er tawasul tilladt?

Islam-intersekteriske diskussioner samt andre religioner

Redaktør: Fri Debat Mods

er tawasul tilladt?

Indlægby ~NoorMuhammed~ » man jan 24, 2011 00:31

Assalamu aleikum..

er tawasul tilladt?

Wa salam
Vores Kære Profet(pbuh) sagde : "Hvis en ung person, viser en ældre Respekt, grundet dennes høje alder, vil Allah forberede ham folk, der respekterer ham i hans alderdom".
Brugeravatar
~NoorMuhammed~

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: er tawasul tilladt?

Indlægby A90 » man jan 24, 2011 01:23

salam :)

håber det her kan hjælp dig.

http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 67&CATE=24

wa alaikum salam
A90

Indlægby 786 » søn feb 06, 2011 01:38

I Allah´s navn den mest Barmhjertige den mest Nådige

Tawasul er helt tilladt, selvom en mindre gruppe af folk har travlt med at stemple andre folk for shirk og bida osv...
Lad mig give et lille eksempel, når vi tager medicin, eller piller for den sags skyld, hvorfor gøre vi det, når vi udelukkende ved at det Allah azzawajal der giver helbredelse. Jo vi tager medicin fordi det blot er en middel, men selve pillen kan ikke give os helbredelse hvis Allah ikke har tilladt det, og vice versa... Så når man beder om Awliya om hjælp, skal man have den intention at de blot er en middel, og fordi at de er Allah´s ydmyge tjenere, men det også kun med Allah´s vilje igen...
''Abdullah ibn Mas'ud (may Allah be pleased with him) reported that our Prophet (may Allah bless him and grant him peace) stated: "If you ever find yourselves stranded alone in a desolate place or jungle, then say, 'O servants of Allah! Help me, Allah have mercy on you' "

[Ibn Taymiyya, al-Kalim al-Tayyib, page 69 and Shawkani, Tufhat ad-Dhakireen, page 130. Ibn Sunni, Imam Bazaar, Hafiz al Hasamim and Imam an-Nawawi all quote this hadith also in their various books]

Ovenstående hadith fortæller os at man kan søge hjælp fra de man ikke kan se, det kan være jinn, englere, Allah´s awliya, ovenstående hadith er mere for dem der er på rejse... dette var blot en lille forklaring...
Brugeravatar
786

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 7 perler
Fået : 5 perler

Indlægby Musliman » søn feb 06, 2011 01:59

~NoorMuhammed~ skrev:Assalamu aleikum..

er tawasul tilladt?

Wa salam

Wa alaikum salam

Er der en god grund til at det ikke skulle være tilladt?
Musliman
Islam Moderator

Givet : 74 perler
Fået : 56 perler

Indlægby Muhyi al din » søn feb 06, 2011 07:31

786 skrev:
Ovenstående hadith fortæller os at man kan søge hjælp fra de man ikke kan se, det kan være jinn, englere, Allah´s awliya, ovenstående hadith er mere for dem der er på rejse... dette var blot en lille forklaring...

Jinn?
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby Muhyi al din » søn feb 06, 2011 07:41

Musliman skrev:
~NoorMuhammed~ skrev:Assalamu aleikum..

er tawasul tilladt?

Wa salam

Wa alaikum salam

Er der en god grund til at det ikke skulle være tilladt?

Grunde til hvorfor nogen ikke kan forstå, hvordan det kan være tilladt er bl.a. at have set en shia og/eller har set en uviden lægperson dyrke dyrke det.

Jeg er blevet oplært at tawasul er tilladt, men samtidig er jeg oplevet gjort opmærksom på, at der mange som overskrider grænsen for hvad der tilladt enten pga. vildledt "aqida eller uvidenhed.
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Musliman » søn feb 06, 2011 12:23

Muhyi al din skrev:Grunde til hvorfor nogen ikke kan forstå, hvordan det kan være tilladt er bl.a. at have set en shia og/eller har set en uviden lægperson dyrke dyrke det.

Jeg er blevet oplært at tawasul er tilladt, men samtidig er jeg oplevet gjort opmærksom på, at der mange som overskrider grænsen for hvad der tilladt enten pga. vildledt "aqida eller uvidenhed.

Jeg er enig med dig i, at der er nogle der går til ekstremerne med tawassul, men der er også muslimer, der er ekstreme i forbydelsen af det.

Jeg har selv oplevet jævnaldrende personer der har sagt det er shirk, indtil jeg forklarede dem det lidt nærmere. Så blev de pludselig i tvivl og sagde at "de tror det er shirk". Noget som jeg nægter at tro, at de lærde som de
hævder at følge, også skulle have sagt.

Det var mere disse personer jeg tænkte kunne have en indflydelse på broderen da jeg stillede spørgsmålet. Men det kunne selvfølgelig også være dem du nævner.
Musliman
Islam Moderator

Indlægby 786 » søn feb 06, 2011 15:34

Muhyi al din skrev:
786 skrev:

Jinn?

Assalamu Aleykum, når jeg mener jinn, så det ikke på den måde at man begynder at bruge diverse midler for at komme i kontakt med jinn, for det vil ikke være tilladt. Jeg mener her, at når man er ude at rejse, og man er strandet et sted helt alene, så kan muslimske jinn hjælpe en, eller det kan være englere osv.. nedenstående hadith kan måske klaregøre din undren,

Mullah ''Ali Qari writes that our Prophet Muhammad (may Allah bless him and grant him peace) said that:

"If you are in the jungle alone say, "O servants of Allah! Help me" The servants of Allah are the angels, Muslims, jinn, or abdal" This hadith is useful for travellers"

[Qari, M, 'A, Al-Hirz al-Thamin, page 378]
Brugeravatar
786

Indlægby Muhyi al din » søn feb 06, 2011 21:42

786 skrev:
Muhyi al din skrev:
786 skrev:

Jinn?

Assalamu Aleykum, når jeg mener jinn, så det ikke på den måde at man begynder at bruge diverse midler for at komme i kontakt med jinn, for det vil ikke være tilladt. Jeg mener her, at når man er ude at rejse, og man er strandet et sted helt alene, så kan muslimske jinn hjælpe en, eller det kan være englere osv.. nedenstående hadith kan måske klaregøre din undren,

Mullah ''Ali Qari writes that our Prophet Muhammad (may Allah bless him and grant him peace) said that:

"If you are in the jungle alone say, "O servants of Allah! Help me" The servants of Allah are the angels, Muslims, jinn, or abdal" This hadith is useful for travellers"
[Qari, M, 'A, Al-Hirz al-Thamin, page 378]

Wa "alaykum as salam

Jeg synes stadig din formulering/forklaring kan misforståes. Hvad siger du så til en person, som nu tror at tawassul med jinn alene er tilladt?

I øvrigt så synes, at det er mærkeligt, at du gør og får lov til at hive et par citater frem og selv fortolke videre selv.

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Muhyi al din » søn feb 06, 2011 21:47

Musliman skrev:Det var mere disse personer jeg tænkte kunne have en indflydelse på broderen da jeg stillede spørgsmålet. Men det kunne selvfølgelig også være dem du nævner.

Det er ingen af delene. Jeg ved tilfældigvis, at broren/søsteren er shia-muslim.

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Musliman » søn feb 06, 2011 22:33

Muhyi al din skrev:Det er ingen af delene. Jeg ved tilfældigvis, at broren/søsteren er shia-muslim.

Du har ret. Det kan jeg også opdaget nu på hans signatur.
Musliman
Islam Moderator

Indlægby 786 » man feb 07, 2011 00:00

Muhyi al din skrev:
786 skrev:
Muhyi al din skrev:
786 skrev:
Wa "alaykum as salam

Jeg synes stadig din formulering/forklaring kan misforståes. Hvad siger du så til en person, som nu tror at tawassul med jinn alene er tilladt?

I øvrigt så synes, at det er mærkeligt, at du gør og får lov til at hive et par citater frem og selv fortolke videre selv.

Assalamu Aleykum,
Efter at have set nøje efte mine formuleringer, så forstår jeg misforståelsen. De hadith jeg sat ind, er fra en bog som jeg er i gang med at læse, og det du kalder mine fortolkninger, er også noget jeg har læst og forstået fra bogen. De hadith jeg sat ind forklare at man også kan også søge hjælp fra andre end kun Allah azzawajal, men med slf Allahs vilje. Mens ordet tawassul generelt bliver brugt om det tilladt at søge hjælp gennem ambiya eller awliya sådan som jeg har forstået det, så det er der forskellen kommer ind, og misforståelsen, men synes jeg gøre det rimelig klart at opsøge jinn selv ved at udøve sort magi eller bruge koran vers osv,ikke er tilladt. Tawassul med jinn alene, er dog noget jeg ikke kender til, enten kommer man selv i kontakt med jinn, som ville være haram. eller kan det være som de hadith jeg sat ind fra bogen, at du kan få hjælp fra jinn ved at bruge en generel udtryk, hvor alle Allah's tjenere bliver inkluderet, både dem man kan se og dem man ikke kan se... Men jeg undskylder for at skrive upræcise formuleringer... dette er bogen hvis du vil læse...
Traditional Scholarship & Modern Misunderstandings
Understanding The Ahle al-Sunnah - By Abu Ammar
Brugeravatar
786

Indlægby Musliman » tors maj 26, 2011 21:08

As-salamu alaykum!

Det følgende er et svar jeg engang fik fra bror Waseem Hussain om tawassul, som Inshallah vil give brugerne/gæsterne der er interesserede et klarere billede:

Spørgsmål: Assalamu Alaykum Warahmatullah! Hvad er tawassul og er det tilladt ifølge de fire lovskoler?
Svar: Assalamu Alaykum Warahmatullah,

Tawassul er at spørge Allah om noget gennem/via en anden.
Dvs. man beder f.eks. Zaid, eller Profeten lave dua til Allah for en selv. Det er egentlig det vi gør, når vi siger til folk, ”lav dua for mig”. I bund og grund er det en form for tawassul, når vi beder en anden lave dua for os.Der er egentlig ikke så meget hokus-pokus over det.
F.eks. i ens skole er der typisk en elev læreren bedre kan lide. Hvis nu alle de andre elever ønsker noget, så kan de enten selv foreslå det til læreren, eller de kan få lærerens yndlingselev til at foreslå det. Tit kan det være en god idé at først bede yndlingseleven sige det, og så selv bakke det op.

I bund og grund er det det samme med tawassul. Så er det i stedet for at bede Allah om noget direkte, gør man det via profeter, sahaba eller andre retskafne personer, fordi man forventer det vil have en mere gavnlig effekt.

En af mine lærere, shaykh Abdul Qadir al-Aani (rahimahullah) plejede at sige:

"Malikier og shafier har altid tilladt tawassul.
De tidlige hanafier tillod ikke tawassul, mens de sene hanafier tillader det.
De tidlige hanbalier tillod tawassul, mens de sene hanbalier ikke tillader det."

Der findes i dag to ekstremer indenfor dette emne. Dem der nærmest insisterer på, at man skal gøre det, og hvis man ikke gør det så er man en dårlig muslim. Og så er der dem, der insisterer på, at man ikke må gøre det, og hvis man gør det så er man en dårlig muslim.
Når der opstår sådanne ekstremer bør man altid tænke, at Islam er middelvejen. Det er berettet fra mange af de tidlige muslimer, og i nogle svage hadith, at Profeten sagde: ”Den bedste ting er den midterste”. Altså den der er midt i mellem.
I bund og grund er ”tawassul” en stor diskussion, der kan gøres meget kort.
Ønsker man at lave tawassul gør man det.
Og har man det bedst ved at lade være, så lader man bare være.

Sværere er det egentlig ikke.
Der er ingen grund til at hidse sig yderligere op over emnet og insistere på at alle skal gøre det, eller at alle skal lade være.

Det sørgelige er, at vi muslimer hellere vil bruge tid og energi på at skændes om sådanne ting, frem for at tænke fremad og se, hvordan vi kan bygge et muslimsk fællesskab op for vores børn, i form af vuggestuer, børnehaver mm.

Wassalam,

Waseem Hussain
Haya.dk

Læg specielt mærke til det sidste:
"Ønsker man at lave tawassul gør man det. Og har man det bedst ved at lade være, så lader man bare være. Sværere er det egentlig ikke. Der er ingen grund til at hidse sig yderligere op over emnet og insistere på at alle skal gøre det, eller at alle skal lade være."
Musliman
Islam Moderator

Indlægby Kaisdj » tors maj 26, 2011 21:56

Musliman skrev:
Muhyi al din skrev:Grunde til hvorfor nogen ikke kan forstå, hvordan det kan være tilladt er bl.a. at have set en shia og/eller har set en uviden lægperson dyrke dyrke det.

Jeg er enig med dig i, at der er nogle der går til ekstremerne med tawassul, men der er også muslimer, der er ekstreme i forbydelsen af det.

Jeg har selv oplevet jævnaldrende personer der har sagt det er shirk, indtil jeg forklarede dem det lidt nærmere. Så blev de pludselig i tvivl og sagde at "de tror det er shirk". Noget som jeg nægter at tro, at de lærde som de

Det var mere disse personer jeg tænkte kunne have en indflydelse på broderen da jeg stillede spørgsmålet. Men det kunne selvfølgelig også være dem du nævner.

- Hvad skriver du om?
Kaisdj

Fået : 1 perle

Indlægby Kaisdj » tors maj 26, 2011 21:57

Musliman skrev:

Hvad snakker du om?
Kaisdj

Indlægby Sunni-Peace » tors maj 26, 2011 22:04

As-salamu 'alaykum wa rahmatullah wa barakatuh.

I Allāhs navn, Den mest Nådige, Den mest Barmhjertige.

Al lovprisning tilhører Allah, Den Ophøjede, og fred og velsignelser være med vor Mester Profeten Muhammad, hans rene familie og alle hans ædle og trofaste ledsagere.

Endnu et meget vigtigt emne som der er behov for at kaste lys over, siden der desværre er nogle sekter i islam som mener det er shirk, bid’a og gud ved hvad. Ikke nok med at søge wasilla er tilladt, men det er faktisk direkte opfordret, hvilket er bevist af både Koranen og hadith.
Der har været enighed om emnet af Største delen af både de tidligere og senere imamer. Shaykh-al-islam Taqi Subki (Må Allah være tilfreds med ham) sagde selv ”Tawassul til éns herre gennem Profeten Muhammad (Fred og velsignelser være med ham) er belønningsværdigt.

Først og fremmest ser vi på en generel definition på hvad wasila egentlig er, og hvilket formål det har, så der ikke opstår misforståelser.
En generel definiton :"Midlet (al-wasila) er i grunden dét ved hvilket man når frem til noget og opnår nærhed til det (Ibn Manzur, Lisan al-'Arab)

Formålet er altså at opnå nærhed til Allah igennem det som Han elsker, og af hele Allahs skabelse er intet Ham mere elsket end vores elskede Profet (salla Llahu 'alayhi wa sallam). Derfor er det oplagt at man bruger vor Mester som vor middel til Allah, og ligeledes andre som Allah har nært - såsom Sahaba, Ahl al-Bayt, Awliya og Salihun.

»Oh I som tror, frygt Allah og søg midlet til ham, og anstreng jer i Hans vej, så at I må blive succesfulde« (al-Ma'ida, 5:35).
»Og vi har ikke sendt noget sendebud, undtagen for at han, med Allahs tilladelse, skulle adlydes. Og hvis de, da de havde begået uret imod dem selv var kommet til dig og havde søgt Allahs tilgivelse, og Sendebudet havde søgt tilgivelse for dem, ville de sandelig have fundet Allah tilgivende, nådefuld« (al-Nisa', 4:64).

Tafsir: Sayyiduna 'Ali (Allah forædle hans ansigt) sagde: »En beduin kom til os tre dage efter vi havde begravet Allahs Sendebud (Allahs fred og velsignelser være med ham), og kastede sig ved Allahs Sendebuds grav (Allahs fred og velsignelser være med ham) og kastede jord på sit hoved og sagde: 'Du plejede at tale, oh Allahs Sendebud, og vi plejede at lytte til din tale. Du rettede dig efter Allah og vi rettede os efter dig, og i hvad Allah åbenbarede til dig var dette vers: »Og hvis de, da de havde begået uret imod sig selv…« Jeg har begået uret imod mig selv og er kommet til dig, så søg tilgivelse for mig.' Derpå blev det kaldt ud fra graven, at 'Han har tilgivet dig.'«

Findes i Tafsir al-Qurtubi (under surat al-Nisa', vers 4:64, og i Tafsir Ibn Kathir, med lidt varierende ordlyd. Også citeret af Imam al-Nawawi i al-Adhkar al-Nawawiyya under afsnittet om at besøge Profetens grav (salla Llahu 'alayhi wa sallam).

»Og når det siges til dem: 'kom, Allahs Sendebud vil søge tilgivelse for jer', vender de deres ansigter væk og du ser dem hovmodigt vende sig væk. Det er det samme for dem, om du søger tilgivelse for dem eller om du ikke søger tilgivelse for dem: Allah vil absolut ikke tilgive dem. Sandelig vejleder Allah ikke det korrupte folk« (al-Munafiqun, 63:5-6).

»Og da en bog kom til dem fra Allah, idet den bekræftede det som var hos dem, og (selvom) de førhen plejede at bede om sejr over dem, som begik vantro, og da der så kom til dem, det som de genkendte, afviste de det, så må Allahs forbandelse være over de vantro« (al-Baqara, 2:89).

Tafsir: Imam Ibn Kathir kommenterede: »og de førhen plejede at bede om sejr over dem, som begik vantro«, »dvs. at de før dette sendebuds ankomst med denne bog, søgte hjælp imod deres polyteistiske fjender ved hans ankomst« (Ibn Kathir, Tafsir al-Qu'an, 2:89).

Imam al-Qurtubi kommenterede: »Ibn 'Abbas sagde: Jøderne var velvidende, idet de kæmpede med deres levevilkår. Når de plejede at blive slået på flugt, vendte de tilbage med denne anråbelse, idet de sagde: 'Sandelig beder vi til Dig, ved Den [af mennesker] Uudannede Profet, som Du har lovet at sende til os i den sidste tid, at hjælpe os imod dem.' Han [Ibn 'Abbas] sagde: Når de mødte modstand, plejede de at bede denne bøn og slå deres fjender på flugt« (al-Qurṭubi, Jami' li ahkam al-Qur'an, 2:89).

Imam al-Alusi sagde: »De plejede at bede om sejr over Aws og Kazraj stammerne ved Profeten (Allahs fred og velsignelser være med ham) før blev sendt« (al-Alusi, Ruh al-ma'ani fi tafsir al-Qur'an al-'azim, 2:89)
Der er så mange andre beviser som kunne fremhæves men for at gøre det kort kan vi også lige medtage en hadith som lovet.

Tirmidhi and Ibn Majah relate through a rigorous chain of narrators from 'Uthman ibn Hunayf (may Allah be pleased with them) that A blind man came to the Prophet (Allah bless him and give him peace) and said, 'Please pray to Allah for me that He may heal me.' The Prophet (Allah bless him and give him peace) said: 'If you wish I will pray [for you], but if you are patient, it is better for you.' The man said: 'Pray to Him'. The Prophet (Allah bless him and give him peace) directed him to make a meticulous ablution (wudu), and then make the following du'a: 'O Allah, I ask You and turn to You through my Prophet Muhammad, the Prophet of Mercy; O Muhammad, I seek your intercession with my Lord for my need, that it may be fulfilled. O Allah, grant him intercession for me'. Tirmidhi stated that the hadith is well or rigorously authenticated.

Selv de største Imamer søgte wasila, og anvendte hinanden som midlet til at opnå nærhed til Allah. Et glimrende eksempel her er fx, når Imam Shafi rahimahullah anvendte Imam al-Azam Abu Hanifa rahimahullah som sin wasilla.

” Al-Khatib narrates in Tarikh Baghdad that the truthful (saduq) qadi al-Husayn ibn `Ali al-Saymari narrated to them, that the trustworthy (thiqa) Imam `Umar ibn Ibrahim [ibn Ahmad] al-Muqri told him, that the trustworthy Shaykh Makram ibn Ahmad told them, that `Umar ibn Ishaq ibn Ibrahim [status?] told them, that the trustworthy Shaykh `Ali ibn Maymun told them: I heard al-Shafi`i say: I swear I seek the blessing of Abu Hanifa (inni laatabarraku bi-Abi Hanifa) and come to his grave every day" meaning as a visitor. Whenever I have a certain need I pray two rak`as then I come to his grave and ask Allah Most High for my need at his grave, and little time passes until it is fulfilled.

Det burde være krystal klart for enhver oprigtig muslim, at wasila ikke blot er tilladt men opfordret. Ikke nok med at Sahaba, Tabi’un, og alle de andre retskafne lærde har anvendt Tawassul, men selv Hazrat Adam alayhi salaam, anvendte Profeten Muhammad (Fred og velsignelser være med ham), som sin wasila for at få tilgivelse af Allah. Og uden tvivl er Profeten Muhammad (fred og velsignelser være med ham) den bedste wasila. Det er bare sørgeligt, at der findes sekter i dag, som konstant prøver at skade islam, vores deen, vores Imaan.

”Oh Allah, for din Habib skyld, tilgiv alle vores synder. Vi har synder på størrelse af bjerge, på størrelse af de syv have, men uanset hvad, så er intet større end Din Nåde og Barmhjertighed. Og beskyt os mod de vildledte. Tilgiv os, oh du Nådige og Barmhjertige, oh du verdnernes Herre…” Ameen.

Hvis der ønskes yderligere beviser på at tawassul ikke bare er mubah men derimod mustahab så er i velkommen til at skrive..

Taget fra http://riyaz-ul-jannah.blogspot.com/200 ... asila.html

Brugere synes godt om dette indlæg : Konvertit-sunni
Sunni-Peace

Givet : 2 perler

Indlægby Musliman » tors maj 26, 2011 22:11

Kaisdj skrev:
Hvad snakker du om?

tawassul
Musliman
Islam Moderator

Indlægby Kaisdj » tors maj 26, 2011 22:54

Musliman skrev:As-salamu alaykum!

Det følgende er et svar jeg engang fik fra bror Waseem Hussain om tawassul, som Inshallah vil give brugerne/gæsterne der er interesserede et klarere billede:

Spørgsmål: Assalamu Alaykum Warahmatullah! Hvad er tawassul og er det tilladt ifølge de fire lovskoler?

Dvs. man beder f.eks. Zaid, eller Profeten lave dua til Allah for en selv. Det er egentlig det vi gør, når vi siger til folk, ”lav dua for mig”. I bund og grund er det en form for tawassul, når vi beder en anden lave dua for os.Der er egentlig ikke så meget hokus-pokus over det.
F.eks. i ens skole er der typisk en elev læreren bedre kan lide. Hvis nu alle de andre elever ønsker noget, så kan de enten selv foreslå det til læreren, eller de kan få lærerens yndlingselev til at foreslå det. Tit kan det være en god idé at først bede yndlingseleven sige det, og så selv bakke det op.

I bund og grund er det det samme med tawassul. Så er det i stedet for at bede Allah om noget direkte, gør man det via profeter, sahaba eller andre retskafne personer, fordi man forventer det vil have en mere gavnlig effekt.

De tidlige hanbalier tillod tawassul, mens de sene hanbalier ikke tillader det."

Der findes i dag to ekstremer indenfor dette emne. Dem der nærmest insisterer på, at man skal gøre det, og hvis man ikke gør det så er man en dårlig muslim. Og så er der dem, der insisterer på, at man ikke må gøre det, og hvis man gør det så er man en dårlig muslim.
Når der opstår sådanne ekstremer bør man altid tænke, at Islam er middelvejen. Det er berettet fra mange af de tidlige muslimer, og i nogle svage hadith, at Profeten sagde: ”Den bedste ting er den midterste”. Altså den der er midt i mellem.

Der er ingen grund til at hidse sig yderligere op over emnet og insistere på at alle skal gøre det, eller at alle skal lade være.

Det sørgelige er, at vi muslimer hellere vil bruge tid og energi på at skændes om sådanne ting, frem for at tænke fremad og se, hvordan vi kan bygge et muslimsk fællesskab op for vores børn, i form af vuggestuer, børnehaver mm.

Wassalam,

Waseem Hussain
Haya.dk

"Ønsker man at lave tawassul gør man det. Og har man det bedst ved at lade være, så lader man bare være. Sværere er det egentlig ikke. Der er ingen grund til at hidse sig yderligere op over emnet og insistere på at alle skal gøre det, eller at alle skal lade være."

As – salamu alaykum wa rahmatullah wa barakatuh
I Allah’s navn, den mest nådige og den mest barmhjertelige. Må gud hjælpe os på vej gennem alt ondskab, og må gud belønne jer for jeres gode handlinger.
I islam skal man kun spørge gud og ingen andre. Det du har skrevet er delvist rigtig, men at man skal spørge andre om tilgivelse for deres synder, og fejlagtige – dumheder, er det ikke gennem Sahabah, eller profeterne. Det gennem gud, og ingen forventer gavnlige effekter, som du nu har skrevet. I islam er det kun gud alene og ingen andre. Du skal slet ikke blande profeter, Sahabah og retskafne personer. Det hænger slet ikke sammen, når vi snakker religion Islam, derfor synes jeg ikke du skal sammenligne Gud den nådige, og profeterne på en kasse. Gud er noget andet, og profeterne er noget andet. Det Allah der tilgiver, og ikke profeten Muhammed og andre hellige anbiat. Gud er den tilgivende, Gud er alt. Gud kan nemlig alt, der er ingen andre end ham, der kan alt. Gud har lavet alt det, som er til. Det ham der har skabt alt, hvad der rører sig og dufter, løber osv. Gud har skabt planter dyr, og den ene tilgivende, og du sammenligner Allah den almægtige med de hellige mennesker, og dem skal man spørge lov om håb for gode handlinger, - og håb for alt det gode i verden. Der tager du fejl. Det er den almægtige, der bedømmer dine handlinger til sidste dråbe, og du skal ikke skrive at det kan man gøre via profeterne. Det sludrer det du har skrevet. Gud er den ene, og ingen andre!
Kaisdj

Indlægby Kaisdj » tors maj 26, 2011 22:56

Kaisdj skrev:
Musliman skrev:As-salamu alaykum!

Wassalam,

Waseem Hussain
Haya.dk

As – salamu alaykum wa rahmatullah wa barakatuh
I Allah’s navn, den mest nådige og den mest barmhjertelige. Må gud hjælpe os på vej gennem alt ondskab, og må gud belønne jer for jeres gode handlinger.
I islam skal man kun spørge gud og ingen andre. Det du har skrevet er delvist rigtig, men at man skal spørge andre om tilgivelse for deres synder, og fejlagtige – dumheder, er det ikke gennem Sahabah, eller profeterne. Det gennem gud, og ingen forventer gavnlige effekter, som du nu har skrevet. I islam er det kun gud alene og ingen andre. Du skal slet ikke blande profeter, Sahabah og retskafne personer. Det hænger slet ikke sammen, når vi snakker religion Islam, derfor synes jeg ikke du skal sammenligne Gud den nådige, og profeterne på en kasse. Gud er noget andet, og profeterne er noget andet. Det Allah der tilgiver, og ikke profeten Muhammed og andre hellige anbiat. Gud er den tilgivende, Gud er alt. Gud kan nemlig alt, der er ingen andre end ham, der kan alt. Gud har lavet alt det, som er til. Det ham der har skabt alt, hvad der rører sig og dufter, løber osv. Gud har skabt planter dyr, og den ene tilgivende, og du sammenligner Allah den almægtige med de hellige mennesker, og dem skal man spørge lov om håb for gode handlinger, - og håb for alt det gode i verden. Der tager du fejl. Det er den almægtige, der bedømmer dine handlinger til sidste dråbe, og du skal ikke skrive at det kan man gøre via profeterne. Det sludrer det du har skrevet. Gud er den ene tilgiver, og ingen andre!
Kaisdj

Indlægby 786 » tors maj 26, 2011 23:38

Assalamu Aleykum,

Kaisdj, hvis du lægger mærke til "Sunni peace" indlæg, så ligger han ikke Allah og profeterne i samme kasse, men det din egen lille fortolkning. Når du siger man kun skal spørge gud, så hvad menes der med det, hvem har lært os hvem gud er, hvem har fortalt os hvordan gud er, hvem har fortalt os hvordan vi skal udfører bønnen, osv.. det har Allah taala til sin Profet (sallelahu aleyhi wa salam) som så har lært os i alle disse områder. Profeten (sallelahu aleyhi wa salam) er alt, man kan ikke være komplet mumin før man ikke elsker Profeten (sallelahu aleyhi wa salam) mere end alle andre mennesker, det kommer i en hadith
narated By Anas : The Prophet said "None of you will have faith till he loves me more than his father, his children and all mankind." ►Bukhari Volume 001, Book 002, Hadith Number 014.

Narated By 'Abdullah bin Hisham : We were with the Prophet and he was holding the hand of 'Umar bin Al-Khattab. 'Umar said to Him, "O Allah's Apostle! You are dearer to me than everything except my own self." The Prophet said, "No, by Him in Whose Hand my soul is, (you will not have complete faith) till I am dearer to you than your own self." Then 'Umar said to him, "However, now, by Allah, you are dearer to me than my own self." The Prophet said, "Now, O 'Umar, (now you are a believer)." ►Bukhari Volume 008, Book 078, Hadith Number 628.

Så Kaisdj, når du kommer med sådanne nogle udtalelser, burde du tænke dig godt om, hvor meget man egentlig elsker Profeten (sallelahu aleyhi wa salam)... Må allah retlede os allesammen mod kærligheden til Profeten (sallelahu aleyhi wa salam).. Amin
Brugeravatar
786

Indlægby Musliman » fre maj 27, 2011 00:43

Wa alaykum as-salam wa rahmatullahi wa barakatuh, bror Kaisdj

Ingen regner med, at nogen eller noget kan have nogen gavnlig eller skadelig effekt uafhængigt af Allah, når man laver tawassul. der er intet galt i at søge hjælp fra Allahs skabelse, med den intention, at hjælpen i enden kommer fra Allah. Lige for at tage et eksempel:
Masud og jeg går en tur, og jeg træder pludseligt på en bjørnefælde. Hvad tror du så den forventede reaktion vil blive? Jeg vil selvfølgelig råbe på Masud efter hjælp. Dette er ikke shirk, fordi enhver muslim ved, at Masud ikke kan hjælpe mig, hvis det ikke er Allahs vilje, ergo det er rent faktisk Allah der hjælper i enden. Det samme gælder når man fx tager medicin.

Bror Waseem Hussain forklarer meget godt hvorfor folk laver Tawassul:

Prøv så at forestille dig at denne ”Lærer” er Allah og eleverne er muslimer. Hvis der er noget galt i at bede en respekteret og vidende Lærd om at lave Dua til Allah for en, netop fordi han har denne status hos Allah, hvorfor skulle der så være noget galt i at gøre det samme med Rasulullah (sallallahu alayhi wa asallam), Allahs mest perfekte og elskede skabning?

At sige at det er tilladt at bede en levende om at lave Dua for en, samtidig med at det ikke er tilladt at bede en død, svarer til at man mener den levende rent faktisk kan hjælpe, hvilket er shirk, fordi vi ved at hjælpen i enden kommer fra Allah.
Lyder det ikke lidt mærkeligt og paradoksalt at sige følgende?:
I. En levende kan godt hjælpe mig
II. En død kan ikke hjælpe mig

Vi ved samtidig godt, at al-Ambiya (alayhim as-salam) er levende i deres grave, og at Rasulullah (sallallahu alayhi wa sallam) præsenteres for hans (sallallahu alayhi w asallam) Ummahs gerninger i sin grav.
Hver gang vi fx i Tashahhud under Salah siger ”as-salamu alayka ayyuhan Nabi” vil englene informere ham (sallallahu alayhi w asallam) om vores salam og han vil svare tilbage på den.

Der er dog andre grunde at forbyde Tawassul, og visse lærde har gjort dette af gode grunde. Derfor bør man ikke se ned på dem der forbyder det. Derimod er det ikke godt at gå til ekstremerne med at forbyde det eller at gå til ekstremerne med at anbefale det, så man når til det punkt, hvor man ser ned på alle dem der ikke bryder sig om tawassul. Det er altid bedst at følge midtervejen. Derfor valgte jeg også at gøre folk opmærksomme på et sted i bror Waseem Hussains svar:

Og har man det bedst ved at lade være, så lader man bare være. Sværere er det egentlig ikke. Der er ingen grund til at hidse sig yderligere op over emnet og insistere på at alle skal gøre det, eller at alle skal lade være.

Og

Desuden er dette et emne muslimer som os ikke bør diskutere. Enten laver man det eller også gør man ikke. Der er ingen grund til at kalde noget der i det mindste kan være ikhtilaf om blandt Ulema for shirk eller hvad ved jeg. Det skal også lige siges, at de kilder forummet anerkender tillader tawassul. Her gælder: Sunnipath, daruliftaa og marifah.
Musliman
Islam Moderator

Indlægby Sunni-Peace » fre maj 27, 2011 01:10

[color=#FF0000][Muslimah]Der er dog andre grunde at forbyde Tawassul, og visse lærde har gjort dette af gode grunde. Derfor bør man ikke se ned på dem der forbyder det. Derimod er det ikke godt at gå til ekstremerne med at forbyde det eller at gå til ekstremerne med at anbefale det, så man når til det punkt, hvor man ser ned på alle dem der ikke bryder sig om tawassul.[/quote][/color]

Pas nu lidt på hvad du siger og udleder fra bror Waseems udtalelse. Du beskriver de lærde som anbefaler tawassul og de lærde som forbyder det som værende ekstreme. Jeg har lige skrevet en række hadith hvori det er bevist at det er Profetens (Må Allahs Fred Og Velsignelser Være Med Ham) ledsageres sunnah såvel som Profeten Adams (Alaihis salam) sunnah. Endvidere var der en række udtalelser fra nogle klassiske lærde som direkte anbefalede det. Hvori lægger det ekstreme så når man anbefaler tawassul taget i betragtning af de forskellige hadith osv. ?

Men hvad angår de mennesker som forbyder det så kan jeg godt give dig ret i at de sandlige er ekstreme og på afveje. Når jeg siger at de er på afveje skyldes det ikke kun deres forbud men hele tankegangen bag dette omkring anbiya og awliyas status i Islam samt deres forvrængede definitioner af begreber som shirk. Hvis i ønsker det kan dette godt uddybes...
Sunni-Peace

Indlægby Musliman » fre maj 27, 2011 06:14

As-salamu alaykum, bror/søster Sunni-Peace

Sunni-Peace skrev:Pas nu lidt på hvad du siger og udleder fra bror Waseems udtalelse. Du beskriver de lærde som anbefaler tawassul og de lærde som forbyder det som værende ekstreme. Jeg har lige skrevet en række hadith hvori det er bevist at det er Profetens (Må Allahs Fred Og Velsignelser Være Med Ham) ledsageres sunnah såvel som Profeten Adams (Alaihis salam) sunnah. Endvidere var der en række udtalelser fra nogle klassiske lærde som direkte anbefalede det. Hvori lægger det ekstreme så når man anbefaler tawassul taget i betragtning af de forskellige hadith osv. ?

