Islam og kristendom ligheder ???

Islam-intersekteriske diskussioner samt andre religioner

Redaktør: Fri Debat Mods

Islam og kristendom ligheder ???

Indlægby IslamInBosnia » fre apr 02, 2010 22:16

As-Salamu Alaykum :)

kristne og muslimer hvad har vi til fælles???

http://www.islamstudie.dk/aa_allah.htm

Ifølge Koranen er der ingen tvivl om, at jøder, kristne og muslimer tjener samme Gud - og Koranen understreger igen og igen, at der kun er én Gud:

Gud. Der er ingen anden gud end Ham - evig og levende. (2:255)

Og diskutér ikke med Skriftens Folk ved simpel ordstrid - undtagen med de af dem, der volder jer skade, men sig: "Vi tror på åbenbaringen, der blev sendt til os og på den, der blev sendt til jer. Vores gud og jeres gud er den samme, og til Ham giver vi os hen." (29:46)

Sig: "Han er Gud, den Eneste Ene. Gud, alverdens evige tilflugt og allestedsnærværende ophav. Han avler ikke afkom, ej heller er Han blevet avlet; og ingen er Hans lige!" (112:1-4)

Billede
Brugeravatar
IslamInBosnia

Geografisk sted: Århus
Køn: Hankøn

Givet : 0 perle
Fået : 5 perler

Re: Islam og kristendom ligheder ???

Indlægby Justice » lør apr 03, 2010 14:10

Aleikum Salam,

Altså jeg synes faktisk at Islam og kristendommen har pænt meget tilfælles. Selvfølgelig, som du jo nævner, tilbeder vi den samme Gud. Derudover har vi hver vores hellige bog, de samme profeter, og tror på de samme engle. Dommedagen indgår også i Biblen, i hvert fald i Det Gamle Testamente.

Dog synes jeg selv, at Islam og Kristendommen har en hel del uligheder også. Fx. tror man i Kristendommen på, at Jesus (Isâ) er Guds søn, hvilket man er fuldkommen uenig i Islam. Også er der jo i kristendommen Gud, Jesus og Helligånden, mens der i Islam kun er tale om én Gud.

Jeg synes faktisk, at Islam har mere tilfælles med Jødedommen end religionen har med Kristendommen. I jødedommen er der jo Kosher - som er jødernes ord for Halal. Jøder spiser heller ikke svinekød - og mener det er urent - præcis ligesom muslimer.

Ærlig talt tror jeg, at grunden til, at man som muslim ikke rigtig har så meget tilfælles med kristne kan skyldes det, at kristne har delt deres hellige bog op i to dele. Det Gamle og det Nye Testamente - hvilket ville være fuldstænig forkert i Islam. Man må ikke ændre på Allah's regler.

Derudover er der jo ikke særlig mange utrolig religiøse kristne - i hvert fald ikke i Danmark.
"Without knowledge action is useless and knowledge without action is futile."

Quotation of
Abu Bakr as-Siddeeq (radiyAllaahu anh)
Brugeravatar
Justice

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 12 perler
Fået : 16 perler

Indlægby Frode » lør apr 03, 2010 23:14

Al-Isrâ skrev:Aleikum Salam,
Ærlig talt tror jeg, at grunden til, at man som muslim ikke rigtig har så meget tilfælles med kristne kan skyldes det, at kristne har delt deres hellige bog op i to dele. Det Gamle og det Nye Testamente - hvilket ville være fuldstænig forkert i Islam. Man må ikke ændre på Allah's regler.

Hej Al-Isrâ

Det er ikke de kristne eller nok mere rigtigt sagt, ikke de første Jesus troende, der delte Bibelens Det Gamle Testamente "op i to dele".
Det var Jesus , som af Gud blev sendt til verden med åbenbarelsen af en Ny Pagt: evangeliet/injil der skulle opfylde den frelsesplan, som Gud fra tidernes morgen har haft for sin skabning mennesket. Syndens ødelæggende fornedrelse og lidelser som Satan havde påført hele menneskeheden smertede Gud den almægtige og i sin kærlighed til sin ypperste skabning valgte han at frigøre mennesket fra syndens grusomme fornedrelse som lovens mange påbud ikke formåede.
Dette er den Nye Pagt/Det frelsende Evangelium, som Jesus fuldbyrdede ved sin forsonende offerdød og genopstandelse - en Guds gave gældende ethvert menneske på jorden.

Derudover er der jo ikke særlig mange utrolig religiøse kristne - i hvert fald ikke i Danmark.

Det har du da ret i. Mange af landets folkekirkepræster tror ikke selv på det evangeliske budskab, som de søndag efter søndag står og forkynder.
Der har gennem århundrede været et stort frafald i kristenheden i Danmark. Den ødelæggende og dræbende verdslighed har gennem tiden kostet mangen en troende kristen det åndelige liv.

Anderledes ser det ud i den store verden i lande udenfor Danmark.

Her - Verdens religioner i tal:

Kristendom: 2.1 milliarder
Islam: 1.5 milliard
Ikke-religiøse: 1.1 milliard
Hinduisme: 900 millioner
Traditionel, kinesisk religion: 394 millioner
Buddhisme: 376 millioner
Sikhisme: 23 millioner
Jødedom: 14 millioner
Baha'i: 7 millioner
Jainisme: 4.2 millioner
Shinto: 4 millioner
Cao Dai: 4 millioner
Zoroastrianisme: 2.6 millioner
Neo-Paganisme: 1 million
Scientology: 500 tusinde

Ifølge en statistisk udregning bliver der hver dag 175.000 flere mennsker, der bekender sig til den kristne tro. Man mener en vækst på 61 millioner om året.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/statistik
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Silkeborg
Tro: Kristen

Indlægby IAAI » man apr 05, 2010 03:27

Frode skrev:
Al-Isrâ skrev:Aleikum Salam,

Hej Al-Isrâ

Det er ikke de kristne eller nok mere rigtigt sagt, ikke de første Jesus troende, der delte Bibelens Det Gamle Testamente "op i to dele".
Det var Jesus , som af Gud blev sendt til verden med åbenbarelsen af en Ny Pagt: evangeliet/injil der skulle opfylde den frelsesplan, som Gud fra tidernes morgen har haft for sin skabning mennesket. Syndens ødelæggende fornedrelse og lidelser som Satan havde påført hele menneskeheden smertede Gud den almægtige og i sin kærlighed til sin ypperste skabning valgte han at frigøre mennesket fra syndens grusomme fornedrelse som lovens mange påbud ikke formåede.
Dette er den Nye Pagt/Det frelsende Evangelium, som Jesus fuldbyrdede ved sin forsonende offerdød og genopstandelse - en Guds gave gældende ethvert menneske på jorden.

Det har du da ret i. Mange af landets folkekirkepræster tror ikke selv på det evangeliske budskab, som de søndag efter søndag står og forkynder.
Der har gennem århundrede været et stort frafald i kristenheden i Danmark. Den ødelæggende og dræbende verdslighed har gennem tiden kostet mangen en troende kristen det åndelige liv.

Anderledes ser det ud i den store verden i lande udenfor Danmark.

Her - Verdens religioner i tal:

Kristendom: 2.1 milliarder
Islam: 1.5 milliard
Ikke-religiøse: 1.1 milliard
Hinduisme: 900 millioner
Traditionel, kinesisk religion: 394 millioner
Buddhisme: 376 millioner
Sikhisme: 23 millioner
Jødedom: 14 millioner
Baha'i: 7 millioner
Jainisme: 4.2 millioner
Shinto: 4 millioner
Cao Dai: 4 millioner
Zoroastrianisme: 2.6 millioner
Neo-Paganisme: 1 million
Scientology: 500 tusinde

Ifølge en statistisk udregning bliver der hver dag 175.000 flere mennsker, der bekender sig til den kristne tro. Man mener en vækst på 61 millioner om året.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/statistik

Går Danmark også ind under tællingen som kristne?
It's All About Islam
IAAI

Fået : 0 perle

Indlægby Frode » man apr 05, 2010 17:28

IAAI skrev:

Ja, det mener jeg da alle religioner/trossamfund gør - også det muslimske.
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Panthera onca » man apr 05, 2010 18:09

Frode skrev:
IAAI skrev:

Ja, det kan være, at DK fylder en del i statistikkerne, men i realiteten er kristendommens stilling i DK helt betydningsløs, og har ikke den mindste indflydelse på den enkelte i samfundet. Det er et ubestrideligt faktum, at DK har undergået en total afkristning, derfor finder jeg det fuldstændigt uacceptabelt, at man misbruger kristendommens navn for at sprede et politisk budskab, altså pleje og varetage egne interesser på bekostning af et religiøst indhold. Jeg har erfaret det adskillige gange, når jeg bliver livligt debatteret på fordragelig vis af indfødte danskere. Derfor mener du ikke som jeg, at det er en anelse meningsløst, at forbinde et komplet sekularistisk, kapitalistisk nation med kristendommen.

FRED
Panthera onca
Banned

Tro: Sunni/Mâlikî

Indlægby IAAI » man apr 05, 2010 18:35

Panthera onca skrev:
Frode skrev:
IAAI skrev:

Ja, det kan være, at DK fylder en del i statistikkerne, men i realiteten er kristendommens stilling i DK helt betydningsløs, og har ikke den mindste indflydelse på den enkelte i samfundet. Det er et ubestrideligt faktum, at DK har undergået en total afkristning, derfor finder jeg det fuldstændigt uacceptabelt, at man misbruger kristendommens navn for at sprede et politisk budskab, altså pleje og varetage egne interesser på bekostning af et religiøst indhold. Jeg har erfaret det adskillige gange, når jeg bliver livligt debatteret på fordragelig vis af indfødte danskere. Derfor mener du ikke som jeg, at det er en anelse meningsløst, at forbinde et komplet sekularistisk, kapitalistisk nation med kristendommen.

FRED

Det kunne ikke siges bedre. Det var også det min pointe var.
It's All About Islam
IAAI

Indlægby sommervinter » man apr 05, 2010 19:58

Hej :p ;)
Jeg tror på, at Jesus og Muhammed samt Buddha egentlig mente det samme, de var bare på tre forskellige steder, tre forskellige tider og i tre forskellige kulturer.

Det er der sikkert nogle, som er uenige i, men jeg føler mig ret overbevist, og kan af den grund også se lighederne. Nedenstående film ridser meget fint min mening op.

Din magtfulde bevidsthed skaber, - derfor. Lad øjet se det højeste i alt, Lad øret høre det smukkeste i alt.
sommervinter

Køn: Hunkøn

Fået : 2 perler

Indlægby fred-kærlighed » man apr 05, 2010 21:05

der bliver skrevet af " Det er et ubestrideligt faktum, at DK har undergået en total afkristning".

dette er helt forkert, omkring 85% af danskerne opfatter sig som kristne. Danmark er bare en sekulariseret stat som betyder at man adskiller stat og religion.

det betyder at for danskere er religion i langt højere grad end privatsag og ikke noget man skildre med, derfor forstå jeg godt at mange muslimer opfatter danskere som uden religion men dette passer simpelthen ikke. Vi har bare en anden måde at praktisere det på.

sekulariseringen opstod med oplysningstiden i 1600'taller hvor oplysningsfilosoffer, darwins teorier om evoulotion osv. hvor fornuft og videnskab blev sat på dagsordenen..
fred-kærlighed

Tro: Jøde

Indlægby Frode » man apr 05, 2010 22:58

Panthera onca skrev:
Frode skrev:
IAAI skrev:

Ja, det kan være, at DK fylder en del i statistikkerne, men i realiteten er kristendommens stilling i DK helt betydningsløs, og har ikke den mindste indflydelse på den enkelte i samfundet. Det er et ubestrideligt faktum, at DK har undergået en total afkristning, derfor finder jeg det fuldstændigt uacceptabelt, at man misbruger kristendommens navn for at sprede et politisk budskab, altså pleje og varetage egne interesser på bekostning af et religiøst indhold. Jeg har erfaret det adskillige gange, når jeg bliver livligt debatteret på fordragelig vis af indfødte danskere.

Panthera onca

Det var dog noget af et kendskab du har bildt dig selv ind at ha' til kristendommens stilling og situation i Danmark. Du kalder det "et ubestrideligt faktum, at Danmark har undergået en total afkristning.."
Din påstand er imidlertid en ubestridelig usandhed. Der findes nemlig tusindvis af troende kristne i Danmark, der hver dag er i bøn og beder til den almægtige Gud: himlens og jordens skaber - og ønsker at viderebringe det fredens og kærlighedens livsbudskab som Jesus Kristus har påbudt sine efterfølgere.

Derfor mener du ikke som jeg, at det er en anelse meningsløst, at forbinde et komplet sekularistisk, kapitalistisk nation med kristendommen.

Vist har du ret i, at det levende tros- og Gudsliv er blevet kvalt i mange gennem tiden og netop på grund af en sekularistisk og antikristelig dominans i det danske samfund.
Men det skal du vide, sandheden er, at der findes i tusindvis af Jesus-troende kristne i Danmark - jeg er taknemlig over at være én af dem.

Fredshilsen :peace:
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Mai » man apr 05, 2010 23:12

.
Senest rettet af Mai ons maj 04, 2011 15:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Mai
Sølv Bruger

Givet : 67 perler
Fået : 15 perler

Indlægby Mai » man apr 05, 2010 23:15

.
Senest rettet af Mai ons maj 04, 2011 15:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Mai
Sølv Bruger

Indlægby Yosef » tirs apr 06, 2010 08:08

Det er sjovt med de statistikker. Det minder mig lidt om historien om general McArthur der efter 2.verdenskrig foretog en folkeoptælling i Japan vedrørende hvilke religiøs tro der var den dominerende. Det vidste sig at der var flere der troede end der egentlig eksisterede. Det vidste sig at mange både var shinto og buddhist - men sagtens kunne få det til at fungere alligevel.

Det samme kan man også se i Indonesien i dag - hvor man kan se folk bekende sig til islam, men de fleste forholder sig også til deres gamle guder. Det overraskede mig faktisk at islam skulle være den dominerende religion - for det er slet ikke det der dominerer i dagligdagen. Hvis i nogensinde kommer derned - prøv at opleve en begravelse. Der sker godt nok ting og sager, og det er iøvrigt ganske smukt.
--------------------------------------------------------------
Be sure your objective judgements are not for the
most part concealed subjective ones.
--Arthur Schopenhauer--Tysk filosof.
Yosef
Aktiv Bruger

Geografisk sted: brøndby

Givet : 1 perle

Indlægby Frode » tirs apr 06, 2010 14:58

sally skrev:
Frode skrev:Men det skal du vide, sandheden er, at der findes i tusindvis af Jesus-troende kristne i Danmark - jeg er taknemlig over at være én af dem.

Fredshilsen :peace:

Et par tusinde danskere er stadig ikke 85 % :D

Nej, og skal jeg gi' et tal på hvor mange Jesus-troende kristne, der findes indenfor Folkekirken og samtlige evangeliske Frikirker tilsammen, da vil jeg mene det bliver et tal mellem 80-100.000.
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby fred-kærlighed » tirs apr 06, 2010 16:56

i misforstår det..

at være kristen, altså at tro på jesus og det dobbelte kærlighedsbug, kan man sagtens være samtidig med at man tror på big-bang og dyrker naturvidenskaben...

men som før nævnt er danmark en sekulariseret stat, i kan ikke dømme hvor kristne den enkelte er fordi det er en privatsag..

derudover skal det vist lige nævnes at vi er protestanter dvs. at vi ikke ser det nye testamente som guds ord som derimod fortolker den symbolsk..
fred-kærlighed

Indlægby Justice » tirs apr 06, 2010 17:06

fred-kærlighed skrev:derudover skal det vist lige nævnes at vi er protestanter dvs. at vi ikke ser det nye testamente som guds ord som derimod fortolker den symbolsk..

Og det er netop derfor, at Islam ikke minder om den protestantiske Kristendom. Jeg synes ærlig talt, at det der står i Det Gamle og Det Nye Testamente ikke har så meget med hinandenat gøre. Meget af det er forandret. Jeg kender faktisk mange ortodokse - som lever efter Det gamle Testamente, og der kan jeg allerede se, at lige ved Det Gamle Testamente så minder disse to religioner mere eller mindre om hinanden.

Quotation of
Brugeravatar
Justice

Indlægby fred-kærlighed » tirs apr 06, 2010 17:19

giver dig ret, kristendommen og islam minder ikke meget om hinanden.

islam er en lovreligion, den tror at gud kom i skikkelse i form af en bog, koranen, gennem muhammeds åbenbaringer.

kristendommen, tror at gud kom til skikkelse i form af et menneske, jesus.

