Tørklæde i bibelen?

Islam-intersekteriske diskussioner samt andre religioner

Redaktør: Fri Debat Mods

Tørklæde i bibelen?

Indlægby Savannah » tirs dec 22, 2009 14:02

-
Senest rettet af Savannah tirs jun 08, 2010 11:28, rettet i alt 1 gang.
Savannah

Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: Tørklæde i bibelen?

Indlægby Savannah » tirs dec 22, 2009 14:03

-
Senest rettet af Savannah tirs jun 08, 2010 11:29, rettet i alt 1 gang.
Savannah

Indlægby Frode » tirs dec 22, 2009 17:17

Saphira skrev:Har et spørgsmål som nok mest henvender sig til de kristne søstre og brødre herinde :)

Er det rigtigt at der står i bibelen.. At Paulus siger alle kristne kvinder skal dække sit hår med slør/tørklæde når de skal bede eller er sammen i større forsamlinger osv? Og at de fleste kristne kvinder for 200 år siden gik med tørklæde os, men at det er kulturen i Vesten som har ændret det? :)

Hører gerne svar med kilder eller bare hvis folk ved noget :D
På forhånd tak..

Hej Saphira

Her har du et link til kristendom.dk, der bekræfter at "tørklædet er en kristen tradition", men som ikke holdes i hævd mange steder i dag. Dog indenfor Den katolske kirke er der nonner der bærer en form for hovedbeklædning, som artiklen her oplyser.

http://www.kristendom.dk/artikel/290490 ... tion?all=1

Kh
Frode
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Silkeborg
Tro: Kristen
Køn: Hankøn

Fået : 5 perler

Indlægby Frode » tirs dec 22, 2009 17:32

Frode skrev:
Saphira skrev:Har et spørgsmål som nok mest henvender sig til de kristne søstre og brødre herinde :)

Er det rigtigt at der står i bibelen.. At Paulus siger alle kristne kvinder skal dække sit hår med slør/tørklæde når de skal bede eller er sammen i større forsamlinger osv? Og at de fleste kristne kvinder for 200 år siden gik med tørklæde os, men at det er kulturen i Vesten som har ændret det? :)

Hører gerne svar med kilder eller bare hvis folk ved noget :D
På forhånd tak..

Hej Saphira

Her har du et link til kristendom.dk, der bekræfter at "tørklædet er en kristen tradition", men som ikke holdes i hævd mange steder i dag. Dog indenfor Den katolske kirke er der nonner der bærer en form for hovedbeklædning, som artiklen her oplyser.

Kh
Frode

Håber dette link virker:
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby bismillah786 » tirs dec 22, 2009 20:45

Savannah stil dig selv det her spørgsmål. Hvorfor havde Jomfrue Maria mon tørklæde på... :hmmm:
Brugeravatar
bismillah786

Indlægby Savannah » ons dec 23, 2009 08:36

-
Savannah

Indlægby Frode » ons dec 23, 2009 10:12

Savannah skrev:Tak for linket Frode det hjalp meget..
Er det så kun i kirken de kriste "Skal" gå med tørklæde altså når de skal be osv..

Bismillaah Hehe ja det har du ret i :D

Ja, udfra det som Paulus skriver ser det ud til at det var for at vise ærbødighed og ærefrygt overfor Gud.
At kvinderne den gang tildækkede deres hårpragt, mener jeg ikke var fordi de skulle skjule det for mændenes blikke. Og vist heller ikke grunden til at nonner og andre i dag har en form for hovedbeklædning.
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby bismillah786 » ons dec 23, 2009 10:45

Salamu Aleikum og God formiddag.

Den teori er vidst ikke helt gennemtænkt. Smiler.
Hvorfor tog mændene så ikke tørklæde på?
Manglede de(mændene) måske ærefrygt OVERFOR "Gud" , Allah ?
Manglede de(mændene) måske ærbødighed OVERFOR "Gud", Allah?
Nej, sandheden er at kvindens hår sender nogle signaler til det modsatte køn. Enhver mand ved dette. Lad mig forklare. Prøv at klip' en kvinde skaldet og fortæl mig at hun ser ligeså lækker ud som før? Nej vel ? Hvilket også er en af grundene til at kvinderne fysiologisk set, ikke taber håret og bliver skaldet med alderen som manden.

Fred.

Venlig hilsen
Brugeren: Bismillah
Brugeravatar
bismillah786

Indlægby Savannah » ons dec 23, 2009 11:21

-
Savannah

Indlægby Frode » ons dec 23, 2009 14:09

bismillah786 skrev:Salamu Aleikum og God formiddag.

Paulus gør os klart:

Det er meget vigtigt at forstå, at kvinden ikke er ringere stillet end manden, i Guds øjne, for det er det, som folk bl.a. har imod Bibelen. Sådan er det ikke! Men da manden er Guds afglans, og kvinden mandens, og kvinden blev skabt for manden, da er der denne forskel, i virke. ”Men det vil jeg, I skal vide, at Kristus er enhver mands hoved; og manden er kvindens hoved; og Gud er Kristi hoved” (1. Kor. 11:3).

Dette link giver en yderligere belysning af mandens og kvindens stilling ind for Gud

http://www.tagryggen.dk/show_article.php?num=423

Venlig fredshilsen :peace:
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Mai » ons dec 23, 2009 14:22

.
Senest rettet af Mai tors jul 21, 2011 19:13, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Mai
Sølv Bruger

Givet : 67 perler
Fået : 15 perler

Indlægby Frode » ons dec 23, 2009 14:31

Savannah skrev:Frode mange tak har læst det paulus sagde..

Forstår det som en blanding med det du siger os Bismillah.
Kan egentlig godt forstå hvorfor mænd ikke skal være slør/tørklæde i en kirke(moske) osv.
For en kvindes hår er jo netop som du siger Bismillah smukt og kan være forførende, det må også være derfor kristne kvinder skal (Burde) dække deres hår i kirken...

Tak Savannah for dine gode og possitive kommentarer.

Jeg betragter kvinden som en fantastisk smuk skabning. Det tror jeg vi mænd har stærkt grund til at beundre og glæde os over. Og kan vi ikke nøjes med det, men lader os forføre af et syndigt begær - da er der noget vi har behov for at få sat istand i vore liv.

Jeg er gift med verdens smukkeste kvinde - alligevel kan jeg da glæde mig over andre smukke kvinder som vor almægtige Gud har skabt.

Kærlig fredshilsen :peace:
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Muslimaa » ons dec 23, 2009 16:39

sally skrev:
Frode skrev:Det er meget vigtigt at forstå, at kvinden ikke er ringere stillet end manden, i Guds øjne

Subhanallah, kristendommen og islam minder lidt om hinanden på en del punkter :)

du ved godt at den her kristendom nu, er ikke den vi muslimer tror på , ikke?
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Indlægby anonymouse26 » ons dec 23, 2009 23:25

Frode skrev:
bismillah786 skrev:Salamu Aleikum og God formiddag.

Paulus gør os klart:

Det er meget vigtigt at forstå, at kvinden ikke er ringere stillet end manden, i Guds øjne, for det er det, som folk bl.a. har imod Bibelen. Sådan er det ikke! Men da manden er Guds afglans, og kvinden mandens, og kvinden blev skabt for manden, da er der denne forskel, i virke. ”Men det vil jeg, I skal vide, at Kristus er enhver mands hoved; og manden er kvindens hoved; og Gud er Kristi hoved” (1. Kor. 11:3).

Dette link giver en yderligere belysning af mandens og kvindens stilling ind for Gud

http://www.tagryggen.dk/show_article.php?num=423

Venlig fredshilsen :peace:

Afglans?? Så mænd er en efterligning af Gud ... Også skulle vi kvinder så forestille at være jeres afglans, dvs. en svagere udgave af mænd? Og det mener du ikke der ligger noget ringere og nedgraderende i? Når man tænker på I er en svagere udgave af selve Gud.
Senest rettet af anonymouse26 tors dec 24, 2009 11:53, rettet i alt 1 gang.
anonymouse26
Aktiv Bruger

Givet : 42 perler
Fået : 41 perler

Indlægby Tessie-Nour » ons dec 23, 2009 23:33

I følge kristendommen skal man dække sin krop respekttabelt.. ikke KUN i kirken! Jeg kan desværre ikke pege på nogen lande hvor kristne følger dette, da hele latinamerika er strengt katolsk, gadebørn bliver født af 13årige gadebørn og dør, fordi der ikke må blive brugt beskyttelse fordi de mener at det er imod Gud's ønske, og selvf. må man ikke abortere da det er drab! Meget religiøse kristne, i nutiden, går også i "ansvarligt" tøj, nogle dækker sit hår når de går i kirke!
Tessie-Nour

Geografisk sted: København
Tro: Salafi

Indlægby Muslimaa » tors dec 24, 2009 14:30

Tessie-Nour skrev:I følge kristendommen skal man dække sin krop respekttabelt.. ikke KUN i kirken! Jeg kan desværre ikke pege på nogen lande hvor kristne følger dette, da hele latinamerika er strengt katolsk, gadebørn bliver født af 13årige gadebørn og dør, fordi der ikke må blive brugt beskyttelse fordi de mener at det er imod Gud's ønske, og selvf. må man ikke abortere da det er drab! Meget religiøse kristne, i nutiden, går også i "ansvarligt" tøj, nogle dækker sit hår når de går i kirke!

ja nogle kristne er religiøse , som du skriver :-)
men jeg troede mest det var katolikker der var MEGET religiøse. deres piger skal vidst også være jomfruer indtil de bliver gift.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Cheesecake » fre dec 25, 2009 02:02

Savannah skrev:Og en ting mere..

Nogen som kender en kristen som går med tørklæde på nogen måde?

Tak :)

Jomfru Maria, Nonner idag og muslimer har tørklædet tilfælles.
Om jeg kender en kristen der går med det :D ? Nej ikke personligt, men da jeg var inde på youtube og høre om tørklæde debatten osv. var der en kristen kvinde der sagde at hun syntes det var smukt at gå med det, og blev motiveret af muslimske kvinder som selv bar det, og at hun mente at det var det Gud ville have kvinden til. :? Så der er nok nogen derude der gør det. Der var også engang en gammel dansk mand der engang sagde at han ikke kunne forstå hvorfor mange var imod tørklædet i Dk, da hans bedstemor også bar tørklæde. :?
Prophet Muhammad - “This world is a prison for the Faithful, but a Paradise for unbelievers.”
Brugeravatar
Cheesecake

Givet : 3 perler
Fået : 3 perler

Indlægby Cheesecake » fre dec 25, 2009 02:10

"nonner idag" mente bare nonner... haha :? sry
Prophet Muhammad - “This world is a prison for the Faithful, but a Paradise for unbelievers.”
Brugeravatar
Cheesecake

Givet : 3 perler
Fået : 3 perler

Indlægby Tessie-Nour » fre dec 25, 2009 10:09

Muslimaa skrev:ja nogle kristne er religiøse , som du skriver :-)
men jeg troede mest det var katolikker der var MEGET religiøse. deres piger skal vidst også være jomfruer indtil de bliver gift.

Der gælder de samme regler for katolikker og protestanter, jeg var meget troende protestant før jeg konverterede. Alkohol, sex o.lign. er strengt forbudt for begge partner! Se feks protestanterne i USA.
Tessie-Nour

Geografisk sted: København
Tro: Salafi

Indlægby Muslimaa » fre dec 25, 2009 11:17

Tessie-Nour skrev:
Muslimaa skrev:ja nogle kristne er religiøse , som du skriver :-)

Der gælder de samme regler for katolikker og protestanter, jeg var meget troende protestant før jeg konverterede. Alkohol, sex o.lign. er strengt forbudt for begge partner! Se feks protestanterne i USA.

Okaa. :D
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Savannah » fre dec 25, 2009 14:45

-
Senest rettet af Savannah tirs jun 08, 2010 11:30, rettet i alt 1 gang.
Savannah

Indlægby Den nysgerrige » lør jan 02, 2010 01:41

Salam,

Det er egentlig sjovt, at dem der råber op om at tørklædet er undertrykkende ikke også nævner Karmeliternonnerne. De fleste nonner i dag bærer kun et hovedlin, hvorimod karmeliterne stadig bærer det der svarer til hijab, det er kun der hænder og ansigt der er synlig, hals og alt andet er dækket til og selve dragten er ligeså løs som det de muslimske kvinder går i. Jeg har et link hvor man kan se deres dragt, og bare rolig der er ingen stødende billeder.

http://www.karmel.se/nunnorna.htm

Det billede der bedst viser det, er den hvor de sidder i de brune dragter med ryggen til, man kan klikke på det så det bliver større.

Tessie-Nour skrev:
I følge kristendommen skal man dække sin krop respekttabelt.. ikke KUN i kirken! Jeg kan desværre ikke pege på nogen lande hvor kristne følger dette, da hele latinamerika er strengt katolsk, gadebørn bliver født af 13årige gadebørn og dør, fordi der ikke må blive brugt beskyttelse fordi de mener at det er imod Gud's ønske, og selvf. må man ikke abortere da det er drab! Meget religiøse kristne, i nutiden, går også i "ansvarligt" tøj, nogle dækker sit hår når de går i kirke!

Man kan måske ikke pege på et helt land, men i de østlande hvor man er græsk-ortodoks, er det mere almindeligt at man som minimum bærer tørklæde i kirke. Ligeledes er der andre retninger inden for kristendommen hvor det er en naturlig del af livet. Da jeg var barn havde jeg en veninde der var anabaptist, og jeg var med et par gange. Hendes mor havde tørklæde på, som alle de andre voksne kvinder derudover havde alle af hunkøn, uanset alder, en lang kjole eller nederdel på, som selvfølgelig ikke måtte være tætsiddende/afslørende. Da jeg spurgte ind til det fik jeg forklaret, at det ville være respektløs overfor Gud, at have løst hår og at en kvinde ikke skulle fremvise sine ben, ihvertfald ikke til Gud/når man var i hans hus skulle man jo vise respekt. Ligeledes er der også flere af frikirkerne som har et andet syn på tøj eller tildækning af hår.

Fred

Gitte
"Den højeste lykke i livet er forvisningen om at være elsket for sin egen skyld, eller rettere sagt: at være elsket trods en selv"

‎"Det er bedre at blive hadet for, hvad du er, end elsket for, hvad du er ikke."

‎"I teorien skulle mænd og kvinder kunne forstå hinanden - og i teorien skulle man kunne fange ål med en lasso."
Brugeravatar
Den nysgerrige
Quiz-Creator

Geografisk sted: Odense
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 13 perler
Fået : 15 perler

Indlægby JahSon » tors apr 22, 2010 08:19

De få gange jeg har været til katolske messer, var der et meget stort antal kvinder som havde et slør på.

Jeg har været til gudstjenester i Mormon kirken i USA ret mange gange - og mændene bærer altid jakkesæt og kvinderne bærer lange kjoler og løstsiddende trøjer. Godt nok ikke tørklæde - men håret samlet i en hestehale/knold/fletning eller lignende.
JahSon

Tro: Jøde

Indlægby Musliman » tors apr 22, 2010 13:51

Assalamu Alaykum Warahmatullah :D

Ahmed Deedat svarede engang på et spørgsmål, fra en kristen kvinde, angående tørklæde. Han siger, at biblen befaler kvinder til at barbere deres hår af hovedet, hvis de ikke bærer tørklæde. Kan dette passe?

PS: Spørger ikke for at starte en debat, men jeg vil bare se, om det er sandt i jeres øjne (kristne).
Musliman
Islam Moderator

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 74 perler
Fået : 56 perler

Indlægby MDM » søn maj 02, 2010 15:10

Musliman skrev:Assalamu Alaykum Warahmatullah :D

Ahmed Deedat svarede engang på et spørgsmål, fra en kristen kvinde, angående tørklæde. Han siger, at biblen befaler kvinder til at barbere deres hår af hovedet, hvis de ikke bærer tørklæde. Kan dette passe?

PS: Spørger ikke for at starte en debat, men jeg vil bare se, om det er sandt i jeres øjne (kristne).

----------------------
1 korinterbrev
v3 Men jeg vil have, at I skal vide, at Kristus er hver mands hoved, manden er kvindens hoved, og Kristi hoved er Gud. v4 Enhver mand, der beder eller taler profetisk med noget på hovedet, bringer skam over sit hoved. v5 Men enhver kvinde, der beder eller taler profetisk med utildækket hoved, bringer skam over sit hoved; hun kunne lige så godt have raget håret af. v6 Ja, for hvis en kvinde ikke tildækker sit hoved, kan hun lige så godt lade sig klippe. Men da det nu regnes for en skam, når en kvindes hår er klippet, eller hendes hoved er raget, skal hun have hovedet tildækket.

Lærer ikke naturen selv, at det er vanærende for en mand at have langt hår, v15 mens det er ærefuldt for en kvinde at have langt hår? Hun har jo fået håret som et slør. v16 Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke.
MDM

Givet : 1 perle

Lignende emner

Tilbage til Religiøs Dialog