Redaktør: Fri Debat Mods
Erik_Willumsgaard skrev:I denne uges Weekendavisen indledes åbenbart en artikelserie om Islam. Den første drejer sig om Koranens tilblivelse og kan læses via linket http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.d ... /512080301
De næste handler om, hvordan Mekka blev en hellig by, og hvad man kan vide om Profeten selv.

jiz skrev:al salam aleikum
sikke noget vrøvl de skriver.
blev koranen først samlet mange årtier efter profetens død? så hvidt jeg ved blev koranen samlet af profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam)´s fætter Ali (as), andre kilder nævner andre navne, men koranen blev ikke samlet flere årtier efter profetens tid.. det var 1.
2. at profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam) ik havde erfarring med sejl og det er et bevis for at nogle vers i den er ældre end selve profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam)? haha, selvfølge har koranen mange ting som selv profeten ik havde erfarring med, det er ALLAH (Subhana wa ta'ala)´s ORD!! Allah (Subhana wa ta'ala) skal ik prøve noget før han udtaler sig om det! Han (Subhana wa ta'ala) er skaberen bag alt..
at man har fundet en grav med forskellige koraner der indholder forskelligt indhold?
1. jeg vil meget grne se de koran de taler om
2. måske blev de begravet fordi en eller anden havde forfalsket koranerne og derfor blev de begravet?
3. Jøderne var kendte for at forfalske koraner, dem samlede muslimmerne tit, enten brændte de dem elelr måske begravede de dem?
Koranen kan ikke FORFALSKES!!!!
det eneste i koranen der ka forfalskes er dens tafsirr (fortolkning) se hvordan alle muslimmer fortolker koranen på hver deres måde. Når Al Mahdi (as) vender tilbage så vil han (as) have den korrekte fortolkning(tafsirr) til koranen, og dem der står imod ham vil være hykler, munafegiin og kufar.
wa al salam.

Saif skrev:Hej Erik
Jeg forstår vigtigheden af at man som ikke-muslim også anvender ikke-muslimske kilder omkring islam og de forskellige aspekter heri. Dog er det vigtigt at man ikke forfalder til orientalisternes islam-syn. I den sammenhæng kan jeg stærkt anbefale "Muhammad" af Karen Armstrong. Det er en kritisk gennemgang af Profeten Muhammads Guds fred og velsignelser være med ham liv, hvori hun også forholder sig til orientalisternes ubegrundede og meningsløse påstande og fordomme om islam og muslimer.
Blot en sidebemærkning, dog temmelig relevant synes jeg.
NB. Bogen forefindes på dansk..
Erik_Willumsgaard skrev:Saif skrev:Hej Erik
Jeg forstår vigtigheden af at man som ikke-muslim også anvender ikke-muslimske kilder omkring islam og de forskellige aspekter heri. Dog er det vigtigt at man ikke forfalder til orientalisternes islam-syn. I den sammenhæng kan jeg stærkt anbefale "Muhammad" af Karen Armstrong. Det er en kritisk gennemgang af Profeten Muhammads Guds fred og velsignelser være med ham liv, hvori hun også forholder sig til orientalisternes ubegrundede og meningsløse påstande og fordomme om islam og muslimer.
Blot en sidebemærkning, dog temmelig relevant synes jeg.
NB. Bogen forefindes på dansk..
Hej Saif
Findes der et fælles syn på Islam fra "orientalisterne"? Svarer det i givet fald til den historisk-kritiske bibel-læsning hos hovedparten af universitets-teologerne?
Og tak for henvisningen til Karen Armstrong!

jilbab_girl skrev:selam alaikum jiz du siger at ali har samled kuranin hvor står det henne hvad beviset på det.
den første Koran der nogensinde blev samlet i en bog, var skrevet af imam Ali (as). Det er hverken noget jeg, eller kun shia siger. det er noget sunni lærde er enig i.
og faktisk kan sunni´ere ik nægte det, for det er skrevet i hjertet af sunni ahadith bøger at imam ALi (as) sagde wallah, at han (as) ik går ud af sit hjem hvis han (as) ik samler koranen færdig.
læs selv om det i disse sunni bøger:
- Fat'hul Bari fi Sharh Sahih al-Bukhari, by Ibn Hajar al-Asqalani, v10,
p386
- al-fihrist, by (Ibn) an-Nadim, p30
- al-Itqan, by al-Suyuti, v1, p165
- al-Masahif, by Ibn Abi Dawud, p10
- Hilyatul awliya', by Abu Nu'aym, v1, p67
- al-Sahibi, by Ibn Faris, p79
- 'Umdatul Qari, by al-Ayni, v20, p16
- Kanzul Ummal, by al-Muttaqi al-Hindi, v15, pp 112-113
- al-Sawa'iq al-Muhriqah, by Ibn Hajar al-Haythami, Ch. 9, Section 4, p197
- Ma'rifat al-Qurra' al-kibar, by al-Dhahabi, v1, p31
det var 1.
nu til 2.
Da imam Ali (as) samlede koranen, samlede han den i den række-følge den blev åbenbarret til profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam), dvs. at verset al-Iqra (al-Alaq) var det første vers i koranen. Alle muslimme ved også at det var det første englen sagde til profeten, IGRA i groten.
og for at bevise at det ik er noget jeg eller andre shia siger, så læs selv om det i sunni bøger her:
- at-Tabaqat, by Ibn Sa'd, v2, part 2, p101
- Ansab al-ashraf, by al-Baladhuri, v1, p587
- al-Istiab, by Ibn Abd al-Barr, v3, pp 973-974
- Sharh Ibn Abi al-Hadid, v6, pp 40-41
- al-Tas'hil, by Ibn Juzzi al-Kalbi, v1, p4
- al-Itqan, by al-Suyuti, v1, p166
- Ma'rifat al-Qurra' al-kibar, by al-Dhahabi, v1, p32
3.
og disse sunni bøger fortæller hvilken rækkefølge versene blev åbenbarret i:
- al-Burhan, by al-Zarkashi, v1, p259
- al-Itqan, by al-Suyuti, v1, p202
- Fathul Bari, by Ibn Hajar al-Asqalani, v10, p417
- Irshad al-sari, by al-Qastalani, v7, p454
4.
se hvad Imam Ali (as) siger om Koranen:
Ali (AS) frequently
stated in his sermons: "Ask me before you lose me. By Allah, if you ask me
about anything that could happen up to the Day of Judgment, I will tell you
about it. Ask me, for, by Allah, you will not be able to ask me a question
about anything without my informing you. Ask me about the Book of Allah,
for by Allah, there is no verse about which I do not know whether it was
sent down at night or during the day, or whether it was revealed on a plain
or in a mountain."
Sunni kilder:
- al-Riyadh al-Nadhirah, by al-Muhib al-Tabari, v2, p198
- al-Isabah, by Ibn Hajar al-Asqalani, v4, p568
- Tahdhib al-Tahdhib, by Ibn Hajar al-Asqalani, v7, pp 337-338
- Fathul Bari, by Ibn Hajar al-Asqalani, v8, p485
- al-Istiab, by Ibn Abd al-Barr, v3, p1107
- Tarikh al-Khulafa, by al-Suyuti, p124
- al-Itqan, by al-Suyuti, v2, p319
subhanaAllah
husk det er ik noget JEG siger, det er noget sunni bøger siger![]()
wa al salam
den første Koran der nogensinde blev samlet i en bog, var skrevet af imam Ali (as). Det er hverken noget jeg, eller kun shia siger. det er noget sunni lærde er enig i.
og faktisk kan sunni´ere ik nægte det, for det er skrevet i hjertet af sunni ahadith bøger at imam ALi (as) sagde wallah, at han (as) ik går ud af sit hjem hvis han (as) ik samler koranen færdig.
læs selv om det i disse sunni bøger:
- Fat'hul Bari fi Sharh Sahih al-Bukhari, by Ibn Hajar al-Asqalani, v10,
p386
- al-fihrist, by (Ibn) an-Nadim, p30
- al-Itqan, by al-Suyuti, v1, p165
- al-Masahif, by Ibn Abi Dawud, p10
- Hilyatul awliya', by Abu Nu'aym, v1, p67
- al-Sahibi, by Ibn Faris, p79
- 'Umdatul Qari, by al-Ayni, v20, p16
- Kanzul Ummal, by al-Muttaqi al-Hindi, v15, pp 112-113
- Ma'rifat al-Qurra' al-kibar, by al-Dhahabi, v1, p31
det var 1.
nu til 2.
Da imam Ali (as) samlede koranen, samlede han den i den række-følge den blev åbenbarret til profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam), dvs. at verset al-Iqra (al-Alaq) var det første vers i koranen. Alle muslimme ved også at det var det første englen sagde til profeten, IGRA i groten.
og for at bevise at det ik er noget jeg eller andre shia siger, så læs selv om det i sunni bøger her:
- Ansab al-ashraf, by al-Baladhuri, v1, p587
- al-Istiab, by Ibn Abd al-Barr, v3, pp 973-974
- Sharh Ibn Abi al-Hadid, v6, pp 40-41
- al-Tas'hil, by Ibn Juzzi al-Kalbi, v1, p4
- al-Itqan, by al-Suyuti, v1, p166
- Ma'rifat al-Qurra' al-kibar, by al-Dhahabi, v1, p32
3.
og disse sunni bøger fortæller hvilken rækkefølge versene blev åbenbarret i:
- al-Burhan, by al-Zarkashi, v1, p259
- al-Itqan, by al-Suyuti, v1, p202
- Fathul Bari, by Ibn Hajar al-Asqalani, v10, p417
- Irshad al-sari, by al-Qastalani, v7, p454
4.
se hvad Imam Ali (as) siger om Koranen:
Ali (AS) frequently
stated in his sermons: "Ask me before you lose me. By Allah, if you ask me
about anything that could happen up to the Day of Judgment, I will tell you
about it. Ask me, for, by Allah, you will not be able to ask me a question
about anything without my informing you. Ask me about the Book of Allah,
for by Allah, there is no verse about which I do not know whether it was
sent down at night or during the day, or whether it was revealed on a plain
or in a mountain."
Sunni kilder:
- al-Riyadh al-Nadhirah, by al-Muhib al-Tabari, v2, p198
- al-Isabah, by Ibn Hajar al-Asqalani, v4, p568
- Tahdhib al-Tahdhib, by Ibn Hajar al-Asqalani, v7, pp 337-338
- Fathul Bari, by Ibn Hajar al-Asqalani, v8, p485
- al-Istiab, by Ibn Abd al-Barr, v3, p1107
- Tarikh al-Khulafa, by al-Suyuti, p124
- al-Itqan, by al-Suyuti, v2, p319
subhanaAllah
husk det er ik noget JEG siger, det er noget sunni bøger siger![]()
wa al salam
Khurram skrev:Asalama alekum
Det er noget vrøvl at avisen siger at Koranen er blevet redigeret den har altid været som den er, som da Nabi kareem salla lāhu 'alayhi wa sallam modtog den fra Ærke Englen Jibraiel. Desuden så blev koranen samlet af profetens Sahaba = ledsager og det er alle dem som var sammen med profeten salla lāhu 'alayhi wa sallam.
jilbab_girl skrev:Selam Alaikum.
Walahi jeg er så træt kafir der skal skbe fitne omkring muslimerne og vores hellige bog. SubhanAllah det har være sådan lige siden profetens tid.
Selam Alaikum jiz.
Jeg skal lge sprger en ting. Hvorfor er shia muslimerne så optaget kun at Ali, han er også en af dem der blev lved Jannah til men der bliver aldirg snakked om de andre sahaba. Jeg vil gerne have en forklaring via Quran. Står det i den hellige bog at Ali er den eneste der kæmpede for Islam. Mange sahaba døde som SAHID( matyr) pågrund deres kærlighed til Allha. De var lige så rene som Ali.
shia elsker da også profeten Mohammads (salla lāhu 'alayhi wa sallam) ashabs, alle hans (salla lāhu 'alayhi wa sallam) ashabs der var loyale over for profeten Mohammad (salla lāhu 'alayhi wa sallam) husker jeg, jeg husker al farsi, jeg husker malik, og alle de andre.
men forskellen ligger i det at ALi (as) ikke er en af profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) ashab, han er hans ahl al bayt, og kærliogheden til ahl al bayt har Allah (Subhana wa ta'ala) gjort obligatorisk for os.
man kan slet ik samligne Ali (as) med profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) ashabs (må allah være tilfreds md dem).
og ladvære med at være så barnlig og sige: shia siger ali gjorde alt, jeg KOM MED SUNNI KILDER! så tag dem eller ladvære, det er ikke noget jeg eller shia siger, det er jeres egne bøger, så være ik så flabede og komme med sådan en anklage, det lyder altså uføfligt "shia siger ali gjorde alt".
søster um-ayman, den koran vi læser i dag er korrekt, for der er intet ændret i den. det er bare hvordan rækkefølgen er sat. altså hvordan man har samlet koranen. intet bogstav mangler i den koran vi har. Allah (Subhana wa ta'ala) passer på den.
jilbab_girl skrev:Erik hvad pointen i din enlæg????
Khurram skrev:jiz skrev:al salam aleikum
shia elsker da også profeten Mohammads (salla lāhu 'alayhi wa sallam) ashabs, alle hans (salla lāhu 'alayhi wa sallam) ashabs der var loyale over for profeten Mohammad (salla lāhu 'alayhi wa sallam) husker jeg, jeg husker al farsi, jeg husker malik, og alle de andre.
men forskellen ligger i det at ALi (as) ikke er en af profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) ashab, han er hans ahl al bayt, og kærliogheden til ahl al bayt har Allah (Subhana wa ta'ala) gjort obligatorisk for os.
man kan slet ik samligne Ali (as) med profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) ashabs (må allah være tilfreds md dem).
og ladvære med at være så barnlig og sige: shia siger ali gjorde alt, jeg KOM MED SUNNI KILDER! så tag dem eller ladvære, det er ikke noget jeg eller shia siger, det er jeres egne bøger, så være ik så flabede og komme med sådan en anklage, det lyder altså uføfligt "shia siger ali gjorde alt".
søster um-ayman, den koran vi læser i dag er korrekt, for der er intet ændret i den. det er bare hvordan rækkefølgen er sat. altså hvordan man har samlet koranen. intet bogstav mangler i den koran vi har. Allah (Subhana wa ta'ala) passer på den.
Salaam alekum
Okey jeg synes du skal tage den med ro du flipper ud over ingen ting, grund til jeg sagde Shia ophøjer hazrat Ali som en nabi er fordi i ser mere op til ham end de andre sahaba feks Abu bakr hazrat omar må Allah Tallahs fred være med dem alle. Shia forbander abu bakr og bare man taler dårligt om en af sahaba så er man ude af Islam. Selvfølelige jeg siger ikke alle shia forbander Abu bakr men der er nogle der gør. Abu bakr må Allahs fred være med ham fik vide at han vil komme i Jannat allerede da han levede. Det er forkert at sige den ene sahaba er bedre end de andre. Og desuden er det lige meget om man sunni eller shia vi er allesammen muslimer og vi tilbeder den samme skaber og vi har den samme profet mohammed salla lāhu 'alayhi wa sallam. Det meningsløs at sige Imam ali samlede koranen vi ved da profeten salla lāhu 'alayhi wa sallam reciteret koranen for sine sahaba så skrev de hans ord ned og samlede det til en bog.

iraq0wnz skrev:salam un alaikum.
begrebet skal forstås på denne her måde, at ordet (ahlulbayt) referer til profeten's salla lāhu 'alayhi wa sallam husstands folk. altså profeten's familie fra kød og blod.
og med det mener jeg, at (ahlulbayt) ikke omhandler konerne, men fatimah (as) imam ali (as) imam hussein (as) imam hassan (as) profeten mohammed (as) zaynab (as) o.s.v. jeg har adskillige beviser på at (ahlulbayt) ikke omhandler konerne.
jeg vil meget gerne gå dybere ind i forklaring på (ahlulbayt). men da denne tråd's udgangspunkt ikke er en sunni/shia debat. kan du kontakte mig, ved at skrive en privat besked her i forummet.
wa salam.
| Hukm med hensyn til en der prøver brænde koranen? Forum: Islam Forfatter: For-Allah-I-Live Svar: 57 |
Hvem er denne Skaber? Forum: Islam Forfatter: Mohamedmaroc Svar: 0 |
Koranen på dansk... Forum: Fri Debat Forfatter: lulu87 Svar: 11 |
Hvem Vinder CHAMPIONS LEAGUE Forum: Fri Debat Forfatter: __Slettet__ Svar: 30 |
Koranen til Muhammed Forum: Islam Forfatter: olgun Svar: 5 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster