ibn Majah (d. 273), i “Sunan Ibn Majah”
al-Tirmidhi (d. 279), i “Sahih al-Tirmidhi”
al-Nisa’i (d. 303), i “al-Khasa’is”
Abu-Ya’la al-Mousilli (d. 307), i “al-Masnad”
al-Baghawi (d. 317), i “al-Sunan”
al-Doolabi (d. 320), i “al-Kuna wal Asmaa”
al-Tahawi (d. 321), i “Mushkil al-Athar”
al-Hakim (d. 405), i “al-Mustadrak”
Ibn al-Maghazili al-Shafi’i (d. 483), i “al-Manaqib”
Muhammad al-Ghazzali (d. 505), i “Sirrul `Alamayn”
Ibn Mindah al-Asbahani (d. 512),
al-Khatib al-Khawarizmi (d. 568), i “al-Manaqib” og “Maqtal al-Imam al-Sibt”
Abul Faraj Ibn al-Jawzi (d. 597), i “Manaqib”
al-Ganji al-Shafi’i (d. 658), i “Kifayat al-Talib”
Muhib al-Din al-Tabari (d. 694), i “al-Riyadh al-Nadhirah” og “Dhakha’ir al-’Aqabi”
al-Hamawainy (d. 722), i “Fara’id al-Samdtin”
al-Dhahabi (d. 748), i “al-Talkhis”
al-Khatib al-Tabrizi, i “Mishkat al-Masabih”
al-Haythami (d. 807), i “Majma’ al-Zawa’id”
al-Jazri (d. 830), i “Asna al-Matalib”
Abul Abbas al-Qastalani (d. 923), i “al-Mawahib al-Ladaniya”
al-Muttaqi al-Hindi (d. 975), i “Kanz al-Ummal”
Abdul Haqq al-Dihlawi, i “Sharh al-Mishkat”
al-Hurawi al-Qari (d. 1014), i “al-Muraqat fi Sharh al-Mishkat”
Taj al-Din al-Manawi (d. 1031), i “Kunooz al-Haqa’iq fi Hadith Khair al-Khala’iq” og “Faidh al-Qadir”
al-Shaikhani al-Qadiri, i “al-Siratul Sawi fi Manaqib Aal al-Nabi”
Ba Kathir al-Makki (d. 1047), i “Wasilatul Amal fi Manaqib al-Aal”
Abu-Abdullah al-Zarqani al-Maliki (d. 1122), i “Sharh al-Mawahib”
Ibn Hamzah al-Dimashqi al-Hanafi, i “al-Bayan wal Taarif”
Ibn Qutaybah (d. 276), i “Ma’arif” og “Imamah wal Siyasah”
al-Baladhuri (d. 279), i “Ansab al-ashraf”
Ibn Zawlaq al-Laithi al-Misri (d. 287), i hans
Ibn Jarir al-Tabari (d. 310), og i “Kitabul Wilayah”
al-Khatib al-Baghdadi (d. 463), i “Tarikh Baghdad”
Ibn Abd al-Bar (d. 463), i “al-Isti’ab”
al-Shahristani (d. 548), i “al-Milal wal Nihal”
Ibn ‘Asakir (d. 571), i “Tarikh Ibn ‘Asakir” og “Yaqoot al-Hamawi”
Ibn al-Athir (d. 630), i “Usd al-Ghabah”
Sibt Ibn al-Jawzi (d. 654), i “Tadhkirat Khawas al-Ummah”
Ibn Abi al-Hadid (d. 656), in “Sharh Nahjul Balagha”
Ibn Khalkan (d. 681), i “Tarikh Ibn Khalkan”
Abul Fida (d. 732), I hans “Tarikh”
al-Dhahabi (d. 748), i “Tadhkirat al-Huffadh”
al-Yafi’i (d. 768), i “Miraat al-Jinan”
Ibn al-Shaikh al-Balawi, i “Alef Baa”
Ibn Kathir (d. 774), i “al-Bidayah wal Nihayah”
Ibn Khaldoon (d. 808), i “al-Muqaddimah”
al-Nuwairi (d. ~833), i “Nihayat al-Irab fi Finoon al-Adab”
al-Maqrizi (d. 845), i “al-Khitat”
Ibn Hajar al-Asqalani (d. 852), i “al-Isabah” og “Tahdhib al-Tahdhib”
Ibn al-Sabbagh al-Maliki (d. 855), i “al-Fusool al-Muhimmah”
Mir Khand (d. 903), i “Habib al-Siyar”
Jalalulddin al-Suyuti (d. 910), i “Tarikh al-Khulafa”
Ibn Hajar al-Haythami, (d. 974), i “al-Sawa’iq al-Muhriqah”
al-Hafiz Ahmad Ibn Muhammad al-’Asimi, i “Zain al-Fata”
al-Qirmani al-Dimashqi (d. 1019), i “Akhbar al-Duwal”
Noor al-Din al-Halabi (d. 1044), i “al-Sirah al-Halabiyah”
Samt anerkendt som sand af (kun et lille udsnit af de lærde som mener beretningen er sand):
al-Hafiz Abu Isa al-Tirmidhi
Muhammad Ibn Abdillah al-Hakim (d. 405)i al-Mustadrak ala al-Sahihain, bind 3,side
108 110)
al-Hafiz Ahmad Ibn Muhammad al-Tahawi (d. 321) i(Mushkil al-Athar, bind 2, side 307-308)
al-Hafiz Ahmad Ibn Muhammad al-’Asimi i (Zain al-Fata)
al-Mahamili al-Baghdadi, i “Amali”