Min ven vil gerne skifte over til kristendommen, men...

Islam-intersekteriske diskussioner samt andre religioner

Redaktør: Fri Debat Mods

Min ven vil gerne skifte over til kristendommen, men...

Indlægby turkovich » ons mar 30, 2011 20:27

Selam Aleykum

Min muslimske ven vil gerne konventér til Kristendommen, men det ikke pga. at han vil tro på treenigheden osv., men fordi han mener at kristne er frie.
Han siger at man som kristen godt må som: at drikke sig fuld, dyrke sex med enhver uden at blive gift, man må tænke mere frit, man kan gøre lige hvad man vil; bare man beder til Jesus så er man tilgivet, osv alle mulige ting man i virkeligheden ikke må! (I må rette mig hvis jeg siger forkert)
Jeg har intet imod Kristendommen, men jeg har sagt til ham at hans syn på kristendommen er forkert, og jeg har endda fundet alle mulige beviser fra bibelske vers fra Biblen, der modsiger det han siger. Alligevel bliver han ved med"Jamen, det gør alle andre kristne, og du ved det ikke bedre end dem, som er det i forvejen".
:doubt:
Men jeg tror nu også at det har mere med at han er muslim, 'og det er dårligt' (ifølge ham selv). Han tænker meget på hvad andre tænker om ham selv, og han har flere gange dated med en del piger, hvor han sagde at han bl.a. kom fra grækenland! :ohno:

Hvad syntes i jeg skal gøre? Skal jeg bare være ligeglad, eller skal jeg prøve at få ham på rette spor med hans viden (både om kristendommen og islam)? Jeg har dog prøvet flere gange med løsning no. 2, men han hører ikke efter! Selvom det er Kristendom.
Brugeravatar
turkovich

Givet : 0 perle
Fået : 2 perler

Re: Min ven vil gerne skifte over til kristendommen, men...

Indlægby Musliman » ons mar 30, 2011 20:43

Wa alaykum as-Salam

Prøv at forklare ham den åndelige glæde ved at udføre islamiske pligter og belønningsværdige gerninger.
Det aller bedste ville være at kontakte en lærd person, der ved hvordan man håndterer situationer som disse.
Musliman
Islam Moderator

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 74 perler
Fået : 56 perler

Indlægby Naadje » ons mar 30, 2011 21:22

Wa 3alaykum assalam

Din ven kan ikke være ret gammel, eller også er han bare meget uviden om religion generelt, herunder Kristendommen. Det lader til, at han også lider af mindreværdskomplekser, hvorfor han ikke kan stå inde for hvem han er, men forsøger at udgive sig for at være noget, som han ikke er (skjule sit sande jeg), herunder græker. Man har godt nok ikke meget respekt for sig selv, når man sælger sin identitet for en femmer.

Der er mange eksempler på folk, som forsøger, at udgive sig for at være noget andet end de er, og som forsøger at give afkald på deres identitet, bare for at blive "accepteret". Sandheden er, at de aldrig bliver noget, som de ikke er. Ligesom din ven aldrig bliver græker. Lige meget hvor meget han løber fra det, så vil han altid være den mørkhåret dreng, som han forsøger at skjule (for blot at tage et eksempel). Hvordan skal folk ude i samfundet respektere ham, når han ikke respekterer sig selv?

Jeg tror, at det din ven har brug for, er at nogen siger det her til ham lige ud, som det er. Selvfølgelig i en ordentlig og respektfuld tone, men samtidig seriøs og konfronterende.

Brugere synes godt om dette indlæg : Bilingual, Muslimaa
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 15 perler
Fået : 27 perler

Indlægby Betelgeuse » ons mar 30, 2011 21:50

Salam alaikum.

Jeg er ikke selv kristen, men muslim og alhamdullilah, men en af mine veninder er kristen troende og det er hendes mor også, de plejer at gå i kirke hver søndag og er ellers spirituelt orienteret. Selvom at min veninde går til fest, drikker osv osv. så er det altså ikke noget der umiddelbart skulle høre kristendommen til eller i det hele taget være almen kutyme blandt kristne mennesker. Folk - dette gælder også muslimer og alle andre, som er knyttet en religion, har det med at dyrke deres tro og praksis på egen måde. Nogle tager deres deen ret letsindigt og useriøst og mange af os har nok en tendens til at være lettere "moderne" i den forstand, at mange af os følger noget punktligt, men tager visse andre ting mere letsindigt.

Om det skyldes stupiditet eller manglende gudfrygtighed, ved jeg ikke, men i al fald er der en tendens til at troende mennesker ikke længere tager deres tro så seriøs. Det er snarere noget man vender sig til hvis man har det dårligt, har brug for trøst eller lignende og når man så får det godt så er taknemmeligheden til Allah glemt og jeg kunne da personligt knalde hovedet ned i tastaturet for alle de gange Allah har været der for mig, men hvor jeg har svigtet, så det er ikke for at løfte pegefinger af nogle bestemt, udover mig selv. Sandheden er jo at for os muslimer er Allah der for os, hvad enten det er solskin, regn, sne eller tordenvejr udenfor.

Som mange har sagt før mig, så er det ikke for Allah eller Guds skyld at man skal praktisere, men for ens egen skyld. Dette er nok noget du bør fortælle din ven.

Umiddelbart kunne det godt lyde som om at han havde identitets problemer eller et forståelsesproblem overfor både Islam og kristendommen, samtidig med hormonerne pumper. Men jeg er selvfølgelig ikke dr. Phil. Han bør dog under alle omstændigheder for sit eget bedste søge råd og vejledning hos en bror. Måske er der en venlig bror herindefra som eventuelt kunne sende dig en PB og tilbyde at være der for din ven i form af besvarelse af spørgsmål og korrekt rådgivning/vejledning i forhold til Islam og vigtigheden af ikke at lade sig give efter for fristelser eller uislamisk adfærd. Måske er der en ældre praktiserende god muslimsk mand fra jeres område, som kan være onkel for ham og hjælpe ham.. ellers plejer byens Imam altid at være behjælpelig.
Må Allah tilgive hans og vore andres synder.
Amin
Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Givet : 158 perler
Fået : 87 perler

Indlægby Naadje » ons mar 30, 2011 22:36

Søster Bertelgeuse og egentlig også bror Musliman:
Det med at kontakte en imam og sende en persom, som ikke engang praktiserer og er på grænsen til at forlade Islam, det tror jeg ikke holder. Man er nød til at møde de her personer, som de er, og man er nødt til at snakke det sprog, som de snakker for, at der overhovedet skal være en tovejs kommunikation. Jeg tror ikke, at denne her fyr har lyst til at aflægge et besøg hos imamen. Ligesom jeg ikke tror, at det nytter noget at snakke med denne her person om fx zakat og hvilke belønninger man får ved at faste frivillige dage. Lige nu skal han vækkes først....og her er man nød til at tage udgangspunkt i hans situation, og hvad han har behov for. Jeg synes her det en god idé, som du kommer med, med nogle evt. jævnaldrende brødre, som skal snakke med ham om hans situation. Så kan disse rådføre sig hos dem, der ved og få råd til hvordan og hvorledes, for sandsynligheden er stor for, at denne her fyr ikke på frivillig basis arrangerer et møde med imamen og endda aflægger et besøg i moskeen jævnligt bare fordi han bliver anbefalet det.

Jeg synes, at hans venner har en forpligtelse overfor ham, og det er at fortælle ham, at det han er i gang med, det er at sælge sin sjæl og identitet, og at det er manglende respekt for sig selv. Det er at nedgradere sig selv, og det er opskriften på, hvordan man mister folks respekt. Nogle gange så er den barske sandhed en øjenåbner.
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Betelgeuse » tors mar 31, 2011 06:15

Salam Naadje.

Opmuntring gør i forhold til et alment forstående skulderklap fra en ven forhåbentlig den forskel, at man motiveres til Islam.

Imammer er ikke nogle der skælder ud eller dømmer en, de tager forhåbentlig hånd om ens problemer i form af at være et voksent lyttende øre. Derfor tror jeg personligt på, at dét ville gøre en forskel for ham, for det handler om at han kommer i kontakt med nogle rettroende muslimer, der ikke dømmer, uanset hvad han ender med at gøre/vælge. Man kan som en ven ikke udrette mirakler for andre og man bør heller ikke tage det fulde ansvar for et andet menneske. At man skal være der, bakke op, lytte og sætte visse ting i perspektiv er en selvfølge, når det drejer om medmenneskelighed eller bare en man holder af, men i sidste ende er det vedkommende selv der skal træffe en beslutning, det er ikke noget man kan eller i det hele taget bør gøre for vedkommende. Er man ung, lidt oprørsk i sind er man dog ikke på det stadie hvor man tænker fornuftigt, man er snarere sikker på at man ved ret og dette er ikke et område jeg synes er sundt for ham, at blive fastholdt.

Men kheir inshAllah
- håber det bedste.
Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Indlægby CanerK » tors mar 31, 2011 08:26

Yaa Rabbi hold hos væk fra shirk og lad ingen af os falde som musrikeen gør.

jeg er rigtig ked af at høre det må Allah hjælpe ham for Allahu teala er tilgivende og elsker os og Allah er den som vender hjerterne på ingen tid så ya Rabbi vend også hans hjerte og dem som prøver at blive shirk. :cry:

og elhamdulillah at vi kender til islam og vi vil leve og dø i din sag ya rabbilalemin
[b]Allahümme inni es'elüke hubbeke ve hubbe men yuhibbuke ve'l amelellezi yübelliğuni hubbeke
Allahümmec'al hubbeke ehabbe ileyye min nefsi ve ehli ve minel mail barid[/b]

En dua fra Hz. Davud aleyyhi selam for at "vinde" Allahu Taelas kærlighed
Brugeravatar
CanerK

Givet : 3 perler

Indlægby Naadje » tors mar 31, 2011 09:44

Wa 3alaykum assalam Bertegeluse

Måske har du ret, og hvis du har, så bør vi naturligvis kun blive glade og sige Alhamdulillah. Jeg mener heller ikke, at imamer er dømmende og skælder ud, det er ikke hvad jeg har sagt på noget tidspunkt, kære søster. Det jeg havde i bagtankerne, det er, at der stor chance for, at disse typer unge ikke frivilligt møder op hos den lokale imam, og i mellemtiden så må man ikke tro, at man har gjort nok for denne her bror, blot fordi, at man har anbefalet ham en tur i moskéen eller arrangeret et møde på en dag, hvor han alligevel ikke kunne. Omgangskreds betyder rigtig meget, og de kan påvirke ham i den rigtige retning. Når 5 venner i en forsamling pludselig rejser sig op og liner op til at bede Duhr, så er det ikke noget, som den 6. ven undgår at blive påvirket af. Når de 5 venner er et behageligt selskab, så er det også et selskab, som den 6. ven har lyst til at komme og være en del af igen i morgen og i overmorgen. Der er ikke så meget mirakler over det. Hvis ikke sådanne venner er tilstede, så må vi jo bare håbe og bede til, at du har ret, og at han vil gå med til at aflægge et besøg hos en imam eller en respekteret person i området med god viden og indsigt. Det ville jeg da inderligt håbe, at du har.

Det lyder heller ikke til, at han er i en situation, hvor han tror, at han ved bedst. Det lyder til, at han er i en situation, hvor han skammer sig over at være den han er. Og der er en stor forskel, på at tro at man ved bedst, og på at lide af så meget mindreværdskomplekser, at man gør alt for ikke at "være anderledes". Jeg helt enig i, at det ikke er en sund tilstand at blive fastholdt i, og derfor skal man også høre sandheden.
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Betelgeuse » tors mar 31, 2011 16:23

Salam alaikum.

Som jeg før skrev, så kaldes det jo en identitetskrise som mange udenlandske eller danskere af anden etnisk baggrund oplever når de når en vis alder.

Det er ikke længe siden at man i nyhederne kunne se et indslag om at børn med mørk hud, som havde en anden etnicitet end dansk, hellere ville lege med hvide barbie dukker frem for sorte, som havde samme farve som dem selv. De er som mange af os andre opvokset i et land, hvor man som udlænding har været og nogle steder stadig anses som andenrangs borgere. Men udover dårligt selvværd, så oplever man jo også i teen årene en masse følelser og man er altså tilbøjelig til at være oprørsk og ”Jeg ved bedst” fordi man eksempelvis har en identitetskrise, hvor man egentlig bare gerne vil passe ind i billedet, uden at blive anset for at være en gadedreng eller en ghetto pige af de medmennesker som af en eller anden hovski snovski grund ser sig selv overlegen.

Jeg er ikke uenig med dig i at ens omgangskreds gør/kan gøre en forskel. Motivation er vigtigt, og det du skriver er noget af samme pointe jeg forsøger at komme ind på, når jeg nævner en imam eller anden som kan motivere og tænde gløden indeni. At gå til en forelæsning, kan være ekstremt opmuntrende og lærerigt, som kan vende hele den negative tankegang man eventuelt render rundt med. For at kunne handle, skal man have omvendt sin måde at tænke på og det sker ikke nødvendigvis ved at ens venner beder ved siden af en, det kan om ikke andet bare være med til at man slår sig selv oveni hovedet over, hvorfor man ikke kan føle som ens venner og være ligesom dem, og igen omvendt kan det også godt være at det i det øjeblik ville få ham til at handle. Det kan man aldrig vide.

Tankegangen skal vendes og der ved jeg at det oftest hjælper, hvis man har en voksen man kan betro sig til eller en bror/søster der gider bruge lidt tid på en. Ikke fordi der skal moral prædikes, men fordi det at have en, bare have en der er der for en uden at det skal blive for kompliceret eller personligt, er vigtigt.

Men Allahu a´lem, må vi alle blive retledt og tilgivet.
Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Indlægby Muslimaa » tors mar 31, 2011 17:42

Al Salamu Alaikum bror.

Jeg synes, at du skal prøve at snakke med ham igen og igen! Ikke give op. Og lave dua til ham. Må Allah Subhana wa ta'ala retlede ham. Amin.
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Indlægby MuslimChild » fre apr 01, 2011 09:48

Er enig med Nadje ..

Det nytter ikke en klap at komme med beviser og lign. for ham hvis han ikke gider indse det. Invitere ham ud, spørg ind til ham - spørg HVORFOR han vil og hør på hvad han har at sige, også prøv at være der for ham, ved afortælle ham der hvorfor han ikke skal konvertere.. Lad det handle om ham, og hør på ham, altså virkelig hør på ham.. Og efter du virkelig har snakket med ham så kom med beviser derefter ..

Må Allah lade ham gå væk fra disse tanker ya Rab.

Profeten, sallallahu ’alayhi wa ’ala alihi wa sallam, sagde
: ”Lov mig følgende seks ting, og jeg lover jer paradis: Når I taler, sig sandheden. Når I giver et løfte, hold det. Når noget er betroet jer, gør ikke uretmæssig brug af det. Hold jer altid kyske uden at være indblandet i ulovligt samleje. Hold jeres øjne og hænder væk fra det som er forbudt.” [Kilde: Hanbal]
Brugeravatar
MuslimChild
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Palæstina

Givet : 3 perler
Fået : 3 perler

Indlægby VNielsen » ons apr 06, 2011 20:14

Hej turkovich.

Din ven har helt klart ikke forstået hvad kristendommen er for en størrelse. Der er (desværre) mange der kalder sig kristne uden at være det, men troende kristne må ikke drikke sig fulde, dyrke sex uden for ægteskabet, osv.
Jeg synes du skulle sende din ven ind på denne side: http://jesusnet.dk/index.php?special_id=6
Man skal ikke læse længe for at se at din ven har misforstået noget. ;)

Det vigtigste der skal til for at kunne kalde sig kristen er at man skal tro. Biblen understreger det flere gange. Uden troen er alt andet værdiløs...

Håber din ven kommer til fornuft.
VNielsen

Geografisk sted: Esbjerg
Tro: Jøde

Indlægby Levvame » ons apr 06, 2011 21:15

Hellere være en muslim der begår synder, end at skifte fra Allahs sidste sendte religion.
Brugeravatar
Levvame

Givet : 5 perler
Fået : 8 perler

Indlægby Cabra » ons apr 06, 2011 21:34

Med fornuft, tror jeg ikke der bliver ment, at denne nødvendigvis skal konvertere til kristendommen. Men blot et håb om at personen bliver bedre oplyst omkring Kristendommen.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 54 perler
Fået : 74 perler

Indlægby TheresOnly1God » ons apr 06, 2011 22:13

Levvame skrev:Hellere være en muslim der begår synder, end at skifte fra Allahs sidste sendte religion.

Assalamu aleykum.

