Kritendom - forbudt eller ej ?

Islam-intersekteriske diskussioner samt andre religioner

Redaktør: Fri Debat Mods

Kritendom - forbudt eller ej ?

Indlægby MissTurkii » man apr 28, 2008 12:29

Heej Kære kristne herinde på forummet !

Har lige nogle spgs. som jeg håber i kan svarer på.

- At spise svinekød og drikke alkohol, er det tilladt i kristendommen?

- Er det tilladt at have kæreste ?

Kilder kunne være godt ;)

Tak på fårhånd
MissTurkii
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby Amani » man apr 28, 2008 13:02

Jeg er ikke kristen, men jeg kan fortælle dig, at de ting er tilladt for dem
It is He Who sends blessings upon you like His angels do, so that He may take you out from depths of darkness into Light: And verily, He is Full of Mercy for the believers.
Brugeravatar
Amani
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Køn: Hunkøn

Fået : 1 perle

Indlægby AllegriMiserere » man apr 28, 2008 17:22

Salaam

Svinekød er forbudt som offer og føde i det gamle testamente, men Jesus gjorde op med dette forbud i det nye testamente;

"Do you not perceive that whatever enters a man from outside cannot defile him, because it does not enter his heart but his stomach, and is eliminated, thus purifying all foods?"
Mark 7:18-23

Alkohol er i orden, men at være fuld er syndigt og er ikke tilladt.

"And be not drunk with wine, wherein is excess; but be filled with the Spirit;" - Ephesians 5:18

venligst;
Brugeravatar
AllegriMiserere

Tro: Jøde

Indlægby believer » man apr 28, 2008 18:36

er det virkelig forbudt at være fuld i følge kristendommen?

stor chok.. :roll:

altid godt at blive klogere :p
believer

Indlægby Amirah » man apr 28, 2008 20:31

Wa aleykum as'salam søster Missturkii

Nu er jeg ikke kristen, men i meget god bog jeg har står der om alkohol, svin og m.m. mht. kristendommens regler. Insha'Allah de vil være dig en hjælp.

Vers ang. alkohol:

"Og drik jer ikke fulde i vin, det fører kun til udsvævelser, men lad jer fylde af ånden". [Efeserbrevet 5:18]

"...ingen drankere, ingen æreskændere, ingen røvere skal arve Guds rige". [1. Korinterbrev 6:10]

"Ve dem, der årle jager efter drik og ud på natten blusser af vin". [Esajas bog 5:11]

"Vin og stærk drik må han ikke drikke, og allerede fra moders liv skal han være fyldt af Helligånden." [Lukas evangeliet 1:15]

"Ve dem, der er helte til at drikke vin og vældige til at blande stærke drikke". [Esajas' bog 5:22]

"Også disse raver af vin, er svimle af drik, præst og profet, de raver af drik, fra samling af vin og svimle af drik, de raver under syner, vakler når de dømmer." [Esajas' bog 28:7]

"Vin og most tager forstanden." [Hoseas bog 4:11]

"I fald der kom en mand med tomhed og svig og løgn: Jeg vil præke for dig om vin og drik! Det var en præker for dette folk." [Mikas bog 2:11]

"...Når en mand eller en kvinde vil aflægge nasiræerløfte, for således at indvie sig til Herren, skal han afholde sig fra vin og stærk drik, vineddike og stærk drik må han ikke drikke, ej heller nogen som helst drik af druer, han må hverken spise friske eller tørrede druer." [4. Mosebog 6:2-3]

"Alle tings ende er nær, vær derfor besindige og ædru, så I kan bede." [Peters 1. brev 4:7]

"Vogt dig vel for at drikke vin eller stærk drik of for at spise noget som helst urent." [Dommerbogen 13:4]

"Misundelse, drukkenskab, svir og deslige, og jeg siger jer forud, som jeg før har sagt, at de, der øver sådanne ting, skal ikke arve Guds rige." [Galaterbrevet 5:21]

"Vin eller stærke drikke må hverken du eller dine sønner drikke, når i går ind i åbenbaringsteltet, for at i ikke skal dø. Det skal være jer en evig gyldig anordning fra slægt til slægt." [3. Mosebog 10:9]

"Ve ham, som lader venner drikke en rus af fade og skåle for at få deres blusel at se. De mætted dig med skam for ære. Drik selv, hvis din forhud frem! Nu kommer bægeret fra Herrens højre til dig og skændsel til din ære." [Habakkus bog 2:15-16]

"Vin må ingen præst drikke, når han går ind i den indre forgård." [Ezekiels bog 44:21]

"Vor søn her er vanartet og genstridig, han vil ikke adlyde os, men er en ødeland og drukkenbolt." [5. Mosebog 21:20]

"Men de svarede: vi drikker ikke vin, for vor fader Jonadab, Rekabs søn, gav os det bud: I og jeres børn må aldrig drikke vin." [Jeremias' bog 35:6]

Jeg vil insha'Allah komme tilbage senere og komme med nogle bibelvers ang. svinekød.
HVis du er interesseret har jeg også mange bibelvers i min bog ang: Homoseksualitet, afgudsdyrkelse, omskæring, kvindeundertrykkelse, slagtning af dyr, æresdrab samt kvindens tildækning af hår.

Det er meget sjovt sådan som kristendommen og islam har enkelte ligheder. :lol:
Senest rettet af Amirah man apr 28, 2008 22:00, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Amirah

Indlægby muslim-fra-libanon » man apr 28, 2008 21:16

Salam alakom

Søster Amirah, den bog lyder (muligvis) interessant. Kunne vi få navnet på bogen:D

Kvindes tildækning vil være interessant, at få mere viden om :prik:

Barak'allah fiki
muslim-fra-libanon

Indlægby Amirah » man apr 28, 2008 21:59

Wa aleykum as'salam

Bogen hedder "Åbn Bøgerne", af Shakir Thoning. Bogen giver et godt indblik i lighederne mellem kristendommen, jødedommen og islam.

Den kan købes hos islamguide.dk

Her er bibelvers ang. kvindens tildækning af hår:

"Men enhver kvinde, der har utildækket hoved, når hun beder eller profeterer, bringer skam over sit hoved; for det er det samme som om hun havde ladet sit hår rage af. For når en kvinde ikke vil tildække sit hoved, kan hun lige så godt klippe sit hår af, men det er usømmeligt for en kvinde at lade sit hår klippe eller rage af, så hun må tildække sit hoved." [1. Korinterbrev 11:5-6]

"Døm selv: er det usømmeligt, at en kvinde beder til gud med utildækket hoved?" [1. Korinterbrev 11:13]
Senest rettet af Amirah man apr 28, 2008 22:11, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Amirah

Indlægby Amirah » man apr 28, 2008 22:10

Bibelvers ang. svinekød:

"Jeg udbredte dagen lang hænderne til et genstridigt folk, der vandrer en vej som er ond, en vej efter egne tanker, et folk, som uden ophør krænker mig op i mit åsyn, som slagter ofre i haver, lader offerild lue på teglsten, som tager sæde i grave og om natten er på skjulte steder, som spiser svinekød og har væmmelige ting i deres skåle." [Esajas' bog 65:2-4]

"Svinet, for det har vel klove, helt spaltede klove, men tygger ikke drøv, det skal være jer urent." [3. Mosebog 11:7]

"Ej heller svinet, for det har vel klove, men tygger ikke drøv, det skal være jer urent. Deres kød må i ikke spise, og ved deres ådsler må i ikke røre." [5. Mosebog 14:8]

"De, som helliger og vier sig for lundene, følgende en i deres midte, de som æder svinekød og kød af kryb og mus, deres gerninger og deres tanker skal forgå til hobe, lyder det fra Herren." [Esajas' bog 66:17]
Brugeravatar
Amirah

Indlægby MissTurkii » tirs apr 29, 2008 14:14

Tusind Tak Amirah ;)

Ja , jeg er interresseret i andre bibelvers om Homoseksualitet, afgudsdyrkelse, omskæring, kvindeundertrykkelse, slagtning af dyr, æresdrab.

Jeg synes det godt at samligne Islam og Kristendommen i religionstimen, for dem fra klassen tror kun at disse ting.
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby believer » tirs apr 29, 2008 16:16

noget jeg aldrig har forstået er det nye og det gamle testamente.

tror alle kristne på begge testamenter eller hvordan?
og snakkede med en eks-kristen og han sagde hans præst drikke sig fuld osv,
believer

Indlægby AllegriMiserere » tirs apr 29, 2008 16:37

MissTurkii skrev:Tusind Tak Amirah ;)

Ja , jeg er interresseret i andre bibelvers om Homoseksualitet, afgudsdyrkelse, omskæring, kvindeundertrykkelse, slagtning af dyr, æresdrab.

Jeg synes det godt at samligne Islam og Kristendommen i religionstimen, for dem fra klassen tror kun at disse ting.

Salaam,

Her er hvad jeg hurtigt kunne finde frem af biblen på nogle af de emner du efterspørger;

Omskæring;
1 Korinterbrev 7:19 "Det kommer ikke an på omskjærelse, og det kommer ikke an på forhud, men på å holde Guds bud."

Homoseksualitet;
3. Mosebog 18:22 "Hos en mann skal du ikke ligge som en ligger hos en kvinne; det er en vederstyggelighet."

26 لِهَذَا السَّبَبِ أَسْلَمَهُمُ اللهُ إِلَى الشَّهَوَاتِ الْمُخْزِيَةِ. فَإِنَّ إِنَاثَهُمْ تَحَوَّلْنَ عَنِ اسْتِعْمَالِ أَجْسَادِهِنَّ بِالطَّرِيقَةِ الطَّبِيعِيَّةِ إِلَى اسْتِعْمَالِهَا بِطَرِيقَةٍ مُخَالِفَةٍ لِلطَّبِيعَةِ.

27 وَكَذلِكَ تَحَوَّلَ الذُّكُورُ أَيْضاً عَنِ اسْتِعْمَالِ الأُنْثَى بِالطَّرِيقَةِ الطَّبِيعِيَّةِ، وَالْتَهَبُوا شَهْوَةً بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ، مُرْتَكِبِينَ الْفَحْشَاءَ ذُكُوراً بِذُكُورٍ، فَاسْتَحَقُّوا أَنْ يَنَالُوا فِي أَنْفُسِهِمِ الْجَزَاءَ الْعَادِلَ عَلَى ضَلاَلِهِمْ.

Homoseksualitet/afgudsdyrkelse;
ﻛﻮﺭﻧﺜﻮﺱ ﺍﻻﻭﻝ 6:9

9 أَمَا تَعْلَمُونَ أَنَّ الظَّالِمِينَ لَنْ يَرِثُوا مَلَكُوتَ اللهِ؟ لاَ تَضِلُّوا: فَإِنَّ مَلَكُوتَ اللهِ لَنْ يَرِثَهُ الزُّنَاةُ وَلاَ عَابِدُو الأَصْنَامِ وَلاَ الْفَاسِقُونَ وَلاَ الْمُتَخَنِّثُونَ وَلاَ مُضَاجِعُو الذُّكُو

Æresdrab;
2 Mosebog 21:17:
17 Den, der forbander sin Fader eller Moder, skal lide Døden.

3 Mosebog 20:9
9 Thi enhver, som forbander sin Fader og sin Moder, skal lide Døden; han har forbandet sin Fader og sin Moder, derfor hviler der Blodskyld på ham.

Vær dog opmærksom på konteksten af disse vers, samt deres placering i biblen (DGT) og denne betydning for kristne. De gamle regler var tidsbegrænsede, mens de universelle kristne livsregler er givet af Jesus under bjergprædikenen. [primært] Matthæusevangeliet kapitel 5-7
Brugeravatar
AllegriMiserere

Indlægby AllegriMiserere » tirs apr 29, 2008 16:49

believer skrev:noget jeg aldrig har forstået er det nye og det gamle testamente.

Salaam,

Det Gamle Testamente er det historiske tillæg til biblen. Vi tror på at ordet kommer fra Gud, men at de var begrænsede i deres tid og rum.

Dette er bl.a. baseret på den nye pagt Jesus sluttede med gud i Det Nye Testamente (eller på græsk Καινή Διαθήκη som også betyder den nye pagt).

(kig bl.a. på Jeremiah 31:31–34; Luke 22:20; 2Cor 2–3; Heb 8–9)

Der er meget mere omkring bibelsk lov og dens gyldighed som jeg kan prøve at forklare en dag jeg har lidt mere tid.

Venligst.
Brugeravatar
AllegriMiserere

Indlægby Amirah » tirs apr 29, 2008 18:28

Wa aleykum as'salam søster MissTurkii.

Det var da så lidt. Her er så resten:

Her er bibelvers ang. afgudsdyrkelse:

"Men I skal nedbryde deres altre, sønderslå deres stenstøtter og omhugge deres asjerastøtter. For du må ikke tilbede nogen anden gud..." [2. Mosebog 34:13-14]

"...Du skal tjene Herren din Gud og tjene Ham alene."[Matt. evang. 4:10]

Bibelvers ang. homoseksualitet:

"Hos en mand må du ikke ligge, som man ligger hos en kvinde, der er en vederstyggelighed." [3. Mosebog 18:22]

"Om nogen ligger hos en mand, på samme måde som man ligger hos en kvinde, da har de begge øvet en vederstyggelighed, de skal lide døden, der ligger blodskyld på dem." [3. Mosebog 20:13]

Bibelvers ang. omskæring:

"I skal omskæres på jeres forhud, det skal være et pagtstegn mellem Mig og jer." [1. Mosebog 17:11]

"...For uomskårne, urene folk skal ej mere komme ind. " [Esajas' bog 52:1]

Bibel-vers ang. kvindeundertrykkelse:

(Det skal lige siges at det er forfatteren af bogen "Åbn Bøgerne" der mener at disse bibelvers giver udtryk for at kristendommen er kvindeundertrykkende)

"Ligesom i alle de helliges menigheder skal kvinderne tie i jeres menighedsforsamlinger, for det tilstedes dem ikke at tale, men de skal underordne sig, som loven også siger. Er der noget, de ønsker oplyst, lad dem spørge deres mænd hjemme, for det er usømmeligt for en kvinde at tale i en menighedsforsamling. Eller er det måske fra jer, Guds ord er gået ud? Eller er det til jer alene det er kommet." [1. Korinterbrev 14:34-36]

"Han havde 700 fyrstelige hustruer og 300 medhustruer..." [1. Kongebog 11:3]

"For en mand er sin hustrus hoved, ligesom Kristus er kirkens hoved, han er som sit legemes frelser. Ja, ligesom kirken underordner sig under Kristus, skal også hustruerne underordne sig under deres mænd i alt." [Efeserbrevet 5:23-24]

"Så drog kongen ud, fulgt af hele sit hus, dog lod kongen ti medhustruer blive tilbage for at se efter huset." [2. Samuels bog 15:16]

"Manden blev jo ikke skabt for kvindens skyld, men kvinden for mandens skyld." [1. Korinterbrev 11:9]

"Men de gifte byder jeg, dog ikke jeg, men Herren, at en hustru ikke må skille sig fra sin mand, og hvis hun alligevel skiller sig fra ham, skal hun vedblive at være ugift eller forlige sig med en mand..." [1. Korinterbrev 7:10-11]

"Kvinderne bør i stilhed tage mod belæring og underordne sig i alle måder, men at optræde som lærer tillader jeg ikke en kvinde, heller ikke at byde over sin mand, men hun skal leve i stilhed." [1. Timoteus brev 2:11-12]

"Ligeledes skal i hustruer underordne jer under jeres mænd, så også de mænd, der ikke vil lyde ordet, kan vindes uden ord ved deres hustruers færd." [Peters 1. brev 3:1]

Bibelvers ang. slagtning af dyr:

"Om nogen af israelitterne eller af de fremmede, der bor iblandt dem, nedlægger et stykke vildt eller en fugl af den slags, der må spises, da skal han lade blodet løbe ud og dække det med jord." [3. Mosebog 17:13-14]

"Kun må du ufravigeligt afholde dig fra at nyde blodet; for blodet er sjælen, og du må ikke nyde sjælen sammen med kødet. Du må ikke nyde det, men du skal lade det løbe ud på jorden som vand. Afhold dig fra at nyde det, for at det kan gå dig og dine børn efter dig vel, idet du gør, hvad der er ret i Herrens øjne." [5. Mosebog 12:23-25]

Bibelvers ang. æresdrab:

"...Din sønnekone Tamar har øvet utugt og er blevet frugtsommelig! Da sagde Juda: Før hende ud for at hun kan blive brændt." [1. Mosebog 38:24]

"Men da han kom hjem, greb han en kniv, tog sin medhustru, skar hende i tolv stykker, ledemod for ledemod, og sendte stykkerne rundt i hele Israels land." [Dommerbogen 19:29]

"Dersom din broder eller halvbroder, din søn eller datter, din hustru som du favner, eller din ven der er dig kær som dit eget liv, hemmeligt vil lokke dig til at gå hen og dyrke andre guder, som hverken du eller dine fædre før kendte til, af de folkeslags guder, der bor rundt om jer, der være sig nær eller fjernt, fra den ene ende af jorden til den anden, så må du ikke føje ham eller høre på ham; og du skal ikke have medlidenhed med ham, vise ham skånsel eller holde hånden over ham, men du skal slå ham ihjel; din hånd skal være den første, der løfter sig imod ham for at slå ham ihjel, siden alle de andres hånd. Du skal stene ham til døde, fordi han forsøgte at føre dig til frafald fra Herren din Gud." [5. Mosebog 13:6-10]

"...vor søn her er vanartet og genstridig; han vil ikke adlyde os, men er en ødeland og drukkenbolt. Derpå skal alle mændene i hans by stene ham til døde. Således skal du udrydde det onde af din midte, og hele Israel skal høre det og gribes af frygt." [5. Mosebog 21:20-21]

"Når en mand inde i byen træffer en jomfru, der er trolovet med en anden, og har samleje med hende, skal i føre dem begge ud til byens port og stene dem til døde, pigen fordi hun ikke skreg om hjælp i byen, og manden, fordi han krænkede sin næstes brud." [5. Mosebog 22:23-24]
Brugeravatar
Amirah

Indlægby MissTurkii » tirs apr 29, 2008 18:53

selam

tak søster ;)

Kan du også finde hvad islam siger til disse ting, som hadis - altså som bevis i klassen.

Hvis du forstår - kan ik forklare det helt s:
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby believer » ons apr 30, 2008 09:57

AllegriMiserere

kan du ikke forholde dig til de vers, om homoseksualitet, kvindeundertrykkelse, alkohol, og sige om det passer..
ellertaget ud af kontekst, og du kan bevise det.

:)
believer

Indlægby Herian » ons apr 30, 2008 10:37

believer skrev:noget jeg aldrig har forstået er det nye og det gamle testamente.

Kristne tror på Bibelen som Guds Ord.

M.h.t. loven siger Jesus følgende:

Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget. For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.

M.v.h. Herian
Brugeravatar
Herian

Indlægby Abu Saif » ons apr 30, 2008 13:26

Herian skrev:

Kristne tror på Bibelen som Guds Ord.

M.h.t. loven siger Jesus følgende:

Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget. For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.

M.v.h. Herian

kære Herian
jeg synes det er rigtig sjovt at folk bruger de vers i biblen som det passer dem. ifølge disse citater fra NT så siger Jesus at han kommet for at opfylde Moseloven? hvordan så i alverden mener I (kristne) at Jesus er kommet med to nye love?

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi
Køn: Hankøn

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby Herian » ons apr 30, 2008 16:37

koulij skrev: kære Herian
jeg synes det er rigtig sjovt at folk bruger de vers i biblen som det passer dem. ifølge disse citater fra NT så siger Jesus at han kommet for at opfylde Moseloven? hvordan så i alverden mener I (kristne) at Jesus er kommet med to nye love?

Hvad er det for to nye love, jeg skulle mene, at Jesus er kommet med??
m.v.h. Herian
Brugeravatar
Herian

Indlægby Mujahid » ons apr 30, 2008 17:01

AllegriMiserere skrev:
Dette er bl.a. baseret på den nye pagt Jesus sluttede med gud i Det Nye Testamente

Det lyder som om at Gud og Jesus ikke er én? Er jesus ikke Gud for dig?
لا دارَ للمرءِ بعد الموتِ يسكنُها *** إلا التي كان قبل الموت يبنيها
فمن بناها بخير طاب مسكنُه *** ومن بناها بشرٍّ خَابَ بانِيها
Brugeravatar
Mujahid
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Dunya
Tro: Sunni/Shâfi'î

Indlægby Abu Saif » ons apr 30, 2008 17:30

Herian skrev:

m.v.h. Herian

det må du spørge Julia, det var hende der skrev det i en tråd, jeg kan sagtens lede efter den, men det gider jeg ikke nu. jeg venter til hun dukker op. og hvis hun ikke vil skal jeg nok (inshaAllah) finde den.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby believer » ons apr 30, 2008 17:33

som sagt gider du forholde dig til versene om homoseksualitet, kvinde undtrykkelse osv..

specielt dette vers:
"Manden blev jo ikke skabt for kvindens skyld, men kvinden for mandens skyld." [1. Korinterbrev 11:9]
believer

Indlægby abustef » ons apr 30, 2008 23:35

hej AllegriMiserere...

med hensyn til din fremstiling om at mark 7 skulle gøre op med forbudet mod svin, så er der noget du har misforstået, og det er tydeligt du tager verset ud af kontekst, jeg ved så ikke om du har læst konteksten, men hvis du tog dig tid til at gøre det ville du se at diskussion som jesus har med farisærere intet har med mad at gøre, den er faktisk helt anderledes, lad os se historien i dens kontekst...

farisærerne der kommer til jesus ser at jesus disciple ikke vasker hænder, hvilket de ser som forkert i henhold til jødisk tradition, og de mener at hvis de ikke vasker hænder så de "defile". det er ikke mad der i denne kontekst gør en mand uren( "defile"), men spørgsmålet om at vaske hænder:

"Now when they saw some of His disciples eat bread with defiled, that is, with unwashed hands, they found fault" (mark 7:2)

de spørger endvidere jesus hvorfor hans disciple ikke ikke vasker hænder før de spiser:

"They asked Jesus, "Why do Your disciples not walk according to the tradition of the elders, but eat bread with unwashed hands?" (mark 7:5)

jesus svarer at det ikke er det der kommer udefra der gør en uren, men ens indre, så hans svarer altså på farisærenes konstatering om at de ikke vasker hænder, han siger at maden ikke er uren fordi man ikke vasker hænder, husk nu at "defile" altså det der er urent ikke er mad i denne passage, men det urene er ikke at vaske hænder, dette blev klargjort i stykke to:
"There is nothing from without a man, that entering into him can defile him: but the things which come out of him, those are they that defile the man"(mark 7:15)

dette er konteksten, netop at jesus siger at man ikke behøver at vaske hænder for at maden er ren , fordi mad går ikke ens hjerte, nej det bliver fordøjet i maven, dette har intet at gøre med at man gerne må bryde de regulationer som gud har redegjort for i det gamle testamente, fordi dette vers handler ikke om mad, men om rituel renlighed, dette faktum er tydeligt hvis du ser konteksten.

men lad os antage at dit argument holder og at jesus ophæver forbudet, så er der modsætninger i guds ord, fordi dette er ikke hvad peter lærte de kristne. lad os huske peters vision da han vandrede og gud kom til ham og gav ham alle dyr:
"But Peter said, Not so, Lord; for I have never eaten any thing that is common or unclean.(acts 10:14)

så peter siger altså til gud at han ikke spiser urent kød, dette giver jo ikke mening udfra din logik, fordi jesus jo har fortalt peter og de andre disciple at de må spise alt mellem himmel og jord.

men det bliver bedre, fordi der var flere apostle der mente at man ikke kan spise alt:
"For it seemed good to the Holy Ghost, and to us, to lay upon you no greater burden than these necessary things;
That ye abstain from meats offered to idols, and from blood, and from things strangled, and from fornication: from which if ye keep yourselves, ye shall do well. Fare ye well"(acts 15:28-29)

dette var hvad apostlene prædikede, hvilket der er godt i helligåndens navn, nemlig at holde sig fra at spise kød som er offret, eller kvælt eller indeholder blod, og helligånden er jo jesus, så hvad mener jesus, kan man spise alt eller kan man ikke, dette tror jeg du skal tage stilling til.

derfor husk altid at se på konteksten i et vers, ik bare fortolk udfra en strofe, og læg mærke til at jeg gav dig sammenhængen i alle de bibelvers jeg postede.

hilsen martin
Brugeravatar
abustef

Geografisk sted: odenze

Indlægby Herian » fre maj 02, 2008 05:49

abustef skrev:hej AllegriMiserere...

med hensyn til din fremstiling om at mark 7 skulle gøre op med forbudet mod svin, så er der noget du har misforstået, og det er tydeligt du tager verset ud af kontekst, jeg ved så ikke om du har læst konteksten, men hvis du tog dig tid til at gøre det ville du se at diskussion som jesus har med farisærere intet har med mad at gøre, den er faktisk helt anderledes, lad os se historien i dens kontekst...

Du er ikke enig med Markus, der har skrevet evangeliet:

Farisæerne og nogle skriftkloge, som var kommet fra Jerusalem, samlede sig omkring Jesus. Og de så, at nogle af hans disciple spiste med urene hænder, det vil sige uden at vaske dem. Farisæerne og jøderne i det hele taget spiser nemlig ikke, før de har vasket hænderne med en håndfuld vand for at overholde de gamles overlevering; og de spiser ikke noget fra torvet, uden at de skyller det; og der er meget andet, som de overholder ifølge overleveringen: at skylle bægre, krus, kobbertøj og bænke. Farisæerne og de skriftkloge spurgte ham så: »Hvorfor følger dine disciple ikke de gamles overlevering, men spiser med urene hænder?« Men han sagde til dem: »Esajas profeterede rigtigt om jer hyklere, sådan som der står skrevet:
Dette folk ærer mig med læberne,
men deres hjerte er langt borte fra mig,
forgæves dyrker de mig,
for det, de lærer, er menneskebud.
I har tilsidesat Guds bud og overholder kun menneskers overlevering.«
Og han sagde til dem: »Hvor kønt! I forkaster Guds bud for at indføre jeres egen overlevering. Moses har jo sagt: ›Ær din far og din mor!‹ og: ›Den, der forbander sin far eller sin mor, skal lide døden.‹ Men I siger: Hvis et menneske siger til sin far eller sin mor: Det, du skulle have haft som hjælp af mig, skal være korban – det vil sige tempelgave – så tillader I ikke længere, at han gør noget for sin far eller sin mor. I sætter Guds ord ud af kraft med jeres egen overlevering. Og meget andet af den slags gør I.«

Og han kaldte atter skaren til sig og sagde: »Hør mig, alle sammen, og forstå: Der er intet, som kommer ind i et menneske udefra, der kan gøre det urent, men det er det, som kommer ud af et menneske, der gør et menneske urent. Har nogen ører at høre med, skal han høre!«

Da han var kommet inden døre, væk fra skaren, spurgte hans disciple ham om lignelsen. Og han sagde til dem: »Så er da også I uforstandige? Fatter I ikke, at alt det, som kommer ind i et menneske udefra, ikke kan gøre det urent? For det kommer ikke ind i hjertet, men ned i maven, og det kommer ud igen.« Dermed erklærede han al slags mad for ren. Og han sagde: »Det er det, som kommer ud af et menneske, der gør et menneske urent. For indefra, fra menneskenes hjerte, kommer de onde tanker, utugt, tyveri, mord, ægteskabsbrud, griskhed, ondskab, svig, umådehold, misundelse, bespottelse, hovmod, tåbelighed. Alt dette onde kommer indefra og gør et menneske urent.«

Hvad angår Peters vision, står der sådan:

Den næste dag, da de var undervejs og nærmede sig byen, gik Peter ved den sjette time op på taget for at bede. Da blev han sulten og ville have noget at spise. Mens man tilberedte det, faldt han i henrykkelse, og han så himlen åben og noget komme ned, som lignede en stor dug, der ved de fire hjørner blev sænket ned på jorden. I den var der alle slags af jordens firbenede dyr og krybdyr og af himlens fugle. Og en røst lød til ham: »Rejs dig, Peter, slagt og spis!« Men Peter svarede: »Ikke tale om, Herre, for jeg har aldrig spist noget som helst vanhelligt og urent.« Så lød røsten igen til ham, for anden gang: »Hvad Gud har erklæret for rent, må du ikke kalde vanhelligt.« Dette skete tre gange, og straks efter blev det hele taget op til himlen.

