Dansk - hjælp

Andre sprog som arabisk, tyrkisk, tysk, fransk, spansk, osv.

Redaktør: Studiesiden Mods

Dansk - hjælp

Indlægby Muslimaa » tirs jul 13, 2010 09:46

AL salamu alaikum. Jeg vil gerne blive bedre til dansk og øve mig på mit skriftligt før jeg starter i skole igen.

Har lige nogle spørgsmål omkring det danske sprog.
1. Når man sætter -er til sidst i udsagnsordet, hvordan skal man gøre det? Jeg er altid i tvivl. Fx "jeg skal studerer videre". Kan man godt skrive studerer sådan der? Hvorfor ikke studere?

2. det der forvirrer i ovenstående er, at der skal være to er. Der mange ord jeg bliver i tvivl om pga. alle de erer. Hjælp mig please.

3. Formuleringer. Kender i hjemmesider eller andet kan kan hjælpe mig med at formulere (skal der være være r til sidst nu?) mig. ??

- Jeg har det giga træls over, at jeg har boet her i mere end 9 år og stadig kan være i tvivl om hvornår der skal være er og ikke . Så må det enten være at dansk er svært eller at jeg lærer meget langsomt.
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 70 perler
FÃ¥et : 18 perler

Re: Dansk - hjælp

Indlægby anonymouse26 » tirs jul 13, 2010 10:07

Wa 'alaykum salam,

1) ALT du kan sætte "jeg" foran, ender på -er. Eksempelvis "studere" og "arbejde", hvis der er jeg foran, så ender de alle sammen på -er.

2) Det første par "er" indgår i ordets oprindelige form, så det har ingen ting med sagen at gøre. Der er ikke noget der hedder "stud", det hedder "studere". Bemærk at endelsen "ere" kun får r på. Hvis vi tager ordet fiske, så er det jo et udsagnsord, hvorimod hvis vi tager ordet "fisk" så er det et navneord. Du kan ikke sige: "Jeg fisk", det hedder: "At fiske" og "Jeg fisker".

3) Nej, der skal netop ikke være r til sidst, fordi du har skrevet "AT" foran formulere, og ikke "Jeg". Giver det mening?

- Jeg har det giga træls over, at jeg har boet her i mere end 9 år og stadig kan være i tvivl om hvornår der skal være er og ikke . Så må det enten være at dansk er svært eller at jeg lærer meget langsomt.

Der er mange der har problemer med de der endelser, rigtig mange. Kan godt huske i gymnasiet hvor mange pære danske elever, som også havde bøvl med det. Også på uni har jeg oplevet det!

Håber det kan bruges, ellers så spørg igen!
Senest rettet af anonymouse26 tirs jul 13, 2010 10:20, rettet i alt 1 gang.
anonymouse26
Aktiv Bruger

Givet : 42 perler
FÃ¥et : 41 perler

Indlægby Julia » tirs jul 13, 2010 10:15

Muslimaa skrev:AL salamu alaikum. Jeg vil gerne blive bedre til dansk og øve mig på mit skriftligt før jeg starter i skole igen.

Har lige nogle spørgsmål omkring det danske sprog.
1. Når man sætter -er til sidst i udsagnsordet, hvordan skal man gøre det? Jeg er altid i tvivl. Fx "jeg skal studerer videre". Kan man godt skrive studerer sådan der? Hvorfor ikke studere?

2. det der forvirrer i ovenstående er, at der skal være to er. Der mange ord jeg bliver i tvivl om pga. alle de erer. Hjælp mig please.

3. Formuleringer. Kender i hjemmesider eller andet kan kan hjælpe mig med at formulere (skal der være være r til sidst nu?) mig. ??

Salam,

Som udgangspunkt skal du vide, at det danske sprog er et af verdens sværeste, hvad angår udtale og stavning. Dansk har mere end 20 forskellige vokallyde, hvor engelsk (vist nok) har 5. Det giver store udfordringer, når man skal tillære sig sproget uden at være født ind i det.

Jeg kan trøste dig med, at også mange etniske danskere har problemer med netop at afgøre hvornår man skal have "r" i endelsen. Jeg har set mange breve/mails/beretninger, hvor udmærkede velbegavede folk faldt i en forkert stavemåde. Så lad endelig være med at dømme dig selv for hårdt. Ovennævnte sproglige problem er én af klassikerne i det danske sprog, hvis man kan sige det sådan.

Jeg vil anbefale dig at anskaffe følgende bog: se link nederst. "Håndbog i dansk grammatik for udlændinge". Den er rigtig god at have ved hånden. Fordelen er at den "forstår" læserens baggrund.- d.v.s. at man ikke har dansk som et naturligt stærkt modersmål i forvejen. Det adskiller den fra alle andre grammatikbøger, som jeg har gennemtæsket.

Konkret i forhold til dit spørgsmål,

Man sætter "r" i slutningen af verber i nutid (præsens) direkte efter grundled bl.a. personlige stedord :
han
hun
den/det
vi
I
de

Hvis du har et "hjælpeverbum" f.eks. skal, vil, kan, tør, må, (som du selv skriver "jeg skal studere videre") må man ALDRIG sætte "r" i slutningen af verbet.

Derfor:

"Jeg studerer videre" = her sætter vi "r" i slutningen p.g.a. at verbet står direkte efter det personlige stedord

og

"jeg skal studere videre" = her er studere uden "r" ( også kaldet et verbums "at-form" ). Der er et "hjælpeverbum" mellem den egentlige handling og personen, i dette tilfælde "skal".

Et andet godt råd: læs mange danske bøger.- Hvis du bare er minimum visuelt anlagt, vil din hjerne registere sætningernes opbygning ubevidst og ved gentagelsernes eksempel, vil man efterhånden opnå sikkerhed i det danske sprog.

Good luck. :tomm: Hvor der er en vilje, er der en vej.

http://www.bogpriser.dk/work-8877399-gr ... =169775489
...For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.

(Det Nye Testamente, Romerbrevet, kap. 8, vers 38)
Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Tro: Kristen

Givet : 11 perler
FÃ¥et : 13 perler

Indlægby Muslimaa » tirs jul 13, 2010 10:23

Al-maghrebia skrev:Wa 'alaykum salam,

1) ALT du kan sætte "jeg" foran, ender på -er. Eksempelvis "studere" og "arbejde", hvis der er jeg foran, så ender de alle sammen på -er.

2) Det første par "er" indgår i ordets oprindelige form, så det har ingen ting med sagen at gøre. Der er ikke noget der hedder "stud", det hedder "studere". Bemærk at endelsen "ere" kun får r på. Hvis vi tager ordet fiske, så er det jo et udsagnsord, hvorimod hvis vi tager ordet "fisk" så er det et navneord. Du kan ikke sige: "Jeg fisk", det hedder: "At fiske" og "Jeg fisker".

3) Nej, der skal netop ikke være r til sidst, fordi du har skrevet "AT" foran formulere, og ikke "Jeg". Giver det mening?

Al salamu alaikum søster. Er der ikke forskel på ordene søster. Skal man ikke nogle gange kun sætte r fx. at studere, man sætter jo ikke er ekstra. Kun r.
Men TUSIND tak . Det var rigtig godt forklaret. Har forstået det nu. Så det vil sige -ere er med i selve ordet. Som fx. studere. Og andre ord der slutter sådan. For at gøre det til nutid hvor man sætter jeg foran så tilføjer man r. Godt :)
Når man skriver at foran så skal ordet være som det oprindeligt er. Har forstået det rigtigt. Gemmer de regler for en sikkerhedsskyld sister og håber at jeg efter ferien i 3g ikke laver de fejl :)

Ja du har ret. Selve danskere kan have svært ved det. (kan man godt skriv danskere bare sådan nu, hvor der ikke er jeg eller at foran?)
Senest rettet af Muslimaa tirs jul 13, 2010 10:29, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Nirmin » tirs jul 13, 2010 10:27

Har og selv haft et problem med det, indtil jeg lærte noget.

Du skriver selv "Kender i hjemmesider eller andet kan kan hjælpe mig med at formulere"

Så prøv at sætte "at spise" ind istedet for "at formulere" så det kommer til at lyde sådan her:

"Kender i hjemmesider eller andet kan kan hjælpe mig med at SPISE/SPISER "

På den måde kan du også høre hvad der lyder bedst, som self er SPISE ;)

Eller fx "jeg skal studerer videre" --> "jeg skal spise/spiser videre".

Her er det også SPISE der lyder bedst og derfor skal der stå "jeg skal studere videre".

HÃ¥ber at det hjalp :)
Nirmin
Student 2011
Student 2011

Geografisk sted: TÃ¥strup
Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 1 perle

Indlægby Muslimaa » tirs jul 13, 2010 10:32

Julia skrev:
Jeg vil anbefale dig at anskaffe følgende bog: se link nederst. "Håndbog i dansk grammatik for udlændinge". Den er rigtig god at have ved hånden. Fordelen er at den "forstår" læserens baggrund.- d.v.s. at man ikke har dansk som et naturligt stærkt modersmål i forvejen. Det adskiller den fra alle andre grammatikbøger, som jeg har gennemtæsket.

Konkret i forhold til dit spørgsmål,

Man sætter "r" i slutningen af verber i nutid (præsens) direkte efter grundled bl.a. personlige stedord :
han
hun
den/det
vi
I
de

Hvis du har et "hjælpeverbum" f.eks. skal, vil, kan, tør, må, (som du selv skriver "jeg skal studere videre") må man ALDRIG sætte "r" i slutningen af verbet.

Derfor:

"Jeg studerer videre" = her sætter vi "r" i slutningen p.g.a. at verbet står direkte efter det personlige stedord

og

"jeg skal studere videre" = her er studere uden "r" ( også kaldet et verbums "at-form" ). Der er et "hjælpeverbum" mellem den egentlige handling og personen, i dette tilfælde "skal".

Et andet godt råd: læs mange danske bøger.- Hvis du bare er minimum visuelt anlagt, vil din hjerne registere sætningernes opbygning ubevidst og ved gentagelsernes eksempel, vil man efterhånden opnå sikkerhed i det danske sprog.

Good luck. :tomm: Hvor der er en vilje, er der en vej.

http://www.bogpriser.dk/work-8877399-gr ... =169775489

Hej Julia. Tak for dine råd. Jeg vil gerne se på den bog du anbefalede og inshAllah købe den snart. Mht. at læse bøger. Så læser jeg faktisk mange bøger for tiden og inshAllah det vil hjælpe med at have et godt sikkerhed i det danske sprog.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Muslimaa » tirs jul 13, 2010 10:33

Nirmin skrev:
Eller fx "jeg skal studerer videre" --> "jeg skal spise/spiser videre".

Her er det også SPISE der lyder bedst og derfor skal der stå "jeg skal studere videre".

HÃ¥ber at det hjalp :)

Jo søster det hjælp - tak. Så man skal bare prøve at sætte andre udsagnsord ind.
nogle gange synes jeg bare det svært at finde ud af om der skal være er til sidst, men dit råd lyder godt. :)
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby anonymouse26 » tirs jul 13, 2010 10:47

Muslimaa skrev:Al salamu alaikum søster. Er der ikke forskel på ordene søster. Skal man ikke nogle gange kun sætte r fx. at studere, man sætter jo ikke er ekstra. Kun r.
Men TUSIND tak . Det var rigtig godt forklaret. Har forstået det nu. Så det vil sige -ere er med i selve ordet. Som fx. studere. Og andre ord der slutter sådan. For at gøre det til nutid hvor man sætter jeg foran så tilføjer man r. Godt :)
Når man skriver at foran så skal ordet være som det oprindeligt er. Har forstået det rigtigt. Gemmer de regler for en sikkerhedsskyld sister og håber at jeg efter ferien i 3g ikke laver de fejl :)

Ja du har ret. Selve danskere kan have svært ved det. (kan man godt skriv danskere bare sådan nu, hvor der ikke er jeg eller at foran?)

Jov, det kaldes også et nutids r, for det er typisk kun et r man tilføjer. Men det gør det jo ikke mindre rigtigt at sige at ordet ender på "er" i præsens (nutid).

Vil du ikke godt love mig en ting? Du er selvfølgelig velkommen til at spørge om så meget du har på hjertet herinde, og det skal du også. Men bruger du dine lærer? Spørger du, når der noget, som du ikke har forstået? Jeg tænker her på, du skal jo i 3.g efter ferien inshaAllah, og i løbet af de 2 år har du jo fået skrevet mange stile og garanteret lavet den samme fejl mange gange. Jeg siger det for dig egen skyld, for lærerne er der for at hjælpe dig, og de kan hjælpe dig rigtig meget, hvis du bruger dem. Hvis du ikke har det godt med at stille spørgsmål foran hele klassen, så spørg efter timen. Men det at spørge foran hele klassen, det er faktisk en udmærket ting. Jeg var og er også en ornli spørgsmålsstiller, og engang kom nogen hen efter timen og takkede fordi jeg stillede så mange spørgsmål :lol: Det viste sig, at jeg ikke var den eneste, der havde tænkt over det, de turde bare ikke spørge. Så du er garanteret ikke den eneste! Nå ja, det du skulle love mig, det var at bruge dine lærer og lære af dine fejl, for der er ikke noget værre end at gå med et uløst problem :D
anonymouse26
Aktiv Bruger

Indlægby Muslimaa » tirs jul 13, 2010 11:01

Al-maghrebia:

Okay tak søster. Jeg har aldrig spurgt læreren om sådan noget med endelser og også andre ting jeg. Får en ny lærer i 3g og vil inshAllah spørge når jeg ikke forstår noget. Jeg spørger godt nok ikke så tit :ohno: Jeg plejer at lave mine dansk lektier selv og Alhamdulilah får hjælp til mine stil nogle gange.

Du har ret - man skal turde at spørge. Jeg tør nogle gang ikke, for jeg tænker "det er et dumt spørgsmål"- Men det kan gavne mig og andre at spørge...

:teeth: godt du stillede mange spørgsmål. det kun godt så ved man det man ikke vidste :)
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby anonymouse26 » tirs jul 13, 2010 11:10

Det at gå i skole handler om at lære, for hvis vi alle sammen vidste alt på forhånd, hvad i al verden skulle vi så gå der for? Hvis du ikke lærer af at gå i skole, hvad er du der så for? Når du kommer videre i systemet, så er det dine kundskaber, det du har lært som du skal bruge og bygge videre på, det er ikke din karakter. Tænk lige over det.

Hvis du ikke tør, så gør det efter timen. Men hav i baghovedet at du ikke er den eneste med dét spørgsmål. Mht. dumme spørgsmål, så har vi alle sammen stillet dem før, og man plejer også at sige at dumme spørgsmål ikke findes, for typisk så viser det sig, at man bare lige havde overset noget, der gjorde at man ikke lige fattede den. Noget andet er også: Hvis folk synes, at det er et dumt spørgsmål: Who cares? Det er nogle mennesker, som du ser midlertidigt, de kommer ikke til at være en del af dit liv for altid, vær ligeglad med dem.

Men det vigtigt, at du får svar på dine spørgsmål, ellers udvikler du dig ikke fagligt, og det går kun udover dig selv. Forstår du hvor jeg vil hen? Tænk på hvad der bedst for dig selv.
anonymouse26
Aktiv Bruger

Indlægby Muslimaa » tirs jul 13, 2010 11:28

Jo søster. Jeg forstår dig og giver dig ret. :)
InshAllah jeg vil spørge mere fremover til det jeg ikke forstår.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Lignende emner

Tilbage til Andre sprog