Jeg læste spørgsmål og svar, med enhedslistens Rune Lund, fandt nogle interessante svar, så vil dele dem med jer.
Hej Rune. Jeg hører til de, der gerne vil gøre også udenringspolitikken til en del af valgkampen, og synes derfor, at det er oplagt at spørge dig, hvilke nye strategier Enhedslisten vil foreslå for at løse Israel-Palæstina-konflikten?
Rune Lund: Vi mener, der skal findes en to-statsløsning inden for rammerne af FN. Det er primært Israel, der skal lægges pres på, for det er Israel, der har besat Palæstina, og det er dermed Israel, der er agressoren.
Rune Lund: De skal trækkes hjem. De er udsendt i en håbløs mission, fordi strategien - som USA dikterer - går ud på en militær sejr over Taleban. Men det er ikke muligt. Politiske løsninger skal være i centrum. Så længe strategien er forkert og kun øger opbakningen til Taleban, så er der ingen grund til, at danske soldater ofres. Der er desperat mangel på midler til civil genopbygning i Afghanistan. Her kunne pengene bruges bedre i stedet for på krig.
http://politiken.dk/pol_direkte/article408933.ece

Håber at i en dag skifter mening.