Redaktør: Fri Debat Mods
AbU skrev:Kønspolitisk skandale
Men uanset hvorfor de unge kvinder tager tørklæde på, er det en dybt bekymrende, mener den iransk fødte forsker Maziar Etemadi.
Han er bestyrelsesmedlem ved Center for Filosofi og Videnskabsteori på Aalborg Universitet og tillige oplægsholder ved en konference samme sted på torsdag om netop det muslimske tørklæde.
Når de unge kvinder insisterer på at bære tørklæde, medbringer de også et forhold til det guddommelige, som umyndiggør mennesket, mener han - og det repræsenterer det stik modsatte af det danske samfunds værdier.
“Jeg mener grundlæggende, at det er intet mindre end en kønspolitisk skandale, at man ikke udfordrer dem. Det handler ikke om at forbyde tørklædet, for det er jeg imod. Men når vi accepterer disse ting som udtryk for en kultur og noget, vi blot skal finde os i, så accepterer vi også umyndiggørelsen,” siger han.
“Den eneste måde, vi kan tage dem seriøst på, er ved at gå i dialog med dem og kræve svar af dem,” siger Maziar Etemadi.
“De skal ikke stigmatiseres og anklages, men præmisserne for det valg, de tager, skal gøres klart. Derfor skal de udfordres intellektuelt.”
Jeg synes nu ikke at artiklen giver udtryk for at flere eller mange skulle bære tørklæde alene i protest. Der kan være nogle. Men med det faktum at man i mange provinser kan blive mødt med negative blik, hviskeri, pegeri og kiggeri - så tror jeg ikke at alene "protest mod sine forældre" er tilstrækkeligt. I så fald, kan de jo bare smide det så snart forældrene ikke "kigger på", og her vil hverken Manu eller samfundet kunne se at vedkommende bære tørklæde hvis ikke hun har det på når hun er ude.
Men hvis der var tale om at mange eller flertallet alene bære tørklæde for protest mod forældre, så har du da helt ret i at det ikke giver mening - teologisk set.
Jeg tror måske at det er på tide at vi som samfund begynder at holde fast i hvad vi mener, og er oprigtige. Nu har alt brok omkring tørklædet altid handlet om "kvindeundertrykkelse". Det er fair nok, men så skal man også holde fast ved det argument. Dvs. at når en kvinde så højt, klart og tydeligt fortæller omverden at det er af fuldstændig fri og egen vilje - og endda valgt at trodse sine forældre og samfundets negative syn på tørklædet - så er der altså tale om noget så girl-power og selvstændigt, at kvinderettighedsforkæmperne burde juble fra nu af og til dommedagen. Hvis ikke - så er der tale om tomme holdninger der udelukkende handler om Islamofobi, og hvor man tager "kvindekampen" som gidsel.
Cabra skrev:Burkaen derimod, er en helt anden sag. Der kan man tale om at en person er handicappet på arbejdsmarkedet og jeg kan sagtens forstå arbejdsgivere, som ikke vil ansætte personer, de ikke kan se.
Det er ærligt talt ikke min opfattelse at der er stigende antal unge som bære tørklæde som protest mod forældrene. Hverken i de netværker på facebook eller det jeg høre rundt omkring. Men dermed ikke sagt, at det ikke findes. Men jeg vil ikke mene at det er omfattende nok til at kunne konkludere en større tendens.
Man kan jo altid vurdere hvad kvinderettighedsforkæmpere har af målsætninger. Men forholder man sig til de argumenter der er brugt i mod tørklædet, så er der ikke længere noget at komme efter, bare for at sige det på godt AFRsk.
At arbejdsmarkedet og samfundet ikke er modnet nok til at kunne tåle at se på et stykke stof på hovedet (hvilket det blot er i arbejdsregi), vidner mere om manglen på mangfoldighed på arbejdsmarkedet, end pigernes "forkerte beslutning".
Hvad angår hygiejne, så tror jeg der findes mangle eksempler på hvordan man kan finde løsninger på de problemer. Man kan jo blot kigge i øst og vest.
Burka er et spøgelse der ikke findes i DK.
Jake skrev:Muslimske kvinder er så vidt, at jeg har kunne læse mig til, den gruppe i Danmark som er blevet bedst til at uddanne sig, og jeg tror derfor, at det er korrekt, at de oplever, at tørklædet, og det at være muslimsk kvinde i Danmark, også kan kombineres med ligestilling og kvindefrigørelse. Der er fx rigtig mange muslimske piger/kvinder med tørklæde som har kærester og dyrker sex før ægteskabet, og det vidner om en høj grad af fleksibilitet (omend man nok ofte blandt familien går stille med dørene, hvad det angår).
Men alt i alt ville jeg ønske, at Pia K og alle de andre, der er så meget i mod tørklæde og mener det er undertrykkende, undersøgte sagen, før de udtrykte deres mening. Det gør mig så sur, at de mennesker er så generaliserende..Hanar Hamid skrev:For mig er det en frihed, at jeg kan vælge og bære tørklæde, ikke have kærester og ikke dyrke sex. Måske er det ikke fleksibilitet set i andres øjne, men jeg synes selv, at jeg har tilpasset samfundet på trods af alt dette.
Jake skrev:Der er fx rigtig mange muslimske piger/kvinder med tørklæde som har kærester og dyrker sex før ægteskabet, og det vidner om en høj grad af fleksibilitet (omend man nok ofte blandt familien går stille med dørene, hvad det angår).
Jake skrev:Personlig erfaring (jeg har rigtig gode venner som er arabiske muslimer), og så er det også blevet beskrevet i adskillige medier såsom weekendavisen, hvor man har interviewet unge muslimske kvinder (med og uden tørklæde) om deres kærlighedsliv.
Jeg ved ikke, om du selv seriøst synes, at det er passende, at jeg skal sætte et tal på, hvor mange muslimske piger med tørklæde, som jeg personligt kender til, der har dyrket sex før ægteskab/haft kærester mv.?
basit skrev:Hanar Hamid skrev:For mig er det en frihed, at jeg kan vælge og bære tørklæde, ikke have kærester og ikke dyrke sex. Måske er det ikke fleksibilitet set i andres øjne, men jeg synes selv, at jeg har tilpasset samfundet på trods af alt dette.
Jeg mener ikke man kan tale om frihed. Definition på en muslim er at vedkommende er slave - en slave af Skaberen den Almægtige. Muslimen har ifølge Islam ikke frihed til at gå med tørklædet, men snarere pligt til at gøre det. Vi muslimer burde være stolte over at være slaver af Allah(Subhana wa ta'ala) - vi går ikke ind for ubegrænset frihed som vesterlændinge.
Der ingen der vil kalde det frihed at man betaler skat i Danmark - da det er noget man er lovpligtig til.
Man kan af god grund ikke kalde det frihed - når man er lovpligtig til islamisk set at bære tørklædet.
Og så kan man heller ikke tale om "det er frihed for mig", så udvander man begrebet frihed og så er alt frihed, ja selv fængselsstraffe kan man så sige er frihed for "det et frihed for mig".
I henhold til Islam er tørklædet ikke en frihed, det er en pligt. Og lad os være stolte over den pligt.
Hanar Hamid skrev:Jeg taler ikke om frihed i forhold til Islam. Jeg taler om den frihed, der er i landet Danmark. Vi har religionsfrihed i Danmark. Da Danmark er et kristent land, bruger vi sjovt nok denne frihed til at praktisere vores religion.
men jeg synes at man taler ikke-muslimer efter munden ved at lade som om man går ind for tørklæde "frihed" for muslimske kvinder selvom man reelt set går ind for tørklæde pligt for muslimske kvinder.

Det ville ikke være sjovt, hvis alle elskede farven lyserød etc., få ville vi jo aldrig kunne diskutere..Cabra skrev:men jeg synes at man taler ikke-muslimer efter munden ved at lade som om man går ind for tørklæde "frihed" for muslimske kvinder selvom man reelt set går ind for tørklæde pligt for muslimske kvinder.
Det kunne jo være, at Hanar - modsat dig, ikke synes det er en god ide, at tvinge folk til at gå med en vis religiøs beklædning. Men at hun respekterer at folk er forskellige og selv må vælge om man vil klæde sig religiøst eller ikke. Bare en tanke.

Kort sagt går jeg ikke ind for, at folk tvinger andre til at gå med tørklæde, men man skal selv huske, at det er en pligt i Islam, og så tager man i sidste ende selv stilling til, om man vil bære det eller ej.

Hanar Hamid skrev:Edit:
Kort sagt går jeg ikke ind for, at folk tvinger andre til at gå med tørklæde, men man skal selv huske, at det er en pligt i Islam, og så tager man i sidste ende selv stilling til, om man vil bære det eller ej.
Dvs. om man vil følge Allahs ord i dette valg eller ej
| Tørklæde af foran ikke muslimske kvinder? Forum: Fri Debat Forfatter: noor_alsamawaat Svar: 10 |
Piger er mere ambitiøse end drenge Forum: Uddannelse & job Forfatter: Erik_Willumsgaard Svar: 2 |
Børn > / < / = forældre? Forum: Islam Forfatter: Anonymous Svar: 56 |
Der står ikke i Koranen at en kvinde skal bære tørklæde.. Forum: Islam Forfatter: Perle Svar: 30 |
Støt tørklæde kvinder Forum: Politik og samfund Forfatter: Roro Svar: 3 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst