2634_55954034087_590454087_1352339_4624764_n.jpg
Redaktør: Studiesiden Mods

MWA skrev:Vil du være sød og oversætte hvad de siger?

Perle skrev:MWA skrev:Vil du være sød og oversætte hvad de siger?
Den første er vel let nok at forstå? Der står fra år til år.
Den anden:
Koen pĂĄ gyngen siger: fĂĄ mig til at flyve min elskede. Tyren siger: Kvinde, er jeg mĂĄske en pilot i en flyver siden du siger at jeg skal fĂĄ dig til at flyve? Jeg er en tyr! En tyr!
Det lyder bare meget sjovere pĂĄ kurdisk

Omaro skrev:Hvilken egns kurdisk er det søster.?

f.mariam skrev:haha![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Er der ikke nogen der har flere![]()
![]()
![]()

Omaro skrev:Vidste godt det var kurmandji, eftersom jeg kan forstĂĄ det..
Men det er ikke det samme, som det jeg/vi taler, selvom det er kurmandji, du ved vores folk er meget splittet.
. Dog opdeles zazaki yderligere idet at det ogsĂĄ tales i fx Kermanshah, sikkert anderledes end i Sivas eller Amed (fx).
Moonlight skrev:Omaro skrev:Vidste godt det var kurmandji, eftersom jeg kan forstĂĄ det..
Men det er ikke det samme, som det jeg/vi taler, selvom det er kurmandji, du ved vores folk er meget splittet.
Det med kurdiske dialekter er enormt forvirrende; selv kurdere kan for det meste ikke vide, hvordan de skal opdele kurdisk...har også selv haft svært ved at sætte mig ind i det. Men altså, kurmanji er det overordnede navn for flere kurdiske dialekter, som fx sydkurdisk, zazaki og sorani. Dog opdeles zazaki yderligere idet at det også tales i fx Kermanshah, sikkert anderledes end i Sivas eller Amed (fx).
Der er 4 kurdiske dialekter: Kurmanji, zazaki, sorani og Lori. Kurmanji er ikke det overordnede.
. Jeg troede også som dig nemlig: at kurmanji og sorani var to dialekter for sig, men de hører faktisk sammen under en overordnet "kategori", der hedder kurmanji. Nu er Wiki ikke den bedste kilde, men det er den eneste og hurtigste jeg lige kan dig p.t:
Moonlight skrev:Nejnej, de er ikke de samme, men de hører under den samme overordnede kategori. Tror dog gorani/hawrami hører under en anden kategori...
gorani er en dialekt fra sorani.
Moonlight skrev:Thanks, jeg vil prøve at få det læst lidt senere.
SĂĄ jeg tror jeg har ret.
Perle skrev:
Jeg har nogen flere, sætter dem lige ind senere hehe
Omaro - er du fra omaro?

Omaro skrev:Perle skrev:
Jeg har nogen flere, sætter dem lige ind senere hehe
Omaro - er du fra omaro?
Ja det er derfra jeg har navnet, hvad med dig?
Kurmanji, Sorani, Gurani, Zazaki og Badinani er alle forskellige, nogle mere end andre, derfor kan man ikke placere dem i kategorier.. Måske er nogen af dem nærslægtede, men stadig..
Fx forstĂĄr jeg meget af hvad kurdere fra SilĂŞmani (Sulaymaniyah) siger, selvom det er Sorani, og mindre af hvad kurdere fra Afghanistan siger..
SĂĄ Perle har ret.
Der findes endda noget der hedder MED tv kurdisk. Man skulle nærmest tro at det kurdiske sprog har en evne til at formere sig
her biji kurdisk hehe

Perle skrev:
Så er det hermed afgjort.Der findes endda noget der hedder MED tv kurdisk. Man skulle nærmest tro at det kurdiske sprog har en evne til at formere sig
her biji kurdisk hehe
Jeg er fra samme omrĂĄde som dig, men ikke Omaro.

Muslimaa skrev:Al salam alaikum
Snakker Kurder fra Irak, Syrien, Iran, Tyrkiet SAMME SPROG?
Og er der KUN en Kurdistan? altsĂĄ kommer alle de kurder sĂĄ derfra? selvom de er kurder fra irak, iran tyrkiet osv osv?

Og er der KUN en Kurdistan? altsĂĄ kommer alle de kurder sĂĄ derfra? selvom de er kurder fra irak, iran tyrkiet osv osv?

| Kurdisk film - Turtles can fly (med engelske undertekster) Forum: Multimedie Forfatter: Perle Svar: 12 |
Islam undervisning i Ă…rhus pĂĄ kurdisk? Forum: Islam Forfatter: muslima_18 Svar: 0 |
145 ĂĄr gammel kurdisk kvinde Forum: Fri Debat Forfatter: slettet-ml Svar: 31 |
kĂĽrtce ilahiler/kurdisk anasheed's Forum: Nasheeds Forfatter: Merve Svar: 28 |
Kurdisk nasheed Forum: Multimedie Forfatter: slettet2009 Svar: 0 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst