Redaktør: Fri Debat Mods
koulij skrev:hej
siden der er mange kristne i dette forum, vil jeg gerne vide noget om helved og straf
1-hvilken straf og/eller ender man i helvede hvis man ikke tror på at Jesus er guds søn?
2-hvordan står man til regnskab hvis man død før jesus kom til?
4-hvis jesus skulle en tur i de dødsrige, hvorfor gør han det ikke engang for alle når vi alle dør?
5- hvem med de onde personer der har begået synder utallige gang og døde syndige før jesus kom til, får de også et besøg af jesus så de kan beslutte sig om de vil være kristne?
Naadje skrev:Hej Herien
Håber at du har det ved godt helbred, og nyder de dejlige solrige dage.Jeg er lidt nysgerrig:
Jeg kan kun svare for mig selv
Hvordan kan du svare for dig selv - hvordan skal det forstås?
. Ja det er skønt at se solen nu, selvom her er hundekoldt.
koulij skrev:hej Herian
jeg håber jeg får svar på alle mine 5 spørgsmål tydeligt, jeg kan nemlig ikke se nogle svar i dit indlæg.
men bare så du ved det, det er bare nogle indledende spørgsmål mine rigtig (eller det jeg er efter) kommer når jeg har fået nogle svar på nogle af mine sp. så bare være forsigtige med det.
tak.
koulij skrev:okay historien svare ikke på alle mine spørgsmål. eller måske kan jeg ikke se det. men inden jeg går igang med det så vil jeg lige spørge om hvilken to steder som abraham snakker om ''Desuden er der lagt en dyb kløft mellem os og jer''
For det første: Der står faktisk intet i Bibelen om Jesu ophold i dødsriget! Når vi bekender i den apostolske trosbekendelse "nedfaret til dødsriget", siger vi faktisk dermed intet andet end, at han døde. Det er muligt, at der i tiden mellem hans død og opstandelse har været et eller andet møde mellem Kristus og de døde i dødsriget
koulij skrev:tak Julia
i en af linkene har jeg læst følgendeFor det første: Der står faktisk intet i Bibelen om Jesu ophold i dødsriget! Når vi bekender i den apostolske trosbekendelse "nedfaret til dødsriget", siger vi faktisk dermed intet andet end, at han døde. Det er muligt, at der i tiden mellem hans død og opstandelse har været et eller andet møde mellem Kristus og de døde i dødsriget
dette betyder at mine sidste to spørgsmål kan ikke svares fordi det kan kun betragtes som gæt. for som svaret siger så står der ingen steder at jesus var ned i dødsriget for giv et valg, eller hvad nu det er han skulle gøre.
derfor ser jeg ingen grund til at forsætte med denne tråd når det hele er basseret på gætteri.
men tak for linkerne, det skal jeg måske bruge i fremtiden.

koulij skrev:hej Frode tak for dit svar, jeg vil se bort for Julia's svar (link) fordi den siger nemlig at der står ikke noget af det du skriver. men siden du siger det med kilder osv så vælger jeg at får svarene fra dig (det ser ud til at en der svare i Jesusnet.dk ved ikke så meget om kristendom)
så kære Frode du må meget gerne svare på resten af spørgsmålene, på samme måde som du har gjort det indtil vider for det ser pønt og forståeligt med citat + kilder + kommentar.
fred

Bibelen lærer os ikke, at der er mulighed for omvendelse og at komme til tro i døden. At tage imod evangeliet i tro må ske her i livet. Samtidig viser Bibelen os også tydeligt, at Gud ikke er en dømmesyg og vredefrådende tyran, som mest ønsker, at folk skal gå under og gå fortabt. Han ønsker, at alle skal nå til sandhedserkendelse om Ham og bliver frelst.
Derfor må vi også have fortrøstning om
koulij skrev:jeg har læst de links men jeg synes ikke jeg har fået svare på ALLE mine spørgsmål, når jeg kigger på det her.....

Frode skrev:koulij skrev:jeg har læst de links men jeg synes ikke jeg har fået svare på ALLE mine spørgsmål, når jeg kigger på det her.....
Kære koulej
Lige i farten et spørgsmål til dig
Hvorfor - eller af hvilken grund ønsker du svar på disse spørgsmål du har rejst omkring "helved og straf ifølge kristendom"?
På forhånd tak for dit svar!
koulij skrev:Frode skrev:koulij skrev:jeg har læst de links men jeg synes ikke jeg har fået svare på ALLE mine spørgsmål, når jeg kigger på det her.....
Kære koulej
Lige i farten et spørgsmål til dig
Hvorfor - eller af hvilken grund ønsker du svar på disse spørgsmål du har rejst omkring "helved og straf ifølge kristendom"?
På forhånd tak for dit svar!
af ren nysgerighed, jeg har hørt klippet i tråden ''et kærlighedsbrev fra Gud'' og tænkt på hvordan systemet fungere i kristendom!! gud afsluter jo med at sige at han elsker os ligegyldigt hvad vi vælger. og det synes jeg er modsigende hvis der er et straffe system, og hvorfor skal jesus gør sig umagen at besøg dødsriget og før det ofre sig.......osv.
men jeg kan ikke får det til at hænge sammen med at en der død og vandre i dødsrig får ligepludsligt et besøg af jesus hvor vedkommende skal vælge, det bliver sku nemt at vælge når vedkommende kan se at der er en dyb kløft der adskiler to grupper hvor den ene er i et hvilested fuld af trøst og den anden er hvor man tørstes og pines, hvis jeg befinder mig i det sidste sted så vil jeg gør alt for at komme væk derfra, det betyder også at jeg vil tro på Jesus. men tænker du ikke at det er uretfærdigt at vi får den valgmulighed i livet mens alt er godt og de får den valgmulighed i efterlivet hvor alt er tydeligt?
derfor spørge jeg.

koulij skrev:okay
dødsriget er delt i to steder et dårligt sted og et godt sted. lidt mærkeligt at Abraham siger ''for at de, som vil herfra over til jer, ikke skal kunne det'' hvorfor vil en der er i et sted som enhver ønske smut til hvor der er pines og tørstes!!!! det giver ikke mening. det vil give mening hvis Abraham sagde at grøften findes så i ikke kommer hertil. ikke mere.
jeg vil meget gerne have svar uden historie, men hvis du ikke kan svare på en anden måde så sæt historien på arabisk + kilden (jeg er ikke særlig go til at forstår hellige skrifter på andre sprog end arabisk)

Julia skrev:Salam alle,
Jeg vil gerne vende tilbage i tråden med nogle svar, men de må vente.
(jeg er inviteret til bryllup i udlandet og er "over alle bjerge" inden længe i dag, så jeg vil være tavs her til næste weekend)
Fortsat god debat og Guds fred,

Herian skrev:Men jeg kopierer lige et digt fra Grundtvig, der illustrerer 1. Peters brev kap. 3 v. 18 - 20, som Frode har nævnt længere nede. (Det er ikke fra et helligt skrift, men Grundtvig var præst og kendte de hellige skrifter):
I kvæld blev der banket på Helvedes port,
så dundrer den rullende torden,
herolden var stærk, og hans budskab fuldstort,
thi lyttede alt under jorden!
Fra Himlen jeg melder nu Helvedes kryb:
fra jorden nedstiger en kæmpe,
han springer i gry over svælgende dyb
for gråd selv i Helved at dæmpe!
Han vandrer på gløder som jomfru på gulv,
han tramper på øgler og drager,
hugormen han knuser, og Helvedes ulv
han binder, mens afgrunden brager!
På albu sig rejste hver fange så brat,
det kunne ej djævle afværge,
som storme de hyled i bælgmørke nat
og fnøs som ildsprudende bjerge!
På albu sig rejste hver fange så brat,
ej før blev i Helvede lyttet,
de lured om dag, og de lured om nat,
de ænsed ej ilddrage-spyttet!
Og tredje-dagen, da Hel-hanen gol,
og genfærd kom alle tilbage,
da skinned i Helvede Himmerigs sol,
i drømme slet ingen så mage!
Som skyerne hvide med stjernehob bleg
gik englene foran den bolde,
og brat som en sol han fra dybet opsteg
med guldrøde skyer til skjolde.
I Helvede skinned Guds herligheds glans,
guldfarved de djævle kulsorte,
men murene revned for stråler i glans,
af hængsel fløj Helvedes porte!
Sig rejste de fanger nu alle på stand,
men dog for kun dybt at nedknæle.
Velkommen, velsignet, vor Frelsermand!
det lød fra utallige sjæle.
Nu »Adam, hvor er du?« blev hørt med en røst
som lærkens en pinsedagsmorgen;
da fødtes i Helved den evige trøst,
sin helsot fik menneskesorgen!
Da Eva tog ordet, gik Frelseren nær
og sagde: min Søn og min Herre!
jeg ene det voldte, at vi ligger her,
for jeg lod mig dåre, desværre!
Den slange, som krymper i flammer sig nu,
sig bugted om kløgttræets grene,
den glimred som guld, og den skød mig i hu:
vi rådte for verden alene!
I råde for himmel, I råde for jord,
så hvisled den smigrende stemme;
da blege og blå vi til Helvede fór,
langt andet vi fik at fornemme!
Men est du den sæd, mig blev lovet til bod,
undfanget og født af en kvinde,
da falder ej moder omsonst dig til fod,
forlades ej grusomt herinde!
Fra soløjne milde to tårer nu faldt,
og underfuldt var det at skue,
med dejlige farver i krone-gestalt
sig danned om Eva en bue!
Så kyssed sin moder Guds herligheds glans
til under for alle de døde,
og op stod som dronning med regnbuekrans
skøn Eva, som angred sin brøde.
Titusinde mile end dybere ned
sank djævle, da Eva sig hæved,
de turde ej hyle, i læbe sig bed
og sitred, så jorderig bæved!
Fra Helvede steg nu den Herre så bold,
ham fulgte så faver en skare,
som solen på skyer han sattes på skjold,
profeterne alle ham bare!
Triumf blev der nu, hvor kun gråd hørtes før,
kun død sad i Helved bedrøvet,
keruben oplod den forseglede dør,
skjoldvagten sig kasted i støvet!
Så herlig opstod på den tredie dag
vor Frelser, uskyldig korsfæstet,
thi er det på jord nu en salighedssag:
Guds Søn haver Helvede gæstet!

Said_Bak skrev:As-salamu 'alaykum,
Pudsigt at der findes præster i Danmark som åbent erklærer at de ikke tror på en Skabergud og at helvede blot er en sindstilstand. Der er åbenbart frit valg på alle hylder, så den enkelte "kristne" kan sammensætte sin religionsforståelse som han/hun vil.
Læste i øvrigt en artikel om præsten Kaj Munks søn (som selv er uddannet teolog), som bl.a. i frustration over at "synd er blevet en dyd i sig selv" i den danske folkekirke, er blevet katolik.

Said_Bak skrev:As-salamu 'alaykum,
Pudsigt at der findes præster i Danmark som åbent erklærer at de ikke tror på en Skabergud og at helvede blot er en sindstilstand. Der er åbenbart frit valg på alle hylder, så den enkelte "kristne" kan sammensætte sin religionsforståelse som han/hun vil.
Læste i øvrigt en artikel om præsten Kaj Munks søn (som selv er uddannet teolog), som bl.a. i frustration over at "synd er blevet en dyd i sig selv" i den danske folkekirke, er blevet katolik.

| Hvad er vigtigt i islam og kristendom? Forum: Islam Forfatter: Anonymous Svar: 9 |
Hvad virker, straf eller tillid? Forum: Politik og samfund Forfatter: Erik_Willumsgaard Svar: 5 |
Sammenligning Analyse af Islam & Kristendom (Dansk A Sti Forum: Islam Forfatter: For-Allah-I-Live Svar: 40 |
Hvorfor skal jeg følge en retskole? Forum: Islam Forfatter: Sunni Svar: 14 |
Hvad er en madhhab? Hvorfor er det nødvendigt at følge en? Forum: Islam Forfatter: AbU Svar: 0 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst