Imam Ali / Khalif

Islam-intersekteriske diskussioner samt andre religioner

Redaktør: Fri Debat Mods

Imam Ali / Khalif

Indlægby Lilje » tirs jul 12, 2011 04:04

Salam alaykum

Har hørt at Profeten Muhammad sallah Lahi alayhi wa salam, sagde, at Ali radi Allahu 'anhu skulle være Khalif efter Profeten sallah Lahi alayhi wa salam død.

Det der så efterfølgende skete var, at Abu bakr og Omar overtog magten med den begrundelse af, at Ali var for ung.

Mine spørgsmål er så:
Hvad er den præcise udtagelse af Profeten sallah Lahi alayhi wa salam?
Hvad skete der historisk?
Hvor kan man evt læse mere om det?

Peace
Lilium
Brugeravatar
Lilje

Tro: Salafi

Givet : 0 perle
Fået : 3 perler

Re: Imam Ali / Khalif

Indlægby Musliman » tirs jul 12, 2011 13:38

Wa alaykum as-salam, soester!

Jeg haaber du har en rigtig god sommer.

Lad vaere med at snakke med shiiter om sahaba (radi Allahu anhum). Enten proever de at forsvare deres vildledte ideer med uatentiske beretninger, eller ogsaa manipulerer de med sunni-vaerker.

Soeg viden fra sunni-kilder, og undgaa diskussioner med afvigere.

Was-salam!

Brugere synes godt om dette indlæg : Mai
Musliman
Islam Moderator

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 74 perler
Fået : 56 perler

Indlægby Mohammed-jawad » tirs jul 12, 2011 15:28

Salam

Jeg synes bare du skal undersøge sagen fra begge sidder, og ikke høre efter hvad ovenstående siger. Det du kan komme ud med er en af følgende to ting:
1. enten bliver du shia
2. enten bliver du en stærkere sunni.

Søg viden og følg hvad der er rigtigt, det er mit råd!
Mohammed-jawad

Køn: Hunkøn

Fået : 1 perle

Indlægby Musliman » tirs jul 12, 2011 16:32

Mohammed-jawad skrev:øg viden og følg hvad der er rigtigt

Det er praecis det jeg opfordrede hende til. Derfor skal hun soege viden fra sunni-kilder.
Musliman
Islam Moderator

Indlægby Mohammed-jawad » fre jul 15, 2011 21:59

Salam

Tror jeg trækker mig tilbage, diskussionen fører ikke til noget konstruktivt med sig.

Men fra min point of view der er shiakilder mere sande, og sådan kan vi blive ved.
Mohammed-jawad

Fået : 1 perle

Indlægby Ya-Ali » lør jul 16, 2011 23:37

Lilje skrev:Salam alaykum

Har hørt at Profeten Muhammad sallah Lahi alayhi wa salam, sagde, at Ali radi Allahu 'anhu skulle være Khalif efter Profeten sallah Lahi alayhi wa salam død.

Det der så efterfølgende skete var, at Abu bakr og Omar overtog magten med den begrundelse af, at Ali var for ung.

Mine spørgsmål er så:
Hvad er den præcise udtagelse af Profeten sallah Lahi alayhi wa salam?
Hvad skete der historisk?
Hvor kan man evt læse mere om det?

Peace

I Ghadeer Khum (Profetens afskeds tale) holdte Profeten Sallah Lahi Alayhi Wa Arli wa Salam Imam Ali (As) arm op og sagde: For den jeg er leder over, Er Ali leder over. Nogle af Ahl El-Sunnah mener at da profeten holdte den tale da han sagde Mawla( Leder ) mente han ven. Så profeten stopper over 100.000 tusind mennesker op som er sultne og tørstige for at fortælle dem at Ali er hans ven? Kan ikke se hvor vigtigt det er for folket at vide da enhver ved at Imam Ali og Profeten er fætre. Den het her link nedenunder burde du se, du får meget af vide og det er fra en Sunni bog, så kan du selv se at de siger det samme som vi gør, da de desværre modsiger sig selv i mange bøger. Wa salam Alaikum :-)
http://www.youtube.com/watch?v=Q3QkG6PQeCU
Ya-Ali

Tro: Kristen

Fået : 0 perle

Indlægby One Ummah. » søn jul 17, 2011 00:44

og med det har du lige uddebateret samtlige sunni-muslimske ulamaa? forkert..
Brugeravatar
One Ummah.

Givet : 3 perler
Fået : 6 perler

Indlægby Hancerli » søn jul 17, 2011 00:47

Jeg troede at han var kalif og de levede hver sin tid.... Sikken kaliffer det kunne have været blevet efter ham, mon ikke det sårer sunni mere det gik til islam blev splittet, og senere faldt under mongol
Hancerli

Indlægby Ya-Ali » søn jul 17, 2011 00:57

Det sjovt i kigger bort fra det selvom det står i jeres elskede ahadith bøger, men kheir inshaallah. Man ser i ikke søger sandheden, men blot kun at diskutere. Må allah retlede jer en dag InshaAllah, og få jer til at indse at folk som umar og abu bakr er de forkerte at følge. Og det står sort på hvidt i sahih bukhari at de var skyld i fatima zahrah as's død. og jeres ulamaa er ret specielle hvis vi ska kigge på en som arrur og ben basz (la)
Ya-Ali

Indlægby One Ummah. » søn jul 17, 2011 01:26

Bror husk nu bare på at sunni-muslimer trods alt udgoer den langt stoerste fleretal af muslimer på verdensplan. At samtlige sunni-ulamaa med deres fortolkninger skulle vaere forkert på den og shia-ulamaa med deres alternative fortolkninger rigtige på den, er derfor mere usansynligt end hvis det omvendte skulle vaere på tale.

Må allah retlede den af os som er forkert på den, og den anden for ikke at have formået at retlede den foerste..
Brugeravatar
One Ummah.

Indlægby Hancerli » søn jul 17, 2011 01:35

Av, de var fætre...Ikke som konger der slår bror, far og mor ihjel for at komme til MAGT..En retledt muslim disse dage er så sjælden når man ser en så er der der ingen tvivl og handling er påkrævet øjeblikkeligt :prik:
Hancerli

Indlægby Ya-Ali » søn jul 17, 2011 01:50

[quote="One Ummah."]Bror husk nu bare på at sunni-muslimer trods alt udgoer den langt stoerste fleretal af muslimer på verdensplan. quote]

Hvis vi skal tænke på det, så lad os tage det generelt. Muslimerne er ihvertfald ikke største tallet i verden, det er kristne tror jeg nok, er det så kristne der følger den rigtige vej, nej bror :)
Ya-Ali

Indlægby Musliman » søn jul 17, 2011 07:01

Ya-Ali

Lad vaere med at proeve at manipulere med sunni-kilder, ligesom du ikke vil have, at der manipuleres med shia-kilder. Hvis du vil sprede dine vildledte ideer, saa proev paa et shia-forum. Der vil du sikkert finde mange ligesindede, der ogsaa siger hvad der goer shaytan glad, ligesom du har gjort her.
Musliman
Islam Moderator

Indlægby Hanar Hamid » søn jul 17, 2011 09:20

Så vidt jeg husker, er det ikke tilladt at have de er shia-sunni debatter. Kan I så ikke vente. til det nye Islamic.dk kommer op og kører, så I kan debattere under "Fri debat"?
"Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikke-araber. En hvid er heller ikke bedre end en sort og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger" - Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam
Hanar Hamid

Givet : 4 perler
Fået : 10 perler

Indlægby One Ummah. » søn jul 17, 2011 11:01

Det selvfoelgelig rigtig nok.

Min pointe med tallene var nu ikke at fleretallet skulle have ret, men at shia er forgreningen af Islam, hvorfor sansynligheden for at shia med deres overbevisning og konspirationsteorier skulle have ret er relativt lille.
Brugeravatar
One Ummah.

Indlægby Hancerli » man jul 18, 2011 23:13

Jeg kunne ikke selv finde på at tale nedladende om profeter, og særligt ikke om dem der levede i den tid fordi de der var fuldt ud retlede. I lyset af Saddam Hussein og nutiden er et andet lederskab kun spørgsmål om tid.....
Hancerli

Indlægby Abu Thalab » ons jul 20, 2011 21:05

...men pointen er at Ali gav troskabs-ed til Abu Bakr, Umar og Uthman frivilligt. At nogle så kan finde på at sige at Ali skulle være Khalif før dem, giver ikke nogen mening, efter at han selv gav troskabs-ed til dem.
Billede
Brugeravatar
Abu Thalab

Geografisk sted: Palæstina

Fået : 2 perler

Indlægby Abu Saif » man aug 08, 2011 00:09

Ya-Ali skrev:Det sjovt i kigger bort fra det selvom det står i jeres elskede ahadith bøger, men kheir inshaallah. Man ser i ikke søger sandheden, men blot kun at diskutere. Må allah retlede jer en dag InshaAllah, og få jer til at indse at folk som umar og abu bakr er de forkerte at følge. Og det står sort på hvidt i sahih bukhari at de var skyld i fatima zahrah as's død. og jeres ulamaa er ret specielle hvis vi ska kigge på en som arrur og ben basz (la)

det står i vores elskede ahadith bøger!! og alligevel henviser du til youtube. :hahaha:

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Lignende emner

Tilbage til Religiøs Dialog