Hej
Helligt vand
Hvad bruges det til?
Bruges det af det danske kirker?
Bruges det af privat personer?
Hvor kommer det fra (en bestemt kilde, flod .......)?
På forhånd tak.
Redaktør: Fri Debat Mods

Muhyi al din skrev:Hej
Helligt vand
Hvad bruges det til?
Bruges det af det danske kirker?
Bruges det af privat personer?
Hvor kommer det fra (en bestemt kilde, flod .......)?
På forhånd tak.

Muhyi al din skrev:Tak Frode,
Dvs. kort sagt, så bruger de danske kirker og hermed danskere ikke helligt vand til deres ritualer og tror i bund og grund ikke på det??
Jeg er sådan set bare interesseret i at høre om helligt vand har nogen fundament i det religiøse samfund i DK-
Kan du muligvis også fortælle, hvor det hellige vand kommer fra? Og skal det i så fald godkendes af Vatikanet/paven?

Frode skrev:Muhyi al din skrev:Tak Frode,
Dvs. kort sagt, så bruger de danske kirker og hermed danskere ikke helligt vand til deres ritualer og tror i bund og grund ikke på det??
Hej Muhyi al din
Om nogle i Folkekirken eller i andre kirkesamfund betragter det vand helligt som barnet bestænkes med ved barnedåbshøjtideligheden - det er da muligt.Jeg er sådan set bare interesseret i at høre om helligt vand har nogen fundament i det religiøse samfund i DK-
Det mener jeg ikke det har - udover den katolske kirke, hvor det som nævnt er et ældgammelt ritual.Kan du muligvis også fortælle, hvor det hellige vand kommer fra? Og skal det i så fald godkendes af Vatikanet/paven?
Jeg mener ikke det kommer fra ét eller andet bestemt sted - mener at vievandet betragtes helligt, når præsten har velsignet vandet. Men er da ikke helt sikker på jeg har ret.
Men det er jo ikke utænkelig at andre her skulle have lidt mere indblik i Katolicismens religiøse ritualer - måske vores ven "Den nysgerrige".
Kh Frode
lena skrev:Selv om denne tråd er ved at være lidt gammel, vil jeg dog lige komme med en besvarelse.
Så det vand der bliver brugt i den danske folke kirke f.eks. i forbindelse med en dåb, ikke kommer fra et specielt sted, men det er dog blevet velsignet, og er derfor helligt vand.
Først indvies eller velsignes dåbsvandet. I påsketiden er dette ikke nødvendigt, fordi det vand, som er blevet indviet i løbet af påskenatten, bruges hele påsketiden.
Så i den kristene tro bruges helligt vand kun i kirken, og ikke i det private.

lena skrev:Hej igen Den nysgerrige.
Så fik jeg fat i vores præst. Og du har faktisk ret, i at den danske lutherske kirke ikke bruger "indvielse" af vandet i kirken. Men mange af de lutherske kirker ude i verden gør.
Så i selv dåbssituationen mener jeg, at man roligt kan sige, at vandet ikke bare er vand men noget mere. Problemerne opstår hvis man vil fastholde, at det indviede vand er mere end vand ud over dåbssituationen, hvor vandet ikke længere er forbundet med Guds løfteord.
for han bevarede det, som folk kendte. Men det var dåbesvandet. Og her rummer Luthers dåbsritual den såkaldte ”syndflodsbøn”, som er en bøn over dåbsvandet. Denne bøn har man ment, var Luthers værk. Men der er fundet belæg for, at bønnen har katolske forlæg. Bønnen var en del af den danske tradition frem til 1783. ”............du, som gennem dit kære barns, Jesu Kristi dåb har helliget og indstiftet Jordan og alle vande til en salig syndflod og en rigelig renselse fra synden, vi beder dig ved samme din grundløse barmhjertighed, at du i nåde vil se på denne N. og saliggøre ham med en ret tro i Ånden, at denne frelsende syndflod må bortskylle alt det, han har fra Adam....”
Men den danske folkekirke lever i sin egen verden, så bevæger man sig ud i den internationale, Lutherske verden, ser tingene meget anderledes ud. Vel bortset fra den norske kirke, skønt der er ved at ske noget med de nye bøger, de arbejder på, så er Danmark sammen med nogle små østeuropæiske, lutherske kirke ene om IKKE at have en indvielse af dåbsvandet i forbindelse med dåbshandlingen. Nogle af de lutherske kirker rummer forskellige ritualer, hvor vandet bruges. De amerikanske, lutherske kirker har f.eks. et ritual, hvor man kan velsigne et hjem med at stænke vievand i husets rum. Man indleder også søndagsmessen med en dåbsihukommelse, som kan afsluttes med, at præsten bestænker menigheden med vandet jf. ”Asperges” i den katolske messe.
| Kristne: "Vil vi vende troen ryggen?" Radio P1 Deb Forum: Fri Debat Forfatter: Anonymous Svar: 1 |
Kristne.. !? Forum: Islam Forfatter: SevdaKizz Svar: 19 |
Kristne besøgte muslimer i Ramadanen Forum: Politik og samfund Forfatter: Frode Svar: 2 |
"The Holy Qur'an" Forum: Digte Forfatter: Allah giv os Khilafa Amin Svar: 6 |
Får kristne og jøder os belønning for gode handlinger? Forum: Islam Forfatter: For-Allah-I-Live Svar: 15 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst