Død i 11 minutter

Islam-intersekteriske diskussioner samt andre religioner

Redaktør: Fri Debat Mods

Død i 11 minutter

Indlægby Julia » man dec 15, 2008 12:26

http://www.bt.dk/article/20081215/nyheder/712150011/

En utrolig smuk og stærk beretning...... helt i tråd med Julens inderste budskab.
En Frelser er født,- Han er Kristus, Herren. Han er Vejen, Sandheden og Livet.
...For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.

(Det Nye Testamente, Romerbrevet, kap. 8, vers 38)
Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Tro: Kristen

Givet : 11 perler
Fået : 13 perler

Re: Død i 11 minutter

Indlægby Muhyi al din » man dec 15, 2008 12:34

Julia skrev:http://www.bt.dk/article/20081215/nyheder/712150011/

En utrolig smuk og stærk beretning...... helt i tråd med Julens inderste budskab.

Julia, så der ikke sker misforståelser.

Skriver du ovenstående indlæg for at provokere eller for at informere?
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Givet : 0 perle
Fået : 24 perler

Indlægby Julia » man dec 15, 2008 12:40

Muhyi al din skrev:
Julia skrev:http://www.bt.dk/article/20081215/nyheder/712150011/

Julia, så der ikke sker misforståelser.

Skriver du ovenstående indlæg for at provokere eller for at informere?

Salam Muhyi Al Din,

Af de to muligheder, som du nævner, så vil jeg understrege, at jeg absolut skriver ovenstående for at informere.

I forhold til emnets alvor, så har jeg INGEN intentioner om at skrive noget for at provokere. Jeg blev bare selv begejstret over at se en artikel som rummer så meget af Julens inderste budskab - som et frisk pust midt ind i dette hav af decembers nisser, gøjl, gran, konfekt, julefrokoster, gaveræs, stress og almen travlhed.-
...For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.

Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Indlægby Muhyi al din » man dec 15, 2008 12:45

Mowali skrev:Hej Julia:

Apropos Jesus..

Var han et menneske og gud samtidig?

Det var lige præcis det, som jeg fik på en fornemmelse af, at dit indlæg vil starte. Og du er selv uden om det, for du ved bedre.

Men jeg er ligeglad og trækker mig tilbage.
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Julia » man dec 15, 2008 12:49

Apropos Jesus..

Var han et menneske og gud samtidig?

Jeg lader Jesus selv svare (Fra Johannes evangeliet.):

37Hvis jeg ikke udfører Guds gerninger, så lad være med at tro mig. 38Men hvis jeg gør, så tro i det mindste på gerningerne, selv om I ikke vil tro på mig. Derved vil I komme til at forstå, at Faderen er i mig, og jeg i ham.«

og

Det var vinter, og Jesus var i Jerusalem, da tempelindvielsesfesten blev fejret. Han gik omkring i den del af templet, som kaldes Salomons søjlegang, 24da jøderne omringede ham og spurgte: »Hvor længe vil du holde os i spænding? Er du Messias, så sig det ligeud!«
25Jesus svarede: »Det har jeg allerede gjort, men I vil ikke tro mig. De undere, jeg gør i min Fars navn, er bevis nok. 26Men I tror mig ikke, fordi I ikke hører til mine får. 27Mine får hører min stemme. Jeg kender dem, og de følger mig. 28Jeg giver dem evigt liv, og de skal aldrig gå fortabt. Ingen kan rive dem ud af min hånd, 29for det er min Far, der har givet mig dem, og han har større magt end nogen anden. Ingen kan rive dem ud af min Fars hånd; 30jeg og Faderen er ét.«

Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Indlægby Muhyi al din » man dec 15, 2008 12:54

Som Nietzsche sagde: Den kristne Gud/fader er død.

God kamp Julia - Jeg håber, at du vil få, hvad du efterlyste med dit indlæg.

Den som sår blomster vil få blomster
og den som sår tidsler vil få tidsler

Du vil insha'Allah få, hvad du fortjener

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Julia » man dec 15, 2008 12:59

Dvs. Jesus er et menneske, da han er født af et menneske (Maria) og hvis han er det, så laver han fejl. Altså ligesom Abraham og Moses, som lavede fejl? Eller hvordan skal disse vers forståes.
Og et andet spørgsmål:
Skal man tage alting bogstaveligt i Bibelen?

Salam,
Nej, Jesus er fejlfri. Han gjorde altid Guds vilje,- i menneskelig skikkelse...Jesus gjorde intet for egen vindings skyld.
Abraham og Moses var ikke fejlfri (syndfri) på samme måde.

Jeg ved ikke helt, hvad du mener med at tage alting bogstaveligt i Bibelen ? For eksempel fortalte Jesus mange såkaldte lignelser, der var beretninger og fortællinger om måske svære åndelige emner, som han gjorde forståelige for alle.- selv for de uuddannede og ikke-lærde.
Lignelser er "billed-sprog" som har en dybere åndelig pointe.

Kan du komme det lidt nærmere?

Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Indlægby Julia » man dec 15, 2008 13:02

Muhyi al din skrev:Som Nietzsche sagde: Den kristne Gud/fader er død.

God kamp Julia - Jeg håber, at du vil få, hvad du efterlyste med dit indlæg.

Den som sår blomster vil få blomster
og den som sår tidsler vil få tidsler

Du vil insha'Allah få, hvad du fortjener

Kære ukendte Muhyi Al din, som altid står med sværdet parat...Hvor ville jeg ønske, at det kunne være anderledes.

Som kristne siger: Nietzsche er død.. Jesus lever!

Hvis jeg skulle få hvad jeg fortjener, ville det være evig død og fortabelse. Men Gud ske tak og lov: Jesus er Frelseren, som tog straffen for min sýnd og er det perfekt sonoffer. Liv over Død. Nåde over straf. Himmel over Helvede. Det skyldes ikke mig selv og noget jeg har gjort. Det tjener kun Ham til ære.

Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Indlægby Muhyi al din » man dec 15, 2008 13:06

Mowali skrev:Salam..

Broder Muhyi al din:
Hvad mener du egentlig med dit indlæg?
Det var lige præcis det, som jeg fik på en fornemmelse af, at dit indlæg vil starte. Og du er selv uden om det, for du ved bedre.

Salam alaykum,

Mit indlæg var til Julia, og sådan set ikke dig. Hun skrev, at hendes indlæg var for at informere og ikke andet. Jeg så det som optakt til en 'diskussion'. Lad os se, hvem af os få ret.

Jeg tror, at det er tydeligt for enhver nu, at Julia har kamphandskerne på og er i 'jule'stemning.

God diskussion til jer

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Muhyi al din » man dec 15, 2008 13:07

Julia skrev:Hvis jeg skulle få hvad jeg fortjener, ville det være evig død og fortabelse. Men Gud ske tak og lov: Jesus er Frelseren, som tog straffen for min sýnd og er det perfekt sonoffer. Liv over Død. Nåde over straf. Himmel over Helvede. Det skyldes ikke mig selv og noget jeg har gjort. Det tjener kun Ham til ære.

Så hold op med at ynke en anden gang.

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Julia » man dec 15, 2008 13:09

Muhyi al din skrev:
Julia skrev:Hvis jeg skulle få hvad jeg fortjener, ville det være evig død og fortabelse. Men Gud ske tak og lov: Jesus er Frelseren, som tog straffen for min sýnd og er det perfekt sonoffer. Liv over Død. Nåde over straf. Himmel over Helvede. Det skyldes ikke mig selv og noget jeg har gjort. Det tjener kun Ham til ære.

