Redaktør: Fri Debat Mods
November skrev:koranen står der også at profeterne (fvmd) blev sendt til et bestemt folk, men siger koranen det samme om mohammed (fvmh)?
Nu er vel Muhammed vel også indkluderet i "profeterne". Derudover kan du i finde i 14:4 at svaret på dit spørgsmål er ja.
Det fremgår da meget klart at der ikke er udsendt nogen udsending (profeter) ud til andre end til det folk som taler samme sprog som disse! Ergo Muhammed blev udsendt til de daværende arabisk talende og ingen andre.
November skrev:14:4 i koranen af Ellen Wullf: "Vi har ikke sendt nogen udsending ud, undtagen i sit eget folks tungemål, så han kan give dem klarhed. Gud vildleder, hvem Han vil, og retleder, hvem Han vil. Han er Den Mægtige og Den Vise."
Det fremgår da meget klart at der ikke er udsendt nogen udsending (profeter) ud til andre end til det folk som taler samme sprog som disse! Ergo Muhammed blev udsendt til de daværende arabisk talende og ingen andre.

Vil det ikke være bedst at lade muslimerne om at afgør hvad de tror på
Tak fordi du også har bevist med dit indlæg, at videnskaben af Quran fortolkning ikke er en sag for lægfolk.
Sjovt at du skriver sådan - tråden begyndte netop med en "muslim" der kritiserede kristendommen.
Hvis du vil have respekt for din tolkning må du ligeledes vise respekt for andres tolkninger - respekt går begge veje.

koulij skrev:men hvorfor prøver Mætthæus at tillpasse historien sådan så Moses ligner Jesus? jo fordi i GT 5. Mosebog kapitel 18 vers 17
[i]Herren sagde da til mig: »De har ret i, hvad de siger! v18 Jeg vil af deres egen midte lade en profet som dig fremstå for dem, og jeg vil lægge mine ord i hans mund. Han skal forkynde dem alt det, jeg befaler ham,

koulij skrev:jeg sætter flere vers fra de hellige skrifter der bekræfter at Jesus er sendt for et bestemt folk.
Apost g. 13.23 Af hans slægt har Gud givet Israel en frelser, som han havde lovet, Jesus
Matthæus 2.6 Du, Betlehem i Judas land, du er på ingen måde den mindste blandt Judas fyrster. Fra dig skal der udgå en hersker, som skal vogte mit folk, Israel."
Har først nu kunnet bringe en kommentar til dit indlæg og har trukket denne lille passage ud, hvori du ikke citerer den fulde ordlyd i "vers 18". At få det på plads er ret så vigtigt.
Her er versets fulde ordlyd:
"Jeg vil lade en profet som dig fremstå for dem af deres brødre og lægge mine ord i hans mund, og han skal sige dem alt, hvad jeg byder ham!"
Hvis du læser her i vers 15, så siger Moses denne profetiske forudsigelse sådan:
"Herren din Gud vil lade en profet som mig fremstå af din midte, af dine brødre; ham skal I høre på."
- Bemærk det fremhævede "af deres brødre". Hvorfor har du udeladt disse tre ord i dit referat?
f.eks nu ''af deres brødre'' gør bare beviserne stærker. for vi er enig i at profeten isak og profeten ismael er brødre. mohammed nedstamer fra ismael derfor er isak's afkom og ismael's afkom er brødre.Kære koulij, du påstår at Mattæus prøver at "tilpasse" historien på Jesus. Og du prøver modsat at tilpasse historien på Muhammed.
Mattæus havde imidlertid ikke behov for at "tilpasse" historien/profetien på Jesus, for han var israelt/jøde og det bekræfter tydeligt at det er Jesus der hentydes til og ikke profeten Muhammed. For du mener vil ikke at Muhammed var jøde og ud af broderskab med israelitterne?
Tidligere i en tråd har jeg bragt 47 skriftsteder fra Det Gl. Testamente, der profetisk forudsiger konkrete hændelser om profeten Jesus - hændelser der opfyldes i Det nye Testamente.
Her er en kop af det igen og bemærk lige at 5. Mosebog, kap 18 også er nævnt her. Se de 3 henvisninger til skriftsteder i Det ny Testamente.
(fremhævet med rødt)
"Men siden I afviser det og ikke anser jer selv for værdige til evigt liv, så vender vi os til hedningerne. For således har Herren befalet os det:
Jeg har gjort dig til lys for folkene,
for at du skal være til frelse til jordens ende."
Du, Betlehem, Efrata, du er lille blandt Judas slægter. Fra dig skal der udgå én, som skal være hersker i Israel; hans udspring er i fortiden, i ældgamle dage. Men han skal prisgive dem, indtil den fødende kvinde har født, og resten af hans brødre vender tilbage til israelitterne. Da skal han træde frem og vogte i Herrens styrke, i Herren sin Guds navns storhed; de skal bo trygt, for hans magt når til jordens ender. Han skal være fredens herre. (Mika 5: 1 - 4)
m.v.h. Herian
Moses og Muhammed bragte nye regler og love til deres folk.
koulij:
jeg har udeladt disse tre ord så jeg kan bruge dem til næste gangf.eks nu ''af deres brødre'' gør bare beviserne stærker. for vi er enig i at profeten isak og profeten ismael er brødre. mohammed nedstamer fra ismael derfor er isak's afkom og ismael's afkom er brødre.

Frode skrev:Hej koulij
koulij:
jeg har udeladt disse tre ord så jeg kan bruge dem til næste gangf.eks nu ''af deres brødre'' gør bare beviserne stærker. for vi er enig i at profeten isak og profeten ismael er brødre. mohammed nedstamer fra ismael derfor er isak's afkom og ismael's afkom er brødre.
- Ja, vi kan blive enige om at Ismael og Isak er brødre, men det er jo ikke ensbetydende med at det var Ismael Gud ville oprette sin kommende "Nye pagt" med. Guds Ord viser meget klart og tydeligt at det var sønnen Isak.
Her kniber det med vores enighed - og vel ret så forståeligt.
I Bibelen, 1. Mosebog kap. 17 får Abraham klar besked om, at Gud vil ”velsigne” både Ismael’s og Isak’s afkom, men den nye pagt vil Gud oprette med sønnen Isak. Fra vers 15 lyder disse ord til Abraham:
”Gud sagde til Abraham: ”Din hustru Saraj skal du ikke mere kalde Saraj, hendes navn skal være Sara; jeg vil velsigne hende og give dig en søn også ved hende; jeg vil velsigne hende, og hun skal blive til folk, og folkeslags konger skal nedstamme fra hende!”
Da faldt Abraham på sit ansigt og lo, idet han tænkte: ”Kan en hundredårig få børn, og kan Sara med sine halvfemsinstyve år føde en søn?”
Abraham sagde derfor til Gud: ”Måtte dog Ismael leve for dit åsyn!”
Men Gud sagde: ”Nej, din ægtehustru Sara skal føde dig en søn, som du skal kalde Isak; med ham vil jeg oprette min pagt, og det skal være en evig pagt, der skal gælde hans afkom efter ham!
Men hvad Ismael angår, har jeg bønhørt dig: jeg vil velsigne ham og gøre ham frugtbar og give ham et overvættes talrigt afkom; tolv stammehøvdinger skal han avle, og jeg vil gøre ham til et stort folk.
Men min pagt opretter jeg med Isak, som Sara skal føde dig om et år ved denne tid.”
Så hørte han op at tale med ham; og Gud steg op fra Abraham. (1. Mosebog 17:15-22)
- Det er forresten ret så interessant at man i Det gamle Testamente i Bibelen kan finde både Ismaels og Isaks slægtsbog. Og endnu mer interessant er det, at i den "pagt", som Gud oprettede med Abraham er der i sidste instans beredt en varig fred på jorden mellem Ismaels og Isaks afkom - altså mellem ismaelitter og israelitter.
Ja, det lyder som utopi - men er det en freds- og frelsesplan som Gud Skaberen har åbenbaret og bestemt - hvem kan da hindre dens opfyldelse?
Kh
Frode
koulij skrev:salam alaykum Mujahid, tak for hjælpen.
jeg ser dig sidder fast i et hjørne, du kan næsten ikke bevæge dig.
først vil jeg sige at du skal huske at vi muslimer mener at biblene er ændret, så bare fordi i et andet vers står der noget andet. så lad os blive færdige med det vers i 5. Mosebog før vi kommer til 1. Mosebog, der er jo masser af vers i mellem de to.
vi vender lige tilbage. du stillet spørgsmål, hvorfor jeg udeladt de tre ord? jeg svaret. og nu nævner du et helt andet vers????? hvordan kan det være?
lad os lige tjekke og analysere hele verset.
Jeg vil lade en profet som dig. her er det Gud der taler til Moses. i fremtiden vil Gud sende en PROFET som moses.
fremstå for dem. fremstår overfor hvem? hvem er ''dem''? kan vi være enige i at ''dem'' er israelitter? det går jeg udfra vi gør.
af deres brødre og lægge mine ord i hans mund,
og han skal sige dem alt, hvad jeg byder ham!". af deres brødre, ordet ''deres'' referere til ''dem'' dvs israelitterne's brødre. hvem er israelitternes brødre? hvem slægter israelitterne? det gør araber (ismael's afkom).
håber du svare mine ''beskyldninger'' eller ''påstand'' fremfor at du fortæller mig at der findes et andet vers der siger noget andet.
Jeg vil lade en profet som dig. her er det Gud der taler til Moses. i fremtiden vil Gud sende en PROFET som moses.
fremstå for dem. fremstår overfor hvem? hvem er ''dem''? kan vi være enige i at ''dem'' er israelitter? det går jeg udfra vi gør.
af deres brødre og lægge mine ord i hans mund,
og han skal sige dem alt, hvad jeg byder ham!". af deres brødre, ordet ''deres'' referere til ''dem'' dvs israelitterne's brødre. hvem er israelitternes brødre? hvem slægter israelitterne? det gør araber (ismael's afkom).

Kære koulij,
En dag i fremtiden vil afklare , hvem af os to der egentlig sad "fast i et hjørne". Og samtidg forsøger du nu at sikre dig i vores diskusion, når du skriver: "først vil jeg sige at du skal huske at vi muslimer mener at biblene er ændret"
Det gør jo vores diskussion/dialog ret så meningsløs, dersom du gang på gang, når jeg henviser til et bekræftende skriftsted i Bibelen for min påstand - så er dit afvisende argument, at Bibelen "er ændret", vi kristne skulle ha' ændret på de profetiske åbenbaringer for at få dem til at passe på Jesus. Tværtimod synes jeg, det er jer muslimer som desperat prøver på at ændre på Bibelens tekster for at få dem til at passe ind i religionen Islam.
Koulij i dit citat her forsøger du på at få ordene drejet så det tilsyneladende kunne se ud til at den kommende profet skulle være af Ismael's afkom. Den er ikke holdbar.
Den konkrete bibelhistoriske sandhed er, at Jesus blev født som Bibelens profetiske skrifter forudsagde: 1. Mose 3:15; Esajas 9:1-7; 53:1-12
Profeten Jesus fremstod for sine brødre israelitterne/ det jødiske folk for omkring 2000 år siden. Og han havde som skriften siger: givet"afkald på sin guddomsskikelse" i Himlen, og havde taget "tjenerskikkelse" på og var blevet "mennesker lig. Jesus' tjeneste på jorden var at åbenbare Guds frelsesplan og fuldbyrde den. Og det gjorde han.
Den sidste befaling Jesus gav sine disciple og efterfølgere lød:
"Gå ud i al verden og forkynd evangeliet for al skabningen!"(Mark.16:15)
Og forkyndelse af Det Evangeliske Budskab: "Den nye Pagt" lyder stærkere end nogensinde før i denne tid ud over hele jorden. Mattæus refererer et udsagn af Jesus, hvor han siger:
"Og dette Evangelium om Riget skal prædikes over hele jorden til et vidnesbyrd for alle folkeslagene; og så skal enden komme."
Mujaahid skrev:Frode, tror du på at Gud er Én? (altså Gud+Jesus+Helligånden=1 Gud)
Hvis ja, hvad menes der med >Lægge mine ord i hans mund?
Hvis du mener at Jesus er Gud, hvem er det der lægger ord i hans mund?Hvem lægger ord i hvems mund?

frode skrev:- Jesus var ikke Gud eller guddommelig da han tjente på jorden, hvor han åbenbarede Guds frelsesplan for menneskene. Jesus gav"afkald på sin guddomsskikelse" i Himlen, og tog "tjenerskikkelse" og levede som et menneske - dog uden synd.
frode skrev:Ja, jeg tror på "én Gud": Gud-Fader, Gud Søn og Gud Helligånd.
Eller var de én, som derefter delte sig i 2?frode skrev:Og Jesus indtog igen sin "guddomsskikkelse" i Himlen, da han forlod jorden for ca. 2030 år siden.
- Jesus var ikke Gud eller guddommelig da han tjente på jorden, hvor han åbenbarede Guds frelsesplan for menneskene. Jesus gav"afkald på sin guddomsskikelse" i Himlen, og tog "tjenerskikkelse" og levede som et menneske - dog uden synd
?Hvad med det her vers :
"No one knows about that day or hour, not even the angels in heaven, nor the Son, but only the Father.
(From the NIV Bible, Matthew 24:36)"
Vil det sige da Jesus(Sønnen) og Faderen var én (altså før han kom ned på jorden) så kendte Jesus til The Our, da han jo ifølge dig var Gud ikke? Glemte han det da han kom ned på jorden, siden han siger dette?
Du skriver også:
"And Jesus said to him, ‘Why do you call me good? No one is good but God alone. (From the NIV Bible, Mark 10:18 )"
Er det fordi at han ikke var Gud da han sagde dette?
koulij skrev:Julia velkomme tilbagem, håber du nød bryllupet.
lige et spørgsmål ang. dit svar til bror Mujahid.
er Jesus profet eller Gud'ssøn?
| The Muslim Jesus Forum: Multimedie Forfatter: slettet2009 Svar: 0 |
Jesus i Islam?? Forum: Islam Forfatter: Savannah Svar: 3 |
Profeten(fvmh) & Ahlulbait (: Forum: Islam Forfatter: ~NoorMuhammed~ Svar: 20 |
Mohammed tegningerne? Forum: Sagen om tegningerne Forfatter: InkDot Svar: 9 |
TV2 kl. 22.50: Jesus og Da Vinci-mysteriet Forum: Politik og samfund Forfatter: Uffe Svar: 0 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster