Hehe, det må komme an på ænderne

Redaktør: Fri Debat Mods

Zahra R skrev:Mit indlæg til dig er vist forsvundet.
Cabra skrev:På den måde afskiller du dig jo også fra de muslimer som påstår at man godt kan påvise Islams sandhed. Den måde du udlægger det på, giver langt bedre logisk mening for mig i forhold til det alternativ jeg omtaler. Det ser jeg også som værende sundt i forhold til, hvordan man møder andre mennesker.
Cabra skrev:Jeg er af den overbevisning at, hvis man ikke mener at kunne påvise noget absolut og tage patent på en sandhed, så har man nemmere ved at mødet med andre som er forskellig fra en selv. Det siger jeg fordi man ved at erklære at noget er enestående, uden diskussion det rigtige, så har man partout defineret moparten som det forkerte. Jeg tror ikke på at det er sundt at dele verden op på denne sorte/hvide måde.
Jeg tror på at en absolut sandhed findes. Det tror jeg helt bestemt. Men jeg tror derimod næppe på at det er tilgængelig for mennesket. Mennesket prøver, gør sit bedste, men kan ikke med sikkerhed påstår at skulle have den.
Jeg er af den overbevisning at, hvis man ikke mener at kunne påvise noget absolut og tage patent på en sandhed, så har man nemmere ved at mødet med andre som er forskellig fra en selv. Det siger jeg fordi man ved at erklære at noget er enestående, uden diskussion det rigtige, så har man partout defineret moparten som det forkerte. Jeg tror ikke på at det er sundt at dele verden op på denne sorte/hvide måde.

Jeg tror man har nemmere ved at møde andre, hvis man er sikker på hvad man selv står for. Tværtimod tror jeg at når man erklærer tvivl for at være sandheden, så har man partout defineret modparten som fejlagtig. Og så er man skeptisk overfor alt, selv sandheden.
Desuden synes jeg ikke det er sundt at dele verden op på en måde, hvor tvivl er positivt og absoluthed er negativt. Det er lidt for sort/hvid, det er alt for firkantet.

Zahra R skrev:Salam Basit
Du taler som om der findes én version af islam. Det er ikke realiteten. Det ved du. Der er mange forskellige fortolkninger af islam og det afviger meget stort fra hinanden- endda om definitionen af Skaberen.
Cabra skrev:@Hej Basit
Først og fremmest, kredit til din nye måde at debattere på. Du får mig endda til at smile lidt.

Cabra skrev:Du laver en fejlslutning. Man har netop ikke defineret modparten, dvs. puttet denne i en kasse, eftersom man ikke tager patent på hvad der er den helt korrekte levevis og falske levevis. Jeg har jo heller ikke sagt at der ikke findes nogen absolutte sandheder, derimod har jeg sagt at jeg ikke ser nogen beviser for det. Jeg afviser heller ikke at der findes en Gud. Jeg er agnostiker, ikke ateist.
Det er min overbevisning Basit. Den står til diskussion. Kan du sige det samme med dit udgangspunkt? Jeg sætter netop ikke verden firkantet op, det er er alt andet end firkantet. Du siger at den islamiske levevis er den korrekte og sandfærdige måde at leve på, deraf er den uislamiske den forkerte. Jeg ville aldrig sige at fx den demokratiske måde at leve på er sandt og den muslimske vej derfor er falske.
Zahra R skrev:Dr. Who
Ret sjovt at du poster den citat af Sokrates. Jeg skrev den citat på persisk og hangt på mit værelse for nogle år siden
Takker, det varmer om hjertet
Det kan du så mene, altså at agnosticisme skulle være en form for sandhed, uden at være en sandhed. Men omvendt så har jeg set beviser for at der findes absolutte sandheder og en eksistensen af en Gud. Du mener at der er mulighed for at sandheden findes, og jeg mener den findes. Men ofte har jeg det indtryk, at du prøver at falsificere hvad andre betragter som en sand levevis. Du burde være mere large, og søge efter sandheden, i stedet for at betragte agnosticisme som et bedre udgangspunkt, end at folk som betragter sig selv som sandhedsfølgere. Eks. din betragtning om at det ikke er en god ide at dele verden op i sort/hvid.
Jeg forstår dit udgangspunkt. Men samtidig, mener du at dit udgangspunkt er bedre end mit. Så du har en form for sandhed. Ellers ville mit udgangspunkt jo ikke være så firkantet som du prøver at fremstille den. Du mener jo at mit udgangspunkt er forkert, fordi jeg mener jeg følger sandheden. Eller hvordan?
Mener du at der er mulighed for at nogle mennesker har fundet sandheden? Kan det være Islam er sandheden?
Jeg har altid været helt ærlig herinde omkring, at jeg mener at bevisbyrden i forhold til Guds eksistens ligger hos de religiøse, eftersom det er jeres påstand at han findens. Jeg kan selvsagt ikke bevise det modsatte.
Måske efter d. 9 Oktober, efter konferencen i Bella Centeret. Jeg har lidt travlt for at tage "store" debatter for tiden. Min form for "sandhed" er bare ikke absolut. Deri ligger forskellen Basit. Du(forestiller jeg mig)vil mene at alt andet end islamisk levevis er forkert. Sådan nogle slutninger gør jeg mig ikke i.
Men du ville gøre dig samme slutning, hvis du en dag fandt sandheden, ikke sandt?

Dr. Who skrev:Jeg kan desuden 10 ajza' af koranen uden ad. Noget som du desværre aldrig ville komme i nærheden af- med al respekt til din viden![]()

Cabra skrev:Op på forsiden med dig

Cabra skrev:@Yo Basit
Det er bare i orden. Venter gerne. Er du i øvrigt HUT-medlem? Hvis det er et for personligt spørgsmål, så beklager jeg. Var selv til stede ved sidste års konference i Bellacenteret i øvrigt.Men du ville gøre dig samme slutning, hvis du en dag fandt sandheden, ikke sandt?
Jo, det ville jeg nok. Men kan ikke se, hvordan det skulle kunne bevises.
Og så finder jeg det faktisk halvarrogant at du praler med at du kan 10 ajza' uden ad, og at du derfor har ret(mere viden). Det finder jeg mildest talt som en tåbelig måde at argumentere for, at man har ret på.
Zahra R skrev:Jeg kan se tråden er flyttet tilbage, men kan ikke se nogen af indlæggene..
Naadje
Tag dig sammen engang og se tingene i den kontekst der bliver fremlagt på i stedet for at plukke dem ud og kommenterer på dem. Beklageligt.
(HÃ¥ber du ka ta lidt gas)
| Tunesernes halve forklaringer og kvarte sandheder Forum: Politik og samfund Forfatter: Basima Svar: 1 |
Kronik: Absolutte idéer er ikke Guds vilje Forum: Fri Debat Forfatter: Mads Svar: 2 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst