Redaktør: Fri Debat Mods

turkovich skrev:Saalam Aleykum
(Undskyld, halal/haram forummet er lukket derfor kunne jeg ikke sætte emnet deri.)
Er det tilladt at læse andre bibelske skrifter (Toranen, Salmerne og Biblen) end Koranen for en muslim?
Er der også nogen der kan fortælle præcis hvilke skrifter der også anses af Islam?
Hvis ja, hvad for én burde jeg så læse, jeg mener der er jo mange slags forskellige bibler?
muratdk skrev:Jeg ved ikke hvordan det står til med at læse værker fra polyteistiske religioner som hinduisme, nordiske guder, græske guder og tilsvarende, men jeg kan kun forestille mig, at det er ikke er tilladt, eftersom polyteisme er strengt forbudt.

Sig: "Vi tror på Gud og på det, der blev sendt ned til os; på det, der blev sendt ned til Abraham, Ismael, Isak, Jakob og Israels stammer; og på det, der blev givet til Moses, til Jesus og til profeterne fra deres Herre. Vi gør ikke forskel på nogen af dem. Vi overgiver os til Ham."
Hvis nogen ønsker sig en anden religion end overgivelsen til Gud, så bliver den ikke godtaget fra ham; i det hinsidige vil han være en af de fortabte.
[3:83-84]
Med Skriftens folk skal I kun strides på den pæneste måde, undtagen med dem af dem, der handler uret, og sig: "Vi tror på det, der er blevet sendt ned til os, og ligeledes på det, der er blevet sendt ned til jer. Vores gud og jeres gud er én, og til Ham overgiver vi os."
[29:46]
Der står flere steder i Koranen, at disse er blevet sendt til Bogens Folk og at Koranen abrogerer - altså annullerer eller ophæver dem - fordi den er det endegyldige budskab og derfor træder i stedet for Gamle og Nye Testamente. Med den højtagtede respekt der er for Gamle og Nye Testamente i Koranen sammenholdt med synet på Bogens Folk, kan det kun være berigende at kende til indholdet af disse for på den måde at brede dit kendskab til monoteistisk abrahamistiske religioner og styrke din tro til din egen religion
12. Allah did aforetime take a covenant from the Children of Israel, and We appointed twelve chieftains among them. And Allah said: "I am with you: if ye (but) establish regular prayers, give Zakat (regular charity), believe in my messengers, honor and assist them, and loan to Allah a beautiful loan, verily I will wipe out from you your evils, and admit you to Gardens with rivers flowing beneath; but if any of you, after this, resisteth faith, he hath truly wandered from the path or rectitude."
13. But because of their breach of their covenant, We cursed them, and made their hearts grow hard: they change the words from their (right) places and forget a good part of the message that was sent them, nor wilt thou cease to find them - barring a few - ever bent on (new) deceits: but forgive them, and overlook (their misdeeds): for Allah loveth those who are kind.
14. From those, too, who call themselves Christians, We did take a covenant, but they forgot a good part of the message that was sent them: so We stirred up enmity and hatred between the one and the other, to the Day of Judgment. And soon will Allah show them what it is they have done.
Den Hellige Koran betegner dem også som Bogens Folk, Musliman. Bogens Folk er monoteister og beskyttet.
And the Jews say: Uzair is the son of Allah; and the Christians say: The Messiah is the son of Allah; these are the words of their mouths; they imitate the saying of those who disbelieved before; may Allah destroy them; how they are turned away!
They have taken their doctors of law and their monks for lords besides Allah, and (also) the Messiah son of Marium and they were enjoined that they should serve one God only, there is no god but He; far from His glory be what they set up (with Him).
They desire to put out the light of Allah with their mouths, and Allah will not consent save to perfect His light, though the unbelievers are averse.
He it is Who sent His Apostle with guidance and the religion of truth, that He might cause it to prevail over all religions, though the polytheists may be averse.
Sura Tawbah, vers 30-33.
Al-Ma'idah, 72:
Certainly they disbelieve who say: Surely Allah, He is the Messiah, son of Marium; and the Messiah said: O Children of Israel! serve Allah, my Lord and your Lord. Surely whoever associates (others) with Allah, then Allah has forbidden to him the garden, and his abode is the fire; and there shall be no helpers for the unjust.
Uden at være ekspert, så nej, jeg vil ikke mene, at de kommer i Himlen efter islamiske foreskrifter.
[/quote]Definitionen ud fra et religiøst synspunkt og Koranens definition er kristne monoteister ligesom muslimer.

Musliman skrev:De er polyteister.
Fordi de betegner sig selv som monoteister, betyder ikke at de er det.
Den nysgerrige skrev:I koranen definere Muhammed (salla lāhu 'alayhi wa sallam) og Allah (Subhana wa ta'ala) kristne som en monoteistisk religion, eller tager jeg fejl?
Den nysgerrige skrev:Men hvis Muhammed (salla lāhu 'alayhi wa sallam) i 600 tallet definerede kristne som monoteister, er den definition vel også gældende i dag? For kristendommen under Muhammeds (salla lāhu 'alayhi wa sallam) levetid, troede jo også på teenigheden. Som nævnt på islamiC.dk mange gange, blev dogmet om teenigheden jo grundlagt i 325 på nikæa koncilet. Og i 600 tallet var det en tro alle kristne retninger delte. Eftersom Muhammed (salla lāhu 'alayhi wa sallam) vidste at de kristne havde den overbevisning og alligevel definerede dem som en monoteistisk religion i koranen, er det vel ensbetydende med at kristne også i dag skal defineres som en monoteistisk religion?
Musliman skrev:Wa alaikum Den Nysgerrige
Kristendommen gennemgik en forandring. De tidlige kristne - som fulgte Isa (Alayhi salam) på rette måde - var sande monoteister, fordi de ikke troede på noget i nærheden af treenigheden. Men med tiden begyndte de uvidende at tilbede Isa (Alayhi salam), som er afgudsdyrkelse. Dette er de senere kristne.
Så man kan sige det på denne måde:
tidlige kristne = monoteister
senere kristne = polyteister (bortset fra dem som opfatter Isa (Alayhi salam) som en profet). De er dog heller ikke muslimer, fordi de benægter Muhammad (Sallallahu alayhi wa sallam) og Koranen.
Medmindre du kan henvise til Hellige Koranvers, der siger, at nulevende (dvs. også de kristne der levede under Muhammads (Sallallahu alayhi wa sallam) tid) er monoteister, holder det du skriver ikke.
Musliman skrev:Du har ret i, at kristne der troede på treenigheden også levede i Muhammads (Sallallahu alayhi wa sallam) tid. Her er hvad Allah siger til sådan en tro:
I Skriftens folk! Gå ikke for vidt i jeres religion! Sig ikke andet end sandheden om Gud! Messias, Jesus, Marias søn er kun Guds udsending, Hans ord, som Han talte til Maria, og ånd af Ham. Så tro på Gud og Hans udsendinge, og sig ikke: "Han er tre!" Hold inde! Det vil være bedst for jer. Gud er én gud. Lovet være Han, højt hævet over at have en søn. Alt i himlene og på jorden tilhører Ham. Gud er tilstrækkelig som værge.
(Den Hellige Koran 4:71)
Vantro er de, der siger: "Gud er Messias, Marias søn." Messias sagde: "Israels børn! Tjen Gud, min Herre og jeres Herre!" Enhver, der sætter nogen ved Guds side, vil Gud nægte adgang til Haven. Hans herberg bliver Ilden. De, der handler uret, vil ikke have nogen til at hjælpe sig.
(Den Hellige Koran 5:72)
Vantro er de, der siger: "Gud er den tredje af tre." Der findes kun én gud. Hvis de ikke ophører med at tale således, vil en pinefuld straf ramme dem af dem, der er vantro.
(Den Hellige Koran 5:73)
Jøderne siger: "Ezra er Guds søn!" Og de kristne siger: "Messias er Guds søn!" Det er de ord, de tager i deres mund. De efterligner, hvad de, der var vantro, sagde tidligere. Måtte Gud bekæmpe dem! Hvor kan de være så forløjede? De har taget deres skriftkloge og deres munke til herrer foruden Gud, og tillige Messias, Marias søn. Men de blev befalet kun at tjene én gud. Der er ingen anden gud end Ham. Højlovet være Han, hævet over det, som de sætter ved Hans side! De ønsker at slukke Guds lys med deres mund, men Gud vil af hele sin vilje fuldkommengøre sit lys, selvom de vantro hader det. Han er den, der sendte sin udsending med retledningen og den sande religion for at lade den sejre over al anden religion, selvom de, der sætter andre ved Guds side, hader det.
(Den Hellige Koran 9:30-33)
Oversat fra arabisk til dansk af Ellen Wulf.
Den nysgerrige skrev:Mine udtalelser var ikke påstande men spørgsmål, som jeg åbenbart ikke har fået formuleret godt nok. Jeg efterspurgte tekster m.v. som udtalte at kristendommen, som den var på Muhammeds (salla lāhu 'alayhi wa sallam) tid ikke blev kategoriseret som en monoteistisk religion, hvilket du så også har svaret på nederst.
Den nysgerrige skrev:Baggrunden for at jeg spurgte ind var, at jeg mente at have hørt at koranen fortæller hvordan muslimer skal forholde sig til bogens folk (altså forholde sig dengang og nu). Og at bogens folk i koranen, blev defineret som monoteistiske og abrahamitiske. Ud fra det mente jeg så, at hvis koranen kaldte de kristne, som levede dengang, for bogens folk betød det også at de var defineret som monoteistiske. Men som sagt, er det kun noget jeg mener at have hørt, så jeg kan sagtens tage fejl. Hvilket også var grunden til at jeg spurgte ind til det.
Musliman skrev:Beklager, det var ikke dig der formulerede dit spørgsmål dårligt, men mig der formulerede mit svar dårligt.
Musliman skrev: Man skal behandle Skrifternes Folk med respekt. Isa's og Musa's (Alayhimus sallam) sande tilhængere var monoteister. Deres bøger de fik nedsendt var Allahs ord. Først senere begyndte ting at forandre sig.

Den nysgerrige skrev:Musliman skrev:Beklager, det var ikke dig der formulerede dit spørgsmål dårligt, men mig der formulerede mit svar dårligt.
Salam Musliman,
Så længe vi hver især ender med at forstå hvad hinanden mente, så er alt jo godt...
Musliman skrev: Man skal behandle Skrifternes Folk med respekt. Isa's og Musa's (Alayhimus sallam) sande tilhængere var monoteister. Deres bøger de fik nedsendt var Allahs ord. Først senere begyndte ting at forandre sig.
Ok, jeg var godt med på, at muslimer/koranen tilkendegiver at Bibelen har ændret sig og derfor ikke længere er sand. Og når der er koranvers som henviser til skriften (NT/GT) før koranen, ved jeg også at den henviser til de skrifter der var, inden de blev ændret. Som f.eks. nedenstående:
”I, der tror! Tro på Gud og Hans udsending og på Skriften, som Han har sendt ned til sin udsending, og på Skriften, som Han sendte ned tidligere! Den, der ikke tror på Gud, på Hans engle og skrifter og udsendinge og på den yderste dag, befinder sig i den yderste vildfarelse.” (Sura 4:136, da)
”Vi lod Jesus, Marias søn, følge i deres spor for at bekræfte Toraen, som forelå før ham. Vi gav ham Evangeliet med retledning og lys til bekræftelse af Toraen, som forelå før det, som en retledning og formaning til de gudfrygtige. Evangeliets folk skal dømme efter det, som Gud har sendt ned deri! De, der ikke dømmer efter det, som Gud har sendt ned, er de gudløse. Til dig sendte Vi Skriften med sandheden ned, til bekræftelse af det af Skriften, der forelå før den”.. (Sura 5:46-48, da)
”Og hvis du (Muhammed) er i tvivl angående det som Vi åbenbarer dig, spørg da dem som har læst Skriften (som var) før dig. Sandelig sandheden fra den Herre er kommet til dig. Så vær du ikke af dem som vakler.” (Sura 10:94, en)
”Og dette er en velsignet Skrift som Vi har åbenbaret, som bekræfter det som (blev åbenbaret) før den” (Sura 6:92)
Dog er jeg ikke sikker på jeg forstår hvorfor kristne, som tror på treenigheden, har særstatus (sammen med jødedommen) i islam. For jeg forstår det sådan at kristne og jøder har særstatus i islam, i forhold til andre religioner. Jeg troede denne særstatus skyldtes, at alle andre religioner er kategoriseret som polygame. Men når i mener, at troen på treenigheden også er polyteistisk, hvorfor skal i så respektere de kristne. Bliver der nævnt i koranen, at i skal respektere hinduister, buddhister m.v.?
Fred
Mouna skrev:Øh en undring her, burde man ikke respekterer hinanden som mennesker, uanset religion, hudfarve, tro ideologi, eller andet?

Mouna skrev:Den nysgerrige skrev:Musliman skrev:Beklager, det var ikke dig der formulerede dit spørgsmål dårligt, men mig der formulerede mit svar dårligt.
Salam Musliman,
Så længe vi hver især ender med at forstå hvad hinanden mente, så er alt jo godt...
Ok, jeg var godt med på, at muslimer/koranen tilkendegiver at Bibelen har ændret sig og derfor ikke længere er sand. Og når der er koranvers som henviser til skriften (NT/GT) før koranen, ved jeg også at den henviser til de skrifter der var, inden de blev ændret. Som f.eks. nedenstående:
”I, der tror! Tro på Gud og Hans udsending og på Skriften, som Han har sendt ned til sin udsending, og på Skriften, som Han sendte ned tidligere! Den, der ikke tror på Gud, på Hans engle og skrifter og udsendinge og på den yderste dag, befinder sig i den yderste vildfarelse.” (Sura 4:136, da)
”Vi lod Jesus, Marias søn, følge i deres spor for at bekræfte Toraen, som forelå før ham. Vi gav ham Evangeliet med retledning og lys til bekræftelse af Toraen, som forelå før det, som en retledning og formaning til de gudfrygtige. Evangeliets folk skal dømme efter det, som Gud har sendt ned deri! De, der ikke dømmer efter det, som Gud har sendt ned, er de gudløse. Til dig sendte Vi Skriften med sandheden ned, til bekræftelse af det af Skriften, der forelå før den”.. (Sura 5:46-48, da)
”Og hvis du (Muhammed) er i tvivl angående det som Vi åbenbarer dig, spørg da dem som har læst Skriften (som var) før dig. Sandelig sandheden fra den Herre er kommet til dig. Så vær du ikke af dem som vakler.” (Sura 10:94, en)
”Og dette er en velsignet Skrift som Vi har åbenbaret, som bekræfter det som (blev åbenbaret) før den” (Sura 6:92)
Dog er jeg ikke sikker på jeg forstår hvorfor kristne, som tror på treenigheden, har særstatus (sammen med jødedommen) i islam. For jeg forstår det sådan at kristne og jøder har særstatus i islam, i forhold til andre religioner. Jeg troede denne særstatus skyldtes, at alle andre religioner er kategoriseret som polygame. Men når i mener, at troen på treenigheden også er polyteistisk, hvorfor skal i så respektere de kristne. Bliver der nævnt i koranen, at i skal respektere hinduister, buddhister m.v.?
Fred
Øh en undring her, burde man ikke respekterer hinanden som mennesker, uanset religion, hudfarve, tro ideologi, eller andet?
| Tro på Shia tekster tilladt ? Forum: Islam Forfatter: IslamInBosnia Svar: 9 |
Er polygyni stadig tilladt, når loven forbyder det? Forum: Halal/Haram Forfatter: Muhyi al din Svar: 3 |
OVersættelse af koranen Forum: Islam Forfatter: sommervinter Svar: 4 |
Gøre nar af andre Forum: Islam Forfatter: ZamZam Svar: 1 |
Er det tilladt?? Forum: Politik og samfund Forfatter: ProudToBeMuslim Svar: 1 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst