Biblen.

Islam-intersekteriske diskussioner samt andre religioner

Redaktør: Fri Debat Mods

Biblen.

Indlægby Muslimaa » søn dec 20, 2009 17:24

Al salam alaikum.
jeg forstår ikke det der med evanglier.. hvor mange er der?
og er de så allesammen en del af biblen...?

og Mht. ISLAM: hvad tror vi på i islam, mht. biblen? jeg ved lidt, men ikke så meget...

og hvorfor siger kristne at Jesus er Gud's søn? estagforoAllah.
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Re: Biblen.

Indlægby Kimi » søn dec 20, 2009 17:32

Muslimaa skrev:og hvorfor siger kristne at Jesus er Gud's søn? estagforoAllah.

Bibelen siger, at Jesus er guds søn og er født af Jomfru Maria. Dvs. ifølge bibelen er vi alle guds børn. Vil det så sige, at Jomfru Maria og gud er gift?

Ej, undskyld jeg spørg så dumt. Har aldrig læst bibelen. Men ved, at den siger, at jesus er guds søn og er født at jomfru Maria i Betlehem. Hvordan er Jesus kommet til?
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Århus
Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 2 perler
Fået : 3 perler

Indlægby Muslimaa » søn dec 20, 2009 17:36

Kimi skrev:

Bibelen siger, at Jesus er guds søn og er født af Jomfru Maria. Dvs. ifølge bibelen er vi alle guds børn. Vil det så sige, at Jomfru Maria og gud er gift?

Ej, undskyld jeg spørg så dumt. Har aldrig læst bibelen. Men ved, at den siger, at jesus er guds søn og er født at jomfru Maria i Betlehem. Hvordan er Jesus kommet til?

Håber andre kan besvare dig.. Men jeg håber også mine spørgsmål bliver besvaret :-)
jeg vil bare vide præcist, hvorfor!!
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby bismillah786 » søn dec 20, 2009 19:13

Lige dette her emne omkring Isa (as) status ! Der kan man altså godt finde en RÆKKE gode islamiske foredrag på www.youtube.com
Brugeravatar
bismillah786

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby Nazar » søn dec 20, 2009 20:54

Nazar

Tro: Salafi

Givet : 4 perler
Fået : 2 perler

Indlægby MWA » søn dec 20, 2009 21:28

Muslimaa skrev:Al salam alaikum.

og Mht. ISLAM: hvad tror vi på i islam, mht. biblen? jeg ved lidt, men ikke så meget...

Wa Alaykum Salaam

Vi tror på biblen/Injeel blev åbenbart til Profeten Isa Alayhi-Salam, men biblen/injeel blev senere hen ændret, folk begyndte at ændre i biblen. Håber det var svar nok.
Billede
Brugeravatar
MWA
Sølv Bruger

Indlægby Lotus » søn dec 20, 2009 21:38

Salam alaikum søster..

Der er 4 evangelier i Biblen, Matthæus, Markus, Lukas og Johannes evangeliet. Du kan læse mere om det på kristendom.dk.
"O Allah! If I worship You for fear of Hell, burn me in Hell,
and if I worship You in hope of Paradise, exclude me from Paradise.
But if I worship You for Your Own sake, grudge me not Your everlasting Beauty.”
Brugeravatar
Lotus

Geografisk sted: København

Givet : 2 perler
Fået : 10 perler

Indlægby Muslimaa » man dec 21, 2009 16:36

MWA skrev:

Wa Alaykum Salaam

Vi tror på biblen/Injeel blev åbenbart til Profeten Isa Alayhi-Salam, men biblen/injeel blev senere hen ændret, folk begyndte at ændre i biblen. Håber det var svar nok.

Al salam alaikum.. jo det vidste jeg nogenlunde. tak akhii
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby MuslimChild » man dec 21, 2009 17:11

MWA skrev:

Wa Alaykum Salaam

Wa aleykum al salam ..
- Det skal lige understreges at det er obligatorisk at tro på at de 4 åbenbarede bøger blev åbenbaret til de nedsendte profeter (fred være med dem alle), i den forstand at de blev åbenbaret! men selve det (indholdet) kan man ikke tro på blev åbenbaret, idet at den blev ændret af menneskerne.
Altså vi TROR på at de 4 bøger blev åbenbaret til de Profeter, men vi tror ikke længere på dets indhold udover Koranen, da Koranen er som den er siden den blev åbenbaret ..

Tilgiv mig hvis der er fejl :) .
Hope u understand .
Wa salam

Profeten, sallallahu ’alayhi wa ’ala alihi wa sallam, sagde
: ”Lov mig følgende seks ting, og jeg lover jer paradis: Når I taler, sig sandheden. Når I giver et løfte, hold det. Når noget er betroet jer, gør ikke uretmæssig brug af det. Hold jer altid kyske uden at være indblandet i ulovligt samleje. Hold jeres øjne og hænder væk fra det som er forbudt.” [Kilde: Hanbal]
Brugeravatar
MuslimChild
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Palæstina

Givet : 3 perler

Indlægby Muslimaa » man dec 21, 2009 18:29

Wiis0h skrev:Altså vi TROR på at de 4 bøger blev åbenbaret til de Profeter, men vi tror ikke længere på dets indhold udover Koranen, da Koranen er som den er siden den blev åbenbaret ..

Hope u understand .
Wa salam

Al salam alaikum Wisoo... Okay så vi tror på biblen eller hva? jeg troede bare ikke der noget der hedder kristendom i islam? men jeg ved godt at vi tror den er forfalsket så - men hvor er den rigtige bibel? jeg har hørt, den blev brændt af...

Må Allah Subhana wa ta'ala tilgive mig, hvis jeg har sagt noget som ikke passer.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Julia » man dec 21, 2009 18:53

Salam Muslimaa

Vedr. det sidste spg. : læs her
http://jesusnet.dk/index.php?special_id=21&svar_id=758

Når man som troende kristen læser Det Nye Testamente, så er der ingen tvivl om at Jesus bliver beskrevet som Guds Søn. NB. Det er en åndelig søn,- ikke en kødelig, altså ikke som din far er søn af din farfar. Jesus beskriver selv forholdet til Gud som forholdet til "Far" og kalder ham "Far", når Jesus beder. F.eks. i det utroligt smukke kapitel i Johannes Evangeliet:
Kap. 17

:

Sådan talte Jesus; og han så op mod himlen og sagde: »Fader, timen er kommet. Herliggør din søn, for at Sønnen kan herliggøre dig, ligesom du har givet ham magt over alle mennesker, for at han kan give evigt liv til alle dem, du har givet ham. Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus.
Jeg har herliggjort dig på jorden ved at fuldføre den gerning, du har givet mig at gøre. Fader, herliggør mig nu hos dig med den herlighed, jeg havde hos dig, før verden var til.

Jeg har åbenbaret dit navn for de mennesker, du gav mig fra verden. De var dine, og du gav dem til mig, og de har holdt fast ved dit ord.
Nu forstår de, at alt, hvad du har givet mig, er fra dig. For de ord, du gav mig, har jeg givet dem, og de har taget imod dem, og de har i sandhed forstået, at jeg er udgået fra dig, og de er kommet til tro på, at det er dig, der har udsendt mig.

Jeg beder for dem; ikke for verden beder jeg, men for dem, du har givet mig, for de er dine; alt mit er dit, og dit er mit, og jeg er herliggjort i dem.
Jeg er ikke længere i verden, men de er i verden, og jeg kommer til dig. Hellige fader, hold dem fast ved dit navn, det du har givet mig, for at de kan være ét ligesom vi. Da jeg var sammen med dem, holdt jeg dem fast ved dit navn, det du har givet mig, og jeg vogtede dem, og ingen af dem gik fortabt, undtagen fortabelsens søn, for at Skriften skulle gå i opfyldelse. Nu kommer jeg til dig; og sådan taler jeg i verden, for at de fuldt ud må have min glæde i sig. Jeg har givet dem dit ord; og verden har hadet dem, fordi de ikke er af verden, ligesom jeg ikke er af verden. Jeg beder ikke om, at du skal tage dem ud af verden, men at du vil bevare dem fra det onde.
De er ikke af verden, ligesom jeg ikke er af verden. Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. Ligesom du har udsendt mig til verden, har jeg også udsendt dem til verden. Jeg helliger mig selv for dem, for at de også kan være helliget i sandheden. vIkke for dem alene beder jeg, men også for dem, som ved deres ord tror på mig, at de alle må være ét, ligesom du, fader, i mig og jeg i dig, at de også må være i os, for at verden skal tro, at du har udsendt mig. Den herlighed, du har givet mig, har jeg givet dem, for at de skal være ét, ligesom vi er ét, jeg i dem og du i mig, for at de fuldt ud skal blive ét, for at verden skal forstå, at du har udsendt mig og har elsket dem, som du har elsket mig.

Fader, jeg vil, at hvor jeg er, skal også de, som du har givet mig, være hos mig, for at de skal se min herlighed, som du har givet mig, for du har elsket mig, før verden blev grundlagt.

Retfærdige fader, verden har ikke kendt dig, men jeg har kendt dig, og de har erkendt, at du har udsendt mig; og jeg har gjort dit navn kendt for dem og vil gøre det kendt, for at den kærlighed, du har elsket mig med, skal være i dem, og jeg i dem.«

*

Der er 4 skrifter i Bibelen, der bliver omtalt som "evangelier": Mattæus, Markus, Lukas og Johannes Evangeliet.

Herudover er der forskellige breve (fandt følgende oversigt på dansk/engelsk):

•Apostlenes Gerninger, - The Acts
◦Paulus' brev til romerne - Epistle to the Romans
◦Paulus' første brev til korinterne - I Corinthians
◦Paulus' andet brev til korinterne - II Corinthians
◦Paulus' brev til galaterne - Galatians
◦Paulus' brev til efeserne - Ephesians
◦Paulus' brev til filipperne - Philippians
◦Paulus' brev til kolossenserne - Colossians
◦Paulus' første brev til tessalonikerne - I Thessalonians
◦Paulus' andet brev til tessalonikerne - II Thessalonians
◦Paulus' første brev til Timoteus - I Timothy
◦Paulus' andet brev til Timoteus - II Timothy
◦Paulus' brev til Titus - Titus
◦Paulus' brev til Filemon - Philemon
◦Jakobs brev - The Epistle of James
◦Peters første brev - I Peter
◦Peters andet brev - II Peter
◦Johannes' første brev - I John
◦Johannes' andet brev - II John
◦Johannes' tredje brev - III John
•Judas' brev - Jude
•Hebræerbrevet - To the Hebrews (der i den engelske Bibel er placeret efter Philemon) og sluttelig Apokalypsen:
•Johannes' Åbenbaring - Revelation
...For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.

(Det Nye Testamente, Romerbrevet, kap. 8, vers 38)
Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Tro: Kristen

Givet : 11 perler
Fået : 13 perler

Indlægby MuslimChild » man dec 21, 2009 22:00

Muslimaa skrev:
Wiis0h skrev:Altså vi TROR på at de 4 bøger blev åbenbaret til de Profeter, men vi tror ikke længere på dets indhold udover Koranen, da Koranen er som den er siden den blev åbenbaret ..

Hope u understand .
Wa salam

Al salam alaikum Wisoo... Okay så vi tror på biblen eller hva? jeg troede bare ikke der noget der hedder kristendom i islam? men jeg ved godt at vi tror den er forfalsket så - men hvor er den rigtige bibel? jeg har hørt, den blev brændt af...

Må Allah Subhana wa ta'ala tilgive mig, hvis jeg har sagt noget som ikke passer.

As-salamu 'aleykum .
- Altså, vi tror på at de 4 bøger BLEV åbenbaret, men selve dets indhold tror vi ikke på, pga., forvrængelse af mennesket . UDOVER Koranen!

DE 4 ÅBENBAREDE BØGER:
- Koranen (Qur'an)
- Evangeliet (Injil)
- Toraen (Tawrat)
- Salmerne (Zabur)

Så ved ikk hvad du mener med kristendom I Islam søster? :hmmm: ..
// Og om hvor den 'rigtige' Injil (Bibel) er henne, har jeg ingen anelse om .
Insha'Llah andre kan hjælpe dig med det .

Wa salam :)

: ”Lov mig følgende seks ting, og jeg lover jer paradis: Når I taler, sig sandheden. Når I giver et løfte, hold det. Når noget er betroet jer, gør ikke uretmæssig brug af det. Hold jer altid kyske uden at være indblandet i ulovligt samleje. Hold jeres øjne og hænder væk fra det som er forbudt.” [Kilde: Hanbal]
Brugeravatar
MuslimChild
Aktiv Bruger

Indlægby Muslimaa » tirs dec 22, 2009 11:32

Wiis0h skrev:- Salmerne (Zabur)

hvad er salmerne? men altså jeg mener bare hva vi muslimer mener... Islam er for os den eneste sande religion ikke? kristendom - så var der noget der hed kristendom.ej okay glem det... har mange spørgsmål!
:D
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Abu Saif » tirs dec 22, 2009 13:16

injeel som Allah har nedsendt er noget vi tror på som muslimer, mens injeel som folk har ændret på er noget vi IKKE tror på som muslimer, det er noget kristne gør.
hvor er den injeel som vi muslimer tror på? den er forfalsket og eksistere ikke længer. sagen med injeel er ligesom når du har et rent glas vand, så er det vand uden ændring, putter du lidt kaffe i den så er den ikke længer et glas vand.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Køn: Hankøn

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby MuslimChild » tirs dec 22, 2009 14:32

Muslimaa skrev:

hvad er salmerne? men altså jeg mener bare hva vi muslimer mener... Islam er for os den eneste sande religion ikke? kristendom - så var der noget der hed kristendom.ej okay glem det... har mange spørgsmål!

Søster , salmerne er det som blev åbenbaret til Profeten Dawoud (David) 'aleyhi al salam :)

Brugeravatar
MuslimChild
Aktiv Bruger

Indlægby Muslimaa » tirs dec 22, 2009 15:46

koulij skrev:injeel som Allah har nedsendt er noget vi tror på som muslimer, mens injeel som folk har ændret på er noget vi IKKE tror på som muslimer, det er noget kristne gør.
hvor er den injeel som vi muslimer tror på? den er forfalsket og eksistere ikke længer. sagen med injeel er ligesom når du har et rent glas vand, så er det vand uden ændring, putter du lidt kaffe i den så er den ikke længer et glas vand.

Jazak Allahu kher brother... rigtig godt forklaret...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby JahSon » tors apr 22, 2010 08:49

Muslimaa skrev:

Tja - det er jo et godt spørgsmål hvor den "rigtige" eller "originale" bibel er - mit bud er et sted i Vatikanet. Bibelen er så vidt jeg ved oversat fra oldgræsk, aramæisk og hebræisk til latin i de første århundrede A.D. De fire evangelier blev vist alle sammen skrevet/nedfældet i de 1. århundrede.

Der findes en hel række traditionelle salmer i Biblene - i Salmernes Bog fra det Gamle Testamente, og de bruges stadig. Dog findes der en hel række salmer af både ældre og nyere dato som bruges i kirken, nogle af de mest kendte samleforfattere er: B.S. Ingemann, N.F.S. Grundtvig (ham der også grundlagde ideen med højskolerne) samt en række andre forfattere. En hel del af sangene i den danske salmebog findes også på andre sprog. Jeg ved ikke om der er en regel omkring hvilke salmer der er rigtige - og hvilke der er forkerte.

Et par af de kendeste Grundtvig salmer er: Dejlig er den himmel blå, Det er så yndigt at følges ad (ofte synge ved bryllupper), Det kimer nu til julefest, og Vær velkommen herrens år - den der altid synges til nytår og Nu falmer skoven trindt om land - som synges til begravelser. Ingemann skrev I østen stiger solen op som de fleste danskere kender.
JahSon

Tro: Jøde

Indlægby Muslimaa » tors apr 22, 2010 16:00

JahSon skrev:Tja - det er jo et godt spørgsmål hvor den "rigtige" eller "originale" bibel er - mit bud er et sted i Vatikanet. Bibelen er så vidt jeg ved oversat fra oldgræsk, aramæisk og hebræisk til latin i de første århundrede A.D. De fire evangelier blev vist alle sammen skrevet/nedfældet i de 1. århundrede.

.

Jamen vi ved jo hvad vi tror på som muslimer. At den rigtige er blevet ændret osv
må¨Allah Subhana wa ta'ala tilgive mig, hvis jeg skriver noget forkert.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby MDM » fre apr 30, 2010 11:04

Kimi skrev:

___________________________________________________________________-
Netop jer muslimer burde kunne forstå at Jesus kan være Guds søn, uden at Gud har fået sin søn, på den måde mennesker gør.
Jeg har lagt mærke til at I tiltaler hinanden som søster og broder - har I alle samme forældre ?? Nej- vel.
Så kan man da også forstå at gud har en søn !
MDM

Givet : 1 perle

Indlægby Musliman » fre apr 30, 2010 12:24

MDM skrev:
Kimi skrev:

Netop jer muslimer burde kunne forstå at Jesus kan være Guds søn, uden at Gud har fået sin søn, på den måde mennesker gør.
Jeg har lagt mærke til at I tiltaler hinanden som søster og broder - har I alle samme forældre ?? Nej- vel.

Jamen siger kristne ikke, at Jesus (Alayhi Salam) er en del af Gud? Er det ikke det samme, som at vi er en del af vores fædre eftersom vi arver deres gener? - Er det ikke, at have sønner ligesom mennesker gør?
Hvis Jesus (Alayhi Salam) var Guds eneste søn, hvad var Adam (Alayhi Salam) så? De blev begge skabt uden fædre, betyder det så at Adam (Alayhi Salam) er Guds søn ifølge kristendommen?

:peace:
Musliman
Islam Moderator

Givet : 74 perler
Fået : 56 perler

Indlægby Den nysgerrige » fre apr 30, 2010 16:01

Musliman skrev:
Jamen siger kristne ikke, at Jesus (Alayhi Salam) er en del af Gud? Er det ikke det samme, som at vi er en del af vores fædre eftersom vi arver deres gener? - Er det ikke, at have sønner ligesom mennesker gør?
Hvis Jesus (Alayhi Salam) var Guds eneste søn, hvad var Adam (Alayhi Salam) så? De blev begge skabt uden fædre, betyder det så at Adam (Alayhi Salam) er Guds søn ifølge kristendommen?

Salam Musliman,

Det bliver lidt kort, da alt jeg lige havde skrevet er gået tabt.

Men for kristne er der fundamentale forskelle mellem Jesus og Adam. I følge bibelen blev Adam skabt af jord, ligesom Gud skabte planter og dyr mv.

Da formede Gud Herren mennesket af jord og blæste livsånde i hans næsebor, så mennesket blev et levende væsen.
(1. mosebog, kapitel 2)

Men da Adam og Eva syndede blev de forvist fra paradis og forbandet med slid og smerte og selvfølgelig døden. At mennesket blev dødeligt tolker mange kristne, som et tegn på at hele menneskeheden nu må trækkes med arvesynden, idet Adams og Evas forbandelser og dødelighed også er gået i arv til hele menneskeheden.
(1. mosebog, kapitel 1 og 2)

Jesus bliver derimod ikke bare skabt af jord, men ved at Helligånden kommer over Jomfru Maria og at Jesus derfor er et helligt barn og Guds søn:

Da sagde englen til hende: »Frygt ikke, Maria! For du har fundet nåde for Gud. v31 Se, du skal blive med barn og føde en søn, og du skal give ham navnet Jesus. v32 Han skal blive stor og kaldes den Højestes søn, og Gud Herren skal give ham hans fader Davids trone; v33 han skal være konge over Jakobs hus til evig tid, og der skal ikke være ende på hans rige.« v34 Maria sagde til englen: »Hvordan skal det gå til? Jeg har jo aldrig været sammen med en mand.« v35 Englen svarede hende: »Helligånden skal komme over dig, og den Højestes kraft skal overskygge dig. Derfor skal det barn, der bliver født, også kaldes helligt, Guds søn.
(Lukas evangeliet, kapitel 1)

Den anden store forskel mellem Jesus og Adam, er at Adam syndede imod Gud (og bragte fortabelsen over mennesket), hvorimod at Jesus i følge bibelen er 100 % syndfri og ifølge kristendommen er der intet menneske som er syndfrit (pga. arvesynden). Det er altså guddommeligt at være syndfri, hvorfor Jesus må være guddommelig.

Hebræerbrevet 4:15: For vi har ikke en ypperstepræst, der ikke kan have medfølelse med vore skrøbeligheder, men en, der er blevet fristet i alle ting ligesom vi, dog uden synd.

Johannesevangeliet 8:46: Hvem af jer kan påvise nogen synd hos mig? Når jeg siger sandheden, hvorfor tror I mig da ikke?

Romerbrevet 5:19: For ligesom de mange blev syndere ved det ene menneskes (Adams) ulydighed, sådan skal også de mange blive retfærdige ved én enestes (Jesus Kristi) lydighed.

Ovenstående betyder altså, at Adam var den der ledte mennesket i fortabelse og synd, hvorimod Jesus er den som er kommet for at udfri menneskeheden. De har altså omvendte roller.

2. Korinterbrev 5:21: Ham, der ikke kendte til synd, har Han gjort til synd for os, for at vi kunne blive Guds retfærdighed i Ham.

1. Peters Brev 2:22-23: Han gjorde ikke synd, og der fandtes ikke svig i Hans mund, Han svarede ikke med skældsord, da Han blev skældt ud, under sine lidelser truede Han ikke, men overgav sin sag til Ham, der dømmer retfærdigt.

1. Johannesbrev 3:5: I ved, at Han blev åbenbaret for at bære vore synder, og der er ikke synd i Ham.

Forskellem mellem bibelen og koranens synspunkt omkring Jesus undfangelse. Koranen beretter i stedet, at Jesus bliver til fordi Allah (Subhana wa ta'ala) vil det. Han bliver altså i bund og grund skabt på samme måde som Adam, planterne, dyrene mv., fordi Allah (Subhana wa ta'ala) vil det.

(Husk), da englene sagde: O Maria, Allah giver dig visselig glædeligt budskab ved et ord fra Ham: hans navn skal være Messias, Jesus, Marias søn, æret i denne verden og den kommende, en af dem, der står (Gud) nær …. Hun sagde: Min Herre, hvorledes skal jeg få en søn, når ingen mand har rørt mig? Han sagde: Således (skal det være): Allah skaber, hvad Han vil. Når Han har besluttet en ting, så siger Han kun til den: Bliv til, så bliver den til.
(Sura 3,46 og 3,48 )

Har du nogle spørgsmål er du velkommen til at stille dem, så må vi se om jeg kan svare.

Fred
"Den højeste lykke i livet er forvisningen om at være elsket for sin egen skyld, eller rettere sagt: at være elsket trods en selv"

‎"Det er bedre at blive hadet for, hvad du er, end elsket for, hvad du er ikke."

‎"I teorien skulle mænd og kvinder kunne forstå hinanden - og i teorien skulle man kunne fange ål med en lasso."
Brugeravatar
Den nysgerrige
Quiz-Creator

Geografisk sted: Odense
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 13 perler
Fået : 15 perler

Indlægby MDM » fre apr 30, 2010 17:44

Musliman skrev:
MDM skrev:
Kimi skrev:

_________________________________________-
Om jesus siger Gud: "Denne er min enbårne søn, i hvem jeg har velvehag"
Hvordan Jesus oprindeligt er blevet til står der ikke i bibelen: nen at han var til før jorden blev skabt.
Da Jesus blev født som menneske var det et mirakkel at Maria blev gravid , selv om hun var jomfru.
At tænke sig Gud gøre en kvinde gravid efter "naturmetoden" er nærmest blasfemi.
MDM

Indlægby Musliman » fre apr 30, 2010 18:37

Salam Alaykum, den nysgerrige :)

Hvis Jesus (alayhi salam) er perfekt, hvorfor blev han fristet af satan ude i ørkenen? Gud kan ikke fristes...
Musliman
Islam Moderator

Indlægby Musliman » fre apr 30, 2010 19:35

MDM skrev:
Musliman skrev:
MDM skrev:
Kimi skrev:

Hvordan Jesus oprindeligt er blevet til står der ikke i bibelen: nen at han var til før jorden blev skabt.
Da Jesus blev født som menneske var det et mirakkel at Maria blev gravid , selv om hun var jomfru.
At tænke sig Gud gøre en kvinde gravid efter "naturmetoden" er nærmest blasfemi.

At sige Gud gjorde Jomfru Maria gravid som vi mennesker gør (AstagfurAllah) ER blasfemisk!
Men du sagde, at Jesus (alayhi salam) ikke er Guds søn, som f.eks. vi er vores fædres sønner, hvad er så grunden til at kalde ham for Guds søn? Er jesus ifølge det gamle testamente, den eneste som bliver kaldt Guds søn?

"When Israel was a child, I loved him, and out of Egypt I called my son" [Hosea 11:1]
"Now there was a day when the sons of God came to present themselves before the LORD, and Satan came also among them." [Job 1:6]
"while the morning stars sang together and all the sons of God shouted for joy? [Job 38:7]

Hvad med David (alayhi salam) - Er han også Guds søn (psalm 2:7)?

Hvad med Adam (alayhi salam) - Er han også Guds søn (luke 3:38)?

Er det jeres bibel der tager fejl, eller har Gud flere sønner end Jesus (alayhi salam)?
Musliman
Islam Moderator

Indlægby Den nysgerrige » fre apr 30, 2010 20:01

Musliman skrev:Salam Alaykum, den nysgerrige :)

Hvis Jesus (alayhi salam) er perfekt, hvorfor blev han fristet af satan ude i ørkenen? Gud kan ikke fristes...

Salam Musliman,

Jeg er nok ikke den rette at diskutere det med, hvis du forventer at jeg skal forsvare det kristne synspunkt. Jeg er nemlig ikke kristen, jeg kom bare med det kristne synspunkt.

Men svaret på spørgsmålet vil nok være, udfra det kristne synspunkt, at Jesus godt kan lade sig friste fordi han foruden at være Gud også er 100 % menneske. Så det handler altså om Guds natur, treenigheden.

Hvis du mener at jeg skal forsvare det synspunkt, må jeg desværre skuffe dig, da jeg heller ikke kan se det logiske i treenigheden.

Wa assalam

Den nysgerrige
"Den højeste lykke i livet er forvisningen om at være elsket for sin egen skyld, eller rettere sagt: at være elsket trods en selv"

‎"Det er bedre at blive hadet for, hvad du er, end elsket for, hvad du er ikke."

‎"I teorien skulle mænd og kvinder kunne forstå hinanden - og i teorien skulle man kunne fange ål med en lasso."
Brugeravatar
Den nysgerrige
Quiz-Creator

Geografisk sted: Odense
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 13 perler
Fået : 15 perler

Indlægby MDM » fre apr 30, 2010 20:36

Musliman skrev:
MDM skrev:
Musliman skrev:
MDM skrev:
Kimi skrev:

At sige Gud gjorde Jomfru Maria gravid som vi mennesker gør (AstagfurAllah) ER blasfemisk!
Men du sagde, at Jesus (alayhi salam) ikke er Guds søn, som f.eks. vi er vores fædres sønner, hvad er så grunden til at kalde ham for Guds søn? Er jesus ifølge det gamle testamente, den eneste som bliver kaldt Guds søn?

"When Israel was a child, I loved him, and out of Egypt I called my son" [Hosea 11:1]
"Now there was a day when the sons of God came to present themselves before the LORD, and Satan came also among them." [Job 1:6]
"while the morning stars sang together and all the sons of God shouted for joy? [Job 38:7]

Hvad med David (alayhi salam) - Er han også Guds søn (psalm 2:7)?

Hvad med Adam (alayhi salam) - Er han også Guds søn (luke 3:38)?

Er det jeres bibel der tager fejl, eller har Gud flere sønner end Jesus (alayhi salam)?

Jeg kundgør HERRENS Tilsagn. Han sagde til mig: »Du er min Søn, jeg har født dig i Dag!
salmerne 2,7(profeti om Jesu komme)

søn af Enosh, søn af Set, søn af Adam, søn af Gud. lukas 3, 38

Hebræerne 1:5-2:18 (Dette er Biblen på hverdagsdansk)

5 Thi til hvilken af Englene sagde han nogen Sinde: "Du er min Søn, jeg har født dig i Dag"? og fremdeles: "Jeg skal være ham en Fader, og han skal være mig en Søn"?

6 Og når han atter indfører den førstefødte i Verden, hedder det: "Og alle Guds Engle skulle tilbede ham".

At Jesus er Guds søn/selv er Gud finder vi mange udsagn om i Bibelen:

•Englen, der sagde til Maria: "Derfor skal det barn, der bliver født, også kaldes helligt, Guds søn" (Luk 1,35).
•Jesus, 12 år gammel til sine forældre: "Vidste I ikke, at jeg bør være hos min far?" (Luk 2,49).
•Røsten fra himlen, da Jesus blev døbt: "Det er min søn, i ham har jeg fundet velbehag" (Matt 3,17).
•Disciplene, da Jesus kom gående ud til dem på søen: "Sandelig, du er Guds søn" (Matt 14,33).
•Thomas, efter at have set naglemærkerne: "Min Herre og min Gud" (Joh 20,28).
•Jesus eget udsagn: "Jeg og Faderen er ét" (Joh 10,30).
MDM

Indlægby Janan » fre apr 30, 2010 22:10

MDM, hvad siger du så til disse vers, hvordan skal de forstås? :):

Jakob er Guds søn:
”Og da skal du sige til Farao: Så siger Herren: Israel er Min førstefødte søn”.
2.Mosebog 4:22

Salomon er Guds søn:
”Han skal bygge i Mit navn et hus, og Han skal være Mig en søn og Jeg vil være ham en fader, og Jeg vil grundfæste hans kongedømmes trone til evig tid”.
1.Krønikebog 22:10

Vi er alle Guds børn:
”Salige er de som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn”.
Matt. Evang 5:9

Gud har mange sønner og døtre:
”...Hold ikke tilbage! Bring Mine sønner fra det fjerne, Mine døtre fra jordens ende, enhver der er kaldt med Mit navn, hvem Jeg skabte, dannede og gjorde til Min ære!”
Esajas' bog 43:6-7

David er Guds søn:
”... Du er Min søn, Jeg har født dig i dag”.
Salmernes bog 2:7

”Jeg gør ham til førstefødt, den største blandt jordens konger”.
Salmernes bog 89:28

Efraim er Guds søn:
”...for Jeg er Israel en fader, Min førstefødte er Efraim”.
Jeremias bog 31:9
Brugeravatar
Janan
Aktiv Bruger

Givet : 45 perler
Fået : 29 perler

Indlægby Musliman » fre apr 30, 2010 22:51

Jeg prøver ikke at bevise over for dig, at Jesus ikke er Guds søn ifølge bibelen, men at flere bliver betegnet som Guds sønner. Er det grammatiske fejl i bibelen eller en fejl i jeres overbevisning, om at Jesus (alayhi salam) er Guds eneste søn? Hvorfor skulle man beskrives som Guds søn, hvis man ikke er det?

Jeg vil ikke starte en debat, men vil bare have svar på disse enkelte spørgsmål.
Musliman
Islam Moderator

Indlægby Abu Saif » lør maj 01, 2010 00:32

sådan går det når kærlighed konceptet i biblen er ude af kontrol.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby Frode » lør maj 01, 2010 09:29

Abu Saif skrev:

sådan går det når kærlighed konceptet i biblen er ude af kontrol.

Nej, tværtimod Abu Saif.
"Den nysgerrige" og "MDM" har med mange bibelske skriftsteder bekræftet kristendommens bærende og grundlæggende tros-synspunkt - og Tak for det! Det er nemlig et guddommeligt KÆRLIGHEDS KONCEPT under fuld kontrol af Gud Faderen selv.

Bibelskriftsted efter bibelskriftsted i tråden her fortæller at "vi alle er Guds børn" og at han derfor "har mange sønner og døtre" og hans åbenbarede frelsesplan gælder os alle - uanset hvilket navn vi har påtaget os.

Men jeg/vi forstår da udmærket godt at dette ikke er et synspunkt I muslimer kan acceptere, men det er jo heller ikke det, der er blevet bedt om.
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Silkeborg
Tro: Kristen

Fået : 5 perler

Næste

Lignende emner

Tilbage til Religiøs Dialog