Hvem nedskrev Koranen?

Islam-intersekteriske diskussioner samt andre religioner

Redaktør: Fri Debat Mods

Hvem nedskrev Koranen?

Indlægby Erik_Willumsgaard » lør dec 10, 2005 12:10

I denne uges Weekendavisen indledes åbenbart en artikelserie om Islam. Den første drejer sig om Koranens tilblivelse og kan læses via linket http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.d ... /512080301

De næste handler om, hvordan Mekka blev en hellig by, og hvad man kan vide om Profeten selv.
Med venlig hilsen
Erik

"Lad den,som er ren, kaste den første sten" (Jesus)
Læs også http://avisen.dk/blogs/Erik_Willumsgaard . Og post gerne en kommentar!
Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Geografisk sted: Vesterbro, København

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby slettet- » lør dec 10, 2005 13:11

al salam aleikum

sikke noget vrøvl de skriver.

blev koranen først samlet mange årtier efter profetens død? så hvidt jeg ved blev koranen samlet af profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam)´s fætter Ali (as), andre kilder nævner andre navne, men koranen blev ikke samlet flere årtier efter profetens tid.. det var 1.

2. at profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam) ik havde erfarring med sejl og det er et bevis for at nogle vers i den er ældre end selve profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam)? haha, selvfølge har koranen mange ting som selv profeten ik havde erfarring med, det er ALLAH (Subhana wa ta'ala)´s ORD!! Allah (Subhana wa ta'ala) skal ik prøve noget før han udtaler sig om det! Han (Subhana wa ta'ala) er skaberen bag alt..

at man har fundet en grav med forskellige koraner der indholder forskelligt indhold?
1. jeg vil meget grne se de koran de taler om

2. måske blev de begravet fordi en eller anden havde forfalsket koranerne og derfor blev de begravet?

3. Jøderne var kendte for at forfalske koraner, dem samlede muslimmerne tit, enten brændte de dem elelr måske begravede de dem?

Koranen kan ikke FORFALSKES!!!!

det eneste i koranen der ka forfalskes er dens tafsirr (fortolkning) se hvordan alle muslimmer fortolker koranen på hver deres måde. Når Al Mahdi (as) vender tilbage så vil han (as) have den korrekte fortolkning(tafsirr) til koranen, og dem der står imod ham vil være hykler, munafegiin og kufar.

wa al salam.
slettet-
Aktiv Bruger

Re: Hvem nedskrev Koranen?

Indlægby Frodo » lør dec 10, 2005 13:12

Erik_Willumsgaard skrev:I denne uges Weekendavisen indledes åbenbart en artikelserie om Islam. Den første drejer sig om Koranens tilblivelse og kan læses via linket http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.d ... /512080301

De næste handler om, hvordan Mekka blev en hellig by, og hvad man kan vide om Profeten selv.

Hej Erik

Jeg har lige siddet med avisen og læst om det...det lyder vældig spændende og interessant. :)
Profilen er nedlagt pr. 1/6-2008.
Brugeravatar
Frodo
Guld Bruger

Fået : 1 perle

Indlægby Erik_Willumsgaard » lør dec 10, 2005 14:16

jiz skrev:al salam aleikum

sikke noget vrøvl de skriver.

blev koranen først samlet mange årtier efter profetens død? så hvidt jeg ved blev koranen samlet af profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam)´s fætter Ali (as), andre kilder nævner andre navne, men koranen blev ikke samlet flere årtier efter profetens tid.. det var 1.

2. at profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam) ik havde erfarring med sejl og det er et bevis for at nogle vers i den er ældre end selve profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam)? haha, selvfølge har koranen mange ting som selv profeten ik havde erfarring med, det er ALLAH (Subhana wa ta'ala)´s ORD!! Allah (Subhana wa ta'ala) skal ik prøve noget før han udtaler sig om det! Han (Subhana wa ta'ala) er skaberen bag alt..

at man har fundet en grav med forskellige koraner der indholder forskelligt indhold?
1. jeg vil meget grne se de koran de taler om

2. måske blev de begravet fordi en eller anden havde forfalsket koranerne og derfor blev de begravet?

3. Jøderne var kendte for at forfalske koraner, dem samlede muslimmerne tit, enten brændte de dem elelr måske begravede de dem?

Koranen kan ikke FORFALSKES!!!!

det eneste i koranen der ka forfalskes er dens tafsirr (fortolkning) se hvordan alle muslimmer fortolker koranen på hver deres måde. Når Al Mahdi (as) vender tilbage så vil han (as) have den korrekte fortolkning(tafsirr) til koranen, og dem der står imod ham vil være hykler, munafegiin og kufar.

wa al salam.

Nu er de jo ikke ligefremt enige de forskere Pernille Bramming citerer, så du kan jo ikke skære dem over én kam. Så vidt jeg husker, støtter f.eks. "hovedkilden" Frank Peters opfattelsen i den muslimske tradition vedr. tilblivelsen af koranen.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Abu Muhammad » lør dec 10, 2005 14:47

Hej Erik

Jeg forstår vigtigheden af at man som ikke-muslim også anvender ikke-muslimske kilder omkring islam og de forskellige aspekter heri. Dog er det vigtigt at man ikke forfalder til orientalisternes islam-syn. I den sammenhæng kan jeg stærkt anbefale "Muhammad" af Karen Armstrong. Det er en kritisk gennemgang af Profeten Muhammads Guds fred og velsignelser være med ham liv, hvori hun også forholder sig til orientalisternes ubegrundede og meningsløse påstande og fordomme om islam og muslimer.

Blot en sidebemærkning, dog temmelig relevant synes jeg.

NB. Bogen forefindes på dansk..
Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Tro: Sunni/Hanafî

Fået : 3 perler

Indlægby jilbab_girl » lør dec 10, 2005 15:04

selam alaikum jiz du siger at ali har samled kuranin hvor står det henne hvad beviset på det.
Brugeravatar
jilbab_girl

Indlægby Iqbal » lør dec 10, 2005 15:39

det er vist velkendt at det var kaliffen Uthman som samlede Koranen 20-80 år efter Muhammed salla lāhu 'alayhi wa sallam død.

argumentet om søfart er dog ringe, idet Koranen omhandler alt fra universets opståen til livet efter døden; noget som Muhammed heller ikke vidste noget til.
Brugeravatar
Iqbal

Indlægby Erik_Willumsgaard » lør dec 10, 2005 15:56

Saif skrev:Hej Erik

Jeg forstår vigtigheden af at man som ikke-muslim også anvender ikke-muslimske kilder omkring islam og de forskellige aspekter heri. Dog er det vigtigt at man ikke forfalder til orientalisternes islam-syn. I den sammenhæng kan jeg stærkt anbefale "Muhammad" af Karen Armstrong. Det er en kritisk gennemgang af Profeten Muhammads Guds fred og velsignelser være med ham liv, hvori hun også forholder sig til orientalisternes ubegrundede og meningsløse påstande og fordomme om islam og muslimer.

Hej Saif

Findes der et fælles syn på Islam fra "orientalisterne"? Svarer det i givet fald til den historisk-kritiske bibel-læsning hos hovedparten af universitets-teologerne?

Og tak for henvisningen til Karen Armstrong!
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby Abu Muhammad » lør dec 10, 2005 18:29

Erik_Willumsgaard skrev:
Saif skrev:Hej Erik

Hej Saif

Findes der et fælles syn på Islam fra "orientalisterne"? Svarer det i givet fald til den historisk-kritiske bibel-læsning hos hovedparten af universitets-teologerne?

Og tak for henvisningen til Karen Armstrong!

Hej Erik

Det ville jo være naivt af mig at sige at alle "orientalister" sagde fuldstændig det samme - så du får mig ikke i den fælde :P.

Dog vil jeg vove at påstå at de bygger deres udsagn og påstande på samme grundtanke. Desværre har jeg ikke fået sat mig ordentlig ind i orientalisternes syn på sagen, så kan desværre ikke uddybe meget mere end dette. Vi kan evt. fortsætte når (du og) jeg er blevet færdig med Armstrongs virkeligt spændende værk.

Det jeg - og mange andre - anfægter hos orientalisterne er egentlig ikke deres kritiske læsning (da dette er jo fuldt ud berettiget). Det problematiske er derimod deres udgangspunkt. En læsning af et hvilket som helst værk bør som udgangspunkt være neutral. Om man så læser nazistisk propagandamateriale eller "Vågn op" bør man være neutral (selvom det nok er mere eller mindre umuligt) og derefter forme sin holdning. Ikke inden man har læst værket. Orientalisterne (og det er stort set dem alle i denne sammenhæng, derfor omtaler jeg dem som en homogen størrelse) går i deres kritiske læsning ud fra diverse uunderbyggede (og latterlige) påstande som de så bygger ovenpå og derfor bliver hele deres såkaldte "kritiske" læsning ikke til andet end endnu et pøbel-agtigt og lavt angreb på islam og muslimer.

Armstrong derimod formår at starte fra et (så godt som) neutralt udgangspunkt hvorefter hun laver en kritisk gennemgang af Profeten Muhammad Guds fred og velsignelser være med ham, liv og levned. Det er virkelig et nødvendigt bidrag til debatten og jeg kan anbefale alle at læse den.
Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Fået : 3 perler

Indlægby slettet3 » lør dec 10, 2005 20:15

jilbab_girl skrev:selam alaikum jiz du siger at ali har samled kuranin hvor står det henne hvad beviset på det.

Salam søster.

bror jiz er vidst shia muslim, og de mener at Ali gjorde alt, så han var nok den eneste der samlede koranen efter Profeten sallah allahu alahi wa salams død.

Sunni muslimer siger noget andet, at det var Profetens sallah allahu alahi wa salam sahaba der samlede koranen kort efter hans død. profeten sallah alahu alahi wa salam fortalte dem hvordan den skulle se ud og de samlede den til den koran vi ser i dag.
:)
ma´salami
Brugeravatar
slettet3

Indlægby MuhammadAhmad » lør dec 10, 2005 22:50

Det er umuligt at tage Koranens udfordring op ved at skabe et kapitel der i sit niveau, kan sammenlignes med Koranens. Allahs Subhana wa ta'ala. siger bl.a.:

(frit oversat:)

"Og hvis I er i tvivbl omkring det Vi har nedsendt til vores tjener (Muhammad) så bring blot ét kapitel (Surah) lig det og bring alle jeres vidner og hjælper, foruden Allah, hvis I da er sandfærdige. Men hvis I ikke kan -Og I vil sandelig aldrig kunne, så frygt den Ild, hvis brændsel er mennesker og sten, beredt for de der benægter sandheden (Islam)"

Desuden så siger Allah også

(frit oversat:)

"Overvejer de ikke Koranen? Havde den været fra andre end Allah, ville de sandelig have fundet mange modsigelser i den"

Igennem tidens løb (omtrent 1400 år), har man uden succes forsøgt at tage disse udfordinger op, men hver gang har det mislykkedes.

Tænk på at hele Islams fundament netop bygger på miraklet Koranen. Og derfor ville ikkemuslimer bestemt ikke være uinteresserede i at knække Islam, ved at bevise at Koranen ikke kommer fra en ufejlbarlig skaber.
Dette har de dumpet fælt i. Og derfor så ser man disse pseudo angreb, der istedet for direkte at angribe Koranens indhold, netop går ud på at påpege hvem der nedsrkev og samlede Koranen, samt andre anklager der bestemt ikke har hold i virkeligheden. De er forlængst blevet modbevist, men alligevel så støves anklagerne op en gang imellem, med det formål at skabe tvivl omkring Islam. Vi ser aldrig en åben debat mellem disse mennesker og muslimer der ved hvad de taler om, idet der så vil opstå ret ydmygende situationer (læs og se nogle af eksempelvis Ahmed Deedats videoer og bøger).

Artiklen fra Weekendavisen viser tydeligt at personerne, ikke kender særligt meget til historien samt det arabiske sprog. Eksempelvis at Koranen blev nedsendt i sproget arabisk og i de syv dialekter der findes i arabisk, således at ingen af de eksisterende stammer havde nogen undskyldning for ikke at tage udfordringen op, ved at påstå at de ikke kunne den anden dialekt. Så her misser de fælt.

Mht hvordan Koranen blev samlet, misser artikeln også nogle ret så vigtige detaljer, der viser at de ikke har kendskab til Islam og muslimer, bl.a. det faktum om ekistensen af flere der kunne koranen udenad.

Her er der et lille udpluk omkring samlingen af Koranen:

Brief History of Compilation of the Qur'an
Adapted from an article in Perspectives, Vol 3, No. 4, Aug/Sept 1997
During the life of the Prophet (saas) (570-632 CE)

* The Prophet (saas) used to recite the Qur'an before angel Jibreel (Gabriel) once every Ramadan, but he recited it twice (in the same order we have today) in the last Ramadan before his death. Jibreel also taught the Prophet (saas) the seven modes of recitation.
* Each verse received was recited by the Prophet, and its location relative to other verses and surahs was identified by him.
* The verses were written by scribes, selected by the Prophet, on any suitable object - the leaves of trees, pieces of wood, parchment or leather, flat stones, and shoulder blades. Scribes included Ali Ibn Abi Talib, Mu'awiyah Ibn Abi Sufyan, Ubey Ibn Ka'ab, Zayed Ibn Thabit.
* Some of the companions wrote the Qur'an for their own use.
* Several hundred companions memorized the Qur'an by heart.

During the caliphate of Abu Bakr (632-634 CE)

* Umar Ibn Al-Khattab urged Abu Bakr to preserve and compile the Qur'an. This was prompted after the battle of Yamamah, where heavy casualties were suffered among the reciters who memorized the Qur'an.
* Abu Bakr entrusted Zayed Ibn Thabit with the task of collecting the Qur'an. Zayed had been present during the last recitation of the Qur'an by the Prophet to Angel Jibreel (Gabriel).
* Zayed, with the help of the companions who memorized and wrote verses of the Qur'an, accomplished the task and handed Abu Bakr the first authenticated copy of the Qur'an. The copy was kept in the residence of Hafsah, daughter of Umar and wife of the Prophet.

During the caliphate of Uthman (644-656 CE)

* Uthman ordered Zayed Ibn Thabit, Abdullah Ibn Al Zubayr, Saeed Ibn Al-Aas, and Abdur-Rahman Ibn Harith Ibn Hisham to make perfect copies of the authenticated copy kept with Hafsa. This was due to the rapid expansion of the Islamic state and concern about differences in recitation.
* Copies were sent to various places in the Muslim world. The original copy was returned to Hafsa, and a copy was kept in Madinah.

Three stages of dotting and diacritization

* Dots were put as syntactical marks by Abu Al-Aswad Al Doaly, during the time of Mu'awiya Ibn Abi Sufian (661-680 CE).
* The letters were marked with different dotting by Nasr Ibn Asem and Hayy ibn Ya'amor, during the time of Abd Al-Malek Ibn Marawan (685-705 CE).
* A complete system of diacritical marks (damma, fataha, kasra) was invented by Al Khaleel Ibn Ahmad Al Faraheedy (d. 786 CE).
MuhammadAhmad

Indlægby slettet- » lør dec 10, 2005 23:43

al salam aleikum

den første Koran der nogensinde blev samlet i en bog, var skrevet af imam Ali (as). Det er hverken noget jeg, eller kun shia siger. det er noget sunni lærde er enig i.

og faktisk kan sunni´ere ik nægte det, for det er skrevet i hjertet af sunni ahadith bøger at imam ALi (as) sagde wallah, at han (as) ik går ud af sit hjem hvis han (as) ik samler koranen færdig.

læs selv om det i disse sunni bøger:

- Fat'hul Bari fi Sharh Sahih al-Bukhari, by Ibn Hajar al-Asqalani, v10,
p386
- al-fihrist, by (Ibn) an-Nadim, p30
- al-Itqan, by al-Suyuti, v1, p165
- al-Masahif, by Ibn Abi Dawud, p10
- Hilyatul awliya', by Abu Nu'aym, v1, p67
- al-Sahibi, by Ibn Faris, p79
- 'Umdatul Qari, by al-Ayni, v20, p16
- Kanzul Ummal, by al-Muttaqi al-Hindi, v15, pp 112-113
- al-Sawa'iq al-Muhriqah, by Ibn Hajar al-Haythami, Ch. 9, Section 4, p197
- Ma'rifat al-Qurra' al-kibar, by al-Dhahabi, v1, p31

det var 1.

nu til 2.

Da imam Ali (as) samlede koranen, samlede han den i den række-følge den blev åbenbarret til profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam), dvs. at verset al-Iqra (al-Alaq) var det første vers i koranen. Alle muslimme ved også at det var det første englen sagde til profeten, IGRA i groten.

og for at bevise at det ik er noget jeg eller andre shia siger, så læs selv om det i sunni bøger her:

- at-Tabaqat, by Ibn Sa'd, v2, part 2, p101
- Ansab al-ashraf, by al-Baladhuri, v1, p587
- al-Istiab, by Ibn Abd al-Barr, v3, pp 973-974
- Sharh Ibn Abi al-Hadid, v6, pp 40-41
- al-Tas'hil, by Ibn Juzzi al-Kalbi, v1, p4
- al-Itqan, by al-Suyuti, v1, p166
- Ma'rifat al-Qurra' al-kibar, by al-Dhahabi, v1, p32

3.
og disse sunni bøger fortæller hvilken rækkefølge versene blev åbenbarret i:

- al-Burhan, by al-Zarkashi, v1, p259
- al-Itqan, by al-Suyuti, v1, p202
- Fathul Bari, by Ibn Hajar al-Asqalani, v10, p417
- Irshad al-sari, by al-Qastalani, v7, p454

4.
se hvad Imam Ali (as) siger om Koranen:

Ali (AS) frequently
stated in his sermons: "Ask me before you lose me. By Allah, if you ask me
about anything that could happen up to the Day of Judgment, I will tell you
about it. Ask me, for, by Allah, you will not be able to ask me a question
about anything without my informing you. Ask me about the Book of Allah,
for by Allah, there is no verse about which I do not know whether it was
sent down at night or during the day, or whether it was revealed on a plain
or in a mountain."

Sunni kilder:
- al-Riyadh al-Nadhirah, by al-Muhib al-Tabari, v2, p198
- al-Isabah, by Ibn Hajar al-Asqalani, v4, p568
- Tahdhib al-Tahdhib, by Ibn Hajar al-Asqalani, v7, pp 337-338
- Fathul Bari, by Ibn Hajar al-Asqalani, v8, p485
- al-Istiab, by Ibn Abd al-Barr, v3, p1107
- Tarikh al-Khulafa, by al-Suyuti, p124
- al-Itqan, by al-Suyuti, v2, p319

subhanaAllah

husk det er ik noget JEG siger, det er noget sunni bøger siger :)

wa al salam
slettet-
Aktiv Bruger

Indlægby slettet3 » søn dec 11, 2005 20:27

den første Koran der nogensinde blev samlet i en bog, var skrevet af imam Ali (as). Det er hverken noget jeg, eller kun shia siger. det er noget sunni lærde er enig i.

og faktisk kan sunni´ere ik nægte det, for det er skrevet i hjertet af sunni ahadith bøger at imam ALi (as) sagde wallah, at han (as) ik går ud af sit hjem hvis han (as) ik samler koranen færdig.

p386

det var 1.

nu til 2.

Da imam Ali (as) samlede koranen, samlede han den i den række-følge den blev åbenbarret til profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam), dvs. at verset al-Iqra (al-Alaq) var det første vers i koranen. Alle muslimme ved også at det var det første englen sagde til profeten, IGRA i groten.

og for at bevise at det ik er noget jeg eller andre shia siger, så læs selv om det i sunni bøger her:

3.

4.

Ali (AS) frequently
or in a mountain."

Sunni kilder:

subhanaAllah

wa al salam

wa alaikom assalam

Det forstår jeg ikke. vil det sige at den koran vi ser i dag ikke er den sande koran fordi den starter med surat al fatiha og ikke surat iqra?

Kan det ikke være således at Ali radiya Allahu anhu, var en hafiz og var med til at recitere koranen da den blev samlet?

Men om det var ham eller Zayed Ibn tabit der skrev koranen ved kun Gud.

ma´salami
Brugeravatar
slettet3

Indlægby slettet3 » søn dec 11, 2005 20:27

p386

det var 1.

nu til 2.

3.

4.

Ali (AS) frequently
or in a mountain."

Sunni kilder:

subhanaAllah

wa al salam

wa alaikom assalam

Det forstår jeg ikke. vil det sige at den koran vi ser i dag ikke er den sande koran fordi den starter med surat al fatiha og ikke surat iqra?

Kan det ikke være således at Ali radiya Allahu anhu, var en hafiz og var med til at recitere koranen da den blev samlet?

Men om det var ham eller Zayed Ibn tabit der skrev koranen ved kun Gud.

ma´salami
Brugeravatar
slettet3

Indlægby Erik_Willumsgaard » søn dec 11, 2005 21:32

Khurram skrev:Asalama alekum

Det er noget vrøvl at avisen siger at Koranen er blevet redigeret den har altid været som den er, som da Nabi kareem salla lāhu 'alayhi wa sallam modtog den fra Ærke Englen Jibraiel. Desuden så blev koranen samlet af profetens Sahaba = ledsager og det er alle dem som var sammen med profeten salla lāhu 'alayhi wa sallam.

Avisen siger jo egentlig ikke noget som sådan selv, men journalisten, Pernille Bramming, citerer forskellige forskere, som i øvrigt også har ret så forskellige opfattelser af, hvordan og hvornår Koranen blev samlet.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby jilbab_girl » søn dec 11, 2005 22:56

Selam Alaikum.

Walahi jeg er så træt kafir der skal skbe fitne omkring muslimerne og vores hellige bog. SubhanAllah det har være sådan lige siden profetens tid.

Selam Alaikum jiz.
Jeg skal lge sprger en ting. Hvorfor er shia muslimerne så optaget kun at Ali, han er også en af dem der blev lved Jannah til men der bliver aldirg snakked om de andre sahaba. Jeg vil gerne have en forklaring via Quran. Står det i den hellige bog at Ali er den eneste der kæmpede for Islam. Mange sahaba døde som SAHID( matyr) pågrund deres kærlighed til Allha. De var lige så rene som Ali.
Brugeravatar
jilbab_girl

Indlægby Erik_Willumsgaard » søn dec 11, 2005 23:04

jilbab_girl skrev:Selam Alaikum.

Walahi jeg er så træt kafir der skal skbe fitne omkring muslimerne og vores hellige bog. SubhanAllah det har være sådan lige siden profetens tid.

Selam Alaikum jiz.
Jeg skal lge sprger en ting. Hvorfor er shia muslimerne så optaget kun at Ali, han er også en af dem der blev lved Jannah til men der bliver aldirg snakked om de andre sahaba. Jeg vil gerne have en forklaring via Quran. Står det i den hellige bog at Ali er den eneste der kæmpede for Islam. Mange sahaba døde som SAHID( matyr) pågrund deres kærlighed til Allha. De var lige så rene som Ali.

Historikere forsøger jo altid at finde frem til, eller rettere indkredse, en "historisk sandhed" ved at grave stadig flere kilder frem og analysere dem. Det er jo i høj grad også sket omkring Biblen, Dødehavsrullerne osv. osv. Jeg går ikke ud fra, at de er ude på genere nogen.

Én af historikerne, som er citeret i den nævnte artikel, mener jo i øvrigt, at forskningen helt klart understøtter den muslimske tradition, altså den "officielle" muslimske udlægning af Koranens tilblivelse.

Der må da vel også findes historikere, som er muslimer. Gad vide, hvordan de ser på denne forskning?
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby jilbab_girl » man dec 12, 2005 10:28

Erik hvad pointen i din enlæg????
Brugeravatar
jilbab_girl

Indlægby slettet- » man dec 12, 2005 11:01

al salam aleikum

shia elsker da også profeten Mohammads (salla lāhu 'alayhi wa sallam) ashabs, alle hans (salla lāhu 'alayhi wa sallam) ashabs der var loyale over for profeten Mohammad (salla lāhu 'alayhi wa sallam) husker jeg, jeg husker al farsi, jeg husker malik, og alle de andre.

men forskellen ligger i det at ALi (as) ikke er en af profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) ashab, han er hans ahl al bayt, og kærliogheden til ahl al bayt har Allah (Subhana wa ta'ala) gjort obligatorisk for os.

man kan slet ik samligne Ali (as) med profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) ashabs (må allah være tilfreds md dem).

og ladvære med at være så barnlig og sige: shia siger ali gjorde alt, jeg KOM MED SUNNI KILDER! så tag dem eller ladvære, det er ikke noget jeg eller shia siger, det er jeres egne bøger, så være ik så flabede og komme med sådan en anklage, det lyder altså uføfligt "shia siger ali gjorde alt".

søster um-ayman, den koran vi læser i dag er korrekt, for der er intet ændret i den. det er bare hvordan rækkefølgen er sat. altså hvordan man har samlet koranen. intet bogstav mangler i den koran vi har. Allah (Subhana wa ta'ala) passer på den.
slettet-
Aktiv Bruger

Indlægby slettet3 » man dec 12, 2005 11:13

shia elsker da også profeten Mohammads (salla lāhu 'alayhi wa sallam) ashabs, alle hans (salla lāhu 'alayhi wa sallam) ashabs der var loyale over for profeten Mohammad (salla lāhu 'alayhi wa sallam) husker jeg, jeg husker al farsi, jeg husker malik, og alle de andre.

men forskellen ligger i det at ALi (as) ikke er en af profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) ashab, han er hans ahl al bayt, og kærliogheden til ahl al bayt har Allah (Subhana wa ta'ala) gjort obligatorisk for os.

man kan slet ik samligne Ali (as) med profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) ashabs (må allah være tilfreds md dem).

og ladvære med at være så barnlig og sige: shia siger ali gjorde alt, jeg KOM MED SUNNI KILDER! så tag dem eller ladvære, det er ikke noget jeg eller shia siger, det er jeres egne bøger, så være ik så flabede og komme med sådan en anklage, det lyder altså uføfligt "shia siger ali gjorde alt".

søster um-ayman, den koran vi læser i dag er korrekt, for der er intet ændret i den. det er bare hvordan rækkefølgen er sat. altså hvordan man har samlet koranen. intet bogstav mangler i den koran vi har. Allah (Subhana wa ta'ala) passer på den.

Wa alaikom assalam

Jamen Allahu a´lam hvor meget Ali radiya Allahu anhu er elsket af Profeten sallah allahu alahi wa salam, men udfra det vi har læst og hørt så elskede Profeten sallah allahu alahi wa salam sine sahaba og hele sin ummah højt. Jeg synes at vi skal stoppe med at diskutere sådan nogle emner og hellere fokusere på hvordan vi kan bringe vores ummah sammen.

Men bror det var Profeten sallah allahu alahi wa salam der fik en åbenbaring fra Gabriel hvori han aleh el salam fortalte Profeten sallah allahu alahi wa salam hvordan koranen skulle se ud, altså hvilken sura der skulle komme først osv. Det er du enige med mig i?

ma´salami
Brugeravatar
slettet3

Indlægby MuhammadAhmad » man dec 12, 2005 11:57

Kære brødre og søstre.

Diskussionen/emnet herinde drejer sig omkring de forkerte påstande om Koranens kilder, og omhandler altså ikke diskussionen mellem shia og sunni.

Så den der har interesse i at "trigge" en diskussion op imellem shia/sunni: Start en anden tråd.
MuhammadAhmad

Indlægby Erik_Willumsgaard » man dec 12, 2005 23:18

jilbab_girl skrev:Erik hvad pointen i din enlæg????

Pointen i mit sidste indlæg var, at jeg ikke tror på, at de nævnte historikere er ude på at skabe fitna eller havende andre onde hensigter. De er kun interesserede i at afdække de faktiske historiske begivenheder. Og mindst én af dem hælder da også mest til at støtte det hændelsesforløb, som i følge den muslimske tradition, førte til samlingen af Koranen.

PS: Ja, og så kunne jeg stadig godt tænke mig, at vide om der ikke også har været nogle muslimske (hvad de citerede at dømme ud fra navnene ikke er) historikere, som har forsket i disse sager, og høre hvad de har at sige?
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Erik_Willumsgaard
VIP Bruger

Indlægby slettet- » tirs dec 13, 2005 17:06

Khurram skrev:

Salaam alekum

Okey jeg synes du skal tage den med ro du flipper ud over ingen ting, grund til jeg sagde Shia ophøjer hazrat Ali som en nabi er fordi i ser mere op til ham end de andre sahaba feks Abu bakr hazrat omar må Allah Tallahs fred være med dem alle. Shia forbander abu bakr og bare man taler dårligt om en af sahaba så er man ude af Islam. Selvfølelige jeg siger ikke alle shia forbander Abu bakr men der er nogle der gør. Abu bakr må Allahs fred være med ham fik vide at han vil komme i Jannat allerede da han levede. Det er forkert at sige den ene sahaba er bedre end de andre. Og desuden er det lige meget om man sunni eller shia vi er allesammen muslimer og vi tilbeder den samme skaber og vi har den samme profet mohammed salla lāhu 'alayhi wa sallam. Det meningsløs at sige Imam ali samlede koranen vi ved da profeten salla lāhu 'alayhi wa sallam reciteret koranen for sine sahaba så skrev de hans ord ned og samlede det til en bog.

al salam aleikum khurram

først og fremmest, så flippede jeg faktisk slet ik ud, var i mit roligste tilsland :)

for det andet. læste du overhovedet det jeg skrev? du får det engang til: ALi (as) er ik en sahabi. han er en del af ahl al-bayt. Du kan ik samligne en fra ahl al bayt med en sahabi.

ford et trejde, ja der er nogle af profetens sahaba der var lovet paradiset, men der er faktisk også nogen af hans sahaba der var lovet helvet fordi de forrådte ham. du kan blandt andet læse om det i Bukhari

læs selv disse ahadith:

Al-Bukhary
Volume 8, Book 76, Number 585:
Narrated Abu Hazim from Sahl bin Sa'd:

The Prophet said, "I am your predecessor (forerunner) at the Lake-Fount, and whoever will pass by there, he will drink from it and whoever will drink from it, he will never be thirsty. There will come to me some people whom I will recognize, and they will recognize me, but a barrier will be placed between me and them." Abu Hazim added: An-Nu'man bin Abi 'Aiyash, on hearing me, said. "Did you hear this from Sahl?" I said, "Yes." He said, " I bear witness that I heard Abu Said Al-Khudri saying the same, adding that the Prophet said: 'I will say: They are of me (i.e. my followers). It will be said, 'You do not know what they innovated (new things) in the religion after you left'. I will say, 'Far removed, far removed (from mercy), those who changed (their religion) after me." Abu Huraira narrated that the Prophet said, "On the Day of Resurrection a group of companions will come to me, but will be driven away from the Lake-Fount, and I will say, 'O Lord (those are) my companions!' It will be said, 'You have no knowledge as to what they innovated after you left; they turned apostate as renegades (reverted from Islam)."

og:

Al-Bukhari
Volume 8, Book 76, Number 586:
Narrated Ibn Al-Musaiyab:

The companions of the Prophet said, "Some men from my companions will come to my Lake-Fount and they will be driven away from it, and I will say, 'O Lord, my companions!' It will be said, 'You have no knowledge of what they innovated after you left: they turned apostate as renegades (reverted from Islam).

og:

Al-Bukhari
Volume 8, Book 76, Number 587:
Narrated Abu Huraira:

The Prophet said, "While I was sleeping, a group (of my followers were brought close to me), and when I recognized them, a man (an angel) came out from amongst (us) me and them, he said (to them), 'Come along.' I asked, 'Where?' He said, 'To the (Hell) Fire, by Allah' I asked, 'what is wrong with them' He said, 'They turned apostate as renegades after you left.' Then behold! (Another) group (of my followers) were brought close to me, and when I recognized them, a man (an angel) came out from (me and them) he said (to them); Come along.' I asked, "Where?' He said, 'To the (Hell) Fire, by Allah.' I asked, What is wrong with them?' He said, 'They turned apostate as renegades after you left. So I did not see anyone of them escaping except a few who were like camels without a shepherd."

og:

Sahih Al-Bukhari
Volume 8, Book 76, Number 591:
Narrated Haritha bin Wahb:

I heard the Prophet mentioning the Lake-Fount (Al-Kauthar), saying, "(The width of the Lake-Fount) is equal to the distance between Medina and Sana' (capital of Yemen)." Haritha said that he heard the Prophet saying that his Lake-Fount would be as large as the distance between Sana' and Medina. Al-Mustaurid said to Haritha, "Didn't you hear him talking about the vessels?" He said, "No." Al-Mustaurid said, "The vessels are seen in it as (numberless as) the stars."

og så fortæl mig om shia lyver når de siger at nogle af profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam)sahaba´s virkelig forrådte ham (salla lāhu 'alayhi wa sallam) da han gik borte.
det er hverken noget jeg eller andre shia siger, det er i de mest læste sunni bøger.

så nej Khurram, man er ik kafr hvis man læser profetens ahadith og ser sandheden i at nogle af profetens ashabs forrådte ham.

husk profeten Mohammad (salla lāhu 'alayhi wa sallam) havde loyale ashabs som ville dø for ham, og samtid havde han også ashabs der havde større planer i hovedet. Det er set med Isa (as), med Musa og med mange andre profeter hvor deres egen venner forræder dem.

Om du tror eller ikke tror på det kommer ik mig ved. Men nu har du sunni ahadith på det, så bedøm selv.

wa al salam
slettet-
Aktiv Bruger

Indlægby slettet3 » tirs dec 13, 2005 18:46

Jiz

Hvordan skal man forstå begrebet ahl al bayt?
Brugeravatar
slettet3

Indlægby iraq0wnz » ons jan 18, 2012 01:36

salam un alaikum.

begrebet skal forstås på denne her måde, at ordet (ahlulbayt) referer til profeten's salla lāhu 'alayhi wa sallam husstands folk. altså profeten's familie fra kød og blod.

og med det mener jeg, at (ahlulbayt) ikke omhandler konerne, men fatimah (as) imam ali (as) imam hussein (as) imam hassan (as) profeten mohammed (as) zaynab (as) o.s.v. jeg har adskillige beviser på at (ahlulbayt) ikke omhandler konerne.

jeg vil meget gerne gå dybere ind i forklaring på (ahlulbayt). men da denne tråd's udgangspunkt ikke er en sunni/shia debat. kan du kontakte mig, ved at skrive en privat besked her i forummet. :)

wa salam.
iraq0wnz

Tro: Salafi

Indlægby Abdun Nabi » ons jan 18, 2012 03:08

iraq0wnz skrev:salam un alaikum.

begrebet skal forstås på denne her måde, at ordet (ahlulbayt) referer til profeten's salla lāhu 'alayhi wa sallam husstands folk. altså profeten's familie fra kød og blod.

og med det mener jeg, at (ahlulbayt) ikke omhandler konerne, men fatimah (as) imam ali (as) imam hussein (as) imam hassan (as) profeten mohammed (as) zaynab (as) o.s.v. jeg har adskillige beviser på at (ahlulbayt) ikke omhandler konerne.

jeg vil meget gerne gå dybere ind i forklaring på (ahlulbayt). men da denne tråd's udgangspunkt ikke er en sunni/shia debat. kan du kontakte mig, ved at skrive en privat besked her i forummet. :)

wa salam.

Hvorfor fornemmer jeg du snyder med din trosretning. som jeg kan fornemmer og mange andre er du shia og ikke salafi. er det blevet tilladt for jer at lyve?
Abdun Nabi

Køn: Hankøn

Givet : 2 perler
Fået : 1 perle

Næste

Lignende emner

Tilbage til Religiøs Dialog