Ifølge Socialdemokraterne har partiet gentagne gange inviteret Venstres statsministerkandidat, Anders Fogh Rasmussen, til direkte dueller med sit socialdemokratiske modstykke, Helle Thorning-Schmidt.
Men Fogh har afvist at stille op til mere end to tv-dueller, siger Socialdemokraternes kampagnechef Lars Midtiby.
»Fogh afviste desværre at stille op til flere møder. Han har været meget fodslæbende«, siger Lars Midtiby.
Fogh holder sig fra hal-dueller
Det plejer ellers at være tradition, at de to statsministerkandidater under valgkampen mødes både i dueller i tv-studier og til store såkaldte hal-møder, hvor hujende ungdomspolitikere fra Venstres Ungdom og Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) sætter sit præg på stemningen.
Efter valgets udskrivelse i onsdags gik Socialdemokraterne da også i gang med at planlægge en hal-duel i Horsens, men den har partiet måtte aflyse.
Venstre har nemlig denne gang afvist, at Anders Fogh Rasmussen vil deltage i hal-møderne, ifølge partiets pressechef Søs Marie Serup fordi, der gik for meget show i dem.
Forstår ikke Socialdemokraterne
Men det er ifølge pressechefen ikke rigtigt, at Socialdemokraterne skulle have presset på for flere dueller.
»Jeg ved ikke, hvor de skulle have presset på. Jeg kan konstatere, at Socialdemokraterne ikke en eneste gang har sendt et brev, ringet eller spurgt, om vi var interesserede i flere møder. Det er jo ellers sådan, man arrangerer den slags ting«, siger hun.
»Vi sendte et hav af invitationer til Socialdemokraterne ved valget i 2005, så hvis Socialdemokraterne havde behov for flere møder denne gang, forstår jeg ikke, at de ikke har gjort det samme«.
Fogh frygter Helle på en scene
Til Nyhedsavisen siger Anders Fogh Rasmussens tidligere spindoktor Henrik Qvortrup, at Venstres afvisning formentlig skyldes, at partiet frygter Helle Thorning-Schmidts evner på en scene.
»Han frygter Helle Thornings evner som kommunikator og formidler. Og de evner kommer om noget til udfoldelse foran mange tilskuere,« siger han.
Den forklaring tager Søs Marie Serup skarpt afstand fra.
»Det kan jeg klart afvise. Det handler om, at alle vurderinger efter sidste valg fra partiledere, organisationer, deltagere og observatører var, at der blev alt for meget cirkus og fest til hal-møderne og alt for lidt indhold. Det har vi taget bestik af, så denne gang gør vi det anderledes«, siger pressechefen.
K vil gerne mødes på scenen
De erfaringer har dog ikke fået Anders Fogh Rasmussens regeringspartner til at aflyse hal-møderne.
To gange i løbet af valgkampen vil den konservative partileder, Bendt Bendtsen, møde Helle Thorning-Schmidt i hal-dueller. Første gang er mandag formiddag på Viborg Gymnasium og HF, oplyser den konservative pressetjeneste
http://politiken.dk/politik/article407364.ece