Guds eksistens (off-topic fra Pia K. tråden)

Islam-intersekteriske diskussioner samt andre religioner

Redaktør: Fri Debat Mods

Guds eksistens (off-topic fra Pia K. tråden)

Indlægby Zahra R » søn sep 04, 2011 19:03

Man kan ikke dokumentere for Guds eksistens, ej heller mangel på denne, hverken videskabeligt, rationalt eller logisk.
I sidste ende handler det om ens mavefornemmelse. Det er hverken respektløst at mene at man ikke tror på Gud og ej heller primitivt og komisk at mene at man tror på Gud.
Men dé, der tror på en Gud har mindre at tabe hvis det viser sig at en Gud eksisterer end de, der ikke tror på Gud
:)
Giv mig kontrol over en nations penge, og jeg er ligeglad med, hvem der laver dens love.
Brugeravatar
Zahra R

Geografisk sted: Copenhagen
Køn: Hunkøn

Givet : 15 perler
FÃ¥et : 11 perler

Re: Pia K: Jeg har mødt gud

Indlægby leksikon » søn sep 04, 2011 19:14

lulu87 skrev:
leksikon skrev:Det er da komisk at folk tror på gud..

Hvorfor skulle det være komisk at tro på en Gud. Det er faktisk meget fornuftigt. Hvordan skulle verden og universet være opstået, hvis der ikke fandtes en Gud. Prøv se på solen hvordan den bevæger sig, prøv se hvordan det skifter mellem mørke og nat. Bare det at du kan se og høre er i sig selv et mirakel og et tegn. Jeg kan blive ved...

For det først var mit indlæg ment som en ironisk kommentar til Muhameds indlæg.
For det andet er jeg er ikke i tvivl om at du kan blive ved. .. Spørgsmålet er så bare om dine argumenter taler til fornuften.

Min personlige holdning til det at tro på en gud er, at det er intellektuel dovenskab, hvis det har din interesse.
leksikon

Givet : 4 perler
FÃ¥et : 1 perle

Indlægby Cabra » søn sep 04, 2011 20:03

Man kan ikke dokumentere for Guds eksistens, ej heller mangel på denne, hverken videskabeligt, rationalt eller logisk.

Jeg er helt enig. Og måske også lidt overrasket egentlig. Du er vist den første herinde - som er muslim, som har sagt overstående. Hvordan kan det være? Er med på at det er et svært spørgsmål :D
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker
Køn: Hankøn

Givet : 54 perler
FÃ¥et : 74 perler

Indlægby lulu87 » søn sep 04, 2011 21:20

Zahra R skrev:Man kan ikke dokumentere for Guds eksistens, ej heller mangel på denne, hverken videskabeligt, rationalt eller logisk.
I sidste ende handler det om ens mavefornemmelse. Det er hverken respektløst at mene at man ikke tror på Gud og ej heller primitivt og komisk at mene at man tror på Gud.
Men dé, der tror på en Gud har mindre at tabe hvis det viser sig at en Gud eksisterer end de, der ikke tror på Gud
:)

Jamen hvis man ikke kan dokumentere for Guds eksistens hverken videnskabeligt, rationalt eller logisk. Hvordan er verden så opstået eller rettere sagt hvordan er universet opstået?
lulu87

Tro: Sunni/Shâfi'î

Givet : 0 perle

Indlægby Zahra R » søn sep 04, 2011 21:50

Cabra

Jeg har desværre ikke megen tid for at køre sådanne stort emne. Gør min holdning derfor kort:

Hvis man tager den akademiske definition af dokumentation så kan man ikke argumentere for Guds eksistens.
Man tror på Gud ved at bruge lulu87' måde at sammenkæde forståelse af universet på.
NÃ¥r man har gjort det, styrker man sin tro med de koraniske mirakler, som er overensstemmelse med logikken, rationaliteten og videnskabet eller en anden guddommelig religion for den sags skyld.
Man er enig om Big Bang. Hvad der forårsagede Big Bang er der uenighed om. Den ene siger at vi ikke ved det. Den anden siger det er Gud for der kan ikke være andet(jvf lulu87' indlæg).

Jeg mener troen på en skaber kommer først på tale når man studerer de forskellige religioner. Men det hele starter som mavefornemmelse.
Og bemærk det hedder at tro..
Giv mig kontrol over en nations penge, og jeg er ligeglad med, hvem der laver dens love.
Brugeravatar
Zahra R

Geografisk sted: Copenhagen

Givet : 15 perler
FÃ¥et : 11 perler

Indlægby leksikon » man sep 05, 2011 07:59

Lulu87, manglende viden eller forståelse er ikke et fornuftigt argument for ens standpunkt. Når du peger på et umiddelbart manglende bevis for hvordan universet opstod som et bevis for at gud eksisterer, så henvender du dig til folks følelser eller mavefornemelser som Zahra påpeger.

Man kan sætte hvad som helst i stedet for "gud" i den slags argumenter. Det gør hverken argumenterne bedre eller dårligere. Desuden har den slags argumenter altid været brugt som "bevis" for guds eksitens, de har bare flyttet sig hvergang et sådan bevis er blevet modbevist i takt med at menneskets viden er blevet større.
leksikon

Givet : 4 perler

Indlægby Mikail » man sep 05, 2011 10:39

Zahra R skrev: Det er hverken respektløst at mene at man ikke tror på Gud

Jeg mener helt klart at det er respektløst (overfor Gud) at benægte sin skaber. Man har selvfølgeligt lov til det, da vi har friheden til at vælge, men de valg vi træffer, kan nogen gange være forkerte.
Mikail

Givet : 0 perle

Re: Guds eksistens (off-topic fra Pia K. tråden)

Indlægby anonymouse26 » man sep 05, 2011 12:39

Så er tråden opdelt.

Fortsæt god debat...
anonymouse26
Aktiv Bruger

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 42 perler
FÃ¥et : 41 perler

Indlægby Dr. Who » man sep 05, 2011 18:55

Mikail skrev:
Zahra R skrev: Det er hverken respektløst at mene at man ikke tror på Gud

Jeg mener helt klart at det er respektløst (overfor Gud) at benægte sin skaber. Man har selvfølgeligt lov til det, da vi har friheden til at vælge, men de valg vi træffer, kan nogen gange være forkerte.

Det giver jo kun mening, fordi religiøse, der jo mener, at de har en skaber, naturligvis også mener, at den samme skaber har skabt de personer, der benægter dens eksistens.

Jeg er i øvrigt helt enig med Zahra, at det er en mavefornemmelse. For mit eget vedkommende er jeg egentlig lidt i tvivl om, hvorfor jeg engang var troende i en periode.
- "I am by no means a nervous man, but it is stupidity rather than courage to refuse to recognize danger when it is close upon"
Brugeravatar
Dr. Who

Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 6 perler
FÃ¥et : 30 perler

Lignende emner

Tilbage til Religiøs Dialog