Kafir og det, at forlade bønnen

Islam-intersekteriske diskussioner samt andre religioner

Redaktør: Fri Debat Mods

Kafir og det, at forlade bønnen

Indlægby Zana » ons maj 06, 2009 21:23

Salam aleykum wa rahmatullahi

Da islamiC har mange læsere, vil jeg gerne redegøre for noget som der ikke må være tvivl om. Jeg må da indrømme at jeg er ved at blive godt træt af, at folk skal kalde andre for kafir lige så snart de hører, at vedkommende ikke beder sine obligatoriske bønner. Det skal gøres klart og tydeligt, at der ingen uenighed er, blandt de lærde af Ahl al-Sunnah, at den som ikke beder og dermed afviser, at bønnen er obligatorisk for dem, er en kafir.

For dem, som forlader bønnen pga. dovenskab eller manglende motivation, er troende som begår en stor synd. De bør angre og ændre det. Og det er vores pligt, at kalde dem til sandheden, på den bedste og mest tiltalende måde. Og Allah (subhanahu wa ta'ala) ved bedst.

Det er ikke fordi, at jeg skal sidde og forsvare dem som ikke beder deres bønner, men vi skal virkelig være påpasselig med at kalde andre for noget som de ikke er. En muslim skal ikke mistænke andre, og det oplever vi desværre meget tit.

Fortsat god aften :)
Zana
Aktiv Bruger

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 11 perler
Fået : 41 perler

Re: Kafir og det, at forlade bønnen

Indlægby Abuu haniifa » ons maj 06, 2009 21:58

Husniya skrev:Salam aleykum wa rahmatullahi

Da islamiC har mange læsere, vil jeg gerne redegøre for noget som der ikke må være tvivl om. Jeg må da indrømme at jeg er ved at blive godt træt af, at folk skal kalde andre for kafir lige så snart de hører, at vedkommende ikke beder sine obligatoriske bønner. Det skal gøres klart og tydeligt, at der ingen uenighed er, blandt de lærde af Ahl al-Sunnah, at den som ikke beder og dermed afviser, at bønnen er obligatorisk for dem, er en kafir.

For dem, som forlader bønnen pga. dovenskab eller manglende motivation, er troende som begår en stor synd. De bør angre og ændre det. Og det er vores pligt, at kalde dem til sandheden, på den bedste og mest tiltalende måde. Og Allah (subhanahu wa ta'ala) ved bedst.

Det er ikke fordi, at jeg skal sidde og forsvare dem som ikke beder deres bønner, men vi skal virkelig være påpasselig med at kalde andre for noget som de ikke er. En muslim skal ikke mistænke andre, og det oplever vi desværre meget tit.

Fortsat god aften :)

Masha allah, men hvor er det egentlig du har læst det?? altså at der er nogen der har anklaget hinanden for kufr på grund af salah? bare af ren nysgerrighed, synes nemlig ik at det er ET såh stort problem her på islamic.dk.

God aften ligeledes
وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى
Taha: 124
Brugeravatar
Abuu haniifa

Geografisk sted: Over på den anden side

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby MWA » ons maj 06, 2009 22:00

Er der nogen herinde som vil fortælle mig hvad shafi lovskolens holdning er?
Billede
Brugeravatar
MWA
Sølv Bruger

Indlægby Zana » ons maj 06, 2009 22:04

Abuu haniifa: Nej, håber ikke det misforstås. Det er ikke herinde fra, men bare generelt.

MWA: Jeg kan ikke se hvorfor retsskolerne skulle have delte holdninger om dette. Som jeg nævnte øverst, er der ingen uenighed omkring dette blandt de lærde af Ahl al-Sunnah. Wa allahu alam.
Zana
Aktiv Bruger

Indlægby Abuu haniifa » ons maj 06, 2009 22:12

Abuu haniifa: Nej, håber ikke det misforstås. Det er ikke herinde fra, men bare generelt.

nårh ok :)
وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى
Taha: 124
Brugeravatar
Abuu haniifa

Geografisk sted: Over på den anden side

Indlægby MWA » ons maj 06, 2009 22:14

MWA: Jeg kan ikke se hvorfor retsskolerne skulle have delte holdninger om dette. Som jeg nævnte øverst, er der ingen uenighed omkring dette blandt de lærde af Ahl al-Sunnah. Wa allahu alam.

Jeg vil gerne høre hvad shafi retskolens holdning er, håber der en shafi eller en anden som kan svare på mit spørgsmål med KILDER
Billede
Brugeravatar
MWA
Sølv Bruger

Indlægby Zana » ons maj 06, 2009 22:24

The position of the Shafi`I school is that one who abandons the prayer without denying its obligatory nature is not considered a disbeliever.

Imam Nawawi explicates this in his Al Muhadhab stating, “He who is obligated to pray and he refuses to perform it, and [also] denies its obligatory nature, he is a disbeliever.” (Kitab al Salat, bab tarak al salat wa fih masa’il)

Further, he states, “Takfir is not done on abandoning the prayer [alone] because kufr relates to belief (i`tiqad) and his belief [s: regarding the prayer being obligatory] is sound. Thus, there is no ruling on his kufr.” (Ibid)

Imam Shirazi states in his Majmu`a, “When one abandons performing the prayer and denies its obligatory nature or denies its obligation yet does not abandon its performance, he is a disbeliever and an apostate according to the consensus of the community.”

Thus, it can be seen that even if one performs the prayer without believing it to be obligatory the verdict of disbelief applies. The crux of the matter is what Imam Tahawi mentions in his `Aqida, which is:

“A person does not step out or belief except by disavowing what brought him into it.” (Line 61)

The denial of the obligatory nature of prayer is denying decisively established texts from the Qur’an and the hadith, something one must accept and believe in.

http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 7&CATE=239
Zana
Aktiv Bruger

Indlægby Servant0fAllah » ons maj 06, 2009 22:30

Jazaki Allahu kula kehyr for påmindelsen.

Det er uheldigvis et stort problem i vores Ummah. Folk laver takfir højre og ventre som om var det ingenting.
Det er angivet i en autentisk hadith at den der kalder en anden for kafir, så er en af de to kafir.

(lige tilføjelse)

Man er nødt til at skelne mellem de to kufr:

1) Al kufru Al i'tikadi
2) Al kufru al hamali.

1) Kufr al'tikadi er f.eks. at en person tror på noget som modsiger Tawheed hvor man så ryger direkte ud af islam.

2) Kufru al hamali som er den kufr der ikke tager en ud af islam.
Dvs hvis man gør det på grund af en svag Imaan, følger sin lyst og lign.

Et eksempel som en sheikh gav var:

Lad os antage at en fra ens familie (nas'alu Allahu a'afiya) begyndte at drikke og sagde "oh jamen jeg kan godt lide at drikke" - som er jo er ulovligt og haram.

Der er to ting her:

Hvis han gør det fordi at han er svag men tror på at det er haram så kan han ikke kaldes for en kaffir men er tilgengæld syndig ('asi).
Men gør han det at drikke halal, så er en kaffir.

Det giver stadig ikke ret til en person at kalde ham for en kaffir før man har sat beviser op for ham. Holder han stadig på at det er halal så er han en kaffir. Men skifter han mening og det går og bliver mere klart for ham MEN han så alligevel fortsætter med at drikke pga sin svaghed så er han stadig en muslim, men en syndig og ulydig muslim.

Reglen er den (siger han): Man waka'a fi al kufri aw man fa'ala al kufra LAA wotlako takfiruhu bi'ainihi 'laih.

Du kan ikke kalde en person der begår en handling af kufr for kaffir indtil du har samlet beviserne op mod ham.
O Allah, write my name in the list of those pilgrims of Thy Sacred House whose pilgrimage receive Thy approval, whose efforts are appreciated, whose sins are forgiven, whose wrongdoings are overlooked.
Brugeravatar
Servant0fAllah
Student 2009
Student 2009

Geografisk sted: Cph'.
Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Indlægby Muslimaa » tors maj 07, 2009 18:06

Jeg gir dig virkelig ret i det du siger.
Kafir og Kufor er et stort begreb og at man ikke ber er ikke ensbetydende med, at man ikke er troende.
en del ved nok, at det de har gang i er forkert og vil gerne be, men mangler som du siger motivation og dovnskabet er i dem!
Vi kan som muslimer når vi ber lave Duaa' i alle vores brødre og søstre i islam og sige "enshallah må Allah Subhana wa ta'ala give dem "Hadawa" jeg ved ik hva det hedder på dansk , men jeg sir på arabisk "Allah yahdi Akhwana al moslimon".
.. Jeg har et par veninder der ikke ber, men de er ikke til at snakke med. Jeg kan ikke "ahedihom" kun rab al Alamiin kan det :)
og jeg ønsker det bedste & Den rette VEJ FOR ALLE MUSLIMER FRA HELE MIT HJERTE!
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Indlægby Abu Saif » tors maj 07, 2009 18:48

salam alaykum
1) Al kufru Al i'tikadi
2) Al kufru al hamali.

har du nogle lærdes citater om disse to begreber?