Så hold op med at ynke en anden gang.

OK.

Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Indlægby Julia » man dec 15, 2008 13:13

Muhyi al din skrev:
Mowali skrev:Salam..

Broder Muhyi al din:
Hvad mener du egentlig med dit indlæg?

Salam alaykum,

Mit indlæg var til Julia, og sådan set ikke dig. Hun skrev, at hendes indlæg var for at informere og ikke andet. Jeg så det som optakt til en 'diskussion'. Lad os se, hvem af os få ret.

Jeg tror, at det er tydeligt for enhver nu, at Julia har kamphandskerne på og er i 'jule'stemning.

God diskussion til jer

Jamen altså, Jeg har ingen kamphandsker på. .... Det er da ikke det, som det hele handler om (hvis det virkeligt var så nemt og et spørgsmål om at få "mest ret"..). Julen er Fredens evangelium. Hvis nogle har spørgsmål, så er de velkomne. Og ellers lader vi bare artiklen stå for sig selv.

Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Indlægby Muhyi al din » man dec 15, 2008 13:18

Julia skrev:Jamen altså, Jeg har ingen kamphandsker på. .... Det er da ikke det, som det hele handler om (hvis det virkeligt var så nemt og et spørgsmål om at få "mest ret"..). Julen er Fredens evangelium. Hvis nogle har spørgsmål, så er de velkomne. Og ellers lader vi bare artiklen stå for sig selv.

Jeg vil så gerne tro på dig, men hvis artiklen kunne stå for sig selv. Så har dine bemærkninger været unødvendig.

Hvis jeg nu omformulerer mit første spørgsmål og stiller dig to spørgsmål.

Er du ude på at Informere eller missionære? hvad vil du så svare?

Havde du ikke en ide om, at dine ord vil provokere og måske tænde for en heftig debat?
(Og husk at Gud vil straffe dig, hvis du lyver)

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Julia » man dec 15, 2008 13:29

Hvis jeg nu omformulerer mit første spørgsmål og stiller dig to spørgsmål.

Er du ude på at Informere eller missionære? hvad vil du så svare?

Jeg vil svare, at jeg blev helt begejstret for at se en artikel i en avis (som jeg ellers dømmer som "uden for pædagogisk rækkevidde" i mange andre sammenhænge) der på en meget personlig og utrolig stærk måde sammenfatter julebudskabet. Artiklen er helt ny (som du kan se) og dette indslag er ikke noget jeg har tænkt over i længere tid eller har forberedt. Hvis det af nogle bliver bedømt som at "missionere" frem for at "informere", så er det det, men jeg forstår ikke hvorfor du stiller "informere" op som en modsætning til at "missionere" ? Det er jo en kvindes subjektive oplevelse og vidnesbyrd som jeg viderebringer.

Havde du ikke en ide om, at dine ord vil provokere og måske tænde for en heftig debat?
(Og husk at Gud vil straffe dig, hvis du lyver)

Nej, det havde jeg faktisk ikke.. jeg havde ikke forstillet mig en heftig debat...virkelig ikke.. måske naivt...men det var ikke lige det, der lå for, da jeg indsatte den her.... og GUd straffe mig meget hårdt, hvis jeg lyver! Jeg blev virkelig begejstret som et lille barn, hvis jeg endelig skal beskrive det og synes at artiklen var smuk og sigende og at Julens budskab kom til sin ret,- netop i denne måned hvor kristne mindes Jesu fødsel.

Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Indlægby Julia » man dec 15, 2008 14:08

Salam,

Jamen hvorfor er Jesus så speciel? Altså, hvis han er et menneske, så laver han fejl jo? Ligesom dig og mig og Abraham og Moses (as).

Nej, for Jesus er jo født ved Helligånden. Han har ingen jordisk Far på samme måde som dig og mig. Han er Guds udtrykte billede og vilje i menneskelig skikkelse. Og da Gud er fejlfri, var Jesus det også. Han har Guds "DNA" i sig på en helt enestående måde (som endelig ikke må misforståes, da Jesus ikke er en kødelig søn, men en åndelig søn)

Og derudover så er der mange profetier om Ham i Det Gamle Testamente. Bla. står der at der vil komme en hersker fra Betlehem....(og mange andre)

I den beretning du sat ind, står der bl.a. at faderen er i ham. Skal man tage alting bogstaveligt i Bibelen?

Det viser den enhed, som Jesus havde med Gud. At alt hvad Han gjorde, tænkte og sagde var i overensstemmelse med Guds vilje. Det betyder, at vi kan være trygge ved Jesu ord og regne med at Han havde fuld autoritet fra GUd til at sige og gøre det han gjorde og tænkte og var (er).

Altså hvis der står: "Dræb jeres egne børn og spis dem"- skal man tage det bogstaveligt?

Uha,- den sætning har du fra Det Gamle Testamente, 3. Mosebog, kapitel 26, som er én sætning ud af et langt kapitel, hvor Gud beskriver og forudser, hvad der vil ske med Israels folk, hvis de afviser Ham og Hans Lov og regler og vælger at dyrke afguder.
Det er ikke en opfordring eller et påbud!. Det er en konsekvens og en beskrivelse .. Altså ”I vil komme til at dræbe jeres egne børn og spise dem”...(pga hungersnød og anden dårligdom).

Jeg har iøvrigt et spørgsmål til dig, fordi der er noget, som har overrasket mig i forhold til det du beskriver som "menneskelige fejl"...Jeg kan se, at du er Shia muslim. Betyder det noget i forhold til, at du mener at Ibrahim og andre profeter havde fejl.. Så vidt jeg vidste, så mener muslimer at ALLE profeter er fejlfrie (incl. Moses og Ibrahim) ? Eller er det anderledes for Shia muslimer ?

Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Indlægby Abu Saif » man dec 15, 2008 15:19

hej julia
historien har intet med jul at gøre, udover at BT valgt at tryk det i julemåned.

Hun kan på et splitsekund rejse fra sted til sted på Jorden bare ved tankens kraft.

may the force be with you, young superman.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi
Køn: Hankøn

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby Abu Saif » man dec 15, 2008 17:54

hej julia
her er en ''historie'' der har meget med jul og julestemning at gøre.

http://www.bt.dk/article/20081215/krimi/81215043/

En Frelser er født,- Han er Kristus, Herren. Han er Vejen, Sandheden og Livet. go fornøjelse.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Mai » man dec 15, 2008 19:02

.
Senest rettet af Mai tirs feb 22, 2011 21:14, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Mai
Sølv Bruger

Givet : 67 perler
Fået : 15 perler

Indlægby Abdul-Qudoos » man dec 15, 2008 23:33

Bismillâhir-Rahmânir-Rahîm / I Allahs navn, Den Nådigste, Den Barmhjertigste

Hvordan kan du både tro og ikke-tro på jesus .. ?
/ Jesus gjorde jer til kristne . I troede på ham , åbnede jeres facader , jeres sind og accepterede ham .. I kalder ham for guds søn?! Hvordan i alverden kan man have blod og kød også være søn af Alverdens Herre. Intet kan sammenlignes med Allah(s.w.t) !

/ Johannes Evangeliet Kap. 16
v7 Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for jer, at jeg går bort. For går jeg ikke bort, vil Talsmanden(Parakleten-talsmand) ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer. v8 Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom.

I disse vers bliver der talt om Profeten (sa) .

I tror på ham i starten men så alligevel ikke . For havde i gjort det havde i været muslimer nu og kommet Allah(s.w.t) ihu !! -

- Prøv at tænke på det her som om du tog til kiosken og spillede odds ..
Enden Vælger du Islam eller Kristendommen ..
Chancen for at Islam er det sande er 50% , ligeledes med Kristendommen på 50%
Hvis det viser sig at Kristendommen vil sejre vil ALLE bare dø og ligge i graven til evig tid -
Hvis det viser sig at Islam vil sejre vil KUN os muslimer i Jannah ( nogle af os i jahannam men på et tidspunkt i jannah )
Hvis Kristendommen sejrede i jordens ende vil vi begge have det godt .. Vi begge ville bare være i vore grav og ikke andet ..
Men hvis Islam sejre vil vi Muslimer have der hærligt i Jannah men i vantro vil have et uendeligt marreridt

Altså vi er sikret 100% at have et godt liv efter døden - enden i jannah eller i vores grav -
Men jer vantro 50 % - enden i jeres grav eller i jahannam !

Hvorfor sætte jeres liv på spil?

TÆNK OVER DET !!

Undskylder fejl osv da jeg kun er 14 er der sikkert masser af fejl :roll:
Brugeravatar
Abdul-Qudoos
Aktiv Bruger

Geografisk sted: København
Tro: Sunni/Hanafî

Fået : 1 perle

Indlægby Julia » tirs dec 16, 2008 11:55

Salam Mowali
Så alt der ikke er skabt med/gennem mennesker er åndeligt? Så er det hermed Adam er guds søn og mere endda. Idet Adam er skabt af Gud og har hverken jordisk mor eller fader, i forhold til Jesus, så havde en jordisk mor. ;) - Så Adam er bedre end Jesus?

Adam er ikke ”bedre” end Jesus.
Adam er vidunderligt skabt som ”proto-typen” på mennesket, men i kristen forståelse er Adam (og Eva) faldet i synd og har berøvet sig (og deres efterkommere) muligheden for et frit kærlighedsforhold til Gud i egen kraft. De valgte at overtræde Guds bud og oplevede konsekvenserne heraf.
Jesus er vidunderligt født. Men egentlig er det helt på sin plads, at du nævner Adam, for Jesus kaldes i Det nye Testamente ”den anden Adam”

(Det følgende bliver lidt langt, men for forståelsens skyld, har jeg taget det med. Det fremgår i Romerbrevet kapitel 5 i Det Nye Testamente)

Da Adam syndede, kom synden ind i hele menneskeslægten. Hans synd har spredt død og ødelæggelse over hele verden, fordi alle synder. 13 Der var altså synd i verden, før vi fik loven fra Moses, men så længe der ikke findes nogen lov, kan man heller ikke blive dømt. 14 Alligevel herskede døden over alle mennesker lige fra Adam til Moses - også selv om de ikke havde syndet på samme måde som Adam.

Adam var et forbillede på Kristus, som skulle komme. 15 Men der er alligevel stor forskel. For det ene menneske, Adam, bragte ved sin synd døden til mange mennesker. Men nu har Gud i sin nåde på samme måde ved ét menneske, Jesus Kristus, givet de mange del i tilgivelsen. 16
Der er også en vældig forskel på det, som Gud har givet, og følgerne af det, som mennesket har gjort; én mands synd førte jo til, at mange kom under fordømmelse, men Guds nåde, som bliver virkelig for os i Jesus Kristus, fører talløse skarer til frifindelse; 17 ét menneskes synd forvoldte, at døden kom til at herske. Men mere sikkert er det, at ved den ene mand, Jesus Kristus, fås liv, når man tager imod nåden og retfærdigheden fra Gud.

18 Adams fald bragte nemlig straf til alle, men Jesu Kristi retfærdiggørende værk bringer liv og fællesskab med Gud til alle mennesker. 19 På grund af sin ulydighed var Adam årsag til, at mange mennesker blev syndere, men Kristus er på grund af sin lydighed årsag til, at mange kommer til at stå retfærdige over for Gud.
20 Nu blev loven og dens bud givet, for at alle skal se rækkevidden af deres ulydighed mod Gud. Men jo mere vi kommer til at se vor egen syndighed, jo bedre kan vi få øje på Guds overstrømmende og tilgivende nåde. 21 Og som synden før herskede og førte mennesker i døden, således skal nu nåden og retfærdigheden fra Gud have herredømmet og føre os til evigt liv ved Jesus Kristus, vor Herre.

Jeg skrev:
Og derudover så er der mange profetier om Ham i Det Gamle Testamente. Bla. står der at der vil komme en hersker fra Betlehem....(og mange andre)

Du skrev:
Det samme med Muhamad (as). Hvor der står der at lyset ville komme fra Paran bjerge, som ligger i nuværende Saudi Arabien. ;)

Jeg kender ikke den profeti vedr. Paran. Vil du have dig den ulejlighed at gengive den her?

Jeg ved godt hvad betydningen, men jeg ment, at man skal tage det bogstaveligt.

hvis jeg forstår dig rigtigt, så vil jeg sige : ”nej”.. det er ikke ALT, man skal tage bogstaveligt. Det er vigtigt at forstå, om det er ”billedsprog” eller profetiske beretninger etc., og endelig skal man være meget varsom med ikke tage det ud af en sammenhæng.
Shiamuslimer er den eneste gruppe der forsvare og erkender profeternes (as) fejlfrihed fra helt små babyer til de forlader denne verden. I forhold f.eks. til kristendommen, som siger, at profeterne fejler. Hvis de gjorde det, så havde de vildledt folk og ikke vejledt dem. :

Tak for svaret. Jeg hverken kan eller vil ikke dømme om Shia og Sunni Islam og deres indbyrdes syn på profeterne. Der er forskelle i forhold til jeres syn på khalifferne og ”arvefølgen” efter Islams profet Muhammad, men ellers vil jeg ikke gøre mig klog på noget andet.

Men det er rigtigt, hvad du skriver i forhold til, at kristne afviser at profeterne, nævnt i Det Gamle Testamente, var 100 % syndfrie. De var mennesker som ”dig og mig” men havde Guds velsignelse over deres liv på en speciel måde og blev brugt af Gud til at advare og retlede israelitterne og fortælle om Guds vilje med deres liv.
Som mennesker havde de dog også (og vel at mærke !) brug for at bede om tilgivelse for deres synd overfor Gud. Gud har altid mulighed for og magt til i særlige situationer at udpege bestemte mennesker til at udbrede kundskab om Guds vilje og veje.

Jeg vil bruge et eksempel, som jeg håber kan forklare de kristnes overvejelser lidt bedre, ensha´Allah, så at du som muslim forstår, hvad kristne mener om ”syndfrihed” .
Vi kan vel blive enige om, at Imamer er lærde muslimer? De anerkendte hadither er indsamlet af seriøse oprigtigt troende muslimer som f.eks. Sahih Bukhari, og på deres baggrund og viden har forskellige nulevende imamer (og naturligvis de lærde imamer tidligere op gennem historien) fordybet sig i megen islamisk kundskab og videregivet hvad ”korrekt” islamisk forståelse er.
Imamer er dog syndige mennesker, ikk´ ? De har hver især brug for at bede om tilgivelse for deres egne synder, men de er alligevel mennesker som muslimer opfatter og anerkender at være i stand til at vejlede muslimer på bedste vis i forhold til hvad der er ”korrekt Islam” . F.eks. tillægges de råd, som man som muslim får via Sunnipath.com en meget stor autoritet, fordi de der giver svar her, har en baggrund med indgående og meget omfattende studier af Islam, islamisk rådgivning og praksis.
På samme måde er det ikke en uoverstigelig forhindring, at Gud brugte profeter, der ikke i sig selv var 100% fejlfri til at komme med advarsler til det israelitiske folk. De var i situationen blevet velsignet på en ganske særlig måde, og Gud havde udvalgt dem.

Men Jesus var og er anderledes. Han er syndfri. Det er derfor, at kristne tror, at Han var og er det perfekte syndofferlam, der (fordi han var menneske) kunne træde i vores sted, og fordi Han var syndfri og ren (som kun Gud er det) blev dømt for alle andres forbrydelser, synd og overtrædelser men IKKE sine egne.
Syndens løn er døden. Det er beviseligt, at ethvert mennesker dør. Enkelte får mirakuløst lov til at vende tilbage, som i eksemplet med den artikel jeg indsatte, men det er absolut undtagelsen med en "ekstra chance".
Ifølge kristen overbevisning kunne døden ikke holde på Jesus, fordi han ikke havde synd i sig selv. Han sprængte sig vej ud af dødsriget og tog alle os, der tror på hans stedfortrædende gerning med sig.
Han blev straffet for vores skyld. Vi er rene...ikke i os selv...men fordi Jesus var fuldkommen ren, og det er Hans renhed, som vi lægger os ind under, når vi bekender Ham som Frelser og Herre.

*

Salam Koulij

hej julia
historien har intet med jul at gøre, udover at BT valgt at tryk det i julemåned.
Hun kan på et splitsekund rejse fra sted til sted på Jorden bare ved tankens kraft.

Nej, Koulij,. læg mærke til de sætninger i artiklen:
Om Jesus:

Han er stor, og en gennemstrålende kærlighed lyser ud fra hans skikkelse, som er han klædt i Guds eget lys. Hans øjne lyser fred over mig. Jeg er ikke i tvivl. Det er Jesus.

ALT hvad man har gjort, bliver blotlagt. Intet er skjult.

Og så får jeg lov til at genopleve hele mit liv på Jorden – fra første vræl til sidste suk. Hver en tanke, hver en handling, hver en undladelsessynd. Jeg oplever at være i mine medmenneskers sted, i deres følelser. Hvis jeg har gjort noget godt imod dem, eller hvis jeg har gjort noget skidt imod dem. Jeg ser, hvordan en kærlig handling kan sprede glæde i mange led, og jeg oplever, hvordan vrede og egoisme på samme måde breder sit mørke ud til mange mennesker.

og

Da beslutningen er taget, viser Jesus mig også, at jeg vil blive mor til levende børn, at jeg vil blive præst på trods af alt, og hvordan Guds gyldne kærligheds lys vil strømme ud fra håndfladerne, når jeg løfter hænderne og velsigner menigheden, siger hun.

Guds gyldne kærligheds lys bliver nævnt.... Jamen, men det er helt i tråd med hvad Det Nye Testamente fortæller i en profeti om Johannes, der var udvalgt til at fortælle om Jesus lige før Jesus selv trådte frem i sin tjeneste.

Der står skrevet ( I Lukas evangeliet):

77Du skal fortælle folket, hvordan det kan få sine synder tilgivet og blive frelst
78som følge af Guds inderlige barmhjertighed.
Himlens første solstråler er ved at bryde igennem
79for at skinne på dem, som lever i mørkets og dødens skygge,
og for at lede vore skridt ind på fredens vej.«

hej julia
her er en ''historie'' der har meget med jul og julestemning at gøre.

http://www.bt.dk/article/20081215/krimi/81215043/

En Frelser er født,- Han er Kristus, Herren. Han er Vejen, Sandheden og Livet. go fornøjelse.

Det er et komplet smagløst link, som du har indsat og som intet har med jul at gøre.

*

Salam Sally, du skrev:

Tillad mig at spørge Julia, jeg er lidt nysgerrig

Kristne tror jo på tre-enigheden, som er Jesus, Gud og Helligånden. Altså at de 3 er den samme.

Hvordan kan Gud og hans søn være en og samme person? Eller måske er der noget jeg har misforstået

Du er altid velkommen,- det er et meget forståeligt spg. som du stiller, og det er på flere måder næsten den sværeste del af det for udenforstående.
Måske kan du bedre forholde dig til det, hvis jeg skriver, at Muslimer jo ser Koranen som åbenbaringen fra Allah og GUds udtrykte vilje og Ord. På samme måder ser vi Jesus som Guds Ord.
Hvis jeg bad dig om at rangordne Koranen i forhold til Allah, så vil det nok være umuligt at beskrive ... De hænger for muslimer uløseligt sammen.

På samme måde er det med Gud, Jesus og Helligånden. De bekræfter hinanden gensidigt og er uløseligt forbundne.

Bismillâhir-Rahmânir-Rahîm / I Allahs navn, Den Nådigste, Den Barmhjertigste

Hvordan kan du både tro og ikke-tro på jesus .. ?
/ Jesus gjorde jer til kristne . I troede på ham , åbnede jeres facader , jeres sind og accepterede ham .. I kalder ham for guds søn?! Hvordan i alverden kan man have blod og kød også være søn af Alverdens Herre. Intet kan sammenlignes med Allah(s.w.t) !

v7 Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for jer, at jeg går bort. For går jeg ikke bort, vil Talsmanden(Parakleten-talsmand) ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer. v8 Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom.

I tror på ham i starten men så alligevel ikke . For havde i gjort det havde i været muslimer nu og kommet Allah(s.w.t) ihu !! -

- Prøv at tænke på det her som om du tog til kiosken og spillede odds ..
Enden Vælger du Islam eller Kristendommen ..
Chancen for at Islam er det sande er 50% , ligeledes med Kristendommen på 50%
Hvis det viser sig at Kristendommen vil sejre vil ALLE bare dø og ligge i graven til evig tid -
Hvis det viser sig at Islam vil sejre vil KUN os muslimer i Jannah ( nogle af os i jahannam men på et tidspunkt i jannah )
Hvis Kristendommen sejrede i jordens ende vil vi begge have det godt .. Vi begge ville bare være i vore grav og ikke andet ..
Men hvis Islam sejre vil vi Muslimer have der hærligt i Jannah men i vantro vil have et uendeligt marreridt

Altså vi er sikret 100% at have et godt liv efter døden - enden i jannah eller i vores grav -
Men jer vantro 50 % - enden i jeres grav eller i jahannam !

Hvorfor sætte jeres liv på spil?

TÆNK OVER DET !!

Undskylder fejl osv da jeg kun er 14 er der sikkert masser af fejl

Salam Olcay,

Tak for din kommentar. Jeg vender tilbage til dig,- har ikke så god tid mere i dag...

Bortset fra det, så behøver du ikke undskylde din alder. Vi lærer alle så længe vi lever, og ingen kan sige sig fri fra at lave masser af fejl... Det er én af grundvilkårene ved at være menneske ;)

Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Indlægby Julia » tirs dec 16, 2008 12:08

Mowali skrev:Alsalamun alaykum:

Så ville kristne sige, det er Helligånden der kommer her. for det der står Talsmanden og hvis der er tale om Helligånden, så har denne helligånd gjort sit arbejde rigtig dårligt, idet Helligånden overbeviser ikke verden om kristendommen (sandheden) og hjælper ikke muslimer/jøderne om kristendommens sandhed. Og desuden, hvor er denne helligånd? Jesus er borte og vi har slet ikke set denne eller hørt om ham/hende/den/det? Og hvorfor er denne ånd sendt kun til kristne?

Inshallah ville Julia svare på disse spørgsmål.. :)

Ws.

Salam,

Ensha´Allah vil jeg vende tilbage

Hav en god og velsignet dag,.

Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Indlægby Abu Saif » tirs dec 16, 2008 12:57

hej julia
nej din historie har slet ikke noget med jul, handling hverken forgik eller handlet om jul.
mens santa lucia forgår kun når man nærmere sig jul.
jeg brugt BT som du gjort. at det er smagsløst må sættes på konto af dem der holder af ''santa lucia'' paraden.
så som sagt, mit link har mere med jul end dit.

Nej, Koulij,. læg mærke til de sætninger i artiklen:
Om Jesus:

hvad skulle det betyde? alle kristne kan jo sige det samme, jeg tror det er en røver historie kan du bevise at det ikke er?
iøvrigt hvis du tjekker hvad islam sige om dødsoplevelse vil du finde ud af at en hver sjæle forlader kroppen og sværver op mod himlen, ligegyldigt om man er muslim eller vantro, det er først når man kommer helt op at en dom falder, så det hun har oplevet bekræfter islams sandhed. men resten tror jeg er røver historie, dem får jeg nok af fra blockbuster
Senest rettet af Abu Saif tirs dec 16, 2008 13:35, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Mujahid » tirs dec 16, 2008 13:14

Bismillah

Jeg har ikke nogen intentioner om, at indgå i en diskussion om kristendommen igen, men jeg er interesseret i at høre hvad du mener om det her vers julia:

1 John 5:7

"For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one."

Det eneste vers der explicit binder Gud,Jesus og helligånden sammen i én(treenigheden), er ovenstående vers.
Men, det vers findes ikke i de græske bøger, som kom langt før de oversættelser der er nu.

Det andet er, den person som har fået det vers "åbenbaret" har lagt det i Johns mund.
Hvis han/hun virkeligt var inspireret af Gud, hvorfor kommer vedkommende ikke frem og siger "jeg har fået en åbenbaring" og derefter addere et kapitel i hans eget navn?

I bogen "Emphatic Diaglott" siger Benjamin Wilson følgende:

"This text concerning the heavenly witness is not contained in any Greek manuscript which was written earlier than the
fifteenth century. It is not cited by any of the ecclesiastical writers; not by any of early Latin fathers even when
the subjects upon which they treated would naturally have lead them to appeal to it's authority. It is therefore
evidently spurious."

***************************************************************************************************************************************

Jeg ville ikke have stilt spørgsmålet herinde, hvis du ikke skrev følgende:

Hvis nogle har spørgsmål, så er de velkomne. Og ellers lader vi bare artiklen stå for sig selv.

Samtalen mellem dig og bror muhyi deen taget i betragtning, så går jeg ud fra at det er spørgsmål om kristendommen generelt du mener.

Dette kan vel stadig være off-topic, hvis du vil så starter jeg en ny tråd om dette inshallah. Its up to you. Men jeg har ærlig talt intet positivt at skulle have sagt om trådens emne(død i 11 min), og
Al-7amdulilâh at du ikke valgte at "informere" os via et malplaceret indlæg, i en tråd om islam.

Må Allah vejlede os Alle.
لا دارَ للمرءِ بعد الموتِ يسكنُها *** إلا التي كان قبل الموت يبنيها
فمن بناها بخير طاب مسكنُه *** ومن بناها بشرٍّ خَابَ بانِيها
Brugeravatar
Mujahid
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Dunya
Tro: Sunni/Shâfi'î

Fået : 0 perle

Indlægby Mujahid » tirs dec 16, 2008 13:21

Mowali skrev:” .

For det første, så jeg er shiamuslim og tager ikke ahadith fra sahih albukhari eller muslim eller andre velkendte bøger, såsom Altirmidhi og Alnisa'is.

Jeg håber ikke at dette er "da3n" (طعن), som visse mennesker påstår, at vi kalder Al-Nasâi for Al-Nisa´i pågrund af en masse usandheder, som jeg ikke lige vil nævne.

Hvis det bare er en typo, så undskylder jeg.

Khayr inshallah.
Brugeravatar
Mujahid
Aktiv Bruger

Indlægby Mujahid » tirs dec 16, 2008 13:40

Mowali skrev:Det er ikke da3n,

Al7amdulilâh.

Mowali skrev:men når man læser navnet på arabisk hedder han النسائي -

Der er "Fat7a" over "ن", og ikke "kasra".

Mowali skrev:men det kan også være han hedder Alnasa'i.

Allahu a3lam..

Det gøre han.
Brugeravatar
Mujahid
Aktiv Bruger

Indlægby Abu Saif » tirs dec 16, 2008 13:42

salam
bror mujahid imamen hedder nisai.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Mujahid » tirs dec 16, 2008 14:12

Wa 3alaykum asalam wr wb Akhee koulij :]

Akhi det er Anasa´i, (bifat7i nun).

Imam Bukhari (ra) kommer fra Bukhâra, derfor navnet Bukhari.
Og Anasa´i (ra) kommer fra Nasa´a, derfor hedder han Nasa´i.

Hvis man siger det med (i) Anisai, så får det en hel anden betydning, nemlig "skørtejæger", Wal3iyadhu-Billah.
Brugeravatar
Mujahid
Aktiv Bruger

Indlægby Abu Saif » tirs dec 16, 2008 15:08

wa alaykum asalam
byen elle den by han kommer fra hedder Nisa. at det betyder skørtjæger eller hvad man vil kalde det er ubetydelig og kun uvidende folk vil hæfte sig på det, for alle der ved en smulle om lærde så ved man at man giver dem kaldenavne efter hvor de kommer fra. så hvis nogen mener at det skulle betyde skørtejæger, bevidner det bare at vidkommende ikke ved hvordan det fungere. alnisai er hans laqab vi skal ikke ændre pådet fordi noget kan give den en anden betydning.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Abu Saif » tirs dec 16, 2008 15:10

http://www.marefa.org/index.php/النسائي
kig under nun, den staves med kasra.
klik på byen, også vil du se hvordan man skriver det med latinsk bogstaver.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Julia » man dec 22, 2008 14:50

Salam til alle.
Følgende bliver ”giga-langt” (så er I advaret) , da jeg har samlet alle kommentarer under én tråd:

Salam Olcay,

Hvordan kan du både tro og ikke-tro på jesus .. ?/ Jesus gjorde jer til kristne . I troede på ham , åbnede jeres facader , jeres sind og accepterede ham .. I kalder ham for guds søn?! Hvordan i alverden kan man have blod og kød også være søn af Alverdens Herre. Intet kan sammenlignes med Allah(s.w.t) !

At Gud åbenbarede sig igennem sin åndelige søn, Jesus Kristus, ER et mirakel. Når du skriver ”Jesus gjorde jer til kristne”, så vil jeg lige påpege, at omtalen: ”kristne” ikke er en betegnelse, som Jesus selv valgte og hæftede på de troende omkring ham, men en betegnelse som ikke-kristne gav de kristne, efterhånden som der blev flere og flere kristne i datidens Palæstina (og omegn).
Vi tror, at Jesus er Guds Ord. Muslimer tror at Al-Quran er Guds Ord.
Jeg kan omvendt spørge: Er Koranen ifølge muslimer sidestillet med Allah ? Hvis ikke, er Al-Quran da mindre værd end Allah ? Er Allah og Allahs ord ikke uadskillige ?! Hvordan kan Allah give en ”Bog” fra Himmelen? Taler Allah kun arabisk ? er Al-Quran hellig ? Hvordan kan en bog være Hellig? Hvor står der at Islams profet Muhammad er fuldstændigt syndfri ?

I sidste ende er det et spørgsmål om tro og tillid og erfaring, og det er ikke mere ”absurd” at tro på Jesus som Kristus i den forbindelse.

/
Johannes Evangeliet Kap. 16

Nej, det er Helligånden,der omtales. Ikke Islams profet Muhammad.
I tror på ham i starten men så alligevel ikke . For havde i gjort det havde i været muslimer nu og kommet Allah(s.w.t) ihu !! –

Nej, det ville vi ikke have været. Men jeg ved godt, at det er sådan, at du har lært det.

- Prøv at tænke på det her som om du tog til kiosken og spillede odds .. Enden Vælger du Islam eller Kristendommen .. Chancen for at Islam er det sande er 50% , ligeledes med Kristendommen på 50%.Hvis det viser sig at Kristendommen vil sejre vil ALLE bare dø og ligge i graven til evig tid

Jeg kan desværre ikke (be)gribe det billede, som du foreslår. Der er ikke tale om et valg, som kan sidestilles med det at vælge et politisk parti eller en ”væddeløbshest” som man kan gamble på.
Og vi HAR et evigt liv.- alle mennesker uanset overbevisning har en ånd/sjæl som lever uendeligt og vi vil ikke bare ligge i graven til evig tid. Der er også en Himmel og et Helvede.
Troede du at kristne blot regner de døde som føde for ormene ?

Det du beskriver som Islams trossætninger, er noget, Jesus troende kristne umuligt kan være enig i. Jahannam er en ”overgangsfase” ifølge Islam for (nogle) muslimer og KUN for muslimer men en varig tilstand af lidelse for ikke-muslimer. Det minder lidt om den katolske forståelse af ”skærsilden”.
Med min kristne tro er jeg overbevist om, at Gud er Fuldkommen, Hellig og Urørlig. Ren og Retfærdig: Intet urent kan være i Hans nærhed: Ethvert menneske vil blive badet i Allahs afslørende lys, som gennemskuer enhver tanke, handling, intention etc. og intet menneske vil i sig selv bestå prøven. Det hjælper ganske lidt at kalde sig noget bestemt. Gud gennemskuer enhver falskhed eller ”laden-som-om”.
Hvis èn lille sort plet findes på en hvid dug, så kan man ikke kalde dugen for helt ren.
Det er derfor, at Gud i sin uendelige kærlighed og barmhjertighed sendte Jesus som sonoffer for vores skyld. Jesus er fuldkommen ren,- som det eneste menneske nogensinde,- og vi har med troen på Ham fået lov til at dække os under Hans renhed. Han blev straffet for vores skyld.
Derfor er Jesus den der har bragt os væk fra Dommen til døden og straffen,- også efter at vores jordiske kroppe er døde. Der er ikke noget der kan anklage os længere, fordi Jesus påtog sig straffen på vores vegne.
Men hvis vi hver især på den yderste dag står alene overfor Gud, da vil ingen af os bestå, fordi synden ville drive os væk fra Gud og hans fuldkomne Rige.

Hvis Kristendommen sejrede i jordens ende vil vi begge have det godt ..

Kristendommen er ikke en religion der kan ”sejre” i jordisk forstand, men som jeg tror, så ER Jesus sejrherren :) . Han brød Dødens forbandelse. Han har sejret!

Det er ikke Kristendommens mål at opnå ”geografisk” udbredelse. Kristus længes efter frelste sjæle, der bærer Guds rige indeni sig... ikke efter geografisk land..

Vi begge ville bare være i vore grav og ikke andet ..Men hvis Islam sejre vil vi Muslimer have der hærligt i Jannah men i vantro vil have et uendeligt marreridt Altså vi er sikret 100% at have et godt liv efter døden - enden i jannah eller i vores grav - Men jer vantro 50 % - enden i jeres grav eller i jahannam ! Hvorfor sætte jeres liv på spil? TÆNK OVER DET !!

Hvad mener du med at Islam vil sejre ? Som en jordisk magt ?? OK.
Uanset hvad herskeren i et land vælger som autoritet og retningsgivende for landets love etc, så er Guds rige i kristen forståelse af en anden karakter, der ikke i sig selv er afhængig af hvilken politisk eller overbevisning de ledende kræfter i et land tilllægger sig selv. De kristnes rige er ikke funderet i en jordisk materiel magt. Jeg vil næsten sige tværtimod. Men nogle omstændigheder kan selvfølgelig gøre det svært for kristne at få lov til at praktisere deres tro.

Jeg vil i denne forbindelse understrege, at f.eks. korstogene og religionskrigene, tvangs-konverteringer af jøder og muslimer (specielt i Spanien) er vanærende og afskyelige handlinger. De blev udført i Kristendommens navn, men helt i modstrid med Jesus egen måde at leve på- Jesus, som aldrig selv greb til sværd.
Mit liv er forlængst ”sat på spil” for at bruge ét af dine udtryk, og jeg har valgt at tro på og følge Jesus som Kristus,- er kommet til tro på Ham, som er Liv i ordets inderligste mest fantastiske betydning. Og det Liv lever i mig på en måde, som jeg ikke troede var mulig og som forandrer mig indefra,- jeg har engang i en anden debat på islamic beskrevet det som et fredlyst område indeni mig, der langsomt bliver større og større og forandrer min måde at tænke på og handle på.. Gud har skrevet sin Lov i mit hjerte, som Han har lovet det. Det er meget svært at forklare med menneskelige ord. Men det gør en forskel.

*

Salam Mowali

Så ville kristne sige, det er Helligånden der kommer her. for det der står Talsmanden og hvis der er tale om Helligånden, så har denne helligånd gjort sit arbejde rigtig dårligt, idet Helligånden overbeviser ikke verden om kristendommen (sandheden) og hjælper ikke muslimer/jøderne om kristendommens sandhed. Og desuden, hvor er denne helligånd? Jesus er borte og vi har slet ikke set denne eller hørt om ham/hende/den/det? Og hvorfor er denne ånd sendt kun til kristne?

Jo, ”verden” er alle ikke-troende, og Helligånden har overbevist mig (blandt mange andre) om, at Jesus ER Kristus, men det er et tilbud og frit valg. Du kan ikke tvinges til troen. Du kan af et ærligt hjerte søge Sandheden og bede Gud åbenbare sig og ”banke på”. Da vil Han lukke op.
Helligånden er hos os og indeni os, der tror på Jesus som Kristus.
Derfor er Jesus ikke ”borte” for kristne...altså Jesu menneskelige skikkelse er naturligvis væk, men Han er stadig hos de troende og er også indeni os ved sin Hellige Ånd. For at have Helligånden er troen på Jesus som Kristus det grundlæggende. Hvis du ihærdigt og konstant afviser Jesus som Kristus kan Helligånden ikke få adgang til dig, da den ikke i sin natur kan ”trænge sig på” og tvinge nogen. Lige som Jesus ikke (mens han var på jorden) tvang nogen til at følge sig men kun fandt sig diciple som frivilligt og uafhængigt sagde ”Ja, tak” .
Evangeliet er bygget på kærlighed og barmhjertighed ,- ikke tvang. Det er uforenligt med hele Jesu væsen og gerninger. Han helbredte mennesker og gjorde altid godt mod andre. Kærlig og ærlig. Hård (=ligefrem) men barmhjertig.

Måske synes du, at arbejdet er gjort rigtigt ”dårligt”, men sådan forholder det sig med at udbrede evangeliet. Vi kan ikke etablere en invasionsstyrke og ”bombe” evangeliet igennem til mennesker og underlægge os verdens riger og lande. Guds rige i kristen forståelse er på sin vis meget skrøbeligt, fordi det er bygget på frivillighed og ikke tvang. Samtidig så sker der noget indeni den troende, der kan få én til bogstaveligt talt at gå gennem ild og vand og meget svære ting fordi man elsker Gud for den Han er. Og man kan ikke forestille sig noget andet, selvom man måske bliver meget upopulær eller det der er værre.

For god ordens skyld får du verset fra Johannes ev. kap 16 i sin sammenhæng.
Nu går jeg til ham, som har sendt mig, og ingen af jer spørger mig: Hvor går du hen?
Men fordi jeg har talt sådan til jer, er jeres hjerte fyldt af sorg. Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for jer, at jeg går bort. For går jeg ikke bort, vil Talsmanden ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer. Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom. Om synd: at de ikke tror på mig; om retfærdighed: at jeg går til Faderen, og I ser mig ikke længere; om dom: at denne verdens fyrste er dømt.
Jeg har endnu meget at sige jer, men det kan I ikke bære nu. Men når han kommer, sandhedens ånd, skal han vejlede jer i hele sandheden; for han skal ikke tale af sig selv, men alt, hvad han hører, skal han tale, og hvad der kommer, skal han forkynde for jer. Han skal herliggøre mig, for han skal tage af mit og forkynde det for jer. Alt, hvad Faderen har, er mit; derfor sagde jeg, at han skal tage af mit og forkynde det for jer.

Der er også et tidligere kapitel, hvor det tydligt fremgår at Talsmanden ikke er et menneske af kød og blod.

(Fra Johannes ev. kapitel 14)

Elsker I mig, så hold mine bud; og jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid: sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod, fordi den hverken ser eller kender den. I kender den, for den bliver hos jer og skal være i jer. Jeg vil ikke efterlade jer faderløse; jeg kommer til jer. Endnu en kort tid, og verden ser mig ikke længere, men I ser mig, for jeg lever, og I skal leve. Den dag skal I erkende, at jeg er i min fader, og I er i mig og jeg i jer. Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske ham og give mig til kende for ham.«

Men jeg snakker ikke om hvor fejlfri Adam her er. Jeg snakker, at Adam har ligeså meget ret til, at være Guds søn og tilhører med under 3-enigheden, idet Adam har hverken jordisk fader og mor.

I Bibelen fremgår det at Adam (og Eva) syndede mod Gud og med deres fald bragt Døden ind i verden. Med den første Adam kom synden (=oprøret ) mod Gud ind i verden.. Med Jesus kom den endelig forligelse og fredspagt over dem alle.

Og hvis du nævner at han syndede, så syndede Jesus ligeså meget, idet Jesus drak vin, og vin er skadeligt for kroppen. Og et perfekt menneske som profeter eller Jesus, burde ikke indtage noget dårligt. Udover det, så har vin bivirkninger, såsom man bliver fuld af det, og når man bliver fuld, så begynder man at gøre og sige mange underlige ting. Eller er jeg helt forkert på den?

I kristen forståelse er det ikke en synd at drikke vin i sig selv. Det er derimod syndigt at drikke sig fuld, og der bliver flere steder kraftig advaret mod dette, da det fører til udskejelser etc. I det hele taget bliver kristne opfordret til at være fulde af selv-diciplin og ikke lade sig fordærve af ”alverdens” såkaldte ”fornøjelser”.
Plus havde Jesus sagt om Helligånden vil komme, men det har den ikke endnu, eller den er ikke kommet endnu, og så resulterer det, at Jesus løj (måske) eller tog fejl.

Helligånden ER her :D

Ude fra disse kan jeg forstå, at Gud skabte det hele for Jesus' skyld? Og læg mærke til det der er markeret stort. Hvis alle syndede, så indgår Jesus under samme kategori.

Nej, Jesus ER uden synd. Han er undtagelsen. Hvis du læser Det nye Testamente, er du ikke i tvivl om at det forholder sig således.

5. Mosebog 33:1-2:
*Skinner fra Paran bjerge*..
Paran bjerge er byen hvor Ismael blev født, og hvis der er tale om Ismael, så døde Ismael altså før Jesus og Moses..
Udover det, så skal du se på sammenligningen mellem Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam og Moses (as), for jeres bibel siger:
5. Mosebog 18:18
Og Moses og Muhamad havde mange tilfælles, såsom krig, koner, børn osv. Og der IKKE tale om Jesus, da Jesus ikke var gift og slet ikke lignede Muhammad. Koranen understreger ligeligedes denne sammenligning.

Jesus og Moses har mange fælles træk.

Moses efterfølger hed Joshua (Joshua er det samme som Jesus på græsk)

Både Moses og Jesus gemte sig i Egypten (som børn) under en massakre på små børn

Moses var leder over 12 stammer,- Jesus var leder for 12 apostle

Gud talte direkte til både Moses og Jesus

Begge havde ansigter der lyste (efter at have været "tæt" på Gud)

Begge kunne udføre mirakler som både deres trosfæller men også de ikke-troende observerede

Begge fastede i 40 dage

Begge udførte et mirakler med vand (gjorde muligt at gå gennem det (Moses) eller på vand (Jesus). Moses lavede vand om til blod foran Egyptens Farao. Jesus lavede vand om til vin)

Både Moses og Jesus vidste hvornår de ville dø

Begge døde på toppen af en bakke

Jesus gav tusindvis af mennesker mad (mirakuløst med kun 2 fisk og 5 stykker brød ) og under Mosess ledelse fik israelitterne Manna fra Himlen.

Moses var en lærd mand og Jesus kendte også Skriften meget indgående.

Moses havde sat en slange op på en stage, så at alle der kikkede på den ville blive reddet. Jesus selv blev løftet op på korset, så at alle der tog imod ham ville blive frelst (jvf. 2. Mosesbog ”Vi har syndet ved at tale imod Herren og dig; gå i forbøn hos Herren, at han tager slangerne fra os!" Og Moses gik i forbøn for folket. Da sagde Herren til Moses: "Lav dig en slange og sæt den på en stang, så skal enhver slangebidt, der ser hen på den, leve!" Da lavede Moses en kobberslange og satte den på en stang; og enhver; der så hen på kobberslangen, når en slange havde bidt ham beholdt livet)

Moses og Jesus havde venner der hørte Guds stemme

Moses formidlede Loven fra Gud (først og fremmest de 10 bud) og Jesus opfyldte Loven.
Det er det, der binder dem sammen og som er unikt for Jesus.

Profetien lyder:

Herren din Gud vil af din midte lade en profet som mig fremstå for dig, en af dine egne; ham skal I adlyde. v16 Det var det, du bad Herren din Gud om ved Horeb, den dag I var forsamlet. Du sagde: »Jeg vil ikke høre Herren min Guds røst, og jeg vil ikke se denne vældige ild endnu en gang, for jeg vil ikke dø!« v17 Herren sagde da til mig: »De har ret i, hvad de siger! v18 Jeg vil af deres egen midte lade en profet som dig fremstå for dem, og jeg vil lægge mine ord i hans mund. Han skal forkynde dem alt det, jeg befaler ham, v19 og den, der ikke adlyder mine ord, som han taler i mit navn, vil jeg kræve til regnskab. v20 Men den profet, der formaster sig til at tale noget i mit navn, som jeg ikke har befalet ham at sige, eller som taler i andre guders navn, den profet skal dø!« v21 Måske tænker du: »Hvor kan vi vide, at det, han taler, er noget, Herren ikke har sagt?« v22 Hvis en profet taler i Herrens navn og hans ord ikke indtræffer og går i opfyldelse, da er det et ord, som Herren ikke har talt. I formastelighed har profeten talt; fra ham behøver du ikke at frygte noget.

Mange tak for svaret. Så hvis man ikke skal alting bogstaveligt, hvordan gøre I ham til Gud, eller guds søn, når Jesus siger: "Jeg er i faderen og han er i mig"? Og hvis i tager det bogstaveligt, så kan I ligeså godt dræbe spædbørn og slå ihjel, idet bibelen opfordrer jer til det.

Jeg forstår ikke hvad du mener.

Hvordan kan man tro på en profet der laver fejl? Denne profet kan lyve? Og hvis profeten er fejlfri, så kan man altid være tryg ved de ting han siger. Det her forstår jeg virkelig ikke. Håber du kan forklare mig det nærmere.

Uden tvivl er der falske profeter, der gennem tiderne har løjet for folk. De er også beskrevet i Bibelen, men Guds profeter talte det de hørte fra Gud. De har gengivet de ord, som Gud talte til dem. Selvom de havde andre fejl, så var de dog i stand til at gengive de ord som Gud talte til dem.
Men det er et spørgsmål om tillid. Du stoler vel på det du læser i al hadeeth og regner dem for en autoritet i forhold til hvordan du skal opføre dig som muslim og følge Muhammads eksempel ? Stoler du på dem der nedskrev alt det som Islams profet gjorde og sagde ? Er Bukhari fejlfri ?
Nej, vel ? Alligevel forventer du, at det han skriver ,er i overenstemmelser med det som Muhammad gjorde ? Hvordan kan du være sikker på det ? Er det fordi der er flere vidner, der bekræfter det ? OK. Var vidnerne fejlfrie ? Var de ikke ”bare mennesker” ? Ser du, det er et spørgsmål om tro og tillid,- uanset om man er muslim eller kristen.

For det første, så jeg er shiamuslim og tager ikke ahadith fra sahih albukhari eller muslim eller andre velkendte bøger, såsom Altirmidhi og Alnisa'is. Jeg tager ahadith derfra for at bevise min påstand og min aqida/tro. Og derudover, så er det ahadith fortalt gennem profeten (muhamad), og så gennem troværdige personer (ifølge sunnierne selv) og dermed er den hadith sand.

”Troværdige personer ”. Venligst definér ”troværdige personer” ?

Jeg er shia og tager mine ahadith fra fejlfri og syndfrie imamer af Muhamads familie.

:?: :!:

Dér oplyste du mig om noget nyt, : mener du at imamer fra Muhammads famile OGSÅ er fejlfrie og syndfrie ???

Er vi så syndefrie, efter Jesus tog vores synder? Forstår ikke helt.. :/

Vi er stadigvæk syndere og kan falde i synd og fejle, men Jesus tog straffen for vores synder , og giver os sin Helligånd som ”indefra” opdrager os og gør os bedre til at sige nej til fristelser og dårlige ting og giver os en længsel efter at gøre gerninger, som behager Gud.

**

Salam Koulij,

nej din historie har slet ikke noget med jul, handling hverken forgik eller handlet om jul.
mens santa lucia forgår kun når man nærmere sig jul.

Jeg har tænkt på hvordan jeg kunne formulere dette diplomatisk. Det lykkes ikke rigtigt, ;) - så derfor vil jeg bare sige: som kristen vil jeg venligst tillade mig at antage, at jeg er mere ”kvalificeret” til at at bedømme om noget er ”kristeligt” eller ej.

så som sagt, mit link har mere med jul end dit.

Helt hen i vejret, Koulij, "Far out"!

hvad skulle det betyde? alle kristne kan jo sige det samme, jeg tror det er en røver historie kan du bevise at det ikke er?

Nej, lige så lidt som du kan "bevise" Islam. Det er tillid og tro i sidste ende. Men jeg ved, hvad der er sket i mit liv og det er der ingen der kan tage fra mig og ingen kan få mig til at sige at det løgn og humbug. Så skulle jeg fornægte hvad jeg ved og den Guds Fred som fylder mig på en måde, som jeg ikke troede var muligt.

Salam Mujaahid,

Det eneste vers der explicit binder Gud,Jesus og helligånden sammen i én(treenigheden), er ovenstående vers.

Den anklage har du fra Kristendoms kritiske kilder.- J
Jesus selv siger: ”Jeg og Faderen er én”. Han omtaler Helligånden som sin ”talsmand”. Gud, Jesus og Helligånden er forbundne på en måde som ikke gør dem til tre guder, fordi de har samme ophav. Jesustroende Kristne tror på én Gud, men en Gud der kan manifestere sig på forskellige måder. Han er Herre over alt. Al-Quran er Guds Ord ifølge muslimer. Jesus er Guds Ord, siger de Jesustroende kristne (og Bibelen vidner om dette)

Men, det vers findes ikke i de græske bøger, som kom langt før de oversættelser der er nu.

Du har ret i, at der er enkelte vers, som er noteret i senere oversættelser, og lige præcis de vers, som du omtaler, er der skrevet længere teologiske afhandlinger om. Jeg er ikke teolog, men kan henvise til sider på internettet, som indgående forklarer, hvorfor det har været berettiget at medtage disse vers.

Dette kan vel stadig være off-topic, hvis du vil så starter jeg en ny tråd om dette inshallah. Its up to you. Men jeg har ærlig talt intet positivt at skulle have sagt om trådens emne(død i 11 min), og
Al-7amdulilâh at du ikke valgte at "informere" os via et malplaceret indlæg, i en tråd om islam.

Nej, jeg har placeret mit indlæg under den underkatagori der hedder ”andre religioner” .- Det er helt i overenstemmelser med de retningslininer som Islamic.dk har foreskrevet. Hvis admin finder min placering dårlig, så beder jeg dem flytte hele tråden med det samme. Det skal ikke skille os ad.

Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Næste

Lignende emner

Tilbage til Religiøs Dialog