De er to meget basale forskelle, det betyder at muslimer har regler for hvordan man skal gøre hvad og blander stat og kirke mens at kristne har retningslinjer, det dobbelte kærlighedsbud, elsk din næste og elsk din gud! men ellers er langt mere oplagt til fortolkning fordi at det nye testamente er skrevet af diciplene, langt efter jesus død.

desværre er det en misforståelse blandt mange at kristne også tror på det gamle testamente, dette er ikke tilfældet, da jesus kom til verden tog han menneskes synder på sig og det gamle testamente med dets hårde gud er ikke noget vi skulle følge mere, han fjernede de 10 bud og erstattede dem af kærlighedsbuddet..altså tror kristne på det nye testamente, jøder tror på det gamle.
fred-kærlighed

Indlægby Justice » tirs apr 06, 2010 17:33

fred-kærlighed skrev:giver dig ret, kristendommen og islam minder ikke meget om hinanden.

islam er en lovreligion, den tror at gud kom i skikkelse i form af en bog, koranen, gennem muhammeds åbenbaringer.

kristendommen, tror at gud kom til skikkelse i form af et menneske, jesus.

De er to meget basale forskelle, det betyder at muslimer har regler for hvordan man skal gøre hvad og blander stat og kirke mens at kristne har retningslinjer, det dobbelte kærlighedsbud, elsk din næste og elsk din gud! men ellers er langt mere oplagt til fortolkning fordi at det nye testamente er skrevet af diciplene, langt efter jesus død.

desværre er det en misforståelse blandt mange at kristne også tror på det gamle testamente, dette er ikke tilfældet, da jesus kom til verden tog han menneskes synder på sig og det gamle testamente med dets hårde gud er ikke noget vi skulle følge mere, han fjernede de 10 bud og erstattede dem af kærlighedsbuddet..altså tror kristne på det nye testamente, jøder tror på det gamle.

Jeg synes bare det er pænt indviklende. Hvorfor skulle Jesus sige, at Det Gamle Testamente er forældet.
Jeg tror, altså på, at hver eneste religion kun bør ha en bog og derfor også kun en Gud.

Kristne har jo også Gud, Jesus og heligånden, mens man Islam kun tror og tilbeder Gud (Allah den almægtige), men har stor respekt og kærlighed for Guds budbringer profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam.

For eksempel tror man altså ikke på, at Jesus påtog sig alle menneskernes synder og blev derfor ofret. Derimod tror man på, at Jesus korsfæstning var et symbol, og en 'prøve' for jøderne. Ikke mindst mener man, at Jesus ikke lid den smerte, som kristne mener han gjorde. I Koranen hører man om, at Gud 'erstattede' Jesuses krop med en engel og tog Jesus sjæl op til sig, i Paradiset. Nu tror vi på, at Jesus (Isâ) en dag, når dommedagen nærmer sig, vil komme tilbage og genforene alle de troende.

Quotation of
Brugeravatar
Justice

Indlægby fred-kærlighed » tirs apr 06, 2010 17:38

For eksempel tror man altså ikke på, at Jesus påtog sig alle menneskernes synder og blev derfor ofret. Derimod tror man på, at Jesus korsfæstning var et symbol, og en 'prøve' for jøderne. Ikke mindst mener man, at Jesus ikke lid den smerte, som kristne mener han gjorde. I Koranen hører man om, at Gud 'erstattede' Jesuses krop med en engel og tog Jesus sjæl op til sig, i Paradiset. Nu tror vi på, at Jesus (Isâ) en dag, når dommedagen nærmer sig, vil komme tilbage og genforene alle de troende.

er du kristen? det virker ikke engang som om du har gidet sætte dig ind i den religion du udtaler dig om! Kan fortælle dig at alt det der du skriver måske er dit synspunkt men det er overhoved ikke sådan kristendommen ser på jesus korsfæstning, synder, paradis og englen..

Og i kristendommen ER der kun en bog, det nye testamente.. det gamle testamente er jødernes bog..

guder, er jo helt hen i hegnet det der..
fred-kærlighed

Indlægby Justice » tirs apr 06, 2010 17:51

fred-kærlighed skrev:er du kristen? det virker ikke engang som om du har gidet sætte dig ind i den religion du udtaler dig om! Kan fortælle dig at alt det der du skriver måske er dit synspunkt men det er overhoved ikke sådan kristendommen ser på jesus korsfæstning, synder, paradis og englen..

Og i kristendommen ER der kun en bog, det nye testamente.. det gamle testamente er jødernes bog..

guder, er jo helt hen i hegnet det der..

Først og fremmest, nej jeg er ikke kristen på min profil står der muslim.
Derefter skal det altså lige nævnes, at du ikke har læst mit indlæg ordentligt igennem. Jeg snakker om Islam. Altså det syn på Jesues korsfæstning har intet med kristendommen at gøre. Det jeg har skrevet er Islam's syn på, hvad der skete med Jesus, altså således som man læser om Jesus og hans død i Koranen.

Btw. Jeg udtaler mig aldrig om en religion jeg ikke ved noget om. Jeg ved en hel del om kristendommen ellers ville jeg nok ikke skrive i denne debat.

Quotation of
Brugeravatar
Justice

Indlægby fred-kærlighed » tirs apr 06, 2010 18:53

[quote="Al-Isrâ"][quote="fred-kærlighed"]
Jeg synes bare det er pænt indviklende. Hvorfor skulle Jesus sige, at Det Gamle Testamente er forældet.
Jeg tror, altså på, at hver eneste religion kun bør ha en bog og derfor også kun en Gud.

Kristne har jo også Gud, Jesus og heligånden, mens man Islam kun tror og tilbeder Gud (Allah den almægtige), men har stor respekt og kærlighed for Guds budbringer profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam.quote

det fremgik overhoved ikke tydeligt af det overstående debatindlæg hvem du henførte om, du siger dog du ved meget om kristendommen..
og så alligevel, du skriver jo netop at du er forvirret( og det er selvf. helt okay), "hvorfor skulle jesus sige at det gamle tesamente er forældet.."

Kan fortælle dig at det gamle testamente( jødernes bibel) havde en hård og retfærdig gud. Jesus ændrede på dette, han tog ved sin korsfæstelse menneskets synd på sig så vi bliver ikke dømt til himlen eller helvede.. alle kommer i himlen.. i det nye testamente er gud tilgivende... men biblen og dens historier skal selvf. ikke tages bogstaveligt, de er lignelser
fred-kærlighed

Indlægby Justice » tirs apr 06, 2010 19:05

fred-kærlighed skrev:det fremgik overhoved ikke tydeligt af det overstående debatindlæg hvem du henførte om, du siger dog du ved meget om kristendommen..
og så alligevel, du skriver jo netop at du er forvirret( og det er selvf. helt okay), "hvorfor skulle jesus sige at det gamle tesamente er forældet.."

Kan fortælle dig at det gamle testamente( jødernes bibel) havde en hård og retfærdig gud. Jesus ændrede på dette, han tog ved sin korsfæstelse menneskets synd på sig så vi bliver ikke dømt til himlen eller helvede.. alle kommer i himlen.. i det nye testamente er gud tilgivende... men biblen og dens historier skal selvf. ikke tages bogstaveligt, de er lignelser

Tja, hvis du synes det ikke fremgik ordentligt så er det vel godt, at det er på plads nu.
Jeg skriver dog ikke, at jeg decideret forvirret, altså jeg synes bare det lyder pænt indviklende - som jeg nævnte tidligere.

Som jeg har skrevet i mine tidligere indlæg, så har Jødedommen og islam mere tilfælles. Kan dette ikke skyldes, at Det gamle testamente er jødernes bibel? Men det jeg prøver at understege er, at Koranen har mere tilfælles med Det gamle Testamente end det har med det Nye, og længere er den jo ikke - for det er altså et faktum.

Men Det gamle Testamente er ikke kun jøderne bibel. Mange ortodokse kristne og katholiker, lever efter det gamle Testamente. Derudover har jøderne altså også en anden bog. Deres hellige bog hedder Tohranen.

Quotation of
Brugeravatar
Justice

Indlægby Mai » tirs apr 06, 2010 19:22

.
Senest rettet af Mai ons maj 04, 2011 15:33, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Mai
Sølv Bruger

Indlægby fred-kærlighed » tirs apr 06, 2010 19:46

det har jeg skam fra min religionsundervisning men du må jo rette mig hvis jeg tager fejl..

så du mener ikke at koranen er guds ord? det var jo netop på denne måde gud viste sig for mennesket i islam? at tale til muhammed gennem åbenbaringerne for at de skulle nedskrives?

og vil give overstående ret i at islam har mere tilfælles med det gamle testamente og dets tilbeder frem for kristendommen..
fred-kærlighed

Indlægby Mai » tirs apr 06, 2010 19:59

.
Senest rettet af Mai ons maj 04, 2011 15:34, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Mai
Sølv Bruger

Indlægby Frode » ons apr 07, 2010 11:04

sally skrev:Gud er én og alene . Alt det der tre-enigheds halløj, hvor Gud optræder i forskellige skikkelser, eller hvad man nu vil kalde det, har vi intet af.

Hej sally

Det er da meget forståeligt at du som muslim ikke kan annerkende kristnes tro og syn på hvordan Gud manifisterer sig. Men ligefrem at betegne det som "tre-enigheds halløj" skulle vel ikke være nødvendig?

En nedværdigende "udtalelse", om noget som har en dyb livsvigtig betydning for et menneske, kan være ligeså sårende som en nedværdigende karikaturtegning.

Efter den kedelige sag med Muhammed tegningerne, som sårede mange muslimer, burde vi vel alle ha' lært, hvad det betyder at kunne respektere hinandens forskellige former for gudsdyrkelse.

Helt sikkert, så har jeg da selv endnu mere at lære på dette vigtige område, gældene respekt for mine medmennesker.

Mvh Frode
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Abu Saif » ons apr 07, 2010 14:41

hvem "dræbt" Jesus?
hvem formidlet kristendom til resten af verden?

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby fred-kærlighed » ons apr 07, 2010 18:17

Abu Saif skrev:hvem "dræbt" Jesus?
hvem formidlet kristendom til resten af verden?

er det et spørgsmål?

Jamen jeg tager det ikke særligt bogstavligt hvad der står skrevet i biblen, tror på at det er budskabet i teksterne der er vigtige...altså i langt højere grad det symbolske end en fundamentalistisk forståelse..

Men i sidste ende står der skrevet jesus blev dræbt af folket der der var skuffede over at han kunne blive fanget når han var guds søn og derfor led han den menneskelige skæbne og med dette tog menneskets arvesynd på sig..
og var jesus disiple der udbredte kristendommen omkring 50år efter hans død.

Jeg tror at med hellige tekster som biblen, koranen osv bliver man nød til at se det kildekritisk og historisk på det.. det er andre mennesker end ect. jesus og muhammed der har nedskrevet dem og når det handler om mennesker det drejer sig om så sker der forvridninger og fejlhuskelser.. ;) :D
Man skal tilgængæld fokusere på det budskab der er forsøgt givet fremfor at læse teksterne som sandheden.. for sandheden har flere sider alt efter øjnene der ser og konteksten..

men er jo bare mit syn ;) :klapper:
fred-kærlighed

Indlægby Betelgeuse » ons apr 07, 2010 18:22

fred-kærlighed skrev:
Jeg tror at med hellige tekster som biblen, koranen osv bliver man nød til at se det kildekritisk og historisk på det.. det er andre mennesker end ect. jesus og muhammed der har nedskrevet dem og når det handler om mennesker det drejer sig om så sker der forvridninger og fejlhuskelser.. ;) :D
Man skal tilgængæld fokusere på det budskab der er forsøgt givet fremfor at læse teksterne som sandheden.. for sandheden har flere sider alt efter øjnene der ser og konteksten..

Kort sagt mener du altså, at ordene (versene) i Quranen og Bibelen er noget man skal se kritisk på, da det kan være skrevet forkert ned - eller har jeg misforstået dig ?
Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Givet : 158 perler
Fået : 87 perler

Indlægby Abu Saif » ons apr 07, 2010 19:07

Jeg tror at med hellige tekster som biblen, koranen osv bliver man nød til at se det kildekritisk og historisk på det

okay fortæl mig så lige hvilken koran er den rigtig/troværdige? vilken tror du?

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Næste

Lignende emner

Tilbage til Religiøs Dialog