Redaktør: Fri Debat Mods

~NoorMuhammed~ skrev:Assalamu aleikum..
er tawasul tilladt?
Wa salam
786 skrev:
Ovenstående hadith fortæller os at man kan søge hjælp fra de man ikke kan se, det kan være jinn, englere, Allah´s awliya, ovenstående hadith er mere for dem der er på rejse... dette var blot en lille forklaring...

Musliman skrev:~NoorMuhammed~ skrev:Assalamu aleikum..
er tawasul tilladt?
Wa salam
Wa alaikum salam
Er der en god grund til at det ikke skulle være tilladt?

Muhyi al din skrev:Grunde til hvorfor nogen ikke kan forstå, hvordan det kan være tilladt er bl.a. at have set en shia og/eller har set en uviden lægperson dyrke dyrke det.
Jeg er blevet oplært at tawasul er tilladt, men samtidig er jeg oplevet gjort opmærksom på, at der mange som overskrider grænsen for hvad der tilladt enten pga. vildledt "aqida eller uvidenhed.
Muhyi al din skrev:786 skrev:
Ovenstående hadith fortæller os at man kan søge hjælp fra de man ikke kan se, det kan være jinn, englere, Allah´s awliya, ovenstående hadith er mere for dem der er på rejse... dette var blot en lille forklaring...
Jinn?
786 skrev:Muhyi al din skrev:786 skrev:
Jinn?
Assalamu Aleykum, når jeg mener jinn, så det ikke på den måde at man begynder at bruge diverse midler for at komme i kontakt med jinn, for det vil ikke være tilladt. Jeg mener her, at når man er ude at rejse, og man er strandet et sted helt alene, så kan muslimske jinn hjælpe en, eller det kan være englere osv.. nedenstående hadith kan måske klaregøre din undren,
Mullah ''Ali Qari writes that our Prophet Muhammad (may Allah bless him and grant him peace) said that:
"If you are in the jungle alone say, "O servants of Allah! Help me" The servants of Allah are the angels, Muslims, jinn, or abdal" This hadith is useful for travellers"
[Qari, M, 'A, Al-Hirz al-Thamin, page 378]

Musliman skrev:Det var mere disse personer jeg tænkte kunne have en indflydelse på broderen da jeg stillede spørgsmålet. Men det kunne selvfølgelig også være dem du nævner.

Muhyi al din skrev:Det er ingen af delene. Jeg ved tilfældigvis, at broren/søsteren er shia-muslim.
Muhyi al din skrev:786 skrev:Muhyi al din skrev:786 skrev:
Wa "alaykum as salam
Jeg synes stadig din formulering/forklaring kan misforståes. Hvad siger du så til en person, som nu tror at tawassul med jinn alene er tilladt?
I øvrigt så synes, at det er mærkeligt, at du gør og får lov til at hive et par citater frem og selv fortolke videre selv.
Musliman skrev:Muhyi al din skrev:Grunde til hvorfor nogen ikke kan forstå, hvordan det kan være tilladt er bl.a. at have set en shia og/eller har set en uviden lægperson dyrke dyrke det.
Jeg er blevet oplært at tawasul er tilladt, men samtidig er jeg oplevet gjort opmærksom på, at der mange som overskrider grænsen for hvad der tilladt enten pga. vildledt "aqida eller uvidenhed.
Jeg er enig med dig i, at der er nogle der går til ekstremerne med tawassul, men der er også muslimer, der er ekstreme i forbydelsen af det.
Jeg har selv oplevet jævnaldrende personer der har sagt det er shirk, indtil jeg forklarede dem det lidt nærmere. Så blev de pludselig i tvivl og sagde at "de tror det er shirk". Noget som jeg nægter at tro, at de lærde som de
hævder at følge, også skulle have sagt.
Det var mere disse personer jeg tænkte kunne have en indflydelse på broderen da jeg stillede spørgsmålet. Men det kunne selvfølgelig også være dem du nævner.
Musliman skrev:Muhyi al din skrev:Grunde til hvorfor nogen ikke kan forstå, hvordan det kan være tilladt er bl.a. at have set en shia og/eller har set en uviden lægperson dyrke dyrke det.
Jeg er enig med dig i, at der er nogle der går til ekstremerne med tawassul, men der er også muslimer, der er ekstreme i forbydelsen af det.
Jeg har selv oplevet jævnaldrende personer der har sagt det er shirk, indtil jeg forklarede dem det lidt nærmere. Så blev de pludselig i tvivl og sagde at "de tror det er shirk". Noget som jeg nægter at tro, at de lærde som de
hævder at følge, også skulle have sagt.
Det var mere disse personer jeg tænkte kunne have en indflydelse på broderen da jeg stillede spørgsmålet. Men det kunne selvfølgelig også være dem du nævner.
Kaisdj skrev:
Hvad snakker du om?
Musliman skrev:As-salamu alaykum!
Det følgende er et svar jeg engang fik fra bror Waseem Hussain om tawassul, som Inshallah vil give brugerne/gæsterne der er interesserede et klarere billede:
Spørgsmål: Assalamu Alaykum Warahmatullah! Hvad er tawassul og er det tilladt ifølge de fire lovskoler?
Svar: Assalamu Alaykum Warahmatullah,
Tawassul er at spørge Allah om noget gennem/via en anden.
Dvs. man beder f.eks. Zaid, eller Profeten lave dua til Allah for en selv. Det er egentlig det vi gør, når vi siger til folk, ”lav dua for mig”. I bund og grund er det en form for tawassul, når vi beder en anden lave dua for os.Der er egentlig ikke så meget hokus-pokus over det.
F.eks. i ens skole er der typisk en elev læreren bedre kan lide. Hvis nu alle de andre elever ønsker noget, så kan de enten selv foreslå det til læreren, eller de kan få lærerens yndlingselev til at foreslå det. Tit kan det være en god idé at først bede yndlingseleven sige det, og så selv bakke det op.
I bund og grund er det det samme med tawassul. Så er det i stedet for at bede Allah om noget direkte, gør man det via profeter, sahaba eller andre retskafne personer, fordi man forventer det vil have en mere gavnlig effekt.
En af mine lærere, shaykh Abdul Qadir al-Aani (rahimahullah) plejede at sige:
"Malikier og shafier har altid tilladt tawassul.
De tidlige hanafier tillod ikke tawassul, mens de sene hanafier tillader det.
De tidlige hanbalier tillod tawassul, mens de sene hanbalier ikke tillader det."
Der findes i dag to ekstremer indenfor dette emne. Dem der nærmest insisterer på, at man skal gøre det, og hvis man ikke gør det så er man en dårlig muslim. Og så er der dem, der insisterer på, at man ikke må gøre det, og hvis man gør det så er man en dårlig muslim.
Når der opstår sådanne ekstremer bør man altid tænke, at Islam er middelvejen. Det er berettet fra mange af de tidlige muslimer, og i nogle svage hadith, at Profeten sagde: ”Den bedste ting er den midterste”. Altså den der er midt i mellem.
I bund og grund er ”tawassul” en stor diskussion, der kan gøres meget kort.
Ønsker man at lave tawassul gør man det.
Og har man det bedst ved at lade være, så lader man bare være.
Sværere er det egentlig ikke.
Der er ingen grund til at hidse sig yderligere op over emnet og insistere på at alle skal gøre det, eller at alle skal lade være.
Det sørgelige er, at vi muslimer hellere vil bruge tid og energi på at skændes om sådanne ting, frem for at tænke fremad og se, hvordan vi kan bygge et muslimsk fællesskab op for vores børn, i form af vuggestuer, børnehaver mm.
Wassalam,
Waseem Hussain
Haya.dk
Læg specielt mærke til det sidste:
"Ønsker man at lave tawassul gør man det. Og har man det bedst ved at lade være, så lader man bare være. Sværere er det egentlig ikke. Der er ingen grund til at hidse sig yderligere op over emnet og insistere på at alle skal gøre det, eller at alle skal lade være."
Kaisdj skrev:Musliman skrev:As-salamu alaykum!
Det følgende er et svar jeg engang fik fra bror Waseem Hussain om tawassul, som Inshallah vil give brugerne/gæsterne der er interesserede et klarere billede:
Spørgsmål: Assalamu Alaykum Warahmatullah! Hvad er tawassul og er det tilladt ifølge de fire lovskoler?
Svar: Assalamu Alaykum Warahmatullah,
Tawassul er at spørge Allah om noget gennem/via en anden.
Dvs. man beder f.eks. Zaid, eller Profeten lave dua til Allah for en selv. Det er egentlig det vi gør, når vi siger til folk, ”lav dua for mig”. I bund og grund er det en form for tawassul, når vi beder en anden lave dua for os.Der er egentlig ikke så meget hokus-pokus over det.
F.eks. i ens skole er der typisk en elev læreren bedre kan lide. Hvis nu alle de andre elever ønsker noget, så kan de enten selv foreslå det til læreren, eller de kan få lærerens yndlingselev til at foreslå det. Tit kan det være en god idé at først bede yndlingseleven sige det, og så selv bakke det op.
I bund og grund er det det samme med tawassul. Så er det i stedet for at bede Allah om noget direkte, gør man det via profeter, sahaba eller andre retskafne personer, fordi man forventer det vil have en mere gavnlig effekt.
En af mine lærere, shaykh Abdul Qadir al-Aani (rahimahullah) plejede at sige:
"Malikier og shafier har altid tilladt tawassul.
De tidlige hanafier tillod ikke tawassul, mens de sene hanafier tillader det.
De tidlige hanbalier tillod tawassul, mens de sene hanbalier ikke tillader det."
Der findes i dag to ekstremer indenfor dette emne. Dem der nærmest insisterer på, at man skal gøre det, og hvis man ikke gør det så er man en dårlig muslim. Og så er der dem, der insisterer på, at man ikke må gøre det, og hvis man gør det så er man en dårlig muslim.
Når der opstår sådanne ekstremer bør man altid tænke, at Islam er middelvejen. Det er berettet fra mange af de tidlige muslimer, og i nogle svage hadith, at Profeten sagde: ”Den bedste ting er den midterste”. Altså den der er midt i mellem.
I bund og grund er ”tawassul” en stor diskussion, der kan gøres meget kort.
Og har man det bedst ved at lade være, så lader man bare være.
Sværere er det egentlig ikke.
Der er ingen grund til at hidse sig yderligere op over emnet og insistere på at alle skal gøre det, eller at alle skal lade være.
Det sørgelige er, at vi muslimer hellere vil bruge tid og energi på at skændes om sådanne ting, frem for at tænke fremad og se, hvordan vi kan bygge et muslimsk fællesskab op for vores børn, i form af vuggestuer, børnehaver mm.
Wassalam,
Waseem Hussain
Haya.dk
Læg specielt mærke til det sidste:
"Ønsker man at lave tawassul gør man det. Og har man det bedst ved at lade være, så lader man bare være. Sværere er det egentlig ikke. Der er ingen grund til at hidse sig yderligere op over emnet og insistere på at alle skal gøre det, eller at alle skal lade være."
Og har man det bedst ved at lade være, så lader man bare være. Sværere er det egentlig ikke. Der er ingen grund til at hidse sig yderligere op over emnet og insistere på at alle skal gøre det, eller at alle skal lade være.
Sunni-Peace skrev:Pas nu lidt på hvad du siger og udleder fra bror Waseems udtalelse. Du beskriver de lærde som anbefaler tawassul og de lærde som forbyder det som værende ekstreme. Jeg har lige skrevet en række hadith hvori det er bevist at det er Profetens (Må Allahs Fred Og Velsignelser Være Med Ham) ledsageres sunnah såvel som Profeten Adams (Alaihis salam) sunnah. Endvidere var der en række udtalelser fra nogle klassiske lærde som direkte anbefalede det. Hvori lægger det ekstreme så når man anbefaler tawassul taget i betragtning af de forskellige hadith osv. ?
Kaisdj skrev:I islam skal man kun spørge gud og ingen andre. Det du har skrevet er delvist rigtig, men at man skal spørge andre om tilgivelse for deres synder, og fejlagtige – dumheder, er det ikke gennem Sahabah, eller profeterne. Det gennem gud, og ingen forventer gavnlige effekter, som du nu har skrevet. I islam er det kun gud alene og ingen andre. Du skal slet ikke blande profeter, Sahabah og retskafne personer. Det hænger slet ikke sammen, når vi snakker religion Islam, derfor synes jeg ikke du skal sammenligne Gud den nådige, og profeterne på en kasse. Gud er noget andet, og profeterne er noget andet. Det Allah der tilgiver, og ikke profeten Muhammed og andre hellige anbiat. Gud er den tilgivende, Gud er alt. Gud kan nemlig alt, der er ingen andre end ham, der kan alt. Gud har lavet alt det, som er til. Det ham der har skabt alt, hvad der rører sig og dufter, løber osv. Gud har skabt planter dyr, og den ene tilgivende, og du sammenligner Allah den almægtige med de hellige mennesker, og dem skal man spørge lov om håb for gode handlinger, - og håb for alt det gode i verden. Der tager du fejl. Det er den almægtige, der bedømmer dine handlinger til sidste dråbe, og du skal ikke skrive at det kan man gøre via profeterne. Det sludrer det du har skrevet. Gud er den ene, og ingen andre!
Sub7an Allah. Noget siger mig, at du overhovedet ikke ved hvad tawasul er, men instinktivt reagerer på hvad du læser og selv tolker ud fra det. Sunni-Peace skrev:Du beskriver de lærde som anbefaler tawassul og de lærde som forbyder det som værende ekstreme.
Martin90 skrev:Det her er svaret inshaAllah... Spørger folk der har viden og studeret shariah i flere år, ikke folk der henter svar fra deres baglomme
http://www.youtube.com/watch?v=wIptwwjauGI
| Sami Yusuf / ( Er musik tilladt?) Forum: Fri Debat Forfatter: Islam-Is-The-Way Svar: 29 |
Er polygyni stadig tilladt, når loven forbyder det? Forum: Halal/Haram Forfatter: Muhyi al din Svar: 3 |
Slik? Tilladt eller forbudt? Forum: Fri Debat Forfatter: Ilona Svar: 58 |
tilladt totur på tv2 kl.23.25 Forum: Politik og samfund Forfatter: Slettet_La Svar: 4 |
Tilladt for kvinder at klippe hår Forum: Islam Forfatter: Gæst Svar: 52 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst