As-salamu alaykum og velkommen til
iraq0wnz skrev:mange sunni'er og shia. siger til mig at jeg skal følge de sande sunnah, nemlig ahlulbayt.
Dette er hvad sunni'er gør - vi følger de sande ahadith og dermed Profetens salla lāhu 'alayhi wa sallam sunna.
Sunni'er har stor kærlighed til ahl al-bayt (må Allah være tilfreds med dem) og følger dem på rette måde. Den der påstår andet lyver om sunnier - så enkelt er det.
iraq0wnz skrev: og at imam ali var den første khalifa.
Har du hørt sunnimuslimer sige dette til dig?
iraq0wnz skrev:jeg troede ikke på dem, da de henvendte mig til vores egne kilder. som der står i
al-bukhari
muslim
abu dawood
nisai
tirmidhi
ibn-e-maja
Ofte misfortolker de beretninger fra sahih al-Bukhari og sahih Muslim eller oversætter dem forkert.
Der findes både stærke og svage beretninger, og fordi en lærd beretter en hadith i sin bog, betyder det ikke at den er stærk af den grund. Selv hvis den berettes af 50 forskellige lærde i 50 forskellige bøger, vil beretningen stadig være svag, hvis:
1.) Dens beretterkæde (isnad) ikke opfylder betingelserne for hvad der er en stærk beretterkæde
og/eller
2.) Dens indhold/tekst (matn) ikke er noget der kan tilskrives Profeten salla lāhu 'alayhi wa sallam
Derfor betyder det ikke så meget, at de skriver "sunni-kilder" og giver en hel masse referencer. Enhver person der har den mindste smule kendskab til hadith vil kunne se, at dette i virkeligheden ikke er et stærkt argument.
En sunni vil ligeledes kunne skrive "shia-kilder" og give mange referencer til shia-bøger der modbeviser dem, da deres bøger også indeholder beretninger der er svage og ikke lever op til deres betingelser for hvad der er en autentisk hadith.
Jeg håber det hjalp.