Jeg er sunni, han er alevi!! ..

Islam-intersekteriske diskussioner samt andre religioner

Redaktør: Fri Debat Mods

Jeg er sunni, han er alevi!! ..

Indlægby LoveMyDeen » lør maj 16, 2009 04:48

Kære brødre og søstre

Det er sådan at jeg er faldet for en alevi muslim! Vi har det virkelig godt sammen, vi snakker meget over telefon, eller næsten konstant. Han snakker meget om ægteskab og jeg er næsten sikker på at det er seriøst det her.

Jeg har snakket med min mor om det, da jeg frygtede lidt, om hun ville acceptere en alevi muslim. Ikke at jeg troede det, men bare for at være på den sikre side. Men mine forældre siger god for det, de er kun skeptiske over hans kurdiske baggrund :)

Men det er mine venners og families fordomme der skræmmer mig lidt. Alle jeg har fortalt det til, opfordrer mig omgående til at forlade ham, endda også mine egne kusiner gør det. Det sårer mig meget.

Og så har jeg fået at vide at hvis en sunni pige, bliver gift med en alevi, kommer hun automatisk ud af sin Deen, passer dette?

Hvad vil i råde mig til at gøre? Er det forkert alt det her? Jeg kan ikke finde hovede og hale i alt det her mere. Det hele bliver bedre og bedre imellem mig og ham, for hvert dag der går, jeg er så bange for at være nødt til at forlade ham.
Senest rettet af LoveMyDeen man maj 18, 2009 06:34, rettet i alt 1 gang.
LoveMyDeen

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: Jeg er sunni, han er alevi!! ..

Indlægby Muslimaa » lør maj 16, 2009 08:50

Forlade ham ?
du taler som om i er kærester eller noget i den danske stil!

men altså... Jeg ved ikke hva en alvi er, men så længe han er muslim så er det jo godt!
Og dine forældre accpeter det osv.
svarer ik lige på det andet, for aner intet om det :)
jeg mener, det vigtigste er vel bare at han er muslim og religiøs! .
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Indlægby AbU » lør maj 16, 2009 09:58

Salam Aleikum,

Jeg må indrømme, at jeg ikke har det store indblik i alevisme. Jeg ved hellere ikke om shia anerkender alevisme som en del af shia, eller som et isoleret sekt/gren med relationer til shia. Derudover findes der forskellige "former" for alevisme.

Jeg er derfor ikke sikker på om hvorvidt man som sunni muslim må gifte sig med en alevi. Jeg synes helt klart du skal snakke med den lokale hanafi-imam. Jeg går ud fra at du er tyrker? og måske bor i en tyrkisk community, i så fald, er der sikkert en tyrkisk cami. Synes helt klart du skal spørge imam', eller måske vente på en som kan bekræfte/afkræfte påstanden om at man frafalder. Jeg tvivler dog på det.

Udover det, så er der vel også et kæmpe kulturelt problem , i og med det tyrkiske miljø vel næppe vil acceptere en datter blive gift med en alevi. Men igen, afhænger det vel af hvilket tyrkisk område/miljø man er fra. Så det vil under alle omstændigheder være under et stort pres, vel.

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Køn: Hankøn

Givet : 84 perler
Fået : 122 perler

Indlægby Muhyi al din » lør maj 16, 2009 10:06

As-salam 'alaykum wa rahmatullah,

Spørg ham, hvad deres holdning er til de fem obligatoriske søjler i Islam

Spørg ham, hvad deres holdning er til svinekød og alkohol

Spørg ham, hvordan han/de siger Shahada

Og du vil få dit svar om hvorvidt, det er tilladt at giftes med en alevi eller man skal holde sig langt væk.
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby MuslimChild » lør maj 16, 2009 12:21

Salamu 'aleykum :D .

- Har lige læst dette indlæg, og syns det lød ret "alvorligt/spændende" :) .
Men er helt væk i , hvad alevi betyder? :) .
Troede kun der var Shia og Sunni ind for Islam, så dukker ordet alevi også op idag for mig :doubt: ..

Er der nogle der hurtig vil forklare hvad alevi er? :)

Salam herfra .

Profeten, sallallahu ’alayhi wa ’ala alihi wa sallam, sagde
: ”Lov mig følgende seks ting, og jeg lover jer paradis: Når I taler, sig sandheden. Når I giver et løfte, hold det. Når noget er betroet jer, gør ikke uretmæssig brug af det. Hold jer altid kyske uden at være indblandet i ulovligt samleje. Hold jeres øjne og hænder væk fra det som er forbudt.” [Kilde: Hanbal]
Brugeravatar
MuslimChild
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Palæstina

Givet : 3 perler
Fået : 3 perler

Indlægby AbU » lør maj 16, 2009 13:03

Wiis0h skrev:Salamu 'aleykum :D .

- Har lige læst dette indlæg, og syns det lød ret "alvorligt/spændende" :) .
Men er helt væk i , hvad alevi betyder? :) .
Troede kun der var Shia og Sunni ind for Islam, så dukker ordet alevi også op idag for mig :doubt: ..

Er der nogle der hurtig vil forklare hvad alevi er? :)

Salam herfra .

viewtopic.php?f=91&t=512344&p=182900&hilit=alevi#p182900
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC

Givet : 84 perler
Fået : 122 perler

Indlægby Ali. » lør maj 16, 2009 16:35

Assalamu Aleikum.

Jeg vil gør dig opmærsom på at alevier er IKKE muslimer bare så du ved det.
B.la. anderkender de ikke Islams fem søjler, dvs. den mest grundlæggende ting i Islam. Derudovder har de en hel masse mærkelige ritualer som absolut intet har med Islam at gøre. alevismen er en frafalden sekt uden for Islam. Man kan sammenligne alevier med ahmaddiya sekten, de er begge frafalden, så ved du det.

Du kan selv læse om alevisme på intenettet de er helt galt på den.
Ali.

Tro: Salafi

Indlægby LoveMyDeen » lør maj 16, 2009 18:38

AbU skrev:Salam Aleikum,

Jeg må indrømme, at jeg ikke har det store indblik i alevisme. Jeg ved hellere ikke om shia anerkender alevisme som en del af shia, eller som et isoleret sekt/gren med relationer til shia. Derudover findes der forskellige "former" for alevisme.

Jeg er derfor ikke sikker på om hvorvidt man som sunni muslim må gifte sig med en alevi. Jeg synes helt klart du skal snakke med den lokale hanafi-imam. Jeg går ud fra at du er tyrker? og måske bor i en tyrkisk community, i så fald, er der sikkert en tyrkisk cami. Synes helt klart du skal spørge imam', eller måske vente på en som kan bekræfte/afkræfte påstanden om at man frafalder. Jeg tvivler dog på det.

Udover det, så er der vel også et kæmpe kulturelt problem , i og med det tyrkiske miljø vel næppe vil acceptere en datter blive gift med en alevi. Men igen, afhænger det vel af hvilket tyrkisk område/miljø man er fra. Så det vil under alle omstændigheder være under et stort pres, vel.

Fred

Kære bror,

Tak fordi at du tog dig tid til at skrive.
Men jeg tror jeg har skrevet tingene op, på en lidt mærkelig måde. For jeg er rent faktisk også kurder, men vi er fra to vidt forskellige områder, så der er stadig en stor kulturel forskel. Især det at vi ikke kan forstå hinandens sprog.

Mit problem er at jeg ikke kender nogen imamer, har heller ikke modet til, at tage kontakt til en.
Men uanset hvad, så er jeg sikker på at især min mors familie vil være meget imod det.
LoveMyDeen

Indlægby LoveMyDeen » lør maj 16, 2009 18:45

Muhyi al din skrev:As-salam 'alaykum wa rahmatullah,

Spørg ham, hvad deres holdning er til de fem obligatoriske søjler i Islam

Spørg ham, hvad deres holdning er til svinekød og alkohol

Spørg ham, hvordan han/de siger Shahada

Og du vil få dit svar om hvorvidt, det er tilladt at giftes med en alevi eller man skal holde sig langt væk.

Kære bror,

Du har fat på noget rigtigt. Men det er sværere end man umiddelbart skulle tro!
Jeg ved at de ikke spiser svin eller drikker, han kan ikke fordrage dem der drikker.

Men føler også at jo mere vi har snakket sammen og jo mere jeg har vist at jeg ikke dømmer ham pga. hans tro, jo mere er han begyndt at fortælle. Han er blevet meget mere åben mht. det, end i starten.
Senest rettet af LoveMyDeen man maj 18, 2009 06:36, rettet i alt 1 gang.
LoveMyDeen

Indlægby MWA » lør maj 16, 2009 18:48

As Salaamu Alyakum

Det bedste vil være han blev sunni. Hvis du gjorde ham til sunni. Så vil det hele være perfekt.
Billede
Brugeravatar
MWA
Sølv Bruger

Indlægby Muhyi al din » lør maj 16, 2009 18:54

Kære søster,

DU SKAL spørge efter hans 'aqida og hans indgang til Islam

Det er din ret og faktisk din pligt.

Og hvis han svarer udenom eller følger sig forfulgt, så er det ikke dit problem. Du vil blive stillet til ansvar for dit valg, så det er altså bedst søster, at du spørger ham om de her ting. Især hvis du tager din religion seriøst, og ikke vil risikere at gifte dig med en som muligvis er kafir (wa i'yadhu billah)

Det er vigtige spørgsmål, og vigtige emner, som I jo skal danne jeres liv og familie omkring.

Khayr insha'Allah

Alkohol og svinekød er en ting.

Hvad siger de om de de fem obligatoriske søjler. Husk, at hvis de benægter en af dem, så er de per definition kufar.

viewtopic.php?f=1&t=512698&p=189557#p189557

Hvis han ikke tager sin baggrund seriøst og ikke er praktiserende, så kan han jo vælge at starte på ny med dig som sunni.
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Ali. » lør maj 16, 2009 18:55

MWA skrev:As Salaamu Alyakum

Det bedste vil være han blev sunni. Hvis du gjorde ham til sunni. Så vil det hele være perfekt.

Det er ikke blot 'det bedste' det er derimod nødvendigt, da manden overhovedet ikke er muslim.
Ali.

Indlægby LoveMyDeen » lør maj 16, 2009 19:01

Muhyi al din skrev:Kære søster,

DU SKAL spørge efter hans 'aqida og hans indgang til Islam

Det er din ret og faktisk din pligt.

Og hvis han svarer udenom eller følger sig forfulgt, så er det ikke dit problem. Du vil blive stillet til ansvar for dit valg, så det er altså bedst søster, at du spørger ham om de her ting. Især hvis du tager din religion seriøst, og ikke vil risikere at gifte dig med en som muligvis er kafir (wa i'yadhu billah)

Det er vigtige spørgsmål, og vigtige emner, som I jo skal danne jeres liv og familie omkring.

Khayr insha'Allah

Alkohol og svinekød er en ting.

Hvad siger de om de de fem obligatoriske søjler. Husk, at hvis de benægter en af dem, så er de per definition kufar.

viewtopic.php?f=1&t=512698&p=189557#p189557

Hvis han ikke tager sin baggrund seriøst og ikke er praktiserende, så kan han jo vælge at starte på ny med dig som sunni.

Hvad er en aqida, bror?
Senest rettet af LoveMyDeen man maj 18, 2009 06:35, rettet i alt 1 gang.
LoveMyDeen

Indlægby Ali. » lør maj 16, 2009 19:05

Prøv læse det her om alevisme

Målet i Alevismen er at nå igennem alle fire døre og derigennem udvikle sig til et Perfekt Menneske (İnsan al-Kamil). Når man når igennem alle dørene opnår man den Ultimative Sandhed (Haqiqa) og bliver ét med Gud selv. På dette niveau er man ikke længere et menneske. Man har ikke længere noget køn, eller identitet. Man har frigjort sig fra at være "jeg", så der ikke længere er andet tilbage end Gud og Sandheden selv (al-Haqq). http://da.wikipedia.org/wiki/Alevisme

Det er da den værste form for shirk allerede der. Astaghfirullah.
Ali.

Indlægby Ali. » lør maj 16, 2009 19:10

Detter er taget fra dr.dk Læs det igennem og du vil finde ud af at alevier er IKKE muslimer.

Alevisme er en blandingsreligion fra Tyrkiet. Den består af elementer fra bl.a. gammel tyrkisk folketro, kristendom og buddhisme, men den er især en fortolkning af islam.

Hvor størstedelen af Tyrkiets befolkning bekender sig som muslimer inden for sunni-retningen, er alevismene en fortolket udgave af shia-islam.

Udgangspunktet for shiitterne er, at Muhammeds fætter, Ali, var den rette efterfølger (imam) til at føre islam videre. Navnet alevi hentyder både til Ali, men betyder også lys eller flamme. Lyset er det, alt er skabt af, ifølge alevismen.

Alevierne har troen på Ali som den rette efterfølger til fælles med andre shiitter, men så ophører lighederne også. Faktisk giver det god mening at beskrive alevismen i modsætning til islam.

Forskelle mellem islam og alevisme
Først og fremmest overholder alevierne ikke islams fem søjler - trosbekendelsen, bøn, faste, almisse og valfart - forstået som religiøse bud man skal overholde. Der findes faste i alevisme, men den ligger ikke i ramadan og er frivillig.

Alevierne har ikke en enkelt hellig tekst som f.eks. Biblen eller Koranen, men en del hellige tekster til brug ved gudstjenester, bøger om troens grundprincipper og etik, og beretninger om hellige mænd og martyrer.

Skelsættende er især gudsopfattelsen. Gud, der kaldes HAK, er nærmest en enhed mellem Allah, Muhammed og Ali. Samtidig søger alevierne at opnå enhed med Gud, noget den ortodokse islam afviser. Det er dog en udbredt tanke hos sufierne, de islamiske mystikere, som alevierne også er inspireret og vokset ud af.

Alevierne skelner ikke mellem rent/urent og ting, der er tilladt (halal) eller forbudt. Derfor spiser de gerne svinekød og drikker alkohol. Det kræves dog, at man er ren, dvs. har været i bad, inden man deltager i en gudstjeneste.

En anden vigtig forskel er synet på ægteskabet. Bryllup mellem fætter og kusine er forbudt. Og børnene skal selv være med til at acceptere forældrenes valg af deres kommende ægtefælle.

Da alevierne ikke praktiserer bøn ligesom muslimerne, mødes de derfor heller ikke ugentligt i et bedehus. Deres vigtigste gudstjeneste er den årlige cem (udtales djem), der foregår i et slags tempel, et cemevi.
Ali.

Indlægby Mohammed-jawad » lør maj 16, 2009 23:00

Salam

Jeg ved at det kun er få der må svarer på den her forum, halal/haram, men jeg vil blot fortælle at det ifølge ayatollah Sistani IKKE er tilladt at blive gift med en Alavi da de hverken er muslimer eller fra Ahlul kitab.

Ayatollah sistani er shiamuslim!
Mohammed-jawad

Fået : 1 perle

Indlægby Abu Saif » lør maj 16, 2009 23:21

Mohammed-jawad skrev:Salam

Jeg ved at det kun er få der må svarer på den her forum, halal/haram, men jeg vil blot fortælle at det ifølge ayatollah Sistani IKKE er tilladt at blive gift med en Alavi da de hverken er muslimer eller fra Ahlul kitab.

så vidt jeg ved så er alevier delt i to, den ene er meget tæt på shia islam den anden er dem du taler om.
den første gruppe er dem Bashar al-asad tilhører

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby LoveMyDeen » søn maj 17, 2009 06:35

koulij skrev:

så vidt jeg ved så er alevier delt i to, den ene er meget tæt på shia islam den anden er dem du taler om.

Hvordan ved jeg så, hvilken han tilhører?
LoveMyDeen

Indlægby Perle » søn maj 17, 2009 10:46

LoveMyDeen skrev:
koulij skrev:

Hvordan ved jeg så, hvilken han tilhører?

Kære søster,

Hvis i er så seriøse burde du fra starten af have fundet ud af hvad han tilhører, og om det iflg. sunni islam er tilladt for dig at blive gift med ham.
Jeg synes det er meget mystisk at han taler udenom når du spørger til hans tro. Muligvis er han bange for at du smækker med døren, men det er din ret til at vide det. Og jo før i finder ud af det, desto bedre er det for jer. Du lyder lidt forelsket i ham, og farligt bliver det hvis det går hen og bliver blind forelskelse.