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi
Køn: Hankøn

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby Muhyi al din » tors maj 07, 2009 18:56

As-salamu 'alaykum wa rahmatullah,

Er det kufr, hvis en kvinde (eller mand) benægter, at tørklædet er fard i Islam ?
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby Servant0fAllah » tors maj 07, 2009 19:25

Puuha jeg har det fra en gammel bånd wallahi.
Men vil inshaAllah lige kigge på det så vender jeg tilbage... Sabr inshaAllah (:
O Allah, write my name in the list of those pilgrims of Thy Sacred House whose pilgrimage receive Thy approval, whose efforts are appreciated, whose sins are forgiven, whose wrongdoings are overlooked.
Brugeravatar
Servant0fAllah
Student 2009
Student 2009

Indlægby Muslimaa » tors maj 07, 2009 20:31

Muhyi al din skrev:As-salamu 'alaykum wa rahmatullah,

Er det kufr, hvis en kvinde (eller mand) benægter, at tørklædet er fard i Islam ?

det vil jeg enlig også gerne vide :)...
for jeg ved ikke om jeg benægter, men kan ikke se at tørklæde skulle være fard.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Servant0fAllah » tors maj 07, 2009 20:51

Shahd skrev:det vil jeg enlig også gerne vide ...
for jeg ved ikke om jeg benægter, men kan ikke se at tørklæde skulle være fard.

Deeeeeh kan jeg godt sige dig at det er. No doubt!
Brugeravatar
Servant0fAllah
Student 2009
Student 2009

Indlægby MRO » tors maj 07, 2009 23:11

AsSalamu Aleikum kære brødre og søstre.

Frafald (Kufr) i Islam er et MEGET vigtigt emne som der ikke må herskes tvivl omkring.
Og det er noget af det første man bør lære som muslim, da man herved sikre sig at man er muslim og dør som mulsim.
De lærde fra de 4 reskoler, klassificerde Frafald i 3 kategorier:
1) Trosretninger i hjertet
2) Handlinger begået af bestemte dele af kroppen
3) Udtalelser via/ med tungen.

Ar-Ramliyy, som er fra Imam Shafiyy 's retskole, opdelte frafald i disse 3 kategorier og gav eksempler for HVER type i sin bog "Forklaringen af Minhadj" og det samme gjorde Imam An-Nawawiyy i sin bog "Rawdat At-Talibin".

Men jeg kan lige kort prøve at forklare:
1) Hvis man fx. tror at Allah har en partner/ søn såsom kristne fejlagtigt påstår. Eller at Allah er et legeme osv.
2) Hvis man fx. smidder Al-Quran i affald, eller trædder på den! Eller at man knæler til et Idol, solen eller månen.
Iman Ibn ^Abidin sagde : "Den, der smider Al-Quran i affald begår vantro, selv hvis det ikke blev gjort i ringeagt, da selve handlingen indebærer ringeagt".
3) Hvis man fx. Bander ad Allah Ta^ala, eller kommer med andre blasfemiske udtalelser.
og her er det ligegyldigt om man laver sjov, joker eller er vred.
[color=#0040FF]Allah Ta^ala sagde i surat At-Tawbah vers 65-66, hvilket betyder:
Hvis du spørger dem (de som begik vantro), vil de nok sige: "Vi vrøvler og laver kun sjov". Sig til dem: "Gør I grin ad Allah Hans vers eller Hans Sendebud?. Find Ikke på undskyldninger, for I har begået vantro efter at have antaget den rette tro".
et andet eksempel:

Imam An-Nawawiyy: ”Hvis en mand var vred på sit barn eller en ung slave og slog ham hårdt, og en anden person da spurgte ham: ’Hvordan kunne du gøre dette? Er du ikke en Muslim?’, og hans forsætlige svar til dette var ’Nej’, ville han begå frafald”. Dette blev også tilkendegivet af såvel Hanafiyy lærde som af andre.

Det er også blasfemisk at anse noget som værende tilladt hvis det er Haram. Dette omhandler det der er almen viden blandt muslimer[u], som fx. at det er forbudt at bedrive hor, tyveri, og at drikke alkohol. Dette er [u]dog betinget af, at man kender reglerne i Religionen for de nævnte ting!
Dvs. hvis man modsiger sig Al-Quran eller Islam i emner som der er enighed (Ijma^) i, blandt muslimske lærde, så begår man kufr.
Ligeledes er det Vantro at lyve om Profeten (Salla lahu alayhi wa sallam), eller at vanære nogle af hans smukke egenskaber eller at tro på at der kommer en Profet efter Ham (såsom Qadiyaniyyah sekten gør).

Det er et meget omfattende og VIGTIGT emne og jeg kunne blive ved med at skrive 8) , men hvis man har begået kufr så SKAL man sige shahada igen, dvs. Jeg bevidner at der er ingen anden guddom end Allah, og jeg bevidner At Mohammad er Allah's sidste sendebud. og så skal man angre og ALDRIG gøre det igen.

Håber det var klart og tydeligt forklaret.

Må Allah gøre os endnu mere vidende omkring dette emne, så vi sikre os en plads i Al Jennah InshaAllah Ta^ala.

Wa salam
MRO

Tro: Sunni/Shâfi'î

Fået : 1 perle

Indlægby Zana » lør maj 09, 2009 13:23

Muhyi al din skrev:As-salamu 'alaykum wa rahmatullah,

Hvis vi tager udgangspunkt i hvad jeg har skrevet øverst, så ja. Hvis man benægter, at tørklædet i Islam ikke er obligatorisk, selv efter man har undersøgt det og har fået at vide, at det er, er det en kufr udtalelse som vil medføre, at man træder ud af Islam. Men det er ikke ensbetydende med, at man ikke kan angre og bede om tilgivelse da Allah (ta'ala) er den mest Barmhjertige, mest Nådefulde - og Han ved bedst.
Zana
Aktiv Bruger

Indlægby Muslimaa » lør maj 09, 2009 13:52

er det en kufr udtalelse som vil medføre, at man træder ud af Islam. Men det er ikke ensbetydende med, at man ikke kan angre og bede om tilgivelse da Allah (ta'ala) er den mest Barmhjertige, mest Nådefulde - og Han ved bedst.

er det kufr at jeg ved at tørklædet er vigtigt selvom det ikke står direkte, så dækker det.
jeg benægter det ikke ligefrem, har det bare selv ikke på.
derfor betyder det da ikke at jeg er UDE af islam!
sige enlig til hvis jeg har forstået pointen forkert.
men du sir altså så længe man benægter tørklædet er man ude af islam?
det synes jeg bare ikke man kan sige
man kan da sagtens være god muslim uden tørklæde!
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Hussain » lør maj 09, 2009 14:05

Asalaamu alaykum

Hvis man benægter påbudet om tørklædet i islam, dvs. man benægter det er fard (obligatorisk) så er man ikke længere muslim. Men hvis man tror på det er fard, men man ikke tager det på, fordi man ikke gider, så er man pr definition stadig muslim.

For at være en god muslim så skal man adlyde vores Skaber Allah og Hans elskede og mest ophøjet Profet Muhammad's befalinger, Allah's fred og velsignelser være med ham.

Hvis man ikke adlyder de påbud der er pålagt én så kan man ikke være en god muslim som sådan pr definition. Men om at Allah vælger at tilgive den største af den største synder, det er op til Allah, vi kan ikke sige noget om nogen med sikkerhed.

Og Allah ved bedst.

Wa alaykum salaam
Du lever i Duniya, men Duniya skal ikke leve i dig.

http://Riyaz-ul-jannah.blogspot.com
Brugeravatar
Hussain

Køn: Hankøn

Fået : 4 perler

Indlægby Muslimaa » lør maj 09, 2009 14:19

Hussain skrev:Asalaamu alaykum

Hvis man benægter påbudet om tørklædet i islam, dvs. man benægter det er fard (obligatorisk) så er man ikke længere muslim. Men hvis man tror på det er fard, men man ikke tager det på, fordi man ikke gider, så er man pr definition stadig muslim.

ja self. man er stadig muslim ... det betyder ikke man er ligepludselig kafir bare fordi man ikke bærer tørklædet. og det behøves at have noget at gør med, man ikke gider.. Nogle gider, men omgivelserne gør at man ikke KAN!

For at være en god muslim så skal man adlyde vores Skaber Allah og Hans elskede og mest ophøjet Profet Muhammad's befalinger, Allah's fred og velsignelser være med ham.

ja det skal man jo :) ..

Hvis man ikke adlyder de påbud der er pålagt én så kan man ikke være en god muslim som sådan pr definition. Men om at Allah vælger at tilgive den største af den største synder, det er op til Allah, vi kan ikke sige noget om nogen med sikkerhed.

Nemlig når vi ikke ved hvem Allah Subhana wa ta'ala tilgir kan vi heller ikke bedømme hvem der er i islam eller ud af islam.
jeg synes bare det er forkert at sige "du er ude af islam, fordi du benægter at tørklædet er ikke fard" det kan være personen MANGLER VIDEN! og ikke ligefrem benægter...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Mayeda » lør maj 09, 2009 14:23

Slettet
Senest rettet af Mayeda man feb 08, 2010 21:55, rettet i alt 1 gang.
Mayeda
Sølv Bruger

Indlægby MRO » lør maj 09, 2009 14:27

Assalamu Aleikum alle sammen....

Og til jer som ikke er bekendt med dette emne...

Læs venligt hvor jeg har skrevet de 3 overordnede typer for kufr.

Og en anden ting, hvis man på nogen som helst måde modsiger sig Al-Quran, Sharia eller Profeten (Må Allah ophøje Hans rang) Og hvad der ellers er os pålagt at følge og tro på. HVis man gør dette af stædighed, arrogance, eller fordi èns eget ego Ikke bryder sig om det fremsagte, og man derved tager afstand velvidende om, at man er bekendt med sandhenden, eller bekendt med at det står i nogle bøger af Awliah eller andre retsskafne, og man ALLIGEVEL vælger at være stædig eller tager "afstand" så begår man kufr! dvs. træder ud af Islam. Man skal derfor skynde sig at sige shahada med en fast tro om IKKE at gentage fejlen og så angre til Allah Ta^ala.

Håber det var klart og tydeligt.
MRO

Indlægby Muslimaa » lør maj 09, 2009 14:30

Mayeda skrev:Hvordan opfatter I en muslimsk søster, som ikke går med tørklæde?

okay kan tale på min egne vegne og måske lidt andres :)
har selv ikke tørklæde på , men føler mig praktiserende nok...
Mangler bare lige tørklædet.
men vil ikke sige hvorfor jeg ikke har det på, da der vil ske misforståelser herinde...
anyway ; piger der IKKE har tørklæde, men går med løst tøj og opfør sig pænt på gaden og sænker deres blik når fremmed mænd overglor dem. dem har jeg respekt for

men tilgengæld så har jeg godt nok set nogle piger MED TØRKLÆDE, som har over-stramme diesel bukser (eller et eller andet mærke). FULD MAKEUP og total høj hælede sko...
dem bruder jeg mig ikke om. så er det ligesom, at have tørklædet for bare at have det på.
enten ska man have det, fordi man er overbevidst om at det er fard og man kan lide det.
ellers ska man ikke , for at visse andre ("jamen jeg er god muslim)".
Det er Allah Subhana wa ta'ala man tilbeder og ikke menneskerne, siden man ska reklamerer for sig selv!
Må Allah Subhana wa ta'ala retlede vores søstre & brødre i islam. Amin.
Senest rettet af Muslimaa lør maj 09, 2009 14:34, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Muslimaa » lør maj 09, 2009 14:32

MRO skrev:
Og en anden ting, hvis man på nogen som helst måde modsiger sig Al-Quran, Sharia eller Profeten (Må Allah ophøje Hans rang) Og hvad der ellers er os pålagt at følge og tro på. HVis man gør dette af stædighed, arrogance, eller fordi èns eget ego Ikke bryder sig om det fremsagte, og man derved tager afstand velvidende om, at man er bekendt med sandhenden, eller bekendt med at det står i nogle bøger af Awliah eller andre retsskafne, og man ALLIGEVEL vælger at være stædig eller tager "afstand" så begår man kufr! dvs. træder ud af Islam. Man skal derfor skynde sig at sige shahada med en fast tro om IKKE at gentage fejlen og så angre til Allah Ta^ala.

Håber det var klart og tydeligt.

det var 2talt klart. og total rigtigt :)...
jeg er lidt fat-svag :/ undskylder til de andre der prøvede at forklare..
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby MRO » lør maj 09, 2009 14:34

MWA skrev:Er der nogen herinde som vil fortælle mig hvad shafi lovskolens holdning er?

til MWA, se venligst de 2 indlæg jeg har skrevet, så kan du bl.a. se hvad Shafiy og andre lærde bl.a. siger.
MRO

Indlægby MWA » lør maj 09, 2009 15:08

MRO skrev:
MWA skrev:Er der nogen herinde som vil fortælle mig hvad shafi lovskolens holdning er?

til MWA, se venligst de 2 indlæg jeg har skrevet, så kan du bl.a. se hvad Shafiy og andre lærde bl.a. siger.

Kan du ikke komme med kilder?
Billede
Brugeravatar
MWA
Sølv Bruger

Indlægby Zana » lør maj 09, 2009 15:45

MWA, indlægget længere oppe mht. Shafi'is holdninger, var rettet mod dig. I linket, vil du også kunne finde de andre lovskolers synspunkter.

Shahd, og alle jer andre,

I læser ikke mine indlæg samt andres, med omhu. Det er fint nok, at stille spørgsmål men man vil kunne finde svar på det, længere oppe - Og derfor er det lidt irriterende, at jeg samt andre skal gentage det :)

Bror Hussain har skrevet lidt om definitionen af, at være en god muslim så det vil jeg ikke gentage.

Hvis man er uviden, bør man slet ikke komme med sådanne farlige udtalelser, men hvis man gør det alligevel og man derefter fortryder det, er det op til Allah om man er tilgivet. Det er heller ikke om hvad vi synes for mennesket kan synes så meget, og stadig være fuldstændig gal på den. Sure, det er ikke altid ens omgivelser tillader, at man kan tage det på, men denne duniya er en prøvelse for os, og det er her vi skal vise hvor meget vi egentlig vil stræbe for det. Dog er der ingen der har sagt det er nemt.

Allah (ta'ala) siger i Qur'anen: Tror du ikke, at du vil blive testet når dem før dig også blev?

Og Allah ved bedst.
Senest rettet af Zana lør maj 09, 2009 16:40, rettet i alt 1 gang.
Zana
Aktiv Bruger

Indlægby MRO » lør maj 09, 2009 16:24

MWA skrev:
MRO skrev:

Kan du ikke komme med kilder?

Kilder på hvad for noget af det? 8)

Som jeg har skrevet i mit første indlæg, så har Ar-Ramliyy som er fra Imam Ash-Shafiy' skole givet eksempler på det i sin bog "Forklaringen af Minhadj" og Imam Nawawiyy gjorde det i sin bog "Rawdat At-Talibin".
Qadi ^Iyad og Imam Muhammad ^Illaysh fra Malikiy sjolen gav også eksempler på typerne for kufr. Ligeså gjorde Ibn ^Abidin og Badrur-Rashid fra Hanafiy skolen og Al-Buhutiyy fra Hanbaliy skolen. As-Subkiyy sagde i sin bog: At-Tabaqat: "Imam Al-Ash^Ariyy, hans elever og alle muslimer er enige i at anse én person for vantro (kafir), hvis han siger et blasfemisk ord eller begår en blasfemisk handling. Han er ikke en rettroende på Allah, og han skal forblive i helvede i al evighed, selv hvis han vidste sandheden i sit hjerte. Der er fuld enighed (Ijma^) om dette blandt muslimske lærde, end ikke 2 muslimer er uenige om dette".

og til sidst...

Al-muhaddith, Al-hafidh, Al-fiqih og den sporgkyndige, Murtada Az-Zabidiyy sagde: "De lærde fra de 4 retskoler (madhahib) udarbejdede bøger, der redegør for de 3 typer af frafald".

dette er mine kilder, håber det kunne hjælpe dig.

Og til Husniya: så er jeg helt enig i det indlæg du lige har skrevet :)

wa salam
MRO

Indlægby MWA » lør maj 09, 2009 16:52

Jeg tror du har misforstået mig. Begår man kufr hvis man ikke læser 3 bønner i træk ifølge shafi lovskolen? det er det jeg vil vide.
Billede
Brugeravatar
MWA
Sølv Bruger

Indlægby MRO » lør maj 09, 2009 17:10

MWA skrev:

Jeg tror du har misforstået mig. Begår man kufr hvis man ikke læser 3 bønner i træk ifølge shafi lovskolen? det er det jeg vil vide.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener ha ha....

hvor har du det med bønnerne fra? det har jeg da ikke skrevet noget om :)

kan du gøre det mere tydeligt hvad du præcist mener?
MRO

Indlægby MWA » lør maj 09, 2009 17:59

hvor har du det med bønnerne fra? det har jeg da ikke skrevet noget om :)

Præcis. Så har du heller ikke svaret på mit spørgsmål som jeg stilte i starten af tråden.
Billede
Brugeravatar
MWA
Sølv Bruger

Næste

Lignende emner

At lave du'â for en kafir?!
Forum: Islam
Forfatter: Al-Kunawî