Læg mærke til at der er forskellige former for tawassul. Der er:
Wasila
Istighatha
Isti'ana

Det du copy-pastede i dit forrige indlæg handlede om tawassul/wasila, mens det jeg har taget op i mine indlæg omhandler Istighatha. Det Adam (alayhi salam) gjorde var ikke at kalde på Rasulullah (sallallahu alayhi wa sallam) men at bruge ham så Wasila til at opnå Allahs tilgivelse.

Når jeg siger at Ulema har gode grunde til at forbyde tawassul/istighatha, er disse grunde ikke selve handlingen, men fordi uvidende lægpersoner sagtens kan have misforstået meningen med det. Hvis der nu fx er en lægperson - uden den store viden om Aqida generelt - der hører sin Shaykh lave tawassul/istighatha, ved Allah bedst hvordan han tror det foregår og hvilken intention han har, hvis han selv begynder at lave det. Man kan sagtens begå shirk når man i sin uvidenhed selv mener at man laver tawassul/istighatha, fordi ens Aqida i forvejen ikke er ren.

Derfor har og kan nogle lærde gjort det forbudt, fordi at det sagtens kan føre til shirk, hvis man ikke har sin Aqida på plads. Dette skal ikke ses som en forbydelse af Tawassul/istighatha med en ren Aqida og Niyya.

Wa Allahu alam
Senest rettet af Musliman fre maj 27, 2011 12:07, rettet i alt 1 gang.
Musliman
Islam Moderator

Indlægby Naadje » fre maj 27, 2011 11:29

Kaisdj skrev:I islam skal man kun spørge gud og ingen andre. Det du har skrevet er delvist rigtig, men at man skal spørge andre om tilgivelse for deres synder, og fejlagtige – dumheder, er det ikke gennem Sahabah, eller profeterne. Det gennem gud, og ingen forventer gavnlige effekter, som du nu har skrevet. I islam er det kun gud alene og ingen andre. Du skal slet ikke blande profeter, Sahabah og retskafne personer. Det hænger slet ikke sammen, når vi snakker religion Islam, derfor synes jeg ikke du skal sammenligne Gud den nådige, og profeterne på en kasse. Gud er noget andet, og profeterne er noget andet. Det Allah der tilgiver, og ikke profeten Muhammed og andre hellige anbiat. Gud er den tilgivende, Gud er alt. Gud kan nemlig alt, der er ingen andre end ham, der kan alt. Gud har lavet alt det, som er til. Det ham der har skabt alt, hvad der rører sig og dufter, løber osv. Gud har skabt planter dyr, og den ene tilgivende, og du sammenligner Allah den almægtige med de hellige mennesker, og dem skal man spørge lov om håb for gode handlinger, - og håb for alt det gode i verden. Der tager du fejl. Det er den almægtige, der bedømmer dine handlinger til sidste dråbe, og du skal ikke skrive at det kan man gøre via profeterne. Det sludrer det du har skrevet. Gud er den ene, og ingen andre!

:hmmm: Sub7an Allah. Noget siger mig, at du overhovedet ikke ved hvad tawasul er, men instinktivt reagerer på hvad du læser og selv tolker ud fra det.

Ovenikøbet så starter du i Allahs navn, og konkluderer til sidst, at det hele er noget sluder. Hvem er du til at konkludere sådan?

Jeg synes akhi Waseem kommer med en vigtig pointe, som jeg synes rigtig godt om. Nogle mennesker kommer bare ikke videres i deres liv, og bruger al deres energi og krudt på at insistere på, at alle skal/ikke-skal gøre det i stedet for at acceptere folks uenighed/påpasselighed. Derudover så synes jeg, at det er bedrøvende, når folk bevidst klandrer andre mennesker for grimme ting, når det tydeligt, at muslimers problem langt fra er shirk, Al7amdulillah.

Brugere synes godt om dette indlæg : Musliman
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 15 perler
Fået : 27 perler

Indlægby Martin90 » fre maj 27, 2011 11:41

Det her er svaret inshaAllah... Spørger folk der har viden og studeret shariah i flere år, ikke folk der henter svar fra deres baglomme

Link fjernet af Al-maghrebia pga. brud på reglerne omkring godkendte links
Martin90

Indlægby Martin90 » fre maj 27, 2011 11:46

Salam,

Hvad Ulamaa har sagt, ang. Tawasul ... Vi skal passe meget på, for det en vej til shirk uden man ved det. Her er en video klip fra Shaikh Bilal Philips der blandt andet har skrevet bøger inden for Tawheed osv.
I videoen bliver Shaikhen spurgt om Tawasul, og Shaikhen giver svar.... LYT og LÆRE og handle derefter...

Link fjernet af Al-maghrebia pga. brud på reglerne omkring godkendte links
Martin90

Indlægby Musliman » fre maj 27, 2011 12:02

Salam

bror Martin90, Shaykh Abdur-Rahim Green og Shaykh Bilal Philips, må Allah være dem begge nådige, følger en anden forståelse af Islam end forummet. Det er ikke tilladt at henvise til hjemmesider eller videoer med dem.
Musliman
Islam Moderator

Indlægby Musliman » fre maj 27, 2011 12:12

Sunni-Peace skrev:Du beskriver de lærde som anbefaler tawassul og de lærde som forbyder det som værende ekstreme.

Læs hvad jeg skrev igen, og du vil forstå det, Inshallah. jeg har ikke skrevet at Ulema der anbefaler tawassul er ekstreme. Jeg mener derimod, at folk der ser ned på dem der ikke gør det, som hvis det var wajib, begynder at blive ekstreme. Det samme gælder den anden vej rundt.
Musliman
Islam Moderator

Indlægby 786 » fre maj 27, 2011 15:11

Martin90 skrev:Det her er svaret inshaAllah... Spørger folk der har viden og studeret shariah i flere år, ikke folk der henter svar fra deres baglomme

http://www.youtube.com/watch?v=wIptwwjauGI

Mashallah, sikke et svar, "folk henter svar fra baglomme", så du mener at en gustakh person som Bilal "Philips" ved mere end de sahaba og store lærde som har tilladt tawassul, "Philips" wahabisme som han kæmper dag og nat for kører kun på shirk og bidah, jeg kan ikke forstå hvordan man kan beskylde andre mennesker for at lave shirk, når man ikke kender deres intentioner, så det "Philips" og kompagni rent faktisk gøre, det er at stemple flertallet af muslimerne som mushriqs, dvs de værste form for mennesker, nauzubillah må allah taala redde os fra Najdiernes fitna....

Sallu Alal Habib, Salallahu taala ala Muhammad, (Sallelahu Aleyhi wa Alehi wa salam),
Brugeravatar
786

Indlægby Sunni-Peace » fre maj 27, 2011 15:31

Asalamualaikum

Ok nu tager vi den fra en ende af!

Søster Muslimah: Ja jeg er udmærket klar over de forskellige former for tawassul herunder kan nævnes:
1. at-Tawassul lid-du'a
2. at-Tawassul fid-du'a
3. at-Tawassul bid-du'a
4. at-Tawassul bin-nida
5. at-Tawassul bil-a'mal-is-salihah
6. at-Tawassul bi-athar-is-salihin

Nu nævner du istighathah og dette er ifølge størstedelen af lærde ikke anbefalet men derimod mubah og hvis det er dette du taler om så er jeg enig. Men hvad angår det at bruge wasila så er der konsensus blandt Ahlus-Sunnah Wa Al Jamahs lærde om at dette er mustahab set i lyset af at det er sunnah. Nu nævnte både du og Martin ordet shirk. Hvad angår søster Muslimah så kan vi tage vores snak på et andet tidspunkt tror det er vigtigere at lige gøre Martin opmærksom på det sande Islam.

Martin: Først og fremmest så lad mig fortælle dig at dine holdninger og dine lærdes holdninger bliver kun delt af en lille minoritet blandt muslimerne. Jeg har selv været en del af den her vildledte sekt, men kom alhamdulillah ud af det. Før jeg går igang skal jeg også lige sige til at hvis du bor i KBh og har mod på det så er jeg villig til at mødes med dig i fredelig og neutrale omgivelser hvor vi kan snakke om tingene.

I folk påstår jo at følge koran og sunnah så lads se denne problemstilling i lyset af dette:

Først og fremmest begrebet shirk:

Mange muslimer er nok, helt uskyldigt, blevet anklaget for shirk (afgudsdyrkelse), enten når de reciterer lovprisninger af Allahs Elskede Profet Muhammad (Allahs fred og velsignelser være med ham), ved besøg af de to hellige byer Mekka og Madina eller generelt ved andre anledninger. Shirk er den værste form for kufr, og en person der begår shirk kaldes en mushrik, som på dommedagen vil få den hårdeste straf i helvedet. De mennesker, der altid har travlt med at anklage andre for at begå shirk, har typisk ikke indset hvor slem og ekstrem en anklage det er, at beskylde en anden muslim for den slags. Men der hvor problemet opstår for alvor er, når størstedelen af muslimer bliver anklaget for shirk, hvilket er i modstrid med Profetens lærdom (Allahs fred og velsignelser være med ham).

»Fra ‘Uqba (Allah være tilfreds med ham), at Profeten (Allahs fred og velsignelser være med ham) en dag kom ud og bad en bøn for Uhuds martyrer (ahlal-Uhud). Derefter besteg han prædikestolen og sagde: »I sandhed er jeg jeres leder og jeg er et vidne over jer. Ved Allah, ser jeg på min dam(hawd) lige nu og i sandhed har jeg fået nøglerne til jordens skatte, (eller nøglerne til jorden). Og ved Allah, jeg frygter ikke for jer, at I vil begå afgudsdyrkelse efter mig, men jeg frygter for jer, at I vil strides om den [dvs. jorden].« (Sahih al-Bukhari & Sahih Muslim).

I en anden overlevering sagde Profeten (Allahs fred og velsignelser være med ham):

»I sandhed er jeg ikke frygtsom for jer, at I skal begå afgudsdyrkelse efter mig, men jeg frygter for jer om verdenen, at I skal strides om den og bekæmpe hinanden over den, og dermed blive ødelagt, som dem før jer blev ødelagt.« (Sahih Muslim).

Først og fremmest er det vigtigt at forstå, at Allah Den Ophøjede kan tildele hvad Han end vil og til hvem Han end vil, hvilket er mumkin (muligt for Allah). Således har Allah tildelt Profeten (Allahs fred og velsignelser være med ham) viden om det usete som det fremgår af utallige sahih hadith, hvilket indebærer faktuelle oplysninger om fortiden, nutiden og fremtiden.

Et hurtigt eksempel:

‘Amr bin Akhtab sagde: “Allahs Sendebud, Allahs fred og velsignelser være med ham, ledte os i fajr-bønnen, og steg op på talerstolen. Han talte til os indtil dhuhr-bønnen indtraf, hvorpå han steg ned og udførte bønnen. Derpå steg han igen op på talerstolen og talte til os indtil ‘asr-bønnen indtraf. Igen steg han ned og udførte bønnen, og steg atter op på talerstolen. Så talte han til os indtil solen gik ned. Han informerede os om det, som er sket i fortiden, og det, der skal ske i fremtiden. Den mest vidende af os, er den af os, som husker mest.” (Sahih Muslim)

أَحْمَرَ ‏ ‏حَدَّثَنِي عَمْرَو بْنَ أَخْطَبَ ‏ ‏قَالَ ‏‏صَلَّى بِنَا رَسُولُ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏الْفَجْرَ وَصَعِدَ الْمِنْبَرَ فَخَطَبَنَا حَتَّى حَضَرَتْ الظُّهْرُ فَنَزَلَ فَصَلَّى ثُمَّ صَعِدَ الْمِنْبَرَ فَخَطَبَنَا حَتَّى حَضَرَتْ الْعَصْرُ ثُمَّ نَزَلَ فَصَلَّى ثُمَّ صَعِدَ الْمِنْبَرَ فَخَطَبَنَا حَتَّى غَرَبَتْ الشَّمْسُ فَأَخْبَرَنَا بِمَا كَانَ وَبِمَا هُوَ كَائِنٌ فَأَعْلَمُنَا أَحْفَظُنَا

Berettet af Tariq bin Shihab, som sagde: Jeg hørte ‘Umar sige: “Profeten, Allahs fred og velsignelser være med ham, stod i blandt os, og han fortalte os om hvad der var sket fra skabelsens begyndelse og helt indtil (den dag, hvor) dem, som skal i Paradiset, træder ind i deres hjem (i Paradiset), og dem, som skal i Helvede, træder ind i deres hjem (i Helvede). Den, som huskede det, huskede det og den, som glemte, glemte det.” (Sahih Bukhari)

عَنْ ‏ ‏طَارِقِ بْنِ شِهَابٍ ‏ ‏قَالَ سَمِعْتُ ‏ ‏عُمَرَ ‏ ‏رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ‏ ‏يَقُولُ ‏ ‏قَامَ فِينَا النَّبِيُّ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏مَقَامًا فَأَخْبَرَنَا عَنْ بَدْءِ الْخَلْقِ حَتَّى دَخَلَ أَهْلُ الْجَنَّةِ مَنَازِلَهُمْ وَأَهْلُ النَّارِ مَنَازِلَهُمْ حَفِظَ ذَلِكَ مَنْ حَفِظَهُ وَنَسِيَهُ مَنْ نَسِيَهُ

Som Sahaba (Må Allah være tilfreds med dem alle) også siger i overstående hadith, så betragtede de den person som huskede mest, som den mest vidende blandt dem. Profeten (fred og velsignelser være med ham) fortalte Sahaba alt lige fra skabelsens begyndelse og helt indtil den dag, hvor de sidste personer vil træde ind i deres hjem (paradiset eller helvede).

Alle Profeter (fred være med dem alle) er syndefrie og ytrer kun sandheden[1]. Når Profeten Muhammad (Allahs fred og velsignelser være med ham) så siger ” »Ved Allāh, jeg frygter ikke for jer, at I vil begå afgudsdyrkelse efter mig«”, så er det et faktum at muslimerne (generelt) lige fra Profetens tid (Allahs fred og velsignelser være med ham) og indtil dommedagen ikke vil begå shirk. Dette skal forstås i rette kontekst som er, at shirk ikke vil være et udbredt problem blandt muslimerne, dvs. få undtagelser kan ske.

Shirk er en tro som er modsætningen til Tawhid og ikke en handling. Dvs. når en muslim bliver anklaget for shirk, så er det i virkeligheden vedkommendes nafs al iman der er under angreb som er defineret ved de seks trosartikler, (Troen på Allah, Profetværdighed, Englene, Bøgerne, Det Hinsides, Skæbne), hvilket er troen i hjertet og derfor intet med handlinger at gøre. For at begå shirk så skal en person sidestille noget eller nogen med Allah hvad angår i enten Hans Enhed (dhat), Egenskaber (sifat), Handlinger (af’aal), Navne (Asmaa) eller anse noget eller nogen anden end Allah for at være guddommelig og tilbedelsesværdigt. Tawhid eller Shirk er således en tro som en person besidder i hjertet og som mennesker almindeligvis ikke kan ane noget som helst om, undtagen Profeter (fred være med dem alle), da de er blevet skænket særlige egenskaber af Allah Den Almægtige.

Hvis man anser en cirkel for at være Iman, så er cirkelperiferien(den kurve der udgør cirklen) nafs al-iman, mens iman kamil er hele arealet af cirklen. Dvs. alt andet end Nafs al-Iman har noget med handlingerne at gøre, og det der er vigtigt at forstå i denne sammenhæng er, at det er ikke selve handlingen der er en del af Iman, men disse handlinger er med til at fuldende troen. Dvs. for at stige fra Nafs al Iman til Iman al Kamil kræver det også handlinger. Enhver der har Iman al kamil har også nafs al iman, men enhver der har nafs al iman har ikke nødvendigvis iman al kamil.
Hvis handlinger havde noget med nafs al-iman at gøre, så vil det betyde, at hver gang en person undlod bevidst eller ubevidst en forpligtigelse, så vil denne per definition ryge ud af islam. Et bevis på at dette ikke er muligt at Iman ikke hænger sådan sammen er, at når kvinder oplever deres periode er det ikke tilladt for dem at bede, så hvis bønnen var en del af nafs al iman så vil kvinderne hver gang de oplevede deres periode ryge ud af islam, hvilket ikke giver nogen mening. Læs mere om Nafs al iman og Iman al kamil her.

Berettet af Abu Hurayra (må Allah være tilfreds med ham) som sagde, at Allahs Sendebud (Allahs fred og velsignelser være med ham) sagde: »I den sidste tid vil der komme bedragere og løgnere, som vil komme med prædikener, som hverken I eller jeres forfædre har hørt. Så vær I opmærksom, og beskyt jer fra dem, så de ikke vildleder jer og bringer jer i fordærv (fitna). (Sahih Muslim)

Hudhaifa dvs. Ibn al Yaman (radi Allahu 'anhu) sagde: Profeten (sallallahu 'alyahi wa sallam) sagde: Sandelig, af det jeg frygter for jer, er en mand, som vil recitere Koranen så meget, at hans ansigt vil blive oplyst og han vil personificere Islam. Dette vil vare så længe Allah vil. Så vil det blive taget fra ham, når han kaster det bag ryggen og angriber sin nabo med sværdet og anklager ham for shirk. Han (beretteren) siger: Jeg sagde: Oh Allahs Profet (sallallahu 'alayhi wa sallam), hvem af de to vil gøre sig fortjent (til anklagen om) shirk; den, som angribes eller angriberen? Profeten (sallallahu 'alayhi wa sallam) sagde: Angriberen! (Ibn Hibban, Abu Ya'la)

Vi kan således konkludere, at når der i dagens verden bliver udstedt shirk og kufr fatwa’er til højre og venstre (typisk mod handlinger) så må dette nødvendigvis betyde, at disse mennesker besidder en forvrænget definition af hvad shirk egentlig er. For det at stemple 70%-80% af muslimerne for shirk er absurd i lyset af både ovenfornævnte hadith, samt det at shirk i virkeligheden er en tro i hjertet og ikke en handling.

عن ابن عمر رضي الله عنهما قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا قال الرجل لأخيه يا كافر فقد باء بها أحدهما فإن كان كما قال وإلا رجعت عليه رواه مالك والبخاري ومسلم وأبو داود والترمذي

Berettet af Ibn 'Umar, Allah være tilfreds med dem begge, som sagde: Allahs Sendebud, Allahs fred og velsignelser være med ham, sagde: »Når en person siger til sin bror »Oh vantro!« tilkommer det en af dem. Hvis han (som blev kaldt vantro) er som personen sagde ("så er det i orden"), ellers vender det tilbage til personen selv, (som sagde det)« (Malik, al-Bukhari, Muslim, Abu Dawud, al-Tirmidhi)

I tilfælde af, man har erklæret en muslim for værende mushrik og vedkommende ikke er det, dvs. personen ikke begår afgudsdyrkelse, så har man med andre ord anset vedkommendes aqida om tawhid for værende shirk, hvilket betyder at ens egen aqida om tawhid er forkert og man selv muligvis er kafir eller mushrik.

Må Allah Den Ophøjede beskytte vores iman og beskytte os fra folk med en afvigende tro end Profetens (Allahs fred og velsignelser være med ham).

Når dette er sagt så lads kigge på hvem den retledte gruppe blandt muslimerne er:

1. Hazrat Abdullah Ibn-e-Abbas says that the Holy Prophet (Peace and Blessings be upon Him) addressed the people at the time of last hajj“O people! I’m leaving behind among you, the Holy book (Quran) and the Sunnah. If you follow these in letter and spirit, you will never be strayed.” (Hakim Al-Mustadrik Book#1 Hadith # 318)

2. The Beloved Prophet (Salla Allahu alaihi wa sallam) said: “Follow the way of the largest group of Muslims! For, he who deviates from this group will be thrown into Hell!” [Sunnan Ibn Majah, Hadith # 3950]

3. The Beloved Prophet (Salla Allahu alaihi wa sallam) said: “Allah will never allow my Ummah to unite upon misguidance and incorrect beliefs. Allah’s mercy, blessings and protection are with the largest group of Muslims. And he who deviates from this largest group of Muslims will be thrown into Hell.” (Sunan Al Tirmizi Vol.2 Pg.39)

4. The Beloved Prophet (Salla Allahu alaihi wa sallam) said: “He who deviates from the largest group of Muslims, even as much as a hand span, has himself cut off his connection with Islam”. (Abu Dawud)

5. Allah will never let my Ummah agree upon misguidance, and the hand of Allah is over the group (Jama'ah), so follow the great mass of believers (Sawad ul-'Azam), and whoever dissents from them departs to hell(al-Tirmidhi (4/2167) a narration authenticated and reported by al-Hakim (1/116), and al-Dhahabi agreed with him, Scholars explained that Sawad al Azam here refers to great Ulama

Disse hadith bekræfter majoriteten af muslimerne er på haqq og ikke den vildledte wahabi/ghair-muqallid sekt!

Igen så lad mig gøre dig opmærksom på at jeg udmærket godt ved hvad deres modargumenter er osv..Jeg ved mere til din aqida end du selv gør. Derfor jeg tilbyder dig den mulighed at vi kan mødes og snakke i fredelige omgivelser Insha'Allah.. Send mig en privat besked med dit nummer så kontakter jeg dig..

Ovenstående er taget fra hjemmsiden http://riyaz-ul-jannah.blogspot.com & http://www.ahlus-sunna.com
Wasalam

Brugere synes godt om dette indlæg : Konvertit-sunni
Sunni-Peace

Næste

Lignende emner

Tilbage til Religiøs Dialog