Arabisk grammatik på dansk

Andre sprog som arabisk, tyrkisk, tysk, fransk, spansk, osv.

Redaktør: Studiesiden Mods

Arabisk grammatik på dansk

Indlægby Cupcake » tors jun 24, 2010 12:40

Asalamu Alaykum brødre og søstre

Håber at i alle er ved godt helbred.

Mon der er nogen der kender til materiale på dansk omhandlende arabisk grammatik?
Har prøvet at søge rundt og spørge hos diverse boghandlere, men det lader til at alt der er at finde er på engelsk, hvilket jeg selvfølgelig må tage til takke med i tilfælde af at der ikke er andet tilgængeligt.

Men hit med titlerne og evt isbn nummer ;) hvis i kender nogle værker på dansk tak.
Brugeravatar
Cupcake

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
Fået : 1 perle

Re: Arabisk grammatik på dansk

Indlægby Muhyi al din » tors jun 24, 2010 12:52

Cupcake skrev:Asalamu Alaykum brødre og søstre

Håber at i alle er ved godt helbred.

Mon der er nogen der kender til materiale på dansk omhandlende arabisk grammatik?
Har prøvet at søge rundt og spørge hos diverse boghandlere, men det lader til at alt der er at finde er på engelsk, hvilket jeg selvfølgelig må tage til takke med i tilfælde af at der ikke er andet tilgængeligt.

Men hit med titlerne og evt isbn nummer ;) hvis i kender nogle værker på dansk tak.

Wa "alaykum as salam wa raHmatuLlah,

jeg kender ikke til arabiske grammatik bøger på dansk. Jeg ved at to underviser fra CN har længe arbejdet på at udgive et, men jeg har ikke hørt, at den er udkommet endnu.

Du kan dog købe et kompendium, som de bruger på Københavns universitet, som er lavet af underviserne på arabisk linjen. Du vil måske finde den 'handy' :)
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby Cupcake » tors jun 24, 2010 12:59

Asalamu aleykum bror

Tusind tak for hurtigt svar. Det lyder som en god idé, det vil jeg i hvert fald prøve inshaAllah

Spørger måske lidt dumt her, men ved du hvor skal jeg så henvende mig for at købe denne handy :) løsning?
Brugeravatar
Cupcake

Indlægby Cupcake » tors jul 01, 2010 16:31

Hiver lige denne her frem i håb om at bror Muhyi al din kan hjælpe mig med hvor jeg mon skal henvende mig for at at få fat på dette kompendium inshaAlllah :)
Brugeravatar
Cupcake

Indlægby Junus_dk » lør jul 03, 2010 20:03

Salam Alaikum Cupcake.

Ja den bedste løsning er nok at skaffe sig kompendier fra Arabisk på KU. Her skal du henvende dig i kompendiesalget på KUA.( http://studieportal.hum.ku.dk/facilitet ... endiumshop).

Jeg tror imidlertid ikke at du kan købe de nødvendige kompendier før studierne starter op til September.
Hvilket niveau skal du bruge fordi så kan jeg rådgive dig til hvilke kompendier du skal købe?
Holy Qur'an 112:1-4

Say: He is Allah, the One and Only! Allah, the Eternal, Absolute; He begetteth not nor is He begotten. And there is none like unto Him.
Brugeravatar
Junus_dk

Køn: Hankøn

Givet : 17 perler
Fået : 0 perle

Indlægby Cupcake » lør jul 03, 2010 20:16

Asalamu Alaykum bror.

Jeg håber at du er ved godt helbred.

Jeg har fået ca 350 timers undervisning, men jeg kunne godt tænke mig at få fat i noget materiale som starter fra begyndelsen, da jeg gerne vil have noget at holde mine noter op i mod.
Vil det være fjollet at købe hvad de har af kompendier? Tænker at jeg så også har dem liggende hvis andre skulle få brug for dem.

Asalamu Alaykum
Brugeravatar
Cupcake

Indlægby Junus_dk » søn jul 04, 2010 22:18

Salam Alaikum Søster.

Jo tak alhamdulilah jeg har det fint :D . Inshallah du har det ligeså.

Altså hvis du skal have det helt fra bunden også med bogstaverne og meget "basic" grammatik så skal du købe de kompendier der hedder propædeutik del 1+2. Næste trin er så kommunikativt arabisk del 1+2.

Ud over det kan du købe et kompendie i Dialekt som skifter mellem syrisk og egyptisk hver år.

Problemet er bare at de kun printer kompendierne når de studerende har brug for dem så fx når året starter kan du nok kun få propædeutik 1 også 3 mdr. efter kan du få del 2 osv.

Hvis du køber disse kompendier har du lige så stor mulighed for at lære ordenligt arabisk som hvis du gik på studiet.

Held og lykke med det hele.. :tomm:
Holy Qur'an 112:1-4

Say: He is Allah, the One and Only! Allah, the Eternal, Absolute; He begetteth not nor is He begotten. And there is none like unto Him.
Brugeravatar
Junus_dk

Køn: Hankøn

Givet : 17 perler
Fået : 0 perle

Indlægby Cupcake » ons jul 07, 2010 20:06

Asalamu Alaykum bror.

Tusind tak for hjælpen, må hører dem om de kan skaffe dem inshaAllah.

Asalamu Alaykum
Brugeravatar
Cupcake

Lignende emner

Tilbage til Andre sprog