Peter beretter jo ærligt nok, at Gud var nødt til at vise ham synet tre gange, før han fattede meningen. (Som forøvrigt var, at han godt måtte tage med de tre sendebud til Cornelius - da det åbenbart var ligeså forbudt for en jøde at besøge en hedning, som det var at spise urene dyr)

m.v.h. Herian
Brugeravatar
Herian

Indlægby Julia » fre maj 02, 2008 07:53

koulij skrev:
Herian skrev:

m.v.h. Herian

det må du spørge Julia, det var hende der skrev det i en tråd, jeg kan sagtens lede efter den, men det gider jeg ikke nu. jeg venter til hun dukker op. og hvis hun ikke vil skal jeg nok (inshaAllah) finde den.

Salam Koulij og Herian

Det er fra Mattæus ev. kap. 22, vers 34 etc.

Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, v35 og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve:

v36 »Mester, hvad er det største bud i loven?«

v37 Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ v38 Det er det største og det første bud.

v39 Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ v40 På de to bud hviler hele loven og profeterne.«
...For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.

(Det Nye Testamente, Romerbrevet, kap. 8, vers 38)
Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Tro: Kristen

Givet : 11 perler
Fået : 13 perler

Indlægby Abu Saif » fre maj 02, 2008 11:17

tak for hjælpen Julia

kære Herian, nu ved du hvad jeg talt om. så håber jeg at jeg får en forklaring på hvordan man skal bruge biblen eller bibelvers? for jeg synes stadigvæk det er sjovt at i bruger den samme vers flere gang og giver den forskellige betydning som er modsigende når det passer jeg.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Julia » fre maj 02, 2008 12:41

koulij skrev:tak for hjælpen Julia

kære Herian, nu ved du hvad jeg talt om. så håber jeg at jeg får en forklaring på hvordan man skal bruge biblen eller bibelvers? for jeg synes stadigvæk det er sjovt at i bruger den samme vers flere gang og giver den forskellige betydning som er modsigende når det passer jeg.

Selv tak, Koulij,

Nu er det jo ikke nogle NYE love i den forstand.
Jesus opsummerer på en meget smuk og dyb måde hvad sand Gudsdyrkelse og - hengivenhed centrerer sig om.

Det er KERNEN og hovedstammen (hvis du forstår hvad jeg mener...altså i forståelsen af stammen/roden på et træ) i lovens bud, som Jesus skitserer.
...For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.

Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Indlægby Julia » fre maj 02, 2008 12:44

p.s. Det er vigtigt at Jesus slår fast at HAN opfylder LOVEN.

(jvf. Herians kommentar om Jesu tale : "Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde").
Det er DERFOR at rituel renhed/urenhed for mennesker i forhold til "kontakten" med Gud er anderledes for kristne.

Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Indlægby abustef » fre maj 02, 2008 12:54

hej Herian

jeg forstår ikke hvorfor du poster hele verset i konteksten når jeg har forklaret konteksten, nemlig at verset ikke handler om mad men om rituel renlighed og spørgsmålet om at disciplene ikke vasker hænder, dette er hvordan verset forstås.

Du er ikke enig med Markus, der har skrevet evangeliet

haha den her er da for sjov, mener du at markus skulle have skrevet at dette betød at jesus gjorde at mad tilladt, så skal du vidst lige læse op på din viden om biblen, fordi når der i new international version oversættelsen står "For it doesn't go into his heart but into his stomach, and then out of his body." (In saying this, Jesus declared all foods "clean.")"(mark 7:19) så er det fordi det er en tilføjelse af oversætteren. Du skal jo huske på at new international version er fra 1978, og er en kritiseret oversættelse i nogle kristne kredse.

den bible som vi skal forholde os til er selvfølgelig King James Version, som er den bibel som er mest brugt og den første officielle engelske oversættelse fra 1611.

men hvad står der så i king james versionen om markus 7 ja lad os se: "Because it entereth not into his heart, but into the belly, and goeth out into the draught, purging all meats?"(mark 7:19)

kan du se der står ingenting i parantes om at jesus har eklæret " Dermed erklærede han al slags mad for ren" dette er en ting som oversætteren har tilføjet i new international version.

så til næste gang så lad være med at bruge denne selektive metode af biblen, du tager det der støtter dit argument, men undsiger det der er realiteten, netop at det der støtter dit argument er en tilføjelse i en nyere version af biblen og ikke en del af apostolsk tradition.
men dette er et normalt problem når man har så mange forskellige versioner af biblen, der allesammen siger så forskellige ting, og så tilføjer de noget og sletter noget, det ikke til at holde styr på mere.

med hensyn til din tilgang til peters vision, så diskuterer du det irrationelt, jeg ved godt at gud gav peter mad som er rent, det er ikke det vi diskuterer, men jeg sætter spørgsmål tegn ved peters udtalelse om at han ikke vil spise af det som gud gav han, fordi han tvivler på det er urent. dette burde jo ikke kunne lade sig gøre ifølge jeres logik, fordi jesus mange år før denne episode har fortalt peter at han må spise alt, kan du se problemet, det giver ikke mening at peter siger til gud at han ikke spiser urent, når han allerede har fået at vide af jesus, at han kan spise alt.

og du svarede ikke på mit sidste argument om at disciplene i biblen mange år efter jesus stadig prædikede at der var noget kød man ikke må spise, når jesus har sagt at man må spise alt

og please svar udfra realiteten, ikke snak udenom, og kom med ting som er irrelevente, hold dig til de problemer som jeg har stillet op.

hilsen Martin
Brugeravatar
abustef

Geografisk sted: odenze

Indlægby Abu Saif » fre maj 02, 2008 12:57

Julia skrev:
koulij skrev:tak for hjælpen Julia

Selv tak, Koulij,

Nu er det jo ikke nogle NYE love i den forstand.
Jesus opsummerer på en meget smuk og dyb måde hvad sand Gudsdyrkelse og - hengivenhed centrerer sig om.

Det er KERNEN og hovedstammen (hvis du forstår hvad jeg mener...altså i forståelsen af stammen/roden på et træ) i lovens bud, som Jesus skitserer.

Julia sidste gang da du sagde at jesus kom med det to nye bud eller regler eller lov var i forbindelse med at DGT er barbarisk, eller har barbariske lov. og den diskussion kan jeg godt huske hvor du siger at det regler gælder ikke mere fordi Jesus kom med det to nye regler.
så her er spørgsmålet kom jesus med nye lov eller vil han opfylde det lov der er i GT? det er enten eller. min undring var og er, hvorfor i bruger de vers som det passer jer?
D.V.S. når man nævner de barbariske lov i GT så gælder det ikke fordi jesus kom med nogle nye som anullere de gamle. ellers gælder normalt.!!

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Peter » lør maj 03, 2008 00:33

abustef skrev:hej Herian

jeg forstår ikke hvorfor du poster hele verset i konteksten når jeg har forklaret konteksten, nemlig at verset ikke handler om mad men om rituel renlighed og spørgsmålet om at disciplene ikke vasker hænder, dette er hvordan verset forstås.

Du er ikke enig med Markus, der har skrevet evangeliet

haha den her er da for sjov, mener du at markus skulle have skrevet at dette betød at jesus gjorde at mad tilladt, så skal du vidst lige læse op på din viden om biblen, fordi når der i new international version oversættelsen står "For it doesn't go into his heart but into his stomach, and then out of his body." (In saying this, Jesus declared all foods "clean.")"(mark 7:19) så er det fordi det er en tilføjelse af oversætteren. Du skal jo huske på at new international version er fra 1978, og er en kritiseret oversættelse i nogle kristne kredse.

den bible som vi skal forholde os til er selvfølgelig King James Version, som er den bibel som er mest brugt og den første officielle engelske oversættelse fra 1611.

men hvad står der så i king james versionen om markus 7 ja lad os se: "Because it entereth not into his heart, but into the belly, and goeth out into the draught, purging all meats?"(mark 7:19)

kan du se der står ingenting i parantes om at jesus har eklæret " Dermed erklærede han al slags mad for ren" dette er en ting som oversætteren har tilføjet i new international version.

så til næste gang så lad være med at bruge denne selektive metode af biblen, du tager det der støtter dit argument, men undsiger det der er realiteten, netop at det der støtter dit argument er en tilføjelse i en nyere version af biblen og ikke en del af apostolsk tradition.
men dette er et normalt problem når man har så mange forskellige versioner af biblen, der allesammen siger så forskellige ting, og så tilføjer de noget og sletter noget, det ikke til at holde styr på mere.

med hensyn til din tilgang til peters vision, så diskuterer du det irrationelt, jeg ved godt at gud gav peter mad som er rent, det er ikke det vi diskuterer, men jeg sætter spørgsmål tegn ved peters udtalelse om at han ikke vil spise af det som gud gav han, fordi han tvivler på det er urent. dette burde jo ikke kunne lade sig gøre ifølge jeres logik, fordi jesus mange år før denne episode har fortalt peter at han må spise alt, kan du se problemet, det giver ikke mening at peter siger til gud at han ikke spiser urent, når han allerede har fået at vide af jesus, at han kan spise alt.

og du svarede ikke på mit sidste argument om at disciplene i biblen mange år efter jesus stadig prædikede at der var noget kød man ikke må spise, når jesus har sagt at man må spise alt

og please svar udfra realiteten, ikke snak udenom, og kom med ting som er irrelevente, hold dig til de problemer som jeg har stillet op.

hilsen Martin

Hej Martin

Hvad er din begrundelse for at King James version af Bibelen er bedre end Herians citat? Generelt må man formode at nyere oversættelser bygger på gamle erfaringer, men derudover kan udnytte ny forskning og derfor er bedre. King James er temmelig gammel og så vidt jeg ved det første forsøg på at oversætte Bibelen til "dagligsprog". Man bør derfor forvente en del fejl i denne version.
Herians citat er komplet, og tilføjelsen er ikke foretaget af oversætteren. Dette er et generelt princip for alle nyere oversættelser af Bibelen.

/Peter
Brugeravatar
Peter
Aktiv Bruger

Næste

Lignende emner

Tilbage til Religiøs Dialog