AsSalamu Aleikum kære brødre og søstre.
Frafald (Kufr) i Islam er et MEGET vigtigt emne som der ikke må herskes tvivl omkring.
Og det er noget af det første man bør lære som muslim, da man herved sikre sig at man er muslim og dør som mulsim.
De lærde fra de 4 reskoler, klassificerde Frafald i 3 kategorier:
1) Trosretninger i hjertet
2) Handlinger begået af bestemte dele af kroppen
3) Udtalelser via/ med tungen.
Ar-Ramliyy, som er fra Imam Shafiyy 's retskole, opdelte frafald i disse 3 kategorier og gav eksempler for HVER type i sin bog "Forklaringen af Minhadj" og det samme gjorde Imam An-Nawawiyy i sin bog "Rawdat At-Talibin".
Men jeg kan lige kort prøve at forklare:
1) Hvis man fx. tror at Allah har en partner/ søn såsom kristne fejlagtigt påstår. Eller at Allah er et legeme osv.
2) Hvis man fx. smidder Al-Quran i affald, eller trædder på den! Eller at man knæler til et Idol, solen eller månen.
Iman Ibn ^Abidin sagde : "Den, der smider Al-Quran i affald begår vantro, selv hvis det ikke blev gjort i ringeagt, da selve handlingen indebærer ringeagt".
3) Hvis man fx. Bander ad Allah Ta^ala, eller kommer med andre blasfemiske udtalelser.
og her er det ligegyldigt om man laver sjov, joker eller er vred.
[color=#0040FF]Allah Ta^ala sagde i surat At-Tawbah vers 65-66, hvilket betyder:
Hvis du spørger dem (de som begik vantro), vil de nok sige: "Vi vrøvler og laver kun sjov". Sig til dem: "Gør I grin ad Allah Hans vers eller Hans Sendebud?. Find Ikke på undskyldninger, for I har begået vantro efter at have antaget den rette tro".
et andet eksempel:
Imam An-Nawawiyy: ”Hvis en mand var vred på sit barn eller en ung slave og slog ham hårdt, og en anden person da spurgte ham: ’Hvordan kunne du gøre dette? Er du ikke en Muslim?’, og hans forsætlige svar til dette var ’Nej’, ville han begå frafald”. Dette blev også tilkendegivet af såvel Hanafiyy lærde som af andre.
Det er også blasfemisk at anse noget som værende tilladt hvis det er Haram. Dette omhandler det der er
almen viden blandt muslimer[u], som fx. at det er forbudt at bedrive hor, tyveri, og at drikke alkohol. Dette er [u]dog betinget af, at man kender reglerne i Religionen for de nævnte ting!
Dvs. hvis man modsiger sig Al-Quran eller Islam i emner som der er enighed (Ijma^) i, blandt muslimske lærde, så begår man kufr.
Ligeledes er det Vantro at lyve om Profeten (Salla lahu alayhi wa sallam), eller at vanære nogle af hans smukke egenskaber eller at tro på at der kommer en Profet efter Ham (såsom Qadiyaniyyah sekten gør).
Det er et meget omfattende og VIGTIGT emne og jeg kunne blive ved med at skrive

, men hvis man har begået kufr så SKAL man sige shahada igen, dvs. Jeg bevidner at der er ingen anden guddom end Allah, og jeg bevidner At Mohammad er Allah's sidste sendebud. og så skal man angre og ALDRIG gøre det igen.
Håber det var klart og tydeligt forklaret.
Må Allah gøre os endnu mere vidende omkring dette emne, så vi sikre os en plads i Al Jennah InshaAllah Ta^ala.
Wa salam