Hvordan får jeg min arabiske ordbog til at virke?

Andre sprog som arabisk, tyrkisk, tysk, fransk, spansk, osv.

Redaktør: Studiesiden Mods

Hvordan får jeg min arabiske ordbog til at virke?

Indlægby Yngve » ons mar 12, 2008 20:49

salaam aleikum

Jeg er i gang med at lære at læse arabisk og har anskaffet mig en computer-udgave af ordbogen al-mawrid al-quareeb. En rar ting ved den for en nybegynder er, at den også viser de korte vokaler fatha, kasra og damma. Men men men... de arabiske fonte virker kun delvist. Jeg bruger windows XP og har installeret arabiske fonte som virker fint i f.eks. word og i andre skriveprogrammer. Endda i notepad. Det virker også i selve listen over ord i al-mawrid.

Når jeg kopierer teksten til et andet program viser den også det arabiske, kun i selve al-mawrids ordforklaringer skriver den vrøvletekst. Hvis jeg slår "house" op får jeg f.eks.:

äÒá (2) ÈíÊ (3) ÒÑíÈÉ Ãæ ãÑÃÈ (4) ÃÓÑÉ (5) ÚÇÆáÉ (6) ããÌáÓ ÊÔÑíÚí (7) ãÄÓÓÉ ÊÌÇÑíøÉ (8) ÏÇÑ (ááäÔÑ) (9) ãÓÑÍ (10) ÇáäøÙÇÑÉ: ÌãÇÚÉ ÇáãÔÇåÏíä Ýí ãÓÑÍ

Er der mon en der kan hjælpe mig?

/ Yngve
Brugeravatar
Yngve

Geografisk sted: Danmark, København

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby AbU » ons mar 12, 2008 21:53

Salam Aleikum

Velkommen til :teeth:

Virker til at være noget software-mæssigt.
I hvertfald sker det ofte at man ikke kan kopiere disse typer af character-tekst i andre programer. Det kunne jo være at ordlisten ikke er sat til arabisk character og muligvis er sat til en standard UTF-8 .

Umiddelbart vil jeg tro du skal hive fat i firmaet bag programmet :teeth:

Lad os dog håbe andre benytter sig af programmet, ellers faldt jeg over dette forum: http://www.proz.com/forum/45 (hvis ikke du allerede er stødt på det)

God fornøjelse

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 84 perler
Fået : 122 perler

Indlægby Yngve » ons mar 12, 2008 22:24

shukran jazeelan. Tak for velkomsten! Lækker hjemmeside og et aktivt forum.

Ja, jeg tænker også at det må være noget softwaremæssigt. Sikkert noget wintendo-mæssigt :D

Jeg har set det forum du angiver, men de har vist desværre deres egne problemer at rode med. Men kunne jo prøve at poste...

Det sjove er, at programmet bruger flere forskellige "character-lister" eller hvad det nu hedder. Ordlisten er nemlig så smukt på arabisk, men forklaringerne i et andet felt nedenunder er volapyk (som jeg ingen intention har om at lære).

Jeg håbede, at der måske var andre der havde siddet med problemet før. Har forsøgt mig frem under control panel -> Regional and languages option -> advanced, men hvis man ikke ved hvilken liste programmet bruger er det meget svært at vælge den rigtige til/fra.

Andre ideer? :idea:

/ Yngve
Brugeravatar
Yngve

Geografisk sted: Danmark, København

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: Hvordan får jeg min arabiske ordbog til at virke?

Indlægby MuslimFromDK » lør sep 06, 2008 07:00

Jeg har først set det her indlæg nu, så beklager det sene svar.
Har selv erfaringer med al mawrid, du skal sætte arabisk som standard for ikke-unicode programmer. (Ret åndssvagt når man tænker på alle de ikke-arabere der køber programmet).

Quickguide: Kontrol panel -> internationale og sproglige indstillinger -> avanceret -> og her vælger du så arabisk. (producenten anbefaler libanesisk, men jeg mener at stort set alle arabiske sprog burde fungere).

NB: de andre programmer du bruger som er afhængige af dansk som standard for ikke-unicode programmer kommer til at se mærkelige ud (dvs med f. eks wauw istedetfor æ og lignede).

Alternativ løsning: Kør en virtuel machine hvorpå der er installeret arabisk win 98 og installér al mawrid derpå.

Abu kan sikkert komme med andre forslag :)
MuslimFromDK

Lignende emner

Tilbage til Andre sprog