Alevi?

Islam-intersekteriske diskussioner samt andre religioner

Redaktør: Fri Debat Mods

Alevi?

Indlægby MissTurkii » fre feb 27, 2009 15:24

Selamun aleykum

Tror aleviler på Gud? - Hvad går deres tro ud på?
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: Alevi?

Indlægby Mohammed-jawad » lør feb 28, 2009 00:12

:salam:

De tror på Allah, og at imam ali (Ra) er en reinkarnation af Allah eller sådan noget...audibillah..
Mohammed-jawad

Køn: Hunkøn

Fået : 1 perle

Indlægby f.mariam » lør feb 28, 2009 00:13

Salam...
Her er der nogle link, som jeg håber der vil give dig en indblik i hvad deres tro går ud på..

http://da.wikipedia.org/wiki/Alevisme
http://www.religion.dk/artikel/91190:Sp ... alle-andre
Allah give me the strength, show me the way the Prophet went. Let me hold tight to your rope, without Islam there is no hope
Brugeravatar
f.mariam
Student 2009
Student 2009

Geografisk sted: KBH
Tro: Sunni/Shâfi'î

Indlægby f.mariam » lør feb 28, 2009 00:13

Salam...
Her er der nogle link, som jeg håber der vil give dig en indblik i hvad deres tro går ud på..

http://da.wikipedia.org/wiki/Alevisme
http://www.religion.dk/artikel/91190:Sp ... alle-andre
Allah give me the strength, show me the way the Prophet went. Let me hold tight to your rope, without Islam there is no hope
Brugeravatar
f.mariam
Student 2009
Student 2009

Indlægby MissTurkii » lør feb 28, 2009 00:14

hva betyder reinkarnation ?
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby f.mariam » lør feb 28, 2009 00:17

Politikens Nudansk ordbog:
reinkarnation [ZræenkHnaYsjoOn] subst. -en, -er, -erne 1. genfødelse efter døden til nyt liv på Jorden i et andet legeme = SJÆLEVANDRING d tro på reinkarnation · en person som er genfødt i et andet legeme d Maria Magdalenes reinkarnation
Brugeravatar
f.mariam
Student 2009
Student 2009

Indlægby MissTurkii » lør feb 28, 2009 00:23

Okaay tak
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Wahas » lør feb 28, 2009 00:28

Brugeravatar
Wahas
Ol' Skool Student
Ol' Skool Student

Tro: Andet
Køn: Hankøn

Givet : 14 perler
Fået : 73 perler

Indlægby Abdul-Azeez » lør feb 28, 2009 00:37

Jeg har ladet mig fortælle, at folkene bag Alevi.dk repræsenterer en særlig modernistisk fortolkning af alevismen og altså ikke er "traditionel" alevisme, og Allah (tt) ved bedst.
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Danmark

Fået : 24 perler

Indlægby Caferi » lør feb 28, 2009 01:55

Aleykum Selam

Jeg vil gerne lige sige at der er flere slags alevismer. Nogle tror på at alevismen ikke har noget med Islam at gøre, mens andre tror at de er en del af Islam. Hver især tror på at deres tro er den sande alevisme. Her er et link om alevier: http://www.alevisesi.com

MissTurkii skrev:Selamun aleykum

Tror aleviler på Gud? - Hvad går deres tro ud på?

http://www.alevicaferi.net/index.php?op ... &Itemid=69
Caferi

Indlægby MissTurkii » lør feb 28, 2009 16:52

Tak allesammen! :)

Men tror de på vores profet Muhammed salla lāhu 'alayhi wa sallam
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Denzo » søn maj 17, 2009 23:53

salam folk men glem jeres link fra danske sider det er folk som skriver fra deres vinkel som ik har en overblik over det i skal læse dem fra tyrkiske af fordi alevisme er meget udbredt og er findes næsten kun hos tyrkisk befolkning

og jeg har masser af link og jeg er selv alevi
Denzo

Indlægby Muhyi al din » man maj 18, 2009 01:15

Denzo skrev:salam folk men glem jeres link fra danske sider det er folk som skriver fra deres vinkel som ik har en overblik over det i skal læse dem fra tyrkiske af fordi alevisme er meget udbredt og er findes næsten kun hos tyrkisk befolkning

og jeg har masser af link og jeg er selv alevi

Kan du ikke indsætte nogen af de links, som du har, som fortæller hvad Alevi står for. Sådan det helt fundementale - en slags Alevi for dummies.
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Indlægby Muslimaa » fre jul 24, 2009 20:07

Al salam alaikum...

Hvorfor siger nogle af Alevier er kufar? osv...
Hvad er det som gør dem til kufar?

hvis en kan svare mig, så yalla - I'm waiting :D
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Indlægby MissTurkii » fre jul 24, 2009 20:56

fordi de vidst forguder Hz. Ali eller noget. Der er noget med Hz. Ali, og det er imod Islam.
Kömür gözlüm sende sevda ne arar, sirin sözlüm sende vefa ne arar
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby SucceS » lør jul 25, 2009 00:11

Interessant.. følger med her. :peace:
Insan Islâm'la Güzelleşir
SucceS

Tro: Salafi

Indlægby Muslimaa » lør jul 25, 2009 09:26

MissTurkii skrev:fordi de vidst forguder Hz. Ali eller noget. Der er noget med Hz. Ali, og det er imod Islam.

hvem er Hz ?
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Abdul-Azeez » lør jul 25, 2009 09:52

Det betyder 7adhrat :)
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Danmark

Indlægby AssalamuAleikum » lør jul 25, 2009 11:02

Muslimaa skrev:Al salam alaikum...

De har blandt andet en leg der hedder "Mum söndü" på tyrkisk, det går udpå at man samles hele familien venner veninder fætre og kusiner, hvem der nu end måtte være til stede.

Man har sterrin lys på bordet, når lyset går ud, så går man over vælger en partner og laver så zina med den person.

Yane familie GangBang, astagfurullah!

Der var massakre i Sivas hvor folk blev slået ihjel da de var igang med den leg, af tyrkisk befolkning.
May Allah Subhanahu wa Ta'ala forgive us for our sins, and grant us admittance into Jannatul Firdaws!
Brugeravatar
AssalamuAleikum

Geografisk sted: Madina

Indlægby MissTurkii » lør jul 25, 2009 11:11

Gør alevier det :o SubhanAllah.

Havde hørt, at de tror på Allah og følger koran, men de bare går imod det med Hz. Ali.
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby AssalamuAleikum » lør jul 25, 2009 11:16

MissTurkii skrev:Gør alevier det :o SubhanAllah.

Havde hørt, at de tror på Allah og følger koran, men de bare går imod det med Hz. Ali.

Det siges der ... Det må Allah vide om de gøre det eller ikk.

Hvis du spørger en alevi så benægter han det og bliver aggressiv, derler ya yarasi olan gocunur...

"Ik kom for meget ind på mit peronlige liv" :prik:
May Allah Subhanahu wa Ta'ala forgive us for our sins, and grant us admittance into Jannatul Firdaws!
Brugeravatar
AssalamuAleikum

Indlægby MissTurkii » lør jul 25, 2009 11:19

Der er mange slags alevier.

Nogen af dem er troende og følger koran
Nogen af dem er kafir , drikker , går i Shirk. osv.

Men det du lige har fortalt vidst jeg ikke. SubhanAllah!
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Muslimaa » lør jul 25, 2009 11:33

AssalamuAleikum skrev:
Man har sterrin lys på bordet, når lyset går ud, så går man over vælger en partner og laver så zina med den person.

Der var massakre i Sivas hvor folk blev slået ihjel da de var igang med den leg, af tyrkisk befolkning.

Estagforoallah og Må Allah Subhana wa ta'ala retlede dem og os. Amin
:teeth:
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby SucceS » lør jul 25, 2009 11:56

AssalamuAleikum skrev:
Muslimaa skrev:Al salam alaikum...

De har blandt andet en leg der hedder "Mum söndü" på tyrkisk, det går udpå at man samles hele familien venner veninder fætre og kusiner, hvem der nu end måtte være til stede.

Ej, det nægter jeg at tro på..!! :ohno:
Insan Islâm'la Güzelleşir
SucceS

Indlægby Betelgeuse » lør jul 25, 2009 15:39

AssalamuAleikum@
Hvor ved du så fra at rygterne er sande? muslim eller ej, så er det ikke pænt at løbe med sladder om andre og deres religion.

Nu er jeg heller ikke selv Alevi, så kan ikke sige til eller fra om hvor vidt rygterne er sande. Men det kunne ligeså vel være en person som havde en torn i øjet på Alevierne, fordi de ikke er muslimer og derfor begyndte de rygtet med stearinlys affærene. Og hvis det i sandheden ikke passer (kun Allah kan vide om det gør, eller ej) så har de da al ret til at sige at det ikke passer, uden at du f.eks skal sige at de benægter og at det kun er fordi at de ikke vil have at man stikker snuden i deres private sager. Og du skriver netop at du ikke med sikkerhed ved om det du er blevet fortalt er sandt, så hvordan kan du så skrive at de benægter det fordi de ikke vil kendes ved det?

Og når du nu skriver noget som du med hundrede procent ikke ved om er sandt, tror du så ikke at der er nogle muslimske søstre og brødre herinde, som fuldt ud vil tro at det er rigtigt og sådan det foregår hos Alevierne? tror du ikke også at de så vil gøre ligesom du har gjort, og fortælle det til andre muslimer og dermed have endt med at sladre? er det ikke meningen at du skal forhindre og beskytte dine brødre og søstre fra at begå ting, som Quranen råder en til at man undgår?

Jeg ville da som muslim blive rigtig sur og fornærmet, hvis en vantro kom hen til mig og sagde "Du er muslim, du er tvangsgiftet og dine fætre og brødre har sikkert slået ihjel" Hvorpå jeg SELVFØLGELIG ville svare at det var løgn og benægte det (FORDI at det netop IKKE var sandt) anlatabildim mi?

Jeg må indrømme at jeg blev noget flov da jeg læste tråden her igennem, og så hvad der var blevet skrevet..
Med AL respekt overfor mine muslimske søtre og brødre, så følte jeg mig (for at være ærlig) som i en hønsegård, hvor der blev snakket og hakket. (Dyrket sladder)

Må Allah give dem deres straf hvis de begår synder, og må Allah vise os nåde når vi selv begår fejl og retlede os alle sammen.

Allaha emanet.
Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Givet : 158 perler
Fået : 87 perler

Indlægby AssalamuAleikum » lør jul 25, 2009 19:05

Confluence skrev:AssalamuAleikum@
Hvor ved du så fra at rygterne er sande? muslim eller ej, så er det ikke pænt at løbe med sladder om andre og deres religion.

Nu er jeg heller ikke selv Alevi, så kan ikke sige til eller fra om hvor vidt rygterne er sande. Men det kunne ligeså vel være en person som havde en torn i øjet på Alevierne, fordi de ikke er muslimer og derfor begyndte de rygtet med stearinlys affærene. Og hvis det i sandheden ikke passer (kun Allah kan vide om det gør, eller ej) så har de da al ret til at sige at det ikke passer, uden at du f.eks skal sige at de benægter og at det kun er fordi at de ikke vil have at man stikker snuden i deres private sager. Og du skriver netop at du ikke med sikkerhed ved om det du er blevet fortalt er sandt, så hvordan kan du så skrive at de benægter det fordi de ikke vil kendes ved det?

Og når du nu skriver noget som du med hundrede procent ikke ved om er sandt, tror du så ikke at der er nogle muslimske søstre og brødre herinde, som fuldt ud vil tro at det er rigtigt og sådan det foregår hos Alevierne? tror du ikke også at de så vil gøre ligesom du har gjort, og fortælle det til andre muslimer og dermed have endt med at sladre? er det ikke meningen at du skal forhindre og beskytte dine brødre og søstre fra at begå ting, som Quranen råder en til at man undgår?