Spørg ham direkte og på en god måde uden at han føler sig dårligt tilpas.
Udtryk overfor ham at det er noget du gerne vil have på plads inden i fortsætter jeres snak.

Held og lykke.
Audhu billahi min ash-shaytan ir-rajeem

Får du en fuglelort i hovedet, så tænkt positivt, og vær glad for at koen ikke kan flyve. :)
Brugeravatar
Perle
Sølv Bruger

Geografisk sted: Perle-istan

Givet : 20 perler
Fået : 33 perler

Indlægby Moonlight » søn maj 17, 2009 11:09

MWA skrev:Det bedste vil være han blev sunni. Hvis du gjorde ham til sunni. Så vil det hele være perfekt.

Man kan ikke gøre nogen til noget. Det er personen selv der skal ØNSKE at blive sunni så meget at han selv tager initiativet til at konvertere. Pigen kan ikke gøre det for ham, og "gøre" ham til sunni.
Moonlight
Banned

Indlægby Muslimaa » søn maj 17, 2009 11:11

Så ud fra det kan "vi" eller "jeg" konkluderer at Alevier er IKKE MUSLIMER!
Subhanallah jeg havde han var muslim, når han sagde til hende hun sku lære ham at be osv!
Men ja nu ved jeg det :)..
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Perle » søn maj 17, 2009 11:11

Moonlight skrev:
MWA skrev:Det bedste vil være han blev sunni. Hvis du gjorde ham til sunni. Så vil det hele være perfekt.

Man kan ikke gøre nogen til noget. Det er personen selv der skal ØNSKE at blive sunni så meget at han selv tager initiativet til at konvertere. Pigen kan ikke gøre det for ham, og "gøre" ham til sunni.

Nemlig. Og man skal heller ikke gifte sig med den "bagtanke" om at omvende den anden. Livet er ikke et eventyr.
Audhu billahi min ash-shaytan ir-rajeem

Får du en fuglelort i hovedet, så tænkt positivt, og vær glad for at koen ikke kan flyve. :)
Brugeravatar
Perle
Sølv Bruger

Geografisk sted: Perle-istan

Givet : 20 perler
Fået : 33 perler

Indlægby Moonlight » søn maj 17, 2009 11:16

Præcis :). Det synes jeg egentlig at folk gør rigtig meget....altså, gifter sig med håbefulde bagtanker om at ting vil ændre sig efter ægteskab. Ikke kun i.f.t religion, men også alt muligt andet. Synes det er så "sjovt" at kvinder der har giftet sig med kriminelle mænd bli'r chokerede over at deres mænd stadig er kriminelle efter ægteskab; "men jeg regnede jo med at han ville ændre sig...". Pft. Man skal gifte sig ud fra fakta i præsens, ikke ud fra ting man "regner med" vil ske i fremtiden.
Moonlight
Banned

Indlægby Muhyi al din » søn maj 17, 2009 11:24

Der er jo intet som helst i vejen med, at hun foreslår ham, at han bliver sunni. Og siger direkte, at dette er kravet for, at hun kan giftes for ham. Og selvfølgelig skal han også gøre det og vise det, og så må det være op til hende og hendes forældre at vurdere om manden er oprigtig eller ej.

Måske er hun med til åbne en dør for ham. Hvorfor skal I lukke den dør?

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Abu Saif » søn maj 17, 2009 11:29

kærsteri er haram i islam, drop dit forhold til den knægt, hvis han er seriøse kan han selv træffe de rigtig beslutninger såsom at blive sunni og frie.
jeg forstår ikke jer andre der bliver ved med at opfordre søsteren til at forsætte med at snakke med ham, hvis det var jeres egen søster vil i give det samme råd?

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Muslimaa » søn maj 17, 2009 11:33

koulij skrev:kærsteri er haram i islam, drop dit forhold til den knægt, hvis han er seriøse kan han selv træffe de rigtig beslutninger såsom at blive sunni og frie.
jeg forstår ikke jer andre der bliver ved med at opfordre søsteren til at forsætte med at snakke med ham, hvis det var jeres egen søster vil i give det samme råd?

Ja du har ret bror.
Kæresteri er haram , men vil lige spørge:

kærlighed er jo ikke haram ? og hvis man kan holde "kæresteriet REN" hvorfor så ikke?
altså ikke kærester på den der vestlige måde med ting og sager, men bare "kærlighed" indtil de kan gifte sig..
Jeg ved man kan forlove sig , men ...hmm
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Muhyi al din » søn maj 17, 2009 11:39

koulij skrev:hvis det var jeres egen søster vil i give det samme råd?

Insha'Allah

Vil gerne, at hun stiller de spørgsmål, som jeg har nævnt og gøre det klart for ham, hvem en sunni kvinde må gifts med. Når hun kommer tilbage med svarene, så vil det blive tydeligt, om hvilke vej tingene skal bevæge sig. Hvis han ikke svare tilfredsstilende på nogen af spørgsmålene, så vil jeg hverken se ham eller høre om ham. Og min søster vil blive krævet at afskære alt kontakt med ham (plus et par ekstra reaktioner). Insha'Allah vil hun selv se fornuften i at hold sig fra ham, når han besvaret spørgsmålene.

Men selvfølgelig er kærsteri haram, og man skal holde sig langt væk.

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Abu Saif » søn maj 17, 2009 11:49

salam alaykum
bror muhyi aldin, jeg havde ikke læst dit sidste indlæg, så mit svar var mere til perle der mente at hun skulle snakke med ham på ''en god måd''
men jeg er uenig med dig, jeg synes ikke hun skal sendes tilbage til ham om han var 150 % sunni, ety møde mellem en mand og en kvinde er ikke tilladt.

muslimaa
jeg ved ikke hvad du mener med "kæresteriet REN'' kan du går i detaljer? jeg mener at der ikke må være kontakt mellem de to. og at snakke sammen er også kontakt.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Muhyi al din » søn maj 17, 2009 11:52

Wa 'alaykum as-salam wa rahmatullah,

koulij skrev:salam alaykum
bror muhyi aldin, jeg havde ikke læst dit sidste indlæg, så mit svar var mere til perle der mente at hun skulle snakke med ham på ''en god måd''
men jeg er uenig med dig, jeg synes ikke hun skal sendes tilbage til ham om han var 150 % sunni, ety møde mellem en mand og en kvinde er ikke tilladt.

Spørgsmålene kan (skal) stilles over telefonen. Det er det søsteren giver udtryk for sker.

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Muslimaa » søn maj 17, 2009 11:54

koulij skrev:
muslimaa
jeg ved ikke hvad du mener med "kæresteriet REN'' kan du går i detaljer? jeg mener at der ikke må være kontakt mellem de to. og at snakke sammen er også kontakt.

okay. fx. i mit land og i nogle andre arabiske lande, der siger vi "jamen de to elsker hinanden" og de er ikke gift, men med ren mener jeg , de kysser ikke, krammer ikke og alt de ting, men de elsker hinanden. hvilket er ren kærlighed, så jeg tænker bare hvorfor ska de stoppe kontaken når de har PLANER OM AT GIFTES?
men jeg snakker ikke om søsteren , men sådan generelt, hvis man elsker hinanden skal man da kontake hinanden og lær hinandne bedre at kende? det mener jeg...
Dvs : det du sir er ; ALT FORM FOR KONTAKT ER HARAM ? en mand og en kvinde må ikke kontakte hinanden , jamen jeg ka ik forstille mig en mand jeg aldrig har snakket med, bror?
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Næste

Lignende emner

Sunni-Aqida
Forum: Islam
Forfatter: Soul
Svar: 4
Sunni og Shia muslim
Forfatter: Truemuslim
Svar: 39
Til Alle: Skal Sunni/Shia-emner være tilladte?
Forum: IslamiC.dk
Forfatter: AbU
Svar: 65
habashi eller bare sunni ?
Forfatter: missfalastin
Svar: 4
Sunni, Shia eller Alevisme?
Forfatter: ProudMuslima
Svar: 26

Tilbage til Religiøs Dialog