Allahs religion, Islam, har altid været den samme. Lige fra profeten Adam aleyhissalam til profeten Muhammad sallallahu aleyhi wasallam. Isa aleyhissalam var ikke kristen, ej heller var Musa aleyhissalam jøde. Alle profeter var muslimer, og kom med Islam.

Salam.
My soul is brightened by a light in my heart
When I praised God of mankind
And my soul is cheered up and the tears were flowing
Oh God! guide my heart to reason
In the tranquility of the night I pray during worshiping
While the black darkness is all around me
Oh Kind! Oh Most Merciful! Oh Most Forbearing!
Oh Kind! Your gifts are endless
Oh All-Hearing! Oh Answerer! Oh Most Magnificent!
Oh Creator of the strong predatory animals! Guide me
Guide me to truth, God
I depend on your guidance today
Oh God of the universe! you are my aid
You are the refuge of man in the afterworld
Here I am God, asking your forgiveness
Forgive me and grant me my wish

O my Lord, send Your peace & blessings always and forever
Upon Your beloved, the best of creation
Brugeravatar
TheresOnly1God
Student 2011
Student 2011

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Fået : 1 perle

Indlægby Levvame » tors apr 07, 2011 06:03

TheresOnly1God skrev:
Levvame skrev:Hellere være en muslim der begår synder, end at skifte fra Allahs sidste sendte religion.

Assalamu aleykum.

Allahs religion, Islam, har altid været den samme. Lige fra profeten Adam aleyhissalam til profeten Muhammad sallallahu aleyhi wasallam. Isa aleyhissalam var ikke kristen, ej heller var Musa aleyhissalam jøde. Alle profeter var muslimer, og kom med Islam.

Salam.

Aleykum selam

Synes ikke jeg har påstået noget der strider med det du siger?

Hav en god dag.
Brugeravatar
Levvame

Givet : 5 perler
Fået : 8 perler

Indlægby Frode » tors apr 07, 2011 12:04

TheresOnly1God skrev:

Assalamu aleykum.

Salam.

Det var en nem måde at bortforklare bibelhistoriske fakta og blindt forsøge at påstå Islam skulle være en global verdensomspændende religion. Jesus var hverken muslim eller kristen - han var Guds Søn og han kommer igen tilbage til jorden, som Fredsfyrsten der gør op med al uretfærdighed, krig og ondskab.
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Silkeborg
Tro: Kristen

Fået : 5 perler

Indlægby Abu Saif » tors apr 07, 2011 12:56

Frode skrev:
TheresOnly1God skrev:

Assalamu aleykum.

Salam.

Det var en nem måde at bortforklare bibelhistoriske fakta og blindt forsøge at påstå Islam skulle være en global verdensomspændende religion. Jesus var hverken muslim eller kristen - han var Guds Søn og han kommer igen tilbage til jorden, som Fredsfyrsten der gør op med al uretfærdighed, krig og ondskab.

det var ikke en bortforklaring. vi muslimer ved at islam har eksisteret fra første menneske til det sidste. det er noget som vi muslimer ved, og vi gør andre muslimer opmærksom på det. at du som kristen ikke mener det, har intet med vores tro/viden at gøre, så når en samtale forgår mellem to muslimer om islam, behøver ikke at være en bortforklaring på noget som helst.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby VNielsen » tors apr 07, 2011 13:51

Cabra skrev:Med fornuft, tror jeg ikke der bliver ment, at denne nødvendigvis skal konvertere til kristendommen. Men blot et håb om at personen bliver bedre oplyst omkring Kristendommen.

Ja selvfølgelig. Jeg burde nok have udtrykt mig mere klart... :oops:
VNielsen

Geografisk sted: Esbjerg
Tro: Jøde

Indlægby Frode » tors apr 07, 2011 16:03

Abu Saif skrev:
Frode skrev:
TheresOnly1God skrev:

Assalamu aleykum.

Salam.

det var ikke en bortforklaring. vi muslimer ved at islam har eksisteret fra første menneske til det sidste. det er noget som vi muslimer ved, og vi gør andre muslimer opmærksom på det. at du som kristen ikke mener det, har intet med vores tro/viden at gøre, så når en samtale forgår mellem to muslimer om islam, behøver ikke at være en bortforklaring på noget som helst.

Jo, det er et forsøg på at "bortforklare" kristnes og jøders hellige skrifter Bibelen og
Toraen, hvis urgamle historie giver viden om, at islam i den tid var et ukendt begreb.
Den gudgivne historiske viden i Bibelen og Toraen - som profeten Muhammed jo heller ikke kimsede ad - den gør at vi kristne ved, at islam ikke har eksisteret fra det første menneskes tid, men først blev kendt da Muhammed trådte frem på verdensarenaen omkring år 610.

Okay det kan og skal vi så heller ikke diskutere nærmere. Vi har, som muslim og kristen, hver vores viden - hvilken der så er den sande gudgivne vil jo en dag i fremtiden blive åbenbaret for os.
Indtil den dag var det måske en god ting, at begynde og respektere hinanden i vores forskelligheder som muslim og kristen.

Fred
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Abu Saif » tors apr 07, 2011 19:40

Frode, hvad er det du ikke forstår? når en samtal forgår mellem to muslimer, så behøver man ikke skrifter fra bibelen. det er givet på forhån at islam er sandheden og kristendom er løgn, det så hvis samtalen er mellem to muslimer, et eksempel er, to muslimer behøver ikke at diskutere om jesus er gud søn. det er utænkeligt. forstår du nu pointen i mit forrige indlæg eller har du bare lyst til at diskutere hvorvidt biblen er falsk?
dit indlæg kan ses som en "protest" over bror ikke brugt biblen som et faktum, eller som om du ikke bryder dig om at han ikke gad at argumentere for hvorfor islam har eksisteret siden Adam. har jeg ret?
Senest rettet af Abu Saif tors apr 07, 2011 19:43, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Abu Saif » tors apr 07, 2011 19:42

.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Frode » tors apr 07, 2011 22:04

Abu Saif skrev:Frode, hvad er det du ikke forstår? når en samtal forgår mellem to muslimer, så behøver man ikke skrifter fra bibelen. det er givet på forhån at islam er sandheden og kristendom er løgn, det så hvis samtalen er mellem to muslimer, et eksempel er, to muslimer behøver ikke at diskutere om jesus er gud søn. det er utænkeligt. forstår du nu pointen i mit forrige indlæg eller har du bare lyst til at diskutere hvorvidt biblen er falsk?
dit indlæg kan ses som en "protest" over bror ikke brugt biblen som et faktum, eller som om du ikke bryder dig om at han ikke gad at argumentere for hvorfor islam har eksisteret siden Adam. har jeg ret?

Abu Saif, jeg har ikke flere kommentarer. Hvad jeg har skrevet - det skrev jeg.
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Naadje » lør apr 09, 2011 09:03

Frode skrev:Jo, det er et forsøg på at "bortforklare" kristnes og jøders hellige skrifter Bibelen og
Toraen, hvis urgamle historie giver viden om, at islam i den tid var et ukendt begreb.
Den gudgivne historiske viden i Bibelen og Toraen - som profeten Muhammed jo heller ikke kimsede ad - den gør at vi kristne ved, at islam ikke har eksisteret fra det første menneskes tid, men først blev kendt da Muhammed trådte frem på verdensarenaen omkring år 610.

Okay det kan og skal vi så heller ikke diskutere nærmere. Vi har, som muslim og kristen, hver vores viden - hvilken der så er den sande gudgivne vil jo en dag i fremtiden blive åbenbaret for os.
Indtil den dag var det måske en god ting, at begynde og respektere hinanden i vores forskelligheder som muslim og kristen.

Fred

Frode jeg synes det er mærkeligt, at du selv starter diskussionen men efterfølgende siger, at det ikke er noget vi skal diskutere nærmere. Vi er også mange, heldigvis, som respekterer hinanden og vores forskelligheder i forvejen, hvorfor at du ikke har belært os med noget nyt. Desuden er det ikke kun måske en god idé med respekt, den skal være der.

Vi tror som muslimer, at alle profeter kom med det samme budskab til menneskeheden; tilbedelsen af én Gud samt leve efter Guds retledning, hvorfor vi siger, at Islam har eksisteret fra start af. Selvom profeten Isa, salla lāhu 'alayhi wa sallam fx bad på en anderledes måde end profeten Musa, salla lāhu 'alayhi wa sallam og Profeten Muhammad, salla lāhu 'alayhi wa sallam, så er dette ikke ensbetydende med at de ikke kom med det samme budskab, for det gjorde de, hvorfor biblen (injil) og Toraen (tawrat) også næves i Koranen (i deres originale form). Derfor skal du ikke blive fornærmet over, at muslimer ikke mener, at biblen ikke er i dens 100 % originale form længere, for det er noget alle ved, ellers ville der ingen grund være til at vi kalder os muslimer og følger den sidste Profet. Det ville svare til, at jeg bliver fornærmet over det faktum, at vores Profet, salla lāhu 'alayhi wa sallam, ikke er nævnt i jeres bibel i dag, og på den baggrund beder dig om at vise respekt... det ville være langt ude. Vi er vel voksne mennesker, som kan finde ud af at snakke sammen uden at tage tingene så personligt, som du gør? Hvis man er alt for sart og hele tiden skal belære folk om grundlæggende værdier, så må man lade være med at debattere.
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Musliman » lør apr 09, 2011 19:47

Frode,

Du siger han va Guds søn. Var han Guds søn eller Gud selv? Bestem dig!

Brugere synes godt om dette indlæg : Levvame
Musliman
Islam Moderator

Givet : 74 perler
Fået : 56 perler

Indlægby Frode » søn apr 10, 2011 10:20

Naadje skrev:Fred
Frode jeg synes det er mærkeligt, at du selv starter diskussionen men efterfølgende siger, at det ikke er noget vi skal diskutere nærmere. Vi er også mange, heldigvis, som respekterer hinanden og vores forskelligheder i forvejen, hvorfor at du ikke har belært os med noget nyt. Desuden er det ikke kun måske en god idé med respekt, den skal være der.

Naadje, allerførst tak for din korrektion af min anvendelse af ordet "måske". Det ville jo være helt fantastisk om vi - muslimer og kristne - kunne blive enige om, at respekten "skal være der" når vi debatterer og argumenterer om vore forskellige synspunkter, meninger og viden om religion og tro. Det er jo en let sag for både en muslin og en kristen at respektere sine enge trosfæller man er enige med.

At jeg skrev til Abu Saif, "jeg har ikke flere kommentarer", blev gjort da vi jo begge havde givet udtryk for hver vores tro og viden udfra hvad islam og kristendom har lært os. Og jeg respekterer den viden om islam som både du og Abu Saif har beskrevet, som jo ikke er ensbetydende med at jeg mener den er rigtig. Sådan håber jeg da at vi står nu med en gensidig respekt overfor hinanden.

Vi tror som muslimer, at alle profeter kom med det samme budskab til menneskeheden; tilbedelsen af én Gud samt leve efter Guds retledning, hvorfor vi siger, at Islam har eksisteret fra start af. Selvom profeten Isa, salla lāhu 'alayhi wa sallam fx bad på en anderledes måde end profeten Musa, salla lāhu 'alayhi wa sallam og Profeten Muhammad, salla lāhu 'alayhi wa sallam, så er dette ikke ensbetydende med at de ikke kom med det samme budskab, for det gjorde de, hvorfor biblen (injil) og Toraen (tawrat) også næves i Koranen (i deres originale form). Derfor skal du ikke blive fornærmet over, at muslimer ikke mener, at biblen ikke er i dens 100 % originale form længere, for det er noget alle ved, ellers ville der ingen grund være til at vi kalder os muslimer og følger den sidste Profet.

Naadje, du må forstå at jeg absolut ikke er blevet fornærmet, hverken over din eller Abu Saif's her udtrykte viden om islam, heller ikke jeres viden om, at Bibelen ikke længere skulle være i sin "originale form".
Vi - Jesustroende kristne - kan ikke være fornærmet over jeres "viden", da vi jorden over erfarer og oplever, at det evangeliske budskab(injil) som Jesus gav til sine efterfølgere, det fungerer i sin samme kærlighed og guddommelige kraft som for to tusinde år siden.

Fred
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby MindChurch » søn apr 10, 2011 10:50

turkovich skrev:Selam Aleykum
(...)
Hvad syntes i jeg skal gøre? Skal jeg bare være ligeglad, eller skal jeg prøve at få ham på rette spor med hans viden (både om kristendommen og islam)? Jeg har dog prøvet flere gange med løsning no. 2, men han hører ikke efter! Selvom det er Kristendom.

Det lyder mere som om - specielt i forhold til den han siger med "tænke mere frit" - at din ven snarere søger i mod helt at komme væk fra religion. Kristne i Danmark er jo notoriske for, oftest at være det man kalder "kulturkristne". De fleste danske kristne tror principielt ikke gud - tværtimod tror de på tro på gud, og heraf kommer der måske en større frihed eller sågar ligegyldighed i forhold til kristendommens oprindelige bud.

I øvrigt har vi jo også stærk tradition for at tolke biblen individuelt i Danmark, og dette kan måske også være, hvad han mener med at tænke mere frit - og herved også en forklaring på hvorfor dine bibelske argumenter netop preller af på ham, da det blot er dit perspektiv på biblen (i hans optik altså; personligt er jeg ambivalent i forhold til om man bør lytte til hvad teologerne siger om biblen, eller om man selv skal tolke den for at være decideret "kristen"), og altså ikke hvordan han mener biblen skal forstås.

Men det kunne måske være interessant at starte ud med at finde ud af, om han overhovedet er interesseret i religion, og om han overhovedet tror... men lad nu for guds skyld være med at stigmatisere ham på det, hvis det viser sig, at det faktisk bunder ud i, at han ikke rigtig kan tro på gud - om ikke andet at han måske blot ikke er i stand til at tro på koranens gud. Jeg mener ikke du skal være ligeglad, men jeg synes ikke du skal prøve at trække ham i mod islam, eller trække ham i mod "sand" kristendom, men i stedet som en ven tage udgangspunkt i hans idéer og støtte ham i det, selvom du måske er uenig. Hvad man bør prioritere hos venner er jo deres lykke, fremfor hvad man selv mener giver lykke, og så projicere det over på dem. Jeg tror det var Blaise Pascal der sagde "Some are made so that they cannot believe".

Men dette indlæg er selvfølgelig blot mit ydmyge og ignorante ateistiske syn på det; jeg er ikke i tvivl om, at de ovenstående holdninger vil komme i strid modvind (:
"(...) If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it."
- Albert Einstein
Brugeravatar
MindChurch

Tro: Andet

Fået : 0 perle

Indlægby Cabra » søn apr 10, 2011 14:07

Men dette indlæg er selvfølgelig blot mit ydmyge og ignorante ateistiske syn på det; jeg er ikke i tvivl om, at de ovenstående holdninger vil komme i strid modvind (:

Hehe, folk vil nok generelt være uenige ja. Sådan som jeg forstår det så er man som muslim af den overbevisning, at Islam er en gave til mennesket, hvorfor det giver god mening, at man altid ville ønske det for ens venner, da man jo vil dem det bedste. Men samtidigt forstår jeg det sådan, at det ikke er tilladt at give Dawah til folk som ikke ønsker det, men at kun må gøre det i det omfang som modparten ønsker. Til gengæld er den ens forpligtelse at informere om Islam, hvis man bliver bedt om hjælp. Alternativt at finde en part der kan.

Hvis jeg er forkert på den, så må folk selvfølgelig gerne lige rette mig.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Frode » søn apr 10, 2011 15:53

Cabra skrev:

Hehe, folk vil nok generelt være uenige ja. Sådan som jeg forstår det så er man som muslim af den overbevisning, at Islam er en gave til mennesket, hvorfor det giver god mening, at man altid ville ønske det for ens venner, da man jo vil dem det bedste. Hvis jeg er forkert på den, så må folk selvfølgelig gerne lige rette mig.

- Ja, det tror jeg enhver muslim vil give dig ret i. Men en kristen er jo på en lignende måde af den overbevisning, at kristendommen også er en gave, som man ønsker ethvert menneske ville åbne.

Det er jo det denne tråd egentlig handler om, at turkovich's ven skal finde ud af hvilken af disse "gaver" han vil vælge - eller måske fravælge begge.

Brugere synes godt om dette indlæg : Cabra
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Cabra » søn apr 10, 2011 15:58

@Frode

Helt enig. Har faktisk lige lavet en bruger inde på Jesusnet og det er en af de ting som går igen herinde fra - nemlig at folks religion ses som et gave til mennesket. På andre måder afskiller det forum sig dog fra dette, det i al fald mit indtryk indtil videre.
Cabra
Sølv Bruger

Næste

Lignende emner

Tilbage til Religiøs Dialog