Muslimske piger trodser forældre: De tager tørklæde på

Islam-intersekteriske diskussioner samt andre religioner

Redaktør: Fri Debat Mods

Muslimske piger trodser forældre: De tager tørklæde på

Indlægby AbU » tirs dec 20, 2011 08:32

Tørklædet er blevet centralt for mange unge muslimske kvinders identitet i Danmark. De bærer det med stolthed - ofte mod deres forældres ønske

Glem forestillingen om den undertrykte muslimske pige, hvis familie tvinger hende til at gå med tørklæde. Jovist, hun findes, men Danmark vrimler med stærke, unge muslimske kvinder, som selv har valgt at dække håret. Med stramme bukser eller kjortel, mascara eller bare brune øjne padler de rundt i identitetssumpen mellem tradition, danskhed og islam. Det sidste har ofte højeste prioritet - gentagne undersøgelser har vist, at de yngste muslimer er mere religiøse end deres forældre. 67 procent af de 15-20-årige og 58 procent af de 21-30-årige muslimer siger ifølge ugebrevet A4 og analysebureauet Catinet, at religionen har betydning for deres daglige levevis.

Integrationskonsulent og antropolog Marianne Nøhr Larsen har i årevis arbejdet med og skrevet bøger om unge muslimske kvinder. Hun fortæller, at mange af pigerne er trætte af, at omverdenen tror, de har fået tørklædet tvunget på af deres forældre:

“De konflikter med forældrene, jeg oplever, går snarere den modsatte vej: Forældrene er kede af, at deres piger tager tørklæde på. For eksempel fordi de tror, det går ud over pigernes uddannelse,” siger hun.

Det samme har integrationskonsulent Manu Sareen oplevet:

“Jeg har haft muslimske forældre, som har ringet til mig og sagt: Min datter er begyndt at gå med tørklæde, og det vil jeg ikke have,” fortæller han.

Ny islam
Tørklædet er blevet et helt centralt religiøst symbol for de unge kvinder, mener religionssociolog ved DPU’s Center for Ungdomsforskning Tallat Shakoor, som leder et stort forskningsprojekt om unge med indvandrerbaggrundsforhold i Danmark.

Tørklædet står således i centrum både for islams rolle i Europa og for de muslimske kvinders rolle og identitet. Blandt andet hører tørklædet med til en ny måde at være muslimsk kvinde på, mener Tallat Shakoor.

“Der bliver skabt en tredje kultur, som hverken er dansk eller klassisk indvandrerkultur fra Pakistan, Tyrkiet eller hvor det nu måtte være. Man skaber en tredje position, hvor identiteterne og symbolerne er mere fleksible, og man kan bruge dem på en måde, som ens forældre aldrig havde drømt om,” siger Tallat Shakoor, som selv kommer fra en pakistansk familie.

Også integrationskonsulent Marianne Nøhr Larsen sporer en form for “ny islam” hos de unge.

“Pigerne finder ud af, at man godt kan kombinere ligestilling og kvindefrigørelse med det at være muslim. De finder deres egne måder at være muslim på, og diskuterer dem indbyrdes,” siger Marianne Nøhr Larsen.

Den individuelle tilgang til religionen gør også, at de tilslørede kvinder ser vidt forskellige ud. Nogle dækker sig helt i den muslimske kjortel jibab. Andre derimod giver den fuld skrue med make-up og stramme jeans, samtidig med at de bærer tørklæde og søger eksistentielle svar i islam, fortæller integrationskonsulent Manu Sareen:

“Det fantastiske ved dem er, at de i den grad mestrer at pendle mellem deres etniske ophav og det danske samfund,” siger han.

Sløret protest
Når pigerne beslutter at bære tørklæde, kan det have vidt forskellige årsager.

Nogle bruger det ligefrem til at gøre oprør mod forældrene, siger Manu Sareen, og det kan sammenlignes med alle mulige andre former for ungdomsoprør.

Men oprøret kan ifølge både Manu Sareen og Marianne Nøhr Larsen også være rettet mod det danske samfund generelt. Nogle piger bærer tørklædet i protest mod den generelle uvilje, de oplever over for muslimer, mener de to integrationsfolk.

“Det kan godt være, at de ikke har ret, men mange af dem føler sig ikke velkomne. De føler sig som andenrangs borgere,” siger Manu Sareen.

Dog skal man passe på med altid at ville trække akademiske forklaringer ned over hovedet på pigerne samtidig med tørklædet, understreger Marianne Nøhr Larsen.

“For mange pigers vedkommende er tørklædet mindre mystisk, end vi egentlig vil gøre det til. De bærer det bare, fordi de er muslimer, og det er de glade for,” siger hun.

Kønspolitisk skandale
Men uanset hvorfor de unge kvinder tager tørklæde på, er det en dybt bekymrende, mener den iransk fødte forsker Maziar Etemadi.

Han er bestyrelsesmedlem ved Center for Filosofi og Videnskabsteori på Aalborg Universitet og tillige oplægsholder ved en konference samme sted på torsdag om netop det muslimske tørklæde.

Når de unge kvinder insisterer på at bære tørklæde, medbringer de også et forhold til det guddommelige, som umyndiggør mennesket, mener han - og det repræsenterer det stik modsatte af det danske samfunds værdier.

“Jeg mener grundlæggende, at det er intet mindre end en kønspolitisk skandale, at man ikke udfordrer dem. Det handler ikke om at forbyde tørklædet, for det er jeg imod. Men når vi accepterer disse ting som udtryk for en kultur og noget, vi blot skal finde os i, så accepterer vi også umyndiggørelsen,” siger han.

“Den eneste måde, vi kan tage dem seriøst på, er ved at gå i dialog med dem og kræve svar af dem,” siger Maziar Etemadi.

“De skal ikke stigmatiseres og anklages, men præmisserne for det valg, de tager, skal gøres klart. Derfor skal de udfordres intellektuelt.”

Kilde: http://www.information.dk/131700
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 84 perler
Fået : 122 perler

Re: Muslimske piger trodser forældre: De tager tørklæde på

Indlægby Bilingual » tirs dec 20, 2011 08:42

Tjaeh, men det afmystificerer og mindsker vel egentlig betydningen af tørklædet. Muslimske kvinder benytter det bare som middel i protest/oprør mod forældrene og i den sammenhæng kan de både tage det af og tage det på som protest afhængig af om de gør oprør mod sekulære eller ortodoske familier.

Det er ud fra min forståelse af islam vel ikke dette grundlag der skal afgøre om tørklædet skal bæres eller ej?
Brugeravatar
Bilingual
Aktiv Bruger

Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 23 perler
Fået : 8 perler

Indlægby AbU » tirs dec 20, 2011 09:04

Hej

Jeg synes nu ikke at artiklen giver udtryk for at flere eller mange skulle bære tørklæde alene i protest. Der kan være nogle. Men med det faktum at man i mange provinser kan blive mødt med negative blik, hviskeri, pegeri og kiggeri - så tror jeg ikke at alene "protest mod sine forældre" er tilstrækkeligt. I så fald, kan de jo bare smide det så snart forældrene ikke "kigger på", og her vil hverken Manu eller samfundet kunne se at vedkommende bære tørklæde hvis ikke hun har det på når hun er ude.

Men hvis der var tale om at mange eller flertallet alene bære tørklæde for protest mod forældre, så har du da helt ret i at det ikke giver mening - teologisk set.

Jeg tror måske at det er på tide at vi som samfund begynder at holde fast i hvad vi mener, og er oprigtige. Nu har alt brok omkring tørklædet altid handlet om "kvindeundertrykkelse". Det er fair nok, men så skal man også holde fast ved det argument. Dvs. at når en kvinde så højt, klart og tydeligt fortæller omverden at det er af fuldstændig fri og egen vilje - og endda valgt at trodse sine forældre og samfundets negative syn på tørklædet - så er der altså tale om noget så girl-power og selvstændigt, at kvinderettighedsforkæmperne burde juble fra nu af og til dommedagen. Hvis ikke - så er der tale om tomme holdninger der udelukkende handler om Islamofobi, og hvor man tager "kvindekampen" som gidsel.

PS. (Har intet med Bilinquals indlæg at gøre)
Og argumentet med at det er kvindeundertrykkende UANSET hvad, fordi de i saudi arabien bliver påtvunget, er så idiotisk et argument, at man burde grave sit hovede under jorden. At udstille sig selv som direkte dum på den måde er pinligt og et bevis for at man mangler valide argumenter i denne debat. Skal vi som samfund anse folk med FCK-trøjer som hooligans? Folk med AGF-trøjer som tilhængere af white pride? Folk på Harley Davidson som rockere? Folk med dansk flag på deres trøje som sympatisør for Dansk Folkeparti? Folk med "Støt vore soldater" kilstermærker på bilen som krigsliderlige? . Ja, jeg kunne blive ved til midnat.

Fred

Brugere synes godt om dette indlæg : Bilingual
Brugeravatar
AbU
Administrator

Indlægby Dr. Who » tirs dec 20, 2011 09:07

AbU skrev:Kønspolitisk skandale
Men uanset hvorfor de unge kvinder tager tørklæde på, er det en dybt bekymrende, mener den iransk fødte forsker Maziar Etemadi.

Han er bestyrelsesmedlem ved Center for Filosofi og Videnskabsteori på Aalborg Universitet og tillige oplægsholder ved en konference samme sted på torsdag om netop det muslimske tørklæde.

Når de unge kvinder insisterer på at bære tørklæde, medbringer de også et forhold til det guddommelige, som umyndiggør mennesket, mener han - og det repræsenterer det stik modsatte af det danske samfunds værdier.

“Jeg mener grundlæggende, at det er intet mindre end en kønspolitisk skandale, at man ikke udfordrer dem. Det handler ikke om at forbyde tørklædet, for det er jeg imod. Men når vi accepterer disse ting som udtryk for en kultur og noget, vi blot skal finde os i, så accepterer vi også umyndiggørelsen,” siger han.

“Den eneste måde, vi kan tage dem seriøst på, er ved at gå i dialog med dem og kræve svar af dem,” siger Maziar Etemadi.

“De skal ikke stigmatiseres og anklages, men præmisserne for det valg, de tager, skal gøres klart. Derfor skal de udfordres intellektuelt.”

Ja, det er sørme trist for ham, at hvis muslimske piger bærer tørklæde helt frivilligt, så er det svært at finde argumenter imod det. At tørklædet ikke kun bliver båret af 100% religiøse årsager har vel været kendt i lang tid. Jeg husker da en artikel tilbage fra slutningen af 90'erne, hvor en gruppe Tyrkisk født kvinder gav ca. samme begrundelse.

Hvis man i grunden skal følge hans argumenter om umyndiggørelse, gælder det vel alle religiøse, der skal "udfordres intellektuelt". Jøder, JV, danske præster osv.
- "I am by no means a nervous man, but it is stupidity rather than courage to refuse to recognize danger when it is close upon"
Brugeravatar
Dr. Who

Givet : 6 perler
Fået : 30 perler

Indlægby Bilingual » tirs dec 20, 2011 09:29

Jeg synes nu ikke at artiklen giver udtryk for at flere eller mange skulle bære tørklæde alene i protest. Der kan være nogle. Men med det faktum at man i mange provinser kan blive mødt med negative blik, hviskeri, pegeri og kiggeri - så tror jeg ikke at alene "protest mod sine forældre" er tilstrækkeligt. I så fald, kan de jo bare smide det så snart forældrene ikke "kigger på", og her vil hverken Manu eller samfundet kunne se at vedkommende bære tørklæde hvis ikke hun har det på når hun er ude.

Men hvis der var tale om at mange eller flertallet alene bære tørklæde for protest mod forældre, så har du da helt ret i at det ikke giver mening - teologisk set.

Ja, spørgsmålet er om tørklædet er blevet symbolpolitik og stepstone for oprør mod forældrene, for mig virker det som om det når jeg ser kvinder med tørklæde gå med påklædning der er alt andet end afdæmpet.

Jeg tror måske at det er på tide at vi som samfund begynder at holde fast i hvad vi mener, og er oprigtige. Nu har alt brok omkring tørklædet altid handlet om "kvindeundertrykkelse". Det er fair nok, men så skal man også holde fast ved det argument. Dvs. at når en kvinde så højt, klart og tydeligt fortæller omverden at det er af fuldstændig fri og egen vilje - og endda valgt at trodse sine forældre og samfundets negative syn på tørklædet - så er der altså tale om noget så girl-power og selvstændigt, at kvinderettighedsforkæmperne burde juble fra nu af og til dommedagen. Hvis ikke - så er der tale om tomme holdninger der udelukkende handler om Islamofobi, og hvor man tager "kvindekampen" som gidsel.

Jeg ved ikke om kvinderettighedsforkæmperne skulle juble, at man som muslimsk kvinde tager nogle frie valg der fra en vestlig optik lægger begrænsninger på sig selv er tvivlsomt, jeg er ret sikker på at nonner heller ikke opfattes af disse som eksempler til efterfølgelse.

Men ellers helt enig, denne tørklæde debat er nyttesløs, hvis muslimske kvinder frivilligt ønsker at gå med tørklæde så er der intet kvindeundertrykkende i det.

Men det giver selvfølgelig nogle handicaps i forhold til en del positioner på arbejdsmarkedet.
Brugeravatar
Bilingual
Aktiv Bruger

Indlægby AbU » tirs dec 20, 2011 10:22

Det er ærligt talt ikke min opfattelse at der er stigende antal unge som bære tørklæde som protest mod forældrene. Hverken i de netværker på facebook eller det jeg høre rundt omkring. Men dermed ikke sagt, at det ikke findes. Men jeg vil ikke mene at det er omfattende nok til at kunne konkludere en større tendens.

Man kan jo altid vurdere hvad kvinderettighedsforkæmpere har af målsætninger. Men forholder man sig til de argumenter der er brugt i mod tørklædet, så er der ikke længere noget at komme efter, bare for at sige det på godt AFRsk.

At arbejdsmarkedet og samfundet ikke er modnet nok til at kunne tåle at se på et stykke stof på hovedet (hvilket det blot er i arbejdsregi), vidner mere om manglen på mangfoldighed på arbejdsmarkedet, end pigernes "forkerte beslutning".

Hvad angår hygiejne, så tror jeg der findes mangle eksempler på hvordan man kan finde løsninger på de problemer. Man kan jo blot kigge i øst og vest.

Vi er trods alt oplyste, og selverklærede verdensmestre i mange ting. Så det burde ikke være et problem at finde en løsning i arbejdsmarkedet. Alt andet end lige må det synes at være bedre end at sige "tørklædet er noget møg, du får ikke arbejde her". Det er middelaldrende og hører ikke til i en oplysningstid hvor viden er demokratiets fundament.

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Indlægby Cabra » tirs dec 20, 2011 10:27

Det bør ikke give noget handicap i forhold til, at man bærer tørklæde. Det bør det ikke fordi, at man kan se personens ansigt, hvilket er altafgørende i forhold til at kunne fungere på et dansk arbejdsmarked.

Burkaen derimod, er en helt anden sag. Der kan man tale om at en person er handicappet på arbejdsmarkedet og jeg kan sagtens forstå arbejdsgivere, som ikke vil ansætte personer, de ikke kan se.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg

Givet : 54 perler
Fået : 74 perler

Indlægby AbU » tirs dec 20, 2011 10:31

No need to. Hverken relevant eller meningsfuld.
Hvis det absolut skal med, så skriv det i meget lille skriftstørrelse. Det fjerner fokus fra det første og vigtigste du nævner.

Burka er et spøgelse der ikke findes i DK.

Cabra skrev:Burkaen derimod, er en helt anden sag. Der kan man tale om at en person er handicappet på arbejdsmarkedet og jeg kan sagtens forstå arbejdsgivere, som ikke vil ansætte personer, de ikke kan se.
Brugeravatar
AbU
Administrator

Indlægby Bilingual » tirs dec 20, 2011 10:51

Det er ærligt talt ikke min opfattelse at der er stigende antal unge som bære tørklæde som protest mod forældrene. Hverken i de netværker på facebook eller det jeg høre rundt omkring. Men dermed ikke sagt, at det ikke findes. Men jeg vil ikke mene at det er omfattende nok til at kunne konkludere en større tendens.

Man kan jo altid vurdere hvad kvinderettighedsforkæmpere har af målsætninger. Men forholder man sig til de argumenter der er brugt i mod tørklædet, så er der ikke længere noget at komme efter, bare for at sige det på godt AFRsk.

Enig, pointen er bare at kvinderettighederne opfattes ud fra en liberal kontekst.

At arbejdsmarkedet og samfundet ikke er modnet nok til at kunne tåle at se på et stykke stof på hovedet (hvilket det blot er i arbejdsregi), vidner mere om manglen på mangfoldighed på arbejdsmarkedet, end pigernes "forkerte beslutning".

Hvad angår hygiejne, så tror jeg der findes mangle eksempler på hvordan man kan finde løsninger på de problemer. Man kan jo blot kigge i øst og vest.

Det har meget begrænset med hygeine at gøre.
Der ligger mere i det end som så, vi er blevet opfostret i et samfund der stræber sig efter en lighed og at man ikke skal gøre forskel på mænd og kvinder i dagligdagen.

Jeg finder det personligt forvirrende og akavet hvis jeg møder en tørklædeklædt kvinde i professionelt øjemed at jeg pludselig ikke kan give hende hånden fordi jeg skal relatere hendes tørklæde til min opførsel, og så alligevel ikke, da flere muslimske kvinder på trods af tørklæde har givet mig hånden.
Og som vi har diskutereret før så åbner tørklæde debatten for en ladeport af dimensioner, hvorfor skal en punker så ikke arbejde som tjener, eller en ny-nazist med synlige tatoveringer sidde som projektleder?

Du kan ikke argumentere for tørklæde på arbejdspladsen uden at andre grupperinger har ligeså meget ret til at klæde sig som de vil.
Brugeravatar
Bilingual
Aktiv Bruger

Indlægby Cabra » tirs dec 20, 2011 11:06

Burka er et spøgelse der ikke findes i DK.

Det er selvfølgelig et meget, meget lille problem. Og giver dig ret i, at tørklæde-diskussionen er langt mere væsentlig.

Ikke desto mindre findes de. Ser en del af dem, når jeg deltager ved islamiske arrangementer.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Jake » tirs dec 20, 2011 13:48

Jeg ser også niqab-klædte kvinder rundt omkring i byen, omend det er ret begrænset.

Men lidt har også ret, og der er ingen tvivl om, at der i de få tilfælde vil gå menneskelige ressourcer tabt for arbejdsmarkedet, da de eneste job som niqab- og burkaklædte kvinder kan få er indenfor telemarketing og rengøring, og jeg skal ikke kunne sige, hvor aktivt de rent faktisk søger disse job.

Det er selvfølgelig et mindre problem. Nu har der i den sidste tid været fokus på, hvor mange mennesker det rent faktisk ikke økonomisk kan betale sig at tage et arbejde, da de er bedre stillet på overførselsindkomster. Der var også den triste historie om den "fattige" Carina, som er blevet parkeret væk i 20 år.

Jeg har aldrig haft indtryk af, at det har været et stort problem i Danmark, at muslimske kvinder er blevet tvunget til at bære tørklæde af deres familie og omgivelser, og det er jo positivt.

Det har dog været et problem i andre vestlige lande, og denne problematik lå blandt andet som baggrund for, at man i Frankrig besluttede sig for at forbyde tørklædet i franske skoler (man kan så diskutere om det var en god strategi).

I Danmark ser man hele tiden piger/kvinder både med- og uden tørklæde gå sammen, og det virker på mig som om, at der blandt dem er en gensidig respekt for det valg, man har truffet - med eller uden tørklæde.

Muslimske kvinder er så vidt, at jeg har kunne læse mig til, den gruppe i Danmark som er blevet bedst til at uddanne sig, og jeg tror derfor, at det er korrekt, at de oplever, at tørklædet, og det at være muslimsk kvinde i Danmark, også kan kombineres med ligestilling og kvindefrigørelse. Der er fx rigtig mange muslimske piger/kvinder med tørklæde som har kærester og dyrker sex før ægteskabet, og det vidner om en høj grad af fleksibilitet (omend man nok ofte blandt familien går stille med dørene, hvad det angår).
Jake

Givet : 4 perler
Fået : 2 perler

Indlægby AbU » tirs dec 20, 2011 14:16

Nu handler det om at den frie vilje bag det at bære tørklæde.
Brugeravatar
AbU
Administrator

Indlægby Hanar Hamid » tirs dec 20, 2011 14:34

Jake skrev:Muslimske kvinder er så vidt, at jeg har kunne læse mig til, den gruppe i Danmark som er blevet bedst til at uddanne sig, og jeg tror derfor, at det er korrekt, at de oplever, at tørklædet, og det at være muslimsk kvinde i Danmark, også kan kombineres med ligestilling og kvindefrigørelse. Der er fx rigtig mange muslimske piger/kvinder med tørklæde som har kærester og dyrker sex før ægteskabet, og det vidner om en høj grad af fleksibilitet (omend man nok ofte blandt familien går stille med dørene, hvad det angår).

For mig er det en frihed, at jeg kan vælge og bære tørklæde, ikke have kærester og ikke dyrke sex. Måske er det ikke fleksibilitet set i andres øjne, men jeg synes selv, at jeg har tilpasset samfundet på trods af alt dette.

Selvom artiklen er gammel, så håber jeg, det er gået op for flere, at vi er mange, der selv vælger at gå med tørklæde :)

Følgende uddrag er fra en af mine statusopdateringer på FB:
Jeg bruger min frihed til ikke og drikke, ikke dyrke sex, ikke have kærester, ikke spise svinekød etc., men jeg bruger mig frihed til også at praktisere min tro. Men af en eller anden grund er jeg undertrykt.
Desuden er jeg åbenbart ikke "dansker" -.- Folkens jeg bliver aldrig etnisk dansker, om jeg så farver håret blond, ændrer mit navn, spiser flæskesteg, drikker etc. Jeg er vil altid være dansker med anden etnisk baggrund, hvilket også passer mig fint, for jeg føler mig dansk, præcis som de etniske danskere!

Der er godt nok mange men'er ;) Men alt i alt ville jeg ønske, at Pia K og alle de andre, der er så meget i mod tørklæde og mener det er undertrykkende, undersøgte sagen, før de udtrykte deres mening. Det gør mig så sur, at de mennesker er så generaliserende..
"Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikke-araber. En hvid er heller ikke bedre end en sort og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger" - Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam
Hanar Hamid

Køn: Hunkøn

Fået : 10 perler

Indlægby basit » tirs dec 20, 2011 16:27

Hanar Hamid skrev:For mig er det en frihed, at jeg kan vælge og bære tørklæde, ikke have kærester og ikke dyrke sex. Måske er det ikke fleksibilitet set i andres øjne, men jeg synes selv, at jeg har tilpasset samfundet på trods af alt dette.

Jeg mener ikke man kan tale om frihed. Definition på en muslim er at vedkommende er slave - en slave af Skaberen den Almægtige. Muslimen har ifølge Islam ikke frihed til at gå med tørklædet, men snarere pligt til at gøre det. Vi muslimer burde være stolte over at være slaver af Allah(Subhana wa ta'ala) - vi går ikke ind for ubegrænset frihed som vesterlændinge.

Der ingen der vil kalde det frihed at man betaler skat i Danmark - da det er noget man er lovpligtig til.
Man kan af god grund ikke kalde det frihed - når man er lovpligtig til islamisk set at bære tørklædet.

Og så kan man heller ikke tale om "det er frihed for mig", så udvander man begrebet frihed og så er alt frihed, ja selv fængselsstraffe kan man så sige er frihed for "det et frihed for mig".

I henhold til Islam er tørklædet ikke en frihed, det er en pligt. Og lad os være stolte over den pligt.
basit

Tro: Sunni/Shâfi'î

Givet : 15 perler
Fået : 20 perler

Indlægby basit » tirs dec 20, 2011 16:49

Jake skrev:Der er fx rigtig mange muslimske piger/kvinder med tørklæde som har kærester og dyrker sex før ægteskabet, og det vidner om en høj grad af fleksibilitet (omend man nok ofte blandt familien går stille med dørene, hvad det angår).

Åbenbart ikke stille nok - du er nok velinformeret. Hvor mange taler vi om og hvad baserer du dine tal på?

Og det er lidt søgt hvis man kalder det at flere og flere muslimske piger tager tørklædet på for kvindefrigørelse. Muslimske kvinder har ikke brug for at frigøre sig men at binde sig mere til Islam, ligeså vel som muslimske mænd.
basit

Indlægby Jake » ons dec 21, 2011 10:29

Personlig erfaring (jeg har rigtig gode venner som er arabiske muslimer), og så er det også blevet beskrevet i adskillige medier såsom weekendavisen, hvor man har interviewet unge muslimske kvinder (med og uden tørklæde) om deres kærlighedsliv.

Jeg ved ikke, om du selv seriøst synes, at det er passende, at jeg skal sætte et tal på, hvor mange muslimske piger med tørklæde, som jeg personligt kender til, der har dyrket sex før ægteskab/haft kærester mv.?
Jake

Fået : 2 perler

Indlægby basit » ons dec 21, 2011 14:12

Jake skrev:Personlig erfaring (jeg har rigtig gode venner som er arabiske muslimer), og så er det også blevet beskrevet i adskillige medier såsom weekendavisen, hvor man har interviewet unge muslimske kvinder (med og uden tørklæde) om deres kærlighedsliv.

Jeg ved ikke, om du selv seriøst synes, at det er passende, at jeg skal sætte et tal på, hvor mange muslimske piger med tørklæde, som jeg personligt kender til, der har dyrket sex før ægteskab/haft kærester mv.?

Jeg forstår ikke hvordan du kan konkludere at det er mange ud fra dine personlige erfaringer med arabiske venner, og et par interviews med unge muslimske piger.

I statistisk operer man med noget der hedder et bredt udsnit af befolkningen - har du også baseret dine vurderinger på noget som helst andet end et par interviews hist og pist og et par arabiske venner?
Senest rettet af basit ons dec 21, 2011 16:38, rettet i alt 1 gang.
basit

Indlægby Hanar Hamid » ons dec 21, 2011 14:29

basit skrev:
Hanar Hamid skrev:For mig er det en frihed, at jeg kan vælge og bære tørklæde, ikke have kærester og ikke dyrke sex. Måske er det ikke fleksibilitet set i andres øjne, men jeg synes selv, at jeg har tilpasset samfundet på trods af alt dette.

Jeg mener ikke man kan tale om frihed. Definition på en muslim er at vedkommende er slave - en slave af Skaberen den Almægtige. Muslimen har ifølge Islam ikke frihed til at gå med tørklædet, men snarere pligt til at gøre det. Vi muslimer burde være stolte over at være slaver af Allah(Subhana wa ta'ala) - vi går ikke ind for ubegrænset frihed som vesterlændinge.

Der ingen der vil kalde det frihed at man betaler skat i Danmark - da det er noget man er lovpligtig til.
Man kan af god grund ikke kalde det frihed - når man er lovpligtig til islamisk set at bære tørklædet.

Og så kan man heller ikke tale om "det er frihed for mig", så udvander man begrebet frihed og så er alt frihed, ja selv fængselsstraffe kan man så sige er frihed for "det et frihed for mig".

I henhold til Islam er tørklædet ikke en frihed, det er en pligt. Og lad os være stolte over den pligt.

Jeg taler ikke om frihed i forhold til Islam. Jeg taler om den frihed, der er i landet Danmark.
Vi har religionsfrihed i Danmark. Da Danmark er et kristent land, bruger vi sjovt nok denne frihed til at praktisere vores religion.
"Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikke-araber. En hvid er heller ikke bedre end en sort og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger" - Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam
Hanar Hamid

Indlægby basit » ons dec 21, 2011 15:02

Hanar Hamid skrev:Jeg taler ikke om frihed i forhold til Islam. Jeg taler om den frihed, der er i landet Danmark. Vi har religionsfrihed i Danmark. Da Danmark er et kristent land, bruger vi sjovt nok denne frihed til at praktisere vores religion.

Jeg synes ikke den holder Hanar. I sidste ende så tager du ikke tørklædet på fordi du i Danmark har lov til det, men fordi Allah(Subhana wa ta'ala) kræver det - antager jeg. I Islam er tørklædet ikke en ret men en pligt.

Hvis man sagde - selv ifølge vestlige jura har man lov til at gå med tørklædet - som ifølge Islam er en pligt, så vil man udtrykke sig mere klart, vil jeg mene.

Beklager hvis jeg virker som Rasmus modsat - det er slet ikke for at fornærme eller noget - men jeg synes at man taler ikke-muslimer efter munden ved at lade som om man går ind for tørklæde "frihed" for muslimske kvinder selvom man reelt set går ind for tørklæde pligt for muslimske kvinder. Jeg mener det gavner debatten at sige tingene som de er - nemlig at i Islam er tørklædet en pligt og det er (eller burde være) derfor muslimske piger går med det.
basit

Indlægby Cabra » ons dec 21, 2011 15:43

men jeg synes at man taler ikke-muslimer efter munden ved at lade som om man går ind for tørklæde "frihed" for muslimske kvinder selvom man reelt set går ind for tørklæde pligt for muslimske kvinder.

Det kunne jo være, at Hanar - modsat dig, ikke synes det er en god ide, at tvinge folk til at gå med en vis religiøs beklædning. Men at hun respekterer at folk er forskellige og selv må vælge om man vil klæde sig religiøst eller ikke. Bare en tanke.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Hanar Hamid » ons dec 21, 2011 15:46

Jeg har aldrig sagt, det ikke er en pligt, at man som muslimsk kvinde skal gå med tørklæde!
Men vil du virkelig komme og sige, at man som muslim aldrig har benyttet sig af religionsfriheden her i Danmark til at argumentere for at få lov til at be på en arbejdsplads? Ja det er en pligt for os som muslim at be vores bønner, men det er jo ikke alle, der bare siger "Jo selvf., hvis ikke du siger, "Jeg har ret til dit og dat ifølge den danske lovgivning".
Dermed har jeg ikke sagt, at hvis det en dag blev ulovligt at praktisere Islam i Danmark, at man bare skal konvertere. Det vil jeg i hvert fald aldrig gøre! Men der er altså religionsfrihed i Danmark, og dette bliver sjovt nok udnyttet.

Så gentager jeg lige, det jeg skrev tidligere: Jeg taler ikke om frihed i forhold til Islam <-- og det gør jeg sjovt nok stadigvæk ikke :)

Desuden mener jeg, at vi har frihed i Islam. Allah har pålagt os to veje, som vi kan vælge i mellem, og vi vælger selv, hvilken af de to veje vi følger. Dette er i mine øjne frihed, for selvom vi er pålagt grænser, så vælger vi selv, om vi vil overtræde disse grænser eller ej.

Om du vil det eller ej, så har vi alle forskellige meninger om alt.. Og sådan skal det også være :) Det ville ikke være sjovt, hvis alle elskede farven lyserød etc., få ville vi jo aldrig kunne diskutere..
Hanar Hamid

Indlægby Betelgeuse » ons dec 21, 2011 15:48

Come on guys!

Der er millionvis af muslimske kvinder og det antal der findes i Danmark, kan man ikke bare sætte i en bås. Mennesker er forskellige og det er muslimske kvinder altså også. Tørklæde eller ej, så vil der altid være nogle som starter et billede af resten af gruppen ved deres fremtræden. Men man burde altså ikke nå til det punkt, hvor man ligefrem diskuterer hvor mange det er der har haft samleje før ægteskab eller hvor mange det er, der har haft kærester. Der vil jo være nogle som vil gøre noget dumt og som senerehen i et andet stadie af deres liv fortryde den gerning de engang gjorde og der vil være nogle, som senerehen i deres liv vil forbedre sig, inshaAllah og alt det alene er noget mellem den enkelte og Allah. Det at man begynder med at snakke om hvem der er rene og nærmest gør det til en uskyldigheds konkurrence mellem tørklædepiger versus ikke tørklædebærende piger er absurd.

Tørklædet er blevet gjort til en masse i dag, tænk at et stykke stof er grunden til alverdens debatter og alverdens protester. Der hvor tørklædet for nogle er en pligt, er det en frihed for andre at kunne bære og en undertrykkende og umyndiggørende beklædning for en tredje. Uanset hvad tørklædet ér for en, så er der næsten ikke nogen der snakker om det spirituelle ved tørklædet. Dén følelse af nærhed, som den muslimske kvinde føler til sin Skaber, når hun tager tørklædet på og udviser hengivenhed for sin Skaber.

At nogle så gør det i trods for at provokere sin familie, for at provokere samfundet eller for at tilegne sig en identitet kan man ikke komme udenom, der er da også nogle der gør det, fordi det for dem handler mere om kultur end om religion og hvad gælder snakken om niqab, så er antallet af kvinder der bærer niqab endnu så lille, at det er helt utroligt man forsøger at gøre det til et problem om spildt arbejdskraft.
Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Givet : 158 perler
Fået : 87 perler

Indlægby basit » ons dec 21, 2011 15:50

Cabra skrev:
men jeg synes at man taler ikke-muslimer efter munden ved at lade som om man går ind for tørklæde "frihed" for muslimske kvinder selvom man reelt set går ind for tørklæde pligt for muslimske kvinder.

Det kunne jo være, at Hanar - modsat dig, ikke synes det er en god ide, at tvinge folk til at gå med en vis religiøs beklædning. Men at hun respekterer at folk er forskellige og selv må vælge om man vil klæde sig religiøst eller ikke. Bare en tanke.

Det kan også være at hun - modsat dig - synes det er en god ide at den islamiske stat og de islamiske love bliver iværksat i en islamisk stat - i de muslimske områder - præcis som under det var tilfældet under Islams Profet. Og det kan være at hun accepterer alle Islams og Allahs love som de er uden at vælge fra eller til. Bare en tanke.

Men du kunne jo spørge hende? I stedet for at spekulere på livet løs...
basit

Indlægby Cabra » ons dec 21, 2011 15:56

Jep. Det må hun selv svare på.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Hanar Hamid » ons dec 21, 2011 16:01

Jeg skal desværre på arbejde, og desuden har jeg vidst allerede skrevet om det med tørklæde i et andet indlæg

http://islamic.dk/forums/2/516944.html

Kort sagt går jeg ikke ind for, at folk tvinger andre til at gå med tørklæde, men man skal selv huske, at det er en pligt i Islam, og så tager man i sidste ende selv stilling til, om man vil bære det eller ej.

Og for lige at slå det fast, så går jeg selv med tørklæde, det er noget jeg selv har valgt, og jeg mener selv, at jeg bærer det med stolthed ;)
Hanar Hamid

Indlægby Cabra » ons dec 21, 2011 16:06

Kort sagt går jeg ikke ind for, at folk tvinger andre til at gå med tørklæde, men man skal selv huske, at det er en pligt i Islam, og så tager man i sidste ende selv stilling til, om man vil bære det eller ej.

Fornuftig indstilling. Jeg går(ikke overraskende)heller ikke ind for, at folk skal tvinges til at klæde det religiøst.

Og synes det er fedt, at det giver dig stolthed at bære det. Det er også, hvad jeg ofte hører fra muslimske kvinder, når jeg snakker med dem.

Jeg tror også at de fleste muslimer i DK mener, at man ikke skal tvinge folk til at gå med tørklæde, uanset hvor vi er henne. Det er selvfølgelig et bet for Basit og ligesindende, som gerne vil tvangen.
Senest rettet af Cabra ons dec 21, 2011 16:09, rettet i alt 1 gang.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Hanar Hamid » ons dec 21, 2011 16:08

Det var fordi jeg lige ville tilføje mere :D

Og tak Cabra :)
Senest rettet af Hanar Hamid ons dec 21, 2011 16:14, rettet i alt 1 gang.

Brugere synes godt om dette indlæg : Cabra
Hanar Hamid

Indlægby Cabra » ons dec 21, 2011 16:10

Du har skrevet det to gange :D
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby basit » ons dec 21, 2011 16:13

Hanar Hamid skrev:Edit:

Dvs. om man vil følge Allahs ord i dette valg eller ej :)

Lad os nu antage at Profeten(aleihi salam) straffede folk i Madinah (en islamisk stat) som overtrådte Allahs(Subhana wa ta'ala) love - var det så en fejl af Profeten(aleihi salam) at han(aleihi salam) straffede folk som begik tyveri, hor, drak alkohol, gik utildækket rundt?

Lad os nu antage - at der under Profeten(aleihi salam) var en lov der lød på at alle skulle gå med tørklæde - ville du så stadig mene at det er op til folk selv om de vil gå med det eller ej - UNDER en islamisk stat?

Mener du at man som muslim har lov til at vælge de love man kan lide i Islam og fravælge de love man ikke kan lide?
Senest rettet af basit ons dec 21, 2011 16:24, rettet i alt 1 gang.
basit

Indlægby Hanar Hamid » ons dec 21, 2011 16:15

Edit:

Det her skulle tilføjes
Dvs. om man vil følge Allahs ord i dette valg eller ej
Hanar Hamid

Næste

Lignende emner

Tilbage til Religiøs Dialog