Jeg ville da som muslim blive rigtig sur og fornærmet, hvis en vantro kom hen til mig og sagde "Du er muslim, du er tvangsgiftet og dine fætre og brødre har sikkert slået ihjel" Hvorpå jeg SELVFØLGELIG ville svare at det var løgn og benægte det (FORDI at det netop IKKE var sandt) anlatabildim mi?

Jeg må indrømme at jeg blev noget flov da jeg læste tråden her igennem, og så hvad der var blevet skrevet..
Med AL respekt overfor mine muslimske søtre og brødre, så følte jeg mig (for at være ærlig) som i en hønsegård, hvor der blev snakket og hakket. (Dyrket sladder)

Må Allah give dem deres straf hvis de begår synder, og må Allah vise os nåde når vi selv begår fejl og retlede os alle sammen.

Allaha emanet.

Der blev spurgt efter et eksempel og jeg gav den.

Om det er nieche blandt alevier eller ikk ka jeg ikk udtale mig om, men een ting jeg kan udtale mig om det er at der blev dræbt mennesker på hotel hvor folk fra alevistiske claner var fuld gang med legen.
Og det er noget der kan bekræftes.

Om legen leges som en af deres naturlige gøren ka jeg ikke vide, vis du søger på google feks. Der vil du se folk der benægter og folk der indrømmer.
Det kræver at du kender folk fra selve "religionen" der kan bekræfte dette, og kan så sige at jeg personligt har fået det bekræftet at sådan en leg leges.

Selvfølgelig ikke af alle, men "Mum söndü" eksisterer.
Brugeravatar
AssalamuAleikum

Indlægby Betelgeuse » lør jul 25, 2009 20:30

AssalamuAleikum skrev:
Der blev spurgt efter et eksempel og jeg gav den..

Du gav et enkelt eksempel som figurerede og staturerede dem alle som nogle der begår encest, omend ikke andet så var dit svar stadig noget som omhandlede det seksuelle. Man kunne jo snildt have gået ind på nogle af de hjemmesider som der allerede er blevet henvist til, også kunne man have kopieret og understreget de linjler i beskrivelsen af Alevier - som går imod Islam. (Hvilket jeg har gjort med nedenstående tekst) Det ville ikke kun give et enkelt eksempel men en hel masse, og samtidig give viden omkring deres religion - som der blandt andet også blev spurgt efter. Samtidig kan jeg læse mig frem til at Alevisme i Tyrkiet ikke er anerkendt som en religion, hvorimod at den er blevet anerkendt i Danmark. Hvilket er en vigtig ting som man burde have påpeget, da der blev givet et eksempel på deres såkaldte dyrkelse af encest.

Når nogle mennesker hævder at være muslimer også begår encest, vold og slår ihjel - så håber jeg ikke at vi vil blive set på med samme blik, som vi ser på Alevierne. Hedninger eller ej, så er det at skære alle over én kam en farlig ting at gøre.. :

Alevi-Bektashisme er; en blandings-tro, grundlagt (institutionaliseret) af Pir Hünkar Bektash Veli 1200 tallet i Tyrkiet og videreudviklet af hans vejfølger. Alevisme er en mangfoldig blanding af heterodoks islam, gl. tyrkisk tro shamanisme, kurdisk og persiske trosretninger zerdus, mazdek, mani derudover kristendom, jødedom, buddhisme, gl. græsk antikkens naturfilosoffer og forskellige sufi-ordener, med rødder i mundtlig tradition. Alevierne har deres egne fortolkning af islam, som ligger udenfor både Shia og Sunni Islam, og overholder ikke deres regler.

Alevierne betragter deres tro som en selvstændig trosretning, der sætter mennesket i centrum, har den Gudsopfattelse, at enhed af alt beståen, her af mennesket GUD/Guddommelig, har deres egne traditioner, etiske normer, ritualer som fx CEM, som ikke findes i andre tro. De troende kalder sig Alevi- Bektashi eller kort Alevi, i historien er de også kaldt som Kizilbas. I dag bruges mest betegnelsen Alevi. Ordet Alevi = betyder lys/flamme og henviser samtidig til Ali (Muhammed svigersøn). Der bor ca. 20 millioner alevier i Tyrkiet, ca. en million i Europa og ca. 10.000 i Danmark. Alevierne er godkendt som trossamfund bla. i Tyskland mv. men er ikke officielt anerkendt som et religiøst samfund i Tyrkiet. Alevierne er godkendt som et nyt trossamfund i Danmark d. 25. oktober 2007.

HVAD ER ALEVISME?

Alevisme indebærer 3 grundelementer: tro, kultur, fællesskab. Alevierne betragter deres lære som en VEJ.

TRO:
Aleviernes tro bygger på, at mennesket og naturen (universet) er en helhed samt en tro på, at Gud er en samling af disse.

Nogle af Aleviernes læresætninger:
"Uanset hvad du søger - søg det i dig selv"
"Kærlighed og videnskab er vores tro - vi tror ikke på andet
" "Mit Mekka er mennesket selv" "Mennesket er den største bog, der bør læses" "Det man ikke ønsker mod en selv - skal man ikke udøve over for andre"
En- El Hak” Jeg er Gud, jeg er virkelighed
Som det forstås af disse læresætninger spiller kærlighed, videnskab samt mennesket en stor rolle i Alevismen. Alevierne tror endvidere på islams grundlæggende budskaber, men overholder ikke islams fem søjler.

KULTUR:
Den kulturelle side af Alevisme består i danse, sange, digte og andre former for kunst. Især sang og dans er et redskab til at udbrede - og udtrykke Aleviernes lære, holdninger og følelser. Alevisme har også rødder i sufisme og de dansende “dervisher”.

SAMFUND:

I det Alevitiske samfund er der ingen tvang. Aleviernes samfundsmæssige utopi er: “At kunne dele alt, undtagen kærester”

Denne utopi kan betegnes som “humanistisk socialisme”. Alt kan ændres - regler og grænser sættes og ophæves af fællesskabet. I fællesskabet er alle (uagtet køn, nationalitet, tro mv.) lige, alle har samme rettigheder og pligter. Alevierne har respekt for alle religioners grundlæggende bud og respekterer alle folkeslag og racer. Racisme, nationalisme og fanatisme er holdninger, der ikke hører hjemme i Aleviernes livsfilosofi.

(resten kan findes inde på: http://www.alevi.dk/DANSK/DABF%20DK.htm
Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Givet : 158 perler
Fået : 87 perler

Indlægby Omaro » søn jul 26, 2009 09:10

Assalamu Alaikum

Hvorfor tror man på sådan nogle rygter, "Mum söndü"..

Det kan jo bare være noget der er dukket op efter massakren, så de skyldige ligesom havde en "grund" til at begå massakren.. Det sker jo tit i Tyrkiet, man dræber, opfinder en historie og beholder sin ære..
Brugeravatar
Omaro

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægby MissTurkii » søn jul 26, 2009 10:54

Hvilken massakre taler I om? Jeg så engang i nyhederne, at der skete noget i sivas på en hotel. Men har ikke forstået hvad det var?
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby AssalamuAleikum » søn jul 26, 2009 11:02

Omaro skrev:Assalamu Alaikum

Hvorfor tror man på sådan nogle rygter, "Mum söndü"..

Det kan jo bare være noget der er dukket op efter massakren, så de skyldige ligesom havde en "grund" til at begå massakren.. Det sker jo tit i Tyrkiet, man dræber, opfinder en historie og beholder sin ære..

Bror det ik noget der er dukket op pga massakren, massakren skete i 1992 og historien omkring mum søndu går tilbage laaaaaangt før det.
Og kan ikke komme på en ide om hvorfor 33 mennesker mister livet, yani det ikk et lille tal forstår du.

Og hvornår har du hørt man dræber i Tyrkiet for at beholde sin ære? - Hvad får dig til at tænke at dræb og ære går hånd i hånd?
Brugeravatar
AssalamuAleikum

Næste

Lignende emner

Jeg er sunni, han er alevi!! ..
Forum: Religiøs Dialog
Forfatter: LoveMyDeen